Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius - Varberg måndag 21 april kl 17

Revansch! Det är det enda ord jag har i huvudet inför denna match.

Hoppas att vi skrapar ihop en hyfsad publiksiffra, förlusten till trots. Skämmes om det kommer under 2 000.
Som jag har längtat efter att få möta Varberg, då halva släkten kommer därifrån. Sorry Bois, men vi slår er.
hur är det statistiskt? Närmar vi oss en vinst eller en ännu större förlust?

Hoppas också på publiken (samtidigt som jag skiter i den fullständigt om det nu helt plötsligt inte duger)..

fegtips: 1-1.
1-1. 2026 betalande. Kommer hallänningarna med följe? Vill minnas rep i Offside häromåret om klack präglad av, låt oss säga, entreprenörskap, reslust och fräckisglädje.
Senast Sirius mötte Varberg var i kvalet till Div 1, hösten 1990. Då blev det 3-1 till Sirius i första matchen borta och 1-1 i returen hemma.
Bland annat Sutras fråga får sitt svar här:

http://blasvartabaksmallan.wordpress.com/2014/04/16/blasvarta-baksmallan-7-ik-sirius-1-2-husqvarna/
Pinsamt reportage av Offside, det där. Inte för intet att chefredaktören är varbergare...
1-0 inför 1919 pers. 33 tävlingsmatcher utan torsk skiter väl uppsalapubliken i. Det är bara den senaste matchen som räknas.
Nä, nu släpper det. 4-0 till blåsvart inför 2174 pers.
Sirius Hej!
"Fräckisglädje"

Påskens ord . Lite "sexy western"
Bara ett feltramp eller pyspunka, återstår att se. Ett djärvt grepp, släng in OP och flytta upp Calle eller Hopkins på topp så har vi i alla fall nån som kan nicka in bollen.
Träffade en av kimmarna igår - han som ska spela från start. Väntade samma matchbild som mot husqvarna ungefär, fast ett snäppet mer namnkunnigt lag.
6-1 inför 3761 åskådare.
Inte två hemmaförluster i rad, tack. Publiksiffran kan bli skrattretande låg i dag.
1-0 (Kerim) inför 2014 åskådare.
Blir bara 1279 personer i påsksolen, men trots allt seger 2-1
Jinxlagen sattes tillfälligt ur spel förra säsongen men har nu återinträtt på arenan. Watch out!!!
Kim in, Silva ut:

"dagens startelva (4-2-3-1): A Andersson, Larson, Nyström, Hopkins, Käck, Arneng, Thor, Runnemo, Skoglund, Mrabti, Ogbu"

Frustrerande att behöva följa skiten via textrapporter (och säkert frustrerande på Studan också).

På UNT låter det som att vi har typ 80-20 i bollinnehav. Ändå 3-3 i avslut enligt svenskfotboll.se. Det säger väl antagligen något om vad vi har problem med.

Edit: JAAAA! Moses!
Vilket antiklimax! Suck!
Skit, pest och inte ser jag nån ljusning...
Vi verkar bara ha en lösning för att låsa upp ett tight försvar: ge bollen till Moses.

En spelare kan fan inte göra allt.
Det här var rätt mycket sämre än mot Husqvarna. Mittfältare i all ära, men än anfallare vore kul! Eftersom det här Inte är sista gången i år vi kommer att möta ett disciplinerat och tajt lag som vill ställa om på oss vore det bra med en lösning på problemet. (Nästa match känns i alla fall som den kommer passa oss bra.)
Dags att vända kappan då kanske. En gång är ingen gång, men två gånger känns som ett problem. Det ganska extrema bollinnehav vi haft i de här två matcherna har knappast gynnat oss på något vis. Det känns lite som att vi inte har anpassat oss till Superettaverkligheten än utan lever kvar i Norrettan fortfarande. Det är väl kanske inget revolutionerande som behövs, men det skulle behöva gå lite rappare från bollerövring till avslut typ. Men som Erlingmark säger, även om Degerfors säkert har gjort sin läxa så kan den matchen passa oss bättre än de två senaste.

Dock, Moses som forward fungerade ju hyfsat bra. Han är den enda som kan göra något mot ett så samlat motståndarförsvar och levererade också två mål. Var det inte mer försvaret som svek idag? (såg bara den andra halvleken)
En sak till; jag lägger mig inte i att Husqvarna och till viss del Varberg spelar trist tjongboll. Alla lag har rätt att spela på det sätt som gynnar dem. Men det är ett förbannat jävla maskande som tillåts pågå. Varbergs byte på övertid tog exakt en minut, var tog den minuten vägen på din klocka, Patrik Eriksson? Jag skulle säkert vara en urkass domare själv, men jag kan åtminstone stoppa och starta en klocka.
Sirius har en del att jobba på. För mycket sidledsspel på mitten och vi är alldeles för lättlästa. Idag såg även försvaret darrigt ut för första gången på jag vet inte när.
OP och Dalle från start mot Degen?

Superettan är en vidrig serie där taktik, försvarspel, maskningar osv vinner matcherna och spelförande lag straffas hårt. Kollar Bajen nu som är totalt överlägsna spelmässigt mot Ängelholm och ändå ligger under. Det är dags att börja grisa. In med OP från start också nu.
Vilka lärdomar kan vi dra av det här då? Känns som både Husqvarna och FC Televerket sätter precis allt de har i chansväg. Hoppas det inte dröjer ett år nu tills vi vinner nästa gång.
Jag veta att det bara har spelats tre matchen men efter dagens förlust kom helt plötsligt alla möjliga negativa tankar upp: Örgryte nykomlingar, semi i svenska cupen och senare ur superettan. Sirius årgång 2009.....och slutligen de två sista hemmamatcherna 2012, Vasalund 0-1 och Östersund 0-1.

Faaaan!!!!
Kniven mot strupen i varje match
Andersson är en duktig målvakt, men vissa ingripanden känns tveksamma. Bylle äger verkligen hela straffområdet men det gör tyvärr inte Andreas :(
Jävla skräp..jag som trodde jag skulle få se två segrar i påsk. Har heller aldrig sett fler och längre spelavbrott och maskningar.

Det känns ju smått olustigt att 90% av motståndarnas målchanser resulterar i mål idag också. Hurra så dåligt allt var.

Jävla helvete

Vi spöar storebror HBK på ett övertygande sätt men torskar mot lillebror Varberg. Begriper inget men jag är rätt rudis på fotboll ska erkännas. Även Bajen fick torsk hemma mot Ängelholm. Upp- och nervända världen.
Om man räknar med träningsmatchen mot Frej är det 3:e matchen på kort tid som vi torskar på samma sätt...Vad göra?
Uppenbarligen så vinner man inte superettan på mittfältet utan i straffområdet med tajt försvar och skarpa strikers.
Jag, som inte heller kan något om boll, menar nog att man måste kunna slå en rak och tajmad djupledsboll på 25 meter när en anfallare faktiskt ligger i läge att sticka. Och få slå en cross mot en gigantisk yta på motsatt kant emellanåt.

Surt som fan detta. vad hände med klanget och jublet?

Degerfors bör få smaka kompanistryk på mittfältet nästkommande tillställning.
Eftersom alla tävlingsmatcher numera finns tillgängliga på internet så får man inse att motståndarna har scoutat styrkor och svagheter ganska väl. Det här lär inte bli sista matchen med denna matchbild. Så vad göra? Visst går det att ropa på att man behöver en starkare forward, men nu är transferfönstret stängt och Ante ÄR skadad. Alltså måste man spela med vad man har. Och använda sig mer av sina styrkor. Jag menar att det finns flera genombrottsspelare och att dessa alltför ofta tar det säkra före det osäkra och vänder hem. Runnemo, Kerim, Larsson, Käck och för den delen även Silva och Dalle borde välja löpalternativet längs kanten lite oftare. Inte varje gång, men lite oftare. Då skulle motståndarnas understöd behöva ligga lite längre ut och det skulle öppna i mitten när man väljer den vägen.

Sedan ser jag Hopkins som en stoppkloss i det offensiva spelet. Hans passningar till Käck och Nyström har varit helt ok, men jag tror inte jag sett en enda långpassning från hans sida hamna hos en blåsvart. Nyström får då mer ansvar för uppspelet än vad som är bra. Och motståndarna agerar därefter. Jag är riktigt sugen på att se vad mittbackar Persson- Nyström skulle kunna åstadkomma i anfallsväg. Jag tror inte att defensiven skulle försämras av ett sådant byte heller.

Det jag menar är att lite bättre passningar nerifrån leder till lite mer tid på mittfältet och därmed lite mer tid till precision i spelet till sista tredjedelen. Och det är därifrån målchanserna skapas. För även om man haft mycket boll så har man inte skaffat fram särskilt många heta chanser.

Sedan är frågan hur man ska få spelarna att agera mer resolut i straffområdena. Både offensivt och defensivt är det lite avvaktande, och det straffar sig. Nu verkar det inte vara så mycket killerinstinkt i det lag man har, det var det inte förra säsongen heller. Men det borde ändå gå att ändra inställning lite mer åt det hållet och med mer resolut agerande vid 1-3 och i något av lägena framåt så hade man vunnit denna match. Längre bort är det inte.
Det var några som fnyste åt min forwardsoro när allt var frid och fröjd, men nu börjas det. Hoppas att det blir bättring när CG, Ian och Ante är tillbaka, men det där är ju faktiskt lite av en klyscha att dra också. Fortsätter det här problemet så tycker jag att man ska se sig om bland allsvenska bänkforwards, och låna in i sommarfönstret. Det var mer tyngd och så nu med Moses centralt i stället för Silva, men jag tror att han skulle kunna få ut ännu mer från kantposition eller med lite avlastning. Det syns allt för sällan att vi spelar med tre anfallare.

Fan, fan, fan vad jag saknar en striker alltså. Moses i all ära som sagt, och hans typ 20 baljor i fjol skojar man ju inte bort, men dem flesta anfallare på den här nivån har gedigna erfarenheter från elitfotboll osv. Pajen är ju ... pajen, också. Jag förväntar mig mer av honom. Sjukt ojämna kvalitéer.

Sedan oroar det förstås att försvaret börjar få lite grus i maskineriet också. Och att inlägg kändes jobbiga, såväl markeringsmässigt som rent duellmässigt.

Däremot tycker jag det är lite för tidigt att ta fram stora sågen och även att säga att vi är sönderscoutade och sådär, jag tycker det handlar en del om tillfälligheter faktiskt och våra motståndare hemma, numera serieetta och tvåa, har haft snuskig utdelning på sina chanser.

Just nu är jag nog också så pass tråkig att jag vill hävda att vi under en tid levt i en hybrismoln där våra spelare på så sätt överpresterat. Det där om att en förlust skulle varit positivt vettefan, någon nämnde något om ett uppvaknande förr, men varför då? En olycka kommer sällan ensam och nu har vi två raka olycksfall i arbetet här. Nu gäller det att revanschera sig mot desperata Degen.

Sorry för ett bajsnödigt inlägg och skitiga analyser. Terapi. Så, nu vänder vi blad, som Knugen hade sagt.
Sedan tycker jag att Kalle ska ha credd för en bra match, trots allt. Vet inte om det var ett medvetet drag eller inte, men mycket av vårt spel kretsade ju kring hans kant och han var ofta delaktig. Om det var medvetet att chilla med Käck och köra honom som överraskningsmoment mera, det vettefan, men jag kände inte riktigt igen honom i dag. För övrigt var Moses bäst. Och det säger väl en del...
Tror nog att det var medvetet att dra ner Käck. Vi scoutar ju också våra motståndare, och ville säkert inte ha Ayranci i ytan mellan Käck och mb och låta dem överbelasta den kanten.

Jag tycker problemet igår var delvis ett annat än mot Husqvarna. Säkert delvis beroende av att Varberg är ett lite bättre lag, men mot Husqvarna skapade vi sjukt mycket chanser hela andra halvlek ochkom till riktigt bra lägen. Vi trummade på över mitten och hittade ofta ett offensivt djupledsspel. Idag var det som att en viss rädsla smugit sig in. Vi hade betydligt färre offensiva löpningar och betydligt mer sidledsspel på mitten. Bollinnehavet var stort, men ofarligt. Man kan ju inte klons Moses, men lika mycket som han var ett bättre alternativ på topp än Solvärme så saknades han på mitten. Känslan är att Kim, Arneng och Thor blir lite för lika som spelare centralt.

Sedan kan man ju tycka att det är surt att Varberg var så effektiva, men jag tycker nog det är en delvis skev bild. Vid första målet får de ta tre avsluta i målområdet. De flesta lag kan peta in den i ett sådant läge. Vid 2-1 får två spelare stå omarkerade mitt framför mål, och de flesta lag kommer se effektiva ut om de får sådana lägen. Vid första målet sätter de ju Fan bara ett av tre fria lägen i målområdet... Trean är svår att försvara sig mot, och de flesta sådana lägen sätter han ju inte. Men Varbergs första 10 av andra halvlek är bra, sedan tycker de väl att de inte behöver göra så mycket mer än att ha koll.

Krampmatch på måndag. Men typen av motstånd, bortaplan och minskat favoritskap kan nog passa den nykomling vi är bättre.
Igår utstrålade lill-Bylle bara osäkerhet. Visst gör han några kanonräddningar men han kommer än fler gånger på halvdistans. Han går ut för att sedan backa hem igen. Sjukt svårt att försvara sig när man inte vet vad sin egen målis gör.

Börjar man gå ut så ska man fullfölja. Dessutom lärde jag mig att alla bollar som kan boxas med två händer även kan plockas.

Jaja hoppas degen spelar ett frejdigare spel så att vi kan passa oss igenom.
Jag har sett lägen, främst igår där Andersson inte agerar med ponuds och "här kommer jag"-mentalitet när bollen är i hans område. Bylle kan verkligen äga ett straffområde och jag är inte främmande att släppa fram vår hjälte och även matcha OP mot Degerfors. Då har vi det försvaret som var så stabilt förra säsongen.

Fick jag bestämma, men det får jag aldrig så skulle startelvan se ut som så här i Värmland
Bylle
Larson, Nyström, OP, Käck
Arneng, NBT
Berg, Kerim, Moses
Pajen

Att ha Runnemo på kanten ger inte mycket, tycker jag. Skicka honom längst fram så kanske han kan komma till lägen där hans skott gör nytta. Som forward kan han "lulla" lite i mitten och hugga när tillfällen ges så får Moses trolla till vänster och Berg komma med inlägg och vassa passningar från höger. En spelare som Kerim trivs bäst i mitten och att då ha honom släpande inbillar jag mig vore pöörfekt
https://twitter.com/johannberno/status/458581628420624384

Är det inte hands så säg...
Söker handen bollen eller blev han tex knuffad? Jag minns inte.
Såg ut som ett volleybollslag från där jag stod.
Moses flaxade väl rätt så bra med armarna dock? Avvaktar uttalande tills jag sett reprisen.
Jag håller med om att det är dags för OP att kliva in. Han är för bra för bänken. Jag är dock inte helt säker på vem han ska ersätta.

Trot eller ej men jag håller med många av er.In med OP han är en bra duell spelare i eget straffområde,han känner Nyström väl,Och har en bra passningsfot.Jag har bara set ett misstag av Andersson under denna säsong.Så låt han stå...Mot Varberg så var nästan alla inlägg för dåliga.då spelar det ingen roll vem som är forward.Kanske spela med 2 anfallare mer brevid varandra än en släpande...Jo vist var det hands påteleverkaren.Gult kort på Moses då,väldigt konstigt.
Jag tror att Hopkins är en minst lika bra duellspelare som OP. Däremot får vi in en helt annan dimension i vårt uppspelsningsfas med OP:s vänsterfot i mittlåset. Jag kan även till viss del köpa resonemanget att vi behöver lite karaktär nu, det känns som att OP-Calle var grymt samspelta i fjol med bra kommunikation och en för jävla pådrivare längst bak i Bylle. Dock tycker jag att Andreas gjort det riktigt bra i målet så här långt. Men visst kan jag sakna en karaktär, men så är det ju också en sådan faktor som efterlyses i motgång från mitt supporterhjärta.

Jag skulle också vilja få ut mer av Berg, men tycker inte att han glänst i U21 ens så det finns väl en del kvar att önska där. Dalle har som sagt sett kanske allra hetast ut i dessa sammanhang, men inte ens han lyckades tillföra särskilt mycket i går. Visst, vi har bra bredd, men för tillfället ont om "super-subs". Om jag får blicka tillbaks lite till vår förra superettan-sejour så tycker jag att vi borde göra Lex Gurra, d.v.s flytta upp en mittback (förslagsvis Hopkins om han är tillgänlig) i slutminuter då vi jagar kvittering. För ärligt talat är nog han den kanske nickstarkaste i laget. Inlägg och hörnor borde vi helt enkelt kunna få bättre utdelning på. Var tog den berömda busskön vägen? Den får gärna göra comeback snart som ett överraskningsmoment.
Flytta upp Hopkins på topp var väl precis vad som gjordes mot Husqvarna eller har jag drömt det?
Hopkins blev uppflyttad både mot Husqvarna och Varberg. Dock så var det under en längre period mot Husqvarna.
Alla verkar ta för givet att OP kommer att ersätta Hopkins. Jag känner mig inte helt säker på att det kommer att bli så.

Jag såg inte Varberg men mot Husqvarna blev vi straffade med kontringar. När ett lag är känsliga för kontringar är det inte bland mittbackarna man ska leta fel utan hur de offensiva spelarna pressar. Om motståndarnas playmakers inte blir pressade kan de måtta djupledsbollar med precision. Om de är pressade får de tjonga bort bollarna.
Nu finns det highlights på fotbollskanalen.se. Sjukt passivt vid 0-1 och ett magiskt Moses-mål. Västra ser riktigt sköna ut.
Sjukt frustrerande att beskåda. Moses mål var iofs snyggt men försvaret lite patetiskt.
Jobbiga bilder. Varbergs två första mål ser alldeles för enkla ut.
http://www.fotbollskanalen.se/video/?videoid=2598544
Det såg faktiskt ännu värre ut än jag minst det. Noterar hur understödet promenerar hem när det står två fria Televerket mitt i boxen på första målet. Andra målet kanske Andreas borde fiskat ner, men den kommer också i en svår yta. Att två varbergspelare dock får vara fria centralt är obegripligt.

Jag tycker nog trots allt att det vore fel att ändra en massa i försvaret. Det finns en klar poäng i att ha en förstamålis tror jag, de har rätt olika spelstil och därför lite klurt att byta fram och tillbaka. Jag tycker inte de här två förlusterna är nog för att börja vaska om på den posten, även om jag ALLTID vill se Bylle i målet som princip. Mer osäker på mittbacksparet, men lutar åt att det bästa ändå är att behålla dem. Alla tre känns jämnbra i princip, men har lite olika kvalitéer. Hopkins spelade i den här serien i fjol och kan sin målis. Calle är den av dem som varit bäst. Jag lutar också åt att det vore bra om inte Kim-Tolle började signalera oro genom att vaska om i så centrala delar som mittförsvar-målis redan i det här skedet. Jag tror alla i truppen känner att det blev en mindre bra match senast. Serien är lång, de som var med mot Varberg är nog rätt taggade till revansch - och det sprudlar inte direkt av självklara alternativ att slänga in från bänken.
Det är bäst att bara titta på Moses mål. Allt annat är för dumt.
Jarelind:
"En av matcherna i den tredje omgången spelades mellan vad vi här kan kalla Lag A och Lag B. Det senare vann med uddamålet, trots bortaplan.

Lag A är nykomling i serien, där man senast spelade 2009. De flesta i truppen saknar erfarenhet från elitfotboll och det är egentligen bara en spelare, en snart 35-årig mittfältare, som har varit ordinarie i en serie som rankas högre. Möjligen två spelare, om vi är givmilda när vi definierar.

Försäsongen har skvallrat om att det här är en drake som kan flyga högt. Med rätt vindar. Men ingen vet riktigt hur långt det är ner till marken. Och hur snabbt och stadigt den kan lyfta igen om den tvingas ner, om vinden mojnar.

Lag B har nyss gått in i sitt tredje raka år i serien. Som nykomling överraskade man många genom att hålla sig kvar utan kval. Ifjol överraskade man kanske inte riktigt lika många, men åtminstone några av oss, när man faktiskt tvingades till kvalspel för att få lira vidare i Superettan. Undan för undan har klubben sett till att plocka ett och annat russin ur spelarmarknadskakan, trots tuff konkurrens i närområdet. Alla värvningar har inte varit fantastiska, försvinnande få har varit spektakulära.

Utan dylika skrävelvärvningar har man ändå sett om sitt hus. I truppen finns en handfull spelare med en handfull allsvenska säsonger på meritförteckningen. Kölen känns robust och om man nu bara ser till att täppa igen det lilla hålet där det läckte in en aning för mycket ifjol, så ska man nog lyckas hålla sig upprätt även när höststormarna börjar pina kuststräckorna.

Kommer Lag B att hamna ovanför Lag A i tabellen när vi ska summera alltihop i november? Nej, inte nödvändigtvis. Kanske inte ens troligtvis.

Men att man har en något solidare grund under dobbarna i den tredje omgången, det känns tämligen logiskt med ovan anförda resonemang."
Precis så.
(Husqvarna och Varberg resonerade uppenbarligen likadant inför säsongen. Vi behöver vara starka bakåt. Vi behöver ta in en stabil allsvensk mittback. Det betalar sig nog bra. Man kan jämföra med Hopkins. Det känns som en klart vettig värvning, men som jämförelse plockade både Husqvarna och Varberg ju in betydligt mer meriterade spelare på den positionen inför säsongen.)
Våra hemmamotståndare har ju haft vassare anfallare, framför allt. Dragan och Sinan höll uppe sina respektive offensiver på ett föredömligt sätt.
Degerfors å sin sida har tappat ett par anfallare av högsta SE-klass, men kan ändå kasta upp en Peter Samuelsson på topp. Hög SE-klass även där.