Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Kvalet våren 2015

Ingen kul titel att skriva direkt.

Även om det inte är 100% att vi går till kval blev jag plötsligt så nervös, så jag var tvungen att starta en tråd.

Hur går kvalet till? Är det 11 mot 14 + två allsvenska lag och 12 mot 13 + två allsvenska lag? Hur väljs lagen från allsvenskan? Lottas det helt, eller?

Jo, jag blev nervös ja. Detta är därför: http://www.bandysverige.se/blog/2015/02/03/gripen-kallar-in-rutin-till-kvalet/
Det går till exakt som du gissar.

Gripen tror jag går upp i år. Det gäller att ha flyt med lottningen/placeringen. Ljusdal + Nässjö (eller LAIK eller Jönköping) = bra. Tillberga + Gripen = jättejobbigt.
Lagen från norra allsvenskan oroar inte så mycket. Spelar vi som mot Kalix och LBK hemma borde kvalet inte bli några problem. Spelar vi som mot Tillis hemma - då blir det en rysare!
Jag orkar inte tänka eller spekulera. Vi ska köra över alla med typ 14-1 som i kvalet 07/08. Bring em on!
Om man kollar på de poäng vi faktiskt tagit i ES den här säsongen så är det mot de "sämre" lagen så det är ju positivt för kvalet att vi oftast tar poäng i de matcher där vi har chans att ta poäng. Så här ser det ut:

SAIK 0p
VSK 0p
Byn 0p
Bajen 0p
Bollnäs 0p
Väners 0p
Broberg 0p
Villa 1p (av 2)
Vetlanda 2p (av 2)
Kalix 4p
Kungälv 1p
Ljusdal 3p
Tillos 2p
Såg att datumen för kvalet är:
26/2
28/2
3/3
5/3
7/3
10/3

Är det någon som vet turordningen? Hemma / borta. Sirius verkar ju komma 12:a
Man behöver ju planera lite.
Nej vilka sjukt värdelösa dagar. Helvetes jävla fan. Hoppas sista matchen är helt betydelselös.
Vi brukar, i egenskap av ES-lag, få börja borta och sluta hemma.
Det blir bara en hemmamatch för mig. Är i alperna vecka 10. Lovar att betala inträdet till alla hemmamatcher dock och sponsrar eventuella bussresor om behov finns.
Kör man samma mall som de två senaste åren så startar 12:an i elitserien borta mot en tvåa i allsvenskan. UNIK - Sirius då kanske? Sen en allsvensk seriesegrare hemma följt av dubbelmöte mot det andra elitserielaget.

Fast att bandyförbundet skulle köra samma system tre år på raken känns ju inte så troligt.
JAg ger mig fan på att vi får Gripen och Till-fuckin-berga
Kvalet äger ju rum innan SBF beslutat om elitlicensen. Om vi klarar kvalet (vilket jag tror vi gör) men har ett s.k. negativt kapital i slutet av mars riskerar vi att förlora elitlicensen. Egentligen borde ju SBF ta ett beslut om elitlicensen innan kvalet eftersom det annars kan ställa till en hel del trassel.
Även Kungälv, Bajen och Broberg är ju under granskning vad gäller elitlicensen och skulle något/några av dessa lag också uppvisa negativt kapital finns risk att inte bara Sirius utan ytterligare ett eller två elitlag förpassas till allsvenskan. Inte troligt kanske men teoretisk möjligt.
Antag att Sirius klarar kvalet men förlorar elitlicensen och att det lag som "står på tur" att komma upp också har ett negativa kapital. Då har vi en riktig röra. Har t.ex. Gripen fixat sitt negativ kapital? Hur ser det ut för övriga allsvenska lag vad gäller ekonomin? Och vill de gå upp? Ta UNIK t.ex., hur skulle de agera om de fick förfrågan att gå upp? Ska bli intressant att se hur SBF agerar. Det kan som sagt bli en riktig soppa av detta.
Alla ES-lag klarar kvalet, alla konkursbon får elitlicens. Det är alltid grundtipset.

Alla ES-lag klarar kvalet, alla konkursbon får elitlicens. Det är alltid grundtipset.

Det sägs att det ska bli hårdare krav. Och tar man sandviken hur mkt man än hatar dom så får dom alltid in pengarna som behövs. Har ingen aning om hur det ser ut för bajjen eller broberg, men kan se fördelar med en skärpt elitlicens och det är att man slutar överbetala spelare. Klart att alla spelare vill tjäna mer och förtjänar det, men som det ser ut är det ett fåtal lag som har råd att betala bra och istället för att haka på något race med höga löner får man börja skära i lönerna.
Kan vi alltså få UNIK i kvalet? Vore väl bra att slippa en dyr bortaresa.
De fick ju in pengarna på en guldbonus samt på någon rik knös som dog och testamenterade pengarna till SAIK. Tvivlar på att det var det som stod i handlingsplanen.

Men ja, det blir nog hårdare krav nu och i princip är det ju bra.
Jag tycker definitivt att det är bra med hårdare krav, även om det går ut över Sirius. Men, som sagt, jag tror inte det blir det.
döingpengar är väl ett klassiskt sätt att få verksamhet att gå runt

ragga stålar hos fonus?
Falun, UNIK och Tellus är alla tre inblandade i slutstriden i norra. Lagen möter dessutom varandra i slutomgångarna. UNIK har Tellus hemma den 14:e och Falun hemma den 21:a. Falun och Tellus möts idag.
Chans att se ev. motståndare inför kvalet med andra ord!
Sicket spelschema: Unik avslutar serien med tre raka hemmamatcher. Så de har fortfarande det i egna händer. Jag har dock sett dem ett par matcher och det bör trots allt vara klasskillnad på våra lag. Bergelin har utvecklats väl, men egentligen är det väl bara Tranblom jag skulle se gå in i Sirius elva i dagsläget. Sedan kan jag väl tycka att en sådan som Sandberg inte är sämre än vissa andra av våra fältare. Men vafan, det är Gripen som är nöten. Och Tillis. Då blir det tufft!
Rysaren är ju tillberga-lbk i sista. Tillberga måste vinna med sex mål för att gå om. De gör de säkert.
Brukarn, tror LBK kommer att klara det. Men Murphy brukar ju alltid ställa till det så man ska verkligen inte vara tvärsäker. Hur som är jag väldigt oroligt för blåsvarts form förnärvarande. Vi verkar ha en nivå i paritet med de bästa allsvenska lagen.
Tillberga kan inte göra 6 mål i en match. Omöjligt.
Räcker det inte med en femmålsseger för TB? (Jag tänker att "antal gjorda mål" lär vara en avgörande faktor vid exakt samma måldifferens?)
Måtte vi slippa Zockes Zombies!
Årets flopp, bortom Blåsvart, är ju annars tveklöst Vetlanda. Rökta från slutspel med flera omgångar kvar och en teoretisk risk (praktiskt omöjlig, tack vare målskillnad) för kvalplats inför sista omgången. Men kampen om sista kvalplatsen är dramatisk ändå. Exakt samma poäng på Kalix och Kungälv samt skiljer bara fem mål (Kungälv har fler gjorda) dem emellan. I övrigt har jag inte mycket till övers för allt snack om den jämnaste elitserien på länge. Klyftorna är stora, varför jag kan förstå varför man vill banta antal lag i högstaserien.
Trots misären så skulle jag gärna åka till Falun! Lugnet är en av mina favoritplatser för bandy. Undra hur det blir mitt i Skid-VM?
Katrineholm vann mot Happis rätt så komfortabelt så jag tror vi kan räkna in KVBS som ett av de norrallsvenska lag som kvalar. Samma p som Falu BS men med en match mindre spelad. Kollar man KVBS resterande spelschema har de "lätta" matcher kvar bl.a. Gustavsberg och Köping hemma samt Rättvik borta. Sedan är det mer ovisst. En för UNIK direkt avgörande match är den hemma mot Tellus. Vinner man den är man med racet. Falun har ÖSK och UNIK borta och Tellus har UNIK borta och Happis hemma. Mitt tips är att Falun kvalar.
Vad gäller södra allsvenskan står det mellan Jönköping och Nässjö. För närvarande har Jönköping en pinne mer. Troligtvis avgörs det i sista omgången då Nässjö tar emot Jönköping. Mitt tips är att Nässjö går till kval.
Bandy i Jönköpingsbetongen vore mentalt!

Trots misären så skulle jag gärna åka till Falun! Lugnet är en av mina favoritplatser för bandy. Undra hur det blir mitt i Skid-VM?

Om Falun går till kval så har man en plan:
http://www.dt.se/sport/bandy/bs-har-en-plan-for-kvalet
dvs man önskar sig två bortamatcher då laget inte har tillgång till Lugnet. Alternativt får väl matchen spelas på Hedvallen eller i Sandviken, Borlänge alt. Rättvik.
Det som kan oroa lite med att få Falu BS i kvalet är ju att de kan tagga upp extra då vi har så många spelare hos oss med förflutet där.
Då missar de ju iofs bara en match på Lugnet i ett eventuellt kval. Faluhjärta? Jo tack, noterade att vår libero favoritmarkerade något om att BS var på väg till kval. Och en annan blåsvarting började hetsa om att man ska köpa säsongskort till Djurgården. Gotta love "Siriushjärta" ... <333
I nuvarande form räcker vi inte till i ett kval, oavsett motstånd.

Almtuna klarar ju av att leverera på plan, trots kris. Varför gör inte vi det?
Kanske ska ta en degradering och sanering?
Hemskt att se hur vi rasar ihop, särskilt i en match där man inte borde ha något press på sig.

Kvallottningen är ohyggligt viktig. Jag ska offra ett får till Gudarna och be hundra böner...

Är rädd att en degradering knäcker oss för en riktigt lång framtid, särskilt när planerna blir allt mer avancerade för att mota ut lag under ifrån.
Jag vet inte vad som är bäst. Antag att vi klarar kvalet men har en stor skuld kvar och får fortsatt elitlicens då är väl risken stor att vi tappar de bättre spelarna och kommer att få det ännu värre nästa säsong. Det blir liksom bara att skjuta på pinan att åka ur och inte lär ekonomin vara bättre heller. Då kan det vara lika bra att åka ner i allsvenskan och börja om på ny kula. Ja, det kan ta några säsonger innan vi går upp igen men då kanske vi har ett lag som till hälften består av våra egna killar. Kanske kan några ur det "gamla" gänget fostra våra junisar under tiden. Viktigt dock att behålla Thony.
Jo, det är sant. Det blir inte lättare att ta sig upp med åren, så det kanske är en dum idé. Men spelarna måste börja göra skäl för sina löner. Just nu är vi fan sämst. Då ser jag hellre att vi matchar junisar, som spelar för en spottstyver. Allt för många alibispelar, det är bara att hoppas att de sparar krafterna inför stundande kval.

Sedan börjar jag fundera på om vi är svaga rent fysiskt och psykiskt? Många ras har varit i slutskeden av matcher. Kan vara läge att ta hjälp av idrottspsykolog eller dylikt inför kval. Det är ju tydligt hur vi i momentum i matcher tappar allt. Precis allt. Och klarar då heller aldrig av att studsa tillbaka.

Nej, jag har sagt det förr och säger det igen; Sirius värsta motståndarlag i kvalet är Sirius själva.
Idrottspsykolog låter som en strålande idé faktiskt. Det känns som att det finns mkt att jobba på i den delen.
Mycket rätt där Joint. Rädslan hos spelarna måste bort. Det var ju inte så att det lyste av självförtroende hos killarna igår. Larvigt många alibipassningar, när man själv har ett hyggligt läge att utmana och istället lägger en två meters utåt där lagkompisen har det ännu trängre...

Putte undantaget, som verkligen försökte. Tänk om han hade lite tryck i bössan också.
Putte lär väl dra från klubben så snart han får tillfälle. I sina bästa stunder är han grym. Hans mål igår var bandygodis. Han förtjänar en bättre omgivning, tyvärr.

Hemskt att se hur vi rasar ihop, särskilt i en match där man inte borde ha något press på sig.

Kvallottningen är ohyggligt viktig. Jag ska offra ett får till Gudarna och be hundra böner...

Är rädd att en degradering knäcker oss för en riktigt lång framtid, särskilt när planerna blir allt mer avancerade för att mota ut lag under ifrån.

Är rädd att en fortsättning i elitserien kan knäcka oss minst lika mycket om inte mer. Bättre kanske att kliva ner en serie och återfå lite förtroende hos sponsorer/publik via en trupp som bygger mer på lokala spelare.

Risk såklart att vägen tillbaka blir svår men med Relitahallen, bra träningsmöjligheter och vettig arbetsmarknad tror jag vi kan hävda oss rätt bra ändå på spelarmarknaden.
Vi kommer väl fortfarande lira på Studan även om vi spelar i allsvenskan va?
Må Gud förbjuda annat!!!

Kniv-jonas tror att vi måste spela i Relita i Allsvenskan. Men jag vill inte tro på honom.
Måste??
Nja, mer en kostnadsfråga. Han trodde inte vi skulle ha råd att spela på Studan i allsvenskan. Vet inte vilken skillnad det skulle göra, men hoppas som sagt att han har fel.
Arenakraven för hallar finns här:
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/BANDY-INFO/ANLAGGNINGAR/Arenakrav-bandyhallar/

Antar att Relita har dispens för publikakapcitet i allsvenskan då kravet är 2000 och Relita tar 350.

"Vid spel i elitserien, allsvenskan herrar och damer skall hallen anpassas till kraven, ingen dispens kommer att ges."

"Vid spel i elitserien, allsvenskan herrar och damer skall hallen anpassas till kraven, ingen dispens kommer att ges."

Trovärdigt...
Har för mig att jag mailade och frågade om det där för nåt år sen elle två, men svaret uteblev. Alltså hur det kunde spelas allsvensk bandy i Relita.
"Vi har gett dispens, trots att vi inte ska ge dispens.. Dåligt skött mao. Vi uppdaterar reglerna till nästa säsong!" - Marcus Norman, dec 2013

https://twitter.com/CharlesApan/status/408195896912797696
Alla dessa hallivrare som argumenterar att publiken inte vill stå ute och frysa borde besöka Relitan - Uppsalas köldhål nr1.
Spelar roll iofs. Antar att nästa år är arenakravet för allsvenskan en publikkapacitet på 349.
Kan Sirius dra sig ur kvalet och därmed självmant degradera sig till allsvenskan? Motiveringen till beslutet skulle vara att Sirius inte har råd med kvalspel. För närvarande ligger vi alltså ca 800 000:- back om jag förstått det senaste utspelet från Sirius ordförande rätt. Det är väl högst troligt att de allra flesta företag och privatpersoner redan skänkt pengar till Sirius. Bara Styrelsen vet hur insamlingen fortskrider och borde redan nu kunna göra en sannolikhetskalkyl om ekonomin går att rädda eller inte. Bedömer man att sannolikheten är liten tycker jag att de så snart som möjligt ska meddela SBF att Sirius drar sig ur kvalet om det nu är möjligt utan straffåtgärder från förbundet sida.
Det tycker jag absolut inte det finns någon anledning till. Insamlingen går ju iaf relativt bra.

Kan förstå hur Joint och Haze tänker, jag kan också känna att det kunde vara skönt att få spela i Allsvenskan, vinna lite matcher, och spela på en nivå som det finns bärkraft för i den här hopplösa idrottsstaden. Men jag tror inte att det skulle vara speciellt positivt för Sirius framtid om det händer. Vi må börja om från noll i vilket fall igen nästa säsong, men bättre att börja om från noll i Elitserien än att göra det i Allsvenskan.

[quote1423651878=CarlApan]

Kniv-jonas tror att vi måste spela i Relita i Allsvenskan. Men jag vill inte tro på honom.
[/quote1423658972]

Måste har jag då aldrig sagt! Jag spekulerar bara i att ekonomiskt borde det vara billigare att spela i relita än att hyra studan. Och vill poängtera att det här är mina spekulationer jag har ju ingen aning, men svårt att se oss spela ute inför 300 i regn när vi kan spela inför 300 på bra is. Jag hoppas att jag har fel.

Arenakraven för hallar finns här:
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/BANDY-INFO/ANLAGGNINGAR/Arenakrav-bandyhallar/

Antar att Relita har dispens för publikakapcitet i allsvenskan då kravet är 2000 och Relita tar 350.

Efter lite twitter-gnabb med den där visparn för nåt år sen gav han med sig och sa att förbundet hade missat att vissa lag spelade i otillräckliga hallar utan att dispens kunde ges. Jag fick sen beskedet att dispens visst kunde ges och att reglerna skulle skrivas om. Det är iaf så jag vill minnas det.
Apan: Jag länkade ju till det där Visparn-käbblet strax ovanför.
Nej vi ska klara kvalet och fortsätta bygga vår spelidé. Nästa år kommer vi att nosa på slutspel med relativt mycket folk på läktarna.
Vi har många bra ungdomar som kommer att slussas in efterhand.
Brukarn och Jocke, mitt inlägg ska ses som ett hypotetiskt resonemang. Nu är det ju en tidsskillnad på en månad från det att vi spelar kvalet tills Sirius ska skicka in sin ekonomiska rapport till SBF så visst kan det hända mycket däremellan. En storsponsor kan ju dyka upp. Det kan ju också vara så att en av huvudsponsorerna (Relita t.ex.) ställt som krav att Sirius måste klara kvalet för att sponsra. Då går det inte att dra sig ur eftersom den ekonomiska situationen då kan bli än värre.
För övrigt har termometern inte rört på sig sedan 7 februari så man blir ju orolig över att insamlingen stagnerat.

"Vi har gett dispens, trots att vi inte ska ge dispens.. Dåligt skött mao. Vi uppdaterar reglerna till nästa säsong!" - Marcus Norman, dec 2013

https://twitter.com/CharlesApan/status/408195896912797696

Efter lite diskussion med nämnde Norman på twitter så hade de mycket riktigt ändrat i tävlingsbestämmelserna, men glömt att ändra på ett annat ställe på hemsidan. Nu nämns ingenting om publikkapacitet i kraven.
Men det är ju också så att det inte är ett absolut krav att vara skuldfria för att få elitlicensen. De kommer troligen att vara hårdare i år, men vi vet inte exakt hur hårda. Men om Sirius kan visa på att vi fått in säg 1,5 eller 1,7 miljoner sedan januari så är det väl inte omöjligt att det kan räcka.

Enligt Sandberg i bandybloggen är f.ö 400 000 av insamlade pengar på villkor att vi håller oss kvar i Elitserien och "liknande uppgörelser".

Apan: Jag länkade ju till det där Visparn-käbblet strax ovanför.

Sorry. Jag var ouppmärksam och gör avbön.
Jag fattar inte varför vi ska bygga upp ett nytt lag i Allsvenskan? Eftersom det är väldigt svårt att åka ur Elitserien så kan vi väl lika gärna bygga upp ett lag där? Dessutom har vi väl redan byggt upp ett nytt lag i år?
Argumentet är väl att vi blöder ekonomiskt av att spela i Elitserien. Om vi skulle dra ner kostnaderna ännu mer så är det frågan om det är värt att bli ett nytt Katrineholm i Elitserien, eller om det vore bättre att spela i Allsvenskan. Säger inte att jag håller med, men jag kan se poängen.
Fast dissteffe, om vi bär på massa skulder lär ju spelarkontrakten sägas upp för att spara pengar och då drar säkert en del av de mer attraktiva spelarna (och då menar jag inte till utseendet ;-)). Vi blir således tvungna att ytterligare en gång bygga ett nytt lag. I allsvenskan håller säkert våra bästa junisar måttet men inte i eliten, tyvärr.
Ja, jo, iofs. Men det är ju ändå samma sak det kommer att handla om nästa år; spela 26 matcher i ES och sen kvala eller spela 22 matcher i AS och sen kvala. Vi kan ju ha samma lag i båda scenariona.
I teorin kan vi naturligtvis ha exakt samma lag och kostnader i Elitserien som i Allsvenskan, men i praktiken skulle det nog inte bli så. Det man kan vara rädd för är att vi om vi nu klarar oss kvar återigen tar på oss en för stor budgetkostym nästa år. Och går lika mycket back igen.
Jag tycker att vi kör på tills vi kraschar. I sinom tid ska väl Uppsala skaffa hall iaf och då lägger jag det här engagemanget på hyllan.
Relitaskräcken gör att jag tveklöst håller med Apan! Sen är jag lite mer positiv, efter att Josse ingjutit lite mod i halvlek senast.
garligur skrev...
Relitaskräcken gör att jag tveklöst håller med Apan! Sen är jag lite mer positiv, efter att Josse ingjutit lite mod i halvlek senast.

Asså, finns det ljusglimtar, finns det hopp?! Jag behöver också positiva vibbar, Mår skit av allt elände som drabbat mitt kära Sirius bandy på sistone.
Vi måste hur som helst skära på lönerna om vi inte lyckas vända på intäktssidan. Oavsett serie. Just nu motsvarar vår position i löneligan inte ens vår position i det sportsliga.

I allsvenskan går det bevisligen att nå kval genom en trupp till stor del bestående av framgångsrika junisar. Det är Tillis ett exempel på. Likväl som det går att vara lite av ett Sirius B-lag (läs Unik) och tillhöra toppen. Lönemässigt är det en billig serie att spela i. Och i nuvarande utformning så rör det sig inte om så långa bortamatcher heller, undantaget Happis away som i sig kostar omkring 50K. Så garanterat skulle utgifterna minska, frågan är hur mycket intäkter som skulle gå förlorade?

Å andra sidan respekterar jag åsikten om att köra på fartblint tills halvdöden inträffar.

Tror inte att vi skulle spela i Relita i allsvenskan eftersom stora (väl?) delar av vår "kundkrets" (ursäkta ordvalet) bland våra närmast sörjande ändå föredrar Studan.
Ja, det var bra snack av Josse!

Det var ingenting om den akuta krisen, men det handlade om hur man skulle kunna få med biokemijättarna på tåget, vilket jag tror nästan är enda vägen för att nå långsiktig framgång på allvar. Josse hade lite fräscha idéer och tankar där. Bara att hoppas att någon vill lyssna.
Det låter bra. Jag vill få tillbaka framtidstron. Framtidstro hade jag inför denna säsong. Bra värvningar, Thony som tränare och lovande junisar på tillväxt. Trodde ett tag i min enfald på slutspel.
Fast junisarna kan man knappast klaga på.
Joint, du missförstår mig. Jag är mycket tillfreds med våra junisar. Gustav, Thoren, Camilton och Eklund m.fl. är vår framtid.
Ah ok.
Ja, vi har en stomme av juniorer som skulle kunna börja bygga kring, men ett problem som jag upplever det är att junisarna i vår stad trappar ner på satsningen ju högre uppåt i åldrarna de kommer. Kanske på grund av den akademiska kultur som råder här. Men visst kan man hoppas på junisarna. Däremot är ES en skitsvår serie att matcha in dessa i, i synnerhet i ett bottenlag, det är bevisat. Ingen som matchats hittills i år har ju dock gjort bort sig, vilket är skoj att se. Men ingen har heller kanske glänst sådär värst. En i mängden är dock ett gott betyg för ynglingar.

Om vi ska vara, eller tvingas vara, ett återkommande kvallag år efter så ser jag hur som helst hellre att vi gör det med små - och egna - resurser. Det i sig skapar en förståelse och tålamod. Med tanke på det ekonomiska läget köper jag absolut att se mer billig arbetskraft.

Thony? Ja, han är säkert jättebra och spelet har klickat på ett annat sätt än förr när det väl har klickat. Men nu gäller det att han tar sig ur den negativa spiralen och sätter ett kval-spel. Plocka fram blåställen och ta fram krigarutrustningen. Jag vet inte om det är Pirre som ansvarar för det defensiva, men försvaret har ju hur som helst inte sett bra ut.

Nyförvärven? Tja, många har muttrat på Hammarström men hans målskörd på 29 strutar är svår att klaga på. Däremot är han ju ingen lagpappa, ingen som bär laget. I övrigt är jag faktiskt inte så jäkla imponerad av nyförvärven. Jenefeldts utvecklingskurva var dock uppåtgående, men så skadade han ju sig tyvärr. Men av Widén, Andersson, Lindgren och kanske även Rudell hade jag förväntat mig lite mer utav.
Kanske har diskuterats redan men vet man vart falun spelar om dom kvalar?
finns ju tunet i borlänge eller hallen i rättvik som lär ligga nära till hands?
De ville ju helst flytta om så de får börja med två bortamatcher. Tveksamt om de får det dock och isf är det väl som johann skriver.
Annars vore ju Hedvallen läckert - klassisk blåsvart kvalmark.
Fatta Grängesvallen!
Repost:

Om Falun går till kval så har man en plan:
http://www.dt.se/sport/bandy/bs-har-en-plan-for-kvalet
dvs man önskar sig två bortamatcher då laget inte har tillgång till Lugnet. Alternativt får väl matchen spelas på Hedvallen eller i Sandviken, Borlänge alt. Rättvik.

Låt Falun spela var de vill. Jag ska slakta ett lamm och offra till bandyguden, så de hamnar i den andra gruppen. Vilket skulle innebära att vi för Katrineholm och med största sannolikhet Nässjö. Katrineholm slår ju tveklöst Köping och vinner, medan Nässjö bör kunna ta andra platsen i södra tack vare hemmaplansfavör mot Jönköping.

Och därmed har vi bestämt, offrat och klubbat igenom detta. Således behövs ingen lottning. Blodsoffer regerar!!!

Ja, det var bra snack av Josse!

Det var ingenting om den akuta krisen, men det handlade om hur man skulle kunna få med biokemijättarna på tåget, vilket jag tror nästan är enda vägen för att nå långsiktig framgång på allvar. Josse hade lite fräscha idéer och tankar där. Bara att hoppas att någon vill lyssna.

Någon som vet mer om detta?
För er som vill spana på ev kvalmotståndare så finns det ett reportage från matchen Falu BS - Tellus att titta på.
https://www.youtube.com/watch?v=_KmYHSf1zIc
Jenefeldt är på g! Tränar för fullt enligt UNT. Fast han har ju säkert tappat en del i kondition men det är ju en vecka till kvalet.

Jenefeldt är på g! Tränar för fullt enligt UNT. Fast han har ju säkert tappat en del i kondition men det är ju en vecka till kvalet.

I samma artikel hävdar unt att vi börjar borta mot en allsvensk vinnare. Katrineholm e möjligt men gripen e kört för mg.
Jag skulle ta det där med en nypa salt. Kan vara en felskrivning. Men jag har mejlat Lundh och frågat om han sitter inne på något.
Lottas lördag eftermiddag hur som helst. Lajvsändning från Katrineholms lokalblaska eller dylikt.
Lundh bekräftade vad han skrivit, vi inleder alltså mot en av seriesegrarna.

Gripen borta är den värsta start jag kan tänka mig. Så det lär det såklart bli.
bandyförbundet har riggat hela skiten
Intressant att Zocke möter KVBS som spelare i Köping på lördag. Han kan ju sikta in sig på att slå knäskålarna av deras bästa spelare för att underlätta för Tillberga i kvalet. Inte för att jag tror det om Zocke, men ändå.

F.ö. gratis entré i Katrineholm under hela kvalet. Ännu en anledning att hoppas på den lottningen.
F.ö. gratis entré i Katrineholm under hela kvalet. Ännu en anledning att hoppas på den lottningen.

Detsamma i Trollhättan.

Intressant att Zocke möter KVBS som spelare i Köping på lördag. Han kan ju sikta in sig på att slå knäskålarna av deras bästa spelare för att underlätta för Tillberga i kvalet. Inte för att jag tror det om Zocke, men ändå.

Helt sanslöst! Kan bara hända i bandy! Vafaan är det för regelverk egentligen? Inga spelarövergångar efter 15:e januari men en klubbchef i ett eliserielag som skall kvala får lira mot ett annat kvallag i sista omgången av allsvenskan? Alltså...den här sporten som man älskar så mycket...suck!
Jag vill minnas att kvalspelet ser ut just enligt dessa prmisser sen tidigare. Jag ber bara en stor bön till bandyguden att den blir Katrineholm och inte gripen....
Garligur: vi har tidigare slutat 11:a och 13:e, i år blev vi 12:a och alla tre åren har vi fått starta mot en allsvensk seriesegrare. Tror inte det finns något mönster i det alls (utom möjligen att bandyförbundet hatar sirius och vill ge oss svårast möjliga spelschema)
Tydligen är allt redan färdiglottat å klart. Pajasförbund.
Ja, men allt är inte lottat.... Obehagligt nervöst just nu....
FAAAAAN!!!!
Satans skit. Rationaliserar direkt och säger att Gripen inte är bättre än exvis Vetlanda.
Jo det lottades i januari.
Gripen hade stora problem med Surte idag som kom långt ner i serien. Förvisso hade inte Gripen något att spela för med ändå. Vi ska bara vinna det här.
Nåja, jag slapp i alla fall jinxa oss. Hade det blivit Katrineholm hade jag korkat upp en flaska bubbel och firat....
Förbundet lär sig aldrig... Till en av kvalseriens ovissaste drabbningar skickar man ciruks Kandell. Clownen Bebbo och hans bröder startar upp med Gripen - Ljusdal
Karlsbyhedens bandyplan - jag får vibbar från min aktiva tid som bandyspelare i den fina klubben Vide. Vi höll till i den lägsta division och mötte bl.a. Kåre och Spillersboda. Karlsbyhedens bandyplan, (se Brukarns sedvanligt eleganta beskrivning av arenan på hemsidan) påminner en del om ovanstående klubbars bandyplaner. Charmigt förvisso men lite halvskandal tycker jag nog det är att ett kval till högsta divisionen ska spelas på en uppspolad åker mitt i skogen. Fast det är väl som Putte twittrade; en njutning för de flesta västringar ;-)
Hedvallen är den enda alternativa konstfrusna bana som finns inom Falu kommun. Jag kan tänka mig att BS inte ville lägga matchen hos någon av sina övriga seriekonkurrenter Rättvik eller Borlänge. Alternativet hade ev. varit Göransson Arena och det hade nog inte varit ekonomiskt försvarbart.
Visst ligger den mitt ute på landet bland höga tallar och granar men det finns mycket bandykunskap bland dessa glesa träd.
Det är ju en underbar bandyplan! Det är f.ö. inte en åker utan den ligger uppe på åsen i södra delen av byn Karlsbyheden. Där har jag jobbat.... mycket
Putte twittrade som sagt till västra sidan med ett foto på Hedvallen. Bilden fick mig att tänka på Kåres "gamla" bandyplan (spelar nuförtiden i Norrtälje om jag förstått det rätt). Belysningen var, snällt sagt, undermålig och Kåre hade som taktik att vid avslag slå en hög lyra mot vårt mål (där bl.a. knivsta-Stefan var målis) och det hände att den gick in. Målisen såg inte ett skit när bollen försvann i mörkret för att någon sekund senare uppenbara sig i ljuset från den kassa belysningen men då var det försent :-D. Hoppas på bättre belysning på Hedvallen.
Den kan aldrig ha gått in när kniv-Stefan stod för han har så vitt jag förstår aldrig släppt in något mål alls.
ThomasD skrev...
Den kan aldrig ha gått in när kniv-Stefan stod för han har så vitt jag förstår aldrig släppt in något mål alls.

Kniv-Stefans minne är bra fast kort :-D

. Hoppas på bättre belysning på Hedvallen.

Belysningen på Hedvallen brukar vara utmärkt. De har höga och bra strålkastare till skillnad från ex Lugnet som har lampor hängande ovanför planen.
Kåre lirar väl allt som oftast i Sollentuna? Naturisen på Bergsjöplan i Kårsta är väl reserv om vädret tillåter
Hör och häpna, Gripen räknar med 4000/match och Ljusdal 2500/match.
Herregud, Gripen drar nog iofs mycket, men 4000 låter helt galet. Och Ljusdal har ju ett snitt på 500, det brukar ju inte direkt bli publikrusning när man kvalar nedåt.
Räknar var kanske fel ord. Hoppas verkligen, för deras skull, att de inte budgeterat med ovanstående siffror. Siktar man högt kanske man når någorlunda i alla fall, för Gripen lockade 1 600 (gratis)besökare vilket ju egentligen får betraktas som godkänt. Hälften så många var på Backavallen, trots gratis även där, medan knappa 600 betalade var i Falun och Nässjö. Hoppas att vi når fyrsiffrig siffra på lördag, så att inte kvalet blir en ekonomisk börda.
Har de budgeterat med 4000/match ikvalet så lär deras ekonomiska plan gå åt pipan. Kan det hela resultera i att Ljusdal och Falun får gratisplatser?
Tänker att de kanske vill ha 4000/2500 totalt i kvalet? Låter ju helt barrockt annars.
Jag tvivlar starkt på att det kommer fyrsiffrigt nån match i kvalet.
Hybrisen är total, och superbonkelaget Ljusdal haussar om att det här är början på vägen till slutspelet. :-D

Det som är positivt med publiksiffrorna nu är att det väl för våran del lär vara 100 % betalande på riktigt. Viktigt!
Fast de har räknat med gratis inträde så då tappar de bara lite fikapengar.
http://www.ljusdalsbandy.se/nyhet_visa.asp?id=1098
Ingen hybris alls där inte.
Såg nu att GBK hade en jäkla radda sponsorer som täcker upp den fria entrén. Runt 175 kr/person.
Märkligt att det överhuvudtaget finns några sponsorer i den där konkursmässiga staden. Inte lär det vara NEVS i alla fall.
Vem är Trollhättans ågerup?
Många bäckar små ...
Så här är reglerna om fler lag slutar på samma poäng:
1. Bäst inbördes
2. Bäst målskillnad
3. Flest gjorda mål
4. Lottdragning
Slå Ljusdal med 1-5 och Gripen med 2-3 då :)
Om man vinner varsin, så vet jag dock inte utifall man går på målskillnaden i inbördes mötena eller den generella målskillnaden. Vet någon? Orkar inte googla fram någon PDF-fil ... :-)
Äh, nu vinner vi resten av matcherna. Det får, ta mig fan, vara någon ordning. Vi är bäst!
Sirius Hej!
Det verkar inte som Bandyförbundet själva vet vad som gäller om tre lag hamnar på samma poäng. Just nu står det ju i alla fall klart att vi förlorat inbördes möte med Ljusdal. En 2 målsförlust mot Gripen skulle innebära att vi förlorat inbördes även där. Då är det bara en Gripen-vinst mot Ljusdal i sista omgången som kan rädda oss. Men Gripen är ju då i praktiken klart och risken att de inte tar i för fullt uppe på IP är uppenbar.

Kontentan av det hela är att vi nog måste ta poäng i morgon!
KÄÄMPPAAA!!!!
Gripen kommer troligen inte vara klara när de åker upp till Ljusdal, däremot kan de sannolikt tåla en ganska stor förlust. Med tanke på hur deras två senaste kval slutat så tror och hoppas jag dock att de inte lämnar en enda millimeter åt slumpen utan går för fullt hela vägen.
...fast det hela beror iofs på hur "inbördes möten" mellan tre lag fungerar. Som sagt verkar förbundet inte veta själva. Enligt en möjlig tolkning skulle Gripen visst kunna bli klara vid seger med två mål mot oss på lördag, eftersom vi då förlorat inbördes mot både Ljusdal och Gripen. En annan möjlig tolkning är att man gör en ny tabell utan Falun, och isåfall kan Gripen ryka på att släppa in en massa mål mot Ljusdal.
Senaste beskedet från @svenskbandy: "vi släpper en nyhet alldeles strax så alla får samma information som gått ut till klubbarna. Hoppas det blir tydligt."

Det hoppas jag också.
Nya bud på sätt och vis. Vid tre lag på samma poäng gäller inte längre inbördes om jag fattar detta rätt. Borde vara till fördel för oss.

1, poäng
2, inbördes möten.
Skulle två lag hamna på samma poäng och ha 1-1 i inbördes möte räknas målskillnad, därefter antal gjorda mål i detta inbördes möte. Kan lagen ändå inte skiljas inträder punkt 3 och 4, enligt nedan.
Skulle tre lag hamna på samma poäng inträder direkt punkt 3 och 4, enligt nedan.
3, målskillnad i alla matcher (även med det fjärde lagets matcher inräknade)
4, flest gjorda mål i alla matcher.

http://www.svenskbandy.se/NYHETER/SENASTENYTT/InforslutstrideniElitseriekvalet/

Se där ja..... Definitivt en fördel för oss. Samtidigt ett brott mot all standard när det gäller att räkna fram en tabell, men för en gångs skull kanske vi gynnas av bandyförbundets konsekventa inkonsekvens.
Det är en cirkus. Glöm det där med lottdragning med andra ord. Bandyförbundspampen som höll i lottning sade att det skulle dras lott om det inte går att skilja lagen åt efter alla parametrar, men enligt ovanstående ska det i så fall spelas om det. Det är ju i princip helt osannolikt att något sådant händer, men ändå rörigt att pamparna själva inte vet vad som gäller.
Såg en intervju på Bandypuls med Thony. "Det är folk som vill att jag lägger av". Mådde dåligt av att höra detta. Okej, man kan ha, och ska kunna ha, kritiska synpunkter på tränaren när spelet är kass men nu i ett kritiskt läge måste vi ge Thony vårt förtroende. Jag hoppas och tror att det blir bra med tiden. Kämpa Thony, du har min tillit!
Äh, det är ju bara vår gamle vän "med känsla" som som vanligt så här års ballar ur på vår tränare, vem det än är för tillfället, på UNT's artikelkommentarer. Det är iaf vad jag misstänker att han syftar på, och det är ingenting Thony borde bry sig om.
Det är väldigt skönt att han tog sitt förnuft till fånga, insåg att han inte är en supporter och hoppade av här. Hans gnäll var ovärdigt en supporterklubb.
Thony pratar ut om pressen i dagens UNT också. Sett till det sportsliga har ju vi på Västra varit väldigt milda med vår kritik mot honom ändå. Jag vet inte vilka falanger han syftar på. Kan det vara styrelsen? Om han syftar på UNT:s troll så är det ju bara för mycket ...
Jag fattar inte heller vad han snackar om. Ringer det folk hem och hotar honom på natten eller vadå?
Blir det resa till Ljusdal-Gripen? Sopa på, GBK!!!
Ingen mirakel i år...
Inte för att jag tror att det ska hända iaf men blir det någon ny arena ifall (gud förbjude) vi åker ur?
Jag har nog gett upp hoppet. Trött. Dessutom ser jag ingen mening med att vi även nästa elitseriesäsong blir ett bottengäng, vilket vi med största sannolikhet blir om vi skulle klara kvalet. Jävligt trött på att vara en loser. Jo, jag tål motgångar men det finns ta mig fan gränser.
Nä, tid att bygga ett nytt blåsvart lag och skola in våra junisar ordentligt. Det borde finnas en bra grund för detta. Det kommer att ta några år innan vi är redo att gå upp.
Vägrar ge upp. Antingen vinner gripen eller så gör vi 14-16 mål framåt. Gripen kommer inte lägga sig
kniv-jonas, beundrar din optimism och starka tro på vårt älskade bandylag.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt om vi vinner och Gripen vinner. Alla pratar om mirakel. Varför?
Tycker Jonas är ganska realistisk.
Målskillnad är helkört att klara. Sen tror jag på kanske 25-30 % chans att Gripen snor poäng i Ljusdal. Tror iofs att Gripen går taggade in i matchen, men det känns tveksamt om de orkar köra ända in i kaklet om Ljusdal krigar som de brukar.

Men den sista halvtimmen i Trollhättan tog fan knäcken på min tro på det här bygget. Man är så sjukt besviken på lagets prestation i kvalserien. Kvalspel ska föda hjältar, som ifjol och året innan det. I år känns vi bara patetiska. Känner lite som Nyllet, jag ser fram emot att börja om från noll med spelare som brinner för laget och en tränare som lever i nuet.

Kanske känner annorlunda tisdag kl 21 om saker rullar vår väg.
Handlar inte så mkt om tron på oss mer att jag måste tro på det för att inte bryta ihop. Det pratas om att börja om ta ett steg ner bygga nytt etc. Någon övertro på att vi ska kunna vinna en allsvenska och gå upp med ett lag baserat på egna spelare. Bandyn funkar inte så, missförstå mig inte jag älskar att det går bra för våra juniorer inget snack om det. Men för att en junior ska utvecklas ser jag inget posetivt med att spela matcher mot tja tex bandyzooke. Jag ser inte heller ett lag byggt av egna juniorer för att det är enligt mig en orealistisk tanke. Får vi fram en riktigt bra elitseriespelare var tredje år är det fantastiskt i min värld. Våra sponsorer har ställt upp iår när det har skitit sig totalt, tror inte dom är jätteintresserad av att se allsvensk bandy där deras reklamplatser bevittnas av ja kanske 300 pers per match. Och vad jag förstår försvinner en del av pengarna om vi inte håller oss kvar. Redan nu är det ont om personal på kansliet, hur ska man få in en klubbchef som ska få förtroendet från sponsorer bygga om från början jaga sponsorer jobba 40-60 timmar i veckan nästan gratis? Jag har inte svaret på någon av frågorna jag funderar omkring, jag mår otroligt dåligt just nu för jag vet inte ens om jag själv orkar med allting. Jag brinner för siriusbandy men känner mig så otroligt sviken och bedragen av styrelse tränare och vissa spelare just nu. Man kämpar och sliter för att ta sig till matcher redan nu hur fan ska det gå med intresset i allsvenskan?

Jag måste tro på att det löser sig både ekonomiskt och sportsligt redan iår, för jag tror det är lättare att få sponsorer spelare och klubbchef om du går in i en elitseriesäsong med noll i skulder och ett blankt blad än att gå in i allsvenskan med skulder.

Jag har kanske fel vem fan vet nu ska jag lägga mig i fosterställning igen.
Jag sträcker mig till att det är fifty-fifty mellan Gripen-Ljusdal. Att vi gör sisådär 15 mål känns däremot avlägset, det ger jag bara någon enstaka procent chans till. Vårt anfallsspel har ju mest byggt på några soloprestationer, vårt hörnspel har varit bedrövligt och desperationen framåt har inte synts till alls. Falun kändes som ett gäng hedersknyffar också, jag tvivlar på att de kommer att vika ner sig men de har en något sämre målvakt nu i alla fall. Men att vi gör tillräckligt många mål för att fixa det på egen hand? Ja, då tar jag tillbaka allt ont jag sagt om dessa grabbar. Så lätt kan man vinna tillbaka mitt förtroende. Sedan har jag mycket enklare att acceptera ett nederlag om alla verkligen gett allt. Men att förlora på grund av bristande krigande, nej då orkar jag inte ens tacka.

Det positiva (personlig åsikt) med förfallet vore ju just det där med att hallbygget kanske läggs på is. Hallbandy på Studan känns ju inte alls kul, men det är ju några år bort hur som helst. Låt oss få uppleva lite häftiga matcher innan dess, hur som helst. Men hur? Som Nyllet är inne på känns kval 2015/16 förutsägbart. Men så vill vi ju inte ha det år efter år. Jag kräver inte slutspel, men kan vi ta steg för steg och börja med att få en okval-placering så skulle det nöja mig. Därefter kan vi bygga vidare och försöka ta ytterligare mark. Men som sagt, jag vill se en plan på hur man ska bygga Blåsvart och se längre än vad näsan räcker, det vill säga långsiktigare än en säsong.

Fördelen med att åka ur att vi kan "göra en Tillis" och bygga nytt. Unik, som är lite av ett B-lag till oss, har ju varit och nosat på kvalplatsen i år utan att ens satsa och Falun tog platsen som nykomling. Det är inte en så jävla bra serie, menar jag på. Glappet mellan våra två högsta serier är stort, vilket kvalet ger fingervisning på även i år där endast ett lag färgar. Nu åkte ju Zockes Köping ur, så honom slipper vi se i vilket fall som helst men bottenlagen ur denna serien är bara för oseriösa och drar ett löjets skimmer över elitidrottsstämpeln. Jag vill, för sportens skull, se en superettan över landets näst högsta division men det är en annan diskussion. Apropå Zocke så får man väl ändå säga att hans TB gjort en bra resa som vi skulle kunna konsultera och ta rygg på.

Ja, klart är att vi skulle förlora intäkter. Oroväckande nog skulle vi, vad jag förstått, också förlora en hel del av de insamlade medlen från sponsorer. Men - allsvenskan är en mycket billigare serie. Vi kan utgå ifrån låga löneposter på ett helt annat sätt. Bygga utifrån hjärta och framtid. Jag vill se en satsning som känns trovärdig. Inte bara att vi lallar på i botten år efter år, önskekalkylerar och drömmer oss tillbaka till succésäsongen.

Men ja, jag vill stanna kvar. Situationen kring Sirius Bandy känns bara inte bra som den är nu. Men den kan kännas än värre på tisdag kväll ... Huvvaligen.
Att bygga på egna juniorer låter självklart bra, men vad är det som får er att tro att de stannar kvar tillräckligt länge i klubben när Villa och Saik öppnar plånboken??
Att bygga på egna juniorer låter självklart bra, men vad är det som får er att tro att de stannar kvar tillräckligt länge i klubben när Villa och Saik öppnar plånboken??

Avdelning lyxproblem.
Enligt twitter-Zzzzzockes tolkning av reglerna har Sirius redan åkt ur. Det är OK. Enligt min tolkning har Tillberga aldrig gått upp.
Kung Brukarn.
Tillberga, en dagslända inom svensk bandy. Det mest onödiga bandylag svensk bandy någonsin skådat.

Enligt twitter-Zzzzzockes tolkning av reglerna har Sirius redan åkt ur. Det är OK. Enligt min tolkning har Tillberga aldrig gått upp.

Han har i alla fall med sitt tjat fått Ljusdal att överklaga de "ändrade" reglerna!
Varför fick tillberga gå upp egentligen? Alltså vet att Gripen inte klarade ekonomin men kunde de inte tagit ett riktigt bandylag istället? Typ Örebro eller KVBS
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/ljusdal-lamnar-in-protest
Skönt!! Tyder på en viss nervositet hos LBK! (Sen har han givetvis rätt i sak, men det här är ju bandyförbundet, så vad väntar han sig...)
Jag håller också med Zocke/LBK i sak, däremot tycker jag att alla gör en felaktig tolkning av vad inbördes möte mellan tre lag betyder. Zocke och LBK vill jämföra alla lagen parvis, vilket skulle göra Gripen teoretiskt klara. Det kan ju dock ge upphov till rätt konstiga situationer, t.e.x om lag A har slagit lag B, lag B har slagit lag C, och lag C har slagit lag A.

Det man brukar göra i sådana här fall är ju att räkna om en ny inbördes tabell mellan de tre lagen, utan matcherna mot Falun. Isåfall hade Gripen inte alls varit klara, utan läget hade varit i princip detsamma. Enda skillnaden hade varit att vi inte hade haft möjligheten att ta igen målskillnaden i matchen mot Falun, men det är ju ändå orealistiskt.
Ja, förbundet har i vanlig ordning gjort dubbelfel. Det finns några vedertagna sätt att hantera detta. Förbundet har uppfunnit ett nytt. Men det värsta är kanske att de uppfann det hela under pågående kval!!!!
Extremt oseriöst!
Slog mig precis en gång till att vi faktiskt är kvar i Elitserien nästa år.