Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Ekonomiskt stöd till Sirius.

Västra är inbjudna till möte på måndag den 12/1 kl 18:00. Mötet är för medlemmar i västra där kommer vi få ställa våra frågor och få information om hur vi kan hjälpa till. Det kommer ske på sirius kansli!

Skriv upp er ni som vill komma.
1. Nyllet
Fakking veckodagar men det är ju liv och död.

1. Nyllet
2. Apan
1. Nyllet
2. Apan
3. haze
1. Nyllet
2. Apan
3. haze
4. Gabbe

1. Nyllet
2. Apan
3. haze
4. Gabbe
5. Hannes

Kan man betala medlemsavgift för 2015 på något sätt innan eller går det att lösa retroaktivt isf?

1. Nyllet
2. Apan
3. haze
4. Gabbe
5. Hannes
6. Dr_swintos

aarrrrgh, måndag går inte :-(
har du en addres för sirius kansli?
Spikgatan 10. Långt åt helvete i boländerna. Nån som vet vilken buss man måste ta?
Carl, jag skulle kunna hämta upp dig vid station om du vill, så får du skjuts dit och tillbaka. Meddela mig bara när jag ska hämta dig. Utanför Katalin kan jag stå.
Oj juste!

Ja vi åker väl så att vi är där strax innan sex. Vad tycker du? Jag tar det tåg som passar.
Jag är flexibel. Du kommer från Stockholm antar jag? Jag har ingen koll på tider och så. Bestäm du.
1. Nyllet
2. Apan
3. haze
4. Gabbe
5. Hannes
6. Dr_swintos
7. Kniven
8. Lars
9. Hawkeye
10. Brukarn
11 Joint
12 John

Jag anmäler då att vi blir 12 pers
Kan ta ett tåg så att jag är i uppsala 17:38. Funkar det?
Funkar bra. Jag är vid station 17.30. Parkerar utanför Katalin. Jag har en ishavsgrönblå Saab 95 sedan.
Haha perfekt. Jag är förvisso färgblind men den beskrivningen kan man ju inte missa.
Bistert att missa detta. Men Jonas har mitt bemyndigande att agera gringubbe!
Kan man ta en plats i bilen nyllet? Legat förkyld i 4 dagar men siktar på att komma.
Ska jag inte hämta dig jonas..
Jag har tre ytterligare platser i min bil så det går alldeles utmärkt Jonas.
Kanon. Nej swintos jag kommer från knivsta
Jag tar gärna en plats i bilen.
Går bra det John!
Jag kör bil från luthagen!
Jag åker gärna med dig, Gabbe. Tid och plats?
Åker gärna bil jag med. StureG 17.30?
Sturegatan 19 vid Pasapower kl 17:30
Rapportera gärna här vad som kommer fram på mötet för oss som inte kan närvara.
Att styrelse har ingen kol...
Skriver lite kort och helt personligt om mötet här. Kanske kommer upp någon mer officiell skrivelse från Västra senare. De som pratade mest på mötet var två snubbar som inte sitter eller har suttit i styrelsen, utan som kom in i höstas för att sanera ekonomin. Ordförande Sandberg var där, plus åtminstone två personer till från klubben jag inte vet vilka det var. Samt några gamla bekanta i Josse och Pirre, plus ett antal spelare.

Det som genomgående nämndes som det stora problemet var bristen på folk. Både som orsaken till att ekonomin har gått ner i skiten, och som det största hindret att reda ut situationen. Klubbcheferna Kaveh och Lide samt Löhman drog ett supertungt lass, de slutade efter 12/13, och har i stort sett inte ersatts. Vi hade tydligen en klubbchef inför den här säsongen också, men han sjukskrevs och försvann under våren. Detta innebär att vi har gått in i två raka säsonger utan en klubbchef (det ska inte ses som en ursäkt eller bortförklaring, men det är nog en av de viktigaste anledningarna att det har gått åt helvete). Spelare har jobbat med säljbiten (Jimmy Lindgren) och har gjort det superbra, men de har kommit in sent och inte haft tillräckligt med tid eftersom de har bandyn att tänka på.

Just nu verkar problemet vara att i stort sett allt arbete går åt till att lösa den akuta krisen, och allt övrigt faller mellan stolarna. Det finns massor av idéer men ingen som hinner genomföra dem. Sirius behöver hjälp med i princip allt. Vill du sälja på provision? Sitta i vändkorsen? Hjälpa till i eventgruppen? Hör av er till Philip Curry: philip.curry(@)siriusbandy.se

Oavsett hur illa klubben har skötts de senaste åren så tyckte jag att ekonomisaneringsgruppen verkar veta var de sysslar med. Problemet är väl att det bara att det är så kort om tid innan läget ska redovisas för licensnämnden.

Tja, så uppfattade jag saker. Andra kanske uppfattade dem annorlunda.
Sen är det viktigt att poängtera att pengarna som går till termometern endast är externa bidrag. Köper du en halsduk eller extra biljett syns inte pengarna där.

Sen fattade jag aldrig vilken summa som fattades men det är en andra sak.

Det viktigaste. Kom på hur du kan hjälpa till. Har vi några säljare eller folk med företagskontakter här?
Om jag hade ångest innan jag gick på mötet är det inget jämfört med vad jag hade när jag lämnade mötet. Det här blir tufft, jäkligt tufft. Får vi inte sponsorer och Uppsalabor med oss kan vi säga goodbye till elitbandyn i Uppsala.
Den där s.k. termometern verkar ju inte röra sig ett uns. Om den inte uppdateras kan man lika gärna fimpa den.
Den har ju rört på sig. Typ 50 000 kr.

Den där s.k. termometern verkar ju inte röra sig ett uns. Om den inte uppdateras kan man lika gärna fimpa den.

Den har rört sig 100 tkr ungefär dvs från omkring 650 tkr till 750 tkr de senaste dagarna. Det är dock långsamt!
Almtuna är i krisläge också...
http://unt.se/sport/just-nu-almtunas-i-krislage-3551338.aspx
Jaja, den rör väl på sig. Ursäkta.
Efter lön om 2 veckor kommer det nog att börja ramla in pengar.
Om de hade valt att gå ut med det här tidigare så hade man kanske kunnat gett bort pengar som ett gåvobrev. Jag hade önskat mig ett sånt i julklapp i alla fall. Kanske blir nästa år.
Inte bra att Almtuna krisar exakt samtidigt. Känns som att det kommer bli huggsexa om sponsorerna mer än någonsin nu.

Inte bra att Almtuna krisar exakt samtidigt. Känns som att det kommer bli huggsexa om sponsorerna mer än någonsin nu.

Ja förbannat oxå!

Jag såg att mjukbandy sektionen i Sirius har anställt klubbchef!
Ang. termometern så har den gått från 600 tsek till drygt 800 tsek sedan i fredags. Det får väl ändå sägas vara OK?
Ja jävlar nu hade den hoppat upp ett snäpp. Trevligt.
Har jobbat lite med Philip från Sirius kansli och har gjort stöd flyers son ska dela ut ikväll med match biljet. Sirius hej!
Bra Gabbe!
Upplevde att många köpte hamburgare idag men tältet var väl inte öppet före match.?..Öl+hamburgare med skivad gurka 70kr hade smakat fint före matchen.
Tältet var öppet före match, men det var svårt att se när dörren var stängd och det inte var nån skylt utanför.
Artikeln med rubriken "Kristider" som Brukarn skrev på hemsidan borde få en större läskrets. På UNT Sport finns något som har rubriken Sportforum där allmänheten kan tycka till om saker som rör sporten i Uppsala. Tycker västra kunde publicera artikeln där.
Bra idé 'Nyllet. Skicka artikeln till UNT!
Typ 950 000 nu. Jag är faktiskt positivt överraskad! Hoppas att det håller i sig.

Man kan skicka in texter till Sportforum på UNT, men det är max 1600 tecken. Texten är på typ 2200. Kanske måste korta den.
Testa och se vad dom säger. Det kanske kan göras ett undantag?
Brukarn skrev...
yp 950 000 nu. Jag är faktiskt positivt överraskad! Hoppas att det håller i sig.

Kanoners! Nyllet ser ett svagt ljus i den mörka tunneln.

Bra idé 'Nyllet. Skicka artikeln till UNT!

Fixat. Ska komma in på lördag.
Strålande Brukarn!
ok Lars.ska känna på dörren nästa gång.Då blir det mac Sirius till middag=öl och burgare+korv.
Kom igen nu Uppsala! Över miljonstrecket vill jag se nu till helgen.
Enligt uppgift har miljonstrecket redan passerats.
:-)
Den där termometern har fått för stor roll i mitt liv. Kollar flera gånger om dagen.
Den uppdateras bara en g/dag va?
Tror högst en gång per dag.
Nu har den dock inte rört sig på två dagar. :(
Skulle inte en välgörelsefest med middag, underhållning och dans vara på sin plats !?
Lasse Svensson kanske kan upplåta ett av sina hak och sedan bjuder man in supportrar, sponsorer samt laget (övriga sektioner kan ju förstås delta också). Borde kunna inbringa en hel del, vara trevligt och svetsa samman alla blåsvarta.
När vi uppnått miljonen har väl det första delmålet uppnåtts d.v.s. att säkra lönerna till spelare och tränare? Tror det krävdes 400 000:- för det. Alltid nåt.
Jag bävar för kval mot Gripen, Happis och Kalix. Det kostar mer än vad det smakar.
Resultatbaserad lön skulle kunna vara på sin plats. Okval- och slutspelsbonusar.
(Lite fel ämne för tråden, men) risken för att få Kalix i kval är ändå väldigt liten. Då ska antingen Ljusdal lyckas passera både Kalix och oss i tabellen, eller vi ska lyckas komma jumbo. Det kan nästan inte hända. Haparanda är däremot en påtaglig risk.
Får man önska Tellus o Unik?

Enligt uppgift har miljonstrecket redan passerats.

Det låter ju väldigt bra! Väntar bara på att 1 mnkr blir grönmarkerat på "temometern".

Tänk! 1 mnkr på några veckor!

Termometern har inte rört på sig på några dagar. Bara det inte är slutresultatet vi ser nu. Borde komma in lite stålar i samband med löningen.
ja man vill ju inte sätta in nåt innan man fått lönen
Intressant detta med rekonstruktionen av Almtuna. Den statliga lönegarantin går in. En lösning som inte skulle fungera inom bandyn då spelarna knappt har någon lön. Det ska bli intressant dock att se vad de har för lön i Almtuna (det blir offentliga uppgifter som säkert UNT publicerar)
Någon som vet hur pengarnas värde består bäst?
1.är det moms på inträdet? eller annan skatt på den?
2.insättning via bankgirot räknas den som gåva? =skattebefriad?
3.Kioskförsäljningen hur skattas den? kan finnas kosing att tjäna vid att lägga pengarna på rätt saker?
Jaså, har "spelarna knappt någon lön"? Tja, allt är ju relativt.
Jag kan avslöja att ingen i Almtuna jobbar vid sidan av hockeyn.

3.Kioskförsäljningen hur skattas den? kan finnas kosing att tjäna vid att lägga pengarna på rätt saker?

Bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på. Om jag fattade rätt så går iaf bara en del (hälften?) av pengarna som spenderas i Relita-tältet till Sirius och resten till de som driver försäljningen. Om det gör någon skillnad att betala entré eller skänka pengar direkt vet jag inte. Men alla pengar spenderade på Sirius är bra pengar.

jag ska fråga ordförande om han vet nått om skatter m.m...sökte om medlemskap i alla fall.

Det var ju i bandyn Svennis menade att de knappt har någon lön.
Jag har för mig att löneutgifterna i Sirius Bandy just nu uppgår till 600K/mån. Men det är då bara över X antal månader om året.
Spelarbudgeten som helhet är någonstans mellan 2-3 miljoner.
Almtunas spelarbudget är å sin sida på hela 7,8 miljoner.
Sorry men jag har inte komenterat nått om löner för det vet jag inget om.
Förlåt, det var Jocke och inte Svennis...

Jag förtydligar mig: Ersättningen som bandyspelarna får är knappast i närheten av det som de får i Almtuna. Det gör att metoden rekonstruktion och hjälp av statliga lönegarantin inte är effektiv.

Nu har de visserligen gjort sig av med de som troligtivs hade högst lön men det ska ändå bli intressant att se vad övriga tjänar.

Jag kan lägga till att det är bandyalliansen som har försäljningsrättigheterna på Studan så väldigt mycket försäljning där går dit och inte till Sirius.
Det är en sak som bland annat ungdomslagen behöver förhålla sig till om de ska arrangera något. Har alliansen kiosken öppen då så tjänar de inte några pengar alls (men får ta alla kostnader).
Vilka är bandyalliansen egentligen då? Vad gör dom? Lobbar för hall i kommunfullmäktige?
Nja det är ju de andra bandyföreningarna men i praktiken är det väl Affe och Håkan dvs Wattholma och Unik om jag förstått det rätt.
Bandyalliansen (ideell förening) står även bakom Hallalliansen som är grunden till Relitahallen. Den drivs av bolaget Bandyhall Uppsala AB.
Ok så med andra ord lönar det sig inte att köpa nåt i kioskerna på matcherna?
Du ska köpa av Sirius ungdom (kaffe/bulle och hamburgare korv) samt i Relitatältet. Då går delar av vinsten till Sirius.
Halsdukar, mössor etc går till Sirius

NÄR ska "termometern" gå över 1 000 000 kronor! Det borde uppmärksammas stort!
Tack för svaren Jocke.
SÅDÄRJA nu var termometern uppdaterad! 1 000 000 kronor är insamlat!

.å så lite information på webbplatsen:
http://siriusbandy.se/web/visa-ditt-siriushjarta/
Jag gissar att det ligger runt 1,3-1,4 mille vid månadsskiftet.
svennis skrev...
Jag gissar att det ligger runt 1,3-1,4 mille vid månadsskiftet.

Hm... vet du något eller är det bara ett önsketänkande?
Gissar och hoppas..Löning och hemma match på onsdag..om dom räknar fort så kan det gå.
Jag utgår från att insättning via bg. är det mest fördelaktiga.
Jepp, dessa pengar är öronmärkta, så att säga. Skillnad gentemot pengarna som spenderas på arenan som i grunden är budgeterad. Men vartenda korvöre är viktigt.
Jag är så jävla besviken på Sirius bandys styrelse och kansli! De säger att de behöver hjälp och att alla ideer för att rädda Sirius är välkomna! Men de lyssnar inte eller de skriver inte ner alla ideer som kommer.

Jag har varit i kontakt med Philip och har växlat några ideer med honom. Han tyckte att ideerna var OK men ingenting hände. Jag sa till honom att säga till om hjälp behövs (ideal arbete o.s.v.)! Alltså vill man ha hjälp eller inte? Jag säger inte att det är Philips fel för att jag vet att han har för mycket att göra. Men har man inte tid då skulle man vara bättre på att delegera.

Jag tycker att ett bar lösning för att få mer pengar skulle vara att locka flera till de 3 resterande matcher på Studan. Det är matchdags om 2 dagar och inte ens en jävla facebook evenemang! Bandyfesten kommer om 9 dagar och inget vet om detta!

Vakna för i helvete! Jag har skänkt 2500 idag och tänkte skänka pengar vid varje lön tillfälle men ska inte skänka mer! Man måste ta ansvar och inte lita på att allt kommer ordna sig! Ser fram emot års möte och hoppas på en ny styrelse som bryr sig!
Jag är 99% säkert att Sirius bandy kommer inte att få pengarna som behövs!
Väl rutet!
Jag tror kanske inte heller att de/vi kommer att få in alla pengar som behövs men att klubben visat att de försökt få in pengar tror jag räcker gott och väl för att klara licensen. Lex Hästjobb.
Vad hade du för idéer då Gabbe?
Att dela ut blad med matchannons på gränby centrum helgen inför hemmamatch. Jag skulle kunna ha varit där och gjort det och jag är säker att flera från västra skulle ha varit med. Philip hade en idee med att sätta annosblad i korgar på olika affär och så vidare. Men allt stanade som ideer och inget blev verkligheten :(
Jag tror heller inte att Sirius kommer att få in de pengar från Uppsalaborna som krävs för att bli helt skuldfria. Däremot hoppas jag att sponsorer märker engagemanget bland vanligt folk för Sirius bandy och att sponsorer av den anledningen blir mer villiga att lägga en extra slant på bandyn. Sedan krävs det naturligtvis en bättre organisation eller åtminstone fler bandykunnigt folk i ledningen. Mats S. och Pirre arbetar bra med det sportsliga men jag ser gärna att fler spelare från succésäsongen 08/09 engagerar sig. Affischnamn som Sudden och Eskhult bara för att ta två exempel tror jag skulle göra det enklare att ragga pengar. Varför inte Sudden som klubbchef?
Tjohej, genast lite gladare :-). Termometern upp till ca 1150000:-! Kanske var lite optimistiskt men säg >1100000:-, då ljuger jag inte.
Termometern nästan upp på 1.2 mille.
Övertygad om att stöttningen ekonomiskt och publiksiffran på tisdag gått ner visäntligt p.ga sista veckans usla försvarsspel och negativa skriverier.Men det vänder snart.
Bra med ett nyhetsbrev som berättar läget lite. C:a 800K saknas. 20 februari ska handlingsplan skickas in till ekonominämnden. Med tanke på dem medel som inkommit tror jag det ser bra ut. Brasse-Lasse lät ju rätt lugn i podden Stoppage Tajm också.
hur mycket har Qvarns insamling gett? dvs hur många blir vi på trerättersmiddagen?

hur mycket har Qvarns insamling gett? dvs hur många blir vi på trerättersmiddagen?

Som det ser ut nu om jag räknat rätt så e det 26 pers och 7650 kr! Och då finns det en del som väntar på lön samt dom som ska visa bild på överförda pengar senare. Målet är att gå över 10000 kr
4 dagar kvar till dess att Ekonominämnden ska ha in en rapport och handlingsplan från Sirius.
Enligt termometerna saknas det 800 tkr men om jag förstått nyhetsbrevet rätt så är det inte så mycket som saknas i slutändan. Det fans ackorduppgörelser på 450 tkr mm.
Vi har på oss till sista mars att förbättra ekonomin.
1 april kommer beslutet. Vilket datum för beslut!
Kommundoping! http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/karlstadsborna-ger-tio-miljoner-till-fbk-varje-ar
Hoppas att Ekonominämnden fått ta del av en vass handlingsplan nu. Vore intressant att ta del utav den. Nästa nyhetsbrev?

Kommundoping! http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/karlstadsborna-ger-tio-miljoner-till-fbk-varje-ar

Hur många miljoner tror du att Sandviken pytsar in varje år.....
Avgå alla http://www.unt.se/sport/sirius-handlingsplan-drojer-3607783.aspx
Det känns ju ganska bittert att vi inte fått klart en HANDLINGSPLAN så här långt..... Tveksamheter är helt ok, men...
Och nu är det "locket på" enligt UNT.... känns ju så där lagom muntert....
Vad fan försiggår?
Nu har jag läst artikeln. UNT behöver ju nödvändigtvis inte ta del av handlingsplanen så, men jag gillar öppenheten som delvis har varit. Jag hoppas att det kommuniceras ut lite matnyttig info i kommande nyhetsbrev. Eller ska man mejla adressen som finns på hemsidan för att få ta del av info av denna kaliber?
Ah-äh, vad trött man blir.
Det nyhetsbrev som skrivs är ju föga informativt. Det hade lika gärna kunnat skrivits för någon vecka sedan.
Det andas rädsla enligt mig. Vaga tjohej och hopp vad bra det blir och upprepning av redan sagda saker. Det känns idefattigt och svagt. Det är inte sådant jag vill ha i detta läge. Nu vill jag att någon tar ett kliv fram och tar tag i detta tydligt. Klubbchefen ska göra det senare men vi kan ju inte hänga i en tunn tråd till dess.
Det enda av värde var väl att Jenefeldt är tillbaka I träning. En sådan spelare kan vara helt avgörande för oss.
Mhm. En hel A4, men intet något nytt egentligen. Tja, mer än det att truppen är intakt, bra det dock. Denna trupp ska bara vara för bra för att åka ur elitserien. Nu är det dags att spelarna levererar igen.

---

Det går att konstatera att Gripen väl egentligen är det enda laget som fått avslag på elitlicensen. Och det efter ett sannerligen speciellt sammanhang. Tvivlar på att de skulle fått avslaget om de vore SAIK, om man säger så. IFK Kungälv har ju ett negativt kapital, och har haft det massvis med år på rad. De kanske har en än värre situation än vi, bara att de kör med skyglapparna på? De är ju också under förbundets granskningsradar.

Vad gäller handlingsplanen konstaterar jag att Gripen fick avslag på sin plan att på två år få sin ekonomi i balans. Det på ett negativt kapital på miljonen. Bandyförbundets ekonominämnd gav avslag på det, och tyckte att ett år vore rimligt för det. Trots att Gripen alltså, logiskt förstås, såg ES som ett tillfälle att utöka sina intäkter.

Sett till att Gripen har råd att bjussa på fri entré hela kvalet, så borde de ha rett upp ekonomin, och därmed inte gå samma öde tillmötes i år. Men det är ju inte helt säkert att kvalet kommer att avgöras på sportsliga grunder, varför en tredjeplats i kvalet kan vara elitserien värt.

Någon som läst något om övriga klubbar-under-gransknings siffror? Har de det ungefär lika kasst ställt så borde det vara lugna puckar.
ska bli kul att höra vad som händer med Bajen....
Termometerna är borta från webbplatsen! Det ryktas om att det saknas drygt hundratusen innan det är nollresultat. Det är inte samma sak som att 2 mnkr samlats in dvs det kan vara en del skuldnedskrivningar osv i det också.
Om nu detta stämmer så borde det vara en boost för laget.
Jag ser fram emot nyhetsbrev 3 och hoppas att något om den aktuella situationen står där.
Termometern är tillbacka och det visar över 1,6 miljoner! :D
Det verkar kolugnt just nu, alltså. Jag lyfter på hatten. Bra jobbat, folk!
Helt fantastiskt. Men nu sliter man ju sitt hår än mer över förlusten i tisdags.
Grymt! det kändes märkligt att termometern stod still så länge men det var väl bara ingen som orkade uppdatera den.
Det här med plus o minus verkar ju inte var styrelsens starka sida men grymt bra om detta stämmer.
Samtidigt står C-H i gårdagens "Ståplats" och säger att "ska vi vara riktig noggrana så återstår det uppemot 800 000 kronor".
Jag har lyssnat på "ståplats" men kan inte höra att något sägs om att 800 000:- skulle fattas?
Hur som helst känns det mer positivt nu, vad gäller ekonomin, än för ett tag sedan. Och även om vi skulle åka ur eliten är det ju bra att ekonomin är nära balans. Då kan vi bygga ett nytt lag i lugn och ro.
Det går att höra i del 1. Förresten kan vi räkna bort X antal tusenlappar om vi, Gud förbjude, skulle åka ur.
Ni har sett att de startat ett andelslotteri va? Haka på och köp andelar vettja!
Jag har tecknat mig för två andelar!
Skills att få in felet 30,00 :- istället för 30,000 :- och comehem.se istället för comhem.se
Man kan iofs räkna ut vad som är rätt om man är normalbegåvad.
2 andelar verkar rimligt.
Ja det är ju fånigt men som sagt inget avgörande. Tog två jag med.
Nu går jag med i Sirius bandys andelslotteri!
Nyllet skrev...
Nu går jag med i Sirius bandys andelslotteri!

Jag avvaktar.
Kör 2 andelar men det känns just nu ungefär lika stabilt som att köpa aktier i Dannemora mineral.
Nu går jag in med andelar i detta! Vi ska inte trilla på målsnåret på grund av att jag inte är med!
Det här med andelslotteriet verkar ha gått i stå. Jag har hört ryktas att det är för få sålda för att dra igång. Det stämmer säkert, men då kan det ju vara bra att dels kommunicera det till de som tecknat sig och dels aktivt försöka sälja fler. Det kanske jobbas på det, men man skulle ju t ex kunna tänka sig att lobba lite på Facebook och det har inte gjorts. Har man inte resurser så skulle man ju kunna be om hjälp av t ex Västra.
Det är något nytag pågång i denna fråga och det kommer förhoppningsvis ut någon information inom kort.