Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

IK Frej Teby - IK Sirius 18/4

Så vad tror vi om matchen då? Frej förlorade hemmapremiären med 0-1 men vann avsluten med 16-7. Borta mot AFCUS blev det 0-0 och hela 0-1 i avslut. Spelar vi som i måndags ska vi vinna, men samtidigt blir jag inte förvånad om Runnemo sätter 1-0 i 93e.
Runnemo kommer sätta minst en balja. Dock tror jag att vi är strået vassare och jag tippar 3-1.
Hoppas inte Silva gått ner sig av den här petningen och allt vad det är. Det här kan mycket väl vara en match för honom. Tänker mig en matchbild mer likt Syrianska-matchen än den senast. Och då är det ju bra att ha en kille som är bra i straffområdet, förslagsvis spelandes på topp dårå. Hans senaste tweet lyder: "im not good enough" ...
Men vilken jävla drama queen han är. Nej, han var inte bra nog i första matchen, då får man väl ta en bänkning, knyta näven i fickan och visa Kim/Tolle att dom har fel. Inte sitta och grina på twitter. Sätt honom på kanten igen tills han lär sig att han inte bestämmer själv.
Man kan tolka tweeten som att det är knyter näven i fickan han gör.
Bara om man är snäll och inte cynisk.
Hybris är en av människans många brister tyvärr. Kommer alltid finnas där. Till andras förtret :)
Jag tippar startelva:
Adde
Karl - Calle - OP - Figo
NBT - Maripuu
Kingen - Ante - Moses
Flaco
Adde
Kalle - Calle - OP - Figge
NBT - Kim - Puu
Ante - Flacito - Kung Fu
Svårt det här. Vill ju inte bänka Moses, men han hade en lite svagare match mot UBK, så Kim ska nog med i min också.
0-3, vi bibehåller 0:an intakt. 1500 åskådare
Hoppas inte skadeläget blev för illa. Nedsparkningen av Thor var ju förfärlig (....den domarn'). Annars är ju konceptet kryssa borta vinna hemma inte så pjåkigt.
Helt sanslöst att motståndarna får sparka sönder våra spelare - och så är det vi som får korten. Var ju likadant mot Utsikten.
Allvarligt....vad är det för fel på domarna i denna serie! Fullständig katastrof.
Skulle vilja ha ett liknande uppläg som hockeyallsvenskan har när domarna efter matchen får förklara situationer mm. Skulle vilja höra hur han inte tyckte det var kort på Lallaren när han sparkade sönder NBT, och de andra mycket tveksamma domslutem, helt horribelt. Denna domare borde ägna mer tid till regelboken än gymet som han tydligen ägnar mycket tid i.

Denna domare borde ägna mer tid till regelboken än gymet som han tydligen ägnar mycket tid i.

Tänkte samma sak. Vilken jäkla strandraggare.

Kul domarbilder på förbundets hemsida: http://fogis.se/domare/elitdomare/fifa-herr/

[link=http://fogis.se/ImageVault/Images/id_118129/scope_0/filename_vkRI7t_h_JBDGW65pgrh.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx]Lars Olsson[/link] är nog min favoritdomare, och han ser skön ut också. Vilka tatueringar!

[link=http://fogis.se/ImageVault/Images/id_118127/scope_0/filename_eadcpEnFwwXcJfh-o0D-.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx]Dragan Banjac[/link] ser fullständigt livsfarlig ut. Vågar nog inte skrika något till honom hur illa han än dömer.
Ser ut som bilder tagna från straffregistret :-D.
Obehagligt likt premiärmatchen borta. Kändes som att "Barre" (Frejs tränare) hade gjort sin Siriusläxa väl, och Frej köttade fan ner oss i långa stunder. Första halvlek tar priset som säsongens sämsta, lite bättre i andra men fortfarande ostrukturerat och oklart på sina håll och kanter. Just kantspelet uteblev ju tyvärr också en del, kanske för att våra säkerhetskuggar på mitten inte direkt utstrålade lugn. Kim hade det tyvärr jättetungt i denna match och slår bort alldeles för många bollar. Fanns inte någon som riktigt tog tag i det tyvärr. Bakåt är vi trygga med Kapten Calle och en målvakt som bestämt sig för att spika igen, men det behövs någon som tar tag i taktpinnen framåt också. Allra längst framåt oroar en del också: Kingsley borde ha förvaltat sitt friläge bättre och något skott i övrigt, Silva slet ändå på hyfsat tycker jag men har inte fjolårets distinkthet än, CG ser fortsatt kall ut i dessa lägen och Moses verkar tyvärr ha kört fast en del i sin utveckling, hans målform som han skaffade sig rekordåret i norrettan och försäsongen (cupen inkluderad) därpå lyser med sin frånvaro förutom i typ Värnamo.

Och ja, domaren var en tomte, men kom igen. Han lägger ribban högt och håller sig ganska konsekvent på den nivån. Så har det varit i tidigare två seriematcher också. Det är dags att komma ur träningslunken och smälla tillbaka lite, stundtals känns vi på tok för snälla. Nu har det fokats mycket på domarna i varje match, och jag håller med om att nivån stundtals varit skrattretande, men domarna har ännu inte avgjort någon match vilket jag tycker är skönt ändå. Jag kan acceptera en hög toleransnivå, men det är värre med feldömda straffar och dylikt. Sedan ska ju Lallaren självklart ha kort när han kapar NBT. Linjedomaren är en meter ifrån och blundar likväl han för situationen. Trist. Sådant ska stävjas, för bollen var ju på linjen eller till och med ute när övergreppet ägde rum.
Jag e på joints sida domarna har satt en nivå varje match o hållt den. Vi missgynnas inte tycker jag iaf. Sen ska vi göra minst ett mål tycker jag man måste sätta frilägen så är det bara.
Jag tycker aldrig man ska acceptera en nivå där skada åsamkas annan spelare utan att man spelat på bollen. Lallet skulle haft minst gult, ett rött direkt hade inte varit fel. Kommer man undan med ett sånt påhopp sätts en orimlig ribba för resten av matchen.
Gult kan jag köpa, men rött direkt? du måste skämta.
Han tar rejäl sats och stämplar/sparkar och det är inte på bollen. Sett direkta röda för mindre saker.
Kingsley är det stora glädjeämnet hittills, men naturligtvis ska han göra mål på friläget.
Oerhört frustrerande med alla skador. I nuläget har vi 8 man mer eller mindre ur spel. Otur/Löten/fel träning?

Alla lag vet hur vi vill spela och försöker pressa högt och spela fysiskt. Om vi ska kunna hantera det måste vi börja spela snabbare och faktiskt även smälla tillbaka. Det ska göra ont att möta Sirius, inte vara Sirius.
Det gör mindre ont att ge smällar än att få dem
Har lite svårt att förstå varför en del är så storsinta mot domaren. Om man inte ska klaga på domarna när vår lagkapten blir söndersparkad utan åtgärd, när ska man då göra det? Håller med Håwe om att det t.o.m. borde vara nära rött på sådant där, rent generellt bör det vara rött för farliga tacklingar i allmänhet, och farliga avsiktliga tacklingar i synnerhet. Lallets tackling var bevisligen farlig, och såg dessutom ganska avsiktlig ut. I varje fall onödig.

Annars känner jag mig riktigt positiv till den här starten på säsongen. Uppenbarligen har försvarsspelet satts mycket, mycket bättre, och Adde ser ut som en (nästan) helt ny och bättre målvakt. Men jag tycker egentligen också att anfallsspelet också har utvecklats. Visst, målskyttet har brustit lite hittills, och vi springer för mycket offside, men det känns ändå lite rakare och rejälare än ifjol tycker jag. Om NBT och Ante kan spela, och om vi bara får igång någon anfallare så tror jag det kan bli otäckt bra.
Jag tycker också att det är helt horribelt att släppa en så farlig och vårdslös tackling så tidigt i matchen med bara en tillsägelse. Det är ett katastrofalt beslut som sätter en omöjlig ribba att följa och som leder till att hela matchen blir ful. Våld ska stävjas. Det är inte svårare än så.
Av någon anlednings så får man nästan göra vad som helst dom första 10 min i alla matcher och ligor med en tillsägelse som påföljd.
Orkar inte fortsätta hejja blåsvart skriver jag istället.
Om vi säger så här: Påtalande mycket skrikresurser går åt till att skrika på domaren. Det är bra till en viss nivå, för man kan säkert få en del osäkra domare att kompensera åt våra vägnar. Men jag tycker det vore fint om vi kunde omvandla lite av all denna negativa energi till att försöka använda positiv energi till att faktiskt heja lite mer på Sirius. Ibland känns det som att efterspelet handlar mer om domarna än just spelet, och inte bara från vår sida; KB är lite av dirigenten i domar-gnäll-kören.
Det känns ju som att många som verkar gnälla på gnället på domaren här på forumet gnäller rätt mkt på domaren själva under match.

Jag med. Blir man lack är det svårt att göra mkt annat men det ideala är ju självklart att fokusera på spelet.
Håller helt med om det där i teorin. Däremot uppfattade jag inte att domargnället gick till överdrift i lördags. Det var ändå, tycker jag, en rätt allvarlig tabbe att inte ge kortet till Lallet.

En annan intressant statistik som jag såg (men som jag inte längre kan hitta) är den för offsideavvinkningar. Enligt vad som stod på liverapporten tidigare hade Sirius otroliga 18-1 i offside i de tre första matcherna. Kan det verkligen stämma?

"Kommentarerna på Sirius Facebook och allmänt på Västras forum var väldigt neggiga" (om matchen) hörde jag just Johann säga i podden. Det var endast två kommentarer på fejjan och här har i princip bara undertecknad kommenterat matchen/insatsen. Vilket röjj! Vilket negg!

Ja, jag skriker på domaren. Men försöker se någorlunda nyanserat på merparten av situationerna. Ibland tappar vi ju all trovärdighet när det, till exempel, rageas på en axel-mot-axel-duell eller valfri annan 50/50-duell på mitten. Bättre då att försöka skrika till sig en straff eller dylikt. Allmänt tycker jag dock att det är synd när våra ljudtoppar ska bestå av domarskrik, och när sånger ska behöva tystas p.g.a en domherre. Och viktigt att komma ihåg: Vi har inte ens blivit bortdömda i år.

Kom igen, Västra. ;-)
Jo, håller med om mycket. Men man (jag) tenderar att bli väldigt enögd av att stå i en klack. Tycker nästan jämt att vi har blivit förfördelade när jag ser matchen ståendes i klacken, men oftast inte om jag t.ex. åker ensam till en bortamatch eller kollar på TV.

Däremot, inte bortdömda är en definitionsfråga. Domarnas friande av klart regelvidriga tacklingar mot både Utsikten och Frej påverkar ändå matchbilden till vår nackdel, i synnerhet när NBT blev tvungen att gå av.
Hört talas om medveten överdrift för att få igång en diskussion?
Medveten överdrift eller ej, ett par inlägg om denna skumma match hade varit intressant att läsa. Det har gått överstyr när domaren står i fokus. Sätter punkt för denna diskussion här.
Yes, vore kul att läsa fler matchanalyser också. Men det står väl inte i motsättning till att kommentera domarinsatsen? Kul så länge folk skriver saker öht tycker jag.

(Och f.ö. så har väl faktiskt kniven, Badda, Hornby och jag visst kommenterat själva matchen också).
Hört talas om medveten överdrift för att få igång en diskussion, Brukarn? ;-)
Vi gnäller på domaren, vi gnäller på att vi gnäller på domaren, och nu gnäller vi också på att vi gnäller på att vi gnäller på domaren. Inception!

Anyway, jag tycker vi tappade det spel vi hade mot Utsikten, framför allt i första halvlek. Vi har tydliga problem när motståndarna pressar högt och hårt och jag hoppas att vi kan komma till rätta med detta. Dock är det alltid bra med en pinne borta och en hållen nolla.
Tror många lag får problem med både Frej och Syrianska borta.
Hög press ställer till det för vår spelidé ja, men det kan ju också ge luckor som vi skulle kunna utnyttja. Problemet är bara att vi blir springer offside (eller åtminstone blir avvinkade för offside) hela jäkla tiden.
Men är det inte en ny offside-regel i år;-)
Jag kan ju tycka att lite mer djupledslöpningar och egentligen löpningar i allmänhet skulle hjälpa mot press, så man kan slå djupt och långt på nån, men där står våra anfallare ganska stilla ofta tyvärr. Ja, om inte Johan spelar då.

Av någon anlednings så får man nästan göra vad som helst dom första 10 min i alla matcher och ligor med en tillsägelse som påföljd.

Roade mig med att kolla de 24 matcher som spelats i superettan so far uppdelat på kvartar. Sista kvart i respektive halvlek blir något längre då med tanke på tilläggsminuter. Ser ut så här.
Inalles 92 varningar.
0-15: 7
15-30: 11
30-45: 16
45-60: 20
60-75: 11
75-90: 27
Rakt stigande förutom en dipp 60-75.
Tolka det som ni vill.
Orkar jag följer jag upp under säsongen.
Jag tolkar det som att man e försiktigare och piggare i knopp o ben i första.
Bra jobbat Håwe.Domare , bilmekare eller politiker alla gör fel men livet går vidare ändå.
Många domare nöjer sig med en tillsägelse vid förseelser i början av matchen och att spelare senare varnas för att man "samlat ihop" till ett gult kort. Fel enligt regelboken, men det finns samtigit en rimlighet i det.
Fortfarande sur över detta...och inte ens gult kort
http://www.unt.se/sport/bakslag-for-lagkaptenen-3712246.aspx?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed