Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Jönköping - Sirius torsdag 19 september kl 19

Revansch! För förlusten mot Södra i våras och för förlusten mot GAIS igår. Hoppas att Kalle är tillbaka. Utan både honom och Elliot tycker jag vi tappar en viktig dimension i vårt spel. Inget ont om vare sig Arneng eller Viktor, men de har inte samma speed.

Vad hände med sommarvärvningarna? Jag utgår från att Kim/Tolle har full koll, men de har verkligen fått snålt med speltid. Ahonen har visserligen haft extrem otur med skador och sjukdom.

Kom igen nu Sirius och plocka de poäng som behövs för att säkra kontraktet!

Någon som tänker åka ner och se matchen på plats?
Jag kommer vara på plats iaf. Kommer nog bli stökigt.
Ian ut och CG in:

"Kvällens elva (4-3-3): A Andersson, Arneng, Nyström, Pehrsson, Lövgren, Mrabti, Skoglund, Thor, Runnemo, Silva, Gustafsson"

Nu kör vi!

Jag fyller år idag. Något annat än en vinst är en förolämpning.
Bra första halvlek och snyggt mål av Thor. Resten är bara att glömma...

Första gången jag känner tvivel inför Bergstrand.
När fan ska vi få lite stolpen in, flipperspel i straffområdet där bollen studsar rätt, gnetiga 1-0 segrar.
Förutom målet i första hade vi, ett bortdömt mål, ett närskott av Nyström som målisen gör en reflexräddning på, ett kanonskott av Skoglund som går på Silva.

Första gången jag känner tvivel inför Bergstrand.

Enda tvivlet jag har på Bergstrand är när han sågar laget offentligt. Under de tre åren han varit i Sirius har han skapat ett lag som är trygga i det dom gör på plan.
Bergstrands sommarförvärv rosar inte marknaden direkt.
Vi vet att vår största svaghet är motståndarnas kontringar när vi för spelet. Vi byter in Sirelius och Ahonen, båda vindsnabba och perfekta kontringsspelare. Vad gör vi när vi har 1-1. Flyttar upp hela laget så Ians och Daniels snabbhet inte kan utnyttjas och åker naturligtvis på kontringsmål. Jönköping slår till där vi är som svagast och vi bjuder dom på det. Det är dålig coachning, därav min misstro.
Jag kan i sig inte se något fel i att ta in snabba spelare, för de kan göra nytta även mot ett samlat försvar. Nu har jag inte koll på de nyaste, men det känns inte som om det var fel byten. Felet var istället att man pressade fram så mycket och öppnade sig bakåt. Man gapade över alltför mycket.
Största taktiska missen är att inte anpassa spelet till att man har passningsskicklige men långsamme Arneng istället för Larsson på högerbacken. Bästa möjliga val iom Larssons skada, men Arneng spelar på ett annat sätt, bl a pressar han inte inläggsspelaren tillnärmelsevis lika mycket. Jag förstår att Arneng inte vill bli dragen, men det är sällsynt att se en försvarsspelare ge så mycket utrymme till motståndarlaget, och det måste kompenseras på andra sätt.
Men den som förlorade matchen åt Sirius var Andersson. Det hör inte hemma på seniornivå att placera muren och sedan ställa sig mitt i mål. Det är ett beslut som han har flera sekunder på sig att ta, till skillnad från allt annat som händer under en match. Att efter betänketid placera sig för att få göra en tv-räddning i bortre krysset (där bollen hamnar i 2 % av fallen på den här nivån) istället för att täcka sitt hörn är ett beslut som hör hemma i hos någon avig 5-milaskidlöpare, inte hos en elitidrottare i en lagsport. Uselt!
ge fan i att föra spelet, så enkelt är det?
Att låta de andra föra spelet när man försvarar sig mot fasta situationer som man gör känns som en självmordstaktik.