Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Våld och elände

Vilken bedrövlig start på säsongen. Tyvärr är man inte förvånad. Det är väl stor risk att firmajävlarna och andra våldsromantiker till slut inte bara lyckades döda en oskyldig supporter utan också mycket av den svenska supporterkulturen.

Något Västra ska göra för att markera till premiären? Banderoll eller något?
Det ska vi göra. På onsdag kl 19 är det flaggfix i skolan där vi var sist.
Så länge företagen står i kö för att få ösa pengar över storklubbarna så finns det ju ingen anledning för dem att rensa upp bland firmorna tyvärr.
Bra! Gärna med något antivåld- eller antifirmabudskap om man får önska (men ni som gör banderollerna har såklart sista ordet om det)
Antifirmabudskap låter grymt.
FIRA JA
FIRMA NEJ
Supporterkultur - inte företagskultur!

Supporterkultur - inte företagskultur!

Haha, huvet på spiken

Bra! Gärna med något antivåld- eller antifirmabudskap om man får önska (men ni som gör banderollerna har såklart sista ordet om det)

Bra, Bruk.
Jag skulle vilja lära mina barn att:
Västra sidan älskar Sirius, tackar domaren och respekterar motståndaren

Instämmer!
Att gå upp i Allsvenskan ter ju sig inte så kul...
Jag håller inte med Bea Ask och hennes uttalanden om supporterkultur. Men rannsakar man det hela lite så har hon något jävla rätt i det ändå. För jag vill sträcka mig till att det här är ett större samhälls- och supporterproblem än som sträcker sig kring enbart kategori C-supportrar. Helsingborgarnas budskap var "Fri Jakt" och Djurgårdens lät väl ungefär som att "ta över hela jävla stan" (med allt vad det tyvärr innebär). I lördags var det ju djurgårdare som stormade en helsingborgskrog och där inne gick bananas på allt och alla. Oskyldigt våld, det med, som med lite "otur" förstås också kan skörda dödsfall. Och redan i fredags åkte en helsingborgare in på sjukan. Vad är avståndstagandena mot dessa beteenden? Kanske inte rätt tajming, men ändå. Alla led måste självrannsaka sig.

Det gör ont att tänka på att en tillsynes lugn 43-årig pappa slås ihjäl på väg till en fotbollspremiär. Okej om huliganer håller sig till varandra, men fredliga supportrar ska för fan kunna gå på fotboll utan att sätta livet till, eller ens riskera någon skråma. På så sätt känner jag att detta supporter-dödsfall, det andra inom svensk supporterhistoria, är än värre än det som skedde 2002 då en firmamedlem slogs ihjäl (även om det också förstås är vidrigt). Men firmor som gör upp i någon grusgrop eller park är ändå "med på leken". Dock känns det ju som att alla former av hederskodex som diktats upp inom dessa kretsar dött ut samt tillhyggen tillkommit. På diverse YT-klipp jag sett på senare år kan man se hur folk sparkar på liggande, hoppar på huvuden och fan vet vad. Vidrigt. Och kanske speglar det samhället i stort. Fotbollen kan då även bli en tillflyktsort för galna kampsportsutövare och övriga kickers som söker en anledning till att slåss.

Men det hetsas på ganska så bra bland alla möjliga supportergrupperingar inför stormatcher och ett par storlag sjunger ju till och med om att "hugga" motståndare, "sparka och slå" och allt vad det är. Tämligen osmakligt. På så sätt känner jag att supporterkulturen behöver ett uppvaknande. För övrigt har ju relationen mellan supportrar och polis eskalerat något enormt också. Storlagssupportrar har en väldigt stor offermentalitet där, ofta säkert med all rätt, men man ska inte sticka under stolen med att det är mycket pöbel som hetsar i gång situationerna också.

Nej, fan, just nu känner man sig bara less. Alla kondoleanser till den avlides barn, familj och Supporter-Sverige i allmänhet med Djurgårdsfamiljen i synnerhet. Måtte det nu lugna ner sig. Vi ses på onsdag och fixar ihop ett budskap till på söndag. Må den positiva supporterkulturen och fotbollen segra!
Personligen tycker jag INTE att det är OK att folk slår varann på käften även om det är uppgjort innan för det är fan mina skattepengar som får betala för deras hjärnskador efteråt, jag vill hellre att de pengarna ska gå till barn med cancer.
"Mot machokulturen i supportervärlden" nåt sånt skulle jag vilja se på en banderoll.
Bra skrivet Joint. Håller med hoff, lite långt bara.
Instämmer i det mesta ovan!
Jag tycker att alla högriskmatcher borde spelas på söndagar klockan 11. Då får vi tillbaka fler barnfamiljer och slipper åtminstone en del av all osäkra unga (mest) killar/män som känner sig häftiga genom att dricka sig berusade/gå på droger och skrika och hota folk och slänga knallskott runt sig.
Jag kan bli mest irriterad över att representanter från lagen det berör ofta slätar över de egna bråkstakarnas beteende.

Alvbåge är en frisk fläkt i detta sammanhäng som ofta vågar säga ifrån på skarpen.
Som föredetta uppsalabo så kan jag ju konstatera att fylla innan klockan 11 en matchdag inte är något problem att uppnå, men det kan ju bli logistikproblem att ta sig till en liknande match

Precis så!

[quote1396291253=Tamb]

Instämmer!
[/quote1396343436]

Farbror du gillar att tacka domaren har jag hört.
Fylla innan klockan 11 är inte svårt att uppnå, men nog färre som är intresserade av det. Annars får väl matcherna flyttas till typ nio på söndagsmorgonen ;-)
Farbrors tackande sker genom vidareutbildning i dömandets ädla konst..... Själv inser jag mina begränsningar när det kommer till tackande i vissa fall
garligur skrev bl.a...
Själv inser jag mina begränsningar när det kommer till tackande i vissa fall.

:-D
Avspark 09.00/11.00? Ni måste skoja. Det vore förödande för svensk fotboll. Vill folk slå varandra på käften gör de det oavsett klockslag, tror jag. Jag tycker inte att vanliga supportrar ska behöva gå upp i ottan för att se sitt lag lira boll.

Sedan är jag rätt less på Markus fördomar mot unga fotbollssupportrar. De flesta av alla fantastiska tifo-arrangemang är uppbyggda av denna målgrupp. Det gäller att få ynglingarna på rätt bana bara.
Ok, vi kan väl kompromissa till:
Västra sidan älskar Sirius, tackar domaren (när vi har vunnit) och respekterar motståndaren
Om det inte är lag med trumma och traktor då...
Tycker Joint - och många fler - skriver väldigt bra.

Så fruktansvärt trött på den där hatande supporterkulturen. Man löjlar sig om att det handlar om passion etc (lika djävla dumt som att det är nån slags übervinnarskallementalitet som gör att genierna i SHL måste slåss i tid och otid).

Pinsamt att höra representanter för en stor supporterklubb dra tillbaka försäljningen av hata-tishor och pins för att "det inte är läge nu".

Ja, ja. Bra att ni som är aktiva är så kloka och klarspråkiga!

--

I Turkiet har man f ö spelat ett antal matcher inför endast kvinnor och barn de senaste åren, som en åtgärd efter kravaller. En av mina märkligare fotbollsupplevelser var att komma fram till arenan och - förutom några hundra loja poliser - vara ensam man. Plötsligt förstod jag varför jag nekats förköp. Blev att lomma till puben och kolla boll den kvällen.
Tips:

http://foreningsinsamling.se/fundraisers/sorg/
Jag tror att avspark på förmiddagen en söndag är ett ganska bra och mycket enkelt sätt att lindra problemen något. Självklart löser det inte alla problem, men lite mindre fylla kommer det att leda till. England har ju provat på det, även om man numera i stort har så lugnt kring arenorna att det sällan är nödvändigt.
Om en avspark kl 11 är förödande för svensk supporterkultur så kan jag ta det. Fler barnfamiljer och färre aggressiva fyllon vore bra. Och i min värld är supporterkulturens starkaste och mest intressanta inslag alla trevliga människor som stödjer sitt lag och som snackar med motståndarnas fans snarare än folk som tänder bengaliska eldar och slänger knallskott. Engelska ligafotbollen har en mycket starkare supporterkultur än den svenska, detta trots att man aldrig ser några bengaliska eldar.
Och om bandyn kan (kunde) starta 13.15 kan vi nog klara av att spela fotboll lite tidigare än vad fallet är i dagsläget.
Nu ska jag fila vidare på en gammal artikel om finalen mellan Sirius och Fässberg som jag hoppas att UNT är intresserade av då vi nu äntligen har chansen att åter nå en final (denna gång förvisso i cupen). Har hittat rätt mycket material om den klassiska finalen, det är rätt intressant att det knappt finns något vettigt om den när man söker på nätet!
Bra snack Joint!
(Även om också jag håller med RRR att det där med internfajter är ett jävla otyg det med.)
Sorgligt: http://hd.se/helsingborg/2014/04/02/trogen-supporter-overger-fotbollen/
Jag vet inte hur aktiv och insatt du är i "den svenska supportekulturen" Markus, men den typen av generalisering och förenkling du sysslar med av både den svenska och engelska kulturen leder inte till någon utveckling.

Däremot ser jag fram emot artikeln! Något av en mystisk/mytisk match det där.
http://hd.se/sport/2014/04/03/supporterupprop-nu-racker-det/

intressant hur sådant som vi har diskuterat här i tid och otid nu verkar komma upp på agendan hos många fans. bra!
Intressant artikel johann. Fantastiskt kul att läsa den texten jämfört med de vanliga harangerna om att alla problem bara är påhittade.
Jag tror att avspark på förmiddagen en söndag är ett ganska bra och mycket enkelt sätt att lindra problemen något. Självklart löser det inte alla problem, men lite mindre fylla kommer det att leda till. England har ju provat på det, även om man numera i stort har så lugnt kring arenorna att det sällan är nödvändigt.
Om en avspark kl 11 är förödande för svensk supporterkultur så kan jag ta det. Fler barnfamiljer och färre aggressiva fyllon vore bra. Och i min värld är supporterkulturens starkaste och mest intressanta inslag alla trevliga människor som stödjer sitt lag och som snackar med motståndarnas fans snarare än folk som tänder bengaliska eldar och slänger knallskott. Engelska ligafotbollen har en mycket starkare supporterkultur än den svenska, detta trots att man aldrig ser några bengaliska eldar.

Vilken typ av engelsk fotboll jämför du med? Premier League? Där spelas en av världens bästa fotboll med en av världens dyraste biljetter, i Sverige har vi inte ens Europas 20:e bästa fotboll. Däremot en klackkultur, som i sina stunder, snuddar på världsklass. För din vetskap ska jag säga dig att huliganism och stöket vandrat ned ett par divisioner i alla-icke-insattas-glorifierade-fotbolls-England. Sedan är ju dem allra flesta fotbollsmatcher i vårt land förhållandevis lugna, det ska sägas. Och bengaliska eldar tåls att diskutera men det vill jag inte likställa med huliganism, det är legaliserat i en del andra länder och är enligt mig ett vackert inslag på läktaren. Pyro-zoner vore en vettig grej att införa.

Den där engelska elitfotbolls-supporterkulturen är i mångt och mycket bedrövlig i mina ögon. Sittplatspublik, säger väl det mesta.

Avspark klockan 11 på söndagar? Fine, ta ett natt-tåg och dynga ner dig fullständigt. Våldsromantikerna hittar nog någon sätt att slåss på ändå.

Och om bandyn kan (kunde) starta 13.15 kan vi nog klara av att spela fotboll lite tidigare än vad fallet är i dagsläget.

Varför spelas bandyn bara 13.15 en match om året numera, tror du? Jo, för att det i förlängningen inte lockade tillräckligt med publik.

För övrigt bra självrannsakan av HIF:s kategori B. Även de som man i stor utsträckning nog kan rubricera som kategori C skriver bra på sin hemsida. Bra med ett uppvaknande.

Leve den svenska, positiva supporterkulturen!
https://twitter.com/peterallenparis/status/451417828923428864
och ett svenskt exempel: https://twitter.com/BlejdRunner/status/451396906208354304/photo/1
Fy fan, vilka jävla as. När ska AIK verkligen slänga ut FB egentligen?
Svaret är naturligtvis "Aldrig någonsin, de är kanske våra främsta supportrar även om de någon gång kanske gått över gränsen. Men vilken stämning de skapar!".
Johann// Mycket möjligt att mina funderingar inte leder till någon utveckling. Vet inte om det är syftet med forumet. Skriver bara vad jag tycker, som alla andra här gör, misstänker jag! :)
Aktiv och insatt i svensk supporterkultur är jag absolut. Sedan beror det på vad man menar med supporterkultur. Kanske definierar vi det olika.

Joint// Att svensk supporterkultur i sina stunder håller världsklass håller jag inte med om. Men om man enbart tittar på tifon etc. kan det säkert vara så. Men det finns ju en del annat.
Att våldet vandrat ner några divisioner i England är ett vanligt påstående. Det stämmer delvis, det förekommer en del incidenter i League One och League Two och även i Championship, men det är i regel lugnt. Kan ta alla Leyton Orient-matcher jag har sett som exempel, trevlig och kul stämning mellan hemma och bortafans.
@Markus:

Tittar inte enbart på tifon, grundar det i röststyrka och antal (såväl hemma som borta) också, samt kreativitet. Vad har du själv för mätinstrument när du sågar vår supporterkultur?

Det finns en del magi på läktarna, men också otrevliga inslag men generellt sett har vi en väldigt bra supporterkultur, eller okej, klackkultur i svensk fotboll. I synnerhet i jämförelse med kvalitén på fotbollen. Sedan brukar väl inte ens huliganfirmor som Firman Boys hålla till på ståplats? Och vad jag har förstått så brukar firmamedlemmar generellt sett slåss även i politikens tecken. Hörde från en Malmöit att deras firma hade nazis och våldsvänsterextremister som slogs - tillsammans.

Leyton Orrient. Tredjeligan, alltså. PL däremot, all-seater-arenor med mycket turister och stämningen är därefter. Däremot är ju ett par lag undantag förstås. Bara så att du vet så har Leyton Orrient också huliganer. Till exempel här hittade jag ett klipp: http://www.youtube.com/watch?v=WmDel1ylemM
Jag skulle vilja påstå att dem allra mest levande engelska klackarna i dag är de som tagit sydeuropeiska influenser till sig.

Återigen, dem flesta fotbollsmatcherna som spelas i Sverige är lugna. Kom hem från din exil och öppna ögonen i stället för att enbart gå efter svensk klick-media. Eller vidga vyerna, kolla dödssiffror i samband med fotboll i vissa andra länder ...

För övrigt har vi nu ägnat kvällen åt att målat ihop en empatisk banderoll på söndagens tema. Som så många andra svenska klackar redan gjort och säkerligen gör.
Både vänstern och högern är väl frekvent förekommande i firmor - folk som gillar att slåss helt enkelt. Skit i varför liksom.
Min twitterlänk om engelsmännen som hailade och slog sönder Paris igåg var inte ang höger/vänster utan för att påvisa att inte heller England är ett problemfritt gandhi-paradis.
Jag må vara trög men jag förstår inte kortet på firman med orangea tröjor?
Joint//Jag har inte sågat svensk supporterkultur. Definitionen av supporterkultur - många människor som bryr sig och är engagerade. Till exempel vad gäller hockeyn i Leksand. Det är dock inte eventuella tifon etc. som gör att jag tycker att Leksand har bra supporterkultur, utan att laget engagerar och berör människor i bygden (och hela Sverige) på djupet. En god supporterkultur är också en inkluderande kultur; inte fans som skriker könsord, hatramsor, har nedlåtande/kränkande/hatiska banderoller, skrämmer småungar med knallskott etc etc.

Och jag menar inte heller att engelsmän är några problemfria gandhi-lirare. Dock är det sällsynt med bråk inne på de engelska arenorna. Jag veta att det händer (t.ex. FA-semin förra året mellan Millwall och Wigan där Millwall-fansen började slåss internt på läktaren). Vad gäller planstormningar/folk som tar sig in på planen är det mycket sällsynt, förekommer någon gång i lägre divisioner och i princip inte alls i PL. Visst beror lugnet på PL-arenorna i hög grad på höga biljettpriser och inte minst kameraövervakning och rejäla straff för de som missköter sig. Samt sittplats på hela arenan. Tyvärr tror jag att även Sverige kommer att behöva ta steg i den riktningen. Helsingbogs IF hintade det ju senast i dag på deras hemsida.

Sedan är jag också medveten om att allt inte är svart eller vitt, försökte bara dryfta några tankar. Inte meningen att irritera ;-) Ska foga in mig i ledet och vara tyst i denna diskussion nu.

Jag må vara trög men jag förstår inte kortet på firman med orangea tröjor?

14 88 är nazisttal (14 = Från de 14 orden "We must secure the existence of our people and a future for White children" och 88 är HH vilket betyder heil hitler). Det är friman boys från AIK som är med.
Hehe, jag förstod heller inget från början men sen upptäckte jag de två med ryggen mot kameran och siffrorna 14 respektive 88 på tröjorna. Googlade på 1488 och då fick jag svaret.
Tänk om vi skulle gå upp i allsvenskan och få besök av dessa typer. Inte kul. Ryser.
Då bussar vi Sirius Brandy Boys på dom!
Men återigen Markus, det bråkas vanligtvis _INTE_ på svenska fotbollsarenor heller. Givetvis har det hänt, men det är extremt ovanligt. Skulle nog vilja påstå att det slåss mer på läktarna i England än i Sverige.
http://www.fantv.se/3/fotboll/698/aldrig-upplevt-ett-sadant-hat-08-fotboll-svenskafanscom

ännu ett tips för den som likt mig har behov av lite framtidstro nu.
Ulrik är kung.
Jag såg livesändningen på den inspelningen, där ägnade dom 3-4 minuter till att ösa beröm till Sirius när dom trodde att dom inte var i bild, det var kul!
När DIFs SLO sitter och säger att hatet är en del av fotbollen och supporterskapet så förstår jag varför det finns stora problem.
exakt, känner ett gäng hammarbyare som fortfarande inte fattat, hörde skämtet "en djurgårdare mindre" idag från en av dom, då har det inte gått in

När DIFs SLO sitter och säger att hatet är en del av fotbollen och supporterskapet så förstår jag varför det finns stora problem.

Men försökte han inte att nyansera sig till "rivaliteten är en del"?

Snubben med traktortröjan var mycket sund i många av analyserna.

Robin, vad hade dom att säga om Sirius "Off mic"?
exakt, känner ett gäng hammarbyare som fortfarande inte fattat, hörde skämtet "en djurgårdare mindre" idag från en av dom, då har det inte gått in

Gissar att din bekantskapkrets gillar att hänga på flashback. Engla-skämten haglade ju där kort stund efter hennes bortgång. "Man kan skämta om allt". Pytsan. Osmakligt!
Han nyanserar sig inte ett skit. Han skiljer inte mellan rivalitet och hat. Båda SLOarna säger ju också att hatramsorna kommer finnas kvar, ingen fara med det. Kändes som att man inte drog några som helst kopplingar mellan hatandet och våldet. DIFs SLO hade dock en poäng med att toleransnivån måste sänkas. Men samtidigt är det okej med hatramsor på den nivån dom ligger på.

Bara beröm, Djurgårdens SLO var mycket imponerad, han hade följt laget som bettare sen förra sommaren och kammat in storkovan, tyckte att det lyste spelglädje mot DIF i cupen...

Alla Djurgårdare verkar älska Sirius av någon anledning

Bara beröm, Djurgårdens SLO var mycket imponerad, han hade följt laget som bettare sen förra sommaren och kammat in storkovan, tyckte att det lyste spelglädje mot DIF i cupen...

Robin skrev...

Där steg dom i aktning! Bland Stockholmslagen gillar jag Djurgården mest, åtminstone för tillfället. Fast gilla var kanske att ta i ;-). Kanske beroende på att deras matchtröjor påminner om de ännu vackrare blåsvartrandiga.
Vad är en SLO?
Det undrar jag också!
Supporter Liaison Officer.
fansens talesman till polisen alltså, skitdåligt namn

[quote1396611970=Robin]exakt, känner ett gäng hammarbyare som fortfarande inte fattat, hörde skämtet "en djurgårdare mindre" idag från en av dom, då har det inte gått in

Gissar att din bekantskapkrets gillar att hänga på flashback. Engla-skämten haglade ju där kort stund efter hennes bortgång. "Man kan skämta om allt". Pytsan. Osmakligt!
[/quote1396627086]

Engla-skämt är kul. Har du några på lager?
Helt vanliga hammarbyare med barn, absolut inga extremer
Robin, är inte SLOn anställd av klubben för att hålla kontakt med fansen?
Om vi kommer ut i Europa måste vi ha en SLO. :-)
56 sidor lång info om SLO: http://clients.squareeye.net/uploads/sd/UEFA_SLO_Handbook_eng.pdf
Engla-skämt är kul. Har du några på lager?

Öhh ...