Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius Damer 2015

Seger mot Finska mästarna Åland United.
Jenny, Tempest-Marie och Tyra nätade tydligen

Ser bra ut inför säsongen med en sån fin seger.

Svag första halvlek och en oförtjänt 2-1 ledning i paus. Mycket bättre i 2:a och totalt sett ett rättvist resultat! (hyfsat iaf)
Jag håller inte med. Sirius spelade ganska bra defensivt i första halvlek. De övade på korta passningar vilket gav Åland en fördel för att de pressade högt!
Tänkte dra ned o kolla damerna kl 14 på Österängen
Rätt kass match tyvärr. Bra inledning med ett par bra chanser men sen blev de bekväma och lät Östersund komma in i matchen. Mittfältet såg mycket trögt och orörligt ut, slog bort var och varannan passning. Efter Östersunds mål ryckte man upp sig och Wixner gjorde ett som vanligt superinhopp och hade sånär gjort mål direkt men skickade in passen till målet i sista ordinarie minuten. Ynkligt av domaren dock att bara lägga till 4 min efter att alla byten gjorts samt att en skada på Östersund-spelare tog ca 10 minuter....var det verkligen så att hon blåste av bara för att Vesta skulle möta Morgongåva på utsatt tid?
Dåren till tidsoptimist sade att hon hade stoppat klockan i samband med skadan. Bullshit. Pajasdomare!
Nån som ska se damerna ikväll? Studan 19
Alltid!
bsbs-redaktionen minus undertecknad ska dit.
FAN
(Dam)Västraeffekten :-( :-P
Gustaf Andersson på UNT envisas med att räkna fel bara för att försöka provocera. Gunilla skickade t o m bilder till honom för karln skulle kunna räkna rätt men nej han lyckades inte ändå. Pajas
Dam kl 15 Studan. Sirius-Jitex
Komfortabel 3-0 seger. Bra med vinst innan uppehållet. Sirius hej!
Imorgon, Lördag klockan 15.00 på studan. Mot Kalmar.
http://mobil.unt.se/sport/tackade-nej-till-seriens-basta-3848446.aspx
Inte så insatt i damfotboll överlag, men det här måste vara årets felbeslut. Herregud, hon har ju gjort 30 mål på 18 matcher och var helt klart matchens lirare på Studan. Det är nästan så att jag vill dra fram "avgå"-kortet här ... :-D
...och självklart avgjorde hon även dagens match.
Mår illa av Meisels uppenbara glädje över att äntligen få sätta dit Sirius ordentligt (vad fan har succéförsäljningen av Kerim med detta att göra?)

Men mår ännu mera illa av att han faktiskt har rätt i sak. ”Redan när jag fick reda på nyheten så visste jag att det skulle bli en riksnyhet” skriver Meisels, och det borde såklart Ola också ha förstått. Det är nästan en prestation att sköta den här saken så klantigt som Sirius har gjort. Är det något som är ett problem för oss på lång sikt så är det vårt rykte som en stöddig, arrogant och maktfullkomlig förening. Och varenda gång vi beter oss just som en sådan så blir ryktet allt svårare att tvätta bort.

Nu väntar man på att Ola ska komma ut på banan och pudla alternativt försvara och förklara sig. Han har varit ute i hetluften förut, och nu hoppas man att det ska märkas.

http://www.unt.se/sport/overgivna-och-tystade-3897170.aspx
Olas uttalanden var något klumpiga och likaså det här försöket att leka Nordkorea. Trist att en sådan här nyhet får medieexponera Sirius fotboll 2015.
Förresten finns det en mycket bra gräsplan på Årsta IP. Det här med att damlaget tar skutan till Åkerlänna låter lite offermentalitet. Det var dock inte längesen som vårt herrlag drog till Väsby för att spela fotboll på gräs. Så kommunen kanske borde öppna ögonen och sköta om mer än en matta i den här staden. Men i stället för att väcka den debatten så blir det ett dumt maktspel internt. Nej, detta skötte man inte så snyggt.
Bra och snabbt svar av Ola Andersson i UNT nu. Och problemet bör hamna där det hör hemma, hos kommunen och bristen på bra planer. Men Meisels såg en chans att både skjuta på herrarna och smöra för damerna, något han genomgående visat under sina år på UNT.
Bra och rakt svar av Ola. Och extremt missledande och lömsk citeringsteknik av Meisels vad det verkar.
UNT är ju f.ö. garanterat den enda lokalblaskan som tycker det är negativt när stadens lag säljer en talang till Allsvenskan för miljonbelopp. Eller gör en nyhet av att samma lag söker ett kommunalt bidrag på 6000 kronor.
Bra svar, som sagt. Hoppas nån läser det. Det lär ju inte citeras i riksmedia direkt.
Nästan komiskt hur Meisels måste replikera omedelbart. Han tål aldrig någon egen kritik. Det är mellanstadienivå på den reaktionen. Rubriken var faktiskt "Övergivna och tystade". Skapligt försök till sensationsjournalistik. Sedan hade Sirius säkert kunnat hantera detta smartare.
Känns som att Meisels drömmer om att få jobb på Expressen eller Aftonbladet och ägna sig åt grävande sensationsjournalistik. Det är dock bara att inse att han själv spelar i tidningarnas Korpen.
Och då är Meisels ändå flera divisioner mindre sur än sin kollega...
Jag anser inte att Ola Andersson har blivit felciterad, däremot har inte alla hans citat kommit med, något som påverkat artikeln enligt Andersson.

Betyder för mig att Meisels valt ut citat för att vinkla artikeln. Bra jobbat, pajas.
Meisels behöver sina dagliga ryggdunkar av Observers för att orka med sitt jobb.
Det är ju helt rätt, planen suger och sirius herrar är på väg upp i allsvenskan = mer publicitet, mer pengar etc etc men för all del låt oss klaga på Ola och Sirius utan mer info/all info.

Måhända att det har blivit fel med akademi vs damlag och sånt men pajas unogård jobbar ju inte för jämställdhet eller för damfotboll om det är såhär han reagerar vid en sådan liten grej.. Varför sa inte han till UNT att det är planen som är det största problemet? Varför gav han ingen kritik till kommunen? Han är ju ute efter att skada Sirius varumärke med såna uttalanden. Mupp.

Jag gillar damfotboll och är alltid där och som vissa av er vet så hjälper jag även till innan matcherna med evenemanget och jag är både glad och stolt att Sirius har en damfotbollsavdelning och det är synd att det är så olika villkor men det är ju inte Sirius fel eller herrfotbollens. Det är ju ett problem som ligger hos supporters eller icke supporters i detta fallet. Damfotbollen attraherar inte lika mycket folk och konsekvensen blir mindre pengar.

Så. Är. Det. Bara.
Hej Brännan, hur var det egentligen med Dalkurds dam- och flicklag? Jaså, lades de ned för några år sen. Intressant.

https://twitter.com/andreasopinion/status/647364239716425728
Alltså, jag beundrar faktiskt Dalkurd på många sätt (och för den delen också Brännan). De gör massvis med bra saker. Men alla kan inte alltid göra allt. Sirius gör också massvis med bra saker, nattfotboll och ronjabollen t.ex. Blir trött på att Sirius ska svartmålas av en ohederlig och sensationskåt lokaljournalist. Och blir trött på folk som sätter sig på sina höga hästar och skriker med i kören.
Intressant att de lyckats skriva 5!! artiklar/inlägg på bara en dag på unt.se om denna "skandal". Perspektiv…
1. Klantigt skött av Sirius.
2. Ola och Unogård borde ha löst detta innan man går ut i media, där vet man ju att gamarna kastar sig över detta med hull och hår.
3. Sensationshysteri hos Meisels som nästan kissar på sig för att han blir citerad i skvallerpressen. Hänt i veckan nästa.
4. Ibland tycker man att Brännan borde låta sin twitter vara tyst. Han är ledare i ett lag där man lade ned sin flickverksamhet för nåt år sedan. Snacka om att kasta sten i glashus... tyvärr Brännan du är en bra kille men ibland skriver du innan du tänker.
5. Damfotboll är fortfarande roligt att se och våra blåsvarta damer är värda all respekt, men just nu är de inte inblandade i toppstriden. Om det ska prioriteras vem som får spela var är utgången ganska klar. Om damerna hade legat på kvalplats och herrarna i ingenmansland är jag säker på att klubben prioriterat damerna, men då hade nog fan inte Meisels och de andra gamarna inte skrivit en rad.
6. Storm i ett vattenglas
Den perfekta sammanfattningen!
En annan fundering: Sirius dam spelar ju nästa match på JKA i Östersund. En konstgräsarena. Så varför inte träna på plast inför den matchen? Varför stöka på gräset då? Öppet brev, Unogård?! 8-)
I andra uppländska klubbar hotar ordföranden journalister som tänkte fråga lite om kvinnomisshandeln inom ledningen. Då blir det inget reportage.
Men den klubben var ju inte Sirius så då är det ju inte så viktigt.
Kl 15 idag på Studan. Någon som tänkt sig dit?
Allt för många damelitmatcher har i år genomförts med utespelare i mål. Senast i dagens Sirius-match. Oseriöst.
Fast hon höll ju nollan...
Fast hon höll ju nollan...

Ett ännu större underbetyg...
Damfotbollen har mycket att fundera på. 216 pers vid fri entré. Trist! Drog inte Bälinge relativt mycket folk när det begav sig? Förvisso spelade ju de i högsta serien, men martyren i mig misstänker att en del drar sig för att gå p.g.a att det är "dumma Sirius". Muppsala i ett nötskal. :-(
Pisk mot nästjumbon Bollstanäs med hela 5-1. Herrejösses.
Jävla tur man inte åkte dit. Fan jag vill ha lite vilja om jag ska se
http://mobil.unt.se/sport/darfor-sparkar-sirius-unogard-3953035.aspx

Tränarbyte även för damerna (jämför med bandyn här).
Ser inte alls bra ut det här. Nu framstår Sirius styrelse som ett gäng mansgrisar som tycker att fotbollsspelande kvinnor (och deras manliga tränare) ska hålla sig på mattan. Onödigt och pinsamt.
Får hålla med Brukarn här.

Riktigt tråkigt att de bryter med en bra tränare pga att han står upp för sitt lag.
Jag har iofs hört att det finns andra än styrelsen som är ganska missnöjda med Unogård.
Det finns säkert mer än en sida av saken, men det är bara en av dem som kommer ut i media. Sirius har förlorat mediaslaget i den här saken med 10-0. Nu får man börja om med att bygga upp förtroendet för hur man sköter damfotbollen igen.
Fast de sportsliga resultaten har ju varit sisådär ska man komma ihåg också. Och Unogård verkar helt besatt i att allt ska vara helt jämställt, gott så, men då har man nog en skev syn på verkligheten. "Sirius herr" lockar exempelvis 10 ggr så mycket publik och genererar av logiska skäl mycket mer intäkter. Ett allsvenskt avancemang där kan ju i sin tur även generera bättre villkor för damerna. Tycker det var lite löjligt av Unogård att gråta ut i media för att man inte fick använda naturgräset inför en bortamatch som skulle spelas på plastgräs. Liknar nästan ett maktspel. Däremot verkar hela det ekonomiska systemet för damlaget ännu mer oklart än all annan oklar verksamhet.

Jag vet att vissa inom Sirius organisation slår sig för bröstet för att klubben har dam- och herrelitlag inom samma organsation. Det är typ bara Djurgårdens IF i övrigt som kan "stoltsera" med det.
Men det verkar ställa till mycket problem och kräver nog en större och mer välorganiserad organisation. Min känsla är att det borde bildas "IK Sirius DFK" där det kan skapas tydliga ramar och växa fram en långsiktig organisation. Att det inte finns flicklag säger fan allt om hur usel denna verksamhet är just nu.
Sorgligt att fokus nu blir på sparkade tränare än att vara full fokus på kvalmatchen.
Tycker inte man är "besatt av att det ska vara jämställt" bara för att man står upp för sitt lag och kräver schyssta träningsförhållanden. Snarare tyder det på bra ledarskap. Man måste kunna ha högt till tak i en organisation, sparkas han endast för uttalanden om träningstider är det idioti.
Nu blev det ett lösryckt citat. Som sagt innan så kändes det som ett maktspel. Att smutskasta vårt klubbmärke i media leder inte till något gott

Undrar förresten om Djurgårdens damer får träna på Kaknäs och ta del av hela deras träningsanläggning? Unogård får det att låta som att IKS är den värsta damklubben i Sverige.

Sedan hade ju, enligt uttalandena, damlaget fått tillgång till gräsplanen on det var de som krigade för allsvenskan. Ljuger Ola och "klubben" om det? Då var det ju en ickesak egentligen.
Vi kan väl konstatera att vi inte har nån aning om varför han sparkats förutom det klubben säger, dvs samarbetssvårigheter men inte hans gnäll om planen i media. Sen att Unogård själv säger att det är det ger jag inte mycket för. Kritik håller man internt och nu gnäller han igen i media. Han har ju en klausul i kontraktet som gör att det går att bryta.
Stämmer uppgiften att spelarna fick denna nyhet via media är det vansinnigt illa skött. Och som sagt har ju klubben verkligen förlorat mediematchen i ett läge där det bara ska vara positivt snack om föreningen. Det är så dumt, så onödigt och så oproffsigt.
Vi är ganska bra på att hantera media på ett oproffsigt sätt.
glöm inte att även media i den här stan är ganska oproffsig
Tja, sett till Fotbollsbloggens betyg (de slutade betygsätta damlaget för ett par månader sedan av oklar anledning) så var Unogård en 2,5:a d.v.s mellantinget mellan "godkänd" och "bra". Ser man även till denna text så får Sirius dams säsong ett svagt godkänt. Med detta mediala efterspel börjar det lukta lite hyckleri, va?
Fantastisk nyhet att Emma Holmgren är uttagen till a-landslagets samling (såsom en av fyra målvakter). Stort Grattis!
Emma till A-landslaget!!! GRATTIS!
Vad trist att klubben inte lyckas lösa det här med damlaget! Pinsam. Ola, ta tag i det här nu, vi vill se våra damer även nästa år
Har jag missat nåt?
Jag vet inte jag. Känsligt det här men jag tror faktiskt att det skulle vara bättre för damerna om de hade en egen klubb, ekonomiskt och organisatoriskt helt fristående från Sirius fotboll typ uppdelningen fotboll och bandy.
Precis vad jag tänkte skriva. Det är nog dags att damerna blir en egen sektion. Kanske man skulle ha gjort som innebandyn gör nu redan från början, alltså starta ett damlag längst ner i seriepyramiden och jobba sig uppåt.
Nu ser jag vad jag missat. IK Sirius FK känns ganska blandad, i en del fall är vi väldigt professionella, i andra fall beter vi oss som totala amatörer. Hanteringen av damlaget är pinsamt dåligt. Jag håller med föregående, dags att knoppa av damlaget i en egen förening för FK verkar inte jätteintresserade av att sköta även damlaget på ett professionellt sätt.

Känsligt det här men jag tror faktiskt att det skulle vara bättre för damerna om de hade en egen klubb, ekonomiskt och organisatoriskt helt fristående från Sirius fotboll typ uppdelningen fotboll och bandy.

Håller helt med. Jag antar att det här var Fotbollsbloggens s k bomb.
Bedrövligt att Sirius har skött det här så illa att det i det närmaste råder inbördeskrig inom klubben. Jag tycker att det är viktigt att Sirius har flick- och damverksamhet, och jag tycker också att den måste få kosta. Men det blir ju jättekonstigt när herrarna och damerna ska slåss om samma pengar, och dessutom ingen bra kombination med att lagen leds av två så starka viljor som Kim och Unogård. Så håller också med om ovanstående, det är nog helt nödvändigt att separera sektionerna.
Finns ju en demokratisk vinst också i att ha sin egen förening. Stora problemet blir väl ekonomin, IK Sirius Uppsala sitter väl inte på några pengar vad jag vet, så då behöver damsektionen gå runt av egen maskin. Många klubbar i DA och EE har ju dock bara damverksamhet och går ju bevisligen runt, så det är väl knappast omöjligt.
Jaså, soppan fortsätter, alltså ... Never ending story..?
Som sagt: Släpp stoltheten (hrrm..) och bilda en egen sektion/"klubb" á la IKS DFK.
Trista skriverier i dagens UNT. Denna uppståndelse smutsar ner Sirius klubbmärke!
Uppståndelsen är förståelig, klubbens agerande är däremot märkligt.
Jag håller med dissteffe. IKS IBK:s satsning på flick- och daminnebandy känns föredömlig. Nu yrkade ju IKS välgörenhet när man tog över DIF som var på ruinens brant, det bör man ha i åtanke mitt i all smutskastning. Men för att IKS tog över andades helt plötsligt en satsning som adrenalinfyllt och kortsiktigt andades "DAMALLSVENSKAN!" och nu när det misslyckats blir allt halvmesyr. Samt att den nuvarande organisationen inte verkar klara av att rodda två lag som vill upp till högsta serien.
separera dam- och herrlaget och damlaget lär gå i praten men det kanske är det bästa? då har i alla fall inte UNT och andra sk media nåt att gnälla på, de gnäller ju inte ett jävla ord om alla klubbar som ger fullständigt fan i damerna.
Varför skulle det automatiskt innebära slutet för damlaget? QBIK har bara damverksamhet men verkar ju överleva ändå.
Tycker det var en rätt bra kommentar av Sirius Fotbolls styrelse genom Ove: http://www.siriusfotboll.se/kommentar-fran-sirius-fotbolls-styrelse-angaende-dagens-artiklar/
Den numera oduglige journalisten Meisels skriver i dagens UNT om att Sirius lägger ner flickakademi. Onödigt att länka artikeln då man bidrar med klick till sensationsjournalistik. Akademin var alltså någon sorts sammanslutning mellan ett 10-tal lokala klubbar, så inte direkt Sirius akademi kan tyckas … men det vinklas ju lite så. Hallå, Sirius har ju inte ens flicklag.

"Nej, det kommer man inte att vara. Jag vet inte varför egentligen utan det får du fråga Sirius om", säger en ansvarig för projektet som för ett par år sedan var sportchef i IKS Dam. Men han frågar ju inte ens Sirius om det. Som vanligt får man inte del av IKS version i artikeln. Vidare skriver han att damkommittén läggs ner, ett påstående som bygger på ett antagande från en avgående person. Vad vill han med sin smutskastningsjournalistik där bara ena sidan får framstå?

Edit: Står visst "Sirius har inte gått att nå för en kommentar." i slutklämmen av artikeln nu. Verkar dock tämligen desperat att publicera så snabbt, eller har även andra inom klubben bortom KB börjat bojkotta Meisels? :-O
Det är mycket möjligt att jag överreagerar, men börjar det inte kännas som att Meisels är ute på ett korståg, med som enda uppgift att försöka misskreditera Sirius?
Tycker inte det här känns seriöst överhuvudtaget längre. Visst, klart man ska granska Sirius ur alla aspekter, inklusive damverksamheten, men det känns som att Meisels snarare ägnar sig åt lågintensivt krypskytte mot Sirius. Är det här ens en relevant nyhet? Och hur mycket har han ansträngt sig för att få ”nå” Sirius?

Oj vad jag längtar efter en ny penna på UNT-redaktionen. Meisels/Andersson har väl gjort Sirius i 5-6 år, och det går bara utför. Tänk att få läsa insatta texter om fotboll istället för trams och fjant om kostymer och usla imitationer.
De fick ju mycket uppmärksamhet och uppskattning när de skrev om Unogårdgate och märkte väl att det fanns en bra vinkel som man kan fortsätta på nästan i all evighet, dvs att Sirius hatar damfotboll.
Folk i Uppsala vill läsa negativa saker om Sirius fotboll och UNT vill ha nöjda läsare.
Återigen har Mejseln lyckats hitta en möjlighet till att skriva negativt om Sirius.

Helt uppenbart har han kommit på kant med en eller flera i Sirius herr, och han vill minsann visa att han som journalistmurvel tillhör den tredje statsmakten.

Fan, någon ansvarig sportchef eller liknande på tidningen måste ta spolingen i örat. Långsintheten börjar bli parodisk, och skadar framförallt Sirius. Lokalblaskan borde inom ramen för objektiv journalistik ändå vara stöttande till länets bästa fotbollsklubb, kan man tycka.
Meisels börjar bli riktigt löjlig
GUSK-matchen imorgon flyttad/inställd