Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Elitserien 2015/16

Tja, vi får väl räkna med att vi ska spela i den iallafall. Spelschemat tydligen klart i slutet av månaden. Om vi får möta Tillberga på Hubbovallen lovar jag att ogilla dem med några procent mindre i framtiden!
Väl gubbat Brukarn!!
Äntligen en möjlighet att få fälla ned öronlapparna på kepsen ..
Någon som sett något om spelschemat? Skulle vara klart i april och sedan i början på maj.
Annandagsbandy 2015. Vetlanda-Sirius. Hammarby-Kalix.

Är ni på riktigt?

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/sa-spelas-premiaren-och-annandagen
MEN HUR KAN MAN MISSLYCKAS MED EN SÅN ENKEL SAK?

Noterar även att halva premiäromgången den 23 oktober är tänkt att spelas utomhus. Bland annat i Söderhamn som aldrig lyckats fixa is innan november. Var det inte just så man INTE skulle göra nästa år?
Har väl varit Vetlanda - Kalix i annandagsderby senaste åren och det är väl dessa lag som gnällt hos förbundet?

Sjukt hursomhelst, annandagsbandy är bandyns dag nr1.
Den argumentationen är ju helt idiotisk. Det spelar väl inte Vetlanda någon som helst roll om det är vi eller Kalix som kommer på besök? Något derby är det ju ändå inte.
Vill minnas att Vetlanda gnällde förra säsongen när de åkte till Kalix. Nu är det väl Kalix som gnällt och de tar såklart hellre en resa till Stockholm än till Sapa arena.

Blir väl en historisk första annandagsmatch inomhus för Blåsvart. Eländigt!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.... Okey, det kanske blir en jämnare match mot VBK men att bryta en tradition med annandagsbandy mellan Bajen och Sirius är ju som att spotta bandyfolket på söder och i Uppsala i ansiktet. Skandal!
Jag lovar er att detta skulle aldrig ha hänt om Sirius vore ett topp-4 lag. Ett pris vi får betala för att vi är kass (sportsligt d.v.s., vi är ju alltid de moraliska mästarna ;-)).

Vill minnas att Vetlanda gnällde förra säsongen när de åkte till Kalix. Nu är det väl Kalix som gnällt och de tar såklart hellre en resa till Stockholm än till Sapa arena.

Helt otroligt om det har spelat in. Eftersom varken Kalix eller Vetlanda har någon att spela derbyn mot borde det väl inte spela någon som helst roll vilka de möter? Sirius brukade få Kalix på annandagarna i början av 00-talet, minns inte att det var någon som helst diskussion om den saken då.
Det är märkligt men jag blir överraskad varje gång det kommer något från det hållet. Det kanske i och för sig säger mer om mig än förbundet.

Villa hemma och sedan Kungälv bort i de två första omgångarna. Det kan bli intressant!
Ställ in julen. Våga vägra annandagsbandy i en småländsk bandiehall. En skymf.
Nackdel med förslaget: Ett hundratal Uppsalabor går miste om annandagsbandyn och Bajen går miste om motsvarande publikintäkter. Traditionen med annandagsderbyn urvattnas ännu en gång.

Fördel med förslaget: Kalixlaget behöver bara åka jättelångt på annandagen istället för jättejättelångt.

Random-smålänning kan lika gärna åka på annandagshockey. Det nya svarta.
Om Unik får annandagsmatch hemma så skulle ju ett genidrag från deras sida vara att boka Studan då.
Har en vän från Vetlanda, han var också störd av det här och gav ett matchförslag för annandagen:
"Broberg- Kalix
Edsbyn-Bollnäs
Bajen-Sirius
Tillberga-gripen
Villa-vännersborg
Sandviken-Västerås
Vetlanda-Kungälv
Det hade varit rimligare för att bevara intresset för bandyn..."
Skulle kunna tänka mig att Vetlanda - TB kan bli en match så att västgötingarna kan besöka varandra.
Ibland får man verkligen känslan av de anstränger sig för att sabba bandyn. Och har inte klubbarna inflytande över spelschemat? Är det ingen som reagerat?
Jag tror att det är klubbar (Vetlanda) som har ställt till det den här gången.
Vetlanda vill väl möt <kalix på annandagen?
Jag hävdar med bestämdhet att det är Tramsins fel, även om han inte sitter kvar längre.
Söderman va ju nöjd med upplägget. Jag fattar inte hur han kan vara det men så sa han iaf. Så förbundet o klubbarna e nog överens.
Att Söderman är "nöjd" beror nog mest på att vi har bortamatch på annandagen. Han hade inte varit nöjd om vi haft hemmamatch mot VBK istället för bajen. Där skulle vi tappat ca 500-1000 pers minst.
Nej, exakt. Det här här ju mest tråkigt för oss supportrar, sportsligt och ekonomiskt gör det knappast någon skillnad.
Skicka Tillberga till Vetlanda på annandagen. Jag vill ha ett riktigt derby mot VSK och inte mot plastbajen
Där kom spelschemat: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/NYHETER/SENASTENYTT/ElitserienFlersammanhangandeomgangar/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

Bajenvecka precis före jul.
Tagga!!!
Fre 30/10: Kungälv-Sirius Bandy
Sön 1/11: Gais-Sirius Fotboll

Tagga!
Aj... semestern snor Kalixmatchen, som är hoppet om en hemmaseger i år.
Allt annat än slutspel är skandal!

Blir nog många som missar Kalixmatchen. Alla som kör bandy/fotbollsdubbeln nere i Göteborg den helgen.
Beroende på tabelläge i fotbollen blir det kanske tidigare hemresa för en annan iaf. Ett av få halvgoda poänglägen i årets Elitserie väger tungt.
Annars är jag var väldigt nöjd med inledningen, eftersom jag missar en solklar dyngtorsk....

[quote1435143143=garligur]

Blir nog många som missar Kalixmatchen. Alla som kör bandy/fotbollsdubbeln nere i Göteborg den helgen.
[/quote1435218923]

Men vafan va värdelöst. Jag måste ju åka hem lördagen då :(
Se där... nån tänkte till på förbundet. Försöket med bronsmatch blev kortlivat!!

Se där... nån tänkte till på förbundet. Försöket med bronsmatch blev kortlivat!!

Fast om man är beredd att skrota det efter ett försök borde man inte infört det överhuvudtaget. När man nu gjorde det så tycker jag att man åtminstone borde testa ett år till även om jag inte tror på det.
Det är aldrig för tidigt för att ge upp.
Friends blev tvåårigt så de kanske lärde sig att ge upp i tid! I detta fall tror jag mer på tydlighet samt att ungdomsfinalerna flyttar tillbaka till samma tid å plats som dam- å herrfinalen. Håll ihop finalerna!
Den 4 oktober ska tydligen SKA Neftyanik spela mot Bollnäs i Uppsala. En chans att se en del bra ryssar
Enligt Elitrapport så har Sirius en del träningsmatcher inplanerade.
Jag tolkar det som att när det anges som hemmamatch så är det i Relitahallen (kan dock inte garantera detta).

2015-08-23 16:00 Västerås SK/BK - IK Sirius
2015-08-26 19:00 Edsbyns IF - IK Sirius
2015-09-04 15:15 IK Sirius - Edsbyns IF
2015-09-10 19:00 IK Sirius - TB Västerås
2015-09-13 13:15 IK Sirius - IK Tellus
2015-09-18 15:45 IK Sirius - Villa Lidköping BK
Skönt med Tellus... så nån match kan bli jämn... :-)
Vågar vi inte möta Unik i år?
Unik 4 okt, se länk

http://www.laget.se/UNIKBKHERRAR_A/News/4129382/Forsasongsmatcher!
UNIK möter Dynamo Moskva den 7 september dessutom ser jag.
Där ser man ... Jag tror att vi förlorar slaget den 4 oktober. "Unik - Uppsalas bästa bandylag" – huvvaligen ...
Vilka av deras spelare borde vi värva då?
Tyvärr ser jag ju inte den typen av individuell spets där heller. Men de har haft lite arbetsro och fixat ett lagbygge. Rent spontant kan jag väl mest komma på Jeppe Bergelin, som utvecklats till en riktigt bra keeper men nu har vi ju Kjelsson och Holmgren. Avståndet mellan Uppsalas bästa och nästnästa bandylag har hur som helst inte varit så liten sedan VP var med och stökade.
Nog tycker jag vi har bättre kvalite än unik. Sen kanske skillnaden inte är enorm men vi är bättre.
Hur som helst en match man vill se.

Hur som helst en match man vill se.

Inte jag, finns liksom inget att vinna. Vinner man så är det bara som det ska vara i folks ögon och torskar de våra så blir det gnäll och gliringar som inte lyfter någon.
Nu kom det en lite uppdaterad version på träningsmatcher från förbundets sida.
Matchen mot Finland den 4 september kan bli intressant. Kimmo hoppas jag får stå i mål. Sedan får vi väl se i vilket lag som Kumpuoja och Joonas ska spela.

2015-08-23 16:00 Västerås SK - IK Sirius
2015-08-26 19:00 Edsbyns IF - IK Sirius
2015-09-04 15:15 IK Sirius - Finland
2015-09-10 19:00 IK Sirius - TB Västerås
2015-09-13 13:15 IK Sirius - IK Tellus
2015-09-18 15:45 IK Sirius - Villa Lidköping BK
2015-09-27 18:00 TB Västerås - IK Sirius
2015-10-01 18:30 IK Sirius - Sandvikens AIK
2015-10-04 13:15 IK Sirius - UNIK Bandy
2015-10-16 15:00 IK Sirius - IFK Helsingfors
2015-10-18 17:00 Bollnäs GIF - IK Sirius
Vsk på söndag. någon som rullar bil?
Jag kollar in bokningarna av Relitahallen och det ser ut som att Villa stannar kvar efter matchen mot Sirius. De har bokat in två träningspass dagarna efter (19 och 20 september). Det är i alla fall några träningar jag funderar på att studera.

Ser även att Hammarby bokat Relitahallen en del till skillnad från förra säsongen.

jorå så att...
Tur att vi har en bra hall i alla fall..... NNnghhghahaaaaaahhaaaaa!!!!!
Tillfaller det några kulor åt Sirius/Bandyalliansen?
Bara två dagar till säsongens första match. Huva, VSK borta med ett, i stort, helt nytt lag. Kan vi undvika tvåsiffrigt i baken tro?
Vi skräller och vinner med 5-4. Det här är året när det händer!
[center]Holmgren/Kjellsson
Lundberg
Wigren - Bärne - Hyddas - Jacko
Widén - Eidern
Joonas - Virre - Kumpouja[/center]
Bänk: Andersson, Lindgren, Eklund (jr), Thorén (jr), Engstrand (jr).
Ligger under med 3-2 i paus jag säger det SM GULD SM GULD!
Oj!
Vsk - Holmgrens Sirius 3-2
Vsk - Kjellssons Sirius 6-0
Ändå bra.
Betyg G. Inte tvåsiffrigt i baken i alla fall. Kan junisarna blomma ut i år kanske det kan bli en intressant säsong, mot alla odds.
Jag såg inte matchen men en resultatmässigt bra första halvlek. Framförallt gör vi två mål vilket är riktigt bra. Att få stryk mot regerande mästarna som dessutom varit på stor plan i några veckor redan är helt OK!
De två första baklängesmålen kommer på hörna följt av tre stycken soloåkningsmål. Sådant täpper vi till när säsongen startar.

Målskyttar IKS: Joonas P samt Viktor B.
Enligt VSK så stod Kjellsson första och Holmgren andra halvlek.
Helt godkänd säsongsinledning i mina ögon.
Tvärtom, tydligen. http://unt.se/sport/kamp-kring-malvaktspositionen-3852256.aspx

Vsk - Holmgrens Sirius 3-2
Vsk - Kjellssons Sirius 6-0

vsk-saik 9-9 galet. och då saknades edlund...
Hörrni, man kan ju se träningsmatchen Edsbyn-Sirius live på nätet, helt gratis just nu: https://play.staylive.se/livestream
Tack!
Helt okej so far! Tycker vi har bättre spel än Byn som gärna söker hörnor.
Vår match – vår säsong!?
Bra spel än sålänge! Mycket bra! Härligt med mål av Kumpuoja dessutom.

Vi äger mycket boll men har svårt att komma till avslut. Det ser skapligt ut!

Vår match – vår säsong!?

Vår sport!
Hur slutade det?
7-2
Vi har inte kondis för 90 min än.
Byn växte i andra och var ruggigt effektiva. Men tycker vi håller upp spelet bra. Bra rörlighet men som sagt ovan, avsluten är något killarna måste träna på. Tycker junisarna gör det bra. Thorén gjorde andra målet. Kul!
Tycker den här tråden har gått OT. Öppnade en tråd för träningsmatcher [link=http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?90923]här[/link], så låter vi den här tråden handla om Elitserien.
FAKTA: Sirius publiksnitt i högsta serien under 00-talet:
99/00 kom vi trea från slutet i vår grundserie, trea i "allsvenskan", endast mer publik än Kungälv – 808 pers/match.
00/01 kom vi sist i så väl vår grundserie som publikligan – 798 pers/match.
01/02 kom vi sist i så väl tabellerna som publikligan – 604 pers/match.
03/04 kom vi sist i så väl tabellerna som publikligan – 517 pers/match.
05/06 kom vi näst sist i vår grundserie, fyra i super-AS, endast mer publik än LBK – 587 pers/match.
06/07 kom vi trea från slutet i vår grundserie, fyra i super-AS, mer publik än LBK och Tillis – 628 pers/match.
07/08 kom vi trea från slutet i grundserien, och sist i publikligan – 610 pers/match.
08/09 kom vi trea i grundserien, och tvåa i publikligan – 1688 pers/match.
09/10 kom vi sjua i grundserien, och sexa i publikligan – 1718 pers/match.
10/11 kom vi sjua i grundserien, och femma i publikligan – 1584 pers/match.
11/12 kom vi elva i grundserien, och åtta i publikligan – 1347 pers/match.
12/13 kom vi elva i grundserien, och åtta i publikligan – 1181 pers/match.
13/14 kom vi näst sist i grundserien, och elva i publikligan – 723 pers/match.
14/15 kom vi tolva i grundserien, och tia i publikligan – 1041 pers/match.

Vad har vi budgeterat med i år, 600?
Antagligen 12 000.
Hahaha! Men har vi inte en riktig styrelse i år?

Antagligen 12 000.

Med tanke på den något skrala försäsongen så kan 12 000 åskådare vara en för hög totalsumma för hela säsongen.
Kan? Självklart är det så.
Tror på ett snitt kring 400-500 pers. så i bästa fall 6500 pers. över hela säsongen.
Varför skulle vi tappa halva publiken från en säsong till en annan?
7-800 blir det nog iaf. Sen lite friserade siffror.
På annandagen mötte vi Bajen hemma vilket höjde upp fjolårets publiksnitt en hel del – i år möter vi Vetlanda borta. Plus att i säsongsinledningen hade vi ändå en förhoppningsfull publik. Utåt sett såg det ut som en nysatsning med Thony i spetsen. I år går nog inte ens den falskaste av marknadsföringar hem i stugorna.

Varför skulle vi tappa halva publiken från en säsong till en annan?

För att vi knappt kommer att vinna en match. Vilket är helt OK sett till vilka förutsättningar laget har. Men så lär det se ut. Tippar att vårt snitt landar kring 400.
Kalla mig idiot, okunnig och oinsatt men jag tror att vi kommer att överraska positivt.
Jag tror ändå att vi tar cirka 10 poäng. 2p hemma mot Gripen, kanske Kungälv, kanske Tillis, kanske Kalix och sedan någon skrällpinne mot exempelvis Vetlanda eller Broberg.

Kalla mig idiot, okunnig och oinsatt men jag tror att vi kommer att överraska positivt.

Känner igen mig!
Hade jag inte känt så hade jag nog inte orkat engagera mig en hel säsong.
Har absolut inga problem att motivera mig trots att jag tror att vi tar runt 7-10 poäng. Finns massor av viktiga saker utvecklingen av dom unga en förening som är påväg åt rätt håll etc. Spännande kval kommer det bli tror jag, men klarar vi en säsong utan trötta skriverier om klubben så har vi något att bygga på. Kan inte släppa hur trotjänare i detta läge väljer att komma tillbaka till klubben det är galet stort.
Det finns mycket bra pågång inom föreningen som är mer föreningsorienterat dvs inte har med a-laget framgång att göra. Sådant stärker dock organisationen och jag hoppas det leder till ordning och reda.
Jinx-Jonas.... Får vi fem pinnar får vi vara riktigt nöjda. Jag försöker se det positiva, korvköerna blir inte så långa i år.
Fan när man ser bilder på att isen börjar lägga sig rycker det inte nådigt i bandynerven. Ge mig prempa nu!!
Vi (pojklag) har träning bokad på måndag på studan så då hoppas jag isen är klar.
Skönt besked: Gripen-kryss mot Jönköping! De verkar kassa.
Tillberga fortsätter övertyga: Vinst mot Kungälv – igen! Kungälv å sin sida överraskar negativt än så länge. Trist för Siriusföredettingarna. Eller nå't.

Cupmatcherna i 2x30 lämnar jag därhän.
Ja det ser verkligen ut att bli en delad serie.
Att just Kalix skaffar förstärkningar var ju inte direkt vad jag hoppades på....
Nej det var inte någon bra nyhet!
Upptaktsträffen lajv:

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/bandypuls-tv-sander-upptaktstraffen
Rinat ser ut som någon dekad gammal rockstjärna. Kan bara inte komma på vem.

Rinat ser ut som någon dekad gammal rockstjärna. Kan bara inte komma på vem.

Seriemördaren i När lammen tystnar ju: http://w.cdn-expressen.se/images/af/3b/af3b879e05de4f269d277febdde290fa/16x9/912@70.jpg
Bandypuls direktsänder tre Sirius-matcher:
23 oktober 19.00: Sirius–Villa Lidköping
18 november 19.00: Sirius–Broberg
25 november 19.00: Sirius–Vänersborg

Alltså bara från Studan. Varför vet jag inte, men finns kanske inte ekonomi i att fokussända Sirius.
Men vaffan. Ska dom sno mazarin-publik av oss nu också.
men det måste väl ändå gå någon krona till Sirius vid dessa matcher!
När de sänder i kommersiellt syfte (betaltjänst) så borde de ju rimligtvis slanta för det. LBK-play rockade ju gratis sånär på swishdonationer. Tveksamt om de pyntade någon avgift här ...
Detta tar jag med mig från upptaktsträffen: Vi är snyggast.

Nu gissar jag att det tillkommer ett par sponsortryck på våra tröjor, men vi har ändå seriens snyggaste ställ. Där är vi bäst – fuck the rest.

Bild: [url]http://img3.ntm.eu/unt/public/img/3929192/1015161223/bandytranarna-pa-upptaktstraff.jpg[/url]
Det är skönt att alla tippar oss sämre än den plats jag hoppas vi landar. Ingen kan kalla mig gubbig nu, när jag hoppas vi blir näst sist.....

Det är skönt att alla tippar oss sämre än den plats jag hoppas vi landar. Ingen kan kalla mig gubbig nu, när jag hoppas vi blir näst sist.....

Gubbe!
Jag drömde att vi vann prempan överlägset, visserligen mot Rättvik men ändå. Gott omen.
Såvida det inte var 2016/17-premiären dårå. Sällan att Rättvik spelar ES då ...
Jag känner mig som rena undret av positivism i det här gänget.
Det hör ungdomen till att vara positiv!
Joint är väl typ 10 år ynre än mig?
Tidig förgubbning!
Man åldras fort som Siriussupporter. Mot gubbkeps 2027!
Jag blir ett år äldre för varje kval!

Med gubbkeps 2015!
Vi har fler jävlarenamma spelare i år och en het Marcus därför tar vi fler poäng än många tror.Typ 8-12p
Läser i Bandypuls att Daniel Bärneskär har slagit axeln ur led. Oklart hur länge han är borta!
Bärnis är en tuffing, han kör med en arm
känns som den varit ur led till och från sedan han kom.

ur led är tiden..
Saxat ur intervjun med Jakob Jenefeldt i bandypuls:
"Jag trivs väldigt bra civilt med jobb och sådär i Uppsala och tycker på det stora hela att Sirius är en härlig klubb att spela i. Det har varit turbulent på många vis, men det är en fantastisk klubb med fantastiska supportrar och mycket tradition".

Gillart :-)!
Fin kille.
Fantastisk bandyspelare men aningen lite skägg!
Fantastisk bandyspelare men aningen lite skägg!

Skägg får du vänta på i ett par år ...

/Slutspelsskägg

[quote1445372562=Jocke]Fantastisk bandyspelare men aningen lite skägg!

Skägg får du vänta på i ett par år ...

/Slutspelsskägg
[/quote1445419489]

Polisonger?
Ja lite mer än en finländsk backhopparmustasch borde det väl gå att få till!
Hur som helst så var jag ner å tittade en sväng på dagens träning. Det såg OK ut! Kumpuoja såg jag inte till men Bärneskär var på plats.
Det var lekfullt och de såg relativt hungriga ut. Det kan bli varmt på fredag så lite träning på den typen av bandy som det gärna blir med mjuk is blev det också.
Mmm...mjukost!
Skönt att man snart ska på semester. Cirkus Kandell slår upp sina tält i staden i den enda match jag tror vi har bra vinstchans i, dvs mot Kalix.
Trist: http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/darfor-inga-bengaler-pa-svenska-bandyarenor?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-54899ad9536d3&utm_content=www.bandypuls.se Att åka till softa Sävstaås kommer aldrig bli sig likt hädanefter. Sämst!
Ja, och idiotiskt. Om man vill stoppa den illegala pyrotekniken är det väl ungefär den sämsta idén i världen att förbjuda den legala. Samma jävla moralpolis som hatar grafittiväggar och sprutbyten.
Ord Brukarn!
Tycker också det är dumt, men det verkar ju inte helt omöjligt att få tillstånd om man ser till att ha CE-märkta bengaler.
På studan har det tyvärr varit förbjudet i flera år löjligt tycker jag.
Alla förbud är av ondo.
Villa-VSK var ju ett intressant resultat så här långt. Och alltid underhållande att titta in på Zockes twitter under match. Precis som vanligt är Tillberga makalöst överlägsna och det är ett mirakel att motståndarna leder.
Jag har tagit bort Zocke. Mitt blodtryck klarar inte av hans idioti.
Jag försöker se det med humor! Det var t.ex jätteroligt när han skrev att Tillbergas "fans" sjöng ut "Bollnäs turister" i premiären.
Du är en större människa än mig. Kul att VSK ligger under med 7-0 i paus btw.
Kollapsade inte VSK för några år sedan i Lidköping? Minns inte vad det blev då dock.
2013 blev det 13-4 till Villa
Edlunds nio (?) mål i en och samma match mot oss bleknar i jämförelse med Davids sju mot vsk. Sjukt! Men visst är det skillnad på Villa (hemma) och Villa (utomhus) ...
Vaffan håller sopsäckarna på med? Zocke kommer ju aldrig hålla käften om dom håller det här.
hur fan e det möjligt
"Experterna" verkar delvis ha rätt om årets elitserie. Skrällarna avlöser varandra i Gurkburken.
411 åskådare på plats dessutom. Rekord?
tror dom hade 700 förra matchen vafan händer
643 hade TBV förra hemmamatchen. Zocke och Fosshaug kommenterade matchen på Bandyplay. Hahaha...

643 hade TBV förra hemmamatchen. Zocke och Fosshaug kommenterade matchen på Bandyplay. Hahaha...

haha välbalanserat med andra ord!
Det måste ha varit det mest objektiva reportaget i mannaminne :-D

Tror det va en egen sändning
Egen sändning eller ej, lär som sagt varit en kaossändning, inte minst i slutet då det bjöds på 4 mål framåt-tillbaka sista 8 min.
hahaha Nu missade jag den men den kommer väl säkert att ges ut i efterhand i någon form. Blivande klassiker!
Enligt uppgift klarar SAIKK elitlicensen efter matchen mot Tillberga
Fattade mod och läste Zockes krönika på bandypuls. Mycket välskriven och faktiskt inte så skrytig som jag hade väntat mig utan snarare en hylling till "the underdog" och att det mest otroliga faktiskt kan inträffa. Även fast jag hade lite blandade känslor över resultatet, ur ett Siriusperspektiv ska sägas, gillar jag Zocke 100 gånger bättre än SAIK. Det är ju alltid gött när djävulsmaskinen SAIK torskar. Jag vill med detta, hör och häpna, framföra ett stort grattis till Zocke och Tillis. Fast när ni möter de vackra blåsvarta kommer jag tycka lika illa om er som tidigare ;-).
Jag hejar på Saik framför Pelleberga alla dagar i veckan.
Tycker skit om bägge
Jag gör en rubrik till Apans inlägg ovan

Jag hejar på Saik

Allt som bryter det förutsägbara är bra för bandyn. Allt som ställer till det för SAIK är bra för mänskligheten.

Kan bli en rubrik här med:

SAIK är bra för mänskligheten.

Kul ändå att Thony tvingas "... åka runt i Sverige och få stryk mot bottenlag" som han sa att han inte ville göra i den grumliga argumentationen i samband med att han lämnade sitt "sista tränaruppdrag" förra året.
Ingen fara med Bärneskär heller tydligen. Det var bara knäskålen som var ur led. Specialskydd så kör vi!
Apropå Thonys uttalande om att åka runt i Sverige. Vad fan förväntade han sig när han skrev på?
Guld och gröna skogar?
men det blev blå himmel och svarta rubriker
utebandy?
~ Rekordfå såg SAIK i arenan: "Det är inte roligt att spela" ~
700-nåt är verkligen kasst för ett så bra lag. Saik har väl dock aldrig varit några publikfavoriter? Stämningen i mässhallen lär ju inte få nån att komma tillbaka heller.
Har de kvar orkestern som maler nonstop? I så fall tycker jag att 882 eller vad det var är en bra siffra, vette fan om jag hade orkat gå på Sirius om vi skulle spela i en stor Relita med heavy metal-samba som dundrar 2 x 45.
Dags för en tråd om värsta musiken? Falkenberg tar täten.
Folk i Sandviken är väl mätta på framgång och bryr sig inte förrän slutspelet kommit igång. Förresten, någon som är ledsen över att publiksnittet i Sandviken sjunker ;-)?
nä skit ska skit ha
Rätt tydligt att bandyhallarna inte behöver innebära publiksuccé. Det var första gången under 1K i GA, men nu börjar ju nyhetens behag infinna sig. Egentligen är det väl bara i Lisch som hallen inneburit en klar publikökning?
Också håller jag med om Mossbergs kritik. 140 kr som billigast vid förköp, oavsett om du är studerande, panchis eller vuxen – det är fan för dyrt. Där kan jag tycka att vi borde gå ner en slant också, i synnerhet när vi i princip bara har ståplats att erbjuda. Fast nu när det bara är de närmast sörjande är det nog shit the same ... :-P
Nu ligger vi på det budgeterade publiksnittet d.v.s. 658 pers. Mot Bajen borde det väl komma 900-1000 i alla fall?
Fast Uppsala är ändå Uppsala. Klart som fan att det är dyrare än Sandviken
Publiksiffrorna fortsätter att vara låga. Kalix-Villa lockade låga 454 pers och den "heta" matchen mellan Bollnäs och SAIK bara 1527 pers. Med tanke på Sirius skrala publiksnitt hittills måste gårdagens 1262 pers anses vara en mycket bra siffra, nära 100% högre än snittet.
1,3K på Väners-Byn också anmärkningsvärt, de brukar ju åtminstone ha över 2K mot andra slutspelskonkurrenter, fast mot hälsingegrannen Bollnäs innan var det bara ett par hundra fler. Mot just nämnda hälsingelag hade Kalix 244 och 301 pers på. Broberg mötte i går ingen vändkorsvältare, men ett slutspelslag borde för sportens skull locka mer än 600 pers. Desamma gäller Vetlanda (med sin hall och allt, hallå..?) vars senaste hemmamatch mot VSK inte ens lockade 900 pers. Tillis börjar hitta tillbaka till sina vanliga publiksiffror runt 200 pers nu. I Kungälvs fall konstaterar jag sorgligt att publikbortfallet är föga inne i Ale Arena jämfört med ute på Skarpe Nord, 5-600 kommer hur som. Bajen har tappat 713 pers i snitt jämfört med samma tidpunkt i fjol. Sandviken har grava publikproblem, knappt toppmatcher drar och för första gången sedan Göranssonskans intåg spelar de inför tresiffrig skara.

Tja, ni hör ju ... Jag tycker att det ser oroväckande illa ut, men i ett historiskt perspektiv är det nog inte så kasst rent krasst.
På tisdag gör Läder och Lack debut som elitseriedomare.
Bollnäs-VSK flyttad till i morgon p.g.a vädret. Yr.no säger -15/16, 0-0.1 mm nederbörd och 4 m/s vind i afton. Pinsamt!
Men det är ju utmärkt bandyväder!
... dessutom verkar det bli kallare i Bollnäs imorgon!
Bygg en jävla hall då Bollnäsveklingar
Jävlar kärringar!!! Det går att spela 3x30!
Vad var motiveringen? Har man nånsin ställt in en match för ynka -15 förut?
"Kylan sätter stopp för Bollnäs och Västerås", hette det på Bandypuls. Tramsigt och drar ett löjets skimmer över sporten. Deras prognoser tydde då på -19/20, men det var ju snarare -15/16. Och i dag, då är det -17/18, enligt Yr/SMHI. Idioter.
men gränsen för spel går väl vid -20?
Nästan så man tror det är jul fortfarande och att tomten just kom med ett paket.... Eller är det första april? http://siriusbandy.se/web/article/andreas-eskhult-tillbaka-i-sirius/
Jaha å så ryktas det om att Kungälv sagt upp kontrakten! Synd i så fall även om det kanske inte är helt förvånande om så vore fallet.
Fy fan vad trist. Det är för ojämt ekonomiskt mellan föreningarna. De "små" måste satsa (alldeles för ofta oansvarigt) för att bli lite mer framgångsrika för att därmed dra folk på nåt vis ... man blir fundersam på framtiden
Kungälv har näst lägst publiksnitt och drar inte så många mer på Skarpe kontra i Surte. Klart det blir kämpigt. Vem är egentligen förvånad? Friskt vågat, hälften vunnet.
kommer väl snart här med...
Tillis slog VBK på naturisen inför nästan 1 500 pers på Hubbovallen. Hemmaplansfördel de luxe ...
Äsch vaddå hemmaplansfördel. Is är väl is, sedan är den ibland knottrig och ibland med snö på. I värsta fall är den inomhus och perfekt
Nu var det naturis och minimimått på planen. Gissar att Tillis hade tränat där inför matchen. VBK å sin sida ett bortskämt hallgäng.
Ett jävla skämt att Kalix-Broberg spelas dagtid i Relitahallen i morgon. Elitserien goes Korpen ...
Tja, det ser ju inte så bra ut. Men svårt att lösa det på något annat sätt faktiskt. -32 enligt prognosen är lite väl långt under köldgränsen för att se mellan fingrarna med. Och reservdatumen är ju slut. Problemet stavas tre veckors VM-uppehåll mitt i säsongen.
Ja, exakt, den stora boven är ju spelschemat (jävla VM som fick för sig att blanda sig in i leken igen) och att bandyförbundet planlägger spelschemat utan att ta hänsyn till den mest troliga kylslagna perioden i Kalix. De borde ha makten att ha en bortamatch-period under dessa veckor, och i stället ha ett par höstmatcher extra. Bandyförbundets förslag i sig var ju också hål i huvudet: Nämligen att Kalix skulle ha en till äkta bortamatch på Hällåsen och lägg därtill att Broberg då skulle få samtliga intäkter. Nu var ju Broberg reko som skänkt Kalix en solidarisk summa, trots att matchen då spelas här i Uppsala. Kalix har ju ett par spelare tveksamma på grund av arbetsgivare och går här miste om ett par hundra tusen kronor. Tungt!
Trots denna soppa så får man ju säga att det är skönt att matchen trots allt genomförs. Att lämna WO, som Kalix-Palle var inne på, hade varit ännu mer Korpen-klass.

Nu blir det förresten mest en halldebatt över det hela. Suck.
Hade slunkit ned o kollat om det hade varit på Studan. Kan ju knappast slinka bort till Relita utan att arbetsgivare noterar....
Tidpunkten var det Kalix som påverkade då de vill hinna hem samma dag. En övernattning hade nog helt enkelt varit för mycket.

Nu kan jag inte gå då jag jobbar men det vore ändå kul om det fans någon från Sirius som kunde vara på plats.

Varför kan man inte köra VM efter säsongen? Vad var det som gjorde att det ansågs vara en dålig idé?
Mats Rönnqvist är fortfarande arg som ett bi. Lite oklart dock vad han skulle förorda för alternativ? Spela i -32 grader? Eller spela under VM-uppehållet? Det är väl de enda två möjligheterna som finns.

Jo, såklart blir det halldebatt av det hela. Jag misstänker som vanligt att allt är en konspiration regisserad av hallmaffian. Kan inte minnas att det här någonsin var ett problem för 10-15 år sedan. "Jaha, men det är ju ett tätare spelschema nuförtiden" svarar hallmaffian. Nej, det var det faktiskt inte alls, det var en match mindre i grundserierna, men dessutom ett förkval till slutspelet, så det var flera matcher på den tiden, och dessutom på kortare tid då säsongen började nästan tre veckor senare.
Tja, Kalix och Broberg har ju inga givna landslagsspelare varför en match under VM-uppehållet faktiskt hade kunnat varit vettigt. Dock svårt att fatta beslut om det nu, för säg att Söderberg kommer med så är det ju ett jätteavbräck för Broberg.

Men att Kalix spelar två bortamatcher mer under perioden 23/10-22/11 är märkligt. Efter VM-uppehållet har de dock tre hemmamatcher på raken under en femdagarsperiod för att två dagar senare avsluta serien borta mot Kungälv. Spelschemat, asså ...

Hallmaffian kan bara mysa åt detta.

Jaha å så ryktas det om att Kungälv sagt upp kontrakten! Synd i så fall även om det kanske inte är helt förvånande om så vore fallet.

Tydligen inga kontrakt uppsagda men det ekonomiska läget är ansträngt! Kan tänkas bli en del kontrakt som bryts/inte förlängs efter säsongen med andra ord.

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/efter-uppgifterna-om-brutna-kontrakt-spelarloner-forsenas-i-kungalv-vi-har-lite-taskig-likviditet
Det borde rimligen vara så att vi nu har sett bottenrekordet vad gäller publik på en elitseriematch - 34 st! Stackars Kalix men en liten tröst måste ändå vara att de idag spöade Broberg med 7-4.
Yes men de verkar ha fått många "swish-sympatiinträden". Kalix såg skrämmande bra ut. Måtte de nu knipa 11:e-platsen och vi slippa jumboplatsen. Vinst mot Gripen på fredag och saken är biff!
Äsch, det räcker med att komma tvåa i kvalgruppen. Låt Kalix/Tillberga vinna hur mycket de vill så koncentrerar vi oss på att slå de Allsvenska lagen.
Mycket möjligt, men får vi TBV i stället för Kalix sparar vi in cirka 50 lax. Klarar vi inte elitlicensen åker vi ju ur hur mycket vi än krossar de allsvenska lagen ... (Eller? #bandyförbundet)
IFK Kungälv drar för övrigt in 125 lax/mån från kommunen på flyktingar. Något för IKS Bandy att ta rygg på!? Tajmingen på IFKK:s deal luktar lite Bert Karlsson & Co, men i praktiken är det ju fint.
Jag kanske tolkar det fel men enligt UNT kommenterar Lars Wennerholm på Svenska Bandyförbundet Klaixtränarens uttalande i tidningen.

" - Han är inte uppdaterad om situationen. Jag tycker att han borde hålla sig till spelet. Men visst måste vi se till att det finns möjligheter för reservdagar matcher kan spelas på. "

Ber han Kalix hålla käften eller är det ett uttalande som inte är riktigt genomtänkt? Håll dig till spelat så sköter vi planeringen..... Relitahallen nästa för Sirius om det blir kallt eller "fel väder" med andra ord! Kanske redan till kvalet!
Kolla in Puttes två snygga mål (av tre!) mot Väners på bandypuls. Saknar honom i Sirius.
Hellmyrs sjuk och då torskar giffarna hemma mot byn. Plocka bort även Bella och vad är man då? Jo, typ ett kvallag. Så små är marginalerna i dagens elitbandy. Tänk vad två landslagspelare skulle göra för blåsvart. Bara en tanke. Ingen som har en mille att skänka Sirius bandy ;-)?
1500 pers i GA när SAIK möter Bajen. Riktigt riktigt skralt. Inte många som bryr sig om SAIK, inte ens Sandvikenborna.

Hellmyrs sjuk och då torskar giffarna hemma mot byn. Plocka bort även Bella och vad är man då? Jo, typ ett kvallag. Så små är marginalerna i dagens elitbandy. Tänk vad två landslagspelare skulle göra för blåsvart. Bara en tanke. Ingen som har en mille att skänka Sirius bandy ;-)?

Vem vet vad som är på G? Se nu bara till att stanna i eliten

Bollnäs är absolut inget kvalag utan bella o hellmyrs, finns rätt många bra spelare i det laget.
Försöker lugna kvalnerverna med lite harmlös kvartsfinalbandy. Kollat två av kvartsfinalerna mellan Bollnäs o Edsbyn på Bandypuls och det syns verkligen vilket lag som har pressen på sig. Jäklar vilket skytte Byn visar upp och det ska bli intressant att se om Bollnäsorna orkar studsa tillbaka. VSK-Villa i final?
Gör om elitserien.Lagen tampas med ibland 3matcher/v.Så lyckas man ta sig till kvarten och redan efter 5dagar får några fira sommar fast vintern inte är slut.Inte konstigt att ekonomin kärvar för många.Handboll.basket m.m har flera månader kvar.
Bollnäs tycker jag har stor förlorarmentalitet i stundens hetta. Typ när de gav Bajen sitt första guld. För att inte tala om Villa dårå. Guldförlorarmentaliteten personifierad. *Feeem…*
Inte ens 2 000 pers bevittnar semifinalen på Sävstaås. Svagt!
Och ännu lägre i GA, knappa 1800 trötta sandvikare med klappor. 12-4 till SAIK, vilka siffror!
Det kan ju knappast vara bra för bandyn eller Sandviken när det är så få människor på en semifinal. Nu sändes den visserligen på TV men det kan väl inte vara en ursäkt för de som bor I Sandviken att inte gå (snarare tvärtom kan jag tycka)
Håller med om siffrorna, men hur fan motiverar man publik som har sett semifinal 22 år irad. Det måste bli en ändring på det.
Det är det jag alltid har sagt: Semifinal är en styggelse ... det och att leda med 3-0 ...
semifinal, final och att leda med 3-0 är en styyggelse, liksom Sandviken och Tillberga
Kolla SAIK-svinet Mossbergs medvetna spearing av Simon Jansson på bandypuls. Blir inte Mossberg avstängd har bandyn problem. Fult som f-n.
Bergwall, vad händer?

Kolla SAIK-svinet Mossbergs medvetna spearing av Simon Jansson på bandypuls. Blir inte Mossberg avstängd har bandyn problem. Fult som f-n.

Vidrigt. Tror inte det blir någon avstängning dock. SAIK anmälde inte situationen där Forslund fick hjärnskakning (som jag inte sett, men förmodligen inte var så snygg) så då anmäler nog inte VSK heller.
Holgersson var jätteförbryllad på Jonas Nilssons aktion mot Forslund. Med tanke på att matchen var avgjord tycker jag det var idiotiskt gjort om än att det var olyckligt och troligen oavsiktligt.

Men finns det ingen disciplinnämnd som följer semifinalerna? Lite vanskligt om det ska vara upp till klubbarna.
Inte sett gårdagens men ja Jonas Nilsson skulle ha blivit avstängd tycker jag.
Mossberg körde en mycket tydlig spearing/buttending i sidan på Simon Jansson i straffområdet ner mot kortlinjen. Nu kanske det inte var något knäckt revben som det först talades om och kanske händer det oftare än man ser, men det var verkligen inte snyggt då det är så himla medvetet.
Anders Jacobsson, SAIK:s hundtränare, om Mossbergs buttending på Simon Jansson. Saxat från bandypuls.
"Där har man ju en jättekonstig situation där det konstateras att det är en "butt-ending" som jag och alla andra inte kan se. Man ser bara att Mossberg håller i klubben normalt. Att han sticker ut skaftet, den situationen finns inte. Jag har svårt att se att man ska kunna döma på något som inte syns"

Jag finner denna förnekelse skrämmande, framför allt när det kommer från huvudtränaren.

Anders Jacobsson, SAIK:s hundtränare,

Freudian slip?

Syns ju annars precis hur tydligt som helst vad han gör med klubban på TV-bilderna. Pinsamt av Jakobsson, men precis vad man förväntar sig från SAIK-håll.

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/omgangens-snackis-se-nar-daniel-mossberg-sanker-simon-jansson
Mossberg avstängd 4 matcher. Skönt. Det hade varit fördärvligt om han undkommit straff.
Samma snubbe som gjorde obscena gäster mot Västra. Bjäbb, bjäbb.
Har inte sett dte o alla verkar vara överens om att han ska stängas av inga problem då. Men en sak jag inte fattar är hur kan ärendet med forslund bara slinka igenom? Enligt svenskbandy så är det om jag fattar rätt att man inte kan anmäla det om domaren ska ha sett det, men om jag minns rätt sa ju fager efter matchen att han inte såg det men har allstå nu ändrat sig. Ska det vara så enkelt att komma undan?
"Han säger att han inte sett något, att han befann sig i fel vinkel." - sa Fager efter matchen.

"...domaren har bedömt situationen som ej regelvidrig – och har domaren sett situationen så är hans beslut slutgiltigt" - tyckte disciplinnämnden.

Nej, det verkar ju som att man säger emot fakta ganska duktigt där. Tycker f.ö. att principen att disciplinnämnden endast får kliva in när domaren helt missat situationen är helt idiotisk. Det måste ju finnas en ganska rejäl gråzon när domaren uppfattat att något har hänt, men inte exakt vad. Som exempelvis Skarps crosschecking på Hydas.

Sen ska ju inte systemet med anmälningar missbrukas, men i alla de fallen som diskuteras har det ju handlat om riktigt fula saker som dessutom resulterat i att spelare skadats för flera matcher framåt.
Jag har inte sett Nilssons tackling, men han har ju åtminstone för avsikt att även ta bollen medan Mossberg enbart är ute efter att göra illa. Senkanske inte det är förmildrande nog, men har svårt att se att det är lika utstuderat medvetet.

Sen kan man ju ifrågasätta om man kan lita på alla skrivna citat för om JAkobsson dels sagt det som citerades ovan, men också sagt att han haft ett snack med "Mosssan" om att det inte var snyggt (sagt till bandypuls det med) så är det ju liksom motsägelsefullt i var och varannan intervju.
Men om det stämmer om fager är det en otrolig skandal från domarhåll igen. Sen vad diciplinämnden hade beslutat är en helt annan fråga. Enlig mig åtminstone 1 match. Men kruxet här är ju att du kan komma undan för att domare dribblar med vad dom har sagt.
Grattis Lars Fall till finalplatsen!
Villa verkar stabilare än någonsin Unnar Fall ett guld och sedan en återbesök i Blåsvart
Murreneffekten
Jag unnar faktiskt inte ett enda av semifinalllagen ett guld
RRR skrev...
Jag unnar faktiskt inte ett enda av semifinalllagen ett guld

Hehe, inte jag heller. Finns bara Sirius.
Efterfest idag?
Relitatältet
SAIK får sig en släng av sleven (Sanny Lindström)
http://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2016/03/13/ligger-de-sa-langt-efter-hockeyn/

Nu skriver visserligen Sanny att bandyn ligger tio år efter ishockeyn men jag tycker nog att Sirius hanterade Hydlings hjärnskakning exemplariskt (det var ju kval å allt). Men det är klart att det kanske inte den gode Sanny har koll på.

Referat från UNT:
– Han känner av det där och kommer inte att kunna spela nu. Han har spelförbud, är Siriustränaren Mats Södermans besked gällande Hydling dagen efter kvalseriepremiären.

– Han lär genomgå hjärnskakningstrappan och vi får se om han kan börja belasta lite i nästa vecka. Men hälsan går före allt annat och vi får lita på vår medicinska expertis, fortsätter Söderman.

Elitlicensen beviljad! Jäkligt bra jobbat Sirius bandy!
OK nu har jag inget mer förslag på vad du kan oroa dig för Nyllet ... tills nästa säsong vill säga!
Jodå, Jocke. Antes E:s svåra skada och hur det ska gå för Sirius fotboll är nästa orosmoln. Men vad f-n, så här är det att vara Siriussupporter.
Detta med "Må bästa lag vinna" är ju knepigt i bandyfinalen då bästa laget inte är med!
Finalen avgjordes väl för några dagar sen? VSK vann och blev svenska mästare, nu ska de bara spela av sin hängmatch mot redan avsågade Villa.
15-tusen-någonting i år igen på Tele 2 Arena, trots två starka publiklag. Flopp!
Att Villa men inte kunna. Devisen håller än. Synd om Fall.
Falls passning till ett av Villas mål var dock magiskt bra. En sådan passningsklubba skulle göra gott i Sirius
Vill man bli på dåligt humör kan man ju alltid läsa Håkan Lundhs krönika om bandyfinalen,
har tyvärr aldrig läst nånting bra av honom
Tja, även fast jag inte håller med Håkan tror jag han får rätt. Snart får vi ett finalspel i bäst av fem matcher. Läser på svenskafans forum att många vill att finalen ska tillbaka till Uppsala. Det kommer inte att hända. Kommunen ska ju i princip riva "bandystudan" och bygga "vem vet". Ett alternativ skulle kunna vara att SBF hjälper till att sponsra en större bandyarena på Studans mark men för det har de inga pengar. Nä, Håkan kommer troligtvis att få rätt, tyvärr.
"Få rätt" är fel ordval. Få som han vill, i så fall. Svårt att rubba en så pass stark och gammal tradition, men utvecklingen går ju sådär. Känns inte som att bandyfinalen har något unikt i sig längre. Det är en match och sedan inte så mycket mer med det. De spelade ju tamefan VSK:s måljingel och Villas jäkla Epic Sax Guy-jingel vid var och varannat spelavbrott. Man får gå tillbaka till 1995 för att hitta sämre publiksiffror än bandyfinalen haft i (i ja, de spelar ju inomhus) Tele 2 Arena, Stockholm.
För övrigt uppskattar jag rätt så ofta Håkans artiklar, men visst, ibland är han verkligen ute och cyklar.
Angående Studan så vilar Bandy-Studans framtid på den eventuella bilbron vid Kap, annars kommer denna anrika plats ju se ut som den "alltid" har gjort och det har funkat för finalerna förr. ;-)
Om någon smart person kom fram med en lösning där man kunde få upp ett tak utifall vädret så kräver så skulle väl det vara utmärkt att köra på Studan.
Jag ska nog snacka med Hallbyggarna om de kan ordna med världens största tillfälliga tak om det skulle krävas för spel.

Hur som helst så borde Nya Studan byggas så att den kan tillfälligt byggas ut för att ev rymma en final!
jag vill ha finalen i kalix