← Sirius Fotboll
Mjällby-Sirius
Hornby
· 2007-08-10 10:09
· 9464 visningar
Dags att få bukt med bortaspöket!
Om jag har förstått det hela rätt så får Luggen spela på söndag. Det känns nödvändigt då ju Fernberg nu är avstängd.
I UNT sägs det att det finns en viss chans att Gurra kan spela, men det vågar jag inte riktigt tro på.
Annars är väl frågan om mittfält och anfall ska få en möjlighet att revanschera sig, eller om det är dags för lite ändringar.
Backlinjen får väl sättas ihop av de pusselbitar som finns, oavsett om de passar ihop eller inte.
I anfallet vill jag ha Jallow från start nu. Där har vi en anfallare som kan göra jobbet för två. Sen kan Hochen eller Olle hålla sig i straffområdet och peta in bollarna.
Jag blev faktiskt aningen mer optimistisk angående den här matchen nu! Mjällby måste undra vad som händer efter 8 insläppta på 2 matcher. Och Sirius måste väl vara sjukt revanschsugna nu?
#2 ·
Lars
· 2007-08-10 10:31
Finns det verkligen ingen försvarare i Djurgården som vi kan låna in, vi hade väl ingen back på bänken igår och vi kommer väl inte ha det på söndag heller om inte Gurra kan spela.
In med Antou från start bredvid Hochen så kan Olle vara supersub. Han springer ju i alla fall knappt något alls.
#4 ·
gaffa
· 2007-08-11 12:50
luggen fick en match till. http://www.siriusfotboll.se
Helt otroligt. Hur fan kan man döma någon när man inte fått in bevisningen? Pinsamt!
Som tur är var Gurra hoppfull om spel imorgon.
#6 ·
RRR
· 2007-08-11 15:09
SvFF är patetiskt. LSK är ännu mer patetiskt som inte håller rätt på sina dvdgrejor. Man förstår varför, billigt att ligga över strecket nu. Jäkla bluffare
#7 ·
Tifo
· 2007-08-11 17:49
Det är faktiskt helt sanslöst! Vad blir LSKs straff för att de har försnillat bevismaterialet? Sådant mygel borde verkligen straffas!
#8 ·
RRR
· 2007-08-11 17:55
Böter hoppas man men det lär väl aldrig hända
#9 ·
Lars
· 2007-08-12 12:19
Är det någon webbradiosändning idag?
Nä, det är faktiskt helt sanslöst att Ljungskile ostraffat tillåts dribbla bort matchvideon. Nåja, färdiggnällt om det!
Ärkepessimisten har faktiskt en vag positiv känsla idag. Jag tror inte att vi åker hem poänglösa från Blekinge. Synd att hälsenorna stoppade Antou bara.
#11 ·
gaffa
· 2007-08-12 14:28
nu är elvorna officiella. mjällby överraskar med att lira 4-4-2, med två forwards, plus erton på högerkanten. ser mycket offensivt ut, på det berömda papperet. sirius överraskar också, trots att det kanske inte ser så ut på svff:s livescore. 4-2-3-1 är sifferkombinationen som gäller. största förändringen annars är att fredrik går ner på högerbacken och kim går in framför. perry petas, mao.
Att Daouda startar och Olle är bänkad är väl också en överraskning? Men en bra startelva, jag gillar att det görs ändringar efter en plattmatch som i torsdags.
Nu ska det bli sjukt spännande att följa matchen på nätet, första gången för i år!
Vafan, det började inte bra. Där fick jag äta upp min optimism.
#14 ·
Sam
· 2007-08-12 15:07
H-vete!
#15 ·
John
· 2007-08-12 15:08
menvaf*n!
jaja bara att kämpa på
Jaa! Tighe är vår skyttekung!
#17 ·
gaffa
· 2007-08-12 15:17
fan vilket tryck vi verkar ha
#18 ·
John
· 2007-08-12 15:20
jajjebulle!
#19 ·
Sam
· 2007-08-12 15:32
så ska det se ut! In med ett till före paus nu.
#20 ·
gaffa
· 2007-08-12 15:36
rapport från strandvallen säger att det var längesen sirius spelade så bra, men maif är ständigt farliga i djupled. hoch borde gjort minst ett.
Skottstatistiken imponerar ju om inte annat. 10 skott redan!
#22 ·
gaffa
· 2007-08-12 15:45
fan, ante, sätt den innanför stolpen nästa gång!
Det börjar kännas orättvist att vi inte leder det här.
#24 ·
gaffa
· 2007-08-12 15:48
när hade vi senast 8-3 i skott på mål efter en halvlek, på bortaplan? inte i år, iaf.
#25 ·
Sam
· 2007-08-12 15:54
Det ser ju onekligen bra ut när man tittar på statistiken, men det är ju såna här matcher som man kan förlora när man är i en svacka. Jag hoppas verkligen att svackan tar slut idag.
#26 ·
nyg86
· 2007-08-12 15:55
..ingen ny uddamåltorsk på borta plan idag...stänk in ett gäng i andra.
#27 ·
gaffa
· 2007-08-12 15:56
erlingmark är mycket positivt överraskad över det offensiva spelet. däremot har gurra och hjalmar fått jobba en del. ekenberg söker sig konstant ut på fredrik, som ju inte är en van ytterback. antes ribbskott en riktigt bra prestation.
#28 ·
Foley
· 2007-08-12 15:58
Va skönt att de börjat spela bra igen. Har saknat det lite får jag erkänna ;). Synd bara att man inte har möjlighet att beskåda det hela..
#29 ·
Foley
· 2007-08-12 16:10
FAN! det är ju så orättvist...
Faaan också mål i fel bur. Känns orättvist minst sagt.
#31 ·
Foley
· 2007-08-12 16:11
Vad händer? Helvete
#32 ·
Foley
· 2007-08-12 16:12
varför stod det 3-1 ett tag för?
#33 ·
gaffa
· 2007-08-12 16:12
retur på skott. fan också. vi släpper in för mycket, och för billiga mål. dags för jon att rädda oss snart!
#34 ·
nyg86
· 2007-08-12 16:14
..jaha då var det dags igen!!!
Rapporter från släkt på Strandvallen meddelar (med MAIF ögon) att det lika bra kunde stått 3-3 i halvlek. De var väldigt imponerade av nr. 25 i Sirius Andreas Eriksson!
#36 ·
nyg86
· 2007-08-12 16:22
Andreas är grymm....kom igen nu Sirius!!!
#37 ·
gaffa
· 2007-08-12 16:27
humor: öster mördar falkenberg och har typ 14-0 i avslut. då skjuter fff för första gången i matchen. och leder.
#38 ·
Sam
· 2007-08-12 16:30
Det ser ju onekligen bra ut när man tittar på statistiken, men det är ju såna här matcher som man kan förlora när man är i en svacka. Jag hoppas verkligen att svackan tar slut idag.
3-1, nu ger jag upp.
#40 ·
Foley
· 2007-08-12 16:30
usch vilken hemsk match det här va...
Man kan inte låta bli att le åt Östers misär... 3-1 nu. Eken!
#42 ·
Sam
· 2007-08-12 16:31
fan fan fan
#43 ·
gaffa
· 2007-08-12 16:32
för jäkligt. nu är iofs statistiken utjämnad, men då ligger vi under med två... jon har bara tagit tre skott, medan maifs dusan stoppat sju...
#44 ·
Tamb
· 2007-08-12 16:32
Jag får ont i magen av det här. Ska börja följa shack i stället!
#45 ·
nyg86
· 2007-08-12 16:34
Vi kan inte vinna borta...men va fan det är bara fotboll!!!!
Inte kul med tre raka förluster. Nu kommer jag att ha derby-ont-i-magen hela veckan.
Glöm inte att ni är nykomlingar i Superettan. Hur serien än slutar har ni gjort det sjukt bra!
#48 ·
Foley
· 2007-08-12 16:35
Kom igen nu Del Piero och fräls oss!
#49 ·
RRR
· 2007-08-12 16:36
Buken också
Öster har vänt nu. 2-1
#51 ·
RRR
· 2007-08-12 16:37
Olle snackar ut sig....
#52 ·
gaffa
· 2007-08-12 16:38
Nogerr: serien är inte slut än. så sjuk som den är kan man inte säga något än. vi gjorde en sjukt bra första halva, ja. men längre sträcker jag mig inte.
#53 ·
Lars
· 2007-08-12 16:42
Känns typiskt att ligga under trots bra spel, typiskt lag i motgång som sagt.
Bara det inte går likadant mot Enköping....
#54 ·
Foley
· 2007-08-12 16:42
Dålig match att dra på sej en massa varningar...
#55 ·
nyg86
· 2007-08-12 16:45
För h-te Kullinger....varnad bara 10 min efter kommit in..det är fokus på fel ställe!!! DÅLIGT!!!!
#56 ·
RRR
· 2007-08-12 16:47
Bra att det är mycket skott men de ska ju vara PÅ mål.
#57 ·
RRR
· 2007-08-12 16:48
Visst är väl Olle avstängd nu?
#58 ·
RRR
· 2007-08-12 16:49
Tighe har väl bara två?
#59 ·
Foley
· 2007-08-12 16:51
Nu måste det fyllas på med blodsocker så jag inte deppar ihop totalt... FAN!
Olles femte varning, han är inte avstängd än.
#61 ·
Sam
· 2007-08-12 16:51
Det är ju faktiskt pinsamt att första skottet på mål i andra halvlek kommer på övertid...
#62 ·
Sam
· 2007-08-12 16:52
För övrigt kan jag väl tillägga att jag vill ha tillbaka Foreman...
#63 ·
gaffa
· 2007-08-12 16:58
så var vi plötsligt sjua i tabellen, och i morron är vi sannolikt åtta. visst, det är en bra placering om vi stoppar tabellen där, men det återstår trots allt elva omgångar...
#64 ·
gaffa
· 2007-08-12 16:58
vad skulle darren göra då? sportchef, eller?
#65 ·
Sam
· 2007-08-12 16:59
Mål, vad annars?
#66 ·
gaffa
· 2007-08-12 17:00
haha, vi kan väl snarare hoppas på darrens radarkompis einar.
#67 ·
RRR
· 2007-08-12 17:05
En sån första halvlek vill jag ha igen på lördag fast med mål på varje chans
#68 ·
Joint
· 2007-08-12 17:43
Helvete!
Se till att göra följande i kommande sex matcher nu;
Sirius - Enköping | 3 poäng
Sylvia - Sirius | 3 poäng
Sirus - Häcken | 3 poäng
Öster - Sirius | 3 poäng
Sirus - Falkenberg | 3 poäng
Landskrona - Sirius | 3 poäng
#69 ·
Joint
· 2007-08-12 17:48
Jon har inte bra räddningsprocent
#70 ·
Viking
· 2007-08-12 20:16
Från UNT:
Och så kom 3-1-målet i minut 73 efter en grov försvarsmiss av Hjalmar Bertwig. Mittbacken praktiskt taget ger bollen till Ekenberg som blir helt fri och enkelt kan sätta bollen i mål.
- En sådan situation ska inte behöva uppstå, suckar Millqvist
Vad ovanligt... Det händer ju minst 1 gång per match från hans sida.
Jag insåg i matchen mot Åtvid att vi nog ska fokusera på att ligga över det undre strecket istället för att drömma om att ligga över det övre strecket.
Instämmer i det faktum att vi ska koncentrera oss på det nedre strecket, men som den negative gubbe jag är har jag sett det på det viset hela säsongen. Och det ser ändå rätt OK ut. Jag tror att Degen och Sylvia åker ut. Det är 10 poäng ned till nedre strecket och 11 omgångar kvar (i värsta fall är det 7 poäng om Sylvia och JS vinner sina hängmatcher, men det gör de inte, fr a inte Sylvia).
M a o: om vi ska åka ut krävs det att 2 lag tar in nästan 1 poäng i snitt per match på oss + att de andra som än så länge ligger bakom oss också går om.
Men visst är formen illavarslande!
Nästa match ger mig magont. Inte minst för att jag måste bevista en vigsel och inte kan närvara.
Men sammantaget ger jag oss finfina chanser att hänga kvar, och det måste anses som klart godkänt att göra det.
#72 ·
nyg86
· 2007-08-13 06:53
När man läser matchrapporten så blir man lite orolig över Bertwigs form, tycker han har en klart sviktande sådan, tappar bollen i tid och otid, snubblar och halkar så att det blir farliga kontringar mm.
Här märks Sirius tunna trupp, för lite konkurrens, men helt rätt av tidigare inlägg, Sirius ska klara sig kvar, har gjort en kanonsäsong plus säkert väckt ett intresse för spelare att komma till IKS, med det en större konkurrens.
#73 ·
gaffa
· 2007-08-13 07:07
när man hör med lite annat folk runtom så bjöds det inte bara på ett mål igår, utan två. eller, mjällby gör det väl bra, men sirius bjussar på läget. vi har sannerligen inte råd att göra det längre. baklängesmålen har kommit för billigt på slutet, imho.
men jag ser det annars precis som m. och igår spelade sirius fantastisk anfallsfotboll i första halvlek. med lite flyt hade hochen gjort två där. och f ö tycker jag att hjalmar har skött sig helt ok på slutet; han har fått nya mittbackspartners i varje match men gjort det mesta bra. om man nu räknar bort bjudningarna, villsäga.
#74 ·
Viking
· 2007-08-13 08:08
Hjalmar håller inte på denna nivå så är det bara.
Efter att ha sett flera matcher med honom så har nog alla insett detta. Jag håller med vissa som verkar avguda honom att han behärskar vissa delar av försvarsspelet. Visst han har haft olika mittbackspartners MEN han är så långt ifrån komplett som spelare man kan vara.
Som mittback är man ankaret, klippan och säkerheten. Det är INTE Hjalmar.
Jag begär inte att han ska vara nån Vidic eller R.Ferdinand men herregud om man spelar fotboll flera gånger i veckan så kan man väl ändå begära att han kan stå på fötterna, passa bollen efter backen 10 meter och inte "fummla" flertalet gånger per match som leder till flera gratis chanser för motståndarlaget.
Sorry att jag är negativ här, men jag tycker att Hjalmar är sämst i Sirius startelva "by far"
Varje gång bollen är nära honom får jag hjärtat i halsgropen.
#75 ·
Tobbe
· 2007-08-13 08:09
Jag tycker nog att Hjalmars form är på uppgång. I början på säsongen var han lite darrig, men nu mot Åtvid så var det ju nästan han ensam som fredade oss mot Åtvids anfall.
#76 ·
gaffa
· 2007-08-13 10:03
ante överraskade reportern på sr blekinge. på frågan om hans egen insats sa ante bara "inte bra". när reporterna påpekade att publiken varit imponerad sa ante "då vet jag inte vilken match dom kollade på".
#77 ·
Hornby
· 2007-08-13 10:07
Utan att behöva gå in på specifik spelarkritik, så kan man ju konstatera att Sirius släpper in för många mål. Vad det beror på kan man säkert ha åtskilliga teorier om. Mille brukar ju nämna att man spelar försvar med hela laget och inte bara backlinjen och det ligger väl något i det.
När det gäller Hjalmar så tycker jag personligen att han är en mycket bra mittback på denna nivå. Självklart har han brister, men hans fördelar väger klart över. Vore han lika bra på att slå långa passningar, som han är på huvudet så skulle han inte spela i superettan.
Ante gör mig nästan aldrig besviken, men han skulle kunna få ut mer av sitt kunnande. För det första är han nästan lika envist ovillig att gå på avslut som Daouda. Vet inte hur många gånger jag stått och vrålat "Skjut" till Ante. Dessutom tycker jag att han är onödigt hederlig när det gäller att stå upp, han får ju ta emot hur mycket smällar som helst och borde söka frispark/straff oftare. OK, kanske fult att uppmana till filmningar, men man måste spela lite smart i Superettan.
När det gäller Hjalmar så tycker jag personligen att han är en mycket bra mittback på denna nivå. Självklart har han brister, men hans fördelar väger klart över. Vore han lika bra på att slå långa passningar, som han är på huvudet så skulle han inte spela i superettan.
Instämmer helt!
#80 ·
Viking
· 2007-08-13 11:38
I matchen mot Åtvid så var det mer turen än någon sorts skicklighet som gjorde att det inte vart mer än 2 mål i baken. Och vid ett av målen så var det återigen mittbacks miss.
Sedan tycker jag att hans största brist är att han så många gånger positionsmissar. Han står enkelt fel flera flera gånger på en match, kommer in fel i många situtioner vilket leder till missar av betydande karaktär.
I matchen mot Åtvid så bjöd han också på ett friläge! som Åtvid dock inte förvaltade.
Skulle han vara så bra som ni beskriver så skulle han definitivt inte vara i Superettan, utan det är just pga hans spel som gör att han stannar i superettan för ingen klubb i allsvenskan kan någonsin vilja ha honom som han spelar nu.
Tyvärr så saknas det ju backar annars skulle jag vilja att han bänkas. Såna misstag han gör match efter match sätter griller i huvudet på resten av spelarna vilket gör att laget faller tillbaka mer och mer. Mot Åtvid så satt ju mittfältet i knäna på försvaret ett tag bara för att det var så osäkert där bak.
Jag håller också på sirius och dess spelare men jag kan inte ens med mina mest blå/svarta ögon se nån talang i Hjalmar
Men man måste bedöma spelare i ett sammanhang också, och Gurra och Hjalmar är väl samspelta och kompletterar varandra. I Åtvidsmatchen fick Hjalmar den ovana uppgiften att styra backlinjen, det tyckte jag han gjorde OK efter förutsättningarna. Under vårsäsongen, så länge vi fick ställa upp med nästan samma backlinje i match efter match, tycker jag att försvartabbarna var få. Efter sommaruppehållet har det onekligen fungerat sämre, men det kan ju bero på att Gurra missat flera matcher.
#82 ·
Tamb
· 2007-08-13 12:25
Det är oftast den mittbacken som styr som också får möjlighet att klanta till det. Tänk på att när Gurra var som bäst i våras var det ändå han som stod för baklängesmål mm. Hjalmar är bra. Tycker högerbackspositionen är ett större problem.
#83 ·
Tobbe
· 2007-08-13 12:30
En stor del av matchen mot Åtvid så spelade väl IKS med tre backar (såg åtminstone så ut). Då är det ganska tungt att vara mittback. Hjalmar var ofta ensam mot Åtvidanfallarna. Jag tycker att han är en fullt duglig mittback i SE. Årets Kjelledine 2005! (även om man inte kan leva på gamla meriter)
Kombon Bertwig - Gurra håller hög nivå i SE. Tycker att Hjalmar skötte sig bra mot Åtvid och absolut inte är lagets svagaste länk. Är inte lika "bra" som förra säsongen, men tycker ändå inte att han har tappat på något sätt. Motståndet har helt enkelt blivit bättre. Och ja, han håller på den här nivån.
Tjenare Siriusister.
Jag vet inte om nån av er var på plats, men oavsett vilket så tycker jag att ni skriver ner er insats lite väl mycket. I första halvlek var ni bättre än oss och borde nog haft minst en ettmålsledning i paus. I andra är vi bättre och ni ser trötta ut sista 15, men totalt så tycker jag ändå att ni gör en hyfsad insats. Ni är trots allt nykomlingar, förvisso med en del spelare med allsvensk rutin, men det är svårt att hålla fokus uppe i 30 omgångar då man kommer från en lägre serie med färre matcher. För er del är det klart oroande att ni inte gör så mycket mål längre, men det kommer nog vart det lider.
För övrigt kan jag tillägga att domaren var rätt snäll mot oss. Ett och annat gult kort borde vi allt haft. Olle Kullinger får nog er tränare ta i örat dock, han går mestvoch är grinig och drar på sig onödiga varningar.
Det var några på plats, men de har inte hörts av sedan dess. Kanske snart dags att skicka ut en skallgångskedja?
Nej, jag har också förstått det som att vi spelade rätt bra, men när vi har 4 torsk på 5 senaste så får man lite kalla fötter oavsett. Fast jag tycker nog det oroar mer att vi släpper in så många mål än att vi gör få. Det var inte igår vi höll nollan senast om man säger så.
Well, nu har jag lyckats leta fram ett mobilt internet som säkert lägger ner när som helst här ute på södra Öland. En matchrapport är mejlad till infoansvarig så den kommer säkert upp under kvällen.
Insatsen över lag: Första 60 är Sirius det klart bättre laget. Anfallsspelet är bitvis lysande och gång på gång rullar man upp de gula. Samtidigt är Mjällby farliga med sina långbollar mot Ekenberg och snabba omställningar. Matchens behållning är när Ante tar emot ett inkast genom att med låret direktskarva till Hochen som lyfter på en touch över mittbacken tillbaka till Ante som tar ner på bröstet, vänder i luften och drar till på volley stenhårt i ribban. Sånt får man sällan se ens i Champions League!
I andra halvlek viker Sirius ner sig totalt efter MAIF:s genuint omotiverade 2-1 mål och skapar faktiskt inte mycket på slutet. Huvudena hängde rejält ocg det var mycket småtjafs och gnabb.
Well, mer senare. Det finns en hel del värt att kommentera, men jag litar inte riktigt på min uppkoppling. Ses på lördag! Det finns all anledning att se fram mot den matchen!