Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

HEMMAPREMIÄR! IKS - Husqvarna, tisdag 15/4 19.20

Tippar 0-0.

Var i god tid då det är premiär för vår inmarschsång Fotbollsvänner. Då ska Sektion A vara fullpackad!!

Förköp:

http://siriusfotboll.ebiljett.nu/Home/tickets/2/False
Jag tror det är bra om man är på läktaren 19:00. Säger väl 1-1.
Så god tid är det väl inte. Jag har suktat efter en matchtråd.

Jag tippar 2-0 inför 4137 pers. Bör komma jävligt mkt folk med den här hajpen och är det under 3000 blir jag besviken.

Jag har ingen koll på Husqvarna men jag tror att vi är bättre.

Om vi tänker att matchen börjar 19.00 så borde alla vara på plats till 19.20.

Tips: 2-1 till Sirius

edit: ser att jag var två på bollen där. Som vanligt.

En uppmaning till folk att vara där i tid för inmarschen, menade inte tråden.
Nej, du hade en helt annan syn på det hela.

[quote1397212678=CarlApan]

En uppmaning till folk att vara där i tid för inmarschen, menade inte tråden.

Nu får jag skämmas.

[/quote1397212850]
1.33 mot 11 i odds, man förundras lite över hur överlägsna resten av Sverige tror Sirius är
Husqvarnafanzens buss inställd. Trist med rätt väntat med tanke på matchdagen.
Kom även i tid för tifo...
Jag har surrat med Kim B och han har preliminärt accepterat att komma förbi 7HG på frågestund. Tiden är inte spikad men det blir nog ganska tidigt.
Kan man hoppas på 15 min av Ian efter en skadefri vecka i full träning?
Låt honom spela medan han fortfarande är frisk säger jag.
Snälla Västra, kom i tid nu för en gångs skull. Öl kan man dricka efteråt också.

Jag har surrat med Kim B och han har preliminärt accepterat att komma förbi 7HG på frågestund. Tiden är inte spikad men det blir nog ganska tidigt.

Tiden är nu spikad: 17:00
Här spricker nog sviten... 1-2 tyvärr
Ja nu finns det risk för att 1-års sviten spricker. Men jag tror vi lyckas komma tillbaka efter ett chockartat 0-2 underläge, 2-2 således.
Varför skulle sviten spricka just denna match? Hybris?
Jag har också en illavarslande känsla och blir samtidigt inte förvånad om vi vinner med 4-0.
Rätt svår match helt enkelt. Jag får känslan av att Husqvarna inte är ett jättebra fotbollslag, men de är jättebra på att vinna fotbollsmatcher. Dessutom har de nykomlingsmoment. Sen tycker jag Sirius är totalt orimligt stora favoriter i oddsen - 1,30 på Siriusvinst och över 10 ggr pengarna på Husqvarna hos vissa.

Tror ändå vi har bra chans imorgon, men det blir något helt annat och mycket svårare än premiären.
Tar vi bara vara på några av våra målchanser vinner vi rätt bekvämt. Men är vi ineffektiva framför mål kan det sluta med en 0-1 torsk. Mitt tips: 3-0 till blåsvart inför 2763 pers.
Det här blir en typisk 3-1 match.
Vi ska inte underskatta att Husqvarna vunnit sin serie och torde vara välmotiverade. De har dessutom förstärkt och räknas som underdogs. Trots detta tror jag på seger, men med liten marginal. 2-1.
Jag har tippat 2-0. Tror inte det här blir matchen där vår seriesvit spricker. Det blir antingen Degen eller GAIS borta.
Jävlar vad trevligt att få lira premiär på Studan! 5001 personer kommer få se Sirius vinna med 3-1.
Minst två måls segermarginal tippar jag för jag vill att vi ska leda serien igen.
Jag tror att jag kommer bli besviken på publiksiffran. 2000 är skamgränsen.

Håller med Jeppe; fortsatt serieledning vill vi ju ha!
Kom i tid ikväll nu! Det kommer att ta sjukt lång tid att lösa biljett i luckorna för de som behöver det.

Vi har tjatat om en bättre introsång i många år nu, när vi äntligen har fått det så måste vi ställa upp och vara på plats när det ska sjungas annars blir det ett fiasko.

Samma sak gäller tifot, några personer har lagt ner sjukt mycket tid på att fixa ett schysst tifo till ikväll, det funkar inte heller om alla kommer sent.

Se till att vara på plats senast tio över!
Törs inte jinxa med resultatet.

Fast publikmässigt tror jag på 5 311.

Över 4 000 åskådare bra.
Under 4 000 åskadare ej bra
Som Lars sa, de som inte har säsongskort och tror att det bara är att smita ner lite innan avspark kommer att missa inte bara introsång och tifo utan även början av matchen. Mazarinerna kommer INTE att komma tidigare och ni kommer att fastna i mazarinhavet.
Tagga!!!
Om man knatar från Alex 18:50 och har säsongsplåt kan det ju inte vara några probs.
Nä, då är det nog soft. Men har man inte säsongs så...
Jag hatar Husqvarna. Tråkigt skitlag. Jag är bitter och sur och ähh.

Moses var bra. Vi har boll men kommer aldrig till avslut. Det är allt jag har att säga om det här.
Jag kan köpa en kontring, sen när vi kvitterar känns det som att det bara är att knyta igen säcken. Också kommer en identisk kontring som avgör. Man måste kunna sin läxa i superettan, Husqvarna hade läst på bättre idag.
Jäkla surt. Med superettan är ju serien där alla slår alla. Tråkigt att vi inte hade motmedel mot konceptet kompakt försvar, snabba kontringar. Knappast första gången vi får se det på Studan.
Vår styrka är också vår svaghet. När ytterbackarna avancerar och vi tappar boll är det öppen gata på kanterna. Dom där kontringarna kommer vi att få leva med hela säsongen och vi måste ha en plan för dom.
Skitmatch, men grym försits.
Svår match. De "sämre lagen" i Superettan är liksom jävligt mycket bättre än de bra lagen i norrettan. Husqvarna verkade inte alls ha något emot att komma hit och vara underdogs och sedan stå och vänta på lägen i 90 minuter. Otroligt länge sedan vi blev så straffade för de faktiskt ganska få misstag vi ändå gjorde. De gör det ju extremt bra när de får lägena, men jag tycker ändå vi hade rätt bra tålamod och spelade vettigt efter förutsättningarna. Vi skapar tillräckligt för minst en poäng. Sedan är ju skadorna ett rätt jobbigt problem. Mot allsvenska lag som underskattar oss är det inget jätteproblem att inte ha någon riktig anfallare, men mot lag som gjort sin läxa och stänger till framför backlinjen hade vi verkligen behövt en Ante eller en CG.
Jag håller med dig Erlingmark. Det är trots allt få större misstag vi gör och vi blir hårt straffade. Jag tror knappt att de är över på vår planhalva mellan vårt och deras andra mål. Det var också mycket tekniska misstag, ffa i första, som gjorde att vår egna rytm uteblev. Svårt att rulla ut en motståndare om man skänker bort bollen i så stor utsträckning som vi ändå gjorde. Kan ha varit mattan som trots allt inte var lika jämn som löten.

Som sagt: hade vi haft en het anfallare borde vi kunnat vinna med den statistik vi hade (17-6 i avslut och 9-1 i hörnor). Hoppas de lär sig något och blir bättre i nästa match och skönt att slippa ha Sviten hängande över sig!
Jag känner nästan att den bästa läxan från idag är att inte lära sig någonting alls. Som någon sa på 7HG så vinner vi sju av tio sådana här matcher, och tar poäng i nio av tio. Problemet var bara att Husqvarna spelade i nykomlingstrans, tog knappast ett felsteg i försvaret och gjorde allt rätt när deras chanser väl kom. Jag tror inte att vi förlorar så många fler matcher på det här sättet iaf. Håller dock med om att det märks att vi saknade vissa spelare idag.

Om det ser likadant ut mot Varberg på måndag är jag beredd att komma med en ny åsikt.
Som Olle beskrev det innan match, det ska bli skönt när det är över, nu är vi där, skönt, nästa match!
skönt, nu är det bara att fixa en ny svit
För jävligt att jag tippade rätt för typ första gången i mitt liv...
Jag tror matchen mot Varberg kommer se i stort sett exakt likadan ut. Men jag tvivlar på att de kommer vara lika konsekventa i 90 minuter som Husqvarna - Superettan-Gefle.

Jag tycker inte heller det finns mycket till läxa. I andra halvlek kom vi runt på kanterna som vi skulle och matade på för tre poäng. Det blev färre kontringslägen mot oss än vad man kan befara i det läget. Deras 2-1-mål är en rad klassinsatser av deras spelare och en markeringsmiss från oss. I Norrettan kan man släppa 20 identiska lägen utan att det ens blir skott på mål. Det enda man väl får se över inför Varbergsmatchen är väl kanske att försöka vara på tårna redan från start. Första halvlek var inte bra, då såg det lite ut som när IFK Göteborg skulle möta oss "varför lägger de sig inte ner och dör, de jävlarna? Vi är ju bättre."
Det känns som att Kim har varit hyfsat konsekvent med att göra två byten i typ 60:e minuten när det gått bra. Nu när matchen stod lite i stå och vi jagade poäng så byter man inte.

Han fattar ju självfallet det här bättre än mig men jag uppfattade det ändå som lite märkligt.
Jag vill ha revansch! När går bortamatchen mot Husqvarna?
Husqvarna spelade en synnerligen effektiv men destruktiv fotboll. I gårdagens match lönade sig den "primitiva" fotbollen kontra den konstruktiva. Som sagt av andra, denna typ av fotboll kommer Sirius att få möta många gånger framöver.
Sade Bergstrand något intressant på 7hg innan matchen?
Det där var ju ingen rolig historia... Bryta ihop och komma igen. Detta är inget facit för framgång men som det ser ut i laget just nu ser jag gärna lite rotation i anfallet med Pajen längst fram och Kerim bakom. Moses på en kant, förslagsvis till vänster och Berg alt. Dalle till höger. Behöver vi chansa framåt kan Silva bytas in. Ang. byten igår tycker jag personligen som lekman att endast byta in en spelare och då Björk kändes märkligt. Hade vi varit i ledning med 2-1 så visst...
Så det är så här det känns att förlora, hade nästan glömt bort. Känns lugnande med en sansad analys. Skit händer, vi skakar av det och går vidare. Som Brukarna sa, är det samma scenario mot Varberg kan det bli dags att börja fundera.
Västra var jävligt bra iaf. Typ alla kom i tid och sjöng bra hela matchen. Klapp på axeln.
Klart vi kan lära oss något, försvarspelet vid 1-2 målet får inte hända i superettan direkt uselt att släppa till det.

Klart vi kan lära oss något, försvarspelet vid 1-2 målet får inte hända i superettan direkt uselt att släppa till det.

Larson var på helt fel ställe
Även första vi släpper in är under all kritik. Men som sagt vi skapade nog för att vinna ändå och borde ha petat in fler bollar.
Blev så otroligt provocerad av att HFF började maska i typ tionde (!) minuten. Filmade, drog ut på insparkar och fasta situationer så det blev löjligt. Väldigt, väldigt tråkigt att se. Usch blir provocerad bara av att kolla på deras FB-sida, var tvungen att att spy lite galla.

Bytena undrar jag också kring, kanske avgjorde att vi behövde en förlust så inte Sviten skulle spricka mitt i säsongen och därmed knäcka psyket hos spelarna.

Västra lät och såg mycket bra. Bravo!

Fast vad hade vi egentligen för sparkapital på bänken i går? Bänkspelarna kändes mer av karaktären "komma in med nytt blod och döda matchen vid ledning". Den ende jag skulle kunna tänka mig bidragit med spetskompetens är Dalle. Annars har jag inte några invändningar mot uteblivna byten. Det blir bättre när offensiva pjäser som Ante, Ian och CG kommer tillbaka. Mittfältet rullade ju annars bollen rätt bra, osv. Men det saknades spets och tyngd framåt. Husqvarna var ju bättre än oss i just den lagdelen – anfallet. Vi blev hårt straffade bakåt. Blev ett tomrum på Käcks kant som de utnyttjade emellanåt och Calle skulle väl ha hållit markeringen på 1-2 bättre. Men vafan, vi kommer igen!
Det sjöngs i alla fall i HD https://www.youtube.com/watch?v=pSs-MRQTgCo
Håller med om det mesta som skrivits, och en förlust nu tror jag till och med kan vara positivt inför cupsemin.

Men andra målet är för dåligt. Människan får ju stå helt ren i åtminstånde en minut (känns det som) medan fyra/fem av våra spelare tittar boll. Det är ju ingen klapp klappkontring heller, utan den är ju uppstannad ett tag i ytterkanten av vårat straffområde.
Gåshudvideo! Bara inte unts idiotiska sågningar av inmarschsången gör att våra redan ängsliga evenemangsansvariga får kalla fötter...
Fisheye-video: https://www.youtube.com/watch?v=2SDpKURc-vE
Har unt sågat låten? De missade jag. Vilka pajasar!
Det blev skitbra det där, surgurkans kommentar är bara märklig. Jäkligt fint tifo också!
De klagade väl inte på låten vad jag såg, men däremot på att publiken inte sjöng med. Det kanske den inte gjorde heller, men det lät iaf grymt bra från klacken.

Jag menade inte att vi spelade felfritt och bara hade otur. Det gjordes ju uppenbarligen en del ödesdigra misstag. Men vissa (inte här) verkade mena att Sirius spelade för naivt för Superettan. Jag tror att vi spelade på det sätt som gav oss bäst chanser att slå Husqvarna. Nu gjorde vi inte det ändå, men sånt händer ibland. Ingen anledning att göra något annorlunda mot Varberg förutom att försöka minimera misstagen (men som sagt, jag är beredd att vända kappan efter vinden om vi får se fler sådana här matcher).
Tycker att deras keeper egentligen inte skulle släppt retur på Kerims nick. Det var lite billigt. Men han släppte returer på rätt mycket, så det var ju synd att vi inte högg mer... Fan att vi inte har en "killer".

Angående inmarschen så koncentrerade jag mig inte på övrig publik, men på bilderna och filmerna jag sett hittills så satt så gott som hela övrig sittplats, och nästintill inga andra höll uppe sina halsdukar. Men man får ha tålamod med läktarkulturen i Uppsala. Folk är inte vana.
Lite text om skiten på SF:
[url]http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/valkommen-till-superettan-506041.aspx[/url]

Intressant grej som ni som har TV4 Play kan kolla på: Hopkins position vid 1-2-målet.
Det där med byten. Det känns som den vanligaste kritiken när man inte vinner. Det har varit samma gnäll länge. JTA kunde byta för bytandets skull, men såväl Jocke, Brännan och nu MIlle och Tolle gör inte det. Jag tycker det är rätt. Om man ska göra ett byte ska det vara för att någon inte orkar fylla sin roll, eller är så dålig att det inte funkar, eller att man vill ändra något i spelsättet genom att tillföra en helt annan typ av spelare. Mot Husqvarna började vi börja hota på allvar sista halvtimmen. Även när de gjorde 2-1 skapade vi chanser genom att komma runt på kanterna. Hade vi haft en utpräglad boxanfallare på bänken hade det såklart varit läge att slänga in. Nu tyckte de att det var ett bättre alternativ att slänga upp Hopkins i straffområdet och flytta ner Thor ett snäpp. Jag kan inte se att bänkalternativen var så mycket mer attraktiva. Björk antar jag byttes in för att göra samma uppgift utan att vara trött och småhaltande.

Med tanke på de spelare som finns tillgängliga i truppen idag så tycker jag att vi spelade på det enda rimliga sättet mot ett Gefle-lag. Det var inte för naivt. Om jag ska vara kritisk så är väl det enda att man efter 10 minuter såg exakt hur Husqvarana tänkte ställa om mot oss - flytta över anfallare mot ena sidan och därmed dra in ytterbackarna (oftast Käck) i banan och sedan dubbla med yttermittfältare och en central som släpande på den ytan. Nu hade Husqvarna rätt risiga uppspel, men det var oroväckande tomt bakom Käck många gånger. Bättre lag kan straffa oss ännu värre där. kanske bättre att låta Thor eller Arneng vara den som täcker upp ytan istället för att Käck ska gå för långt in i banan. Men vafan vet jag. Jag bara antar att Varberg kommer göra ungefär samma sak, skillnaden är att de har en jävligt bra passningsspelare på mitten i Robin Tranberg och att de verkar ha fått igång Sinan Ayranci, och i så fall har en riktig anfallare.

Värt att notera från Husqvarnamatchen är väl också att strategin att få in en allsvensk mittback i en nykomling - förmodat bottenlag - verkar rätt smart. Jag tror att Cederberg på mittbacken är den enskilt största anledningen till att vi inte fick poäng, inte för att han har världens bästa passningsfot, men han höll ihop den där jävla backlinjen så att de i princip aldrig gick bort sig.
Har du nånsin velat att nån ska byta nåt nånsing Erlingmark?
Ja då. Som sagt. Trötta spelare, spelare som är förjävla dåliga en viss dag och om man vill spela på ett annat sätt på slutet.
Mille och Tolle... Skönt radarpar ;)
Dagarna efter en sån här förlust är verkligen en transportsträcka fram till nästa match.
Om man nu ska blanda sig i diskussionen om vad som gick fel i tisdags så känns anfallsfrågan avgörande. Hade Kapcevic och Silva spelat i motsatt lag har jag svårt att se att det skulle bli en förlust. Nu är det som bekant inte så och Husqvarna hade en spelare som kändes tung, stark och med en förmåga att få fast bollen. Sirius däremot hade en ensam anfallare som kändes vilsen och som inte verkade ha förmågan att vara där chanserna dök upp. Det är månne för tidigt att döma ut Silva än, men det känns som om de två målen mot Syrianska kanske inte sa så mycket egentligen.
Anfallsfrågan känns något olustig just nu. Det kan dröja länge innan CG och Ante är tillbaka. Ante är nog inte att räkna med på allvar förrän efter sommaren och CG har aldrig gjort succé förutom på vänsterkanten. Ett alternativ är ju att ha Moses på topp, vilket dock känns ganska slösigt med tanke på hans kvaliteter längre ner i planen. Annars skulle det väl vara Pajen då, men han känns något för långsam för nr 9 och dessutom verkar inte tränarna vilja ha honom i den positionen.