← Sirius Fotboll
Sylvia-Sirius
Brukarn
· 2007-08-19 16:29
· 8363 visningar
Som de flesta verkar vara överens om efter ESK-matchen så bör Sirius skifta taktik till den här matchen. Jag vill ha prioritet på att inte släppa in mål den här gången, inte på att göra mål, och framförallt inte på att spela "underhållande". Det kan förstås vara en vansklig taktik, faran är att ge över hela initiativet till Sylvia, och med tanke på hur Sirius försvarslinje sett ut de senaste matcherna är det ingen rolig tanke. Nej, det bästa sättet att inte släppa in mål är ju att låta motståndarna ha så lite boll som möjligt! Men det ska fan vara spöstraff på snålpassningar i blindo, slå en långboll när alternativ saknas. Och backlinjen måste ligga lägre!
När det gäller laguttagningen så vill jag se två förändringar: In med Daouda mot Fredrik, och in med Jallow mot Mani. Jallow jobbar hårt och är snabb, och borde fungera som kontringsspelare. Och så måste ju Tighe ersättas också, och det får väl bli med vem som helst som kan spela. Det skulle inte kännas jättestabilt med typ Pereira eller Olsson, men desto viktigare då att spela solidariskt, och att få hela laget att tänka försvarsspel (möjligen med undantag för Hochen, han gör sig bäst så nära motståndarmålet som möjligt).
Ja, det var en äkta amatöranalys, men även en blind höna hittar ju som bekant sina korn. Håller ni med eller är jag ute och cyklar?
#1 ·
gaffa
· 2007-08-19 17:29
inte så amatörmässigt alls! mille har i ett par matcher pratat om att ge upp skönspelet till förmån för ett snålare spel. om laget ser ut som det gjorde stora stunder mot ESK är det direkt vansinne att försöka bedriva kortpassningsspel. å andra sidan undrar man hur våra uppspel ska se ut i annat fall. hade vi haft en targetforward hade det funnits en plan b, nu är det värre. spelar vi med en forward måste vi spela via mittfältet, så enkelt är det. och då måste vi få upp gallo, mani och fredrik till vanlig standard.
det jag vill se mot sylvia: mod, tålamod, kyla. det är dom som har kniven mot strupen och måste chansa. låt oss för en gångs skull stå lite lägre, ha kortare avstånd mellan lagdelarna, vinna boll på mittfältet (det har varit skralt med det på sistone). in med daouda, absolut, han är klockren för det spelet och borde lirat mot ESK.
Jag skulle just skriva ganska exakt det som Gaffa just skrev. Märkligt...
Sylvia är dock inte så jävla dåliga de heller. Det var inte så att de kontrade sönder Giffarna senast, de mosade dem genom att spela ut dem. De är dessutom ganska bra på att stå lågt och komma i snabba omställningar. Matchhighlights från J-Södra-Sylvia, 0-4 finns fortfarande på nätet. Så får det inte bli på måndag. Maic Sema, Ibrahim Atiku, Armand Ibrakovic, med flera är riktigt bra och riktigt tekniska spelare som man måste ligga nära. Lånet från DIF Boskailo (han vi inte ville ha) har varit lysande som mittback och i sina bästa stunder och med alla tillgängliga (som de har i skrivande stund innan derbyt i morgon) så är det ett bra lag.
Bara jag får se Daouda är jag nöjd. Jag tycker det kunde vara idé att testa Antou igen också.
Sylvia verkar främst ojämna, hög högstanivå och låg lägstanivå. Mot Giffarna var de tydligen fenomenala, men innan dess hade de 0-8 i baken på tre matcher.
#4 ·
olle
· 2007-08-20 11:32
om laget ser ut som det gjorde stora stunder mot ESK är det direkt vansinne att försöka bedriva kortpassningsspel.
Tycker det där är en mycket viktig poäng. Förutom osäkerheten i försvarsspelet så är det upprinnelsen till både 0-2 och 2-3 mot ESK (och ett mycket stort antal målchanser i de senaste matcher jag sett). Sirius har kontroll på bollen, flyttar upp laget och backlinjen, plötsligt slås bollen bort av en mittfältare och kontringen kommer som ett brev på posten. Att göra det så lätt för motståndaren att skapa livsfarliga chanser känns minst sagt onödigt…
I början av säsongen tycker jag att målen ofta trillade in för att Sirius hade svårt att rensa undan bollen i eget straffområde. Nu kommer de för att laget inte klarar av att genomföra (vad åtminstone jag förmodar är) den tänkta speliden. Det är inge snack om att det finns defensiva kvaliteter i truppen och hos tränarna. Visst skulle det kunna vara bra med något nyförvärv och en bredare trupp men det finns ingen anledning till att det ska behöva fortsätta så här dåligt. Kan inte tänka mig att Mille inte gör någon förändring. Ska bli spännande (eller va fan man nu ska kalla det) att se vad det blir och hoppas verkligen att det ger resultat redan på måndag.
Man ska inte glädjas över andras olycka. Men jag tänker inte gråta över att Sylvias skyttekung Åkervall missar matchen.
http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=187721
Jasså? Och här har jag suttit och trott att skadeglädje är den enda sanna glädjen...
Tydligen så verkar fem spelare indisponibla: Tighe, Antou, Palmqvist, Christos och Olle. Kesenci är redan klar och Musse är tillbaka. 4-2-3-1 blir väl nästan ett krav med tanke på att fyra av fem anfallare är borta.
Pereira - Hjalle - Gurra - Luggen
Sall - Gallo
Olsson - Ante - Kim
Hochen
Bänken: Fernberg, Musse, Kesenci, Garcia, Mani. Öppnar för inspirerade inhopp av Kesenci och Mani samt en comeback v 2.0 av Musse.
Linus lär spela back efter hur träningarna i veckan har sett ut. Så mycket kan vi nog konstatera i alla fall.
#9 ·
RRR
· 2007-08-27 08:53
Linus och Luggen som ytterbackar alltså?
BigBadda/ Sall, Gallo och Olsson ser väl lite väl def ut? Gjorde Mani bort sig i derbyt eftersom flera röster höjts för att han inte ska va med? Jag har i o för sig gärna Kim på plan.
#10 ·
gaffa
· 2007-08-27 09:14
såhär kan man tydligen också skriva inför-rapporter: http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=188347
My God! Vilken lirare! Vad går han på tro?
#12 ·
monix
· 2007-08-27 10:23
Glöm inte att matchen sylvia-sirius kan man lyssna på webbradio.Gå in påhttp://www.sr.se/ostergotland/
Östergötland - P4 - sr.se
#13 ·
olle
· 2007-08-27 12:20
Just nu är det lika många poäng till båda strecken... Tror inte det behövs vansinnigt mycket poäng för att undvika det undre men en förlust idag kommer att skapa otrevlig press.
Jag tänker nog vara tråkig och säga att jag är nöjd med en pinne. Ser också väldigt gärna att vi inte släpper in mer en mål också.
#14 ·
Markus
· 2007-08-27 12:29
"Studentlaget från Uppsala"...
#15 ·
John
· 2007-08-27 17:09
mål för de goda! Bussen verkar vara kraftigt försenad.
#16 ·
Sam
· 2007-08-27 17:22
Skapligt facit för en mittback med 3 mål på de två senaste matcherna...
#17 ·
John
· 2007-08-27 17:22
haha! 0-2
All you need is Hoch DADalalala
VI ÄR VÄSTRA SIDAN OCH VI ÄLSKAR VÅRAT SIRIUS!
3-0, så jävla bra!
#19 ·
John
· 2007-08-27 17:31
Sätt en till så man kan börja känna sig trygg ;)
FY FAN vad bra!
#21 ·
John
· 2007-08-27 17:38
aj då.... f*n
#22 ·
olle
· 2007-08-27 17:39
Nästan lika sur över att jag inte han dit som jag är glad över målen...
Fan va grymt sirius!
så kan det gå
bah. fan också. kunde inte det där målet kommit lite senare. Vi vill itne se någon sylviavind i seglen.
#25 ·
Pinnen
· 2007-08-27 17:41
Kan inte domaren blåsa av snart
Vilken mysgubbe som kommenterar. "Det regnar, det är ganska otrevligt väder här. Vi tar lite Paus, vi tar lite kaffe."
#27 ·
Joint
· 2007-08-27 18:04
Hääärligt.
Jon fortsätter släppa in mål dock, en insläppt av en "möjlig"...............
#28 ·
Sam
· 2007-08-27 18:10
När det gäller andra glädjeämnen för dagen så ligger Dynghåla under med 1-0 :)
1-3 ett perfeckt resultat så bara håll i det hära så ligger vi bra till då kanske det kan bli allsvenskan
#30 ·
Pinnen
· 2007-08-27 18:15
Känns som att det behövs ett byte nu. Riktigt dålig period för tillfället.
#31 ·
Viking
· 2007-08-27 18:17
Fan vinner vi på bortaplan??
prisa gudarna!!!!
#32 ·
Pinnen
· 2007-08-27 18:25
Det känns som att det är ganska långt tills vi har vunnit den här matchen.
Kul med debut för Kesenci.
#33 ·
Joint
· 2007-08-27 18:32
10 min kvar. Ser lovande ut.
#34 ·
relax
· 2007-08-27 18:35
känns väldigt def nu... FRAMÅT!
#35 ·
Joint
· 2007-08-27 18:38
Finns ingen anledning. :-)
Dags att blicka upp i tabellen nu!
#36 ·
John
· 2007-08-27 18:43
helvete
Faaaan... 2-3.. kom igen nu.. håll tätt bakåt!
FAAAN!
#39 ·
Joint
· 2007-08-27 18:44
Fan! Tappa inte detta nu. Tre minuter kvar, snälla...
#40 ·
Pinnen
jaaaaaa
Jaaa! Kesenci nätar i debuten! Skönt som faaaan!
#42 ·
John
haha JA! 2-4
#43 ·
Sam
· 2007-08-27 18:45
Vad händer egentligen??
Puh
#45 ·
Joint
· 2007-08-27 18:45
Ja, vad gött. Nyförvärvet fick näta!
4-2 till vårt Siiiriuuuus!
Jävlar vad bra! Skönt för nya grabben!
Kesenci, välkommen till Sirius!
#48 ·
Pinnen
· 2007-08-27 18:47
Snacka om drömdebut
#49 ·
Joint
· 2007-08-27 18:49
Äntligen slut på bortaspöket. Ja!
"Oh heja Sirius!"
skönt mycket skönt
#51 ·
John
· 2007-08-27 18:56
10 pinnar till godo känns oerhört bra.
#52 ·
Viking
· 2007-08-27 18:58
Nice. tillbaka till toppen och vi får garanterat mer tryck på matcherna :)
Allsvenskan kan vi dock glömma och bör glömma den.
Sen måste vi sluta släppa in så många mål som på slutet :P
#53 ·
Markus
· 2007-08-27 19:22
Underbart!
Belgiens Siriussupporter(s) gratulerar. Blir en Westmalle eller liknande för att fira detta. Underbart att bortaspöket har försvunnit. Förhoppningsvis för gott. Tungt för er som åkte ner att bussen blev försenad i trafiken. Skönt att Hoch gör mål igen. Fantastiskt med en mittback som har gjort fem mål med nio omgångar kvar, varav ingen på straff. Någon mittback i Sveriges högsta serier som upprepar detta? Vinst i kommande två matcher och vi är med i absoluta toppen igen. Men vi är nog många som är mycket nöjda om Sirius klarar en mittenplacering, förutsatt att laget ger allt i alla matcher.
För övrigt skönt att ESK torskade. Ken Fagerberg tycks för övrigt vara en riktigt, riktigt bra spelare.
Leve Sirius!
Feber, ont i halsen, mår skit, missade matchen. Vinsten gör dock att man mår lite bättre. Kul att den nya snubben fick en så bra start.
Reflektion: Vad sysslar IFK Norrköping med för tillfället?
#55 ·
Tifo
· 2007-08-27 19:45
Så satans skönt! Oj vad viktig den här segern känns!
Äntligen ett lag som vi tar full pott mo!
#57 ·
nyg86
· 2007-08-27 20:56
F-n Sirius, så här bra är ni, skönt om självförtroende är tillbaka..nu kör vi!!!
#58 ·
Uno
· 2007-08-27 21:43
Satan va skönt! Hoppas detta håller i sig nu!
Känns mycket bra att Hochen äntligen näta igen. En och en halv gång också!
#59 ·
RRR
· 2007-08-27 22:05
Vi blev "bara" en kvart sena, missade precis första målet men sjöng på väg in på parkeringen "1-0 till vårt Sirius!"
Sirius effektiva och klart bättre de första 30 min men sen smög sig trötthet och "feghet" in och började gnaga lite, regnet gjorde att planen var tung och i slutet av första var både Musse o Ante rejält trötta. Gurra gör en kanonmatch och bytena kom precis och med fingerspitzgefühlen. bl a Kim gjorde en strålande insats.
Jag tycker att Matte (Kesenci) och Daouda gjorde helgjutna insatser. Gallo tycker jag gjorde en helt okej insats. Han var bra fram till han började pilla med bollen i andra halvlek. När han känner sig osäker ska han dunka bort bollen, inte ge bort den till en motspelare.
Vi ska även vara djupt tacksamma mot domaren som inte gav Jon ett gult kort för fördröjande av spelet när han höll bort bollen från en Sylviaspelare efter 2-3. Någon borde påminna Jon om att han har två gula kort. Ett till och Garcia hade fått stå mot Häcken...
Vilka hutlösa jävla priser förresten. 120 kr för att se Sylvia. Jag ser på officiella att Peking tar 110 kr. Sylvia kanske tänker att om dom inte kan vara störst på planen så ska dom i alla fall vara dyrast. (Nu gick jag visserligen in för 60 kr, studentpris...)
#62 ·
RRR
· 2007-08-28 05:31
Alla är inte studenter..... ockerpris är vad det är. Sylvia tillbaks till Bollspelaren och 60 kr i inträde, tack
#63 ·
gaffa
· 2007-08-28 06:38
åker ifs ner i ettan igen kan du nog få som du vill, mikko. kan köpa att de har 120 pix på derbyn, men annars verkar det lite meningslöst då de - derbyn borträknat - knappast kommer över 600 personer i snittpublik.
Nu är han i farten igen...
http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=188539
Helt otrolig kille.
#65 ·
Tobbe
· 2007-08-28 08:11
Bra resa igår, missade även 3-0 vid korvköp. Sylvia var schyssta nog att inkvartera oss under tak i regnet då publiksiffran bara nådde 501 pers. Det kändes aldrig farligt på slutet, Sylvia var hyfsat uddlösa förutom en ribbträff.
Skönaste grejen var Västras "Andra sidan är ni klara?" till gubben som var helt (!) ensam på ena långsidan.
#66 ·
Lars
· 2007-08-28 09:10
"Hösten innebär djup koncentration. Sirius i höstväder innebar förlorade poäng för Sylvia."
Är det poeternas amatörafton?
På grund av jobb missade jag nästan hela matchen, trots att jag numer är Norrköpingsbo och hade sett fram emot detta länge. Kom dock till mitten av andra och fick njuta av segern på plats.
Men det är inte därför jag skriver, utan jag skriver för att hylla VS. Ni hördes över hela södra promenaden där jag småsprang i regnet. Underbar känsla bara det! Starkt jobbat, att få en nästan tom arena att låta som åtminstone halvfull.
Sylviaskribenten var en intressant stilist. Införreportaget lät ungefär som han försökt skriva andra kapitlet i Uppenbarelseboken, medan matchreferatet lät mer som poesiafton på Mörbylånga bibliotek.
Instämmer med Bigbadda, alla tre bytena var mycket lyckade. Kul start för vår debutant!
"Sylviaskribenten var en intressant stilist. Införreportaget lät ungefär som han försökt skriva andra kapitlet i Uppenbarelseboken, medan matchreferatet lät mer som poesiafton på Mörbylånga bibliotek."
Exakt så. Jag ser fram mot nästa alster i serien. Förhoppningsvis ger han sig på Finnegans Wake då.
#71 ·
John
· 2007-08-28 11:14
SVT Öst har rörliga bilder på målen.
#72 ·
Robin
· 2007-08-28 11:27
Vi snabblänkar lite:
http://www.svt.se/content/1/c6/89/43/35/N-2007-0827-SYLVIA-SIRIUS.asx
Damn, det där borde jag ha sett innan jag skrev referatet. Nåja, det blev nog ganska rätt ändå tror jag:
http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=13&m=&s&team=1&referat=200
F.ö var det väldigt trevligt att ha lite akustik att jobba med. Tänk om det vore likadant på Studan!
Tur att Sylvia hade Kassyoussef på topp. Hade varit värre om de haft en bra Youssef.
#75 ·
gaffa
· 2007-08-28 14:03
kul kul, bruk.
kim borta ungefär en vecka. www.siriusfotboll.com
#76 ·
olle
· 2007-08-29 09:53
Kul att kunna få se målen. Snygga va de dessutom och grymt att bryta (eller förhoppningsvis vända) höst och bortatrenden.
Blev dock inte allt för imponerad av agerandet vid baklängesmålen. Ser verkligen avvaktande ut. Brukarn gnällde lite i matchrapporten och jag som inte såg matchen. Men hoppas att de situationerna bara var undantag. Annars känns det fortfarande lite jobbigt att det ska krävas minst tre mål framåt för att vinna.
Ja, det var väl just det som var problemet, försvarsagerandet kändes precis lika darrigt som mot Degen, Åtvid och ESK, åtminstone mellan 40:de och typ 75:e minuten. Fast jag vet inte om man ser det med onödigt kritiska glasögon, i de övriga matchrapporterna jag läst så sägs det ju att Siriussegern aldrig var i fara. Men faktum är ju fortfarande att vi alltid släpper in minst två påsar.
Kul att Västras försening blev en nyhet hos SvFF!
http://www.svenskfotboll.se/t2.aspx?p=152141&x=1&a=1101373
#78 ·
olle
· 2007-08-29 10:12
Men faktum är ju fortfarande att vi alltid släpper in minst två påsar.
Ja, statistiken jag levererade i ett annat inlägg var ganska exakt på den punkten.
#79 ·
RRR
· 2007-08-29 12:22
Lustigt att SvFF tror att vi missade det andra målet, jag såg det i alla fall och jag var på bussen
#80 ·
Markus
· 2007-09-12 16:42
Det finns visst folk som håller på Sylvia...
http://www.nt.se/ifk/artikel.aspx?ArticleID=1098070&autoplayid=1098300&autoplay=true#video_1098300
#81 ·
Joint
· 2007-09-12 20:35
Japp..... de har en nystartads supporterklubb, "White Russians". :o)