← Sirius Bandy
Silly season 2015/2016
Nyllet
· 2015-03-11 10:26
· 118329 visningar
Dags att öppna denna tråd. Vilka stannar? Vilka går? Att vi ska ha råd med några förstärkningar ter sig väldigt osannolikt för närvarande och beror dessutom i hög grad på om vi får beviljad elitlicens.
En hel del kritik har riktats på tränare Thony men jag hoppas han stannar. Kan vi behålla i stort samma trupp inbillar jag mig att Thonys taktik kommer fungera bättre och bättre. Personligen tror jag att Kimmo lämnar och att Gustav tar över som förste målvakt. Detta spar pengar. Thorén och Camilton blir ett år äldre och kan få sina genombrott nästa år. Sedan är jag nyfiken på Edberg. Någon som vet hur han har klarat sig i UNIK?
Putte, Ilja och Robin har utgående kontrakt och jag hoppas verkligen att de stannar. Lite mer tveksam är jag om Hammarström. Han lär få erbjudanden från andra klubbar (rykten på svenska fans säger att han vill dra och att Byn och Bollnäs skulle vara intresserade). Men stannar han är det naturligtvis bra.
En bra klubbchef står högt på önskelistan. En spelande klubbchef d.v.s. Lars Fall vore ju fantastiskt! Sedan ser jag gärna att någon spelare ur 08/09-gänget och kniv-jonas kommer in i styrelsen. Bra ambassadörer för Sirius bandy och västra.
#1 ·
Tifo
· 2015-03-11 12:33
Camilton hoppade ju upp ganska många snäpp på poppislistan när han valde att fira med västra och Ilja istället för med de andra på stationen..
Hammarn har ju kärleken på läkarlinjen i Ua, så hon lär ju bli kvar i staden ivf..
Tror kimmo vill stanna och jag vill att han stannar.
#3 ·
Jocke
· 2015-03-11 16:10
Jag tror att flera vill stanna men det handlar nog väldigt mycket om vad Sirius som föreningen vill. "Rätt" klubbchef tror jag är helt avgörande för flertalet spelare.
Övertalningskampanj vad gäller Fall? Vi kan kanske ordna med barnpassning på Studan/Relita! Det är klart han ska flytta "hem" till Uppsala....
Jag tror han skulle bli en utmärkt klubbchef.
#4 ·
Joint
· 2015-03-11 21:29
Fiskade en del silly i går, men av respekt lär jag ju inte skriva ut det här. Både ris och ros kan man väl säga om det iaf. Men vi har ju ganska många på kontrakt. Jag hoppas på det bästa och nu när man nyktrat till från segereuforin så inser man ju vilket arbete som börjar nu och det blir inte helt lätt. Fortsättningen följer ...
Jag vill att man slår en signal till hydas. Ljusdals försvar va ganska bra iår och där har vi en med ett stort blåsvart hjärta.
#6 ·
Nyllet
· 2015-03-12 08:15
Lill-hydas vore ju grymt att ha i laget men han verkar ju så etablerad i Ljusdal.
Var glad att du hörde ris och ros Joint, jag hörde nog enbart ris är jag rädd.
#8 ·
Nyllet
· 2015-03-12 09:57
ThomasD skrev...
Var glad att du hörde ris och ros Joint, jag hörde nog enbart ris är jag rädd.
Usch då, verkar ju inget vidare. Inte osannolikt att vi blir värsta slagpåse nästa säsong. Inga pengar och dåligt rykte. Man får väl hoppas att någon Siriusfanatiker vinner storvinsten på lotto och lägger 10 mille på Sirius bandy och köper hela landslaget ;-).
#9 ·
Joint
· 2015-03-12 15:22
Tja, det var lite kryptiskt skrivet av mig. Den som gillar vitsar kan ju även uttolka "ris och Roos" ... Med det sagt, så känns det tveksamt om han fortsätter. Och Thony likaså? Kontrakten ska väl tolkas med en nypa salt, verkar rätt uppsägningsbara. Men risen är väl ändå att uppfattningen kring Thony verkar bra, och att många ändå ämnar att stanna. En personlig favorit tackade dock för sin tid i Blåsvart för mig, men som sagt "man vet dock aldrig". Skulle det visa sig att en vass klubbchef skulle komma in och styra upp saker och ting, skulle även det kunna få en del på bättre tankar. Men jag känner väl likadant ungefär, det måste ju till en förändring (läs: förbättring) upp från kansli- och styrelsebord.
Fick även bekräftat från dessa håll och kanter kring styrelsens inkompetens. Det känns som att det behövs lite rotering på dessa poster. Vilka potentiella ersättare finns dock? Vad har valberedningen för ess i rockärmen? Vad har vi för alternativ? Har även fått Super-Bosse-vibbar vad gäller vissa styrelsemedlemmar, som tydligen står i princip bakom båset och lägger sig i det sportsliga.
95:orna, sistaårsjuniorerna, verkar heller inte vara några att räkna med, förutom Holmgren förstås. Den lovande backen som fick lira en hel del hade riktigt hög träningsfrånvaro. Säger en del tyvärr. Så jag vet inte vad vi kan förvänta oss för junisar att plocka upp? Camilton och Thorén har ju dock färgat bra, de känns givna att fortsätta satsa på och är ambitiösa i sin bandysatsning.
Om vi tappar kontraktlöse Kimmo så skulle jag puffa för Jeppe Bergelin. Jag har sett han göra några riktigt bra insatser i Unik denna säsong. Bra utveckling på den killen, och snubben har Siriushjärta! Likaså Gurra Holmgren, han ska vara kvar och fortsätta konkurrera om förstaspaden i Sirius. Jag ser också gärna att vi lobbar för att få hem Lill-Hyddas. Vi behöver en libero som jag ser det, och som sagt, Siriushjärta! Hoppas att han och hans brutta fått bättre tankar om Uppsala.
#10 ·
Nyllet
· 2015-03-12 15:41
Jag tolkar Joints inlägg enligt följande: Avgå hela styrelsen! Problemet är väl att hitta rätt folk till Sirius bandys styrelse? Vem vill? Vilka kan? Och till vilket pris?
#11 ·
Jocke
· 2015-03-13 12:06
Jag är väldigt glad att vi har så många spelare under kontrakt fortfarande. Det skiljer verkligen från flera av de föregående åren.
Av de som har utgående kontrakt så känns några riktigt osäkra. Det känns som att det hänger på om Thony fortsätter eller inte.
Mattias Hammarström verkar förlorad till Bollnäs eller Edsbyn. Jag ser väldigt gärna att han är kvar men då behöver vi någon med bra passningsklubba som kan serva honom på ett bra sätt. Nu tvingas han hämta boll själv. Förhoppningen star till att han trivs att bo i Uppsala.
Kimmo tror jag vill fortsätta i Sverige. Någon klubb som behöver en målvakt. Fortsätter Bergwall? Till Villa kanske Borvall/Säleby verkar ju inte helt säkert.
Ilja Grachev och Putte "tillhör" ju inventarierna i laget men de kanske behöver miljöombyte för att komma vidare.
Övriga såsom Niklas Eriksson, Robin Olsson, Max Eriksson, Patrik Eidenert och Gustav Holmgren tror jag blir kvar om de får kontrakt från Sirius.
Någon som vet något om en bra försvarare? Hydling borde ta med sig Kalle Mårtensson och flytta till Uppsala. Välkomna ungdomar!
Hydling i försvaret, Fall på mitten och Mårtensson fram vore väl inte dåligt!
#12 ·
Jocke
· 2015-03-15 19:31
Stefan Söderholm slutar i SAIK. Det skulle förvåna mig om inte Thony går dit till nästa år. Han jobbar redan i Sandviken osv.
Kan Johan Östblom vara en spelare för Sirius? Han flyttar hem till Sverige och har köpt lägenhet i Stockholm.
#13 ·
RRR
· 2015-03-16 04:28
Jag förstår inte varför inte spelare ser en utmaning i att spela för Sirius, är alla såna som bara vill ha allt serverat? I övriga arbetslivet vill man ju ha utmaningar men inte inom sporten, eller? Tänk att få vara med om en framgång för Sirius. En semifinal som drar nästan lika mycket folk som finalen.....inte omöjligt. I stället åker man till Sandviken och glider in i finalen på en skridsko, förstår inte
#14 ·
Jocke
· 2015-03-16 06:28
Taffliga och struliga styrelsen osv är nog det stora problemet. Ingen vill leva i osäkerhet om ekonomi, allmän strulighet, att de lägger sig i det sportsliga m.m.
Sen är det väl lite så att dagens ungdomar inte är mycket för just utmaningar (om dessa inte innebär ett ekonomiskt tillskott). Och ju mer centralt man bor, desto mer annat finns det som lockar. Och sett till blåsvart, så har det ju mer än en gång pratats om spelare som inte velat satsa fullt ut eller haft bristfällig träningsvilja.
#16 ·
RRR
· 2015-03-16 20:34
ja boende är säkert ett problem, ungdomarna bor säkert hellre i en etta i Sandviken än står i bostadskö i Alunda....
#17 ·
RRR
· 2015-03-16 21:26
Säleby flyttar till Nässjö säger upp kontraktet med Villa
#18 ·
Joint
· 2015-03-16 22:03
Säleby flyttar till Nässjö säger upp kontraktet med Villa
Med tanke på att VBK dissat Skorven så lär ju Sälen representera dem nästa säsong. Nässjö lär ju vara för låg nivå för honom, men ligger nära Vetlanda.
Säger Fall upp sitt opinionsår med Villa, tro?
#19 ·
RRR
· 2015-03-17 04:45
Fritt Fall i Villa?
#20 ·
Joint
· 2015-03-17 13:07
Nä, de gör nu en satsning till att bli världens bästa bandyklubb. Säger sig vilja förlänga med Lars.
Törnberg fick kicken av Televerket. Undrar hur mycket det kostar med en lagpappa på mittfältet??
#22 ·
Nyllet
· 2015-03-17 13:57
Hammarn och Ilja kan mycket väl tänka sig stanna i klubben, allt enligt UNT. Hoppas.
Nu ryktas det om Lomanov till Villa. Men som sagt. Det ryktas ju om Lomanov hit och dit varje år.
Alla kan ju inte spela i Villa?Skulle inte Esplund tillbaka till Villa?
#25 ·
Jocke
· 2015-03-17 16:34
Alla till Villa!
.. men vänta nu! Lomanov ska väl till Sirius?
Vi verkar få börja om från noll. Alla spelarkontrakten skall tydligen ha sagts upp enligt Bandypuls. Blir en tung Silly det här...
Öhhhhhh...
Alla kontrakt är uppsagda.
Nu har vi chansen att bygga ett guldlag! Jag tycker vi värvar ryska landslaget kör så länge det håller och dricker sprit under resans gång. Frågor på det?
Gud vad härligt. Säsongen 2014/2015 var ett nytt [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20002001/]2000/2001[/link], och säsongen 2015/2016 blir ett nytt [link=http://www.vastrasidan.se/web/bandysasongen-20012002/]2001/2002[/link].
Då är det dags för den traditionsenliga kommentaren: Farbror och jag är som vanligt redo att ta vårt ansvar och har redan börjat hårdträningen....
#32 ·
haze
· 2015-03-18 10:12
Det fanns alltså inte ens pengar till sista lönen men elitlicens gick uppenbarligen bra att få ändå?
För att få elitlicensen va vi tvugna att sluta betala löner och säga upp alla kontrakt om jag fattar det hela rätt.
Nåja, jag hann i alla fall fira elitlicensen ordentligt igår... tur att man inte sparade firandet till helgen....
#35 ·
Nyllet
· 2015-03-18 11:17
Men vad fan!!!!! Är det prestige det handlat om? Rädda elitlicensen och i samma veva inte ha något lag? Äh, gå ner en division och börja om från början. Vem vill se ett Sirius som får stortorsk varje match? Det är bara att hoppas på ett mirakel typ storsponsor annars är det godnatt.Suck!
Tja, elitlicens eller ej så fanns det väl helt enkelt inga pengar att betala ut de sista lönerna med. Men värdelöst skött, som vanligt. Hur kan man helt plötsligt komma på detta nio dagar innan utbetalningen, och därmed vända hela spelartruppen mot klubben? Och varför inte ens försöka erbjuda en avbetalningsplan och göra rätt för sig?
Håller med om att man kan fråga sig om det verkligen är värt att ställa upp i Elitserien nästa år. Bättre att dra sig ur i tid kanske så man kan bygga för Allsvenskan.
Gårdagens radiointervju med herr ordförande måste ju ha varit ett av århundradets största skämt....
Patetiskt att spotta spelarna i ansiktet sådär. Jag skäms.
Och hur fan är det möjligt att det tydligen skrevs ett nytt kontrakt med Lundberg bara en vecka innan detta händer?
Alltså, jag kan ha förståelse för att det i slutänden inte gick att undvika att dra in på spelarlönerna. Men klubben agerar ju på ett sätt som maximerar skadeverkningarna. Inkompetensen är så monumental.
Vem är det som sköter den här idiotin? Allt hanteras ju så jävla idiotiskt att jag blir helt tokig! Gaaaaaahhh!
tur att jag e ledig och har massor med vin hemma :(
Jag behöver dödsknark.
Man väntar på ett uttalande från klubben, men bortsett från lite vanligt substanslöst bludder från ordföranden i [link=http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/uppgifter-sirius-sager-upp-alla-spelarkontrakt]Bandypuls[/link] så är det tröttsamt tyst.
#44 ·
Tifo
· 2015-03-18 13:14
Men åh...
Något sorts förtydligande från Sweijer i UNT. Tolkar jag saken rätt så har klubben på sig till 30 april att betala ut lönerna innan kontrakten går ut.
http://www.unt.se/sport/spelarflykt-hotar-sirius-3645377.aspx
Och besvikelsen talar för sig själv. Undrar om vi får ihop ett lag till nästa år.
Och hur kan man skriva nya kontrakt ena veckan o riva nästa? BLIR SÅ TRÖTT PÅ ALLT. Allt från styrelsen till extremt underpresterande spelare o tränare GGHAHAHAHAHAHAAHh. Apan spara dödsknark till mig.
#48 ·
Nyllet
· 2015-03-18 15:47
Jippi, vi klarade elitlicensen! Vad duktiga vi har varit!
Lag till nästa säsong? Hm...det tänkte vi inte på. Äh, det tar vi sen. Krisar det kan vi ju alltid fråga killarna i Wattholma vet jag. När startar elitserien förresten?
#49 ·
Jocke
· 2015-03-18 15:57
Det är ju en sak att man har en månad på sig att reglare lönerna. Det är inget konstigt osv MEN på sättet men agerar mot spelarna.
Vem ansvarar för detta? Det är ju svårt att betala om det inte finns likvida medel men sådant vet man ju veckor innan. Är det ingen som hanterar löpande bokföring i klubben?
"Kaos hela säsongen" tolkar jag som att detta inte är första gången. SUCK och åter SUCK!
Här borde något göras! Spelarna behöver höra att vi vill att de stannar, att de är uppskattade och att vi stöttar dem!
#50 ·
Jocke
· 2015-03-18 16:00
Nu har vi chansen att bygga ett guldlag! Jag tycker vi värvar ryska landslaget kör så länge det håller och dricker sprit under resans gång. Frågor på det?
Är det ok att få något att äta också?
Hela situationen är ju väldigt märklig och att man som vanlig supporter kommer att få information om hur styrelsen tänkt och agerat är ju helt uteslutet. Jag fattar att spelarna är besvikna och förbannade nu men det är ju långt kvar till 30:e april så mycket kan ju hända än.
Nu är det väl bara att sikta in sig på nästa års kval redan nu och försöka bygga ett lag/spel som håller de 6 matcherna och se det innan som försäsong även om många här nog kommer att tro på slutspel som vanligt.
#52 ·
Nyllet
· 2015-03-18 16:18
Jag är inte så säker på att vi har ett lag nästa säsong, åtminstone inte ett lag som håller elitklass. Vi kan bli ett nytt GAIS.
Nu är det bråttom. Styrelsen kan inte sitta kvar, nya krafter måste in för att ge oss alla en strimma av hopp.
#53 ·
Jocke
· 2015-03-18 16:31
Föreningen måste få tillbaka spelarnas förtroende och då måste styrelsen avgå och nya personer komma in. Hanteringen verkar helt absurd! Att hantera spelarna som enbart en kostnad är inte rätt!
Att tidigt gå ut och meddela att vi behöver hålla inne marslönen till april (och sedan regleras) för att få Elitlicens hade säkert accepteras.
Kan Västra Sidan göra något för att stödja spelarna? Det känns i alla fall som att de har förtroende för supporterklubben. Det vore kanske skönt för dem att känna att de har VS i ryggen.
#54 ·
Markus
· 2015-03-18 17:28
Enda makten vi har är att komma mangrant på årsmötena och ställa frågor/utkräva ansvar.
Forumet är utmärkt terapi för en trött Sirius-själ men här finns nog få svar ;-)
#55 ·
Joint
· 2015-03-18 17:30
Jag kände på mig att det var något lurt på gång, vägrade ropa "hej!" i går när det positiva beskedet kring elitlicensen kom. Cirkus Sirius ...
#56 ·
Markus
· 2015-03-18 17:30
Nya krafter i styrelsen - måste gå att mobilisera inför ett årsmöte och försöka välja in några västringar?
När är årsmötet för bandyn?
#58 ·
Nyllet
· 2015-03-18 18:05
Om man inte tidigare var paranoid så är man det nu och då kommer de konspiratoriska tankarna fram. När den ekonomiska krisen var ett faktum lovade styrelsen att spelarna även fortsättningsvis skulle få ut sina löner. Hedersamt. Eller var man rädd för att en sänkt/utebliven lön skulle få spelarna att tappa motivation eller t.o.m. lämna klubben och att detta skulle öka risken att hamna i kvalspel och i värsta fall nedflyttning? Inte nog med det, detta skulle troligtvis försvåra rekrytering av nya sponsorer och minska bidragen från allmänheten. Först efter det att blåsvart klarat kvalet drar man in marslönen. Hm... kan ju i och för sig vara en "kniven på strupen" åtgärd men det lär ju säkert straffa sig nu.
#59 ·
Joint
· 2015-03-18 18:20
Årsmötet hålls väl någon gång i sommar. Jag önskar att det fanns en massa duktigt folk som vill kandidera till styrelsen. Tvivlar dock på det, tyvärr.
Det sista alla styrgrupper ville göra var att strypa några spelarlöner, men nu blev alltså det den sista utvägen. Jag hoppas att spelare och ledare har trovärdighet kvar för föreningen, men jag är rädd för att en hel del tappat tålamodet och förtroendet. Men nu sätts dessa på prov. Det rör väl sig rent konkret mest om att man på så här sätt stryper en månadslön, right?
Med det sagt så ska verkligen inte styrelsen/"ekonkomigruppen" slå sig för bröstet, då man de facto fixat elitlicensen genom det som man absolut inte ville göra. Kan tycka att det är rätt att skära på kostnaderna, men detta ser ju inte helt snyggt ut alltså.
Fortsättning följer ...
#60 ·
nyg86
· 2015-03-18 18:33
Ja herregud vilken soppa. Har precis fått lite inside info och ni anar inte. Kan säga så här, att många tongivande spelare verkligen vill stanna i Sirius, de har rotat sig här och vill inget annat än ta revansch nästa år och verkligen brinner för Sirius. Många är helt bedrövade, ledsna och förbannade.
Ang att skriva ett kontrakt ena veckan med en spelare och sen komma nästa vecka och säga upp det visar hur det styrs, den ansvariga för kontraktet sägs enl det som berättades för mig inte haft en aning om det hela utan fått info som vi andra via media idag.
Hur det är möjligt går över mitt huvud, men som det verkar är det så, det fullkomligt makalöst illa skött. Snacka om att göra bort en medarbetare och sänka hans kredibilitet inför hela bandysverige.
Troligtvis om denna styrelse är kvar kommer inte det finnas något lag. De sade på mötet att de i princip kan glömma sina innestående pengar, inte att de ska göra allt för att reglera skulderna när pengar kommer in osv. Så vem känner för att stanna då???
Det är helt otroligt hur det verkar gå till i föreningen.
#61 ·
Jocke
· 2015-03-18 19:07
Det borde gå att nå fram till dessa spelarna om att det finns goda krafter inom Sirius som vill ha en förändring och som stödjer och jobbar för en revansch nästa år....
Det går ju att göra saker på både bra och dåliga sätt. Alltså, både Bajen och Sirius har i princip gjort samma sak, man har fått problem med ekonomin och dragit in på spelarlönerna. Bajen kommunicerade alltihop tydligt i god tid, ingen blev arg, ingen spelare lämnade, laget höjde sig snarare efteråt och tog en bronsmedalj.
Sirius däremot har usel kommunikation, både inåt mot spelartruppen och utåt mot media, man tecknar nytt kontrakt med en spelare veckan innan man river allt igen, hela spelartruppen vänder sig mot föreningen, vi riskerar att stå helt utan spelare i det mest känsliga ögonblicket av silly season, sportchefen är på semester, det blir svarta rubriker och vi tappar igen allt förtroende. Det är som en provkarta över alla fel som går att göra.
Jag tror säkert att Sandberg har jobbat hårt som ett svin med ekonomisaneringen, men faktum är ju att hela hans organisation är ett enda stort kaoz. Nä, nog är det så att enda sättet att få den här klubben på fötter igen är en ny styrelse, och det så fort som möjligt. 10 000-kronorsfrågan är ju vart fan man hittar kompetent folk till en sådan.
Jävla soppa är det. Sen vill jag sluta höra spelare gnälla om att styrelsen har lagt sig i. Jag är den första att va emot Ch med flera. Men på sättet spelarna underpresterade under säsongen så ska man sluta skylla ifrån sig!
Sen ska dom självklart ha sina löner. Har man inte råd nu gör en avbetalningsplan genast!
#65 ·
Joint
· 2015-03-18 19:38
Det går ju att göra saker på både bra och dåliga sätt. Alltså, både Bajen och Sirius har i princip gjort samma sak, man har fått problem med ekonomin och dragit in på spelarlönerna. Bajen kommunicerade alltihop tydligt i god tid, ingen blev arg, ingen spelare lämnade, laget höjde sig snarare efteråt och tog en bronsmedalj.
http://www.svt.se/sport/guldtranaren-ger-allt-och-tar-inget-betalt
#66 ·
Jocke
· 2015-03-18 21:01
Det tråkiga är ju att denna skit skapar en uppförsbacke för kommande styrelse (vilket jag förutsätter att det blir).
Om det nu tidigt och tydligt meddelas att en ny styrelse är pågång så kan vi kanske vända detta.
Kommunicera nu detta bra snälla, snälla Sirius
Vad ger unt rubrikerna och styrelsens agerande för signaler till sponsorer.
skulle jag vara sponsor skulle jag vara irreterad och besviken.
vill en sponsor förknippas med ett bandyvarumärke som förtillfället står för kaos och hemlighets makeri.
blir svårt för en ny styrelse att vinna tillbaks förtroendet av sponsorer och spelare.
#68 ·
Joint
· 2015-03-18 21:44
Vad jag förstått ämnar inte högsta hönsen i styrelsen att självmant avgå. Vad har vi för garantier att folk vill kandidera till denna styrelse?
Ja, det är mycket som behövs inom IKS BK. Bl.a en kommunikatör. Just nu är det bara käbbel!
Det behövs helt klart nytt blod, men frågan är som sagt vilka dessa skulle vara. Tror heller inte klubben mår bra av att "kuppa" in folk på sittande årsmöte då man knappast kan hitta en helt ny styrelse utan behöver att några sitter kvar. Dels för att det inte finns tillräckligt många nya och dels för att lite kontinuitet trots allt är bra.
En debattartikel i UNT riktad till sittande styrelse skulle vara på sin plats där man försöker få svar på hur tankarna gick och lite annat.
#70 ·
Joint
· 2015-03-19 11:38
Jag har hört gott om ett par styrelseledamöter vars bakgrund är föräldrar till ungdomsspelare.
På det möte jag var på i januari när "tiggarrundan" startade var det de två personer som presenterades som ansvariga för uppdraget "Ekonomi i balans". Dessa två fick man bra förtroende för (men jag tror bara den ena sitter i styrelsen). När det gäller övriga styrelsen är förtroendet, för att säga det milt, naggat i kanten!
Jag tror att det kan finnas flera kompetenta personer i styrelsen. Men organisationen funkar inte.
Hammarn tycker att det är 50-50 att han stannar. Det är ändå bättre odds än man kunde tro!
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/hammarstrom-i-valet-och-kvalet
#74 ·
Jocke
· 2015-03-19 14:40
Petter Björling verkar sitta löst i Villa. Hade det inte varit så rörigt hade säkert Tobbe A kunnat övertalat honom att komma till Sirius.
#75 ·
Nyllet
· 2015-03-19 19:16
Lars Fall har förlängt kontraktet med Villa med 1 år. Förstår honom, Villa går (som vanligt) för SM-guld. I andra forum pågår vilda spekulationer om eventuella nyförvärv. Vi undrar om vi har någon trupp nästa säsong. Härliga tider!
#76 ·
Jocke
· 2015-03-19 20:13
För att vara lite gubbig men det är som vanligt med andra ord. Jag hade släppt "garden" mot dessa former av dålig kommunikation, få spelare, inga kontrakt osv då jag hoppades att den tiden var över. Lite därför svider detta extra.
Fall förlänger bara med 1 år vilket ger oss en chans till näst, nästa år.
#77 ·
Nyllet
· 2015-03-23 17:46
Thony är tveksam till en fortsättning i blåsvart. Inte oväntat. Nu har jag ingen aning om vad spelarna tycker om Thony men gillar de honom och han försvinner då tror jag vi har en massflykt att vänta. Skulle detta hända är det lika bra att kliva ner en division. Eller vi skulle bli tvungna.
"Jag är inte inställd på att fortsätta. Det beror på om man vill satsa eller inte, att åka runt som en slagpåse är inte intressant."
Om TL är rätt citerad så bidrar han ju inte direkt själv till att underlätta Matte Södermans och sportgruppens arbete. Ingen självkritik alls där inte! Kanske mår klubben bra av att han inte är intresserad av att fortsätta?
Vad fan trodde han om innevarande säsong då?
#80 ·
nyg86
· 2015-03-24 04:45
Det finns de som gillar TL och de som inte riktigt jublar att åka till träningen i IKS.
Men så är det väl alltid i ett lag, men det upplevs som han inte riktigt når fram till laget.
Sen kan jag tycka vad det är för jävla inställning hos TL. Det är ju jävligt lätt att träna ett lag som innehåller ett gäng landslagsmän och chans att vinna SM, att tydligen vara med att bygga ett bra gäng från grunden finns tydligen inte på kartan. Verkar som TL bara skrev på kontraktet med IKS med löftet att Berlin var i princip klar.
Sådan tränare behöver inte Sirius.
Nej, där sjönk herr Lindqvist rejält i aktning. Lite revanschlusta och självransakning hade inte skadat.
#82 ·
Nyllet
· 2015-03-24 07:35
Spelarna som svar på fråga om de tänker stanna: Nja, det beror på om klubben ordnat med tränare. Man skriver ju inte på kontraktet om klubben inte har någon tränare alltså.
Tränaren som svar på om han tänker stanna. Det beror ju helt och hållet på vilken trupp jag får. Vill inte åka land och rike runt och bli en slagpåse. Moment 22.
Tycker synd om Mats. Frågan är om han orkar fortsätta som sportchef?
Thony tycker att Sirius ska satsa för att han ska vara kvar. Det här är väl också ett av problemen, man måste syssla med ekonomisk dopning för att kunna attrahera tränare och spelare. Han verkar inte se nån som helst utmaning i det. Han skulle ju kunna se till att få in en lite äldre stomme, men i övrigt lyfta upp egna spelare för att på sikt bygga nånting bra. Men närå...
Äh skippa Thony. Den där inställningen passar bättre i Saik.
#85 ·
Nyllet
· 2015-03-24 09:30
CarlApan skrev...
Äh skippa Thony. Den där inställningen passar bättre i Saik.
Fast vem skulle då bli tränare? Och vi har ju inga stålar.
Nu vet jag inte om lönestoppet även gäller Thony men om så är fallet kan man ju förstå hans bitterhet och att uttalande i pressen skedde i affekt.
Jag skulle vilja ge hela laget och tränare en nya chans.
#86 ·
Sutra
· 2015-03-24 09:59
Vi behöver antingen
A) en Ågerup, typ, som pröjsar skulderna och köper alla bra spelare vi behöver. Varför inte Johan Ulfvessons rollkaraktär i Pappas pengar?
Eller
B) En trupp och tränare med inställningen att göra ett fantastiskt jobb oavsett förutsättningarna. Bära eller brista, men prestationen skall visa på stolthet och värdighet i varje läge. Uråkning med buller och bång, so be it. Och TL verkar inte vara så sugen på det, låter det som.
Personligen röstar jag på A, för övrigt.
#87 ·
Sutra
· 2015-03-24 10:00
Och var den gröna gubben kommer ifrån begriper jag inte.
Vi va slagpåse redan iår med vad jag tycker va en helt ok trupp. Nej Thony du och spelarna har misslyckats kapitalt denna säsongen. Och om du vill värva spelare för pengar som inte finns ja då kan du gladeligen sticka till en annan klubb. Tack för absolut ingenting TL.
#89 ·
Joint
· 2015-03-24 12:04
Vi har ju, med våra mått mätt, "satsat" den gångna säsongen. Jag undrar om inte Thony hetsat styrelsen till att satsa mer än vad man haft råd med redan? Nej, han känns inte som rätt man på rätt plats i dagsläget. Det behövs lite tålamod och en uppbyggnadsfas i detta slagpåse-lag. Visst kan man satsa sig ur en kris, men jag är trött på att se gamla gubbar gambla med klubbens existens. Sitt ner i båten för fan och red ur situationen som ni, spelare och ledare, sportsligt ska stå till svars för.
Det finns väl knappast nån här som hellre skulle ta en konkurs än Allsvenskan.
#91 ·
Nyllet
· 2015-03-24 14:03
Sirius har hört av sig till Lill-Hydas enligt bandypuls. Alltid något. Jäklar vad jag skulle gilla om lill-Hydas återvänder till moderklubben.
#92 ·
Markus
· 2015-03-24 15:26
Hoppas Thony blir kvar! (Självklart är en förutsättning att han är motiverad och att klubben har löneutrymme...)
#93 ·
Jocke
· 2015-03-24 17:39
Fixa ett bra ekonomjobb så kanske Rolf Larsson kan ansluta till truppen! Han vill flytta på sig och är klar med studierna!
Fixa ett bra ekonomjobb så kanske Rolf Larsson kan ansluta till truppen! Han vill flytta på sig och är klar med studierna!
Ekonomikunnig och snabb på skridskorna. Kan Sirius göra en bättre värvning?
#95 ·
Jocke
· 2015-03-24 18:09
Ekonomikunnig och snabb på skridskorna. Kan Sirius göra en bättre värvning?
Mitt i prick! Vad väntar vi på?
En solklar värvning!
Han har väl spelat med Sirius tidigare. Larsson, alltså.
Jepp. Med bravur.
#99 ·
Nyllet
· 2015-03-24 18:58
Hur tänker ni angående Roffe? Spelande klubbchef? Jag menar killen lämnar väl Broberg p.g.a. de inte kan betala tillräckligt? Hur ska vi då ha råd?
Nja! En klubbchef bör, förutom lite känsla för realistiska budgetar, en ekonomi i balans etc. även ha lite skills när det gäller marknad, försäljning och ledarskap. Men om personen i fråga dessutom förstärker truppen på isen så vore det ju en perfekt combo! Lars Fall hade kunnat matcha ett par av dessa krav men nu blev det ju inte så.
#101 ·
RRR
· 2015-03-25 05:02
Lill-Hydas vore perfa. Såg Eskhult igår på ICA, han såg fit ut....
Att Televerket skulle få hem Spinnars var väl ingen direkt överraskning. Mer intressant att veta var pengarna kommer ifrån, nu när SAIK har visat sina kort.
#103 ·
Jocke
· 2015-03-27 17:17
Börjar det röra på sig?
http://www.unt.se/sport/sirius-vill-ha-hem-lill-hydas-3658959.aspx
Trevlig läsning i alla fall. Dags för pappa att ta pöjken i örat, så han kommer hem dit han hör hemma!
#105 ·
Jocke
· 2015-03-28 07:51
jaha å så var det samma visa som förr om åren och jag väljer att tolka allt till vår fördel.
Har en krypande känsla av att det kommer några positiva besked inom kort...
#106 ·
Jocke
· 2015-03-30 07:41
Några fler än 12 sökande som klubbchef eller som det står i UNT" nu är det nog faktiskt några till som inkommit."
Det är förhoppningsvis några som blivit tillfrågade och som nu lagts till listan!
Obehagligt att de vill att vi ska börja hoppas igen....
#108 ·
Sutra
· 2015-03-30 08:43
Vi bör ha en guldfisk centralt placerad i vårt emblem.
#detbörjarljusna
Tänk att jag inte kan låta bli att gå in på Zockes Twitter minst en gång om dagen och läsa om Tillbergas fantastiska Silly Season, medan vi sitter här i princip utan en enda kontrakterad spelare. Det måste vara som när man precis blivit dumpad och tvångsmässigt går in på sitt ex's Facebook-sida och titta på alla de lyckliga bilderna på hennes nya kille (tror jag i alla fall, jag har ju i princip inte Facebook)
#110 ·
RRR
· 2015-03-31 20:37
Tillberga är ändå Tillberga.
Tänk att jag inte kan låta bli att gå in på Zockes Twitter minst en gång om dagen och läsa om Tillbergas fantastiska Silly Season, medan vi sitter här i princip utan en enda kontrakterad spelare. Det måste vara som när man precis blivit dumpad och tvångsmässigt går in på sitt ex's Facebook-sida och titta på alla de lyckliga bilderna på hennes nya kille (tror jag i alla fall, jag har ju i princip inte Facebook)
Men se det från ljusa sidan vi kanske gör ett plusresultat efter att ha fått in 1.6 miljoner extra o skitit i att betala sista lönerna. Det är inte säkert men kanskekanske gör vi ett plus :)
Bra sammanfattat, du hedersgubbe!!
Döm om min förvåning, en positiv silly-artikel! Visserligen ingenting konkret, men iallafall.
http://www.unt.se/sport/siriustranare-nara-fortsattning-3667008.aspx
Och Söderman känner stor optimism....
#115 ·
Jocke
· 2015-04-06 08:34
Döm om min förvåning, en positiv silly-artikel! Visserligen ingenting konkret, men iallafall.
http://www.unt.se/sport/siriustranare-nara-fortsattning-3667008.aspx
Nej lite väl positiva tongångar just nu! Det är dessutom ledigt och fint väder...
Så var påskhelgen över... och vi har ännu inte en enda spelare!!
#117 ·
Nyllet
· 2015-04-08 09:54
garligur skrev...
Så var påskhelgen över... och vi har ännu inte en enda spelare!!
Och ingen klubbchef heller!
Max lär vara klar för Örebro, enligt ryktet. Men om Farbror och jag räknas som signade är vi +1....
#119 ·
Nyllet
· 2015-04-08 16:47
Angående Max så florerar rykten på svenskafans forum att brorsan Jesper söker ny klubbadress och att han ska ha fått nobben av VSK. Lär vara för dyr för blåsvart så honom kan vi glömma. Och förresten, vem vill komma till Sirius :-(?
Nu får någon rik typ öppna börsen så vi får hem Mickelsson och Lomanov
Det är verkligen inte de spelare jag skulle välja.
Fall och hydas ligger ju ljusår före i prioriteringsordningen.
Alltid kapten Fall!!!
Mickelssons firma lär blomstra. Åt mig skulle han inte ens få spika ihop en drivbänk....
#123 ·
Nyllet
· 2015-04-09 13:35
Flera gånger varje dag kikar man in på forumet med någon sorts naiv förhoppning om att något positivt ska hända med Sirius bandy. Jag vill ha en BOMB som ger eko i hela bandysverige. En storsponsor à la Bollnäs som dyker upp som gubben i lådan och får oss västringar att skrika och hoppa jämfota av glädje. Men sannolikheten att det ska hända är väl lika stor som att vinna jackpot på lotto.
En BOMB? Vilka krav du har. Jag skulle vara nöjd med en pangad papperspåse.
Ja, en tre-öres smällare skulle räcka långt i nuläget...
#126 ·
johann
· 2015-04-09 14:55
Typ att de flesta från denna sässe vill fortsätta räcker gott. Utvecklingsbar trupp, ju.
#127 ·
Nyllet
· 2015-04-09 16:07
Kan väl få drömma lite. Tråkmånsar!
Det är sista april som alla kontrakt rivs om spelarna inte fått betalt va? Eller har jag helt missförstått allt?
Jag tror att de flesta kommer att fortsätta men att det kommer att ta en sabla tid att få alla underskrifter klara, vi lär ju sitta med 4 spelare i juni så det gäller nog att ha tålamod och stå ut med att ingen ansvarig säger nånting.
#129 ·
Joint
· 2015-04-09 23:32
Nu skulle jag ju hålla mig från bandysnacket hade jag bestämt mig, men måste hugga lite på det där med "utvecklingsbar trupp". Det hintade jag om (här: http://www.svenskafans.com/bandy/infor-elitserien-a-och-o-ar-att-sakra-elitseriekontraktet-491565.aspx) inför förra säsongen, men om jag ska vara ärlig har inte många utav spelarna från den truppen tagit så värst stora steg. Merparten är för bra för allsvenskan, men otillräckliga för att hävda sig i elitserien.
Nästa bandysäsong lär, som vanligt numera, bli en transportsträcka till kvalet och väl där lite nerver men så slutar det med ännu en säsong i eliten. Det mest spännande är väl huruvida man lyckas sanera ekonomin och eventuellt ge spelarna en återbäring (åtminstone motsvarande en månadslön) i höst? Förhoppningsvis kan klubben skapa en kassa, men det troliga är att det blir kniven-mot-strupen och ett noll- eller minusresultat.
Om man tänkt närvara på det kommande årsmötet lär man inom ett par veckor lösa medlemskap. Men om jag ska vara ärlig så känns det inte som att det finns någon plan för det heller. Jag vill gärna se någon motivera mig till att gå på det där mötet och att några nya, bra krafter åtminstone kandiderar. Alternativt att valberedningen har några ess i rockärmen. Jag tvivlar. Det är väl lite klubben för inbördes beundran det där? Samt, så börjar det ju bli aktuellt att anställa den där klubbchefen. På kansliet borde det jobbas för högvarv så här års.
Vi hörs.
https://twitter.com/icabandyjc/status/586596157079556096
KUL!
Oj, det var mycket på en gång! Att få en bekräftelse från ledningen vore bra. Undrar vilka nyckelspelare det är som är klara tex.
#132 ·
Nyllet
· 2015-04-11 06:54
Låter ju otroligt bra! Nyckelspelare? Låt mig gissa.
1. Kimmo (fast ingen katastrof om han lämnar, vi har ju Gustav)
2. Jenefeldt
3. Putte
4. Hammarn
5. Robin
6. Ilja
Sedan hoppas man ju på att Lill-Hydas kommer.
#133 ·
nyg86
· 2015-04-11 10:12
Nyckelspelare som var en stor anledning IKS är kvar speciellt i en bortamatch, vill stanna, sociala typ lite större lägenhet som behövs, inga jättekrav som man skulle kunna tänka sig av en spelare av den kalibern.
Hjälte i mina ögon.
#134 ·
Jocke
· 2015-04-12 12:26
Nej nu tror jag på samma lag som ifjol med någon förstärkning i försvaret och en jäkla roligt säsong med sång och dans på läktaren...
Hej då Thony.
Är nog inte så bra sett till attraktionskraft, men mig gör det inte mycket.
#136 ·
Nyllet
· 2015-04-12 17:56
Okej, då måste vi fixa ny tränare. Pirre!!! Eller Rosa?
#137 ·
johann
· 2015-04-12 18:23
Pirre har redan slutat. Mitt drömnamn vore Tommy Österberg. Pragmatisk, finsk och jordnära.
Har pirre slutat? Mer än alla andra alltså?
#139 ·
Sutra
· 2015-04-12 19:38
Kan inte Josse vara tränare?
Pirre hade slutat innan sista matcherna om jag förstod honom rätt.
#141 ·
Joint
· 2015-04-12 22:26
Ja, Pirre tackade för sig även för mig (på en efterfest efter den avgörande matchen).
Känns inget vidare, detta. Allting (oh well...) som byggts upp rasas ner, tillbaka på ruta ett. Inte för att jag tycker att Thony frälst på något sätt, men jag hade gärna sett kontinuitet där och har ändå hört rätt gott om honom från flera spelare. Vem som ska ta sig an detta uppdrag känns också sjukt svårt. Klubben har inte ens anställt en klubbchef. Håller med om att Österberg verkar vara en skön typ, men tvivlar på att han är pepp. Rosa? Tjena, för vilka pengar då? Kolla hans två tränarsejourer, förresten. Slutat med avhopp bägge två, ju.
Realistiskt enligt mig är att försöka hitta någon lokal ledartyp, för en billig peng? Pappa Hydas som tränare och son Hydas som spelare (Berglund-vibbar)? PM Mårtensson? Gabrielsson/Stahlén-comeback? Kjell Edbergs (Jakobs farsa) hade kanske nog varit ett bra alternativ, vad vet jag, men läste något om att han nu ska ta sig an ett tränaruppdrag i Norge. Jag vet för lite om U20-tränarna för att uttala mig om dem, men de är typ farsor till spelare i det laget. Skulle kunna vara en satsning det också. Eller satsning inom lustiga citationstecken.
Jättedåligt, tycker jag. Blev ju som vanligt bara skit med snacket om långsiktighet och att bygga ett lag och sätta ett spel. Vi kanske skulle pröva något nytt till nästa säsong? Jag vill ha en tränare som säger: "Vårt enda mål är att ta så många poäng som möjligt i år, på vilket sätt som helst. Jag skiter fullständigt i hur det går säsongen efter".
Jättedåligt, tycker jag. Blev ju som vanligt bara skit med snacket om långsiktighet och att bygga ett lag och sätta ett spel. Vi kanske skulle pröva något nytt till nästa säsong? Jag vill ha en tränare som säger: "Vårt enda mål är att ta så många poäng som möjligt i år, på vilket sätt som helst. Jag skiter fullständigt i hur det går säsongen efter".
Låter strålande.
#144 ·
Jocke
· 2015-04-13 09:50
Det tycker inte jag då jag tror sådant ofelbart leder till att vi åker ut och inte har byggt någon framtid. Det inte sagt att vi inte ska anpassa spelet till ett något enklare spel som vi kan hantera fullt ut. Hur som helst vore det bra med lite kontinuitet!
De
Tror att Brukarns tränare skulle kunna heta Svenne Olsson. tyvärr lär Saijjk ha mer pengar att betala honom med....
Alltså, jag orerade ju litegrann där, men lite allvar menade jag också med saken. Jag tycker det är så tydligt nu när jag håller på med min historiska genomgång att Sirius alltid hållit på med någon form av långsiktigt lagbygge. I teorin alltså, men i praktiken så har vi ju alltid rivit ned det vi byggt upp med förskräckande korta mellanrum.
Det är klart att man ska försöka driva hela föreningen med ett visst mått av långsiktighet, men nu tycker jag det skulle vara ganska befriande att för en gångs skull höra andra tongångar ifrån den som kommer att leda laget. Satsa på att nå bästa möjliga resultat redan i år istället för om fem år liksom. För om fem år är tränaren + hela laget ändå inte kvar.
Håller med bruk jävla parodi. Börja signa spelare på ett år istället även tränare klubbchef hela skiten. För oavsett vilket kommer allt skita sig med nya truppen spelarna klubbchefen etc. Bättre köra år för år då. Ja jag har gett upp fullständigt och ser ingen framtid för blåsvart i eliten. Allt vi har gjort dom senaste 15 åren är att bränna sponsorer, förtroende från uppsalaborna tränare och spelare. Även en del klubbchefer och andra idellt starka krafter har vi bränt.
Men UNIK lyckas i alla fall värva spelare.... Dessutom med en uttalad policy....
#149 ·
Markus
· 2015-04-13 19:08
Trist med Tony. Långsiktighet ständig bristvara...
#150 ·
Jocke
· 2015-04-14 08:26
Jag tycker det är så tydligt nu när jag håller på med min historiska genomgång att Sirius alltid hållit på med någon form av långsiktigt lagbygge. I teorin alltså, men i praktiken så har vi ju alltid rivit ned det vi byggt upp med förskräckande korta mellanrum.
Jätteintressant att få sådant bekräftat på det sätt det blir med din genomgång. Det är sådant som jag menar hänger samman med föreningens strul och som i sin tur spiller över på laget och som leder till kortsiktighet (dvs avhopp och kontrakt som bryts m.m.)
Ser att "Bratten" ev är ledig! Kan han vara något för blåsvart?
Nu blev Jenefeldt klar i alla fall. Tror att fler kommer att följa nu.
På rikt? Woho!
Vilken hjälte!
"Har du något förslag på tränare?
– Jag har spånat lite ... Men om det är möjligt vet jag inte. Det där ligger på Södermans bord och jag vill inte säga mer än så."
Det ligger ju nära till hands att han spånar om sin gamle tränare Tommy Österberg. Helt enig med Johann att det skulle vara väldigt positivt om det kunde bli så.
Vem är Bratten förresten? Det enda google ger mig är Eva-Lena Brattén, årets tjej i bandy 1989. Men henne menade du nog inte.
Michael Bratt. Känd twittrare under sin tid som tränare i Broberg. Senast i Örebro. Nyfockad, typ: http://na.se/sporten/bandy/1.2928193-osk-tranaren-tvingas-bort
In med Holger, vettja!
#156 ·
Nyllet
· 2015-04-14 09:43
Jenefeldt! Tack! Österberg som tränare vore fantastiskt (bra förslag johann!). Bratt? Nja, men jag antar vi får vara glada om vi hittar någon kvalificerad tränare över huvudtaget.
Kom igen nu Robin och Putte! Vi gillar ju er! Snälla stanna!
En spelare!! Då är det bara 10 kvar, så är startelvan komplett......
Ett annat möjligt tränarnamn kanske: Oscar Pettersson, tränar AIK's damer, årets tränare 13/14, och före detta Siriusspelare. Han finns ju på lagomt avstånd från Uppsala också. Vet inte vad han har gjort det senaste året, han verkar inte ha tränat AIK vad jag kan se.
#159 ·
Jocke
· 2015-04-14 13:14
Från UNT: "Jag trivs bra i klubben, i Uppsala och med mitt jobb, så jag vill vara kvar."
Jo jag tackar! Känner mig nästa stolt själv även om jag inte är inblandad på något sätt. .. eller såhär, jag blir glad när han uttrycker att han trivs i klubben..."
Jenefeld är en av de spelare som varit och pratat för våra yngre grabbar under säsongen som gick. En otroligt sympatisk spelare!
Om Lill-Hydas kommer hem så kan han väl ta med sig Kalle Mårtensson också... Bra kontringsspelare som ofta hittar målet.
Flera skriver att Hammarn är klar för byn men jag vet inte jag... varför då? Han får väl det inte bättre där nästa säsong med tanke på deras tapp av spelare.
#160 ·
Jocke
· 2015-04-14 13:23
Skönt med Södermans kommentar i UNT ändå... "Vi siktar på en ännu bättre lösning,"
Ung och hungrig tränare sökes med andra ord. Borde väl finnas många sådana inom Västra sidans led... Farbror och Garligur har ju legat i hårdträning nu när det saknats spelare så där har vi två hungriga ....
Är det någon som hört något namn avseende klubbchef?
#161 ·
Jocke
· 2015-04-14 13:58
Ett annat möjligt tränarnamn kanske: Oscar Pettersson, tränar AIK's damer, årets tränare 13/14, och före detta Siriusspelare. Han finns ju på lagomt avstånd från Uppsala också. Vet inte vad han har gjort det senaste året, han verkar inte ha tränat AIK vad jag kan se.
Motiveringen när han blev årets tränare 2014 är ju klockrent för Sirius
”Genom sitt stora ledarskap, lugn, taktiska blick, målmedvetenhet samt sin förmåga vid teambildning och skapande av laganda, har Oscar haft en betydande roll för både AIK Dam och det svenska damlandslaget under många år.”
#162 ·
Jocke
· 2015-04-14 18:19
Vilka är klara?
Jenefeldt
Lundberg skrev väl på för några veckor sedan
Wigren
Andersson
Rudell
Lindgren
Widén
Hade väl ett år kvar om vi inte nu sumpat det med inehållen lön
#163 ·
RRR
· 2015-04-14 19:32
Oscar är ju en hederknyffel dessutom, inte dumt val alls hoppas!
Kontrakten sket sig ju när man struntade i lönen.
Om Sirius lyckas betala lönerna innan sista april så gäller kontrakten, som jag fattade det.
Det stämmer, men pengarna behövs väl för att göra den där lilla vinsten som ordföranden gick ut med.
Då brinner det onekligen i knutarna.
Läser Bratts öppna brev och tänker att han skulle passa perfekt in i Sirius. Stor erfarenhet från att jobba i fullständigt kaos.
http://na.se/sporten/bandy/1.2929967-har-ar-tranarens-avskedsbrev
#169 ·
Nyllet
· 2015-04-15 14:53
Rykten på svenskafans forum säger att Putte väljer mellan Sirius och Kungälv och att Robin har kontakt med VBK. Törs inte ens tänka tanken vad som händer med blåsvart om vi förlorar båda dessa fartspelare. Och hur blir det med Hammarn och Ilja? Har en känsla att om två av ovannämnda spelare drar så lämnar även de andra blåsvart, en slag kedjereaktion m.a.o.
#170 ·
Nyllet
· 2015-04-15 15:02
Och UNIK värvar back från Kalix (enligt UNT).
#171 ·
Jocke
· 2015-04-15 15:39
Jag vet inte hur många inlägg jag har påbörjat men sedan valt att inte skicka iväg ...
Det behöver hända mer saker kring föreningen. Det mesta som sker nu är väntan och negative saker. Jenefeldt har skrivit på men det är fortfarande den negativa nyheten om att Thony slutar som ligger på webbplatsen.....
Ett upprop från Västra sidan kanske kan vara något. Öppet brev där VS visar hur mycket man vill att ex Putte stannar.
De toppar vi hade förra säsongen var ju riktigt höga. Kan vi vara i närheten av dessa kommande säsong så är vi rejält pågång.
Känns som vi borde tagit bättre vara på Sudden.....
#173 ·
Jocke
· 2015-04-16 04:13
Nä nu får Putte kroka arm med Jenefeldt och bestämma sig för att nästa säsong "då dj-ar" ska det hända.
Då är det i alla fall fyra klara nu:
- Jacke
- Gurra H
- Putte E
- Widén
#175 ·
Jocke
· 2015-04-16 05:37
Gustav tror jag stenhårt på då han är ödmjuk mot vad han kan och vad han ska utveckla. Han kan gott å väl bli årets spelare. Jag tolkar detta som att Kimmo inte är aktuell för blåsvart nästa säsong och vill i så fall tacka honom för allt!
Sjukt bra början på torsdagen!
Tack alla!
#177 ·
Nyllet
· 2015-04-16 07:04
Läser man inlägget på Sirius hemsida kan man inte tolka det på annat sätt än att Kimmo lämnar och att Gustav blir förstemålvakt. Slutsatsen blir att Sirius inte har råd att behålla Kimmo och att ledningen anser att Gustav är en tillräckligt bra ersättare.
Sista meningen inger förhoppningar - "Under kommande vecka kommer fler spelare att presenteras för Sirius trupp 2015/2016".
#178 ·
Jocke
· 2015-04-16 08:14
Gustav Holmgren - planerad förstemålvakt
Ludvig Jonasson - jag tolkar det som att Ludvig tar steget upp från U20 permanent såsom andremålvakt
Bakom båda dessa har vi sedan Anton Andersson påväg. Även han landslagsmålvakt i sin åldergrupp.
Härligt med tre påskrifter!
Men jag känner mig lätt skeptisk till beslutet att släppa Kimmo. Det beror förstås på hur mycket han kostar och om han själv ville stanna. Men i nuläget känns det som att vi borde försöka förlänga med alla som skulle vara beredda att stanna eftersom vi riskerar att tappa så många spelare ändå.
Jag tror inte vi kommer att tappa så många spelare faktiskt, hittills är det väl ingen som sagt att han tänker byta klubb? Vi får väl ett lag som håller en stabil 11-12:e plats och klarar kvalet igen. Gott så.
Jag tror inte vi kommer att tappa så många spelare faktiskt, hittills är det väl ingen som sagt att han tänker byta klubb? Vi får väl ett lag som håller en stabil 11-12:e plats och klarar kvalet igen. Gott så.
Nja det stämmer ju inte riktigt tex ska ju robin vara klar för VBG. Vissa påstår att max lämnar för örebro samt att hammarn lämnar för byn.
Två till:
-Victor
-Joel
#183 ·
Nyllet
· 2015-04-16 14:05
Strålande!
Woho. Fattar inte varför folk är så negativa. Det här går ju som smort ju. Över förväntan.
#185 ·
Jocke
· 2015-04-16 14:58
Snart återstår väl bara den årliga frågan: "Vart e trenan?"
#186 ·
Jocke
· 2015-04-16 15:02
[quote1429182697=dissteffe]
Nja det stämmer ju inte riktigt tex ska ju robin vara klar för VBG. Vissa påstår att max lämnar för örebro samt att hammarn lämnar för byn.
[/quote1429196376]
Hmmm enligt Christoffer Million i bandypulschatten placeras Robin i Kungälv
#187 ·
Jocke
· 2015-04-16 16:28
Petter Björling verkar sitta löst i Villa. Flytta närmare "hem" dvs Falun vore väl bra. Han känner ju Tobias A, Ilja och Viktor sedan tidigare desutom.
#188 ·
Joint
· 2015-04-17 00:25
ROBIN ÄR KLAR FÖR KUNGÄLV
Förbannat trist måste jag säga.
#190 ·
RRR
· 2015-04-17 04:31
Trist
#191 ·
Jocke
· 2015-04-17 04:47
Jo tråkigt! Han hade ju lite svårt att ta en ordinarie plats under stora delar av förra säsongen så jag förstår om han vill börja om.
#192 ·
Nyllet
· 2015-04-17 05:01
Att någon/några av de bättre lämnar blåsvart kommer ju inte direkt som en överraskning. Synd med Robin, han var kul att skåda.
#193 ·
Nyllet
· 2015-04-17 05:29
Fast man undrar ju lite över Robins beslut. Kungälv i all ära, men frågan är om han kommer utvecklas bättre där än i Sirius? Eller så längtar killen hem till Västsverige helt enkelt för inte lär han få så mycket bättre betalt i Kungälv?
Inte bra att tappa, men ändå en spelare så går att klara sig utan. Han behöver många timmar på gym för att ta ett steg till. Men kanske heltid på halvpositionen gör honom gott...
Eftersom jag antagligen klassas som en av dom negativa så får jag väl förklara mig lite. För det första alla som väljer att stanna ser jag som hjältar inget annat. Men här kommer ett gäng punkter som oroar mig.
1. Med tanke på att vi backade så otroligt mkt förra året så undrar jag har vi råd med att ha samma trupp?
2. Mig veterligen så är det inte fler som jobbar med sälj nu snarare tvärtom. Och det tillsammans med att vi kommer få mindre av en del sponsorer iår som för att hjälpa oss förra säsongen tog en del av årets budget.
3. Vi saknar ännu en klubbchef som ska styra upp en del av bitarna men snart är fönstret för att jaga sponsorer stängt. Vad jag har förstått är det nu du jagar pengar inte i juli augusti som senast.
4. Om vi tittar på publikintäkter borde dom rimligen bli lägre kommande säsong. För förra året va det trots allt en hype med hammarn och thony plus några till. Det lockade lite extra publik som vi inte får iår när dte mest troligt redan från start handlar om att klara ett kval.
5. Samma tema men jag tror inte föreningen klarar en likadan smäll igen. Vem lägger budgeten till nästa år? e det samma som senast eller kör söderman ett eget race?
Jag e van att bli kallad gnällig för 3 år sen sa jag det kommer gå åt helvete allt jag fick va mothugg och att jag skulle sluta gnälla så mkt. Inför säsongen senast sa jag jag tror vi värvar för pengar vi inte har allt jag hörde då va sluta gnälla etc inte bara från västra håll. Jag säger som som alltid jag hoppas min oro är onödig.
Jag har ingen aning om hur klubben sköts i detta nu det här är bara mina egna spekulationer.
#196 ·
haze
· 2015-04-17 06:38
Synd med Robin men svårt att klandra honom då lönerna uteblivit i Sirius.
Evigt tacksam för Kimmos grymma insatser men det känns helt rätt att satsa på Gustav i nuläget. Bör kunna sporra våra junisar att träna ännu hårdare för att ta en plats och jag tror det är nödvändigt med lokala profiler i laget för att locka sponsorer/publik .
Jag vill bara säga att jag håller med kniv-jonas om allt han skrev. Sportsligt är jag inte så orolig, ekonomiskt är det inte lika kul. Jag kommer att svälja tungan om de aggressivt går ut med tiggarstaven i jan igen. Tror det blir svårare att få folk att ställa upp andra året.
#198 ·
Nyllet
· 2015-04-17 08:03
Har aldrig tyckt att du varit gnällig, kniv-jonas och jag delar din oro över Sirius bandys framtid. Även fast vi lyckas behålla nästan hela laget kommer det att bli samma visa som förra säsongen med torskar i parti och minut och ett publiksnitt på i bästa fall 600 pers. De bästa lagen blir starkare och vi svagare samt att Gripen, Tillis, Kungälv och Kalix i vart fall inte blir sämre. Man kan ju alltid hoppas på ett mirakel.
Ja, det vill till att den blivande klubbchefen är en jävel på att skrapa trisslotter.... Så mycket annat hopp känns det inte som man har. En andra plats i kvalserien är taget redan nu!!
#200 ·
Nyllet
· 2015-04-17 09:40
För att späda på alla domedagsprofetior tror jag vi kommer få problem att klara kvalet. Tror t.o.m. att vi kan få svårt att slå UNIK, alltså inte ens bäst i Uppsala :-( :-(! Nä, så illa ska det väl inte bli?
#201 ·
haze
· 2015-04-17 10:09
Putte lämnar också, trist som fan!
Hoppas putte går till en bra klubb så inte lagen med oss i botten förstärks.
Trist med Robin och Putte men jag väljer att fokusera på det positiva att truppen växer snabbare än jag befara! Nuläget:
- Jacke
- Gurra H
- Putte E
- Widén
- Joel
- Victor
- Bärne
- Tobbe A
Snart kommer första nyförvävet :-)
#204 ·
Joint
· 2015-04-17 11:24
Putte: "inte bestämt mig för vilken klubb det blir än. Kommer ta beslut inom kort."
Han (och Robin) har ju spetsegenskaper i form av speeden, men har en hel del att utveckla i övrigt. Jag tror det blir Kungälv eller möjligen Väners för Putte, kanske-kanske att pendlingsspela i Bajen kan vara aktuellt men möjligt att jag överskattar honom då. Hoppas som sagt att klubbytet är till en klubb som kretsar kring slutspelsstrecket snarare än kval-. Annars skulle säkert både Robin och Puttw kunna passa bra in i Brobergs spel, men den flytten kan inte vara sexig.
Bra med några kontrakterade nu dock, men jag skriver under på allt Jonas skriver här ovan. "Gnället" är befogat, tyvärr.
#205 ·
Nyllet
· 2015-04-17 11:40
Fruktansvärt tråkigt att Putte lämnar. I sina bästa stunder är Putte fantastisk att skåda - bandygodis i den högre skolan, nästan i klass med Eskhult.
Putte, tack för tiden i Sirius och lycka till i framtiden med bandyn och ditt bandymagasin. Lovar att fortsätta prenumerera på magasinet bandyportföljen!
#206 ·
Joint
· 2015-04-17 11:51
Lugn, gubben. Jämföra Eskhults magiska trollspö med Puttes fartkula? Visst har Putte bjudit på många fina aktioner, men Eskhult stod för världsklassaktioner mot världsklasslag medan jag mer tycker Putte glänst mot lag som Kalix, Kungälv m.m...
#207 ·
Nyllet
· 2015-04-17 12:05
Joint skrev...
Lugn, gubben. Jämföra Eskhults magiska trollspö med Puttes fartkula? Visst har Putte bjudit på många fina aktioner, men Eskhult stod för världsklassaktioner mot världsklasslag medan jag mer tycker Putte glänst mot lag som Kalix, Kungälv m.m...
Tack för kängan grabben! I sina bästa stunder ... nästan i klass med Eskhult. Allt är relativt men visst jämförelsen med Eskhult var väl att ta i ;-). Ville bara vara snäll.
#208 ·
Joint
· 2015-04-17 13:37
;-)... Trevlig helg, Nyllet!
Om både Putte och Max lämnar så är fan alla "trotjänare" väck. Eidern och Joel går in på fjärde säsongen i rad nu, men för övrigt skralt alltså.
Så synd att tappa snabba trotjänare.
Detta bäddar dock för ett mer kompakt och bollhållande Sirius. Vi kommer kunna spela mer cyniskt och tight. Inget publikfrieri direkt men med efter resurserna mot storfräsarna i toppen. Ser gärna någon bollskicklig framspelande mittfältare och en säker tennisspelare på topp a la Broberg / Mickel.
Och där rök Hammarström..... trevlig helg.... KUKEN!!!!
Delar allt mer Jonas gubbiga syn.... Ser inget ljus någonstans! Sista platsen i serien är garanterad. Därmed ett publiksnitt på strax över 400. Inga pengar att hämta där och än mer svårjagat i övrigt.
Ta hit sprit!!
#212 ·
Nyllet
· 2015-04-17 15:12
Har vi frigjort pengar för värvningar nu månne? Troligtvis inte. Suck! Trött på bandy. Hoppas hela elitserien konkar.
#213 ·
Jocke
· 2015-04-17 15:53
Detta är ju jättebra spelare. En bra kärna med Jenefeldt som framträdande stjärna. Vill ha kvar Adam Rudell och Ilja också.
Gustav är redan bra och kommer bli en jätte i målet
Jenefeldt är ju vansinnigt bra när han är på topp
Tobias A var väl nästan den som spelade mest ifjol och har också en hög topp. Tror mycket på honom!
Joel tycker jag blir stabilare och stabilare. En lagspelare!
Lundberg växer även han in i sin roll därbak. Han har bara haft en säsong som libero.
Widén hade inga jättetopper ifjol men spelade stabilt och gör sällan misstag.
Vi ska inte glömma att Camilton och Thorén mfl har blivit ett år äldre och förhoppningsvis tar stora kliv mot kommande stjärnglans.
Dessa två borde läggas till listan om de nu fortsätter!
Några nyförvärv på detta å vi är med i matchen igen!
Kumpuoja är väl utan kontrakt just nu? Skulle kunna bli bra i kombination med Rudell.
SIRIUS VI GER ALDRIG UPP!
#214 ·
Jocke
· 2015-04-17 16:28
Kimmo går till Kungälv!
Jag ser inget ljus, jag ser inget hopp!
Jag vill bara lägga mig och grina.... Skulle krökat mig redlös om jag inte haft golftid i morgon. Jag tror vi blir toksist a'la Fläkten.
#217 ·
Joint
· 2015-04-17 17:55
Mmm ... Hemskt jävla tråkigt, men jag blir inte överraskad vilket är skönt. Tungt att tappa vår bästa utespelare, och enligt min hörsägen är vår nästbästa (enligt mig, guess who..?) utespelare också förlorad.
Störande att mediokra Kungälv, med seriens kanske sämsta träningsförhållanden, är före oss i näringskedjan. Money talks, of course. Men om jag inte minns fel så var väl de en av klubbkvartetten som hade problem med elitlicensen. Trots att vi har Relitahallen och Ultimate Performance så är det nog bara att inse att vi är lägst i elitserie-näringskedjan, t.o.m lägre än meningslösa "Tillberga Västerås". Vi är fan i paritet med Unik.
#218 ·
Sutra
· 2015-04-17 18:02
Episk skitdag.
#219 ·
Jocke
· 2015-04-17 18:04
JA en verkligen dålig dag men vi blir absolut inte sist. Vi har riktigt bra klasspelare i Jenefeld, Wigren och Andersson. Gustav tar ett jättekliv nästa säsong helt garanterat.
Får vi med Rudell, Lindgren och Ilja så kan vi verkligen överraska. Ev kan det bli något intressant nyförvärv.
Det tråkiga är att de lämnar för nästan jämnstarka lag. Edsbyn har tappat mycket inför nästa säsong och hade Hammarström som högsta prioritet så det kan tänkas att han fick ett rätt bra avtal.
Någon som har koll på bra spelare utan kontrakt?
Kungälv har ju Ale Arena att träna i.
Man får lägga ribban väldigt lågt helt enkelt. Hoppas att vi tar en poäng i serien. Tveksam till att vi gör det, men om vi gör det lär vi ju fira som efter ett SM-guld.
Sen får man komma ihåg att det antagligen blir lättare att kvala sig kvar nästa år. Gripen är uppe, Ljusdal blir inte bättre, och Nässjö är i kris. Med några värvningar in så är det kanske inte helt omöjligt att klara av det ändå.
Bra spelare utan kontrakt är väl i stort sätt två namn.... Gratchev och Mårtensson (om man inte räknar Pizzan i Brajjen).
Vårt problem är inte att hitta bra spelare utan kontrakt utan att be och böna att behålla den enda som finns i staden, vilket jag antar är kört. För vår del finns bara smulor från allsvenskan, vilket inte räcker långt....
Hoppet står till att inte Bejja och andra nyckelspelare stannar i Ljusdal. Söderlagen skrämmer inte lika mycket, Örebro och Ljusdal är våra konkurrenter kommande säsong. Under förutsättning att vi nu är bättre än UNIK....
Det hör sög ju
#223 ·
Jocke
· 2015-04-17 18:54
Roligt foto! Kom igen nu Ilja! Skriv på och ta med dig "Lischkeldin"
https://instagram.com/p/1lTdHAJAUl/
Han den däringa Lomanov pojken. Brukar han inte vara påväg till Sirius?
Vilka från fjolårets trupp har ännu inte skrivit på eller gått till en annan klubb? Ilja såklart men vilka mer?
Jag vill att vi har spelare som vågar stå i vägen och inte peta med klubban(utan att bli utvisad förstås).Ett lag med många små kvicka spelare släpper in mer mål än man gör själva.Lillhydas behöver vi nu få hem...Allt ordnar sig säkert.
#226 ·
haze
· 2015-04-17 19:34
Vilka från fjolårets trupp har ännu inte skrivit på eller gått till en annan klubb? Ilja såklart men vilka mer?
Max, Niklas Eriksson, Jimmy Lindgren o Rudell förutom Ilja. Kanske missat någon?
#227 ·
Joint
· 2015-04-17 21:28
Barskrapade ÖSK lär inte bli så bra, de känns lite som allsvenskans svar på Sirius. De får nog vara glada om de blir bäst i Örebro. Södra serien (som Örebro placerats i) ser förvisso uddlös ut i år, men jag håller Motala, Jönköping, Tranås och kanske Nässjö (på bekostnad av damerna och ungdomarna) som topplagen där. Norra serien känns som ett hetare getingbo: Ljusdal, Katrineholm, Borlänge, Falun, Tellus, Unik, Happis och Fläkten.
Vi kan väl räkna Camilton och Thorén som klara också. Men i elitseriemått mätt har de en bit kvar ... Men det är väl bara att köpa läget i dessa ekonomiska tider. Jag skulle vilja se lite uttalanden. Det verkar som att en närproducerad "satsning" är verkligheten för kommande säsong. Kan vi verkligen räkna med utomstående förvärv? Styrelsen/ekonomi-/sportgruppen vänder nog på stenar så det knakar för hur man ska utforma tråden för nästa säsong. Och tiden bara tickar ...
Av våra egna produkter så lär väl Jonasson bilda målvaktspar med Gurra. Utöver det, vad kan vi plocka upp? Engstrand var sistaårsjunis och ska väl nu över till en seniorklubb. Hans målfacit i junissammanhang är imponerande, men med tanke på hans uteblivna speltid i A-laget så lär inte han vara ett namn för nästa säsong. Snarare typ Bois. Saknas en del i fysik och spelförståelse, vad jag förstått. Heeger är kanske den allra mest lovande i ungdomsleden, men för ung för dessa sammanhang. Edberg har också slut på åren som junior. Han var ju nästan mest lovande för ett par år sedan, men har väl sedan stannat lite i utvecklingen. Tänkbar halva dock. Som back har vi duktige Eklund, även han förstaårssenior nästa säsong, men vill han satsa, är frågan?
Någon som har koll på kontraktsläget i Unik? Vi skulle nog kunna ta någon därifrån.
Förlåt om jag med detta inlägg tar död på det lilla hopp som här trots allt tycks finnas bland en del, men som jag ser det gäller det nu bara att få ihop ett lag (med tränarstab) och det så billigt som möjligt. Förhoppningsvis kan vi via denna lösning lösa ytterligare kval och viktigast av allt: Sanera ekonomin. Jag kan verkligen inte tänka tanken på nyförvärv utifrån. Inte i dagsläget i alla fall. Jag vill ju egentligen inte tänka på bandy nu, men det är svårt att låta bli. Så många frågor, så lite svar ...
#228 ·
nyg86
· 2015-04-19 06:07
En kommer troligtvis att sticka till Ryssland, Rudell är väl mycket tveksam, Max snack om plugg i Örebro..men hans tjej har precis fått jobb på Arlanda.
IKS hade trots allt bra spets detta år ändå gick det som det gick...så kval blir det!! Frågan är hur laget mår när man kommer dit och troligtvis fått storstryk i de flesta matcherna, min ribba på förväntningarna ligger inte på hoppställningen, den är inte ens ute ur förrådet.
Jag är imponerad över alla eldsjälar till supportrar. Efter många år har jag själv tappat sugen näst intill totalt och blir inte gladare av att se att skutan har en rejäl slagsida. Men det är väl egentligen inget nytt? Har väl nästan alltid sett ut så. Jag tror att vi har högt uppskruvade förväntningar efter MB:s tid i Sirius och om löften att bli bäst i Sverige. Han sa samtidigt att vi inte hade spelarmaterialet då för att bli det. Organisationsmässigt var det knappast bättre förut och för att bli en toppklubb behövs en stark organisation bestående av många eldsjälar. Kolla in Västerås så förstår nog de flesta. Man måste börja där för att få en stabilitet. Sen kan man börja prata om ambitioner och mål. Ambitionen borde vara att få igång en fungerande organisation där alla arbetar år samma mål med tydliga strukturer. Hoppas verkligen på att det kommer att bli en tydligare organisation framöver. 2027 är inte långt borta längre. Dags att börja bygga nu!!!
#230 ·
RRR
· 2015-04-19 10:37
Ja vi får väl vara glada att vi har landets mest hoppfulla supportrar, och mest härdade....och trevligaste
Hade läget varit såhär i VSK hade deras hall brunnit för länge sedan.
Hur ser det ut för Broberg? Har inte hört så mkt därifrån förutom "tältprojektet"
Jag tror att av lagen i allsvenskan blir nog KSK det farligaste nästa år, de har fått bygga i fred. Ljusdal tappade nog sugen en aning men de har trots allt en del kompetens
#231 ·
Jocke
· 2015-04-19 11:07
ähh va f-n det har sett värre ut än såhär. Jenefledt kommer att dra ett tungt lass under året men det kommer gå bra.
Vi har några hungriga junisar som vill framåt och som kommer få mycket speltid. Motivation kommer man långt med!
Sajjjk presenterar ny tränare i eftermiddag. Återstår att se om Thony var så trött på uppdrag som det sades tidigare. Vill inte gärna se Svenne O i sajjjk. Tycker för bra om honom för det.
#233 ·
Nyllet
· 2015-04-20 11:41
Big Spender skrev...
Trist med Robin och Putte men jag väljer att fokusera på det positiva att truppen växer snabbare än jag befara! Nuläget:
- Jacke
- Gurra H
- Putte E
- Widén
- Joel
- Victor
- Bärne
- Tobbe A
Snart kommer första nyförvärvet :-)
Vilka finns kvar (av hyfsad klass d.v.s.) att värva och vill komma till en klubb på dekis? Lill-Hydas förstås men detta p.g.a. ett stort blåsvart hjärta men sen?
Ack, tänk när man såg fram emot en presskonferens med spännande blåsvart info...
Så mycket för den tröttheten... Skönt att det inte blev Svenne, Sajjjk är inte värda honom.
#236 ·
Jocke
· 2015-04-20 13:17
Några nyförvärv på detta å vi är med i matchen igen!
Kumpuoja är väl utan kontrakt just nu? Skulle kunna bli bra i kombination med Rudell.
jag gör som en del journalister och citerar mig själv!
Hammarby och Kumpuoja går skilda vägar. En bra anfallare enligt mig!
#237 ·
Nyllet
· 2015-04-20 13:59
Thony assisterande tränare i SAIK. Vem blev förvånad? Fy fan så less jag är på bandyn just nu. Och Sirius styrelse, laget och f.d. tränaren med initialerna TL. En sak är i alla fall säker. Absolut inga som helst förväntningar och tar vi en pinne får man vara nöjd :-(
Thony din LALLARE
#239 ·
Joint
· 2015-04-20 14:47
Vilken jävla lallare, ja. Pajas-Thony.
Max Bergström ryktas till Sirius, enligt Brobergs Tifogrupps twitter. I så fall är Holmgrenarn inget självklart förstahandsval längre.
Thony brann så mycket för Sirius att han blev alldeles utbränd.... Låt karln stå i Göranssons, det är straff nog! Jag är otroligt nöjd med den här dagen, hade absolut inte velat se Svenne Olsson presenterars som tränare hos sajjjjk
Vilken jävla lallare, ja. Pajas-Thony.
Max Bergström ryktas till Sirius, enligt Brobergs Tifogrupps twitter. I så fall är Holmgrenarn inget självklart förstahandsval längre.
Max who? Antar att han är målis. Stått några ES - matcher?
#242 ·
Joint
· 2015-04-20 22:01
Max who? Antar att han är målis. Stått några ES - matcher?
Ja, stått några ES-matcher men var för det mesta reserv bakom Wasberg. Har en allsvensk säsong med Borlänge i bagaget. Född -93.
#243 ·
Jocke
· 2015-04-21 05:24
Kan det vara så att Lindgren också är klar? Det pratas om nio spelare men jag får det "bara" till åtta.
http://www.unt.se/sport/hade-hoppats-att-han-hade-ringt-3691500.aspx
Thony säger upp kontraktet med Sirius delvis på grund av att vi fick problem med ekonomin. Sen går han till Sajjk. Oh the irony...
Stod det inte nånstans att han sa upp kontraktet redan i januari dessutom?
Du blandar inte ihop det med Bratt i Örebro? Han sa att han sa upp kontraktet i januari i brevet jag länkade.
Thony sa enligt livereferatet från saiks presskonferens på bandypuls upp sitt kontrakt redan i januari. Blev också lite undrande då....
Från Bandypuls rapportering:
"'Jag sa upp kontraktet redan i januari', säger Lindquist om kontraktet i Sirius."
"'Känns betydligt tryggare och helt annan nivå på alla fronter och plan känner jag också', säger Lindquist."
"'Brinner för klubben [SAIK] och för bandyn', säger Lindquist."
Tack för kaffet.
Folk som nånsin haft med kolsäckarna att göra kan man inte lite på. Så är det bara.
Thony Lindqvist = Siriusikon. Lycka till i SAIK och du är alltid välkommen tillbaka, det vet du.
#251 ·
Sutra
· 2015-04-21 08:58
Thony Lindqvist = Siriusikon. Lycka till i SAIK och du är alltid välkommen tillbaka, det vet du.
Vore väldigt kul att göra ett überironiskt hyllningstifo när han kommer till Studan.
#252 ·
Nyllet
· 2015-04-21 09:54
Tänk vad bra färgen på SAIKs matchställ överensstämmer med klubbens själ. Kolsvart!
#253 ·
Tifo
· 2015-04-21 12:07
Tack och lov att Thony är borta. Jag trodde verkligen på honom men det visade ju sig rätt uppenbart att Sirius för hans del bara var en tillfällig nödlösning eftersom SAIK redan hade kontrakterade tränare. Han har aldrig brytt sig en millimeter om Sirius. Stämmer rätt bra överens med en del skvaller man hört också. Kan ju kanske också delvis förklara det skrala resultatet spelmässigt sett till vår annars ganska habila trupp. Om inte tränaren bryr sig är det nog svårt att få lirarna att brinna för uppgiften.
#254 ·
Nyllet
· 2015-04-22 07:29
Tänk vilken skillnad i sinnesstämning det kan vara mellan olika klubbars supportrar i sillytider. Här råder förstämning, håglöshet och uppgivenhet (undantag Jocke). Med all rätt eftersom klubben till synes befinner sig i fritt fall. På bollnäsforum sliter man håret likt matadorerna i Disneys film Tjuren Ferdinand över att man inte värvat ytterligare en landslagspelare. Att man redan har 3 st. av bandyvärldens bästa spelare har man vant sig vid och nu vill man ha mer. Man hoppas att Edlund värvas. Inga dåliga anspråk men eftersom giffarnas nya motto är ”aldrig mer lagom” förstår man deras attityd bättre. Högmod kallar jag det och ni vet ju vad man säger: Högmod går före fall. För övrigt drömmer de om en egen hall som giffarna själva ska betala fast då måste kommunen bevilja klubben ett lån på dryga 60 mille. Huva, där har de något att bita i. Räntor och amorteringar lär tära på klubbekonomin rejält. Och vad händer om de inte kan betala? Hm... men då kan väl kommunen gå in? Inte undra på att kommunpolitikerna tvekar.
För övrigt går Villaiterna omkring med ståfräs över tanken att ryssen Ishkeldin ska krita. De borde ju vara tillfreds redan nu när hatkärleken Esplund återvänt till moderklubben. Ingen dålig förstärkning precis. Bajenfansen njuter av att klubben värvar ”rätt” och bryr sig inte ett smack över att klubben bara för några månader sedan hade ekonomiska bekymmer. SAIKarna då? Tja, man sitter lugnt i båten, de vet ju att allt fixar sig till det bästa. Skulle det krisa ringer man bara den där Engberg. VSK-fansen sitter förnöjt och petar näsan och vet redan nu att det blir minst en semifinalplats nästa säsong - fast det är de inte nöjda med ska alla veta.
"Här råder förstämning, håglöshet och uppgivenhet (undantag Jocke)."
...fast i slutet av sept när vi spelat hyfsat jämt i en halvlek mot Bajen i Relita så börjar vi prata om slutspel igen. En naturlag.
Vi kommer som det ser ut nu inte spela hyffsat jämt mot någon. idag eller imorgon kommer 1-2 namn till försvinna.
Och Unik vill ha våra juniorer.
#258 ·
Jocke
· 2015-04-22 10:46
Vi släpper nog inte våra juniorer så lätt men samtidigt är det bättre att de stannar i stan och allsvenskan än någon annanstans.
#259 ·
Joint
· 2015-04-22 15:12
Härligt med Hydas iaf.
Fyfan vad grymt med Hydas! Kung!
#261 ·
Nyllet
· 2015-04-22 15:58
Ser man på, en värvning och dessutom en person med genuint blåsvart hjärta!
Från artikel i UNT: "Efter att ha spelat negativa kval fyra år i rad vill han (lill-Hydas) gärna slippa det den kommande säsongen, men han är väl införstådd med att risken finns".
Gillar inställningen!
#262 ·
haze
· 2015-04-22 17:46
Störtskön attityd: "– Jag spelar där de tycker att jag passar bäst"
Välkommen hem!
I denna pestens tid så kommer ett ljus ifrån norr....
Nu har vi minst 2st bra hörn rusare. och minst 2st med en bra och tuff spelstil.Kan bli bra de här.
#265 ·
RRR
· 2015-04-23 04:24
Jag ser hellre junisar med Siriushjärta än fd SAIKspelare/tränare....svarta pengar talks
Härligt med JJH. Ett riktigt hjärta!
#266 ·
Sutra
· 2015-04-23 05:55
Hyyyyyyyydling.
"Ny spelare påväg in i Sirius Bandy. Kl. 16:00 idag presenteras en ny offensiv pjäs till blåsvart."
#268 ·
Nyllet
· 2015-04-23 12:05
Spännande! Lomanov? Ishkeldin? Nä nu vet jag! Edlund naturligtvis. Skämt åsido, någon som vet vem det är?
#269 ·
Nyllet
· 2015-04-23 12:10
Kalle Spjuth?
#270 ·
haze
· 2015-04-23 12:11
Kumpuoja eller kanske comeback för Klasse?
Spännande! Nu har man ju faktiskt inte en susning om det kan vara. Kumpuoja nämndes ju tidigare, men det kanske är för mycket att hoppas på?
#272 ·
Nyllet
· 2015-04-23 12:13
Eller räven Mickel?
#273 ·
Nyllet
· 2015-04-23 12:17
Roffe kanske? Har en känsla att killen spelat i Sirius förut.
#274 ·
Joint
· 2015-04-23 12:17
Oscar Jonsson eller Pär Törnberg, gissar jag.
Tolkade "offensiv pjäs" som en anfallare, och sen tror jag att de där två är alldeles för inbitna hälsingar för att flytta söderut. Men Roffe kanske är en möjlighet? Han verkade mest vilja ha ett jobb, och såna finns ju iaf i Uppsala.
#276 ·
Nyllet
· 2015-04-23 12:31
Eftersom Sirius annonserat på twitter tror jag det handlar om en spelare bättre än "snittet". Men det är väl blott en naiv förhoppning från min sida.
#277 ·
Jocke
· 2015-04-23 12:34
Kumpuoja tror jag!
#278 ·
Markus
· 2015-04-23 12:49
Vet att ett tidigare anfallsess hos oss fick frågan måndag förra veckan om han är intresserad. Hans intresse verkar dock vara rätt svalt. Handlar inte om Mickel ;-)
#279 ·
Markus
· 2015-04-23 12:50
Hm. Man ska kanske inte hoppas för mycket. Lars-Åke Ragnarsson som gör comeback? ;-)
#280 ·
Joint
· 2015-04-23 12:52
Angående Törnberg (studerar inom vård och omsorg):
"Kan du gå in på vilka klubbar du varit i kontakt med? Någon i Hälsingland?
– Inte någon i Hälsingland. Jag har inte hört något från närliggande klubbar."
Han ska dock bli farsa snart och så vidare, men kan Hydas ha kvar familjen i Hälsingland så kan väl Törnberg.
Jonsson, lagkamrat till Hydas, är en offensiv mittfältare som Byn visat intresse för. Kanske ett långskott.
Tja, Roffe-comeback är nog det mest troliga. Kumpuoja går väl tillbaka till Kungälv.
#281 ·
Joint
· 2015-04-23 13:14
Mattias Rydberg har favoritmarkerat tweeten! Aviserade, mer eller mindre, klubban på hyllan (här: https://instagram.com/p/1PaHkWqLBW/) när han efter denna säsong blev ratad av Zockeberga. Kan vi lyckats övertala honom, må tro?
#282 ·
Jocke
· 2015-04-23 13:19
Trodde han gått till Fläkten
#283 ·
Joint
· 2015-04-23 13:22
Trodde han gått till Fläkten
Då tänker du på Fredrik Rydberg.
#284 ·
Jocke
· 2015-04-23 13:24
Ja just så!
#285 ·
Joint
· 2015-04-23 13:47
Finsk landslagsspelare, se där. Hoppas att vi har ekonomisk täckning för Joonas bara.
#286 ·
Nyllet
· 2015-04-23 13:50
Intressant värvning måste jag säga. Kul och lite oväntat!
Oväntat och svårgissat men spännande! Nån som minns pappa Kari i Sirius dressen?
Finskt blev det i alla fall... Ser rätt hyggligt ut
#289 ·
Joint
· 2015-04-23 14:07
Framgår ännu inte något om hur det vid sidan av bandyn ska se ut. Jag hoppas att man trots denna utlandsvärvning ror ihop det ekonomiska. Kanske är vi förresten så pass brända på den svenska spelarmarknaden att vi måste vidga vyerna på så här sätt. Av det jag läst mig till verkar Joonas ha varit en framträdande spelare (kapten) i finska ligan. Intressant spelare.
Otippat! Och oprövat... Men spännande.
Är det nödvändigtvis dyrare med utländska spelare då? Vi har ju tappat så pass många av våra bästa spelare som vi ville behålla, så det måste ju finnas något slags löneutrymme.
#291 ·
johann
· 2015-04-23 14:25
Kimmo jobbade ju på Arlanda som alla andra
#292 ·
Joint
· 2015-04-23 14:33
Svårt med finska. Försökte översätta en av hans senare tweet. "Säsongen över, Tom känsla. Ditt bidrag måste uppfyllas även om slutet av programmets andra termin av praktisk utbildning stördes av skador #bandy"
Njae, det behöver väl inte vara dyrare per automatik. Men jag är skeptisk till vår ekonomiska täckning med tanke på de uteblivna lönerna. Klubben har ju dock varit fantastiska på att fixa Arlanda-jobb åt spelare, så man kan ju hoppas att vi försöker sälja in sådana lösningar snarare än tunga bandylöner. Helhetslösning med bostad måste vara desto tuffare. I dessa tider hade jag inte trott på några så här långväga utomstående förvärv. Men som sagt, man ska ju få ihop ett lag också.
#293 ·
Nyllet
· 2015-04-23 14:38
Hammarn kostade nog en del så en "spetsvärvning" har nog klubben råd med. Hoppas jag ;-)
#294 ·
Jocke
· 2015-04-23 14:43
Det är svårt med finnarna tycker jag. De kan vara väldigt bra I finska ligan, göra bra landskamper men sedan inte riktigt räcka till i Elitserien.
Ska bli otroligt roligt att följa honom i vinter.
Kanske kan han övertala Rudell (såsom "halvfinne") att stanna också.
Hammarn kostade nog en del så en "spetsvärvning" har nog klubben råd med. Hoppas jag ;-)
För att inte tala om vad Thony kostat oss...
#296 ·
Jocke
· 2015-04-23 14:50
Max verkar ha bestämt sig å flyttar västerut!
#297 ·
Joint
· 2015-04-23 14:55
Nja, vi är snart inne i maj och har fortfarande ingen klubbchef och ett kansli som i värsta fall ekar oroväckande tomt. Anställningsprocessen har verkligen dragit ut på tiden. Därför oroar jag mig för det. Hur pass förankrade är "ekonomigruppen" i "sportgruppen"? Jag förutsätter ingenting i dessa led. Det har ju saknats en handbroms förr, om man säger så. Det vore förödande om man skulle hamna i samma sits även kommande säsong, därför hade jag gärna sett att man från klubbens håll presenterar lösningar som inger lugn.
Max tackade nu definitivt för sig på twitter, btw. Trist. Rent sportsligt tycker jag att han tyvärr kört fast en del i sin utveckling. En kille som vid sidan av isen var riktigt skön måste jag ju dock säga. Allt gott!
#298 ·
Jocke
· 2015-04-23 15:00
Enligt nyhetsbrevet så skulle väl klubbchefen bestämmas i början av maj.
Joonas tror jag inte är så dyr då han säkert räknar in möjligheten till utveckling som bandyspelare osv. Går det bra så kan en ev förlängning av kontraktet blir dyrare dock.
"Butikschef" Camilton twittrar om hemvändare. En hemvändare är i min bok någon som i detta fall kommer från Uppsala och som återvänder. Vem kan det vara? Kan han använda ordet annorlunda den gode målvakten eller finns där någon som jag missat?
#299 ·
Joint
· 2015-04-23 15:10
"Det låter som en dyr värvning, är det så?
– Absolut inte. Det här är en för Sirius väldigt förmånlig lösning där han kommer att jobba vid sidan om bandyn. Han kommer att flytta hit tillsammans med sin flickvän som också kommer att jobba här."
Låter bra.
#300 ·
Jocke
· 2015-04-23 15:15
Välkommen Joonas med flickvän då!
Såg att Svenne O favoritmarkerat Sirius värvnings tweet!
Oväntat och svårgissat men spännande! Nån som minns pappa Kari i Sirius dressen?
Ja, om än svagt.
#302 ·
Jocke
· 2015-04-23 21:41
Roffe kanske? Har en känsla att killen spelat i Sirius förut.
Kusligt nära där!
#303 ·
Markus
· 2015-04-24 08:14
Två bra namn till så börjar det se intressant ut... ;)
#304 ·
Markus
· 2015-04-24 08:15
Dock väldigt synd att vi har så svårt att bygga något långsiktigt, att såväl tränare som spelare försvinner efter någon/några säsonger. Minns de tider då stommen var kvar i 5-10 år eller mer.
#305 ·
Jocke
· 2015-04-26 10:56
Intressant nog kommer det bra juniorer upp inom några år. Vi har vunnit P16 vid några tillfällen. En ny bra stomme kan tänkas
I kväll ska vi således få en ny klubbchef. Ett 20-tal söknade enligt UNT och nu återstår tre.... Farbror, Kniv-Jonas och vem är den tredje?
#307 ·
johann
· 2015-04-27 12:18
Leto?
#308 ·
Jocke
· 2015-04-27 12:19
I kväll ska vi således få en ny klubbchef. Ett 20-tal söknade enligt UNT och nu återstår tre.... Farbror, Kniv-Jonas och vem är den tredje?
Den går vi inte på käre Garligur! Försöker ni mörka er ansökan?
#309 ·
Nyllet
· 2015-04-27 15:02
Jimmy Lindgren har kritat och Sirius är intresserade av Markus Kumpuoja. Tränare? Tja, det dröjer.
#310 ·
Jocke
· 2015-04-27 15:52
Kan ju läggas till att Eskhult nu slutar (för gott). http://www.unt.se/sport/eskhult-slutar-ar-for-farligt-3700565.aspx
Med tanke på klubban i ansiktet ifjol m.m. så förstår jag honom fullt ut!
Inte klubbchef men kanske biträdande tränare eller vad som helst inom klubben!
#311 ·
Jocke
· 2015-04-27 15:54
Som information: Det finns utbildning i Uppsala också utifall det nu skulle vara intressant för ev. förlängning eller nyförvärv!
#312 ·
Jocke
· 2015-04-27 16:01
Skulle en sådan som Jonas Claesson vara intresserad av tränarjobbet i Sirius? Vetlanda skriker ju efter hans uppmärksamhet men det behöver ju inte betyda någonting.
Kumpuoja vore roligt att se i Blåsvart! Jag tyckte han vara bra i Hammarby.
Ingen som hört något från styrelsemötet? Väldigt nyfiken på den nye klubbchefen....
#314 ·
RRR
· 2015-04-28 03:31
Men Ilja, krita på nu!!!!!
#315 ·
haze
· 2015-04-28 05:59
Ingen som hört något från styrelsemötet? Väldigt nyfiken på den nye klubbchefen....
Ja, nyfiken är man och det ska väl vara klart nu? Presskonferens på g?
#316 ·
Joint
· 2015-04-28 09:03
[center]Startelva i dagsläget:
Holmgren
Wigren - Bärneskär - Hydas - Lundberg - Jenefeldt
Widén - Eidenert
Andersson - Peuhkuri
Camilton
Bänk i dagsläget: Lindgren, Thorén & Jr Co.[/center]
Räcker väl redan nu för att klara andraplatsen i en kvalserie. Inte ut med massor med pengar som inte finns på dyr tränare och två toppspelare som sitter av en säsong.
#318 ·
Jocke
· 2015-04-28 15:46
Här har Sirius sin efterlängtade back
http://kuriren.nu/sport/han-kan-lamna-kalix-8257000.aspx
Beteendevetare borde det väl behövas i överflöd i Uppsala. Själv vet jag inte hur man beter sig överhuvudtaget
#319 ·
Jocke
· 2015-04-28 16:00
Även detta är intressant! Mer speltid och mindre ort! Han ska tydligen träffa Sirius imorgon.
Välkommen till Uppsala!
http://kuriren.nu/sport/stjarnan-oppnar-for-kalix-8258583.aspx
Jag tror Herman Öberg får läsa på om vad "i fatet" betyder. Men hoppas att det finns något som verkligen ligger Kalix i fatet för man skulle gärna få hit Kumpuoja.
Nu undrar man vart vår klubbchef blev av?
#321 ·
Jocke
· 2015-04-28 19:17
Jaha! Putte till Vetlanda. Från snyggtröja till inte lika snygg tröja!
http://www.laget.se/vebk/news/4036756/PATRIK-JOHANSSON-KLAR-FOR-VBK
Mmm hur länge var han frisk innan han drog? Är sur nu.
#323 ·
Joint
· 2015-04-28 19:55
Det fanns ju något slags VSK-rykte kring Putte, så jag är nöjd över att det inte blev en sådan övergång iaf.
Han var typ frisk till kvalet i år. Känns lite bittert att de får honom frisk som kommer göra kaoz
Jag känner mig extremt bitter över det här faktiskt.
Lite som att Ante BB skulle dra till J-Södra nu...
Vi har ju skjutit oss själva i foten och det har varit klart ganska länge att han skulle lämna. Tycker det känns bra att han går till en klubb jag inte tycker allt för illa om, dessutom har vi ändå inga möjligheter att komma före Vetlanda i tabellen.
#328 ·
Joint
· 2015-04-29 12:18
Avskriv Mv-Max. Förlängt med Borlänge. Junioren Jonasson som reservmålvakt?
#329 ·
Jocke
· 2015-04-29 12:49
Jo det är nog Jonasson som går in på samma sätt som när Kimmo var skadad
Styrelsen måste ha ett jävla långt möte om dom ännu inte kommit fram till vem som ska bli klubbchef. Det fanns ju tre kandidater och man skulle besluta mellan i måndags....
Såvitt jag förstår så skulle styrelsen säga sitt i går om den kandidat som rekryteringsgruppen tagit fram och nu ska det väl förhandlas om villkor. Tror vi får vänta någon eller ett par veckor till på besked.
http://m.unt.se/sport/sirius-traffade-landslagsanfallare-3707462.aspx
Känns kul!
#333 ·
Jocke
· 2015-05-01 12:44
Han säger som alla nyförvärv förra säsongen sa:
"Jag fick ett bra första intryck av klubben"
Vi verkar vara bra på det!
#334 ·
Nyllet
· 2015-05-01 12:46
Hoppas vi har mer att erbjuda Markus Kumpuoja än Kalix. Om denna värvning skulle gå i lås börjar det se skapligt ut. Slutspel dissteffe ;-)!
#335 ·
Jocke
· 2015-05-01 13:34
DN beskriven honom som bandyns Inzaghi.
http://www.dn.se/arkiv/sport/drommen-nara-for-bandyns-inzaghi
Han ramlar lätt med andra ord?
#337 ·
Jocke
· 2015-05-01 15:57
Haha det förtäljer inte storyn men vad vet DN!
Hoppas vi har mer att erbjuda Markus Kumpuoja än Kalix. Om denna värvning skulle gå i lås börjar det se skapligt ut. Slutspel dissteffe ;-)!
Inte kul nyllet inte kul!
Ganska kul ändå. Mindre kul fast mer intressant är väl att det inte sagts ett ord om den där klubbchefen på några dagar nu. Efter helgen kanske?
#340 ·
Nyllet
· 2015-05-02 14:51
Ska vara mer siriös nu, kniv-jonas. Rudell klar för Kungälv. Killen gjorde förvisso en del baljor men någon större katastrof att han lämnar är det inte. Nu väntar vi på Iljas besked. Honom vill jag verkligen ha kvar i blåsvart.
Anfallsparet 2014/2015 (Rudell & Hammarn) måste vara det mest kortlivade nånsin i blåsvart?
#342 ·
Jocke
· 2015-05-02 15:26
Hur många spelare kommer Kungälv ha i sin trupp egentligen?
Kan vi fylla på med ex Kumpuoja så ser det bra ut framåt.
Kungälv känns som att dom värvar massor. Har dom snubblat på en fet skatteåterbäring eller vad har hänt? Skarpe lär ju inte direkt locka.
Ja, nog lär Iljas besked vara viktigt. I serien, skillnad mellan 13e och 14e plats, i kvalet däremot.....
#345 ·
Sutra
· 2015-05-02 22:12
Anfallsparet 2014/2015 (Rudell & Hammarn) måste vara det mest kortlivade nånsin i blåsvart?
Jag vill ha en T-shirt med "den gyllene generationen". Hammarn, Rudell och Thony.
Om Ilja valmöjligheter är enbart Sirius eller Ryssland så tror jag att han blir kvar faktiskt. Kan han tänka sig någon annan svensk klubb blir det nog dock svårare att behålla honom.
Men de flesta andra har ju stannat iofs.
#347 ·
RRR
· 2015-05-03 05:14
har kungälv o vetlanda stålar?
#348 ·
Jocke
· 2015-05-03 06:39
Det har väl sällan spelat någon roll! De hoppas nog på framgång under året!
Det ryktas att Vetlanda har ett konto på Cayman Island och idkar business med kunnig snickare, baserad i Uppsalatrakten...
[quote1430635120=RRR]
Det har väl sällan spelat någon roll! De hoppas nog på framgång under året!
[/quote1430646176]
Eller så kan det vara så att endel spelare känner sig svikna och gärna vill bort.
Ähhh gnällspikar.
Kungälv känns som att dom värvar massor. Har dom snubblat på en fet skatteåterbäring eller vad har hänt? Skarpe lär ju inte direkt locka.
Det kanske räcker med att man betalar ut de futtiga kronor grabbarna ska i lön för att locka spelare från Sirius? Går man upp vid 3-4-snåret på mornarna och åker ut till Arlanda för att kasta väskor för att dryga ut kassan till mat och hyra kan man nog bli rätt less när bandylönerna fryser inne.
#353 ·
Jocke
· 2015-05-03 11:10
Ja det kan jag hålla med om och naturligtvis ska Sirius göra rätt för sig här men vi är ju inte ensamma om att inte ha betalat ut löner.
"Hammarn" fick inte ut sista månadslönen enligt egen utsago.
Hur menar du nu? Det är ju sirius som är skyldiga Hammarn lön också.
Att ifrågasätta andra klubbars förmåga till att betala löner känns ganska idiotiskt men släpper det nu.
För att klara kval tror jag vi behöver 2 mittfältare till en om ilja stannar och minst 2 forwards. Ev en back med. Sen e jag orolig över målvaktsfrågan, ja gustav e bra men känner en oro i att vi kommer läcka ganska mkt oavsett vem som står. Och jag vet inte om det är utvecklande för honom. Och om han e ur form eller skadad ska då en junior vara våran reserv? Nej i min värld behöver vi en målvakt med rutin som reserv. Vi måste ha avlastning där samt om han går sönder inför tex ett kvall vågar jag inte lita på en junior i mål.
Problemet e nog inte att hitta spelarna problemet e att få dom att spela för en väldigt liten peng.
Varför är det idiotiskt att undra hur kungälv lyckas locka över en toppmålvakt som Kimmo?
#358 ·
Jocke
· 2015-05-03 13:33
Hur menar du nu? Det är ju sirius som är skyldiga Hammarn lön också.
Ni missförstår mig! Det är självklart att Sirius ska betala alla spelares löner. Det måste vara utgångspunkten i alla lägen.
Meningen om Hammarn avsåg att visa hur mycket som inte betalades. Det var enligt honom själv en månadslön. Det är illa nog men jag fick intrycket att en del trodde det vara halva säsongen osv.
Motsvarande åtgärd har gjorts av flertalet andra bandyföreningar de senaste åren.
Jag kan lägga till att det hade krävts ungefär 2 000-2 500 till åskådare under hela säsongen alt 150-200 fler per match för att kunna betala alla spelares löner. Fler är så är det inte!
Ingen Ilja enligt lokalblaskan.
Jag ser fan inte fram till kommande säsong längre. Känns skit. Vilka är våra ålderman i gruppen nu rent säsongsmässigt?
#360 ·
Joint
· 2015-05-03 14:48
Fan vad tråkigt att kelgrisen Ilja drar nu också. Nu har vi inte mycket till offensiva ess. Tack ändå för denna tid, Ilja, det har varit ömsesidig kärlek! Väners, nästa? Villa? Bajen? Ryssland?
#361 ·
Jocke
· 2015-05-03 14:53
Men vi har ju ett bra lag redan. Några till in dvs en anfallare och gärna en försvarare så ställer vi ett bra lag på isen. Någon av juniorerna kommer säkert blomma ut också.Jag tror definitivt vi kan kriga om 10:e platsen
#362 ·
Nyllet
· 2015-05-03 15:17
Så här skrev Nyllet några sidor bort:
Låter ju otroligt bra! Nyckelspelare? Låt mig gissa.
1. Kimmo (fast ingen katastrof om han lämnar, vi har ju Gustav)
2. Jenefeldt
3. Putte
4. Hammarn
5. Robin
6. Ilja
Sedan hoppas man ju på att Lill-Hydas kommer. [i][/i]
Nästan alla jag önskade stanna har dragit. Positivt hur som helst att Jenefeldt stannar samt att vi fått hem Lill-Hydas. Men men tunga tapp....
#363 ·
Joint
· 2015-05-03 15:25
Bra och bra. Vi har, om han får vara skadefri, en klasspelare i Jacko. Tvåvägsspelare. Även Wigren har utvecklats till en rätt reko ES-halva. Annars känns det rätt skralt. Omöjligt att förutse Peuhkuri, känns det som. Spelare som Tobbe, Widén, Lindgren m.m visade inte särskilt mycket den gångna säsongen men har väl en del bandy i sig, så där kan man ju hoppas på bättre säsonger. Eidern har klass i sig, men svajar massa i kvalle.
Backlinjen känns faktiskt något tryggare med Hydas, men hans backkollegor känns inte jätterobusta. Och å andra sidan är målvaktsposten något försvagad, med all respekt för Holmgren.
Framåt kan man säga vad man vill om Hammarn, men han levererade fan. Vem ersätter hans 30 baljor? Just nu är den ende anfallaren vi har Camilton. Sistautposterna både framåt och bakåt består just nu av egna produkter tillik ynglingar. Kul men svårt.
Min ganska så klara uppfattning är att våra bottenkollegor förstärkt sina lag. Okval känns långt bort.
#364 ·
Jocke
· 2015-05-03 16:06
Bra sammanfattat men min slutsats är något mer positiv!
Men vi har ju ett bra lag redan. Några till in dvs en anfallare och gärna en försvarare så ställer vi ett bra lag på isen. Någon av juniorerna kommer säkert blomma ut också.Jag tror definitivt vi kan kriga om 10:e platsen
Med nuvarande lag tar vi inte en poäng i serien. Vi tappar 5 av dom 6 bästa spelarna och vi va redan denna säsong chanslösa på okval. Nej blir en hemsk säsong hemsk. Och folk här verkar tro koumpoja är en frälsare? han gör max 10-15 mål under en säsong. Som det känns nu borde vi ha tackat nej till es platsen, publiksnittet kommer ligga på 400 -500 nästa säsong.
4-500 är ju snittet innan succesäsongen. Låter inte så farligt. Kort kö till kiosken etc.
#367 ·
Nyllet
· 2015-05-03 17:02
Jag är benägen att hålla med kniv-jonas och i ett eller flera inlägg har jag sagt att det kanske vore bättre om vi självmant klev ner till allsvenskan för att bygga nytt. Men så har vi det bekymmersamma med att tillgodose sponsorers krav och hur vi ska hantera underskottet i ekonomin. Hur hade sponsorer reagerat om vi (jag menar Sirius styrelse) tagit ett sådant beslut? Hade IKSBK konkat? En sak är i alla fall klar. Säsongen som kommer kan vi bara inte misslyckas. Absolut inga sportsliga krav kan ställas och åker vi ur elitserien kommer de flesta att rycka på axlarna och säga: Det hade varit bättre att dra sig ur elitserien redan förra året.
Jag har alltid hatat serier där inget lag åker ur. I år är just detta vårt ända hopp.
Jag hoppas vi kan vara med och fajtas om tabellplaceringar.... i min värd rör det sig dock enbart om plats 13 och 14, möjligen med ett svagt hopp om att om alla resultat går rätt i övrigt, och gubben Rinat byter namn till Renat, rubba lag 12.
I övrigt har Apan allt för rätt, det lär bli kort kö till kiosken i år. Och jag lovar att bjuda Gustaf Andersson på korv (och en skiva) :-)
Jag ser fan inte fram till kommande säsong längre. Känns skit. Vilka är våra ålderman i gruppen nu rent säsongsmässigt?
Äh, man kan alltid se framåt. Det gäller att kalibrera sina förväntningar och mål bara. Mina nuvarande är:
1. Att ta poäng
2. Att inte slå KVBS rekord och förlora med mer än 20 mål i någon match.
Tvekar iofs på att vi klarar något av dem.
#370 ·
Jocke
· 2015-05-03 17:58
Jag håller som sagt var inte med!
Vi kommer troligtvis vara något starkare bakåt i år än förra året med Hydas. På mittfältet tappar vi lite fart men vi kommer vara lite mer samspelta. Wigren, Andersson och Jenefeldt är tre väldigt bra spelare! Det måsta ni kunna ge spelarna som erkännande. Något mer samspelta i år än förra säsongen dessutom.
Widén, Lindgren är även de bra spelare som borde kunna visa lite till.
Joonas vet jag lite om men han är intressant! Vore roligt med en sådan som Kumpuoja.
Vi tappar framförallt några snabbskrinnare och målskyttar. Det kan vi kompensera med ett något annorlunda spel. Vi spelade för svårt ifjol kan jag tycka.
Alltså, jag är evigt tacksam mot de som stannat, och visst finns det potential hos de flesta. Men sanningen är ju att vi har tappat all vår spets, samtidigt som truppen är lika tunn som ett smörpapper i dagsläget. Då är det svårt att vinna matcher.
Man hoppas mycket på Kumpuoja, även om han nog egentligen inte är idealspelaren i nuläget. För att ha glädje av en straffområdesspelare måste man ju ta sig till straffområdet, vilket kan bli svårt som det ser ut nu. Men, men, det är fortfarande mycket tid kvar av sillyn, så man får väl se.
Vi kommer att ha ett sämre lag än förra året och vi kommer kanske att komma sist men jag tror ändå det här och ett par smarta billiga nyförvärv kan fixa kvalserien.
Den stora frågan är väl hur detta kommer att påverka ekonomin. Kommer det in sponsorpengar och sånt?
#373 ·
Nyllet
· 2015-05-03 18:57
Faktum är, Jocke, att vi men nuvarande trupp troligtvis får pisk av UNIK. Vi måste således förstärka laget för att överhuvudtaget ha en chans att klara kvalet. Problemet är att marknaden är tunnsådd på bra spelare och att vi saknar stålar. Okej, vi har några lovande unga juniorer men det kommer ta några säsonger innan de når elitseriekvalitet.
Det är synd om Uppsala som inte förmår alstra ett topplag med tanke på det potentiellt stora intresset för bandysporten.
Jocke som fler har sagt innan, ja vi har bra spelare men vi saknar spets. Utan spets vinner du inte precis på samma sätt som att du inte vinner om alla e fartspelare eller målskyttar. Det behövs en mix och det har vi inte.
#375 ·
Tommy
· 2015-05-03 20:26
Hur ser det ut på tränarfronten nu för tiden?
Måst tyvärr hålla med "gubben" kniv-jonas. Det finns absolut INGET som talar för en plats högre än 13. När det gäller uppsala publiken, så vet vi alla vad det innebär.....
Jag vill fortfarande veta hur den blivande klubbchefen och styelsen t´änker lösa denna bit!!!
#377 ·
John
· 2015-05-04 08:37
Jag har satt min förväntningsnivå på att kunna ställa en trupp på plan med en medelålder över 17.
Placering över plats 13 är bonusskoj.
#378 ·
Nyllet
· 2015-05-04 11:57
Nu ryktas det om att både Ilja och Mickel kan vara på väg till Bollnäs.
Vafan ska dom bygga för superlag?
#380 ·
Jocke
· 2015-05-04 15:26
Revanschsugen! Jo jag tackar! Bra!
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/lindgren-stannar-i-sirius
"Saker är pågång" dessutom.
Roligt att läsa om spelare som kommer ge järnet nästa säsong.
Noooooooo....
#382 ·
Jocke
· 2015-05-04 15:42
[quote1430753890=Nyllet]
Noooooooo....
[/quote1430754121]
Det är diskussioner på svenskafans eller?
Nej Ilja går väl förhoppningsvis till ryska Baikal Energy om han nu ska röra på sig! Vänersborg ligger nog även de väl till.
#383 ·
Nyllet
· 2015-05-04 17:18
Ja det stämmer att ryktena kommer från Bollnäs forum på svenska fans. De har ju dessutom länge haft våta drömmar om att Edlund ska skriva på för giffarna. Nu är det klart att han återvänder till SAIK.
Verkar som CarlApan vet mer om Ilja och/eller Mickel eller?
Förståndiga killar som vill spela utomhus i så fall.... Fast Bollnäs lär ju betala enligt gängse normer, så jag är skeptisk till en del i ryktena :-)
Jag vet inget om nåt.
Märkligt att det fortfarande finns lag som har pengar. Bollnäs verkar vara på väg i konkurs år efter år men ändå står de där med spelare i yttersta världsklass. Kan inte vara gratis direkt men pengar lyckas de, trots allt, skrapa fram. Om "ungdomarna" orkar ta steget att vilja utvecklas till duktiga bandyspelare tror jag ändå att det är det som är konceptet för ett bra och framgångsrikt lag. Fast som det ser ut nu behöver vi ändå några vassa förstärkningar. Tyvärr är det lite tyst kring värvningar men det vore kul om det kom upp någon glad nyhet nu.
#387 ·
Nyllet
· 2015-05-05 19:23
Ännu mer förvånande är IFK Kungälv som nu värvat 7 st. spelare och detta trots uppenbara problem med ekonomin för några månader sedan. Jimmy Berglund från Kalix är det senaste tillskottet.
#388 ·
Sutra
· 2015-05-05 19:34
Camilton twittrar om klubbchef. https://twitter.com/icabandyjc/status/595674448981839872
Berätta, ni som kan!
#389 ·
RRR
· 2015-05-05 19:40
Kungälv verkar köra ända in i kaklet...
#390 ·
Jocke
· 2015-05-06 03:29
Vi kanske blir med klubbchef idag! Strålande tider! Undrar när hen kan börja jobba?
Har Farbror äntligen svarat ja?
#392 ·
Jocke
· 2015-05-06 07:20
Det behövs mer skägg inom svensk idrott! Inom tex längdskidåkningen är de ju nästan helt utrotade...
Det var bättre på Wassbergs och Mietos tid!!
#394 ·
RRR
· 2015-05-06 14:04
Läste nånstans om bajsbakterier i skägg??? Vad var det?
#395 ·
Joint
· 2015-05-06 15:38
Verkar pågå mycket bra jobb i det tysta. Eller så är ledande figurer manipulativa.
#396 ·
Jocke
· 2015-05-06 16:31
Läste nånstans om bajsbakterier i skägg??? Vad var det?
Läs även källgranskningar av den artikeln! Den är fel!
#397 ·
Jocke
· 2015-05-06 19:50
Kan Jimmy Berglund Kalix vara en spelare för blåsvart! Han är inte klar för Kungälv enlig Kungälv.
http://www.kungalvsposten.se/berglund-uppges-klar-for-ifk-klubben-fornekar
Han gjorde en hel del mål ifjol också!
#398 ·
Jocke
· 2015-05-06 20:00
Den här såg jag inte komma! Satte i halsen tills jag läste hela artikeln.
http://www.kuriren.nu/sport/kalix-minskar-budget-men-har-pengar-for-stjarnvarvning-8271901.aspx
Erik Olovsson verkar även vara utan kontrakt. Se där en bra anfallare!
#399 ·
RRR
· 2015-05-06 20:26
men Ilja? Kalix???? näeee, fast det är bättre än vsk el saikk i alla fall
Han kan inte gå till Kalix, det finns inte på världskartan. (och så mycket pengar lär dom knappast ha). Just Kalix och Gripen är ju våra enda möjligheter till jämna matcher i kommande serie.
Det måste kännas tryggt för ett lagbygge om man har Christian "Man vet aldrig" Mickesson med laget.
Undrar hur det låter om man ringer hans firma?
- Jag vill ha en ny terass, kan ni ordna det?
- Man vet aldrig....
#402 ·
Jocke
· 2015-05-07 10:55
Då var detta med klubbchef ute
http://www.unt.se/sport/sirius-har-fatt-ny-klubbchef-3719691.aspx
Jimmy Helmersson heter han och något mer vet jag inte
Skulle gissa på denna man
http://natverketlasvegas.se/?p=946
#404 ·
haze
· 2015-05-07 11:27
http://siriusbandy.se/web/article/ik-sirius-bandys-nya-klubbchef-ar-pa-plats/
Känns som ett riktigt bra val. Kör hårt!
#405 ·
Nyllet
· 2015-05-07 13:55
Klubbchef klar. Bra. Nu väntar vi på några förstärkningar på spelarsidan och en tränare så kanske det kan bli lite mer stabilitet i Sirius bandy framöver.
#406 ·
Jocke
· 2015-05-07 16:32
Skulle gissa på denna man
http://natverketlasvegas.se/?p=946
Har Farbror rakat sig?
Möjligen rakat sig och druckit lite av ungdomens elixir. En portvins näsa döljer man inte genom rakning....
#408 ·
Joint
· 2015-05-08 22:31
Snittlön ES: 140 000 kr/säsong
Snittlön TB: ~35 000 kr/säsong
Snittlön IKS: ?
Edit: Bellas månadslön enligt H.Lundh: 250 000 kr/månad
#409 ·
Joint
· 2015-05-08 23:02
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/ehn-i-valet-och-kvalet
^Denna stackare var väl nära oss för någon säsong sedan? Han och Kumpuoja (samt Camilton) är väl de anfallare vi kan förhålla oss till.
#410 ·
Jocke
· 2015-05-09 04:12
Nja Kalle Spjuth är väl också utan kontrakt vad jag förstår. Jimmy Berglund och Erik Olovsson från Kalix kan säkert vara intressanta spelare förutom nämnde Kumpuoja
#411 ·
Jocke
· 2015-05-09 04:22
Denna artikel i DN är ändå rätt intressant. http://www.dn.se/sport/fa-heltidsproffs-i-bandyn/
Några räknas som proffs men inte i Bollnäs. Gammal undersökning alt att man inte räknas med om lönen kommer från ett privat företag.
#412 ·
Nyllet
· 2015-05-09 09:56
Joint skrev...
250 000:-/mån? Kan det verkligen stämma? Verkar osannolikt måste jag säga. Då kostar Myrran minst lika mycket. Tillsammans betalar storsponsorn alltså 6 mille + sociala avgifter per år. Tänk er då om övriga spelare i Bollnäs får typ 10 000 -15 000:-/mån. Huva, så stora löneskillnader tror jag inte är bra för den psykosociala miljön i en trupp
#413 ·
RRR
· 2015-05-09 12:25
Man kan ju bara gissa att stämningen i Bollnäs kommande säsong lär vara sämre än nånsin. Myran o Bella blev ju ditlurade för att de skulle få spela i en hall, nu blir det ingen.... långnäsa era gnidiga jävlar
Man kan ju bara gissa att stämningen i Bollnäs kommande säsong lär vara sämre än nånsin. Myran o Bella blev ju ditlurade för att de skulle få spela i en hall, nu blir det ingen.... långnäsa era gnidiga jävlar
Vad mer kan man göra än att skratta åt hela den här cirkusen? Ingen hall men en hel drös med pengar iaf.Det är tur att det finns många spelare som spelar för att det är kul.... nån lön verkar de inte ha i någon högre utsträckning och tur är väl det för annars är det nog svårt att få ihop några lag över huvud taget.
#415 ·
RRR
· 2015-05-10 05:40
Hur fan kan Bella ha 250kkr/mån? Det är han INTE värd
#416 ·
Jocke
· 2015-05-10 15:08
Kungälv verkar köra ända in i kaklet...
Passande uttryck för de gånger jag spelat på Skarpe Nord har det varit rejält blött å plaskigt.
Då var detta med klubbchef ute
http://www.unt.se/sport/sirius-har-fatt-ny-klubbchef-3719691.aspx
Jimmy Helmersson heter han och något mer vet jag inte
Jimmy är en barndomskompis till mig. Vi var på samma svensexa i helgen och han är redo att ta vid :)
Enligt Bandypuls så verkar det bli Ryssland för Grachev. http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/grachev-nara-rysk-klubb
#419 ·
Nyllet
· 2015-05-13 14:16
Bara att önska Ilja lycka till. Förhoppningsvis är han villig att komma tillbaka till blåsvart i framtiden.
I övrigt väntar man på att något nytt och trevligt ska hända Sirius bandy.
#420 ·
Nyllet
· 2015-05-16 09:10
Törnberg är fortfarande klubblös. Är Sirius överhuvudtaget intresserade? Är han för dyr? Eller är det något annat som gör att han inte är intressant?
Mickelsson lämnar Vetlanda. Bollnäsarna tror han ska dit. Vågar man tro på Uppsala för honom? med firman hans etc. Kanske det lockar på något vis?
Man vet aldrig.
Ska blota till Siriusguden för svar i dessa frågor. Återkommer.
Är vi riktigt säkra på att vi ens vill ha honom hit?
Jag tar en comebackande Viktor Broberg före alla dar i veckan!!
#425 ·
Jocke
· 2015-05-16 16:24
Jo Mickelsson skulle passa väldigt bra in framför Jenefeldt, Andersson och Wigren och med Garligur alt. Farbror på topp naturligtvis.
Små barn, jobba "hemma" osv. Vad kan bli bättre?
Pengar är inte allt!
#426 ·
RRR
· 2015-05-16 18:02
man lämnar inte nåt lag för bollnäs just nu, inte ens sirius
#427 ·
Joint
· 2015-05-16 18:33
Mickel slickar väl Bollnäsröv?
Låt televerket ta honom. Vi är ändå fast i botten och jag ger inte mycket för killar vars löften inte är vatten värda. Det enda som är spännande är att höra hans förklaring efteråt, till varför han valde Televerket.
Förresten, vill Bollnäs verkligen ha honom? Det måste ju vara ett fruktansvärt nedköp mot vad dom satsade på att få.
Ser Mickelsson som en stor tillgång. Jag börjar få tillbaka bandyintresset efter 2 år i totalavsaknad av intresse. Mickelssons showande och trixande med boll (och ibland brända chanser pga just detta) var en fröjd att se. Fina bollar till Mickel så blir det mål! svälj förtreten, Garligur.
#431 ·
RRR
· 2015-05-17 09:46
Ser gärna Mickel här igen, men en avbön får han nog kosta på sig.... ;-)
#432 ·
Nyllet
· 2015-05-17 11:37
Jag tror Mickel går ditt stålarna finns d.v.s. Bollnäs. Skulle han, mot förmodan, prioritera närhet till familj samt hjälpa blåsvart i en besvärlig situation för en väsentligt mindre peng är han en hederskarl.
http://www.unt.se/sport/landslagsspelare-till-sirius-3732447.aspx
Spännande :)
#434 ·
Nyllet
· 2015-05-17 12:51
Strålande! Välkommen Markus!
#435 ·
Nyllet
· 2015-05-17 13:13
Vi kan nog glömma Mickel.
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/mickelsson-oppnar-for-flytt-till-halsingland
Fast killen slingrar sig rätt så rejält.
#436 ·
Sutra
· 2015-05-17 17:28
Självklart är alla duktiga lirare sjukt välkomna. Gärna Mickel!
Vem är förvånad?? Jävla vindflöjel!!! Men jag sväljer förtreten om han kommer med en ursäkt. Dock borde han väl välja Byn, han blir ju knappast mottagen som frälsare hos Televerket, med tanke på hur mycket högre de siktade.
#438 ·
RRR
· 2015-05-17 18:32
Välkommen Marku!
#439 ·
Nyllet
· 2015-05-17 20:11
Ska tydligen vara ytterligare en forward på g enligt Söderman (källa UNT). Tror inte det är Mickel så varför inte Roffe? I så fall skulle vi ha 3/11 av finska landslaget :-)
Nästan hundra på att det är vår gamle kompis Viktor Broberg som gör comeback och räddar oss ännu en gång! Roffe vore iofs också kul.
Bärnes farsa som tränare kanske?? Han var på G redan ifjol...innan den fantastiske demontränaren Thony anlände ;-)
#441 ·
RRR
· 2015-05-18 04:53
Roffe vore väl bra
Vill Viktor göra comeback????
#442 ·
Markus
· 2015-05-18 06:08
Tror inte att det blir Viktor utan ett annat bra namn.
Kul att det blev Kumpuoja! Som jag skrev någonstans så tror jag iofs inte att han är perfekt för Sirius eftersom det egentligen är just spetsegenskaper vi behöver, och kanske inte en måltjuv. Men bara att få hit en etablerad elitseriespelare känns toppen, han kommer att bli viktig i kvalet, och verkar dessutom vara en skön person.
Dock borde han väl välja Byn, han blir ju knappast mottagen som frälsare hos Televerket, med tanke på hur mycket högre de siktade.
Edsbyn är lojt o-sugna på Mickelsson. http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/han-ar-inte-het-for-oss
#445 ·
Nyllet
· 2015-05-18 14:00
Intressant läsning. Det kan alltså vara så att någon klubb får pynta en rejäl slant för att köpa loss Mickel från VBK. Förstod att något var lurt då VBK väldigt lättvindigt släppte Mickelsson. Finns ingen chans att det kan vara Sirius i alla fall med tanke på hur ekonomin ser ut idag. Med största sannolikhet är det Bollnäs.
#446 ·
Jocke
· 2015-05-18 16:41
Enligt "rykten" har han redan skrivit på för Bollnäs och ska presenteras nu på fredag men sådana rykten behöver ju inte stämma.
#447 ·
RRR
· 2015-05-19 04:46
Hur fan kan man gå till Bollnäs...
Man undrar om hans samvete kommer att få ännu en törn i så fall, när det var dåligt för att han gick till Vetlanda....
#449 ·
Jocke
· 2015-05-19 10:37
Sammetslirare har man ju hört talas om men samvetslirare var något nytt åtminstone för mig.
Vilka anfallare finns det kvar som håller Kumpuoja nivå?
Roffe L, Mickelson, Spjuth? Räknas Kalix Berglund eller Lomanov som anfallare?
#450 ·
Joint
· 2015-05-19 19:03
Vad är det för galet Virre-rykte?! Jag har försökt övertala honom ett par gånger, men då har det varit dött lopp. Rykten om Virre, Roffe och Mickel..? Då får man ju nästan upp hoppet ... [size=10]om okval.[/size]
Hoppas vi har råd med dom vi värvar. En skänkpengar kampanj kommer inte funka igen snälla berätta vem som har satt kommande års budget. E det samma lallare igen e vi väldigt illa ute känner jag.
Det blir bra det här. All in!
#453 ·
Nyllet
· 2015-05-20 08:01
Det vore en präktig skandal, ja omdömeslöst om man värvar utan att ha täckning.
Men nån Mickel vill jag inte ha.
Men nån Mickel vill jag inte ha.
Inte jag heller dels e han dyr o blir inte okval med honom. Sen verkar han ju vara galet pengakåt o byter klubb varje år.
#456 ·
Nyllet
· 2015-05-20 08:56
I Hälsingland tror man att Mickel är klar för Bollnäs. Om han nu är klar varför dröjer offentliggörandet?
#457 ·
Jocke
· 2015-05-20 09:11
Bollnäs offentliggör ALLA nyförvärv (som de skriver) nu på lördag.
Vad gäller ekonomi så behöver vi tänka in att vi släpper en hel del spelare också dvs vi får lite utrymme efter Kimmo, Hammarn osv.
Mickel är ju på Zlatan-nivå när det gäller att följa pengaströmmen.
Det blir också intressant att se publikkalkylen i budgeten. Med tanke på att vi i allra bästa fall slåss om en 12e plats, så lär ju inte Uppsala gå man ur huse för att se matcherna....
Bollnäs lär ju ha något mer än Mickel att presentera. Det var ju bara världsklass som gällde och nog lär han ösa in lite mål, men världsklass är det en bit kvar till.
Om jag budgeterade så skulle jag lägga siffran på 600 i snitt. Det beror lite på om vi har bajjen ett bra datum eller ej
#461 ·
Joint
· 2015-05-20 15:27
Låter rimligt. Sedan ska man inte ha för stor övertro på en enskild match. Senast lät det ju som att annandagen mot Bajen skulle lösa allt. Då kom det förvisso runt 3.5K, och allt som allt snittade vi över tusingen den gångna säsongen. Tvek att vi får annandagsmatch hemma igen. Nu har vi en klubbchef och så vidare, men har vi ett erkänt bottenlag i år igen (vilket allt talar för) så blir det lik förbannat svårt att sälja in sig hos gemene Uppsalabo. Sedan vill det ju till att vi har betalande besökare också. Det var skrämmande siffror jag såg vad gäller de som faktiskt betalar inträde. Då blir det inte mycket intäkter över.
#462 ·
Jocke
· 2015-05-20 18:20
700 åskådare som det ofta var förra säsongen är cirka 300-350 betalande. Intäkten är då knappt 50 tkr. Räkna sedan bort domararvode planhyra mm så är det inte mycket kvar.
https://bandyfeber.wordpress.com/2015/05/21/kumpuoja-vill-lyfta-sirius-mot-nya-hojder/
Vilken kille!!!
Redan en favorit. Precis vad man behöver höra.
Kung. Visst kan man snacka, men så där bra snack är det inte många som får ur sig.
#466 ·
Jocke
· 2015-05-21 08:23
Ja ”Look up, Get up and don´t ever give up" låter lite som Sirius i ett nötskal...
Lägg ut!
Sirius! Vi ger aldrig upp!
#467 ·
Nyllet
· 2015-05-21 10:51
Blev nästan tårögd när jag läste intervjun med Markus. Precis rätt attityd! Han kan bli västras stora favorit i vinter om han lever upp till det han säger.
Sirius Hej!
Finlands sak är vår...
#469 ·
Tifo
· 2015-05-21 18:50
Läge att börja skalda hyllningsvisor till snubben redan nu!
#470 ·
Jocke
· 2015-05-21 21:24
fram med gitarren å lägerelden:
Kum Puo Ja, My Lord Kum Puo Ja
fram med gitarren å lägerelden:
Kum Puo Ja, My Lord Kum Puo Ja
Haha briljant!
#472 ·
Nyllet
· 2015-05-22 12:06
Söderman sa i UNT att han hoppades på att ytterligare forward skulle bli klar i slutet av denna vecka. Vi är där nu och jag väntar...
Mickelsson klar för Bollnäs nu
Helt ointressant hur långt ett kontrakt är när det handlar om Mickel.
#475 ·
Nyllet
· 2015-05-22 16:34
Jag hade naturligtvis inte sagt nej till Mickel beaktat situationen Sirius befinner sig men jag är tacksam över att Sirius inte försökt att bjuda över Bollnäs bud för så bra är inte Mickel, inte på långa vägar.
#476 ·
RRR
· 2015-05-22 19:24
Helt ointressant hur långt ett kontrakt är när det handlar om Mickel.
Jag man lär ju knappast nyttja karln när det gäller byggnationer när man ser hur han håller kontrakt och löften. Var det nåt han lärde sig i Ryssland med Berlin?
Nu måste han ju ha ännu sämre samvete.... Stackars man!!
#478 ·
Nyllet
· 2015-05-22 20:38
Den byggfirman kommer jag aldrig att anlita!
Det går ändå inte. Jag mailade en fråga för typ två månader sedan och har ännu inte fått svar.
Det mest sorgliga är väl hans förklaring till hur han kom ur kontraktet:
"Jag fick köpa ut mig själv, det var inte billigt.". Hand upp alla som tror på den och att det inte är Bollnäs-finansiären som gått in? Hoppas ändå Vetlanda tog in i helvete betalt. Det borde de gjort eftersom de enligt säkra uppgifter betalade 300tsek svart i signingbonus förra året. Förjävligt hur det får gå till i bandysverige. Svarta pengar och kontrakt som inte betyder något!!!
Det går ändå inte. Jag mailade en fråga för typ två månader sedan och har ännu inte fått svar.
Snart kommer nog fakturan ska du se.
Eller så åtar sig firman jobbet, ger dig en tidsplan och hoppar av efter halva. Sen kommer det en faktura på hela.
#483 ·
Sutra
· 2015-05-23 12:45
[quote1432371707=ThomasD]
Snart kommer nog fakturan ska du se.
[/quote1432385089]
Hehe.
"Jag hade nästan fått mer pengar i Sirius än i Bollnäs" säger Mickel.
Hmm, det finns nog få saker här i världen jag har lägre tilltro till än Mickels uppgifter om vad han skulle tjäna här och där.
Vad betyder "nästan mer"? Är det inte fortfarande mindre?
Är det inte lite extra kul att han även nu har en rysslandsklausul i kontraktet??
Alltså maken till girig tomte har jag fan aldrig ens hört talas om inom den här sporten. Tack Gud, för att vi inte försökte betala mer för att få hit honom.
#487 ·
Joint
· 2015-05-23 18:08
Mycket, hrrrm Mickel, vill ha mer ...
#488 ·
Nyllet
· 2015-05-23 19:42
"Jag hade nästan fått mer pengar i Sirius än i Bollnäs" säger Mickel.
Har Mickel sagt så? Han kanske kan lika mycket matte som en av våra mest folkkära idrottare genom tiderna. Folkhjälten ska, enligt ryktet, i en förhandling om sitt eget gage ha sagt: 1/3? Nä, jag ska ha minst 1/4!
Jag har egentligen alltid gillat Bollnäs. De spelar utomhus, de är ett klassiskt lag. En genuin bandystad. Det enda jag inte gillat är att man inte likt Sajjjk har öppna kort med sin ekonomi. Att man norpade Bella och Hellmyrs före övriga storklubbar tyckte jag var kul, jag har aldrig trott på att Bella skulle återvända till oss.
Nu blir det ju dessvärre så att man verkligen tycker illa om laget, för min del bara tack vare en enda spelare. Sen spelar ju detta mindre roll. Den enda som vinner extra guld i Bollnäs denna säsong är ju Mickelsson, om han nu stannar kvar och inte drar till Ryssland... Men visst, den okände välgöraren kanske trollar fram ytterligare någon spelare med giltigt kontrakt som går att köpa... I nuläget räcker Bollnäs maximalt till semifinal.
Faktum är att Mickelssons beteende mot Vetlanda är sånt som får mig att ledsna på den enda sport som jag verkligen lever för. Funderar allvarligt på att skita i allt i fortsättningen och hålla mig till golf och amerikansk fotboll. Där vet man i alla fall att pengar är det enda som gäller.
#490 ·
ex17
· 2015-05-24 06:17
Var ett tag sedan jag skrev något här. Känns som det behövs nu för att ge ett perspektiv. Det finns andra skäl än ekonomiska att Mickel inte kan spela vidare i VBK och behöver komma närmare Hälsingland.
Var ett tag sedan jag skrev något här. Känns som det behövs nu för att ge ett perspektiv. Det finns andra skäl än ekonomiska att Mickel inte kan spela vidare i VBK och behöver komma närmare Hälsingland.
Vilken jävla icke ursäkt. Skriv inte 2 år då och sluta ljuga om löner i media. Girig som få är han inget annat.
Hajar inte riktigt kritiken mot själva kontraktsbrytandet. Om Vetlanda får betalt (må det vara ur Mickels ficka eller av Bollnäs okände finansiär) så är det väl inget att klaga på. Det är ju bara att betrakta som en spelarförsäljning och skiljer sig inte från hur det funkar i andra sporter.
Däremot tycker jag fortfarande att Mickels dyngsnack om att han gick till Vetlanda för utmaningens skull ifjol är ett gigantiskt skämt som gör att jag inte kan ta något han säger på allvar.
#493 ·
Joint
· 2015-05-24 10:29
Bellas uttalade Siriushjärta är också parodiskt. Hjärta, vadå vadå vadå? Pengar, hallå hallå!!
#494 ·
ex17
· 2015-05-24 10:57
[quote1432458293=ex17]
Vilken jävla icke ursäkt. Skriv inte 2 år då och sluta ljuga om löner i media. Girig som få är han inget annat.
[/quote1432464930]
*suck*
Vad är det för anledningar då? Upplys oss.
ska ha barn bo närmre familj etc.
#497 ·
Nyllet
· 2015-05-24 14:56
Att Mickel anfört som starkt vägande skäl till att bryta kontraktet är just familjesituationen men det har man ju kunnat läsa i media. Så om det inte är ekonomin och inte heller familjesituationen, vad är det då som vi övriga oupplysta inte redan vet?
Det kan ju vara så att det "nästan" var mer pengar hos Sirius.... när det handlar om det officiella skattepliktiga lönen :-)
#499 ·
ex17
· 2015-05-25 10:51
Jag har inget annat att tillföra än att den sociala situationen hade förändrats att det inte längre var hållbart att spela i VBK. Men det verkar personerna i forumet känna till och därmed förstår inte jag spekulationerna i ekonomi.
Är social situation = peeeengar?
#501 ·
Jocke
· 2015-05-25 17:25
Återkomst?
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/broberg-kan-vara-pa-vag-tillbaka
Otroligt bra komplement till Kumpuoja! Bra att även Joonas får konkurrera om sin plats och utvecklas på det sättet!
#502 ·
Nyllet
· 2015-05-25 18:09
Intressant artikel. Det verkar som att Viktor kommer lira med blåsvart. Hur som vore det bra att honom i organsationen. Mer publikfriande bandy låter trevligt men jag undrar om Sirius mäktar med det med tanke på hur truppen ser ut. Fast anfall är bästa försvar säger man ju. För övrigt gillar jag den bredrandiga matchtröjan bättre. Ger vibbar från bättre tider ;-).
Vacker läsning för en gammal mans ögon
Han lät en miljard ggr mer positiv än jag trott. Vågar man hoppas?
#505 ·
nyg86
· 2015-05-25 20:20
Ganska så lite "Mickel" o Berlin över Broberg....Jag vill inte spela hjälte, men om Sirius ber om min hjälp så vill jag ge det en chans för att hjälpa till, säger han.
#506 ·
RRR
· 2015-05-25 20:32
:-)
#507 ·
Tifo
· 2015-05-25 22:32
Broberg behöver inte spela hjälte. Han Är en hjälte!
#508 ·
Nyllet
· 2015-05-26 14:03
Läser (i GD) att Mikael Nilssons kontrakt med SAIK gått ut och än så länge har SAIK inte förnyat kontraktet. Killen har haft skadeproblem men verkar vara på väg tillbaka. Kan det vara något för Sirius?
Broberg har alltid varit en av mina favoritspelare. Hans skridskoteknik, skott och sinne för mål är klart underskattade, skulle jag tro (förutom hos oss siriussupporters). Vore fantastiskt kul om han vill satsa.
#510 ·
Jocke
· 2015-05-27 08:04
Broberg behöver inte spela hjälte. Han Är en hjälte!
Men spela är bra!
http://www.bandyworld.se/archives/24280
Spjuth? Har vi råd?
#512 ·
Nyllet
· 2015-05-28 13:26
Bra fråga hannibal. Dessutom om nu Viktor gör come back, finns det då utrymme för Spjuth? Fick jag välja tar jag Viktor framför Spjuth. Men jag får inte välja :-(.
#513 ·
Jocke
· 2015-05-28 13:45
Samtidigt så har väl Spjuth inte något jättebra förhandlingsläge heller om han vill spela Elitseriebandy.
Skulle smaka fågel med Spjuth som framspelare till Broberg och Kumpuoja. Om man får drömma fritt alltså...
#515 ·
Nyllet
· 2015-05-29 10:43
Sirius har PK kl. 16.00 idag. Tränare?
Tränare säger ryktena
#517 ·
Jocke
· 2015-05-29 11:39
Tränare säger ryktena
Enligt rykten tränare, sa ...
#518 ·
Joint
· 2015-05-29 12:47
Bärnes farsa? :-D
Bärnes farsa? :-D
Det tror jag med.
#520 ·
Nyllet
· 2015-05-29 13:57
Anders Carlsson alltså....
#521 ·
Nyllet
· 2015-05-29 13:59
Vet bara att han varit målis i VSK. Har han någon tränarerfarenhet?
Han har tränat Köping samt VSK's junisar. Känns rätt oprövat, precis som resten av truppen...
Det blir bra. Bara han visar hjärta.
Vet bara att han varit målis i VSK. Har han någon tränarerfarenhet?
Han var väl med i Sirius ett par säsonger också innan VSK eran?
Han har väl i alla fall 5-6 SM-guld på meritlistan vilket är få förunnat.
Hur han är som tränare har jag ingen aning om men allt kan bara bli bättre efter "demontränaren".
Citerar mig själv från 17 maj och byter ut mitt nick till Saida :-)
Nästan hundra på att det är vår gamle kompis Viktor Broberg som gör comeback och räddar oss ännu en gång! ...
Bärnes farsa som tränare kanske?? Han var på G redan ifjol...
#526 ·
Håwe
· 2015-05-29 15:16
På bilden i UNT ser det ut som två gubbar man plockat i från parkbänken.... Men men, vad vet jag om bandy...
#527 ·
Jocke
· 2015-05-29 16:16
På bilden i UNT ser det ut som två gubbar man plockat i från parkbänken.... Men men, vad vet jag om bandy...
---------------
Rätt mycket verkar det som! :-)
Nejdå detta blir bra! Nytt blod, nya tankar. Kan vi som han säger flytta upp spelat 20-30 meter (vilket säkert varit målet även tidigare år) så blir detta väldigt bra. Både Kumpuoja och Broberg kommer passa in i ett mer offensivt spel.
Kul med lite energi också!
#528 ·
Joint
· 2015-05-29 17:21
Ja, även enligt Daniels utsago så har ju hans farsa spelat i Sirius. Ingen tränare kan trolla. Uppenbarligen knappast heller han som kallades för "en av världens bästa tränare". Hoppas på längre långsiktighet än med Sajjkarn i alla fall, och att vi kan sätta något sorts spel ändå. Undra förresten om Bärne, som varit in och ut i elvan (mest ut), är given i backlinjen från och med nu? ;)
Eftersom vi bara har tre backar i truppen lär väl Bärne vara given, tränarfarsa eller inte.
Eftersom vi bara har tre backar i truppen lär väl Bärne vara given, tränarfarsa eller inte.
Jag tror att även Jonas Eklund från U20 har fått ett kontrakt så åtminstone lite konkurrens om platserna är det (eller en av platserna, Hydas är ju given).
Var det inte Eklund som inte ville satsa på bandyn?
#532 ·
Jocke
· 2015-05-31 19:08
Han kanske har tagit sitt förnuft tillfånga!
#533 ·
Nyllet
· 2015-06-02 09:05
Är truppen spikad nu eller? Vilka finns kvar att värva (av bättre kvalitet d.v.s.)? Spjuth? Roffe? M. Nilsson?
Vet inte om det gills som silly men ordförande verkar sluta. Artikel på UNT i eftermiddag.
#535 ·
Jocke
· 2015-06-02 10:54
Sirius
http://siriusbandy.se/web/article/erik-weiman-foreslas-som-ny-ordforande-for-sirius-bandy/
UNT
http://www.unt.se/sport/han-kan-ta-over-i-sirius-bandy-3755793.aspx
Bandyintresse och nätverk. Kan kanske bli bra.
#537 ·
Nyllet
· 2015-06-02 12:52
Bra med byte hur som helst. Verkar ju bra.
Mer ryskt i Tillis. Zocke måste sälja jävligt många bingolotter....
#539 ·
Markus
· 2015-06-03 10:24
Låter ju jättebra. Person som har politiska kontakter och brett nätverk och van vid organisatoriskt arbete. Sedan återstår det såklart att se om det blir lika bra som det låter ;)
"Jag har saknat att vara Viktor Broberg i Sirius", SÅ JÄVLA VACKERT!!!!
"Jag har saknat att vara Viktor Broberg i Sirius", SÅ JÄVLA VACKERT!!!!
Det går tio Hammarn på våran Viktor!
Det är fan i mig nästan så man gråter!!!!
Tjugo Hammarn på våran Viktor!!!
Kommer det inte bättre bud, så bjuder jag över själv i morgon!
Bara han kommer till spel och får vara frisk och hel gissar jag att det är pengarna tillbaka på var "Tio ryssar priset" hamnar :-)
Jag bara går runt och gubb-myser....
Bara han försöker och har ambitionen att spela så kommer han vinna tio ryssar.
#548 ·
Nyllet
· 2015-06-10 07:06
Nu vet jag vem jag ska ringa när huset behöver målas om.
Ny målis bah sådär:
[link]http://www.unt.se/sport/fran-vsk-till-sirius-3769253.aspx[/link]
Nån som har koll?
Inte jag. Men jag är lättad över att vi fick in en kille till på målispositionen.
Ny målis bah sådär:
[link]http://www.unt.se/sport/fran-vsk-till-sirius-3769253.aspx[/link]
Nån som har koll?
Ingen aning men bra att ha en till målvakt så dom får konkurera.
#552 ·
Joint
· 2015-06-11 12:11
Jag förutsätter att Pappa Bärneskär har örnkoll på den grabben.
"22-åringen har redan spelat i två SM-finaler och var även med och vann World cup guld senast."
...som avbytare, bör väl tilläggas.
Seniorbandy har han väl egentligen bara spelat i Köping.
#553 ·
Joint
· 2015-06-11 12:13
I pressmeddelandet framgår det att Linkan fortsätter som målvaktstränare. Viktigt!
#554 ·
Joint
· 2015-06-11 12:50
Får korrigera mig själv lite efter att ha kollat upp Kjellsson-fakta. Inför den gångna säsongen hade han fått stå sammanlagt tre ES-matcher. Senaste säsongsinledningen var ju Bergwall lite skadad så då fick han faktiskt stå en rad ES-matcher. Tanken var att stå i Fläkten i vinter, men nu kom ju denna öppning. Tuff konkurrens mellan stolparna nu! Hoppas Bergwall lärt honom en massa. Nu får Linkan ta vid och finslipa detaljer.
Kungen klar! Välkommen tillbaka Broberg, vår blåsvarta hjälte!
#556 ·
Jocke
· 2015-06-29 13:34
Stor å kung!
Så jävla stort! I nöden skapas hjältarna.
Man bara myser.... Plötsligt är den där lilla strimman ljus i tunneln inte längre tåget.
#559 ·
Joint
· 2015-06-29 16:15
Kung! Men "hur många mål det blir vet jag inte, det kan bli fem, det kan bli tjugo" hänger ju också på hur många matcher han tänkt ställa upp i. Låter som att han tränat hårt nu ett tag och kan tänka sig gå all-in. Någon som vet?
#560 ·
RRR
· 2015-06-29 16:45
Antar att han tänker gå all-in
"....kan tänka sig gå all-in. Någon som vet?"
"Antar att ha tänker gå all-in"
Nu fattar jag inte hur nu tänker. Viktor går alltid all-in!! All-tid, All-in!!
Influerad av Guidetti och compani känner jag att följande kan komma att eka över Studan i vinter: Viktor, Viktor...Viktor, Viktor...Viktor, Viktor, Viktor Broberg!!
Kung! Kuuuuungggg!!!
#563 ·
Nyllet
· 2015-06-29 21:39
Läckert!
#564 ·
Joint
· 2015-06-29 21:53
"All-in" á la lira 32 matcher? Enligt hans utsago för ett par veckor sedan kunde det röra sig om en roll där han spelar kanske 10 matcher, därav min stilla undran..? Ingen Viktor = stort avbräck. Alltid, oavsett.
Det är nu dom kommer spelarna som blir odödliga. Broberg och Hydas gör comeback i blåsvart när allt är som mest kaotiskt det är så jävla vackert. Klubbhjärtat hos dom här två e så stort!
Jag har lite dåligt minne, men tidigare säsonger har vi väl knappt haft lag så här års. Inför nästa säsong så ser väl truppen ut så här just nu:
Gurra
Kjellsson
Widen
Lundberg
Lill-Hydas
Bärneskär
Jenefeldt
Wigren
Andersson
Peuhkuri
Lindgren
Eidernert
Broberg
Kumpuoja
Någon som vet hur läget är med förstaårsseniorerna Engstrand, Edberg och Eklund som tidigare varit med som juniorer?
Kvarvarande juniorer som fått speltid i A-laget är väl Camilton och Thorén.
Har jag missat någon?
Ilja klar för Baikal Energy.
#568 ·
RRR
· 2015-07-01 15:12
Ilja kung
#569 ·
Jocke
· 2015-07-01 17:57
Och Baikal satsar på guld enligt rusbandy.
#570 ·
RRR
· 2015-07-02 15:17
Fan vad sugen jag är på bandy
Ingår inte Farbror och jag fortfarande i truppen?
#572 ·
RRR
· 2015-07-03 14:39
bänknötare, ni blir utlånade till Gustavsberg eller nåt
#573 ·
Jocke
· 2015-07-04 01:40
Det borde finnas en gubbkvot tycker jag, liknande den för juniorer. Keps och dallertvång!
En rutinerad back, kan det vara något? http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/nilssons-framtid-fortsatt-oviss
Det låter som en helt strålande ide.
#576 ·
Jocke
· 2015-07-10 18:34
Han var väl uppe till diskussion här på forumet redan för något år sedan. Kanske dags snart då? Som skadefri är han en tillgång definitivt.
Bandyabstinens!
Det låter som en helt strålande ide.
Det tyckte Vetlanda också. Värdo. http://www.laget.se/vebk/news/4144693/NILSSON-KLAR-FOR-VETLANDA-BK
#578 ·
RRR
· 2015-07-27 09:48
Hur man kan välja Vetlanda i stället för Sirius är mig en gåta, men jag är ju inte religiös heller
Den etablerade spelaren som herr Tränare talar om lär väl vara Törnberg. Finns det några andra lediga etablerade spelare på marknaden? Spjuth då kanske, inte hört något om honom på ett tag. Men Törnberg verkar ju rejält bandysugen och det vore verkligen trist om han gick till vår bottenkonkurrent Kalix.
Spännande. Alla spelare som lirat på elitserienivå mottaget tacksamt.
Vi kanske kan ta båda två?
#581 ·
Jocke
· 2015-08-08 11:28
Båda vore tårta om det är ekonomiskt försvarbart!
#582 ·
Nyllet
· 2015-08-11 06:35
Att både Spjuth och "Pärtan" skulle hamna i Sirius förefaller mig orimligt beaktat Sirius ekonomiska situation. Men drömmen kan ingen ta ifrån en.
Sirius Hej!
Håller en tumme för Törnberg. Ljusdal har givit upp och övriga Hälsingland tackat nej. Han vill spela och han vill plugga.... Vad kan då vara fel med Uppsala?
Men det är obehagligt att just Kalix sägs ligga bra till med tanke på bottenstriden. Normalt ser jag gärna en spridning av värvningarna för seriens skulle, men jag ser honom heller på en bänkplats hos Sajjjk än dominant på mittfältet hos Kalix med tanke på vår situation.
#584 ·
Nyllet
· 2015-08-11 08:47
Fast när jag läste intervjun med "Pärtan" i bandypuls fick jag en känsla att han tyckte Kalix låg lite avlägset. Uppsala måste väl locka mer tycker man eftersom alla vet att "Uppsala är bäst"!
Håller med. Vore toppen om han skulle välja Sirius, men nästan lika toppen om han inte går till Kalix.
Vore en väldigt bra värvning han har mkt kvar i sig om han hamnar rätt. Hoppas vi kan blanda oss i genom bra jobb eller liknande för blir det en pengafråga är vi rökta.
#587 ·
Joint
· 2015-08-11 09:28
Ackis borde attrahera Pärtan, som väl pluggar till ssk. Ett Kimmokast från Studan!
Det var ju lite därför vi fick Tisen senast, då hans sambo hade AT-tjänstgöring här.
#588 ·
Jocke
· 2015-08-12 15:45
Jimmy Berglund klar för Kungälv. Svårt att säga om Kungälv blir bättre av det men Kalix blir i alla fall försvagat.
#589 ·
Nyllet
· 2015-08-17 09:27
Undrar vilka junisar/förstaårs seniorer som kommer att ingå i truppen. Någon som vet?
#590 ·
Nyllet
· 2015-08-17 14:40
Får svar på min fråga via UNT. Engstrand och Eklund med i truppen. http://www.unt.se/sport/tva-spelare-in-i-siriustruppen-3843330.aspx
Trevligt att vi fyller på med lite eget!
#592 ·
Jocke
· 2015-08-17 20:56
Eklund tyckte jag gjorde bra ifrån sig redan förra säsongen. Roligt! Å snart är det is i Relitan!
Jag hittade denna "gamla fina bild" på internätet där Kumpuoja (då i Kungälv) får sig en körare av försvarande Siriusspelare (kan det vara Werner alt Hellqvist?).
http://erixen.photoshelter.com/image/I00000hg8xVScEXw
För övrigt väldigt fina bandybilder av Michael Erichsen!
#593 ·
Jocke
· 2015-08-19 07:36
Ilja verkar trivas (och gör bra ifrån sig i den interna tennisturneringen). Han får höga betyg och anses som en riktig toppvärvning.
Han säger att flytten inte hade så mycket att göra med problemen i Sirius utan att han ville spel på en "högre nivå".
http://baikalpress.ru/prishelec-s-siriusa
#594 ·
Jocke
· 2015-08-20 11:40
Ser att Säleby är klar för Nässjö och att Viktor Broberg blev spelklar för Sirius för fyra dagar sedan.
Woho! Wirre 4 prez!
Hur blir det med Viktor-banderoll förresten? Nån som har koll på hur man gör och hur mkt det kostar?
#596 ·
Jocke
· 2015-08-28 12:00
Det är inte så att jag tycker vi ska värva fler spelare men är det någon som vet något om Kalle Spjuth? Frisk? Spelar i vilket lag?
#597 ·
Nyllet
· 2015-08-28 13:37
Och vem är den assisterande (spelande?) tränaren Sirius är intresserade av? Anders Östling?
#598 ·
Joint
· 2015-08-28 13:58
Östling kan jag inte tänka mig. Pärtan skulle jag tro. Eller Tranblom?
#599 ·
Jocke
· 2015-08-28 15:43
Spelande?
Thörnberg retweetade en tweet om Sirius. Tecken?
Hoppas det iaf han har mkt bandy i sig!
#602 ·
Jocke
· 2015-08-31 07:48
Definitivt ett tecken. Det är så nästan alla nyförvärv har "avslöjats" de senaste åren!
Nu har han väl spelat med Joel under flera säsonger så det kan ju vara en reservation i sammanhanget.
Retweetade inte Ryberg något om Sirius tidigare under sillyn? Han kom ju aldrig. Men hoppas iaf att det betyder någonting den här gången!
#604 ·
Nyllet
· 2015-08-31 13:03
Jaha, då fick man förhoppningar igen! Kan inte tänka mig annat än att det skulle vara en bra förstärkning. Undrar dock så smått varför Pertan har varit "iskall" i både Byn och giffarna?
#605 ·
Jocke
· 2015-09-01 14:27
Årets hemvändare kanske
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/jansson-hydling-tillbaka-i-uppsala-som-kapten
Årets hemvändare kanske
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/jansson-hydling-tillbaka-i-uppsala-som-kapten
Låter som Jägarna
#607 ·
Jocke
· 2015-09-04 17:05
Ja kanske det! En och annan tuff brytning idag mot Finland samt ett nacksving som visserligen blev straff stämmer väl med Jägarna
#608 ·
Jocke
· 2015-09-08 18:42
Törnberg verkar nog förlorad. Han har tränat med Zorkij och de verkar intresserade. Visserligen har han precis blivit Pappa men ändå.
#609 ·
Jocke
· 2015-09-10 11:10
Assisterande saknas, assisterande pågång eller hur ska man tolka artikelt. Hoppas det blir klart nästa vecka!?
http://www.unt.se/sport/ensamt-for-siriustranaren-3874146.aspx
#610 ·
Nyllet
· 2015-09-10 12:51
Tycker det borde finnas ett intresse hos "gamla" blåsvarta hjältar att ställa upp som ass. tränare men de har väl alla familj och jobb att prioritera men ändå, liksom. Eskhult vore ju inte dumt för att ta ett exempel.
#611 ·
Jocke
· 2015-09-13 15:17
Ja det vore roligt om en eller två gamla storheter kom in. Det borde ge bra energi om inte annat!
#612 ·
Jocke
· 2015-09-21 13:48
Ingen Rolf Larsson till Sirius. Han skriver på för Helsingfors!
Blir det nån assisterande? Nån som vet nåt?
Ser tufft ut enligt UNT. Farbror kanske kan gå in?
#615 ·
Joint
· 2015-09-23 19:30
Pappa Engstrand kanske. Då har vi två spelarpappor som tränare. Ungefär som när jag lirade knattefotboll ...
#616 ·
Jocke
· 2015-09-24 14:16
Ser tufft ut enligt UNT. Farbror kanske kan gå in?
Ser jag som en lysande lösning!
#617 ·
Jocke
· 2015-09-30 09:22
Törnberg pratar med SAIK enligt uttalande från Kalixhåll.
Låter bra. Låt honom få ett SM-guld, vad som helst men inte Kalix
Inte Sverige för Törnberg, enligt denna artikel. http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/inte-zorkij-men-tornberg-blickar-mot-ryssland
#620 ·
Jocke
· 2015-10-19 05:00
...å hur var det med assisterande?
#621 ·
Jocke
· 2015-10-19 09:11
Inte Sverige för Törnberg, enligt denna artikel. http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/inte-zorkij-men-tornberg-blickar-mot-ryssland
Turerna är många! Räknas Ljusdal till Sverige?
http://www.bandypuls.se/bandy/allsvenskan/uppgifter-allsvenskan-nasta-for-tornberg
#622 ·
Joint
· 2015-10-19 10:59
Och vad fan händer med Kalle Spjuth? Skynda, fynda.
#623 ·
Jocke
· 2015-10-19 11:26
Ja vad hände där? Kompetent spelare utan kontrakt! Fortsatt skadad kanske?
#624 ·
Joint
· 2015-10-19 11:31
Konstaterar att tystnad råder iaf. Pärtan skrivs det ju om som om det vore Se & Hör ...
#625 ·
Jocke
· 2015-10-20 17:41
Assisterande tränare blir ... vänta ... vänta
Söderman
http://www.unt.se/sport/klart-med-ny-tranare-i-sirius-3936827.aspx
#626 ·
Joint
· 2015-10-20 18:00
Haha!
Ja det va ju fräscht men man måste ha en assisterande. Nu vill jag ha en ny huvudtränare med sen kan vi rulla igång säsongen.
#628 ·
Joint
· 2015-10-21 06:14
Ja, sportchefen vars jobb innebar att bland annat tillsätta en assisterande tränare tillsätter alltså sig själv. Må hända att ingen jävel ville ta sig an detta och att ekonomin satte käppar i hjulen, men kom igen ... Hade känts mer spännande med en juniortränare vid sidan som i ett led att slussa in talangerna och implementera spelsystemet (om det nu finns någon "röd" tråd) nedåt i leden.
@Kniv-Jonas: Fast varför vill du sparka Pappa Bärneskär nu mitt i alltihopa? :-O
Tidigt att skrika avgå innan serien ens börjat.
Tycker det känns väldigt vettigt med Söderman. Vi behöver lite krigarmentalitet och det tror jag han kan tillföra samtidigt som han är van att jobba med små medel.
#631 ·
Nyllet
· 2015-10-21 09:10
Byta huvudtränare kniv-jonas? Alltså, när inte ens Thony lyckades få fason på spelet trots en bättre spelartrupp så kan man vill inte begära att Anders ska ha det så mycket lättare. Eller? Och förresten, vem vill idag, bland de etablerade tränarna, ta hand om ett bottengäng som Sirius och därtill få dåligt betalt?
Varför byta huvudtränare? Vad har han gjort som inte är bra?
Byta huvudtränare kniv-jonas? Alltså, när inte ens Thony lyckades få fason på spelet trots en bättre spelartrupp så kan man vill inte begära att Anders ska ha det så mycket lättare. Eller? Och förresten, vem vill idag, bland de etablerade tränarna, ta hand om ett bottengäng som Sirius och därtill få dåligt betalt?
Nu undviker jag byta-huvudtränare-debatten men "inte ens Thony" är tröttsamt tycker jag. Läst det på andra platser också.
Han försökte spela ett Saik-spel med en minst sagt medioker trupp. Fel man på fel plats.
Tror det finns smartare tränare som hade gjort det bättre ifjol.
Av det jag har sett iår så finns det absolut inga linjer i spelet. Thony är larv att ta upp han hade ett tänk våra spelare inte klara av. Va han då en bra tränare? nej inte enligt mig en bra tränare anpassar sig. Jag vet inte men min känsla är att det måste finnas anledninbg till att man inte kan hitta en enda assisterande tränare och det här blir min slutsats. Och inför ännu ett skitår vill jag se ett spel som faktiskt räcker mot allsvenska lag. Som det har sett ut Bollnäs borträcknat skulle vi vara chanslösa i ett kval.
#635 ·
haze
· 2015-10-21 10:17
Angående förra säsongen var det väl främst Sandberg-styrelsen som misskötte sig. På de 17 första matcherna tog vi 13 pinnar med en del lovande insatser. Sen kom beslutet om indragna löner och efter det tog vi inte en endaste pinne i grundserien. Vill inte helt försvara Thony men kan förstå både hans och spelarnas besvikelse när det ekonomiska läget avslöjades.
Angående årets tränare så är nog förutsättningarna lika usla som i början på 2000-talet. Kan tycka det är tufft att kräva linjer i spelet redan nu. Låt oss ge vår gamle keeper och Söderman en rejäl chans åtminstone.
Jag är för att ge folk tid att utvecklas. Är vi inte bättre när säsongen går mot sitt slut kan jag hålla med er.
Thony gjorde sett till förutsättningarna det sämsta jobb en tränare gjort i Sirius så länge jag har varit med.
AC saknar ju nästan helt erfarenhet, och jag är absolut tveksam till att han är den som kan lyfta en lika oerfaren och tunn spelartrupp. Men, var skulle vi hitta någon bättre? När det gäller svårigheterna med att hitta en ass tränare så tror jag att det är Sirius rykte som skrämmer bort kandidater snarare än Anders Carlsson.
AC har iallafall infört träningar på Studan för att ge oss fördel på hemmaplan, det var ju mer än demontränaren Thony kunde lista ut.
#638 ·
Jocke
· 2015-10-21 10:35
Det blir bra med Söderman! Han ska ju avlasta huvudtränaren och vara bollplank.
Jag såg inte Bollnäsmatchen men det jag har hört är att vi var konsekventa i backlinjen och gjorde det omöjligt för Bollnäs att spela sig till mål. Första halvan av matchen mot SAIK var också väldigt bra!
Om det stämmer det som Viktor B sa att de har tränat väldigt hårt under försäsongen så kan även det ha spelat in under träningsmatcherna.
Thörnberg till LBK. Vad är grejen med det?
#640 ·
Joint
· 2015-10-21 13:48
Jättebra med inför-träningar på Studan! Jag brukar dra upp vår urusla Studan-säsongsinledning sedan Relitahallens intåg. Orkar inte dra upp den historiens makt nu igen, men det har dröjt många omgångar innan vi vunnit. Knappast någon hemmaplan att tala om längre ...
Jag har förtroende för AC. Spelarmaterialet är som det är, och en som tar sig an detta uppdrag får min respekt. Sedan har jag inte hur stort tålamod som helst, haha, men jag tror kvalet löser sig även denna säsong. Om än med hjärtat i halsgropen!
#641 ·
Nyllet
· 2015-10-21 13:58
Jag påstår inte att Thony vara bra för Sirius (vore ju rätt korkat när man studerar resultatet av hans gärning). Men jag vill heller inte hävda att han är en dålig tränare. Thony Lindqvist har tonvis av erfarenhet som elittränare och inte fan skulle SAIK anställa honom om han var kass eller inskränkt i sitt sätt att se på bandy? Och inte heller SBF för den delen. Han innehar ju en halvtidstjänst som instruktör på det av SBF sanktionerade bandygymnasiet i Sandviken. Det borde väl om något indikera att karln kan bandy.
Jag håller dock med om att hans (SAIK)taktik var svårimplementerad och därför fungerade dåligt i den spelartrupp han hade till sitt förfogande. För övrigt hade vi ju rätt många nya i truppen den säsongen vilket inte gjorde uppgiften lättare. Men vad vet jag, det är ju möjligt att han själv inte förstod att taktiken inte passade spelarmaterialet eller så gjorde han det men hoppades på att spelet skulle sätta sig längre fram i tiden. Thony hade ju, åtminstone från början, avsikt att stanna i klubben längre än ett år. Att han sedan stack berodde väl främst på Sirius urusla ekonomi. Lön vill man ju rimligtvis ha och ett hyfsat spelarmaterial att arbeta med om man ska träna ett elitserielag i bandy. Som det såg ut i ett tag på vårkanten verkade det som Sirius inte skulle klara av att betala löner eller för den delen kunna behålla de bästa spelarna.
Angående förra säsongen var det väl främst Sandberg-styrelsen som misskötte sig. På de 17 första matcherna tog vi 13 pinnar med en del lovande insatser. Sen kom beslutet om indragna löner och efter det tog vi inte en endaste pinne i grundserien. Vill inte helt försvara Thony men kan förstå både hans och spelarnas besvikelse när det ekonomiska läget avslöjades.
Fast det där stämmer väl inte riktigt. Lönerna blev ju inte indragna förrän säsongen var färdigspelad - vilket iofs var både fult och osmidigt av styrelsen, och jag förstår varför spelarna blev arga - men det ursäktar ju inte våra skrala resultat efter nyår eftersom spelarna då fortfarande fick sin lön.
En dålig tränare är säkert inte Thony, men han gjorde ett dåligt jobb i Sirius.
#643 ·
Jocke
· 2015-10-21 16:01
Det är ju mer egenskaper som behövs av en tränare än att kunna bandy och spelsystem m.m. Det gäller att skapa en grupp, trygghet, självförtroende etc. Med det senare i bagaget kan man slå vilket lag som helst även om man är sämre rent objektivt.
#644 ·
haze
· 2015-10-21 18:53
[quote1445438813=haze]
Fast det där stämmer väl inte riktigt. Lönerna blev ju inte indragna förrän säsongen var färdigspelad - vilket iofs var både fult och osmidigt av styrelsen, och jag förstår varför spelarna blev arga - men det ursäktar ju inte våra skrala resultat efter nyår eftersom spelarna då fortfarande fick sin lön.
En dålig tränare är säkert inte Thony, men han gjorde ett dåligt jobb i Sirius.
[/quote1445453546]
Så sant Brukarn, mindes fel där angående lönekarusellen (däremot var det väl så att sponsorerna gick in och räddade spelarnas januarilön). Min poäng var i alla fall att säsongen övergick från en sportslig till en ekonomisk kamp och det påverkade nog alla som bryr sig om Sirius bandy. Tror säsongen sett annorlunda ut om spelare och tränare kunnat fokusera på det sportsliga.
Bedrövligt trist att få möta Thörnberg i kvalet.
#646 ·
Jocke
· 2015-10-22 10:24
Bedrövligt trist att få möta Thörnberg i kvalet.
Kommer garligur och Farbror att spela på topp i år eller blir det i försvaret?
#647 ·
Jocke
· 2015-10-25 18:57
(om det nu finns någon "röd" tråd) nedåt i leden.
Nej men det jobbas på en blå-svart tråd vad gäller detta med hur vi gör i Sirius.
Såja då va han borta!
http://siriusbandy.se/web/article/pressmeddelande-sirius-bandy-stuvar-om-och-forstarker/
Vad händer?
Helt otroligt. Det här måste ju vara någon sorts rekord.
Man får väl förutsätta att det inte egentligen har med några resultat att göra, utan att det kommit signaler från truppen att någonting inte fungerar. Men isf undrar man ju hur och varför Carlsson rekryterades från början. Nu får vi betala en extra lön till ingen nytta, det är väl det sista vi behöver.
#652 ·
Love
· 2015-10-30 11:48
Är det självmant eller har klubben ansett att han inte är tillräckligt bra? Behöver knappast fler oroligheter just nu. Men Olle är tillbaka, någon med erfarenhet från klubben. Bara att hoppas att de vet vad de gör men man känner sig tveksam.
Det här va ett måste. Du måste ha truppen med dig. Han har ju inte ens coachat i dom tre senaste matcherna.
Det här va ett måste. Du måste ha truppen med dig. Han har ju inte ens coachat i dom tre senaste matcherna.
Han satt ju på VIP-läktaren under premiären, märkligt beteende från en tränare.
#655 ·
Nyllet
· 2015-10-30 13:28
Jag gillar ju Olle och inte bara för namnet ;-). Mats kan mycket bandy så det blir nog bra det med. Min gissning är att spelarna uttryckt kritiska synpunkter på Anders sätt att träna och leda laget. Om det är av hälsoskäl Anders avgår som tränare skulle det definitivt ha framgått av pressmeddelandet.
#656 ·
Nyllet
· 2015-10-30 13:31
Ledningen lyssnade på kniv-jonas ;-). Vilket inflytande du har kniv-jonas :-D!
#657 ·
Nyllet
· 2015-10-30 13:37
Nu blir det mer defensivt spel skulle jag tippa och vi kommer att få höra gnäll från "storlagen" vilken tråkig bandy vi spelar. Men det bryr jag mig inte om.
#658 ·
Joint
· 2015-10-30 14:05
Jag reagerade direkt på seriepremiären när AC satt på huvudläktaren. Jag fick inte direkt några MB-vibbar utan anade något i den här stilen då. Cirkus Sirius rullar vidare. Hej och hå!
#659 ·
RRR
· 2015-10-30 14:07
Skönt att man kan lita på turbulensklubben
#660 ·
Joint
· 2015-10-30 14:11
Vem rekryterade AC då om inte Söderman? Det är så bedrövligt alltihop så att jag baxnar.
Vad händer med Danne "Siriushjärtat" Bärneskär nu, förresten? Hemsk situation.
#661 ·
Nyllet
· 2015-10-30 14:22
Fast vänta ett tag. Om spelare och folk runt omkring upptäcker och känner att det här blir inte bra, då är det väl bättre att man gör förändringar i början av elitserien än typ när halva serien är spelad?
#662 ·
Joint
· 2015-10-30 14:30
Det jag lackar på är att det är en så felrekrytering från första början i så fall.
Man måste fan vara mer noggrann än så här när man anställer en oerfaren seniortränare. Nu blir det som sagt dubbla löner. Hej #Siriushjärta.
#663 ·
Jocke
· 2015-10-30 16:31
Jag är osäker på om det blir dubbla löner. Det hela handlar om hur det löser sig med jobb osv. för gamla tränaren.
Håller med om noggrannheten i rekryteringen! Helt avgörande! Där brast det rejält!
#664 ·
nyg86
· 2015-10-30 17:08
Förra säsongen med ekonomin och illa skött lönestopp mot spelare, med spelarflykt som följd samt en stämning emot sig, sen detta....Sirius Bandy vet hur man gör reklam för sig, det lär ju inte direkt vara kö till att få komma hit som ledare o spelare som det iofs inte är i nuläget heller.
Kan säga att det är flera sponsorer och bland annat en person som hjälper Sirius väldigt mycket med en svår sak som ifrågasätter agerandet av föreningen.
#665 ·
Nyllet
· 2015-10-30 17:58
Jag blir så trött av allt negativt tugg om Sirius. Det har varit en skitdag, först om damlagets tränare, sedan om tränarbytet i Sirius bandy och som om detta inte vore nog, Kims eventuella flytt till AIK mitt i värsta kvalyran. Innan allt detta skit kom upp idagen hade jag en känsla av framtidstro men mycket av det dog idag. Snälla, låt mig för en gångs skulle känna tro och hopp om framtiden! Fan!
Sirius Hej!
Psst, Nyllet! Vi kvalar till Allsvenskan på torsdag! Och gå inte på en massa löst skvaller från Andersson.
#667 ·
Jocke
· 2015-10-30 18:13
Jag känner stor tilltro till framtiden åtminstone för bandyn! Det är väldigt mycket bra pågång inom föreningen som står fritt från sportslig framgång! Det är klart att det finns problem kvar men det känns bättre!
Det kanske inte hjälper här och nu men jag väljer att se saker på sikt!
Ledningen lyssnade på kniv-jonas ;-). Vilket inflytande du har kniv-jonas :-D!
Haha om det vore såväl
#669 ·
Jocke
· 2015-11-27 12:23
Det är väl allmänt känt numera att Olle går in som player manager i laget i år för att nästa år ta över som huvudtränare. Vem som blir assisterande vet jag inte. En långsiktig plan påbörjas för lag/spelare inom ungdomssidan och uppåt.
Just nu är frågan "vart e trenarn?" inte aktuell för säsong 2016/17 med andra ord för
#670 ·
Joint
· 2015-11-27 13:21
Tre huvudtränare på tre veckor måste vara något slags rekord.
Nu förstår jag inte, Joint. Iofs är hjärnan helt sönder.
Missförstånd väl? Jocke skrev att Gabrielsson tar över som huvudtränare nästa år, joint trodde det var med omedelbar verkan.
En nyhet för mig var det dock. Tror det är bra, vi behöver stabilitet, och Olle gjorde det faktiskt jävligt bra den förra sejouren. Inga fler bortskämda tränarprimadonnor som Thony.
#673 ·
Jocke
· 2015-11-27 14:12
En viktig detalj i detta är dialogen med alla duktiga ungdomar inom föreningen. Det är bra att de känner att föreningen satsar på dem men samtidigt att de behöver veta vad som krävs för att kunna ta steget in i eliten. Den sista delen är inte helt enkel alla gånger.
#674 ·
Joint
· 2015-11-27 16:02
Fast kom igen, vem agerade huvudtränare senast? Solklart Olle. Söderman sade inte ett jota i time-outen. Därmed tre tränarröster på tre veckor, typ.
#675 ·
Jocke
· 2015-11-28 08:16
Jaha du tänker så ja! Realitet! Jag var mer formell!
#676 ·
Joint
· 2015-11-28 21:14
Mjo, men i gårdagens match var Olle bara/mest på läktaren. Hehe..
#677 ·
Jocke
· 2015-12-11 08:35
Rudell får bita i det sura äpplet å gå tillbaka till Surte.
#678 ·
Joint
· 2015-12-14 22:45
Saxat från Vänersborgs silly: "David Forsell (Falu BS)
I dagarna har Falu BS anfallstalang, 21-årige David Forsell, varit på besök i Vänersborg och tränat med IFK-truppen. IFK uppges vilja bredda sin trupp och kanske även få fler alternativ offensivt, och där är Forsell ett namn IFK ställt in siktet på. Han har stått för 15 mål hittills i norra allsvenskan - vilket innebär skytteligaledning - och beskriver sig själv som en fysisk spelare med god speluppfattning och spelsinne och visst målsinne."
Nu har vi det hyfsat på det torra med anfallare, men sådana spelare borde vi definitivt försöka suga upp! Tyvärr kanske Falun inte är så mycket sämre än Sirius i nuläget, men elitserien, mycket speltid och träningshall borde kunna locka i sig. Även närmare Dalarna än att flytta ner hela vägen till Väners.
Jag undrar dock om det kan ligga någon spelare bakom någon lucka i julkalendern? ;-)
#679 ·
Jocke
· 2015-12-15 06:06
Ja det vore i och för sig roligt då han är en vass allsvensk spelare. Nu tror jag inte vi letar där i första hand utan mer i egna led.
Vad vi behöver just nu (enligt mig) är en etablerad, stabil mittfältare som kan hålla och fördela bollen på mitten. En spelare som även kan hålla ihop laget när vi får ett eller två mål i baken. Vi faller ihop för lätt idag och får "uppförsbackar" som är svåra att ta igen.
Luckan:
Ahhhh spelare mitt i säsongen a lá Eskhult. Det vore ett blå-svart paket att se fram emot!
Tycker det känns mycket trevligt om Falun tappar en bra spelare då vi kan få dom i kvalet
Ganska dyrt att plocka utifrån med. För jag antar att falun ska ha utbildningbidrag.
Är det någon som hört nått om Kalle Spjuth ? Han hade väl problem med ryggen i somras och ville spela när/om han blev kvitt skadan.
#683 ·
Joint
· 2015-12-15 18:19
Spjuth hade ju problem med en långvarig skada och kanske rehabar den fortfarande. Om inte annat ett sabbatsår från bandyn?
http://www.unt.se/sport/siriusveteran-satsar-igen-4042730.aspx
man blir ju lite avis på UNIK
#685 ·
Joint
· 2015-12-29 12:56
Gillar bildtexten: "Andreas Werner i Sirius våren 2102." Forever young!
Det är bara en språngbräda så att han kan träna upp sig stegvis inför comebacken i blåsvart.
#687 ·
RRR
· 2015-12-29 16:16
inget ont om Werner men nog skulle jag hellre se en ung talang
#688 ·
Jocke
· 2015-12-29 16:52
Det finns några riktigt spännande ungdomar som vi ännu inte sett i a-laget. Nästa säsong kan bli riktigt rolig!
#689 ·
Joint
· 2015-12-29 17:29
Saknar Werners lyror. Inget han får utrymme utav i Relitan.
#690 ·
Jocke
· 2015-12-29 18:10
... och nu när bollmottagaren Broberg gjort comeback å allt ...
#691 ·
RRR
· 2015-12-30 08:57
saknar nog framförallt Werners hörnskytte
#692 ·
Joint
· 2015-12-30 22:05
Stort med Kumpuojas påskrift! Så bra som han har varit bör han ha kunnat väckt intresse hos en del bättre lag så som t.ex Brobban, Väners, VBK.
Rudells utlåning till Surte verkade göra gott för grabben, i kväll fixade han poäng mot Bajen på egen hand. Rätt intressant låneform det där, att man kan växla fritt mellan klubbarna sådär. Nu har ju inte vi så bred trupp, men skulle kunna vara något att tänka på framöver kanske. Inte minst för junisarna.
Klasse har förresten gjort 20 baljor på 8 matcher i Tellus, toppar allsvenskans skyttekung. Tycker det var lite fel att släppa honom.
Klasse var kung. Märkligt att han lämnade. Om virre lägger av borde han komma tillbaka.
Underskriften var fantastisk. Hoppas det är början på en trend.
#694 ·
Jocke
· 2015-12-31 10:52
Ja kan vi få några till att skriva på tidigt (gärna Jenefeldt och Andersson) för omväxling skull.
Klasse behöver komma upp "ett snäpp till" för att vara aktuellt för Sirius tror jag. Han är just nu lite för lätt att läsa för motståndarna i Elitserien. I allsvenskan går det bra. Se på Rudell som även han har svårt att ta plats i Kungälv (undantag sista matchen).
#695 ·
Joint
· 2016-01-10 17:00
En Andreas Eskhult!
Stort! Lätt årets bomb.
#697 ·
RRR
· 2016-01-10 17:02
SÅ jäkla stort. Hoppas han är i form
#698 ·
Joint
· 2016-01-10 17:19
<3
[youtube=]s40KFooVi5E[/youtube]
#699 ·
Nyllet
· 2016-01-10 17:42
Blir fan tårögd!
#700 ·
Jocke
· 2016-01-10 18:34
Ska han spela också och inte enbart bidra med kunskap och rutin?
Mums.... bara mums!!
#702 ·
Jocke
· 2016-01-20 11:36
å så har Widén skrivit på för 1+1 år. Bra att ha flera kontrakt klara innan säsongen är slut!
#703 ·
RRR
· 2016-01-20 17:12
Schysst. Krita alla nu
#704 ·
Jocke
· 2016-01-25 11:54
Jenefeldt och Lundberg ser jag som oerhört viktiga till nästa år.
#705 ·
Jocke
· 2016-01-25 20:21
Ja mycket märkligt att Hammarby sparkar Brodén. Det verkar som att det är styrelsen som varit aktiv dessutom och inte han själv som velat bryta kontraktet.
#706 ·
Joint
· 2016-01-25 20:54
Först Exet och nu Brodén, alltså. Svårfattbart.
Jag tycker att vi kan slå Brodén en pling. Jag har fått ett mycket gott intryck utav honom. Skulle spetsa vår ledarsida, det. Men han kanske drar hem till Motala igen?
#707 ·
Jocke
· 2016-01-26 05:43
Ja det kan säkert inte skada att höra av sig. Dock har han uttalat sig att det bara är Hammarby som gäller och inget annat lag (eller något sådant). Visserligen har väl det fått sig en törn just nu men han bor väl fortfarande i Motala och kan tänkas vara trött på allt flängande.
Jag tippar att Stefan Erixon återkommer till Hammarby! Nu när de i princip är i slutspel så har han inte så mycket att förlora heller på att ta den rollen.
Men vad ska vi med honom till? Vi har ju redan klart med tränare över nästa säsong. Att blanda in fler kockar i soppan tror jag inte det finns någon fördel med (och tror inte han är intresserad själv heller)
#709 ·
Nyllet
· 2016-01-26 08:44
Olle som huvudtränare blir kanoners.
Hoppas på mycket bonding nere vid Medelhavet för siriusgrabbarna så fler stannar!
#711 ·
Joint
· 2016-01-26 11:26
Ja, inget ont om Olle, men få ror ett lag ensam. Söderman är ju sportchef, och har väl mest varit en temporär tränarlösning i år? Skulle inte ha något emot att få in en kompetent, harmonisk kraft utifrån. Hans Elis var ju lite av ett drömnamn för några år sedan, men han tillhör ju byns ledartrojka numera.
Jag tror Olle blir jättebra som huvudtränare. Gjorde faktiskt ett bra jobb senast trots dåliga förutsättningar, och nu tror jag han kan gå in med en annan pondus i rollen när han är 10 år äldre än de flesta i laget. Sen behöver han förstås en ass, men det är nog inte Brodén särskilt intresserad av.
#713 ·
Jocke
· 2016-01-26 12:12
In med Eskhult som assisterande
#714 ·
Joint
· 2016-01-26 14:16
Jag kittlas ändå utav tanken att ta in en ny, utomstående röst (som inte är Thooony...) men de är inte så lätta att knyta till sig. Vill bara att vi ska ta ett steg i vår dalande utveckling och försöker väl hitta snabba, naiva lösningar. Vi har det spelarmaterial och den klubbkassan vi har … men det stör mig att Tillberga (enmansprojekt), Kalix (långt upp i tjottahejti utan någon dragningskraft) och Kungälv (kasst klimat m.m) är bättre än oss. Liksom Nyllet less på kvalharvandet, och vill finna någon utväg ur mörkret. Mvh/tålamod
Tillberga har sin hall och har en stor fördel i att man kan locka till sig VSK-rejects. Kalix och Broberg är båda grymt bra på att fostra egna spelare. Kungälvs projekt känns inte riktigt hållbart, har strulat länge med ekonomin och verkar hamnat där igen i år.
Men jag skulle säga att den största anledningen att vi befinner oss bakom dessa lag i dagsläget är den förra inkompetenta styrelsen som körde oss i botten. Den är ju som tur är borta nu, och signalerna verkar ju vara att den nya sköter jobbet betydligt bättre. Plus att klubbchefen Jimmy verkar veta vad han gör. Tror att framtiden kan se relativt ljus för oss på många sätt, men återigen kommer ju frågan var vi ska spela i framtiden och stör.
Och förresten, visst har vi tagit steg i vår dalande utveckling i år: Holmgren, Eklund, Engstrand, Thorén, Bergström, Rönnkvist och Camilton. Så många egna talanger har vi inte haft på nära 20 år (om vi ens hade det då).
#717 ·
Nyllet
· 2016-01-26 14:40
Trevlig intervju med Olle på Sirius hemsida efter matchen mot VSK. Tycker det låter väldigt vettigt det han säger. I nulägget kan vi inte göra några dyra värvningar utan försöka behålla våra spelare och hoppas att våra ungdomar utvecklas i positiv riktning. Vill bara förtydliga att jag kan ta något/några hundår till bara jag känner/ser att vi har något större på g. Hundåren kan vara i elitseriens bottenträsk eller i toppen på allsvenskan - skitsamma.
#718 ·
Jocke
· 2016-01-26 15:02
Liksom Nyllet less på kvalharvandet, och vill finna någon utväg ur mörkret. Mvh/tålamod
Kära Tålamod!
Det är nu det vänder! Nästa säsong då jä-ar!
#719 ·
Joint
· 2016-01-26 15:08
Fast Broberg tappar ju de egenproducerade klasspelarna till större klubbar (typ Bergström och Gilljam), men jag tycker Svenne träffar rätt i nästan alla sina värvningar. Där tycker jag främsta skillnaden är. Sportchef Söderman eller sportkommitté, jag vet inte, men jag tycker att klubbens behöver ta ett lite vassare steg där. Vi kan ju rada upp en hel allsvensk elva med "felrekryteringar" (om man ska vara hård). Visst, Broberg har ett i grunden bättre lag att skryta med, men vi har ju så mycket mer; hall, stad, bättre karriärmöjligheter etc.
Jaja, får sitta ner i båten och glädjas av den senaste segern iaf. Sedan vill jag förstås att vi fixar kvalet. Därefter, nästa säsong, kan man väl åtminstone ha drömmar om okval. Det är fan inte för mycket begärt.
Nja, håller inte riktigt med om att det är i värvningarna vi skiljer oss. Visst, Broberg har gjort ett par bra värvningar, men faktum är ju att de inte behöver plocka in så mycket eftersom de har så bra kontinuitet och ungdomsverksamhet. De har haft väldigt få icke-hälsingar i laget under alla dessa slutspelsår.
Tycker däremot att Söderman har gjort ett ganska bra jobb i rekryteringsarbetet med tanke på hur sjukt många spelare vi tappat de senaste säsongerna. Det handlar ju typ om två fulla trupper på några år, så vi har ju byggt upp laget från grunden flera gånger om. Inte så konstigt att det blir några bommar under de förutsättningarna.
#721 ·
Jocke
· 2016-01-26 18:26
Broberg är en av få elitlag som saknar P18 och P20 lag och har gjort så under lång tid. De spelar med ett eget division 1 lag. Det Broberg har lyckats med tycker jag är kontinuitet. De har spelat ihop ett lag och har en tydlig spelidé. Det är inte konstigt att det hacker lite nu när flera spelare har lämnat och de bytt tränare.
Sirius problem har varit föreningens arbete enligt mig. Det har fått konsekvenser att vi tvingats byta lag varje år. Det är oerhört arbetskrävande att värva spelare. Det oerhörde arbete som de som jobbar med detta har lagt ner kan knappt beskrivas. De har gjort en hjälteinsats. Kan vi behålla kärnan bland dagen spelare så kommer vi bara bli bättre för varje år. Tänk på att många spelare är 22 år och yngre.
#722 ·
Joint
· 2016-01-26 18:28
Det enkla men trista svaret stavas väl annars p-e-n-g-a-r. Vi har ju Stockholm, Västerås och Sandviken runt hörnet, men har inte så mycket till övers för det. Men så är vi ju längst ner i denna regions hopplösa näringskedja. Lite som Ljusdal i Hälsingland. Suck. :)
#723 ·
Jocke
· 2016-01-26 18:44
Ja p-e-n-g-a-r är naturligtvis en del. Det var väl lite si och så med kollen över den biten förut. Nu har föreningen eller mer exakt Jimmy styrt upp det jobbet och allt är tydligt. Föreningen har koll även om det fortfarande är mycket kvar att göra.
Upplands Ljusdal låter ju enbart sorgligt!
Tycker det låter förbannat fint. Jag gillar Ljusdal.
Fast tycker joint har en klar poäng i felrekryterade spelare. Vi har värvat dåligt dom senaste åren, och det kostar pengar även om spelaren har låg lön så är det mkt jobb bakom en värvning.
Det jag menar är att vårt stora problem de senaste åren är att vi haft en styrelse som kört ekonomi och organisationen i botten, samtidigt som vi haft en total generationsväxling i laget. Att skylla vår position i kvalträsket på dåliga värvningar tycker jag är att peka på fel syndabock.
Visst har det också begåtts stora misstag, som att rekrytera en tränare som sparkas efter en omgång. Men i slutänden, att vi fortfarande spelar i Elitserien trots den magnifika röra som har varit i klubben är snarast ett bra betyg för de sportsligt ansvariga.
Självklart är det ekonomiska den förra styrelsens ansvar inget snack. Men ser man på tex förra säsongen så tog dom ansvariga in spelare som dom själva trode skulle räcka till slutspel vilket det inte ens va i närheten av. Ekonomin kan aldrig en sportchef lastas för, men man måste ha lite självinsikt tycker jag som värvningsansvarig och inse att man inte har gjort ett bra jobb dom senaste åren. Fanns redan under berglund eran ett gäng spelare som va klara felsatsningar.
Säger inte att allting varit bra på den fronten – säger bara att man måste ta med i beräkningarna vilket svårt jobb det har varit att vara sportsligt ansvarig i Sirius de senaste åren. Det är det man måste utvärdera Södermans insats efter, och därför blir det missvisande att jämföra hans jobb med t.ex. Svennes (som jag naturligtvis annars har stor respekt för). På samma sätt som demontränaren Thony visade sig vara medioker när han fick träna ett lag med sämre förutsättningar.
#729 ·
Jocke
· 2016-01-27 09:27
Magnus Brodéns grabb David Brodén kanske är intresserad av att byta klubb... Tillräckligt bra för Sirius?
#730 ·
Joint
· 2016-01-27 11:22
David Thorén - David Brodén - Si-ri-us! ;-)
Blir lite Berglund-vibbar över det hela, om Pappa Brodén kommer hit och frälser oss med sin son i laget. Eller Änsen-vibbar om man ska vara elak. :-P
Det är kul att vi fått in så många junisar i laget, men vi kan skörda det riktiga resultatet från det först om ett par år. Då visar det sig om vi fått fram en Bergström och Gilljam, t.ex. Fast då saknar de nog, likt Söderhamnssönerna, knappast anbud från toppklubbarna vilket gör det ännu tuffare. Thorén ser ut att kunna ha det lilla extra iaf. En sådan utvecklingskurva skulle nog dock ge ringar på vattnet vilket jag skulle välkomna. Men för att ta nästa steg lär vi nog satsa på rätt hästar – utifrån. Det är naivt att tro att våra oerfarna juniorer ska lyfta laget till oanade höjder.
En taktik skulle ju kunna vara att bygga upp en buffert att köra på om ett par år framåt, samtidigt som nuvarande lag utvecklats. Säg att klubben skulle plussa cirka 300 lax x2, tja, då skulle vi ju kunna öronmärka pengarna till två värvningar av klass och satsa lite extra den säsongen (utan att klubben likt senast går halvt under). Skulle det gå åt helvete även då, ja … då är det bara att ta nya tag! :-D Men då måste värvningarna som sagt kännas klockrena, vi har inte råd med halvmesyr. :-)
#731 ·
Nyllet
· 2016-01-27 11:27
Angående värvningar de senaste åren så har väl, som sagts av Joint, bristen på pengarna varit en begränsande faktor. Sedan kanske Sirius som klubb inte betraktats som tillräckligt intressant för de ”kräsna” landslagsmeriterade och hallkrävande spelarna. Med detta i åtanke har klubbledningen säkert gjort vad de kunnat. Vad gäller värvningar är väl Thony L. den största missräkningen. Tycker Sirius borde ha lärt sig en del av sina misstag de senaste åren och jag har fått känslan att Sirius bandy, med Jimmy i spetsen, sakteliga börjar få ordning på saker och ting såsom ekonomi, organisation, värvningar och ungdomssatsningar. Som Brukarn nämnt i sina inlägg så är arenafrågan ett stort orosmoment i sammanhanget. Var ska Sirius ha sina hemmamatcher i framtiden? I en utbyggd Relita? Blir det någon ersättningsisyta under tiden Studan byggs om? Ombyggnaden av Studan påverkar ju inte bara A-laget utan hela bandyverksamheten i Uppsala.
#732 ·
Nyllet
· 2016-01-27 11:33
Angående Thorén så hade jag ett litet snack med honom på Västra sidans dag. Ja, han har fått anbud av andra klubbar eller åtminstone har andra klubbar hört av sig. Vilka klubbar ville han inte säga. Usch, det gäller att behålla Thorén,
#733 ·
Joint
· 2016-01-27 11:44
På nämnda dag hörde jag även skvaller om att missnöjet kring Änsen inte alls var så stort som det gav sken av. Det var typ 3-4 spelare som misstyckte.
Angående Thorén så måste man ju lägga i åtanke att han i dagsläget kostar för klubbar. Och klubbarnas ekonomier är ju inte så bra. Utbildningsbidragen tror jag skrämmer bort en affär.
Vad är egentligen reglerna för utbildningsbidraget? Hur länge måste det betalas ut och hur stort är det?
#735 ·
Jocke
· 2016-01-27 12:09
Markus Kumpuoja är väl just en sådan spelare som efterfrågas dvs bra och duktig med stor internationell erfarenhet. Eskhults roll kommer säkert också att vara just mentor, kunskapsspridare m.m. Någon till go lagpappa behövs kanske som kan dela med sig till de yngre.
När föreningen känns mer stabil så kommer även fler vilja engagera sig kring föreningen och vi får en positiv spiral.
Det händer att spelare söker upp Sirius då de ex ska plugga, har flickvän eller har fått jobb osv i närheten. Att då tacka nej för att hitta någon som är marginellt bättre är inte lätt eller kanske inte ens att rekommendera. Det är klart att sådant kan tolkas som att vi tar det som erbjuds men så behöver ju inte vara fallet. Spelare som spelar enbart för pengar är kanske inte heller det vi vill ha.
Sedan är det klart att den enskilde spelaren vill vinna SM osv men sådant kan man inte beställa hur som helst. En spelare som Thorén kan säkert få en central roll i Sirius vilket är något han troligtvis inte kommer få i någon av toppklubbarna just nu. Det kan säkert spela in när det gäller val av förening.
Vissa äldre gubbar inom bandysfären skrävlar om att Relita ska byggas ut osv men jag tror nog mer på riktiga läktare i nuvarande hall som mer realistiskt. Det ger en kapacitet på 700-900 eller något sådant och den kan då vara reservarena. Bandyförbundet har väl redan sanktionerat det genom att lägga Kalix - Broberg matchen där.
Förhoppningen är väl att det ska gå ganska så fort att riva nuvarande bandystudan och flytta banorna under vår och sommarhalvåret. Det kanske inte hinns med några omklädningsrum och riktiga läktare men det kanske går att ordna provisoriskt.
#736 ·
Joint
· 2016-01-27 12:36
Vad är egentligen reglerna för utbildningsbidraget? Hur länge måste det betalas ut och hur stort är det?
120K, tror jag. Kan vara mindre i vissa fall. Gäller spelare som inte fyllt 24 år. Är osäker på alla villkor hit och dit, men att Gais kräver oss på 120K för Tobbe känns ju patetiskt då
"utbildningsbidraget inte är obligatoriskt, klubbarna kan fortfarande komma överens om att skippa det ifall en spelare är extremt angelägen om att lämna och den värvande klubben inte har pengarna" (citat IFK-Bloggen på Svenskafans). Klart man som elitspelare är "extremt angelägen om att lämna" en klubb som lägger ner sitt elitlag. Men som sagt, jag har inte hittat något dokument på bandyförbundets hemsida om det riktigt så jag är inte helt glasklar på hur det funkar och det verkar ju knappast bandy-Sverige heller vara (t.o.m Zocke yrar ju om detta).
Klart man som elitspelare är "extremt angelägen om att lämna" en klubb som lägger ner sitt elitlag.
Haha, det låter ju som ett rimligt antagande! Nä, GAIS agerande i den där soppan är på det hela taget extremt tveksamt.
Här kan man läsa om beloppen. För Thorén som fyller 19 bast får vi alltså sketna 60 000 om han skulle gå till SAIK eller något annat hemskt:
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/gais-bandy-far-ratt-fran-forbundet
#738 ·
Joint
· 2016-01-27 13:09
Usch, jag trodde det var mer än så. Men jag tror Thorén är smartare än så. En betydande roll i ett ES-lag utvecklar grabben mer än att slentrianmässigt få göra några enstaka inhopp. Återigen det komplexa med att hoppas på junisarna. "Storklubbarna" kan fortfarande råna oss på supertalanger.
Sjukt agerande av Gais/Bandyförbundet, btw.
#739 ·
Jocke
· 2016-01-27 13:14
Utbildningsbidraget medför en rätt sjuk paradox. Om det ekonomiska läget är akut (vilket det ju är i vissa fall eller som i fallet GAIS) vill ju föreningen att spelare ska ha fyllt 21 år men lämna innan det kalenderår spelaren fyller 23 år. Då har man rätt att kräva maximalt utbildningsbidrag.
Det är inte lätt att förklara och det tar heller inte hänsyn till orsak till att man lämnar ex att laget läggs ned (GAIS som förening finns ju kvar).
Exempelvis så skulle GAIS har betalat Falu BS för Tobbe när han gick dit för att sedan ta betalt av oss osv. Jag tror han var 19 år då han gcik till GAIS dvs de borde ha betalat 60 000 kronor till BS. Nu gick Falun i konkurs året efter och jag vet inte om de betalade det eller ej (men det borde de ha gjort). Om vi betalade för Lundberg vet jag inte för då var konkursen klar. Detta är jag dock inte helt 100% på.
Lägg då till detta i beräkningen att Tobbe, Viktor L och Kjellson är födda 1992 dvs fyllde 23 år ifjol så där kan vi inte begära några medel längre.
#740 ·
Nyllet
· 2016-01-27 14:19
Thorén har ett år kvar på gymnasiet nästa säsong och jag fick intrycket att han inte hade några planer på att byta klubb. Frågade mest av nyfikenhet eftersom det vore intressant att veta om bandyklubbarna har sin håvar ute redan på junisnivå. Jag är kanske naiv men blev faktiskt förvånad över svaret jag fick. Hatar alla klubbar som drar i våra "egna". Vill inte uppleva ett nytt Eskhult- eller Bella-fall.
#741 ·
Jocke
· 2016-01-27 14:32
Den första stora "värvningen" eller byte av förening sker ju redan till gymnasiet. Nu ska inte vi klaga alltför mycket då det finns ett bandygymnasium även här dit åtminstone några utomstående söker varje år. Den stora vinnaren är Sandviken och möjligen även Edsbyn som fyller på sina trupper med spelare.
Så länge våra egna P18 och P20 lag fungerar och gör bra ifrån sig så minskar risken att de allra bästa byter klubb eller slutar.
Gå därför och stötta dessa lag och få dem att känna sig stolta över att spela för Sirius. :-)
#742 ·
Joint
· 2016-01-27 16:37
Nja, Gais skulle i så fall betalat BS kanske 30K för Tobbe. Maxbeloppet då var alltså 60K. Så det är ju bra att de höjt beloppet ändå.
Jag räknade lite på våra utbildningsbidrag-transferpengar på senare år och tror att vi betalat: 30-60K i utbildningsbidrag för Max (ÖSK), Jacobsson (Hammarby, eller var det bara på lånebasis?), Bremler (Edsbyn, fast troligen en ömsesidig övergång?) och 120K för Lindgren (Bollnäs) och Kjelle (VSK) samt cirka 70-80K (?) för Bärneskär (VSK). Lägg därtill tvisten om 120K till Gais för Tobbe. Rätt saftigt ändå för vår skrala ekonomi. För förutom den delen ska det ju ofta ordnas bostad och jobb åt dessa.
Tvivlar på att vi betalat så mycket för Kjellsson. Det är nog ett sånt där "mycket angeläget och inga pengar"-fall och i praktiken mer av ett lån från VSK till Sirius. Kanske fler av de andra spelarna också.
#744 ·
Jocke
· 2016-01-28 13:41
Tuomas Määttä (Botnia) kan det vara värt att hålla ett öga på under VM.
#745 ·
Joint
· 2016-01-28 18:07
Määttä verkar intressant. Född -96 och poängkung i finska ligan. Vilken svensk klubb blir först att rycka i honom, eller rättare sagt; värva? Gjorde en poängmässigt bra säsong året innan också, men har i år gjort ytterligare tio poäng.
Målkungen i vårt östra grannland heter Mustonen, 30 mål på 16 matcher, och legat i skyttetoppen där dem senaste åren. Rosade väl dock inte marknaden i Ljusdal när det begav sig?
Roffe har gjort 13 mål och 3 assist för mittenlaget HIFK, med det är han tolfte bästa målskytt i ligan.
Fast finska ligan är finska ligan, och jag tror knappast den har blivit bättre. Tvärtom. Motsvarar väl ungefär bottenskrapet av elitserien och topplagen i allsvenskan, vad jag fått förklarat för mig. Så nästa gång vi värvar en spelare därifrån ska det vara en riktig MVP. Ingen truppspelare, så att säga. Men kanske inte så lätt att scouta spelare därifrån heller, men det gäller ju att ha kontakter där osv. ;-) Nu har Joonas spelat upp sig lite på slutet, men förväntningarna på honom var ju i grunden större.
#746 ·
Jocke
· 2016-01-28 18:51
Han har varit hos sin äldre bror i Kungälv vad jag vet men värvningsläget I den klubben kunde ju vara bättre.
Bottenskrapet i Elitserien låter obehagligt bekant på något sätt.
Joonas tycker jag verkligen har spottat upp sig även om jag också trodde på mer. Joonas är dock "bara" reserv i truppen medan yngre broder Määtä är ordinarie.
Kumpuoja kanske kan lägga ett gott ord för oss.
JACKE!
[link]http://siriusbandy.se/web/article/jakob-jenefeldt-klar-for-fler-sasonger-i-sirius-bandy/[/link]
#748 ·
Nyllet
· 2016-01-29 09:08
Underbart Jacke! Två av våra absolut bästa lirare med förlängt kontrakt! Jippi!
#749 ·
Jocke
· 2016-01-29 09:27
JACKE!
[link]http://siriusbandy.se/web/article/jakob-jenefeldt-klar-for-fler-sasonger-i-sirius-bandy/[/link]
ehhhj Mannen! .. eller hur brukar ni ungdomar säga?
Så otroligt viktigt! Bra signal inför kvalet!
#750 ·
Jocke
· 2016-01-29 09:51
Sedan har vi ju den vanliga frågan...
http://www.bandyportfoljen.se/nyheter/2016/1/29/lomanov-jag-har-lnge-haft-en-nskan-att-spela-i-sverige
Jacko påskriftspionjär för andra året i rad! Verkligen kul med förlängningar, och att det dessutom är flera av de bästa som förlänger.
#752 ·
Jocke
· 2016-01-29 19:32
Så otroligt viktigt!
#753 ·
Jocke
· 2016-02-02 05:41
Tuomas Määttä (Botnia) kan det vara värt att hålla ett öga på under VM.
Vafalls! Har "expert" Holgersson tjuvläst västras forum
http://www.svt.se/sport/vintersport/bandy-vm/
#754 ·
Nyllet
· 2016-02-02 19:08
Lundberg förlänger! 1+1 år. Mycket trevligt. Killarna gillar tydligen Sirius och staden vilket visar på mycket gott omdöme.
#755 ·
Jocke
· 2016-02-02 19:44
Ljusdal har licensierat Jonatan Sundberg från Bollnäs (spelat mest i Snoddas men varit bra. Har gjort 6 matcher i år för Bollnäs). Taktiskt rekrytering för kvalet kanske ...
Bra.tack Lundberg.Ut på tennisbanorna i sommar så har vi en spelare av hög svensk klass till hösten.
Den förlängning jag önskade mig allra mest! Helt fantastisk Silly redan i januari måste jag säga, alla de tyngsta spelarna har ju redan ritat på. Då gäller det bara att överleva kvalet.
#758 ·
Jocke
· 2016-02-03 08:48
Ja det var ju detta med kvalet också ... annars ser det bra ut!
#759 ·
Nyllet
· 2016-02-03 10:28
Lite nyfiken på hur det går för Eskhult. På Söderman lät det som Eskhult är reserv och att det inte är tänkt att han ska spela om alla är friska. Tränar Eskhult regelbundet med A-laget? Någon som vet?
#760 ·
Jocke
· 2016-02-04 13:36
Angående Thorén så hade jag ett litet snack med honom på Västra sidans dag. Ja, han har fått anbud av andra klubbar eller åtminstone har andra klubbar hört av sig. Vilka klubbar ville han inte säga. Usch, det gäller att behålla Thorén,
2år - http://siriusbandy.se/web/article/david-thorn-skriver-tvaarsavtal-med-sirius-bandy/
#761 ·
Nyllet
· 2016-02-04 14:42
Strålande! Tror mycket på Thorén. Bra attityd. Får han vara frisk tror jag det stora genombrottet kommer nästa säsong.
Fantastiskt, nu har vi förlängt med alla fyra spelarna jag var mest orolig över att tappa. Otroligt positivt!
#763 ·
haze
· 2016-02-06 18:54
Då kan vi räkna i Engstrand också på 2 år till. Riktigt bra jobbat och en skön intervju på hemsidan.
#764 ·
johann
· 2016-02-06 19:18
Engstrand är en blivande legendar är min känsla. Men att thorén förlänger är det verkliga styrkebeskedet. Vill klara kval nu bara.
#765 ·
RRR
· 2016-02-06 20:27
Signa Camiton på en gång
Hur många har vi på kontrakt nu?
#767 ·
Joint
· 2016-02-07 17:55
Sex pers är under kontrakt, vad jag vet. Man sajnade väl bara ettårskontrakt inför denna säsong.
En halv startelva. Grymt!
#769 ·
Jocke
· 2016-02-09 05:51
Några fler verkar det som enligt UNT.
http://www.unt.se/sport/darfor-tar-gabrielsson-over-sirius-4087773.aspx
Mer fokus på bandy, prata mer bandy och träning på tidig eftermiddag = mycket bra. Frigör dessutom bra träningstider för ungdomslagen.
Älskar Olle!
#771 ·
Nyllet
· 2016-02-09 07:41
Det låter ju onekligen väldigt bra det Olle säger. Huvudet på spiken vad gäller behovet av en mittfältare av klass. Vinna kvalet!
#772 ·
Jocke
· 2016-02-09 11:14
Kanske kan någon av Jenefeldt, Thorén och Wigren omskolas. Kanske kan Engstrand ta ett steg bakåt i banan och spela tung, defensiv mittfältare. Det senare tror jag personligen mycket på.
#773 ·
Love
· 2016-02-09 15:43
Nr 7 klar. http://fb.me/3k3zReD5w
#774 ·
Love
· 2016-02-09 15:44
Fast vem det är framgår inte
#775 ·
Nyllet
· 2016-02-09 16:34
Tror att det är Joel Wigren. Hydling kommer nog att vänta med besked tills efter kvalet.
#776 ·
Joint
· 2016-02-09 16:41
Ja, fast Hydas Siriushjärta är stort så jag räknar med att han fortsätter. Men det är klart, ponera att Ljusdal skulle gå upp och vi åka ur, så … Tror också det är Wigren som dragit sitt strå till stacken nu, och hoppas så är fallet. Killen har stort hjärta, för att inte säga Siriushjärta!
#777 ·
Jocke
· 2016-02-10 18:16
Sjuan klar!
http://siriusbandy.se/web/article/lagkaptenen-johan-jansson-hydling-forlanger-med-moderklubben-han-haller-kar-sirius-bandy/
Det bäste beskedet man kunde få!
#779 ·
Nyllet
· 2016-02-12 09:09
Tänk vad fel man hade. Tack Hydas! Läste Johanns intervju med Hydas i bandyportföljen. Ojoj, den väcker känslor, mycket varma känslor.
#780 ·
Joint
· 2016-02-12 09:42
<3
"Jag skulle inte skriva på för exempelvis VSK ens om jag fick en miljon."
<3
#781 ·
Joint
· 2016-02-12 09:49
Förresten: Hydas kontrakt avser även det elitseriespel. Än ett skäl att klara kvalet!
#782 ·
Jocke
· 2016-02-16 18:16
Vad ska Lasse Fall i Villa att göra? Dags att vända hem.
Lasse, kom hem för vi längtar efter dig
Kom innan sommar'n är slut, lilla Lasse
Åskan har gått, och om kvällen blir det mörkt
Stjärnorna syns nu på himlen igen