Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Ovidkommande

Quiz

Vad sägs om lite sportquiz? Sirius hör till det exklusiva sällskap som spelat allsvenskt i både fotboll och bandy. Det finns 12 klubbar till. Hur många klarar ni (utan fusk)?
Några men inte alla.... å rätt så liberal i tolkningen av vad som är "samma klubb". När kommer facit?
VSK, AIK, Djurgården, Hammarby, SAIK, ÖSK, Karlstad-Göta, Stockholms-Göta, GAIS, Westermalm, IFK Norrköping och Sandvikens IF, är min gissning. Mixen baserad enligt följande: Några jag vet, några "klassiska" storklubbar, några corny nostalgiklubbar som alltid är med i såna här sammanhang + lite för många lag från Västerås och Sandviken. Som det ju alltid är.

11 rätt?
Stockholms Göta och Westermalm tror jag itne spelat Allsvensk Fotboll, eftersom Hammarby, AIK, Djurgården, Reymersholm och nu Brommapojkarna, skulle vara dom enda Stockholmsklubbar som gjort det enligt DN häromdan.

Jag gissar på VSK, AIK Djurgården, Hammarby, IFK Norrköping, SAIK, Västra Frölunda, GAIS, IK City... Bah. det får räcka.
Jag tror inte på Westermalm av andra skäl. Typ att de inte spelat bandy. De har definitivt spelat allsvensk fotboll.
Till tidigare giganter skulle jag vilja lägga Derby och IFK Eskilstuna i alla fall. Kanske IFK Motala?

Förslag:
AIK, Bajen, Djurgården, SAIK, SIF, VSK, ÖSK, IFK E-tuna, Derby, IFK Motala, Göta (Karlstad) och, äh, kanske Peking då, men har de verkligen lirat bandy?
AIK, Bajen, Djurgården, SAIK, VSK, ÖSK, IFK E-tuna, Derby och Peking är rätt. SIF och Westermalm har aldrig spelat allsvensk bandy, medan inget av Göta-lagen eller IFK Motala spelat allsvensk fotboll. Tre lag saknas. Som en ledtråd handlar det om ett Stockholmslag, ett Östgötalag och ett Dalalag (det svåraste får man nog säga).
Ops, ingen är perfekt, nu upptäckte jag ett lag till. Fyra lag saknas alltså, det fjärde från Västmanland.
Reymersholm?
Kan det andra Östgötalaget vara Åtvidaberg som nästan gick upp i div1-bandyn för något år sedan?
Stockholmslaget måste vara Reymersholm, Westermalm hade tydligen spelat Allsvensk fotboll ja. Tänkte först skylla på DN, men en titt i måndagens tidning(är det fusk? Inget internetfuskande här dock. ;-) ) visade att det var jag som kom ihåg fel.
Jag skulle kunna tänka mig att dalalaget antingen är Falu BK, Brage eller Ludvika.
Kan östgötarna vara Sleipner?
Håller med om Reymersholm i Stockholm, eller kanske IFK Stockholm.
Västmanland kanske är VIK?
Reymersholm är rätt.
Sleipner är rätt. Det har spelats bandy i Åtvidaberg, men genom Åtvidabergs BK.
Dalaklubben finns bland Erlingmarks förslag, får se om någon kan det korrekta klubbnamnet.
Västmanlandsklubben är svår. Ledtråd: Liten bruksort nära Västerås, vars hockeylag för några år sedan blev utsett till Sveriges sämsta.

Ledtråd: Liten bruksort nära Västerås, vars hockeylag för några år sedan blev utsett till Sveriges sämsta.

Finns ju en uppsjö vidriga att välja mellan i så fall. Förutom Västerås, en vidrig liten bruksort nära sig själv, finns ju Sura- och Hallstahammrarna, Kolbäck och skit. Fagersta och Köping också förresten. Köping kanske? En väldigt ful och tråkig plats.
Hallstahammar!
Falu BS, om det inte är BK. Är det Ludvika så är det i alla fall FF som spelat i fotbollsallsvenskan. Det är ju lite kul i så fall, lite som en parallell till Bodens BK...
Där satt den, Hallstahammars SK och Ludvika är de två sista. Vad Ludvikaklubben egentligen hette verkar oklart, men i de tabeller jag sett så skrivs det Ludvika FfI i både fotboll och bandy.
Kan f.ö konstatera att det inte är sannolikt att denna exklusiva skara utökas på länge. Närmast är möjligen GAIS som ligger i bandyns div I.

Nu får någon annan hitta på en sportquiz så jag får glänsa lite också!
Ingen som kan komma på nåt, jag börjar bli pysselsugen
I brist på att andra fixar nåt så har jag fixat en liten intro-tävling.
Ett antal låtar, närmare bestämt 40, kräver artist samt låtnamn. 10 st per tävlingsdel, dvs 10 på delen taevling1, 10 på delen tvling2, 10 på delen taevling4 samt 10 på delen tav5.
de finns på min myspace-sida att lyssna på:
www.myspace.com/nudelpop
Lycka till.

1:a pris är äran!
Nu ska jag göra RRR glad och anta utmaningen.
I tävling 1 är:
1. Roky Erickson - Two headed dog
4. Cure - Inbetween days
6. Primus .- My name is Mud
Bra Brukarn, tre rätt, ingen som kan komma på mer. Betoningen i tävling ett ligger på 80-talet (surprise...) men en och annan från 90-talet
Betoningen i tävling 2 ligger på 80-90 en låt från sent 70-tal
Betoningen i tävling 4 ligger på sverige
Betoningen i tävling 5 ligger på ingen alls
Tävling 2 var värre, jag har Pixies - Here comes your man, och den sista var Caesars Palace tror jag, Kick you out heter kanske låten?
Bägge är rätt, ingen fler som vill leka
De flesta låtarna är inte så svåra, jag var hyfsat snäll
Jo, jag vill hemskt gärna leka men tiden......Den Tiden!
Farbror får ägna sig åt annat än spel o dobbel
Tävling4:
Första låten är Docenterna, låten kanske Sjunde himlen?
Andra tror jag är Broder Daniel - Work
Typ femte låten är Blue for two - Ships
Och sen tror jag Leather nun var med också mot slutet, Primemover?
något säger mig att dragspelsintrot är Lars Demian.
OK so far är alltså:
T1:
1. Roky Erickson - Two headed dog
4. Cure - Inbetween days
6. Primus .- My name is Mud

T2:
8. Pixies-Here comes your man
10. Caesars Palace-Kick you out

T4:
1. Docenterna-Sjunde himlen
2. Broder Daniel-Work
3. Lars Demian-
7. Blue For Two-Ships
9. The Leather Nun-Prime mover

Kom igen nu!
Hur har ni det med musikkunskaperna?
Allmänbildning....

www.myspace.com/nudelpop
Tävling 2 Nr 2 är 22 Pistepiirko. Låten heter kanske "Birdie"?
Tävling 4 Nr 4 är Anna Ternheim "A french love"
Tävling 4 nr 5 är Bob Hund "Ska du följa med? Nä.."
Tävling 1 nr 2 är Black Rebel Motorcycle Club "Whatever happened..."
Bra Tobbe! Misstänkte att du skulle ta de där...indiepoppare där

Flest rätt vinner en unik cd.... med mikkos blandning

T1:
1. Roky Erickson - Two headed dog (Brukarn)
2. BRMC-Whatever happened to my rock´n´roll (Tobbe)
4. The Cure - Inbetween days (Brukarn)
6. Primus- My name is Mud (Brukarn)

T2:
2. 22 Pistepirkko-Birdy (Tobbe)
8. Pixies-Here comes your man (Brukarn)
10. Caesars Palace-Kick you out (Brukarn)

T4:
1. Docenterna-Sjunde himlen (Brukarn)
2. Broder Daniel-Work (Brukarn)
3. Lars Demian- (oskar)
4. Anna Ternheim-A french love (Tobbe)
5. Bob Hund-Ska du följa med? nä (Tobbe)
7. Blue For Two-Ships (Brukarn)
9. The Leather Nun-Prime mover (Brukarn)
Jag gissar: Fleshtones, Lyres & Hoodoo Gurus på alla låtar som ungdomarna går bet på!
Undrar om du inte får lägga till Lime Spiders på den listan Farbror...
Tävlingen avslutad pga bristande intresse, ingen vinner
Var det "Lady stardust" som började med det där plockandet på gitarr?
nej
Bra, jag var lite oroad huruvida du hade börjat spisa Lisa Miskovksy i smyg.
Är det inte Bowie?
Nej, det var nåt nyinspelat. Nåt hi-fi.
Jag menade att är det inte Bowie som gjort Lady Stardust?
Nej. Ziggy Stardust.
Hmmpff har för mig att det finns en låt på den plattan som heter Lady Stardust, Ubbe eller Farbror, rädda mig!
Jo, på Ziggy Stardust finns en låt som heter Lady Stardust. Det är låten med refrängen:

And he was alright, the band was altogether
Yes he was alright, the song went on forever
Yes he was awful nice
Really quite out of sight
And he sang all night long
Oj då. Där fick man.
Tänkte väl att jag inte kunde ha fel på gammal god popmusik
Vi håller på Dig, Mikko! Gubbpoppens praktiserande lansdragare. Själv är jag (som vanligt) mer en teoretiker.
Jag skäms. För en sekund så trodde jag att RRR var vilse i rockhistorien.
Knappast i historien men i nutiden.
Hörde dock ett nutida gäng på radio som jag gillade, Block Party?, nån som vet nåt?
De spelar i Stockholm 1/5. Jag ska gå med några snubbar från jobbet. Det är riktigt bra, jag tycker nog att de påminner lite om Gang of four.
Se där en referens till "forntiden", sångaren tycker jag påminner om en viss Fat-Bob i sitt sätt att sjunga
Jo. Har inte hört den nya skivan, men den gamla var fin som fan.
På Debaser eller?
http://www.luger.se/_turneoarr_visa.asp?PK_Id=4970

Cirkus!
Åh fan är de så stora?
Här kommer en quiz-fråga att suga på:
Med årets sjundeplats i Superettan så var Sirius det 21:a bästa fotbollslaget i landet 2007. När nådde Sirius senast en lika bra eller bättre placering i det nationella seriesystemet?
Kan det ha varit 1992? Då var vi länge och nosade på en allsvensk plats men föll tillbaka på slutet. Vi kom trea då (i norra serien). Så 4 lag (2 från vardera ettorna) + de allsvenska lagen måste ha rankats högre. vet inte hur stor a-svenskan var då, men kanske vi rankades som 18 eller så?
En god gissning, men inte riktigt rätt. 1992 fanns en mästerskapsserie på 6 lag, en kvalsvenska på 8 lag, samt 4 höstettor, där Sirius kom trea i den norra. Sirius var då alltså 6+8+2*4+1= 23:e bästa laget (men mer korrekt 25:e om man tar hänsyn till poäng och målskillnad järmfört med de andra treorna). Fler gissningar?
Då måste det ha varit någon av säsongerna 75-79, då vi höll till i gamla tvåan (direkt under allsvenskan).
En av dessa säsonger tampades vi med VSK i toppen och spelade seriefinal på Studan inför drygt 6000. En publiksiffra som för övrigt inte överträffades
förrän 2007. Jag tvekar mellan 76 och 77, men magkänslan säger 1976.

Magkänslan var fel, men allt annat rätt! 1977 slutade Sirius 3:a i div I Norra, och var då alltså landets 19:e bästa lag. Men bästa säsongen på 30 år alltså, det är inte illa!
Avdelningen Siriusspelare vi minns: Är det någon som minns det fullständiga namnet på den Siriusspelare av chilenskt/thailändskt ursprung som spelade ytterback cirkus 2004 och dessförinnan anfallare i juniorlaget? Alla fem namnen krävs för full pott.
Sittichai Pongruthai Andres Heredia Toledo!?
Wow, snabbt och rätt! Tror iofs att namnen skrevs i en annan ordning. Typ Andrés Sittichai Heredía Toledo Pongrugthai?

Kan ju utveckla quizen lite grann. Hur såg Sirius startelva ut när vi spelade juniorfinal 1999, och vart tog spelarna vägen sedan? (Inte säker på att jag har alla rätt själv på den här. Men jag tror jag kan det)
Jag provar att ta den på studs, med risk för felträff:
Magnus Aronsson? - Khaled (agent), Gurra (Assyriska), Antou (Procyon), Smara (Alunda) - Isak Löwhagen (Huskvarna?), Clage (klubblös), Karl-Johan Cottman (slutat efter spel i AIK), Petter - Arne (Gamlis), Sittichai (vet ej).

Känner mig osäker på målisen. Namnet Magnus Fohlman dyker upp också. Frågan är också om Petter verkligen var med. Jag har en obehaglig känsla att jag har glömt någon som man verkligen borde komma ihåg...

Sedan kan man ju fråga sig varför man kommer ihåg sådant här, men ofta glömmer bort att skicka med barnen rätt prylar till skolan på morgonen?

Jag tror att målvakten hette Fohlman, Aronsson känner jag inte igen.

Och jo, nog har du glömt någon. Smara spelade väl på mittfältet, tror inte att Löwhagen var med däremot. Däremot hade vi någon annan på vänsterbacken...

Tror att Petter spelade i en av de två matcherna jag såg, men det kan varit någon annan på mittfältet som jag glömt. Lill-Brekkan hoppade in också.
Min oro var befogad. Hur kunde jag glömma Saleh Saadoo???
Som ev spelar i Gamlis med Arne och Lillebror Eriksson.
Såklart!
Som jag tror så såg startelvan ungefär ut så här: Fohlman - Khaled, Gurra, Antou, Saleh - Smara, Clage, Cottman, Petter - Arnesson, Sittichai.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Isak Löwhagen spelar i Jönköpingslaget Ekhagens IF, som denna säsong kom 3:a i div 4.

Kan ni elefanthjärnor Sirius förstemålvakter i rakt nedstigande led bakåt i tiden?

2010: Bylle
2009: Richardsson osv
2010: Bylle
2009: Richardsson
2008: Burvaktarevic/García/RR
2006-2007: Rytterbro
2005: Tibblin
2000-2004: Bylle
1999: NWA/Mål-Janne/Otim
199x-1998: Sundfors

Längre kan jag inte.
93-98 Sundfors