Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius - Landskrona lördag 30 augusti kl 16

Dags att börja vinna på Studan igen!
Ja tack!
Sticker ut hakan och tippar oavgjort.
Från fotbollsbloggen:

"Två ändringar i Siriustruppen: Martin Karlsson in för Bylund och Kingsley Sarfo in för Tankovic. "Konkurrenssituation" enligt KB."

Några skall "skämmas" för sin insats i U21 i veckan och nu är Tankovic petad i morgondagens trupp. Hur dålig var han egentligen?
Kommer inte ihåg honom som allt för dålig, den som ska skämmas är nog Yussuf Saleh som i 43e minuten efter att ha blivit avblåst för en tröjdragning mjukskallade Nicklas Lindqvist, klockrent rött kort i vanlig tävlingsmatch men dom fick varsitt gult av någon konstig anledning

Några skall "skämmas" för sin insats i U21 i veckan och nu är Tankovic petad i morgondagens trupp. Hur dålig var han egentligen?

För att vara någon som kommer från en AS-klubb är han en klar besvikelse i de inhopp han gjort tycker jag, borde besitta högre tempo mm än han visat.
Kan inte mer än gilla KBs uttagningar, skiter fullständigt vad du heter osv, prestera eller sitt på läktaren.
Idag känner jag mig kaxig. Vi vinner med 3-0.
Sirius Hej!
Någon som åker bil från Sthlm och har plats över? Det går ju inga tåg tydligen.

Sticker ut hakan och tippar oavgjort.

Ironiskt inlägg från min sida men jag fick rätt i årets sämsta match.
Tänk att det ska vara så svårt för våra blåsvarta hjältar att visa, på hemmaplan, hur bra dom egentligen är!

Tänk att det ska vara så svårt för våra blåsvarta hjältar att visa, på hemmaplan, hur bra dom egentligen är!

Har omvärderat allt. Det är sjukt hur överlägsna IKS är i matchen, sen att de inte kan avgöra ser jag som ett positivt problem som nykomlingar totalt sett.

Det är makalöst frustrerande att de finns så jävla mycket boll i laget som inte kommer ut men vänd på det....får det ihop det är det inget lag som slår IKS i serien som jag ser det. Bara den sista pusselbiten som saknas, det kunde vara jävligt mycket värre.

Detta blir bra i det långa loppet....tror det inte finns mer konkurrens om en startplats i ett lag som IKS i något annat lag i SE, inkl HIF med deras resurser, Sirius är på rätt väg.
Gillar vad som hände när Arneng och Runnemo kom in. Klass.
Västra sög idag. Alla jävla klackturister som bara glor kan ställa sig på andra sidan. Nästa match ska i alla fall vi göra vårt jobb, även om laget har svårt att göra sitt. Jag vill att vi som faktiskt sjunger ska trycka ihop oss och stå samlat. Sen det tryck vi hade sista tio vill jag ha första och sista kvarten i varje halvlek. Vi ska visa att vi gör vårt jobb!

Gillar vad som hände när Arneng och Runnemo kom in. Klass.

Precis, slitvargar som tar löpningarna. KB har nog hårtorken på full styrka på träningen idag. Den lojhet som uppvisades igår på plan påminde mest om ett lag spm spelar av en betydelselös sista säsongsmatch.
Exakt, hemskt att se sån lojalitet... ;-)
Hade alla haft de löpningar och den inställningen som Larsson visade hade det blivit tre poäng.
Jag tycker att Larsson faktiskt börjar segla upp som en tänkbar årets Kjelledine. Spelat alla matcher i år, lojal och jobbar alltid hårt.
Larsson har utvecklats mycket på sista tiden. I synnerhet offensivt. Kul spelare att titta på.
Håller med alla ovanstående inlägg.
Sedan tycker jag att biljettpris-grejen är ett skämt. Jag har betalt 140 pix för borta-stå i Varberg, Husqvarna och tja, marknadspriset är bra mycket högre än vad det är just nu i Uppsala. Uppenbarligen kommer inte folk till Studan i år, trots gratis (alla studenter) och nästan-gratis (alla förköpsbiljetter). Så vad göra? Marknadsföra mer och bättre! Tyvärr hade en högt ansvarig i klubben en sorglig kommentar till mig om den låga publiktillströmningen, det löd ungefär så här; "Vi är för dåliga. Vi måste ligga topp-2. Först då kommer publiken." Med den inställningen kommer man inte långt ... Publiksiffran är ett skämt. Vi håller på att göra vår bästa säsong på typ 37 år och det som nykomlingar! Kom in i matchen, samtliga.
Gällande årets publikfiasko, fattar jag ingenting, finns ingen logik varför Uppsalabon går eller inte går på Siriusmatcher.
I år (räknar bort premiären mot Husqvarna, Varberg och Hammarbymatchen) ligger vi på samma publiksiffror som åren 2010/11. 2010 var fotbollsunderhållningen på Studan under all kritik men ändå gick Sirius till kval. 2011 spelade Sirius en underhållande fotboll men hade svårt att vinna matcher. Båda åren mot mediokra inte publikdragande lag och till ett pris på 100-140kr.
2007 var vi också nykomlingar i SE, då hade vi stadiga siffror på mellan 3000-4000, tror att snittet låg på dryga 4000, även då biljettpriser på 100-140kr.
Inför årets säsong hade jag inga förhoppningar om att vi skulle upprepa 2007 men var ändå övertygad om stabila siffror på runt 2500.
Som sagt var Sirius håller på att göra sin bästa säsong på närmare 40 år och vi ligger på urusla publiksiffror.
Nu när vi har duktiga och engagerade tränare och en bred och kompetent spelartrupp med profiler som Moses och Silva sviker Uppsalaborna. Är det Uppsalaborna själva som ska ta död på Sirius/Uppsalas elitsatsning? Befarar att Kim och Tolle drar, likaså de bästa spelarna om det svaga intresset för Sirius fotboll fortsätter. Orolig, minst sagt.
Det skulle vara intressant att se tittarsiffrorna för Sirius matcher på TV4 premium.
Håwe skrev...
Det skulle vara intressant att se tittarsiffrorna för Sirius matcher på TV4 premium.

Precis, det kanske är en fråga om ett stort antal soffliggare? Vad kostar ett abonnemang på TV4 premium och vad betalar TV4 SE-lagen för minskade publikintäkter?

Håwe skrev...

Precis, det kanske är en fråga om ett stort antal soffliggare? Vad kostar ett abonnemang på TV4 premium och vad betalar TV4 SE-lagen för minskade publikintäkter?

Priset ligger på 99kr/månad för tv4 premium.
Tror ändå inte det är hela sanningen. 2012 direktsände UNT-TV hemmamatcherna mot Vasalund och Östersund, med bra publiksiffror. 2013 sändes hemmamatcherna mot Luleå och Nyköping, Luleåmatchen var det väl runt 1300 om jag inte mins fel och 4000 mot Nyköping. Premiären i år var det dryga 3500.
Tror det beror på en svårförutsedd kombination av åtminstone dessa faktorer: priser, skakigt hemmafacit, fotbolls-VM mättnad, suboptimala matchtider, TV4 premium, inget topphäng eller bottenstrid, vädret (för varmt, för kallt, för regnigt, för soligt etc.) + uppsalabons genuina motstånd att besöka arenaidrott.
Samtidigt som Hammrby drar rekordpublik? Inte troligt att Sirius skulle vara unikt drabbade av de faktorerna.

Jag tror att anledningen finns någonstans i vad Joint fick höra, tyvärr. Om attityden inom föreningen är att vi måste ligga i topp för att dra publik är det ju tjänstefel. Attityden måste ju vara att locka publik till Studenternas oavsett hur det går för laget. De(n) marknadsanvarige måste göra sitt yttersta för att öka Uppsalapublikens intresse, utan att använda desperata lockbeten. Sirius måste synas mer, överallt. Det ligger liksom i arbetsbeskrivningen för en markandsansvarig.

Det är lätt att gnälla på den otrogna Uppsalapubliken, men det att gnälla har så vitt jag vet aldrig löst några problem.
Håller med. Hammarbys publiksiffror är otroliga, men jag tror ju inte bara att klubben har suttit och rullat tummarna och väntat på att publiken ska komma. Sirius organisation borde försöka lära något av Hammarby istället för att bara storögt beundra.
Precis min poäng. Publiksiffrorna kommer av ett aktivt arbete, från mer än ett håll. Vi kan inte jämföra oss med Hammarby, med vi kan som du säger lära oss av hur de jobbar.
Angående tv-pengar så är placeringspengarna i SE rätt feta och något att definitivt sträva efter, förutom prestigen i en grym placering.
Så här ligger det till:

Placering | TV-bonus
Plats 1 | 1.600.000
Plats 2 | 1.350.000
Plats 3 | 943.000
Plats 4 | 675.000
Plats 5 | 630.000
Plats 6 | 587.000
Plats 7 | 542.000
Plats 8 | 498.000
Plats 9 | 453.000
Plats 10 | 408.000
Plats 11 | 364.000
Plats 12 | 318.000
Plats 13 | 274.000
Plats 14 | 231.000
Plats 15 | 186.000
Plats 16 | 141.000

(Finns även placeringspengar att hämta hos Svenska spel.)
Hej, jag är lite dum. Är det den som vinner SE som får mest pengar eller den som har högst snittpublik?
Kan klargöra bidragssystemen lite bättre. Så här:
Det där är grundat utefter sportsliga placeringar. Dessutom får varje lag 1 420 000 kr som tv-peng utöver ovannämnda bonus.
Svenska spel å sin sida bidrar med 1 356 000 kr per lag, men de har som sagt också bonusar för placering.
Posten, Scandic och SR ger 158 000 kr till vardera lag.
Utöver detta finns det, likt division 1, en talangbonus. Även här kan man håva in sexsiffriga belopp som SvFF och SvS delar ut till dem fem lag som spelat med flest ungtuppar.
Ett annat bidrag är Fair Play. Vi leder den ligan, fast den är inte uppdaterad sedan omgång 16. Vinner vi den så får vi 50 lax. (Och det är då delvis vår förtjänst eftersom att publikens uppträdande är ett av dess sex kriterier.)
Jag tror det hänger till stor del på svajigt hemmaspel, ingenmansland, konstiga matchtider och dålig marknadsföring. Jag upprepar det jag sa tidigare, vi måste också steppa upp oss, för vår insats mot LaBoIS var under all kritik.
vem fixar bengaler?

vem fixar bengaler?

:D