Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sommarsilly 2014

Det är visserligen två månader till fönstret öppnar, men med Ante borta resten av säsongen och ett stort frågetecken efter Ian, så kör jag igång den här tråden.

Vi måste värva minst en anfallare i sommar. Namn som nämnts de senaste månaderna är Simon Mårtensson (Umeå), Sam Johnson (Frej) och Mattias Mete (klubblös?). Jag är ganska säker på att herrar Bergstrand och Lagerlöf har en lista med ett antal namn som man jobbar efter.

Spekulationer!?

Sunday Bale :D
Tommy Sjölund!

Tommy Sjölund!

Lasse Pettersson!!!
Lasse ihop med Tommy och vi kommer ösa in mål under hösten.
:-)
Lagerlöf ska ha sagt "Säger som Andreas Alm: Det är inte att vi inte gör mål framåt som är problemet utan att vi släpper in mål".
Sjölund&Pettersson..... mmmmmm
Japp, med firma Sjölund&Pettersson var det målgaranti.

Lagerlöf ska ha sagt "Säger som Andreas Alm: Det är inte att vi inte gör mål framåt som är problemet utan att vi släpper in mål".

Det är väl lite tillspetsat kanske, men i princip tycker jag han har rätt. Även om vi skulle må bra av att få in en anfallare så är det inte det vi förlorar matcher på, utan en massa misstag i försvarsspelet.
Visst har Tolle en poäng, men i försvaret har vi alternativ (OP och Viktor). Startar vi med både Moses och Silva så har vi ingen riktig anfallare på bänken. Det skulle förvåna mig mycket om man inte söker en forward.

Jovisst, jag tror och hoppas att man kan styra upp försvarsproblemen utan att ta in nya spelare. På anfallssidan är behoven större.
Kalle Larsson förlänger: http://www.siriusfotboll.se/web/article/karl-larsson-fornyar-med-sirius/

Nu hoppas vi att Käcken också gör det.
Bra där Kalle! Kom igen Elliot!

Redan nu 15 man klara för 2015. Kontinuitet.
Som väntat rycks det i Moses http://www.fotbolltransfers.com/site/news/41742
Jo, fast det vore ju kanon om han kunde stanna säsongen ut. Önsketänkande?
Here we go...

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/41834

Det känns ändå rätt bra att Silva, Moses och Kerim har kontrakt över nästa säsong. Förläng Elliot!!!

Går Silva till Bajen i sommar blir jag besviken, en seriekollega. Däremot om han går till AIK så är det lugnt.
Bara dom cashar okej och lagen i fråga är i högre serie så får man bita ihop å va nöjd.
Lite krasst kan ju Silva vara ett väldigt bra "sell high"-läge. Visst har han gjort många mål, men jag ser ändå inte att han är någon större spelare, att bli av med Moses skulle vara jobbigare. Däremot skulle en förlust av Silva innebära att man behöver värva, vilket man antagligen ändå behöver göra för att täcka upp för de mer eller mindre kronsikt skadade spelarna.
Jag vill tro att Elliot, Kerim, Moses, Silva och andra ev heta spelare vill stanna åtminstone denna säsong, för att se hur långt man kan ta detta "projekt". Kan vi minimera bjudningarna och göra en bra anfallsvärvning, så kan det bli en rolig höst. Det tror jag truppen känner också.
Daniel Ahonen på lån resten av säsongen? Win-win för samtliga parter...
Någon som vet hur det går för D. Ahonen borta i Danmark?
Det sista jag hörde (via fotbollsbloggen) var att han satt på bänken utan speltid.
Har spelat totalt noll minuter. Ett okej lån om vi slipper betala hela lönen, men ärligt talat så har han en bra och en okej säsong i div 1 som största merit.
Här händer det saker: http://www.siriusfotboll.se/web/article/daniel-ahonen-till-sirius/

Kul, vi behöver fler alternativ i anfallet, nu återstår att se hur pass bra han håller i Superettan. Utan att känna till de ekonomiska detaljer så känns det spontant som en bra värvning.
Ja där stänkte det till! Välkommen!
Han hade treårskontrakt i danmark och har det nu med oss. Man blir klart nyfiken på hur detta lösts.

Hur som helst, fint med en djupledsspelare!
Bra ålder. Välkommen!

Från silkesborgs hemsida:

"Sirius har betalt et transferbeløb for Ahonen"
Luleå nobbade väl vårt bud på 200K sist vi lade bud på Danne, så det lär ju röra sig om en historisk övergångssumma för lilla Sirius mått mätt. Jag menar, trots utebliven speltid tror jag inte att Silkesborg lär släppt honom bara sådär. Hur som helst, spännande! Och på sin plats med en anfallare till (även om våra sådana för tillfället råkar vara stekheta).
http://www.youtube.com/watch?v=56YtL-yrIXk

Det här får han gärna göra om i Blåsvart!!! Välkommen Daniel Ahonen.
Kul, men att spruta mål i Norrettan är inte samma sak. Fast kan han utvecklas som Silva gjort kan det bli toppen. Kim-Tolle-Ola vet nog vad de gör.
Moses sprutade ju mål i norrettan....
Jag antar att vi får pappa Markku på köpet :)
Han har redan bloggat om att Daniel tackar nej till sin extremt höga lön i Danmark på grund av sin kärlek till fotbollen...
Kan bli bra det här. Välkommen Daniel! Jag antar att Daniel kan börja träna med Sirius på en gång eller?
Bra värvning av en spelartyp som vi saknat under denna serieinledning.Vårat kantspel(när det fungerar)kommer att bringa flera mål med Daniel centralt.Och omställningarna mer beslutsamma..Det tror jag....Silva kommer att må bra av att få honom brevid sig.
Vi lär ju få se honom i U21 framöver iaf. Spelklar i superettan lär väl dröja ett par veckor till.
Wow Ahonen! Äntligen!
En blir ju lite rädd lite över att det finns diverse utköpsklausuler i våra långtidskontrakt. I så fall kan vi nog räkna med att tappa en anfallare inom sinom tid. Om det finns ett fast pris så får man hoppas på en fet summa, alltså.
Moses...
Ahonen börjar tydligen träna med Sirius nästa vecka. Spelklar när fönstret öppnar 15 juli.
Är Ahonen bra på huvudspel?
Det är en sak när spelare slutar men om Moses går till ett annat lag......det kommer att kännas. Dessutom kommer man ju bli tvungen att följa det eventuella laget..åtminstone en tid.
Moses kommer att bli dyr. Enligt fotbollstransfers har han ett marknadsvärde på 900 000:-. Sirius borde begära minst 1.5 mille om det skulle bli aktuellt att något lag vill värva honom. Han har ju kontrakt t.o.m. 2015 vad jag kan se.
Moses o Käck är väl de mest intressanta, Kerim men skadan....
Tror Käck är på väg ut. Utbytt igår (man pratar om lättare skadebekymmer men det tror jag vad jag vill om) och nu en vänsterback in som provspelare. Tycker Viktor Lövgren sköter sig bra när han får chansen, de U21 matcher jag sett har han dominerat i.
Provspelaren Archie Harvey (tufft namn) beskrivs oftare som ytter och kan ju vara tänkt som en möjlig ersättare för Ian.
Kan man inte skriva nytt kontrakt med Käck och någon är villig att betala för honom så är det svårt att argumentera mot en försäljning. Även utan Käck bör Sirius kunna undvika bottenstriden (även om det bara är fyra poäng ned till kvalplats) och man kommer inte att vara med och kriga om en kvalplats även om han är kvar i laget.
tycker Lövgren skötte sig bra i de matcher jag sett, inget direkt nedköp mot Käck som väl går till Bajen
Om vi tappar Elliot under sommarfönstret (vilket jag ändå inte tror), så blir jag väldigt besviken om han går till ett annat lag i superettan.
Vänsterback, ytter eller mittfältare? Archie Harvey verkar vara det mesta:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/42145

Låter ju som en perfekt truppspelare.

Nja, för att vara en perfekt truppspelare så måste du vara bra också.
Han har tydligen tränat med Umeå, Jönköping och Vasalund utan att få kontrakt så frågan om han är så bra?

Om vi tappar Elliot under sommarfönstret (vilket jag ändå inte tror), så blir jag väldigt besviken om han går till ett annat lag i superettan.

Enda tänkbara lag i superettan han kan tänkas gå till är väl ändå Bajen. Och det vet vi att alla som går till Bajen blir sämre.
Efter kvällens 2 mål är det kanske dags att fundera på Patrik St Cyr igen? går live nu gratis http://www.viasatsport.se/live/fotboll/brage-dalkurd/
Hmmm...från UNT bloggen:

"...En annan intressant sak som tränaren berättade var att man för närvarande inte förhandlade med några spelare om fortsättning. Sedan tidigare är det känt att förhandlingarna med Elliot Käck verkar ha strandat för tillfället i alla fall. Spelare som Christer Gustafsson, Dalil Benyahia och Joakim Runnemo (alla med utgående kontrakt) har alltså ingen pågående förhandling med klubben."
Ny provspelare på g:

http://www.fotbolldirekt.se/2014/07/01/18-mal-i-ar-nu-far-talangen-testa-med-superettansuccen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

vore skönt att sno nån från Bollnäs för en gång skull
Det går rykten om Silva till AIK. Nån som vet nåt?
Förlorar de markkanen till real madrid och även bahoui som det ryktas om så vore det en logisk övergång.
Borges lär väl också vara intressant efter vm
Kennedy sägs ju också vara klar att lämna Gnaget. Så ja, det öppnar väl upp för en anfallsförstärkning för deras del.
Sommarfönstret är öppet och frågan är vad som kommer att hända i Sirius? Blir det någon mer värvning utöver Ahonen? Tappar vi någon spelare?
jag gissar att om det är några som lämnar så är det silva och elliot, och det efter säsongen. på värvningsfronten har jag mycket svårt att se att något kommer in.
Silva har ju kontrakt över 2015, så ... Men det är klart, slutar han på 22 mål så kan vi nog glömma honom och i stället räkna med historiska övergångspengar.
Klart anmärkningsvärt att ingen, någonsin, lagt ens ett skambud på någon Siriusspelare under Bergstrands era.
Kim är rätt skrämmande så jag skulle nog inte heller våga bjuda på nån av hans spelare.
Jag tror ingen i superettan vågar buda på de våra, då de inte kan erbjuda så mycket mer i lön och därmed ingen övergångssumma att tala om heller. Skulle i så fall vara Bajen och Giffarna. Allsvenska lag vill veta vad de får, har man dansat en vårsäsong så betyder det ju nödvändigtvis inte att man kommer leverera i höstens allsvenska.

Jernis á 25 lax är ju i princip den största övergångssumma som vi inkasserat. Sjukt. Dåligt. På sätt och vis vore det ju uppfriskande om vi kunde sälja någon för en respektabel summa.
Mittfältare från Mariehamn kan vara aktuell:

http://www.unt.se/sport/sirius-tunga-skadesmall-3259542.aspx

Min mariehamnspolare skriver:

"Han har floppat här. Var en av Finlands mest lovande innermittfältare före han skadade sig förra säsongen i TPS."
Vi kan trösta oss med att vi får behålla Kerim iaf. Nu blir det kanske ett par matcher på höstkanten bara. Tio veckor tidigast, säger Bergstrand. Han hade väl annars varit den hetaste på transfermarknaden efter Silva.

Värvar vi Duarte så har vi en hyfsad frisparksskytt: http://m.youtube.com/watch?v=uHZgnI9TWe0 ;)
Rydstrand ska tydligen provspela med BKV Norrtälje.

Värvar vi Duarte så har vi en hyfsad frisparksskytt: http://m.youtube.com/watch?v=uHZgnI9TWe0 ;)

Det där vill jag se på Studan!

Min mariehamnspolare skriver:

"Han har floppat här. Var en av Finlands mest lovande innermittfältare före han skadade sig förra säsongen i TPS."

Nu har jag ingen som helst koll på snubben, men rent generellt känns det du skriver passa Bergstrand ganska bra. Känns som det är hans grej att ta sig an "före detta" stortalanger som på ett eller annat sätt inte levt upp till sin potential och som andra klubbar slutat snegla på. Dalle är ett exempel som kanske inte varit helt lyckat, men det är ju inget snack om att Silva, Kerim och Moses var bortglömda talanger på dekis av olika anledningar, men som Bergstrand fått igång och som återfått och förädlat sin forna potential under hans ledning. Det är ju naturligtvis omöjligt att veta hur man lyckas i slutändan, men jag är övertygad om att han har en solklar plan för Ahonen och han lär knappast värva den här killen från Mariehamn om han inte ser en spelare han tror på. Mycket kan man säga om Bergstrand, men desperat är han knappast.
Vad värdelöst allt är
Bryter kontraktet med polska klubben: "Pratat med ett par klubbar i Superettan"
http://www.fotbollskanalen.se/andra-ligor/bryter-kontraktet-med-polska-klubben-pratat-med-ett-par-klubbar-i-superettan/

Vore gött....
Degerfors lär ju vara en av klubbarna. Tror inte att en anfallare till är någon prio för Bergstrand just nu, även om Johan Bertilsson i form är en utmärkt spelare på Superettannivå.
Riktigt trist med Kerim, känns som vi fyllt skadekvoten med råge nu.

Någon som vet hur det blev med Archie Harvey och Dido Hussein?

Degerfors lär ju vara en av klubbarna.

Verkar inte så:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/43003

Om man nu kan lita på någon under dessa sillytider?

Hasani får inte förlängt med ÖSK.
Men det är väl knappast någon vi har råd med?
Med Kerim och Thor långtidsskadade, samt en Arneng som ser slutet på karriären, känns en central mittfältare som prio ett i värvningsarbetet.

Hasani skulle jag inte tacka nej till, men det känns inte så troligt.
Dalle provspelar i Oman - http://www.unt.se/sport/siriusspelare-provtranar-i-oman-3263442.aspx

Känns inte mycket att orda om, trots skadeläget. Dalle har inte fått spela mycket och de gånger han gjort det har han knappast övertygat. Bland bänkspelare som spelar på kanten kan Björk och Berg göra ett lika gott jobb.
En central mittfältare som jag gärna skulle se i blåsvart igen är Carlos Gaete Moggia. Han imponerade stort hösten 2011 och verkade ju trivas mycket bra här. Noterar att han fått sitta på bänken en del i Värnamo.

Jag vill ha Martin Östlund tillbaka. Jag tror att han har potential att göra en Kim Skoglund. Hans bästa idrottsminne är dessutom "debuten i Superettan". Alund-produkter har vi bra erfarenhet utav. Snubben har gjort en handfull mål under årets vårsäsong.
Bayon verkar ha gjort sitt i Sirius enligt Kim på pk:n.
Martin Östlund är inget dåligt alternativ....
I ärlighetens namn har jag sett för lite av Östlund för att uttala mig. Fast jag minns hans debut i Superettan och tyckte att han såg lovande ut. Blev därför förvånad att han inte fick chansen på allvar. Fast det kanske är, som Joint skriver, dags nu.

Man borde kanske spana in några Guskmatcher....
Martin Östlund känns (på papperet) som den logiska och rätta värvningen att göra, men Kim/Tolle verkar vilja ha en kille som kan komma in direkt och leverera. Frågan är om Östlund är den spelaren?
I nuläget skulle vi få problem om Skoglund eller Arneng inte kan spela.

Från fotbollsbloggen:

"Sirius fortsätter att se om sitt hus. Under måndagens U21-match mot Östersund kommer tre nya provspelare att testas. Det handlar om Ariel Lassiter, Kingsley Sarfo och mannen med namnet, James Charles Mack III, även känd som J.C Mack. "

Namnmässigt går alla tre rakt in i startelvan!

Från fotbollsbloggen:

"Sirius fortsätter att se om sitt hus. Under måndagens U21-match mot Östersund kommer tre nya provspelare att testas. Det handlar om Ariel Lassiter, Kingsley Sarfo och mannen med namnet, James Charles Mack III, även känd som J.C Mack. "

Namnmässigt går alla tre rakt in i startelvan!

Instämmer, med de namnen kan man inte bli besviken.

JC MACK III!!!

Jimmy Mack för tusingen. Sök upp närmsta Motownbox och lyssna på låten.
Brorsa med Steve Mack i That Petrol Emotion?? ;-)
Ni som har möjlighet att se kvällens match får gärna komma med rapport efteråt, gärna med fokus på provspelarna. Misstänker att Ariel kommer hålla rent på sin kant....
Välkommen Armin Tankovic!!
Här händer det grejer. Välkommen!
Bra grejer
Rydstrand klar för BK Vargarna resten av säsongen. Bra
Kingsley erbjudits kontrakt och inget benbrott på Kerim. Nu händer det grejer.
Björk slutar. Bra att vi värvar centralt. Krita Kingsley!
Slutar?????
Björk lägger av med fotbollen. Förbaskat trist.
Ariel blev klar för Gais.
Kingsley å sin sida spelade seriematch för BW90 häromdagen, stod för assisten till matchens enda mål och ett stolpskott.
Enligt Tolles träningsrapport så verkar det som att Kingsleys agent dribblar runt en massa, därför det inte blev nåt (än).
Dessa agenter...
Avdelning lokala talanger: Båda målen av Martin Östlund när Gusk besegrade Spårvägen med 2-0 igår.
Bayon på väg till AFC?

Bayon på väg till AFC?

Tråkig historia. Hoppas att de vill ha honom.
vill någon ha AFCVU är väl den stora frågan
Tolv timmar kvar av sommarsillyn. Bayon och Dalle ut? Fabian Gustafsson in?

Silva fortsätter i Sirius säsongen ut enligt AIK kille på twitter
Yes!

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/43909

Yes!

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/43909

Och Bayon klar för AFC, enligt fotbollsbloggen.
Hoppas att Kingsley levererar som han stundtals gjorde i U21-matchen.
Men mest av allt vill jag ha Östlund tillbaka!
Skönt att en random AIK-snubbe på Twitter säger att Silva stannar.
Yussuf Saleh till Sirius, spelklar mot Varberg enligt UNT!
Men ett halvår känns kortsiktigt och lite konstigt. Hoppas att vi har någon sorts opinion på förlängning. För bra, det är han ju.
Även om det är bra spelare som värvats blir kag förbryllad. Hur tänker man? Återigen ett gäng mittfältare. Även om det varit en bra strategi hittills saknar jag förstärkning av resten av lagdelarna, t.ex. en anfallare.
Jag kan tänka mig att man ser Saleh som ersättare för Dalle.

Även om det är bra spelare som värvats blir kag förbryllad. Hur tänker man? Återigen ett gäng mittfältare. Även om det varit en bra strategi hittills saknar jag förstärkning av resten av lagdelarna, t.ex. en anfallare.

Mittfältare is the shit.
Det verkar efter jag läst UNT att täcka upp för skador är förklaringen. Låter inte helt orimligt.
Skandalovic spelklar för AFC.

Intressant uttalande: "Jag letade efter något som var mer än ”kom och rädda oss kvar”. Något som var äkta, något mer än bara den sportsliga biten."
Uttalandet grundar sig nog på att han blivit uppringd av ett par desperata AS-klubbar. :-)

[quote1407960666=Joint]

Intressant uttalande: "Jag letade efter något som var mer än ”kom och rädda oss kvar”. Något som var äkta, något mer än bara den sportsliga biten."
[/quote1408016251]

Äkta=AFCVU?
Jag mår illa vid tanken på AFC i Superettan nästa säsong. De måste ju bli Sveriges mest föraktade fotbollslag, någonsin. Café Opera hade åtminstone en viss kitchfaktor.

(Fast iofs är Caféet och AFC egentligen samma klubb: Djursholm -> Café Opera -> Väsby United -> AFC)
Martin Östlund har hittills gjort 9 mål som mittfältare i år. Nästa år i blåsvart?
Jag ser Salehs och Tankens korttidskontrakt som förlängt provspel. Vem ersätter Arneng när han lägger av?
Hur blir det med Dalle? När stänger det omanska transferfönstret?
Thor skadad igen? Silva skadad? Vad är det med Sirius är alla gjorda av porslin?
Positivt eller negativt.

https://twitter.com/UNTFotboll/status/504534014389411840
Silva på väg ut ur landet för mångmiljonbelopp?
"Fick in uppgifter som påstod att allsvenska Mjällby har Sirius tränare Kim Bergstrand på radarn att ta över efter Anders Linderoth nästa år."

"Svaret från Maifs klubbchef Jörgen Martinsson: Vi har inte börjat titta på tränare till nästa säsong än. Vi vill spela klart denna först."

Var väl som förväntat ganska uppblåst. Och särskilt "galet" var väl heller inte ryktet.

"Fick in uppgifter som påstod att allsvenska Mjällby har Sirius tränare Kim Bergstrand på radarn att ta över efter Anders Linderoth nästa år."

"Svaret från Maifs klubbchef Jörgen Martinsson: Vi har inte börjat titta på tränare till nästa säsong än. Vi vill spela klart denna först."

Var väl som förväntat ganska uppblåst. Och särskilt "galet" var väl heller inte ryktet.

Om Mjällby åker ur ska det väl mycket till att Bergstrand bryter kontraktet med Sirius för att träna ett lag i samma serie.
Skulle vara en rejäl löneförhöjning i så fall.

Snarare höstsilly:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/45116

Stämmer det så är det väl bara att önska Elliot lycka till i Allsvenskan.

Börja prata nu, för i helvete. Lägg korten på bordet. Säg som det är, Supar-Bo och Käck. Vi bänkar alltså våra nyförvärv till förmån för en spelare som är klar för en annan klubb, men som inte vill berätta hur det ligger till. Jag har no hard feelings så gentemot övergången i sig, det kan t.o.m vara bra för omvärlden att se Siriusspelare göra karriärssteg, men jag tycker att man kan vara ärlig.
Känns inte som han behöver vara ärlig, han ska ju spela i Djurgårn