Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Östersund - Sirius tisdag 26 augusti kl 19.20

Läskigt viktig match inför seriens sista tredjedel. Vill vi vara med och utmana kring det övre kvalstrecket bör vi nog inte förlora. Skadeläget verkar ha ljusnat något och kanske kan Kerim göra comeback.
Bra konkurrens om mittfälts- och anfallspositionerna. Kim, Arneng, Tankovic, Kingsley, Berg, Runnemo, Saleh, CG, Silva, Dalle, Moses och Ahonen. Minst 12 spelare slåss om 6 platser i startelvan.

Kanske slipper vi Barrow:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/44241

Jag tror Östersund går upp. De har en ruskigt stark tabellrad efter den dåliga starten: 10-4-2 sista sexton matcherna.
ÖFK med eller utan Modou Barrow är två skilda lag. Samtidigt har ju Emir tillfrisknat och kommit i gång. Allt för ofta som släkten är värst.
Jag håller rent av ÖFK som ett av dem bästa laget i landet just nu. Riktigt svår bortamatch. Att de åkte ur cupen mot VSK ska man inte dra några direkta växlar då de ställde upp med reserver. Jag hoppas att vi håller lika tajt defensiv som mot Varberg, i så fall borde vi kunna åka ifrån Jämtland med poäng. Vi är ju faktiskt också formstarka. I synnerhet borta.
Jag tror att ÖFK verkligen behöver att Barrow stannar om de ska gå upp.
Går man direkt till Premier League från Superettan så är man verkligen bra.
Fast så tänkte man när de sålde Accam också men det gick ju tyvärr bra ändå. Möjligt att Barrow är ännu viktigare iofs, men det är ändå ett imponerande bra jävla lagbygge de fått ihop.
Är väl i dagsläget oklart om Barrow stannar säsongen ut eller drar direkt. Lite kluven inför resterande matcher, å ena sidan vill man ju alltid att IKS vinner, å andra sidan tror jag ett avancemang är minst ett år för tidigt för organisationen. Kanske bäst att fortsätta spela oavgjort i en massa matcher?!
Att se sitt Blåsvart spela allsvensk fotboll är ju, för en yngling som mig, en pojkdröm. Jag skulle vilja avancera dit, oavsett förutsättningar. Det vore helt jävla magiskt! Även om vi skulle åka ur direkt så skulle man varit med och upplevt blåsvart fotbollshistoria, och det vore ju onekligen fint att gå förbi Syrianska (12 poäng upp) och inte minst VSK (22 poäng upp) i den allsvenska maratontabellen.

Det är ju extremt skönt att vi har ett arenabeslut, vilket i sin tur leder till att vi skulle få spela allsvensk fotboll i Uppsala på dispens. Samtidigt har vi ju en komplex arenasituation, där tanken är att vår nya arena ska ligga på vår nuvarande plats. Allsvensk fotboll på ett upprustat Löten, tja, nej jag vet inte jag ... Men den dagen, den "sorgen". ;-)

Kommer vi topp-6 i år så får vi ju vår bästa placering sedan, tja, säg 1992 (konstigt seriesystem på den tiden). Det i sig vore också stort! Som nykomling. Klart vi ska gå in för att ta så många poäng som möjligt!!!
allsvenska på Löten är väl ungefär som på Grimsta

Kanske slipper vi Barrow:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/44241

Gör så klart sin sista match mot Sirius. Kan man hoppas på övertändning?

6:e plats = bästa placeringen sedan 1977
STOPPA PRESSARNA!

Jag har en längre tid gått omkring och hävdat att en 6:e-plats skulle vara vår bästa placering sedan 1977, men det är fel. En 7:e placering 2007 var nämligen bättre än en 6:e placering 2014 eftersom det var 14 lag i allsvenskan 2007 och 16 lag i år. För att överträffa 2007 krävs därför en 4:e-plats eller bättre.
Varför räcker inte topp 5?
6:e plats av 16 borde ju vara bättre än 7:e plats av 14.

Jag fattar nada.

Ahaaaaaa 14 lag i allsvenskan. Nu föll polletten ner.

Mayborn!
Goda nyheter från fotbollsbloggen:

"Kingsley Sarfo är sedan i fredags spelklar för Sirius. Tillgänglig alltså inför matchen mot Östersund på tisdag."

Som sagt, andradivisionens upplägg var väldigt skumt på den tiden, men 1992 var vi rent krasst bara 7 poäng ifrån att få kvala till allsvenskan. 2007 var det 11 poäng upp till tredjeplatsen, som då innebar direktuppflyttning.
Angående 1992 så måste man räkna hur många lag som placerade sig över oss i seriesystemet för att få en rättvis jämförelse: Sirius kom trea i en av fyra “höstettor”, framför oss i seriesystemet hade vi alltså sex lag i Slutspelsserien + åtta lag i Kvalsvenskan + 2*4 lag i de fyra höstettorna = 22 lag sammanlagt. Vi var alltså 23:e lag i Sverige (delat med tre andra lag) vilket motsvarar 23-16 = 7:e plats i dagens Superettan.

Det kan också sägas att även om vi bara hade 7 poäng upp till kvalplatsen 1992, så omfattade serien bara 14 omgångar, i jämförelse med 2007 då de 11 poäng som saknades till uppflyttningsplatsen tappades på hela 30 omgångar. Vill alltså påstå att 2007 står sig som Sirius bästa placering i seriesystemet sedan 1977 (då vi f.ö. kom trea i en av två division 1-serier. För att slå denna placering skulle vi alltså behöva placera oss topp-två i år).

Sorry för OT, men det här är viktiga grejer!
Fast jag tycker ändå att 6:e plats är en liten milstolpe eftersom det faktiskt skulle vara vår bästa placering i Superettan.
Om man väljer att bortse från vad fånarna i Allsvenskan sysslar med och hur många de känner för att vara.
"Modou Barrow har gjort tio mål och sju assister på 18 matcher med Östersund och kommer även delta i kvällens match mot Sirius innan han åker till Wales för läkarundersökning och kontraktsskrivning med Swansea."

Han lär inte gå för fullt...
Det kommer han nog att göra. ÖFK:s plan är väl att han ska gör en 2-3 mål och sen bli utbytt till allmänt jubel i 87:e. Hittills har det aldrig hänt att nåt inte blivit exakt som ÖFK vill ha det.
Ursäkta min dysterhet men i kväll blir det torsk; 3-1 till ÖFK.
Det blir en jämn och välspelad match, men jag tror hemmaplan avgör. 2-1 till ÖFK.
Det känns oerhört knivigt det här. Hoppas iaf på ett oavgjort resultat. 2-2.
Inte helt lätt att sia om en startelva idag. Kanske kan den se ut så här:

Adde - Kalle, Calle, OP, Viktor - Arneng, Tankovic - Berg, Silva, CG - Moses

Det skulle betyda följande bänk: Bylle, Hopkins, Kim, Kerim, Runnemo, Saleh och Ahonen

Jag tror inte att Ahonen och Kerim är redo att starta än. Saleh känns perfekt att slänga in sista 15-20 för att springa sönder ett förhoppningsvis slutkört Östersundsförsvar. Kim och Runnemo känns inte optimala på konstgräs. Hopkins är det givna taktiska bytet sista 5.

Forza Sirius!!!
Jag tror att Sirius kan göra en oavgjort match ikväll. Glöm inte att vi spelar bäst på bortaplan!
Upprättelse för kvaldebaclet, 0-1 inför deras fullsatta hemmastadion, målskytt Ahonen. Betalt kvitteras!
En av säsongens svåraste matcher, inget snack om den saken. ÖFK är det lag som imponerat mest på mig i den här serien. Torsk här så blir topplaceringarna oerhört svåra att nå. Men skulle vi lyckas ta en trea här så är det å andra sidan upplagt gör en riktig nagelbitarhöst... Är definitivt nöjd med oavgjort här. Men vi har revansch att utkräva och en fullpoängare skulle sitta ännu skönare än vanligt.
A Andersson, Larson, Nyström, Pehrsson, Lövgren, Arneng, Skoglund, Mrabti, Berg, Ogbu, Gustafsson. Där har ni dagens startelva
Bylund, Hopkins, Tankovic, Saleh, Ahonen, Silva, Runnemo = superettans starkaste bänk?
Knasigt stark bänk, här finns det någon taktik bakom hoppas jag
Uslaste TV4, men stark pinne Sirius!
Ojoj vilken spänning! Inte för att ÖFK kom så fruktansvärt nära egentligen, men bollen tillbringade så läskigt mycket tid i Sirius straffområde mot slutet. Då krävs det inte mycket för att det ska gå snett. Kepan av för ÖFK som jag tycker spelar ganska fantastisk fotboll för ett Superettanlag. Jag fattar bara inte riktigt hur det går till, Graham Potter måste vara någon sorts geni för att få ihop ett så starkt lag av en så skum spelartrupp.

Men riktigt bra genomförd match av Sirius. Tycker vi gjorde det mesta helt rätt. Och extra skönt för våra resenärer att de i alla fall får en pinne att värma sig med i jämtlandsnatten.
Ja, som matchen såg ut är jag nöjd med oavgjort. Kul för Viktor att göra mål och skönt att Kerim är tillbaka.
Verkligen ett distinkt avslut från Viktor och Kerim var lysande. Lite trötta ben mot slutet för att riktigt orka kontra. Men en poäng är helt godkänt.
Känns som första matchen där motståndaren var klart bättre än oss.