Sirius säger på hemsidan att trycket på dynghåla-matchen är stort. De uppmanar att köpa biljett i god tid via ticnet. Kommer Sirius att hålla klackbiljetter eller ska Västra sidan-folk också köpa via ticnet?
Enköping hemma
Viktig fråga! Nån borde stämma av med Bröderna Brekkan.
västra har sin sektion som vanligt.
Innebär det att "vanligt" folk kan köpa Västrabiljetter och stå på "vår" plats?
jag vet ej men ungdom hur e det med dom
Tänk på att man borde komma i god tid, det finns risk att det blir fullsatt och denna gång så stänger man nog om det blir för mycket folk.
Japp. Västra borde för en gångs skull kunna komma åtminstone 45 minuter innan.
Hoppas att extraläktare ställs ut, om detta bedöms vara nödvändigt... Min nästa Siriusmatych blir först mot Giffarna hemma i slutet av september... :-(
ska vi ha stor samling 45 minuter innan, o sjunger 30 min innan avspark?
Hoppas de sparade de temporära träläktarna.
Dyngköping (Gröna Stå) kommer med en buss.
Som ni säger så är det nog att rekomendera att vara ute i god tid.
Dyngköping (Gröna Stå) kommer med en buss.
Som ni säger så är det nog att rekomendera att vara ute i god tid.
Minibuss då eller? :D
Haha, man hade kunnat tro det men de kör nog med en 50-manna men tvivlar på att det kommer vara så många gaphalsar direkt. :P
Absolut råtidig samling på läktaren!
Dynghåla i all vanära, men har vi inte en hemmamatch innan att fokusera på först?
Det kommer att vara en STOR samling innan match och tåg till Studan, mer info följer
Oooh, nytt supporterhak? FAN vad jag vill gå på den här matchen... Jag kräver att någon filmar hela tillställningen med en kamera fasttejpad på huvudet så att jag sedan kan uppleva iaf en liten gnutta av stämningen...
Om det blir tåg föreslår jag att Grande e Pessante-banderollen tas ner och bärs längst fram i tåget, på klassiskt derbytåg-manér...
Om det blir tåg föreslår jag att Grande e Pessante-banderollen tas ner och bärs längst fram i tåget, på klassiskt derbytåg-manér...
fy fan va kul det kommer bli men kan inte vss ga langst fram o sjunger skiten ur oss pa vagen till studen, sen bakom oss har vi 2000 fran sittplatts som sakert hanger me pa o sjunger lite
Här sjönk nivån som en cykel i fyrisån på vårkanten. Jag föredrar att man kallar klubbar för deras rätta namn eller etablerade smeknamn (Peking t ex), håna sina rivaler kan man göra på snyggare sätt om det ska vara nödvändigt. Men jag kanske är ensam om att tycka så?
Instämmer med 70.
Instämmer, i en matchtråd tycker jag det ska vara en lite seriösare ton. Det här inbjuder bara till pajkastning, och det innebär mer jobb för de som administrerar sidan.
Moderera, moderatorn!
Moderera, moderatorn!
Ny tycker ju jag att gliringar hör hemma i en derbymatch, men vi behöver väl inte överdriva.
Brukarn: Är den där skylten under din bild som säger "head admin" bara för skojs skull? :) :)
Brukarn: Är den där skylten under din bild som säger "head admin" bara för skojs skull? :) :)
Ah, nu har jag gjort mig själv till moderator. Och rensat tråden på ovidkommande saker. Helt allsmäktig är jag dock inte, för jag lyckades inte ändra titeln på tråden.
klart vi ska glira på. vänta bara tills siriusnytt kommer nästa vecka. men vi har ingen anledning att dras ned i allmänt pajkasteri. västra ska hålla högre klass än så.
Nej faaan!? Ni får inte göra såhär mot mig... När jag kommit över att jag missar själva matchen så kommer det ett nummer av siriusnytt... =( Och jag kommer itne kunna läsa det färänn efter matchen.. Nåväl.
Hur blir det med after-gamet förresten? pågår det hela kvällen? Borde kunna hinna dit iaf...
Hur blir det med after-gamet förresten? pågår det hela kvällen? Borde kunna hinna dit iaf...
jag kan göra det ännu värre för dig, carling: det är inte ett vanligt siriusnytt - det är ett jubileumssiriusnytt! :-)
Jag kan göra det ännu värre: Jag fick en förhandstitt idag, och det är sjukt bra!
Men det kommer ut redan på tisdag, då kanske du hinner få det?
Men det kommer ut redan på tisdag, då kanske du hinner få det?
Nej >:(. Åker på lördag kväll.
Damn you! Damn you all to hell! (Fast ni får gärna vinna även fast jag itne är med ;-) )
Damn you! Damn you all to hell! (Fast ni får gärna vinna även fast jag itne är med ;-) )
Admin//Moderatorn var upptagen.
Va? :P
Mitt inlägg var väl inte så farligt :)
Mitt inlägg var väl inte så farligt :)
Farligt var det kanske inte, men jag tog bort grönsvarts inlägg och alla svar på det.
Jag fixade titeln på tråden också. Är det någon som har ett svar på frågan angående plåtar? Är det vettigast att fixa biljett till vår sektion på ticnet?
Om inget oförutsett händer i veckan bör vi iallafall ha en nästintill skadefri trupp att välja ur (förutom kanske Musse och Linus). Jag vill se mer av 4-2-3-1, rollen som släpande anfallare tycks ta fram det bästa ur Ante. Sen vet jag inte hur Kim och Daouda skötte sig nere i Blekinge, men jag vill nog gärna ha Kim från start, och sen är det jämnt mellan Fredrik och Daouda bredvid Gallo.
daouda skötte sig enligt rapporterna utmärkt. dessutom brukar han vara grym mot esk. jag vill se honom tillsammans med gallo. kim var bra offensivt, medan mani var relativt blek. kanske läge att vila honom en match och köra fredrik och kim på varsin kant?
Hoppas ESK sliter ut sig totalt idag mot peking samt drar på sig ett par röda kort. Men jag tror de kommer jogga runt lungt och förlora med 0-6 bara för att ge allt mot de goda.
Nej, Dom Onda kommer att onda sig. Jag har allt för mycket deg på att Peking skall vinna för att det skall kunna gå på något annat sätt.
Här finns inga halvfulla glas.
Här finns inga halvfulla glas.
tyvärr så visade det sig att vi kommer för att äta upp er på lördag, Peking var bara förrätten det er skittidning UNT skriver stämmer ingalunda,,motivation slår slöhet
UNT är och har alltid varit en Enköpingstidning
Farbror, lämnar kepsen hemma va? =)
Enköping slog Norrköping, hur i helvete gick det till?
hm, dubbelpost...
tyvärr så visade det sig att vi kommer för att äta upp er på lördag, Peking var bara förrätten det er skittidning UNT skriver stämmer ingalunda,,motivation slår slöhet
Må så vara. Tänkte göra en liten lista varför det alltid kommer vara underbarare att hålla på Sirius än på ESK (ingen inbördes rangordning):
Snygga kläder
Coolt namn
Publik
Supportrar
Inga trummande bönder
Ingen dynglukt
Sverige fjärde största stad
Gary Sundgren
Lagkänsla istället för importer
Själ
Bra namn på klacken
Någon som kan fylla på?
En lämplig ramsa riktad mot de gröna medgångarna kunde väl vara "var var ni när ni var skit?". Fast då bortser vi från den logiska kullerbyttan att ESK förstås alltid är skit.
Vi säljer inga förköpsbiljetter till den sektion som Västra står på. men vi har bara den sektionen avsatt för er så det kan bli trångt ändå. Helst vill vi att alla som står där kan visa Västra medlemskort, men vi har inte varit hårda på det ännu och det har inte varit några stora problem hittills så vitt jag förstår.
I princip skulle ni kunna kräva medlemskap i Västra för att komma upp på läktaren och sälja sådana på plats... känns faktiskt som ett rimligt krav , men det avgör ni.
Jag har förstått att ni sköter er sektion själva och ser till att inga fripassagerare sitter där så det kanske inte blir några problem på lördag heller.
Bra idé med Västratåg från stan hoppas ni får ihop mycket folk för ni är viktiga och nu behöver vi en vinst!!
I princip skulle ni kunna kräva medlemskap i Västra för att komma upp på läktaren och sälja sådana på plats... känns faktiskt som ett rimligt krav , men det avgör ni.
Jag har förstått att ni sköter er sektion själva och ser till att inga fripassagerare sitter där så det kanske inte blir några problem på lördag heller.
Bra idé med Västratåg från stan hoppas ni får ihop mycket folk för ni är viktiga och nu behöver vi en vinst!!
Jag tycker det finns flera poänger i att inte kräva medlemskap för att stå i klacken. Dels ska folk som vill "prova på" att stå i klack få göra det utan att behöva lösa medlemskap i vss. Det blir nog lättare att locka hit nytt blod då. Dels bör möjligheten finnas för folk i klacken att ta med kompisar etc, som kanske inte ens bor i uppsala, på match.
För övrigt tycker jag att vi inte ska ta åt oss av försök till provokationer från esk: are som förirrat sig hit.
Ignorering är bästa försvar i det här fallet!
Nervositeten kommer smygande inför lördag.
För övrigt tycker jag att vi inte ska ta åt oss av försök till provokationer från esk: are som förirrat sig hit.
Ignorering är bästa försvar i det här fallet!
Nervositeten kommer smygande inför lördag.
eller så möter vi dom nånstanns efter matchen?
@Brekkan När jag på Åtvid var matchvärd så fick jag hjälpa en Västra Sidan medlem som var tvungen att betala extra för att stå på "vår" läktare. Nu hade han medlemskort som han inte visat och när han gjorde det fick han pengar tillbaka och fick stå på läktaren, dock hade han inte fått det utan medlemskort. Så den person som stod där då var iaf hård. Jag ser också en poäng med att man ska få stå där utan att vara medlem i VS.
Om man som publikvärd står där nere och anvisar folk att det är ståplats och att det skriks en del så slipper man de sittande snåljåpisarna.
Även jag tycker att man ska få stå där utan vs-kort.
Även jag tycker att man ska få stå där utan vs-kort.
Men hallå, jag har ju startad en egen tråd om Västrasektionen ju :( Trådanarkister!
@Brukarn Jag skyller ifrån mig på Brekkan, såg hans inlägg här före ditt...
Det där var ett skämt eller?
Läsvärt på gopeking.net:
http://www.gopeking.net/visa.php?id=1985
Det är inte bara vi som får magont av Enahandavallen.
http://www.gopeking.net/visa.php?id=1985
Det är inte bara vi som får magont av Enahandavallen.
För mig spelar det ingen roll ifall man måste visa västra kort eller inte, men den dagen det blir fullt på den läktaren kanske det är rimligt att bara medlem kommer upp, så vitt jag förstår kostar det bara 100:- och då betalar man 60 :- i entré, känns varken som vi eller ni tar ut överpris...
Vi kör på som vanligt tillsvidare och hoppas att alla som vill får plats på lördag.
Vi kör på som vanligt tillsvidare och hoppas att alla som vill får plats på lördag.
Den dagen det blir fullt så känns det dags att bygga ut.
sirius_gurra LAN_WROTE ...
För att dom ska kunna gratulera oss till segern.
För att dom ska kunna gratulera oss till segern.
hah ja klart de va ett skämt;)
"Många IFK-supportrar fanns på plats, uppskattningsvis 1000 stycken. De krävde inte mer än en hundraprocentig inställning. "
Fan då måste det vart publikrekord på Enavallen i år? :D
Fan då måste det vart publikrekord på Enavallen i år? :D
2000 och växel. Hur kommer det sig att alla lag som kommer till Enahandavallen underpresterar så otroligt? Jag tror att det beror dels på existensiell ångest, dels på dynglukten och dels på att dom så otroligt gärna bara vill komma därifrån.
Tror det beror på ångest, man vill bara hem, vi motar bort dom helt enkelt ASG.....vi har en adress om ni vill hälsa på www.esksupport.se men spamma inte ner skiten bara hehe, väl mött på lördag folks.
Klart vi inte spammar, det är inte vi som heter Green Spammers.
Inte vi heller, längre, ska tilläggas dvs Green Spanners,,,fyndigt i alla fall Brukarn :)
Hette Brukarn, hette. Nu har dom bytt namn till det otroligt underbara Gnaget-ripoffnamnet Gröna Stå.
Citerar Jörgen Löwenfeldt pekingsupporter: Se Enköping och sedan dö. Av ångest. Bra citat
Gröna Stå är ett klart bättre namn än Green Spanners. Det får jag ge er.
Just därför jag fortsätter säga Green Spanners. Förlöjligande är en bra härskarteknik.
Bah... Namnet Green Spanners har i alla fall lite tanke, lite lokalpatriotism bakom sig. Gröna Stå är ett namn som försöker få folk att tro att det är en stor klack, en huvudstadsklack, man har att göra med. Sen ser man skräpet och upptäcker att nej, det var det sannerligen inte...
Måste bara delge er detta ifrån svenska fans och Enköpings forum.
Det börja med att nån Peking supporter sa att Enköping bara spelar grisfotboll.
Nån från ESK kontra då med frågan: Vad är grisfotboll?, vi markerade bara ut er.
Jag skrev då att grisfotboll är = EJ publikvänligt och kanske är en av orsakerna till ESK låga publiksnitt. Och att allt Enköping egentligen har är ju fotbollen och att orten borde sluta upp som t.ex i Edsbyn med dess bandy.
Här är svaret som inte kan få mig att sluta garva:
Vi har bara fotboll? SM vinnare i Rugby! vet inte hur många gånger. men senast förra säsongen... sm vinnare i dragkamp vet inte hur många gånger där heller men det är en jädra massans gånger,,, Div1 Hockey lag som är favoriserade detta år till ett avancemang.. vad har Sirius som inte vi har? eller vad har Sirius som vi inte är bättre på? NADA
(har dock rättat ca 30 felstavningar)
Kanske därför det bara är 700 på deras matcher, resten av orten är och tittar på dragkamp :D
Nån från ESK kontra då med frågan: Vad är grisfotboll?, vi markerade bara ut er.
Jag skrev då att grisfotboll är = EJ publikvänligt och kanske är en av orsakerna till ESK låga publiksnitt. Och att allt Enköping egentligen har är ju fotbollen och att orten borde sluta upp som t.ex i Edsbyn med dess bandy.
Vi har bara fotboll? SM vinnare i Rugby! vet inte hur många gånger. men senast förra säsongen... sm vinnare i dragkamp vet inte hur många gånger där heller men det är en jädra massans gånger,,, Div1 Hockey lag som är favoriserade detta år till ett avancemang.. vad har Sirius som inte vi har? eller vad har Sirius som vi inte är bättre på? NADA
Kanske därför det bara är 700 på deras matcher, resten av orten är och tittar på dragkamp :D
Jag kräver att alla i Sirius ger 110% mot ESK.
Visa att skönspel klår grisspel.
Visa att skönspel klår grisspel.
Jag har faktiskt (dagens ESK-Lassie) lånat ut pengar till lunch en gång åt en flerfaldig SM-vinnar-ESK-dragare. Jag jobbade med hans pappa i rätt många år, och tillsammans lyckades de inte övertyga mig om att dragkamp är tufft. Men de försökte.
Varför får man aldrig läsa om dragkamp i tidningen eller på tv, måste ju se kul ut att se alla dessa bönder från Enköping stå och dra i ett snöre.
vad har Sirius som inte vi har? eller vad har Sirius som vi inte är bättre på? NADA
Åh herregud...
1. Ett bättre fotbollslag
2. Ett bättre bandylag (Enköping har väl inte ens något)
3. Ett bättre innebandylag
4. Snygga tröjor
5. En bättre supporterklubb ;)
...Ja, listan kan göras lång.
Har Linus tillfrisknat? Tror han skulle passa bra mot ESK.
...Ja, listan kan göras lång.
Har Linus tillfrisknat? Tror han skulle passa bra mot ESK.
Om man i stället för att prata geografi och kulturantropologi pratar lite fotboll här ett tag så tycker jag att det ser rätt bra ut inför matchen mot ESK på en del sätt. Spelet i första halvlek mot Mjällby ger i normalfallet ett utbyte på kanske tre mål. ESK kommer att ligga tajtare bakåt än vad Mjällby gjorde, men jag kan sätta min hatt på att de inte vet hur man ska spela mot Ante. ESK är och förblir ett sämre lag en de flesta andra vi har mött de senaste matcherna, men de spelar ett konsekvent positionsspel som kan vara bökigt att ta sig igenom. Jag vill se fem man på mitten och jag vill se Daouda som balans bredvid Gallo. Det funkade bra mot Mjällby och Daouda var bäst på plan. Dessutom växar han alltid i derbyn. Det är viktigt att ha spelare som har den derbykänslan på plan.
Därför vill jag också se Mani på lördag. Mani har inte haft någon kanonperiod sen senaste skadan, men kan mycket väl lyfta sig till ett derby. Jag vill också se en mer fokuserad Gallo. Det har sett lite väl lojt ut på sistone och han saknade det lilla extra på fasta sist. Hans fyra första fasta fastnade på första man (känn på poesin i den meningen...).
Ante och Hochen är givna och jag vill se Fredrik snarare än Kim för att få hans sjuka puls och löpningar. Backlinjen är också given.
Bevare oss dock för Olle och Hochen på topp i en 4-4-2!
Därför vill jag också se Mani på lördag. Mani har inte haft någon kanonperiod sen senaste skadan, men kan mycket väl lyfta sig till ett derby. Jag vill också se en mer fokuserad Gallo. Det har sett lite väl lojt ut på sistone och han saknade det lilla extra på fasta sist. Hans fyra första fasta fastnade på första man (känn på poesin i den meningen...).
Ante och Hochen är givna och jag vill se Fredrik snarare än Kim för att få hans sjuka puls och löpningar. Backlinjen är också given.
Bevare oss dock för Olle och Hochen på topp i en 4-4-2!
Jag skriver under på Erlingmarks startelva rakt av. Jag tvekade iofs lite mellan Fredrik och Kim på kanten, men det här lär bli en fysisk match. Och då får det bli Fredrik.
Det lär inte finnas någon risk för dålig tändning den här gången. Är snarast lite rädd för motsatsen, jag vill inte se Daouda ramma någon gröning efter 5 minuter och dra på sig kort. Hoppas att de vågar spela Mjällbyspelet, och hoppas att de har tålamod, för ESK är som Erlingmark säger svårforcerade.
Det lär inte finnas någon risk för dålig tändning den här gången. Är snarast lite rädd för motsatsen, jag vill inte se Daouda ramma någon gröning efter 5 minuter och dra på sig kort. Hoppas att de vågar spela Mjällbyspelet, och hoppas att de har tålamod, för ESK är som Erlingmark säger svårforcerade.
Jesper Blomqvist har tydligen kommit ut ur garderoben...
http://www.siriusfotboll.com/UL/TextImages/Image/IK%20Sirius%20A/2007/IKS_ESK.jpg
http://www.siriusfotboll.com/UL/TextImages/Image/IK%20Sirius%20A/2007/IKS_ESK.jpg
Det finns märkligt nog [link=http://www.nt.se/bloggar/bloggentry.aspx?blogg=335742&entry=1070927]de som gillar Enköping[/link] också. Han kanske tycker det är obehagligt med med människor som skriker och håller på.
Hahaha fyfan va klockrent, är det den officiella bannern/affishen?
Ja dags att kolla facebook frekvensen här, matchen som event:
http://www.facebook.com/event.php?eid=4173665674
http://www.facebook.com/event.php?eid=4173665674
Hahaha fyfan va klockrent, är det den officiella bannern/affishen?
Japp! Finns här i sitt orginalsammanhang:
http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=13&m=&s&team=1&infor=145
Herr viking, du kanske borde bli dyslexi lärare, nää du är för dum i hela huvudet för det, jag kan hålla käft om det handlar om fotboll å skämta bort det men personangrepp på en av våra supporters det kan jag inte tåla, får väl hoppas ni andra inte tycker det var särskilt skoj heller.
Får ju säga ett bilden på officiella var klockren, cred till den konstnären...
Ses på lördag folks.
fan snodde vi er stå läktare :)
Får ju säga ett bilden på officiella var klockren, cred till den konstnären...
Ses på lördag folks.
fan snodde vi er stå läktare :)
Måste bara delge er detta ifrån svenska fans och Enköpings forum.
Herr viking, du kanske borde bli dyslexi lärare
Inget för dig iaf:).
Bilden var klockren. :)
Då lugnar vi ner oss lite. Må bästa lag vinna....hrrrmm.
Lugnt Tobbe..håller med dig. lycka till på lördag alles. Hade hoppats på en inbjudan till flurran före på en bira eller nåt :) så är vår policy i alla fall, var väl därför skribenten trivdes så bra i enlöping, vad vet jag hmmm
Självklart är våra grönsvarta kollegor välkomna till Flurran innan match. Kl 14.00 öppnar dem, kom i tid, det blir nog mycket folk. Löser du också medlemskap i Västra sidan så kostar bärsen bara 38 spänn ;-)
LOL den var bra hehhe, vår buss anländer runt 15 skulle jag tro...men tack för inbjudan.
Skulle inte ni stå på Östra,,aha vi fick visst västra, ja det duger å stå på er läktare
När det börjar regna så får du äta upp de orden.
Vatten har ingen dött av, ja det ska väl inte regna så man drunknar får man hoppas ...kanske vi är blöta inombords då men det har jag koll på :)
grönsvart ska inte du hålla dig till erat furom?
Klart killen ska skriva här om han vill. Går det åt pipan så har vi en moderator (moi & Brukarn) som städar upp.
grönsvart ska inte du hålla dig till erat furom?
Låt honom skriva här. Han måste tycka det är jättekul att någon svarar på det han skriver. Tror inte han är så van vid det...
Det är alltid trevligt med motståndare som kan skriva i fiendeforum utan att spy galla och bete sig allmänt illa. "grönsvart" sköter sig utmärkt. Skillnad var det i gamla Västra Sidan-gästboken (sirius.supporters.nu) när både ESK gått upp i Allsvenskan och Sirius spelade i tvåan... Spydigare supportrar fick man leta efter.
Håller med 70. Skitkastning (med måtta) hör till. Vi får en del, Dynghåla får en del. Fast i Dynghålas fall så syns det ju inte...
Hittade för övrigt något som jag tyckte var lite kul:
http://esksupport.se/forum/memberlist.php
Missa inte heller diskussionen kring matchen i forum där. Jag gillar särskilt biten om studentmössor.
Missa inte heller diskussionen kring matchen i forum där. Jag gillar särskilt biten om studentmössor.
Pajashattar....
Hittade för övrigt något som jag tyckte var lite kul:
Vilken trängsel... Snacka om att SwP ligger i.
Saxat från Gröna Stås forum:
För vi är skitiga bönder, för vi är skitiga bönder. JA VI ÄR SKITIGA BÖÖÖNDEEER ÅH DET ÄR INTE NI (Pekar på västra sidan)
Vad svarar man då egentligen? Näe?
Vänd på resonemanget...
För ni e skitiga bönder, o det e inte vi!
För ni e skitiga bönder, o det e inte vi!
ESKarna försöker tappert hitta på olika sätt att håna Sirius på. Följande förslag kan man läsa på ESK-forumet:
* En banderoll med texten "100 år av skam"
* Linda skithuspapper runt skallen (!)
* Benämna Uppsala "skithåla" samt "Damsala"
* En banderoll med texten "100 år av skam"
* Linda skithuspapper runt skallen (!)
* Benämna Uppsala "skithåla" samt "Damsala"
Hur är snacket i u-a, verkar det bli man ur huse? Min morbror som inte sett en match på 25år ringde och ville följa med så man hoppas ju på ett nytt modernt rekord...
Blir nog tyvärr inget nytt rekord. Sirius fick aldeles för mycket kritik mot Norrköping för att våga släppa in så mycket folk.
Ytterligare ett argument till att snarast bygga om Studan.
Så det blir inga läktare på kortsidan då? Vilka kritiserade Norrköpingsmatchen? Insändare i UNT?
UNT i sig själv och flera insändare gjorde samma sak. Det var anledningen till det nya biljettsystemet.
Med tanke på det starka östinslaget i ESK kanske man skulle köra den härliga bandyramsan: Tio ryssar på våran Josse! Fast inte Josse då förstås, Tio ryssar på våran Ante kanske?
Har ESK-klacken (klicken) informerats om att traktorer inte släpps in pa Studan?
Kommer trumslagarpojkarna?
Skulle verkligen vilja vara i Uppsala i morgon. Ta bilder när ni tagar till Studan. Alla ni som kan - slut upp vid Gamla Torget. Viktigt att visa att vi finns. De arroganta Uppsalaborna har ju langsamt börjat ompröva sin syn pa Sirius.
VINST i morgon!
Kommer trumslagarpojkarna?
Skulle verkligen vilja vara i Uppsala i morgon. Ta bilder när ni tagar till Studan. Alla ni som kan - slut upp vid Gamla Torget. Viktigt att visa att vi finns. De arroganta Uppsalaborna har ju langsamt börjat ompröva sin syn pa Sirius.
VINST i morgon!
Damsala?? Jag iofs reflekterat över att det finns mycket damer i lärdomsstaden, men konstig sak att mobbas om...
Förstår inte heller det fiffiga. Dyngköping...
Under 100-årsfirandet idag deklarerade ordföranden för Upplands fotbollsförbund att Sirius var den största, bästa och viktigaste föreningen i distriktet...
Vad gäller matchen så lovar Mille ett offensivt Sirius:
Vad gäller matchen så lovar Mille ett offensivt Sirius:
Orkar egentligen inte men följande strof måste jag dela med mig :
"Reute våran lag kapten, han är allt förutom klen, han har jätte snabba ben, ÅH han är våran lagkapten.."
Nästan lika bra som "Esk esk über alles".
Kul!
"Reute våran lag kapten, han är allt förutom klen, han har jätte snabba ben, ÅH han är våran lagkapten.."
Nästan lika bra som "Esk esk über alles".
Kul!
Har faktiskt bara en sak att säga angående matchen i morgon: Snälla Sirius vinn för f*n!
Intresset verkar ju vara överväldigande från dynghåla...
http://www.esk.nu/Matcher/tabid/95/Default.aspx
http://www.esk.nu/Matcher/tabid/95/Default.aspx
Fast nu får man "åka med helt grattis"...
;-)
"Magnus | 18 aug : 00:04
Kom igen nu, det finns 13 stycken som anmält sig tidigt, och som ska betala. Och nu säger du att folk får åka gratis för att de anmäler sig sent. Schysst "belöning" till dem som är ute i god tid... "
"Magnus | 18 aug : 00:04
Kom igen nu, det finns 13 stycken som anmält sig tidigt, och som ska betala. Och nu säger du att folk får åka gratis för att de anmäler sig sent. Schysst "belöning" till dem som är ute i god tid... "
hade dom femti platser från början? och nu rear dom bort tretti? ...
Nja, jag får det till att de hade femti platser från början. Typ 15 pers skrev upp sig - det är ju ändå derby - varav två betalade. Övriga 13 ska betala i bussen idag. Sedan har de sagt att det finns ca 30 platser lediga som man får åka gratis på om man vill. Det innebär alltså att någon måste gå runt i bussen och fråga: "Hej, hade du anmält dig i tid? Då blir det 50 kr (eller 100 eller vad det nu var) tack. Hade du bara skitit i att anmäla dig hade det varit gratis. Otur."
Undrar hur anmälningsfrekvensen kommer se ut på nästa resa de arrangerar.
Well, nu tycker jag att det börjar bli lite väl mycket ESK i denna tråd. Missförstå mig rätt, sådana här dråpligheter hade ju varit kul att skriva om även om det rörde typ Falkenbergs FF, men jag känner att matchdiskussionen har avtagit något.
Skönt att se bilden i dagens UNT. Verkar som spelarna är både laddade och avslappnade. Grym kombo! På planen idag vill jag se spelare med derbyhjärta. Daouda, Gurra, Hjalmar, Mani och Olle är självskrivna i min elva om de är 100 %. Från vad jag såg på Listerlandet är det väl tveksamt om Olle är 100 dock, å andra sidan brukar gröntröjor skita knäck när han härjar som värst.
Jag tror annars att Hochen blir vår main man idag. Han har lagt till en dimension i sitt spel som jag trodde var genetiskt omöjlig för honom. Han har faktiskt jobbat hem på sistone. Idag sätter han chanserna också. Grejen med att ha en kille som Hoch på planen är att det inte spelar någon roll hur tajta och positionssäkra försvararna är. Han kan göra saker som inte står i Flott-Bosses pärm.
Defensivt vill jag se Tighe mot Rajalasko som verkar vara i grym form. ESK lär stå väldigt defensivt, ändå vill jag inte att Sirius backlinje ska stå högt, det fixar vi inte helt enkelt. Hellre lite djup, det kan man behöva mot Lillrajan.
Jag vill se följande backlinje (jag kan sätta min svärmor på att det blir så också):
Luggen - Hjalmar - Gurra - Tighe
Här skulle jag vilja se stötbrytaren Hjalle ligga lite framför Gurra som tar lite lagom djup.
Mittfältsönskelista:
Daouda - Gallo
Fredrik - Ante - Mani
Daouda var bäst på plan mot Mjällby och har ett derbyhjärta utan dess like. Gallo kräver jag mer av än han har visat efter skadan. Framför allt skärpa på fasta. Fredrik eller Kim känns svårast. Kim har varit bra på slutet medan Fredrik haft en liten svacka. Kim är way bättre offensivt, medan Fredrik är way bättre bakåt. Jag väljer Fredrik pga arbetskapaciteten, inget annat. Mani skulle jag också vilja principbänka. Han har inte varit bra sedan hjärnkrossen och känns lite för säker på sin plats. Jag tror dock att ett derby är precis vad som kan behövas för att få det att lossna för Mani.
Ensam på topp:
Hochen
Hochen och Ante i samspel är bland det bästa och roligaste som går att se i Superettan just nu. Alla som kommer till Studan i eftermiddag är bara att gratulera.
Nu tror jag kanske inte att blir just denna uppställning. Exempelvis har Mille en panisk rädsla mot att spela med en ensam forward och en manisk tro på Olle. Han vill spela Hoch-Olle på topp i en 4-4-2 och kommer att göra det om Olle är på minst 50 % och kanske även om han inte är det. 4-2-3-1 har dock funkat bra och jag tror att det finns en god chans att vi får se det, i synnerhet eftersom ESK vann kampen på mitten senast.
Vidare brukar Mille inte gilla att spela med både Fredrik och Daouda samtidigt. Väljer han mellan dem ryker Daouda alla dagar i veckan. I just detta derbyfall tycker jag det är synd. Samtidigt förstår jag om han vill ha en sådan som Daouda på bänken med tanke på att Lundin och Antou och (tror jag) Olle K kommer att vara de andra som sitter där. Inga riktigt defensiva alternativ om man till dem lägger säg Kim...
Well, spekulationer i alla ära, men det är i alla fall ett sätt att döva ångesten.
Undrar hur anmälningsfrekvensen kommer se ut på nästa resa de arrangerar.
Well, nu tycker jag att det börjar bli lite väl mycket ESK i denna tråd. Missförstå mig rätt, sådana här dråpligheter hade ju varit kul att skriva om även om det rörde typ Falkenbergs FF, men jag känner att matchdiskussionen har avtagit något.
Skönt att se bilden i dagens UNT. Verkar som spelarna är både laddade och avslappnade. Grym kombo! På planen idag vill jag se spelare med derbyhjärta. Daouda, Gurra, Hjalmar, Mani och Olle är självskrivna i min elva om de är 100 %. Från vad jag såg på Listerlandet är det väl tveksamt om Olle är 100 dock, å andra sidan brukar gröntröjor skita knäck när han härjar som värst.
Jag tror annars att Hochen blir vår main man idag. Han har lagt till en dimension i sitt spel som jag trodde var genetiskt omöjlig för honom. Han har faktiskt jobbat hem på sistone. Idag sätter han chanserna också. Grejen med att ha en kille som Hoch på planen är att det inte spelar någon roll hur tajta och positionssäkra försvararna är. Han kan göra saker som inte står i Flott-Bosses pärm.
Defensivt vill jag se Tighe mot Rajalasko som verkar vara i grym form. ESK lär stå väldigt defensivt, ändå vill jag inte att Sirius backlinje ska stå högt, det fixar vi inte helt enkelt. Hellre lite djup, det kan man behöva mot Lillrajan.
Jag vill se följande backlinje (jag kan sätta min svärmor på att det blir så också):
Luggen - Hjalmar - Gurra - Tighe
Här skulle jag vilja se stötbrytaren Hjalle ligga lite framför Gurra som tar lite lagom djup.
Mittfältsönskelista:
Daouda - Gallo
Fredrik - Ante - Mani
Daouda var bäst på plan mot Mjällby och har ett derbyhjärta utan dess like. Gallo kräver jag mer av än han har visat efter skadan. Framför allt skärpa på fasta. Fredrik eller Kim känns svårast. Kim har varit bra på slutet medan Fredrik haft en liten svacka. Kim är way bättre offensivt, medan Fredrik är way bättre bakåt. Jag väljer Fredrik pga arbetskapaciteten, inget annat. Mani skulle jag också vilja principbänka. Han har inte varit bra sedan hjärnkrossen och känns lite för säker på sin plats. Jag tror dock att ett derby är precis vad som kan behövas för att få det att lossna för Mani.
Ensam på topp:
Hochen
Hochen och Ante i samspel är bland det bästa och roligaste som går att se i Superettan just nu. Alla som kommer till Studan i eftermiddag är bara att gratulera.
Nu tror jag kanske inte att blir just denna uppställning. Exempelvis har Mille en panisk rädsla mot att spela med en ensam forward och en manisk tro på Olle. Han vill spela Hoch-Olle på topp i en 4-4-2 och kommer att göra det om Olle är på minst 50 % och kanske även om han inte är det. 4-2-3-1 har dock funkat bra och jag tror att det finns en god chans att vi får se det, i synnerhet eftersom ESK vann kampen på mitten senast.
Vidare brukar Mille inte gilla att spela med både Fredrik och Daouda samtidigt. Väljer han mellan dem ryker Daouda alla dagar i veckan. I just detta derbyfall tycker jag det är synd. Samtidigt förstår jag om han vill ha en sådan som Daouda på bänken med tanke på att Lundin och Antou och (tror jag) Olle K kommer att vara de andra som sitter där. Inga riktigt defensiva alternativ om man till dem lägger säg Kim...
Well, spekulationer i alla ära, men det är i alla fall ett sätt att döva ångesten.
Hoppas att inte derbyt blir lika bråkigt som detta bara; http://www.youtube.com/watch?v=SvLAhgZU3L4&v2 (Kolla 00:50, målvakten ser ut att vilja mörda domaren)
Javla skit oxa. Fan se till att atminstone fa oavgjort nu!
Underbart, skont Luggen!
Men publiksiffran suger 4400! Var fan ar alla fotbollsalskare
Slut 3-3. Fan vad nervost att sitta i Sierra Nevada och folja matchen via en sunkig dator pa en skiresort.
Ja, inge skoj att vara på främmande ort en dag som denna. Själv satt jag i en fjällstuga strax norr om Trondheim och följde matchen med mobilt bredband...
Hur var stämningen? Matchbilden?
Hur var stämningen? Matchbilden?
Synd att Sirius fick en sånn bedrövlig början. 2-0 efter 18 min, eller hur det nu var... Förjävligt.
Starkt ändå av gubbarna att vända på steken.
Vi tog över i andra halvlek och ESK hade väl bara ett friläge som var farligt (som Jon eminent räddade) när vi flyttade upp.
Matchen? OK!
Publiksiffran? Dålig!
VSS? Sådär! Det blev inte ett riktigt tryck för än vi kvitterade till 3-3. Skrik för fan!
Starkt ändå av gubbarna att vända på steken.
Vi tog över i andra halvlek och ESK hade väl bara ett friläge som var farligt (som Jon eminent räddade) när vi flyttade upp.
Matchen? OK!
Publiksiffran? Dålig!
VSS? Sådär! Det blev inte ett riktigt tryck för än vi kvitterade till 3-3. Skrik för fan!
Jag tyckte matchen var rätt dålig på de flesta sätt. Mediokert spel från båda lagen, Sirius bjöd på alla ESK-målen samt en handfull frilägen till. ESK bjöd å andra sidan tillbaka på de fasta situationerna.
Man får se sanningen i vitögat och säga att Sirius har problem. Vi är inte klara för spel i Superettan 2008 än, det krävs åtminstone 2 vinster till för att vara säker på det. Och det är inte lätt att vinna när man alltid släpper in 2-3 mål. Någonting måste hända med Sirius försvarsspel om det ska gå vägen!
Man får se sanningen i vitögat och säga att Sirius har problem. Vi är inte klara för spel i Superettan 2008 än, det krävs åtminstone 2 vinster till för att vara säker på det. Och det är inte lätt att vinna när man alltid släpper in 2-3 mål. Någonting måste hända med Sirius försvarsspel om det ska gå vägen!
Om man bortser från matchen var det en bra dag för Västra. Kjelledine-tröjan sålde som smör i solsken.
Stort tack till de som deltog i tåget till Flurran, innan match var vi i världsklass.
Fint bildspel på: http://www2.unt.se/ext_bildspel/1,3810,GROUP=1135-PIC=20174-MC=4,00.html
Stort tack till de som deltog i tåget till Flurran, innan match var vi i världsklass.
Fint bildspel på: http://www2.unt.se/ext_bildspel/1,3810,GROUP=1135-PIC=20174-MC=4,00.html
Och Degen krossar Ljungskile hemma. Se fram emot en stenhård höst. Åt alla håll!
Sammanfattning sen får ni säga vad som helst, vi hade en kass målvakt i dag, ursäkta Ludde,,men vi loosade 2 poäng mot Sirius i dag,,,Sen eran 100 årsdag hade vi nog räknat med mer spektakel än så, dvs ingenting,,,vi vann även med vår lilla klack, fast vi loosade 2 poäng,, AS för er det får ni nog ompröva,,,stena mig inte nu men det är min åsikt.
11-11 i avslut, 7-7 i avslut på mål, 3-3 och en poäng var. Nog var det even steven idag. Lika mycket som ert uppträdande på fasta kombinerat med Gurras luftförmåga gav Sirius två mål, gav Sirius sjukt kassa uppspel kombinerat med Lindbergs avslut er två mål. Misstag eller spetskvalitet? Jag får nog säga att det är en kombination. Båda lagen får vara nöjda med poäng idag vilket också båda tränarna var inne på efter matchen.
Sedan får jag ge ESK att flaggan var snygg. Ljudbilden dominerade dock Västra med eftertryck. På bortaläktaren var det tyst.
Ingen av lagen håller för att ta sig till allsvenskan utan båda får snarare titta nedåt än uppåt. Ingen har väl sagt något annat heller?
Sedan får jag ge ESK att flaggan var snygg. Ljudbilden dominerade dock Västra med eftertryck. På bortaläktaren var det tyst.
Ingen av lagen håller för att ta sig till allsvenskan utan båda får snarare titta nedåt än uppåt. Ingen har väl sagt något annat heller?
Påstår ni att ni vann "läktarkampen"? Ensynta pajasar, ni hördes KNAPPT till andra sidan.
Vi har inte heller världens bästa målis enligt mig, även fast Jon gjorde det rätt bra idag trots tre insläppta.
Vi vet att vi kan spela bättre, det har vi bevisat under våren. Pontentialen finns men det spelet vi har visat under hösten räcker inte till AS nej, knappt till SE. Stundals bra spel iofs.
Vi har inte heller världens bästa målis enligt mig, även fast Jon gjorde det rätt bra idag trots tre insläppta.
Vi vet att vi kan spela bättre, det har vi bevisat under våren. Pontentialen finns men det spelet vi har visat under hösten räcker inte till AS nej, knappt till SE. Stundals bra spel iofs.
"Sen eran 100 årsdag hade vi nog räknat med mer spektakel än så, dvs ingenting"
Helt rätt. Framförallt var publiksiffran patetisk. Jag hade siktat på den här matchen som MATCHEN för i år. Men det blev inte mer än en ganska vanlig match.
Helt rätt. Framförallt var publiksiffran patetisk. Jag hade siktat på den här matchen som MATCHEN för i år. Men det blev inte mer än en ganska vanlig match.
Ja, publiken var en besvikelse. Men uppsalaborna är medgångssupportrar, och nu när det inte luktar allsvenskan längre så stannar man hemma.
Inte fan var ESK-flaggan snygg. Den var ju grönsvart. Men den var onekligen rätt så imponerande annars.
Inte fan var ESK-flaggan snygg. Den var ju grönsvart. Men den var onekligen rätt så imponerande annars.
Tack för fint väder och en målrik match. Känslan hos båda lagen verkar ju vara att man förlorade 2 poäng.
Nåväl, vi kommer ju med största sannolikhet mötas även nästa säsong!
Vi hörde knappt Västra sidan, så då kan jag väl förstå att ni kanske hade svårt att höra oss? tråkigt att vi är precis rakt över varandra, känns som sångerna nästan drunknar i varandra.
Kul att några av er gillade overheadflaggan. Vi har ju svårt att se den när vi är under den, men det vore kul med lite feedback angående den.
Vi har slitit hårt med den. Vill ni ha receptet? Nåväl, här kommer det!
- ca 125 kvadratmeter tyg. (ja, den är så stor!)
- några hundra meter sytråd (Stark!!)
- Ett stycke symaskin.
- En hel del öl (Det blir jävligt tråkigt annars)
Hoppas ni får igång lite Tifo-verksamhet iaf. Ni har ju iaf en del supporters som inte bara är medgångssupporters. Lite besviken blev jag faktiskt, när det ändå är 100 år som firas så är det ju inte svårt att klippa lite konfetti iaf. Men men, nya tag, nya derbyn nästa år!
Istälet för att hetsa varandra i forum nästa år, varför inte göra något kul innan? Fotbollsälskare som vi alla är så ska vi väl kunna avnjuta några öl tillsammans innan matcherna. Det är inne på arenan det sen avgörs.
Vi har nog med att hata Västerås (nu lirar ju de typ i korpen), så det vore ju dumt att skaffa sig ovänner österut också?
Som sagt, tack för idag!
Väl mött!
Nåväl, vi kommer ju med största sannolikhet mötas även nästa säsong!
Vi hörde knappt Västra sidan, så då kan jag väl förstå att ni kanske hade svårt att höra oss? tråkigt att vi är precis rakt över varandra, känns som sångerna nästan drunknar i varandra.
Kul att några av er gillade overheadflaggan. Vi har ju svårt att se den när vi är under den, men det vore kul med lite feedback angående den.
Vi har slitit hårt med den. Vill ni ha receptet? Nåväl, här kommer det!
- ca 125 kvadratmeter tyg. (ja, den är så stor!)
- några hundra meter sytråd (Stark!!)
- Ett stycke symaskin.
- En hel del öl (Det blir jävligt tråkigt annars)
Hoppas ni får igång lite Tifo-verksamhet iaf. Ni har ju iaf en del supporters som inte bara är medgångssupporters. Lite besviken blev jag faktiskt, när det ändå är 100 år som firas så är det ju inte svårt att klippa lite konfetti iaf. Men men, nya tag, nya derbyn nästa år!
Istälet för att hetsa varandra i forum nästa år, varför inte göra något kul innan? Fotbollsälskare som vi alla är så ska vi väl kunna avnjuta några öl tillsammans innan matcherna. Det är inne på arenan det sen avgörs.
Vi har nog med att hata Västerås (nu lirar ju de typ i korpen), så det vore ju dumt att skaffa sig ovänner österut också?
Som sagt, tack för idag!
Väl mött!
Ja, tyvärr verkar det vara få tifointresserade här men vi ska starta en TIFO-grupp som skall starta upp TIFO-verksamheten så fort som möjligt. Vi satsar på att ha vårt första organiserade TIFO mot BK Röven. Hittils är vi bara 3 st som är intresserade av att starta gruppen, så om det finns fler intresserade; maila vastrasidantifo[at]gmail[dot]com.
Jag blev också grymt besviken på klacken våran. Märktes att vi saknade "Mikko".
Jag blev också grymt besviken på klacken våran. Märktes att vi saknade "Mikko".
Hallå Millqvist!!!
Skoglund ,Lundmark och Hjalmar (oj vad långsamm), vad ser du i dom, förutom att Lundmark hade turen att stå rätt vid 3-3?? ESK var smartare, högre press mm, helt värdelöst av IKS. Vi har en målvakt som inte håller för superettan..simple as that, han är avslöjad förlänge sen, 0-1 målet finns bara inte att släppa in ,plus ingen pondus. Millqvist??? har vi bara 11 spelare eller vad var så bra innan den 75:e minuten på hemmaplan??? Men för fan det är första året i eliten, bara att lära sig av det...
Skoglund ,Lundmark och Hjalmar (oj vad långsamm), vad ser du i dom, förutom att Lundmark hade turen att stå rätt vid 3-3?? ESK var smartare, högre press mm, helt värdelöst av IKS. Vi har en målvakt som inte håller för superettan..simple as that, han är avslöjad förlänge sen, 0-1 målet finns bara inte att släppa in ,plus ingen pondus. Millqvist??? har vi bara 11 spelare eller vad var så bra innan den 75:e minuten på hemmaplan??? Men för fan det är första året i eliten, bara att lära sig av det...
Jag saknade Daouda.
nyg86, jag instämmer ang. Jon. Han har inte imponerat i år och jag tror fan Bylle skulle göra det bättre. :) *saknar han*
Sätt över räddningsstatistik så ligger nog Jon rätt risigt till.
nyg86, jag instämmer ang. Jon. Han har inte imponerat i år och jag tror fan Bylle skulle göra det bättre. :) *saknar han*
Sätt över räddningsstatistik så ligger nog Jon rätt risigt till.
nyg86: Visst, en del spelare håller inte Superettaklass i den form de är i idag. Men man kan samtidigt inte klaga på Mille för att han tar ut dem ändå, vad har han att välja på liksom?
Vad han däremot kan göra är att anpassa spelsättet efter förutsättningarna. Jag tycker Sirius spelar ett spel de inte klarar av i nuläget. I början av säsongen var det kul att se Sirius spela offensivt och föra matcherna. Men nu, när mittfältare passar i motståndargapen och försvararna missar som siste man stup i kvarten, då håller det inte att spela likadant. Jag vill se ett försiktigare Sirius mot Sylvia helt enkelt.
Vad han däremot kan göra är att anpassa spelsättet efter förutsättningarna. Jag tycker Sirius spelar ett spel de inte klarar av i nuläget. I början av säsongen var det kul att se Sirius spela offensivt och föra matcherna. Men nu, när mittfältare passar i motståndargapen och försvararna missar som siste man stup i kvarten, då håller det inte att spela likadant. Jag vill se ett försiktigare Sirius mot Sylvia helt enkelt.
Surt!
Om vi inte år b'ttre än så här så har vi nog tagit vår sista poäng i SE.
Wow, Hatten av för Gröna Få om overheadflaggan var handsydd. Snyggt!
Om vi inte år b'ttre än så här så har vi nog tagit vår sista poäng i SE.
Wow, Hatten av för Gröna Få om overheadflaggan var handsydd. Snyggt!
Jag tycker att Mille resonerar en aning konstigt ibland, som att använda Ante som forward till exempel. Han får ju inte ut hälften så mycket av sitt spel när han ständigt kommer felvänd, alternativt måste gå ner på sin "naturliga" plats för att hämta boll och lämna Hochen helt ensam.
Brukarn: nä du har rätt..finns väl inte så mycket att välja på, bara så jäkla tråkigt att se bara, men det är bara att ta nya tag och man måste bara ta ner förväntningarna bara, man svävade iväg i tankarna med första hälften av seriens framgångar.
Men hallå där. Exakt vilka skulle vi spela med i backlinjen om vi inte körde med Luggen - Gurra - Hjalmar - Tighe? En skadad och oinspirerad Linus? Pereira? En skadad Fernberg?
Man kan säga vad man vill om vår backlinje, men Hjalmar är en betydligt bättre back än i fjol. Han har mer spel i sig, bättre uppspel och minst lika bra huvudspel. Det är dock en ännu större skillnad på motståndet. En sådan som Lindberg var ganska outstanding i ettan, i denna serie är han en dussinlirare. Sådana som Ekenberg, Wåhlemark, Thordarson och Vougt - bara för att nämna ett fåtal - finns överhuvudtaget inte i ettan.
Gurra håller fortfarande mycket hög klass i denna serie och skulle kunna uträtta stordåd tillsammans med en allsvensk rutinerad mittback. Tighe håller också bättre än väntat i denna serie tycker jag. Luggen är ju inte ens ytterback och kommer från ett bottenlag i ettan. Han har inte fixat den omställningen så illa som man kunde befara.
Vi får inte glömma att backlinjen var väldigt darrig även i våras då vi vann. Då hade vi dock ett bättre och mer intensivt mittfältsspel. Att spelare som Mani, Gallo och Fredrik hamnat i en formsvacka ser jag som ett större försvarsproblem än själva backlinjen. Ingen backlinje mår bra av att ställas i situationer där medspelarna förlorar boll i uppspelsfasen hela tiden. Det ger osäkerhet i hur man ska agera. Ska exempelvis ytterbackarna storma upp på sina kanter om de inte kan lita på att mittfältarna innanför inte ska slå en indianare i sidled?
Den enkla lösningen som jag ser det är att gå tillbaka till enkla lösningar. Publiken buade vid ett flertal tillfällen igår när Hjalmar exempelvis gjorde det jag förväntar mig att Hjalmar ska göra, det vill säga spela ut bollen över sidlinjen när han hamnar under press. Hjalmar är inte Puyol och ska inte försöka sig på en överstegsfint i det läget.
På samma sätt måste även mittfältarna skicka bollen när de hamnar under press. 3-2 målet kommer efter att Kim och Fredrik bollat på ett sätt de inte kan hantera. Tjonga istället!
I våras spelade Mani, Gallo och Fredrik med ett enormt självförtroende och ett tempo i framför allt tanken som gjorde att de vann sekunder på sina motståndare. Nu har det låst sig. Ingenting kommer automatiskt förutom en sak. Laguttagningarna. Det tror jag är ett stort fel. Mani har inte varit bra på länge, ändå har inte Palmqvist fått tillstymmelsen till chans i höst. Okej, det är inte hans position riktigt, men man måste se att man kommer att få chansen om man gör bra ifrån sig på träning. Igår skulle naturligtvis Daouda ha spelat istället för en sliten Fredrik. Daouda var bäst på plan mot Mjällby och han tillför snack och intensitet. Det är ju just det som saknas i dagens knäpptysta Sirius. Daouda är i form, då måste han spela när inte de andra är det. Vilka signaler skickar det annars?
Hochen tänker jag kommentera i en annan tråd. Ante gör i stort sett allt rätt nu, menhan har bedrövligt stöd. Kim tycker jag var bra igår. Han behöver dock bli mycket tuffare i närkamperna. Det får man av rutin och av tryggheten att veta att man INTE kommer att bli utbytt per automatik med 20 kvar. Kim var inte ett dugg sämre än någon annan igår. Snarare tvärt om. Om man nu prompt ska sätta in Lundin, vilket man inte ska - hellre då Antou, så är det Mani som ska ut i det läget.
Gallo vet jag inte hur man ska hantera. Han har verkligen inte varit på topp på sistone, men han har kvaliteter som gör att han måste vara på plan. Förhoppningsvis kan de nio dagarna till nästa match vara tillräckligt för att åstadkomma det.
Slutligen Jon. Nä, han har ingen kul räddningsprocent. Men hans lagkamrater släpper folk i frilägen mot honom hela tiden. Det är rätt otacksamt. Jag kan inte heller se hur man kan lasta Jon för det första målet igår heller. Vad skulle han ha gjort? Gått ut och markerat Hammar?
Slutligen. Vi blev bortskämda i våras. Vi hade också en hel del tur och ett självförtroende som kompenserade för de värsta missarna. Vi spelar likadant nu, men motståndarna vet det vid det här laget. Jag tror det var Stellan som sa att om man ska spela ut ett lag på ren spelöverlägsenhet måste man vara minst dubbelt så bra individuellt som de. De är inte Sirius. Vi kan inte anpassa spelarmaterialet efter den sanningen, men Mille borde kunna anpassa spelet.
Man kan säga vad man vill om vår backlinje, men Hjalmar är en betydligt bättre back än i fjol. Han har mer spel i sig, bättre uppspel och minst lika bra huvudspel. Det är dock en ännu större skillnad på motståndet. En sådan som Lindberg var ganska outstanding i ettan, i denna serie är han en dussinlirare. Sådana som Ekenberg, Wåhlemark, Thordarson och Vougt - bara för att nämna ett fåtal - finns överhuvudtaget inte i ettan.
Gurra håller fortfarande mycket hög klass i denna serie och skulle kunna uträtta stordåd tillsammans med en allsvensk rutinerad mittback. Tighe håller också bättre än väntat i denna serie tycker jag. Luggen är ju inte ens ytterback och kommer från ett bottenlag i ettan. Han har inte fixat den omställningen så illa som man kunde befara.
Vi får inte glömma att backlinjen var väldigt darrig även i våras då vi vann. Då hade vi dock ett bättre och mer intensivt mittfältsspel. Att spelare som Mani, Gallo och Fredrik hamnat i en formsvacka ser jag som ett större försvarsproblem än själva backlinjen. Ingen backlinje mår bra av att ställas i situationer där medspelarna förlorar boll i uppspelsfasen hela tiden. Det ger osäkerhet i hur man ska agera. Ska exempelvis ytterbackarna storma upp på sina kanter om de inte kan lita på att mittfältarna innanför inte ska slå en indianare i sidled?
Den enkla lösningen som jag ser det är att gå tillbaka till enkla lösningar. Publiken buade vid ett flertal tillfällen igår när Hjalmar exempelvis gjorde det jag förväntar mig att Hjalmar ska göra, det vill säga spela ut bollen över sidlinjen när han hamnar under press. Hjalmar är inte Puyol och ska inte försöka sig på en överstegsfint i det läget.
På samma sätt måste även mittfältarna skicka bollen när de hamnar under press. 3-2 målet kommer efter att Kim och Fredrik bollat på ett sätt de inte kan hantera. Tjonga istället!
I våras spelade Mani, Gallo och Fredrik med ett enormt självförtroende och ett tempo i framför allt tanken som gjorde att de vann sekunder på sina motståndare. Nu har det låst sig. Ingenting kommer automatiskt förutom en sak. Laguttagningarna. Det tror jag är ett stort fel. Mani har inte varit bra på länge, ändå har inte Palmqvist fått tillstymmelsen till chans i höst. Okej, det är inte hans position riktigt, men man måste se att man kommer att få chansen om man gör bra ifrån sig på träning. Igår skulle naturligtvis Daouda ha spelat istället för en sliten Fredrik. Daouda var bäst på plan mot Mjällby och han tillför snack och intensitet. Det är ju just det som saknas i dagens knäpptysta Sirius. Daouda är i form, då måste han spela när inte de andra är det. Vilka signaler skickar det annars?
Hochen tänker jag kommentera i en annan tråd. Ante gör i stort sett allt rätt nu, menhan har bedrövligt stöd. Kim tycker jag var bra igår. Han behöver dock bli mycket tuffare i närkamperna. Det får man av rutin och av tryggheten att veta att man INTE kommer att bli utbytt per automatik med 20 kvar. Kim var inte ett dugg sämre än någon annan igår. Snarare tvärt om. Om man nu prompt ska sätta in Lundin, vilket man inte ska - hellre då Antou, så är det Mani som ska ut i det läget.
Gallo vet jag inte hur man ska hantera. Han har verkligen inte varit på topp på sistone, men han har kvaliteter som gör att han måste vara på plan. Förhoppningsvis kan de nio dagarna till nästa match vara tillräckligt för att åstadkomma det.
Slutligen Jon. Nä, han har ingen kul räddningsprocent. Men hans lagkamrater släpper folk i frilägen mot honom hela tiden. Det är rätt otacksamt. Jag kan inte heller se hur man kan lasta Jon för det första målet igår heller. Vad skulle han ha gjort? Gått ut och markerat Hammar?
Slutligen. Vi blev bortskämda i våras. Vi hade också en hel del tur och ett självförtroende som kompenserade för de värsta missarna. Vi spelar likadant nu, men motståndarna vet det vid det här laget. Jag tror det var Stellan som sa att om man ska spela ut ett lag på ren spelöverlägsenhet måste man vara minst dubbelt så bra individuellt som de. De är inte Sirius. Vi kan inte anpassa spelarmaterialet efter den sanningen, men Mille borde kunna anpassa spelet.
Du skämmer bort oss med ypperliga analyser.
Olsson är en av mina favvolirare. Han sliter som en hund. Dock är det något fel på stridsplanen när Olsson för så mycket boll i speluppbyggnaden. Olssons passnings% är lite skruttig.
Tighe är oxå en slitvarg som har klarart övergången till SE bättre än befarat.
Gallo? Han glöder inte precis. Dock håller jag med om att han är oersättlig.
Olsson är en av mina favvolirare. Han sliter som en hund. Dock är det något fel på stridsplanen när Olsson för så mycket boll i speluppbyggnaden. Olssons passnings% är lite skruttig.
Tighe är oxå en slitvarg som har klarart övergången till SE bättre än befarat.
Gallo? Han glöder inte precis. Dock håller jag med om att han är oersättlig.
Fast till nästa match måste Mille ändra i backlinjen då ju Tighe är avstängd.
Det är bara att hoppas att Linus är skadefri och inspirerad...
Mycket bra inlägg Erlingmark!
Det är bara att hoppas att Linus är skadefri och inspirerad...
Mycket bra inlägg Erlingmark!
Istämmer i hyllningskören, en klockren analys rakt igenom.
Håller med om det det stora problemet just nu är bristen på konkurrens om platserna, både sett till spelarmaterial och laguttagningar. Det skickar inga bra signaler till bänkspelarna att vissa är givna i startelvan oavsett hur dålig form de är i. Det är bara att hoppas att Dauda, Linus, Antou mfl fortsätter jobba på träningar och sätter press på de mer givna spelarna, men det är givetvis demoraliserande när detta inte premieras i laguttagningar. Linus är t.ex. en spelare med betydligt större potential än Luggen så förstår inte varför det inte blivit mer speltid för honom..
Ledningen har väl heller inte bidragit till att främja konkurensen om platserna. Även om jag inte föredrar att som ESK låta alla som kan snöra på sig ett par fobollsskor provspela så visar det ändå på att ledningen är aktiv för att hitta lösningar.
Håller med om det det stora problemet just nu är bristen på konkurrens om platserna, både sett till spelarmaterial och laguttagningar. Det skickar inga bra signaler till bänkspelarna att vissa är givna i startelvan oavsett hur dålig form de är i. Det är bara att hoppas att Dauda, Linus, Antou mfl fortsätter jobba på träningar och sätter press på de mer givna spelarna, men det är givetvis demoraliserande när detta inte premieras i laguttagningar. Linus är t.ex. en spelare med betydligt större potential än Luggen så förstår inte varför det inte blivit mer speltid för honom..
Ledningen har väl heller inte bidragit till att främja konkurensen om platserna. Även om jag inte föredrar att som ESK låta alla som kan snöra på sig ett par fobollsskor provspela så visar det ändå på att ledningen är aktiv för att hitta lösningar.
Erlingmark har (som vanligt) mycket klokt att säga. Skulle bara vilja tillägga ett par saker angående försvarsspelet.
Vi har en OK superettanbacklinje defensivt sett. Gurra är en fantastisk innerback, Hjalmar är stark på huvudet och Luggen och Tighe gör det man kan förvänta av dem. Som jag ser det finns det dock två stora problem med försvarsspelet.
1. Ingen av backarna är särkilt bra med boll.
Som läget är nu är det oerhört lätt för våra motståndare att styra våra uppspel mot den högra halvan av försvaret. Därifrån kommer det nästan uteslutande en ganska dåligt riktad långboll från Hjalmar eller Luggen. Dessa två är inga storslagna passningsspelare och jag är rädd att de aldrig kommer att bli det heller. Saken blir inte bättre av att Hjalmars självförtroende i passningsspelet tycks vara kört i botten. Han är inte bekväm med att få slå så många uppspel som han fått göra de senaste matcherna. Det är ganska uppenbart. Dessvärre finns heller inte alternativet att spela tillbaka på Jon och börja om eftersom inte heller han är särskilt vass i spelet med fötterna.
Enda sättet att lösa detta är att våra mittfältare rör sig och möter boll på ett sätt de inte mäktat med på sistone. Men det är förståss lättare sagt än gjort.
Det är dessutom viktigt att komma ihåg att vår backlinjes offensiva problem inte bara yttrar sig de gånger de med gott om tid ska bygga upp ett anfall. Minst lika problematiskt är Hjalmars (och i viss mån Luggens och Tighes) dåliga adress på nickar och brytningar. I jämförelse med Enköpings backar (Dodic heter han va?) går väl många nickar och volleybrytningar till inkast eller direkt till motståndarna. (Detta är för övrigt det jag tycker att Gurra förbättrat allra mest i år. Han har ta mig fan rätt adress på nästa varje nick i år. Jmf med för 2 år sedan är det en makalös utveckling, jag antar att det har väldigt mkt med självförtroende att göra...)
2. Backlinjen spelar taktiskt naivt.
Varför ska vi stå så förbannat högt? Det kan inte bero på att backarna gör fel i match efter match. Det måste vara taktik. Detta gör frågan än mer intressant. Varför denna självmordstaktik. Hur många frilägen har inte uppstått genom att backlinjen står kvar högt allt för länge och en motståndare slår en boll över backlinjen till en annan som springer. Varför faller vi inte ner, som alla andra lag? Jag vill ha svar på denna fråga. Så här spelar man ju inte försvarsspel. Det är ju idioti. Precis som Erlingmark var inne på beror Jons risiga räddningsprocent givetvis på just detta.
Som jag ser det är detta andra problem det absolut mest akuta i dagsläget. Som tur är är det i jämförelse med problem 1 betydligt enklare att åtgärda. Det behövs egentligen inga nya spelare, bara en rejäl taktikgenomgång av Gary. För inte spelade de väl så här i Zaragoza?
Vi har en OK superettanbacklinje defensivt sett. Gurra är en fantastisk innerback, Hjalmar är stark på huvudet och Luggen och Tighe gör det man kan förvänta av dem. Som jag ser det finns det dock två stora problem med försvarsspelet.
1. Ingen av backarna är särkilt bra med boll.
Som läget är nu är det oerhört lätt för våra motståndare att styra våra uppspel mot den högra halvan av försvaret. Därifrån kommer det nästan uteslutande en ganska dåligt riktad långboll från Hjalmar eller Luggen. Dessa två är inga storslagna passningsspelare och jag är rädd att de aldrig kommer att bli det heller. Saken blir inte bättre av att Hjalmars självförtroende i passningsspelet tycks vara kört i botten. Han är inte bekväm med att få slå så många uppspel som han fått göra de senaste matcherna. Det är ganska uppenbart. Dessvärre finns heller inte alternativet att spela tillbaka på Jon och börja om eftersom inte heller han är särskilt vass i spelet med fötterna.
Enda sättet att lösa detta är att våra mittfältare rör sig och möter boll på ett sätt de inte mäktat med på sistone. Men det är förståss lättare sagt än gjort.
Det är dessutom viktigt att komma ihåg att vår backlinjes offensiva problem inte bara yttrar sig de gånger de med gott om tid ska bygga upp ett anfall. Minst lika problematiskt är Hjalmars (och i viss mån Luggens och Tighes) dåliga adress på nickar och brytningar. I jämförelse med Enköpings backar (Dodic heter han va?) går väl många nickar och volleybrytningar till inkast eller direkt till motståndarna. (Detta är för övrigt det jag tycker att Gurra förbättrat allra mest i år. Han har ta mig fan rätt adress på nästa varje nick i år. Jmf med för 2 år sedan är det en makalös utveckling, jag antar att det har väldigt mkt med självförtroende att göra...)
2. Backlinjen spelar taktiskt naivt.
Varför ska vi stå så förbannat högt? Det kan inte bero på att backarna gör fel i match efter match. Det måste vara taktik. Detta gör frågan än mer intressant. Varför denna självmordstaktik. Hur många frilägen har inte uppstått genom att backlinjen står kvar högt allt för länge och en motståndare slår en boll över backlinjen till en annan som springer. Varför faller vi inte ner, som alla andra lag? Jag vill ha svar på denna fråga. Så här spelar man ju inte försvarsspel. Det är ju idioti. Precis som Erlingmark var inne på beror Jons risiga räddningsprocent givetvis på just detta.
Som jag ser det är detta andra problem det absolut mest akuta i dagsläget. Som tur är är det i jämförelse med problem 1 betydligt enklare att åtgärda. Det behövs egentligen inga nya spelare, bara en rejäl taktikgenomgång av Gary. För inte spelade de väl så här i Zaragoza?
Jag tycker faktiskt taktiken var det som var märkligast igår. Gång på gång dribblade Ante tre spelare men tappade bollen på sista man. Då ska det givetvis finnas två forwards framför honom som kan fiska upp andrabollen eller vara spelalternativ. Spela två renodlade forwards och Ante som mittfältare. Han behövs längre ned i planen med sin förmåga att inte tappa boll. Sen tycker jag det var märkligt att Sirius gång på gång försökte tråkla igenom bollarna i mitten i stället för att gå på inlägg. Målen visade ganska tydligt att det var just inlägg som ESK hade stora problem med. Håller också med om det som sägs om Lundin. Minns inte att han rörde bollen en enda gång när han var inne. Testa Palmqvist där i stället.
Erlingmark: Om du tycker att 0-1 målet var otagbart, tar jag mig för pannan...ok det är Sirius första år i SE, men elitfotboll är ingen socialverksamhet och man måste kunna kritisera och tycka. Håller med MålOtto är en gåta att Linus inte har mer speltid före Lundmark, förutom nu när han varit skadad och sjuk.
Man måste också kunna ställa krav på spelare i SE, Bertwig spelad ut bollen till ett farligt inkast, när han kunnat spelat bollen till Jon. Bara "crap" att säga att det han ska göra är att tjonga bollen till inkast,då är det ju hur lätt som helst för en motståndare att sätta press och dom får inkast och bollen på motståndarens planhalva, klarar men inte av det...är det kört. Håller med om att mittfältet och spec Hochens klackar och touchar till ingen, som blir snabba kontringar när laget är på väg upp är förödande, många mål i baken har kommit så. Sirius har gjort en kanonsäsong, med lite bättre konkurrens i laget, till nästa säsong, blir det ännu bättre.
Man måste också kunna ställa krav på spelare i SE, Bertwig spelad ut bollen till ett farligt inkast, när han kunnat spelat bollen till Jon. Bara "crap" att säga att det han ska göra är att tjonga bollen till inkast,då är det ju hur lätt som helst för en motståndare att sätta press och dom får inkast och bollen på motståndarens planhalva, klarar men inte av det...är det kört. Håller med om att mittfältet och spec Hochens klackar och touchar till ingen, som blir snabba kontringar när laget är på väg upp är förödande, många mål i baken har kommit så. Sirius har gjort en kanonsäsong, med lite bättre konkurrens i laget, till nästa säsong, blir det ännu bättre.
Ta dig du för pannan, jag ska inte hindra dig. Jag tycker dock att det är vettigt att markera motståndare på hörna. I synnerhet de riktigt bra huvudspelarna och i synnerhet när de står väl placerade i bortre delen av straffområdet. Hammars nick är riktigt bra. Den går mitt mellan två spelare mot bortre hörnet. Så vitt Jon kan veta kan den gå i andra hörnet. Han är ju nämligen helt fri. Självklart är den inte otagbar. Inga bollar är det. Jag konstaterar bara att man som målvakt har rätt att förvänta sig att sådana situationer inte uppstår.
Linus hade nog fått mer speltid om han hade tyckt att det var kul att träna och kämpa om en plats. Han har dessutom varit borta i snart två månader med exakt samma skada som Tighe har spelat med hela tiden. Det är en karaktärsskillnad.
Jag står vidare för att jag hellre ser Hjalmar spela ut bollen över sidlinjen än slå en pass tillbaka till Jon när motståndarna spelar med hög press. Även om inkast långt ner kan vara farliga så släpper man sällan in mål på de situationerna. Sirius har släppt in ett sådant mål i år. Sirius har släppt in fler än så när försvar och Jon har schabblat.
Självklart föredrar jag spelare som spelar med ett betydligt kortare säkerhetsavstånd än Hjalmar och som är betydligt säkrare med bollen när de blir attackerade. Samtidigt kan jag inte påstå att jag hellre ser Luggen eller Fernberg bredvid Gurra i nuläget. Då får man liksom ta det onda med det goda. Så tycker jag, du får naturligtvis tycka som du vill.
Linus hade nog fått mer speltid om han hade tyckt att det var kul att träna och kämpa om en plats. Han har dessutom varit borta i snart två månader med exakt samma skada som Tighe har spelat med hela tiden. Det är en karaktärsskillnad.
Jag står vidare för att jag hellre ser Hjalmar spela ut bollen över sidlinjen än slå en pass tillbaka till Jon när motståndarna spelar med hög press. Även om inkast långt ner kan vara farliga så släpper man sällan in mål på de situationerna. Sirius har släppt in ett sådant mål i år. Sirius har släppt in fler än så när försvar och Jon har schabblat.
Självklart föredrar jag spelare som spelar med ett betydligt kortare säkerhetsavstånd än Hjalmar och som är betydligt säkrare med bollen när de blir attackerade. Samtidigt kan jag inte påstå att jag hellre ser Luggen eller Fernberg bredvid Gurra i nuläget. Då får man liksom ta det onda med det goda. Så tycker jag, du får naturligtvis tycka som du vill.
Det är inte ofta som jag ser på fotboll. Det är första säsongen (förutom på 60 - och 70-talet) som jag överhuvudtaget ser Sirius. I våras blev jag enormt imponerad av ett gäng spelare. Utan att gå in på enskilda spelare så kunde jag ändå se att det självförtroendet som många hade då är som bortblåst. Rörligheten var begränsad och spelare "visade" sig inte för varandra. Pressade bollhållare tog felaktiga beslut. Självklart beror detta på press, dåligt självförtroende... eller kanske bara otur? Vad vet jag...
Hur som helst tycker jag att det är enomrt stort att Sirius spelar i SE och hoppas på avancemang inom några år. Spänningen lever och jag kommer att fortsätta se på fotboll (bara tre månader kvar till bandypremiären) i stan för det här är stort.. enormt stort.
Lycka till i nästa match.
Hur som helst tycker jag att det är enomrt stort att Sirius spelar i SE och hoppas på avancemang inom några år. Spänningen lever och jag kommer att fortsätta se på fotboll (bara tre månader kvar till bandypremiären) i stan för det här är stort.. enormt stort.
Lycka till i nästa match.
Förresten... så var jag övertygad om att 0-2målet var offside...hehehehe
Tycker också att det är rätt att slå ut bollen till inkast som Hjalmar gör. Självklart är det bättre att finta upp sin motståndare på läktaren och slå en kortpassning, men det gäller att spela efter sina resurser. Detta borde hela laget fundera på ibland. ESK visade med otäck tydlighet hur effektivt det kan vara att tjonga långbollar i en sån här serie.
Från min vinkel såg första målet ganska otagbart ut. I alla fall om man som målvakt står mitt på linjen, och det bör man nog göra där.
Från min vinkel såg första målet ganska otagbart ut. I alla fall om man som målvakt står mitt på linjen, och det bör man nog göra där.
Bara konstatera att det finns olika syn på vad man kan kräva av en elitspelare!!!!
Man kan inte kräva något av en spelare som den spelaren inte kan. Hjalle är ingen uppspelare. Så är det. Kommer han under press ska han lägga ut bollen för det är det han klarar av att göra. Jon är en duktig målvakt, men om backlinjen, och en del mittfältare, gång på gång bjuder motståndarlaget på farliga frilägen, vad ska Jon göra då? Det är även så att samtidigt som Superettan kallas för elitfotboll, så har vi en (1) heltidsanställd fotbollsspelare i laget (Tighe). Alla andra är deltidsanställda med jobb vid sidan om.
Jag håller med om diskussionen om laguttagning. Tyvärr är det dock så att konkurrensen i truppen är inte särskilt stor. Mani har inte varit i form på ett tag, då kan man testa Palmqvist istället, även om jag inte vet hur han ser ut på träning. Daouda har växt otroligt mycket under denna säsong och borde få mer speltid bredvid Gallo i 4-2-3-1. Hochen borde inte vara självskriven på topp.
Jag ska lista de spelare som finns i truppen som står utanför startelvan om Sirius spelar 4-2-3-1, så kan den som vill säga vem som ska stoppas in i laget och var:
Alexander García (mv), Linus (b, skadad), Pereira (b), Fernberg (b), Musse (mf, skadad), Daouda (mf), St. Cyr (mf), Antou (a), Olle (a), Palmqvist (a), Christos (a).
Då kanske den orealistiske tänker att vi ska värva. Med vilka pengar? Övergångar kostar pengar. Hellre en 14:e plats i Superettan men inga nya skulder den här säsongen.
Jag hoppas att laget mot Sylvia tas ut på hur det ser ut på träningarna innan, inte på gamla meriter.
Jag håller med om diskussionen om laguttagning. Tyvärr är det dock så att konkurrensen i truppen är inte särskilt stor. Mani har inte varit i form på ett tag, då kan man testa Palmqvist istället, även om jag inte vet hur han ser ut på träning. Daouda har växt otroligt mycket under denna säsong och borde få mer speltid bredvid Gallo i 4-2-3-1. Hochen borde inte vara självskriven på topp.
Jag ska lista de spelare som finns i truppen som står utanför startelvan om Sirius spelar 4-2-3-1, så kan den som vill säga vem som ska stoppas in i laget och var:
Alexander García (mv), Linus (b, skadad), Pereira (b), Fernberg (b), Musse (mf, skadad), Daouda (mf), St. Cyr (mf), Antou (a), Olle (a), Palmqvist (a), Christos (a).
Då kanske den orealistiske tänker att vi ska värva. Med vilka pengar? Övergångar kostar pengar. Hellre en 14:e plats i Superettan men inga nya skulder den här säsongen.
Jag hoppas att laget mot Sylvia tas ut på hur det ser ut på träningarna innan, inte på gamla meriter.
Bigdadda: i Början av säsongen spelade man väl oftast 4-4-2 med Olsson på kanten och Olle eller Antou på topp. Jag har varit imponerad av Antous slit, även om han har sumpat en hel del chanser. Nu med Gallo tillbaka kan det vara en fungerande uppställning. Kanske kan Palmqvist ta Manis plats, men då måste han uppträda lite mer vuxet i närkamperna. Detta sagt utan att ha sett en enda träning.
Oavsett siffersystem: Om backlinjen ligger lägre så finns risken att ytor uppstår mellan lagdelarna eller att hela laget ligger lägre och måste ha längre tid att ställa om, dvs att man inte kommer fram i lika många farliga anfall. Den risken kan vara värd att ta om man inte istället lyckas betydligt bättre med pressen än vad man gör nu. En lägre backlinje är som sagts ovan en bättre anpassning till spelarmaterialet.
Oavsett siffersystem: Om backlinjen ligger lägre så finns risken att ytor uppstår mellan lagdelarna eller att hela laget ligger lägre och måste ha längre tid att ställa om, dvs att man inte kommer fram i lika många farliga anfall. Den risken kan vara värd att ta om man inte istället lyckas betydligt bättre med pressen än vad man gör nu. En lägre backlinje är som sagts ovan en bättre anpassning till spelarmaterialet.
pressen de senaste matcherna har ju inte varit mycket att skryta med. det såg glimtvis bättre ut mot esk, men det har varit för dålig samordning i lagpressen, och motståndarna har lätt kunnat få numerärt överläge i situationerna. vi har vunnit få bollar på mittfält och kommit i mycket få kontringar. resultat: vi gör nästan enbart mål på fasta samt släpper till sjukt mycket mot en ensam backlinje. mot esk var det nästan löligt hur lätt de onda kunda bli 4-4 bara genom att trycka upp yttrarna och slå en långboll.
sirius behöver organisera upp sitt försvarsspel, där ligger nyckeln.
sirius behöver organisera upp sitt försvarsspel, där ligger nyckeln.
Jag kan bara instämma med Erlingmark:
Tjonga iväg bolljäveln, Hjalmar. Finliret lämnar vi till Ante och Gallo.
F ö så borde Mani bänkas, han har blivit för säker på sin plats. Bänkningen av Hochen i våras bar frukt. Mani slarvar oerhört mycket med bollen. Han kan bättre. Våga ge SegerPalmqvist chansen.
Tjonga iväg bolljäveln, Hjalmar. Finliret lämnar vi till Ante och Gallo.
F ö så borde Mani bänkas, han har blivit för säker på sin plats. Bänkningen av Hochen i våras bar frukt. Mani slarvar oerhört mycket med bollen. Han kan bättre. Våga ge SegerPalmqvist chansen.
Ingen fara på torpet. Mille & Co har troligen en spelidé som laget och spelarna tror på. Fakta är att den planen varit väldigt framgångsrik under våren med en sprudlande offensiv som kan jämföras med champangebandy. Nu när IKS inte rosat marknaden pga skador/avstängningar på nyckelspelare (min tolkning) börjar det smyga in förslag och tankar som troligen inte är en del av planen. Stå kvar vid planen och utveckla den därifrån där spelarna känner igen sig och känner trygghet. Då kommer formsvackan att vända och alla blåsvarta kommer få jubla åt 3p igen..
Våga ge SegerPalmqvist chansen.
Instämmer helhjärtat! Det tycks vara fallet att styrelsen inte vill satsa på allsvenskan denna säsong(om så vore fallet så skulle vi väl ha värvat??) och då tycker jag att man måste satsa på framtiden dvs SegerPalmqvist
Även om statistiken i antal skott osv var jämn skulle det vara interssant att se bollinnehavet. Även om Sirius inte gjorde en blänande insats var det tydligt att ESK bara hade en taktik: Utnyttja indivudella misstag och ställ om mot en alltför hög backlinje. Tråkigt för Hjalmar att han inte kom riktigt rätt.
Och vad gäller TIFO vore det kul att skaffa en flagga som den Gröna Stå kunde visa upp. Heder till dem! Men att gå från ett juste TIFO till att påstå att de ägde läktarmatchen är magstarkt. OK, trumman hördes ett par gånger, men inte mycker mer.
Och vad gäller TIFO vore det kul att skaffa en flagga som den Gröna Stå kunde visa upp. Heder till dem! Men att gå från ett juste TIFO till att påstå att de ägde läktarmatchen är magstarkt. OK, trumman hördes ett par gånger, men inte mycker mer.
Trumman drar ner betyget. Man använder INTE trumma.
ESK spelar sin vanliga gamla tråk-Bosse-fotboll, slå långt på nån snabb räka på topp.
Ingen har kommenterat Gurras två baljor. Upp med hakan, pojkar. Vi kan inte enbart fokusera på det negativa, att ligga under 2ggr och komma igen tyder på moral.
ESK spelar sin vanliga gamla tråk-Bosse-fotboll, slå långt på nån snabb räka på topp.
Ingen har kommenterat Gurras två baljor. Upp med hakan, pojkar. Vi kan inte enbart fokusera på det negativa, att ligga under 2ggr och komma igen tyder på moral.
Sjukt konstigt när man tänker på det, tre nick/nickskarvsmål på fasta situationer. Hur många sådana har vi överhuvudtaget gjort tidigare, någon som har koll?
Tjena!
Tänkte mest säga hej. Jag fotograferar åt Sirius varje hemmamatch. Jag var på torget när ni tågade från Gamla torget. Tyvärr betedde jag mig som ett första klassens klantarchel och lyckades radera de första 50 bilderna från er marsch. Det var mycket synd. Det var en del godingar med där, bland annat en bild när ni möter en cyklande Tigh på Islandsbron.
Ska ni marchera fler gånger, vilket jag tycker (det är utmärkt reklam för Siriusintresset och visar på jävlaranamma) så meddela mig eller Johan Gille.
Bilderna av Västra som finns i fotoalbumen får ni naturligtvis använda om ni vill.
När vi ses nästa gång hoppas jag ni kan se mig som en brother in arms, inte en mingelfotograf.
Jag är 1.80. Har bröstkorg som en ardennerhäst och ben som en tax. Långt hår och skägg. Gillar fotboll, bandy, skidåkning och starkölsflak. Ser snäll ut. Har ett fruktansvärt humör. Bör gå att känna igen alltså.
Kör ni någon aktivitet som ni vill ha fotograferat, så kolla med mig eller Johan Gille.
Hepp!
Tänkte mest säga hej. Jag fotograferar åt Sirius varje hemmamatch. Jag var på torget när ni tågade från Gamla torget. Tyvärr betedde jag mig som ett första klassens klantarchel och lyckades radera de första 50 bilderna från er marsch. Det var mycket synd. Det var en del godingar med där, bland annat en bild när ni möter en cyklande Tigh på Islandsbron.
Ska ni marchera fler gånger, vilket jag tycker (det är utmärkt reklam för Siriusintresset och visar på jävlaranamma) så meddela mig eller Johan Gille.
Bilderna av Västra som finns i fotoalbumen får ni naturligtvis använda om ni vill.
När vi ses nästa gång hoppas jag ni kan se mig som en brother in arms, inte en mingelfotograf.
Jag är 1.80. Har bröstkorg som en ardennerhäst och ben som en tax. Långt hår och skägg. Gillar fotboll, bandy, skidåkning och starkölsflak. Ser snäll ut. Har ett fruktansvärt humör. Bör gå att känna igen alltså.
Kör ni någon aktivitet som ni vill ha fotograferat, så kolla med mig eller Johan Gille.
Hepp!
Kul med bilder, fortsätt så ;).
Du kan gärna knäppa lite bilder på Västra i nästa match mot Häcken under introt, då vi tänkte köra något tifo.
Du kan gärna knäppa lite bilder på Västra i nästa match mot Häcken under introt, då vi tänkte köra något tifo.
Jag vill inte trampa på några tår nu.. och jag är säkert inte så välkomen in hit.. men ajg tänkte iaf höra vad alla tyckte om våran Overhead (Mega flaggan) vi hade två riktigt stora flaggor med oss åsså men vi glömde pinnarna till dom i bussen :( och jag måste bara få säga utan att ni tar illa upp men jag hade förväntat mig något slags av tifo ifrån Sirius som en kubb eller ifrån västra sidan som en supporter klubb.. Jag hörde er några gånger bara typ 4-5 gånger och det var bara den enkla ramsan Sirius Sirius Sirius Sirius Sirius Sirius heja heja Sirius
Klart att det är bra att stöttar i vårt och tort! det uppskatas av spelare och ledare! fortsätt med det.. men som sagt inget illa menat.. nu vill jag bara veta vad ni tyckte om våran Overhead
Klart att det är bra att stöttar i vårt och tort! det uppskatas av spelare och ledare! fortsätt med det.. men som sagt inget illa menat.. nu vill jag bara veta vad ni tyckte om våran Overhead
uBo den lördag 18 augusti 2007 - 23:05:59
vi vann allt i minna ögon... sirius fans hade en ramsa... och vi har våra typ 10st... synd att Gussev ine passade i sista friläget... men men Derby nästa år med!
Jo tjena, vi har tjockare sångbok än er. Ni kör ju bara med bajjtade ramsor?
Ska jag vara ärlig så hördes inte ni heller. Jag tror vi hördes betydligt mer iaf. Men somsagt, dålig match av Västra, håller med..
vi vann allt i minna ögon... sirius fans hade en ramsa... och vi har våra typ 10st... synd att Gussev ine passade i sista friläget... men men Derby nästa år med!
Jo tjena, vi har tjockare sångbok än er. Ni kör ju bara med bajjtade ramsor?
Ska jag vara ärlig så hördes inte ni heller. Jag tror vi hördes betydligt mer iaf. Men somsagt, dålig match av Västra, håller med..
Vi ahr närmare 25 st olika rasmor men alla körs inte då vi måste göra om lite i dom.. vissa ramsor innehåler fortfarnade Green spanners.. så att just nu används bara ca hälften! och många ramsor är ju traditionela klack ramsor som typ alla klackar kör med! jag tror på att ni hördes mer men att vi sjöng mer än ni!
som sagt trampar inte på några tår nu!
som sagt trampar inte på några tår nu!
Flaggan var fin. Se nu till att stoppa in lite fler personer under den bara. Och fimpa trumman för hundan.
Trummorna kommer att finnas kvar.. och ajg tackar för att ni tyckte om den... såg föresten att ni var sugna på att göra en lika dan... ni kan ta bort mig ifrån denna sida nu...
MVH uBo
Ps det stod ett par Sirius fans utanför våran entre på studen.. dom var väldigt belägna på att vilja bråka! Kanske borde ta ett snack med alla supportrar att våld inte nåt för oss då vi båda är betydligt bättre än så..
MVH uBo
Ps det stod ett par Sirius fans utanför våran entre på studen.. dom var väldigt belägna på att vilja bråka! Kanske borde ta ett snack med alla supportrar att våld inte nåt för oss då vi båda är betydligt bättre än så..
uBo: Jag är rätt säker på att de fyllon som ville slåss inte hör till Västra Sidan. Men uppenbarligen så hänger det folk som inte kan uppföra sig kring bortasektionen, det verkar ha varit samma sak mot Mjällby o Jönköping. Jag ska uppmärksamma vår säkerhetsman på problemet.
Okej.. det är ju synd när såna ska hålla på. Det smutskastar bara klacken!
Men men nu får ni ha det bra.. nu ahr jag gjort mitt här tycker jag.. tack för alla svar!
Vi ses nästa Derby
Men men nu får ni ha det bra.. nu ahr jag gjort mitt här tycker jag.. tack för alla svar!
Vi ses nästa Derby
Jag är sugen på att travestera KSMB:
"Vi sjunger som vi vill!!"
"Vi sjunger som vi vill!!"
"En slemmig Bosse, en slemmig Bosse, i en brödrost... En slemmig Bosse i en brödrost..."
"Jag sticker upp fingret bakom en tapet, vad är det jag känner, jo en Jesper Blomqvist..."
"Jag sticker upp fingret bakom en tapet, vad är det jag känner, jo en Jesper Blomqvist..."
Sirius supportrar slass inte, det var nog nagra fran Heby eller nan forort till Enkoping
Här är någon sorts bild- och ljudspel från ESK-derbyt. En del fina klackbilder!
mms://qstream-wm.qbrick.com/04823/070818SiriusEsk.wmv
mms://qstream-wm.qbrick.com/04823/070818SiriusEsk.wmv