Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius - Mjällby torsdag 21 maj kl 19

Match mot krislag med ny tränare. Det vore väldigt välkommet om åtminstone någon av Kalle och/eller Ante E kan vara tillbaka.

Hoppas vi vinner. 2-0 inför 1545 pers.
Mjällbys förlustsvit får gärna hålla i sig.
Tyvärr, blir det årets lägsta publiksiffra 1193.
2007 gjorde Hogge hattrick när vi slog Mjällby med 3-1. Tror på samma scenario nu, fast med Silva som showman. Tröstmålar åt Maif gör Lasse Svenssons DRÖMVÄRVNING (källa: UppsalaTidningen för några år sedan) Marcus Ekenberg.

Mjällbys ryggrad är respektingivande. Asper, Cederberg, Löfquist, Nilsson och Ekenberg har tillsammans spelat en bra bit över 1 000 matcher för sin klubb. De har alla +200 matcher med klubben. Respekt, som sagt.
Det kommer att vara vinst och jag hoppas att vi gör minst tre mål!
Vilka indikationer finns det på att Silva kommer spruta mål? Inga. Jag hoppas Ante kommer igång så vi kan bänka Silva.
Stefan Silva är våran skyttekung.
Silva o Björkebaum får gärna näta båda två
Det vore riktigt skönt med en seger, så vi kan hänga på i top-toppen! Så en 2-0 vinst hade väl varit okej. Ante BB och Silva nätar!
Blodomloppet i dag. Såg en del motionärer ockupera mattan. Tur att vi har grymt gräs!
Ante E tillbaka i alla fall.

3-0
Förstår mig inte på alla matcher som slutat lika i år, vi är mycket bättre, jag hoppas verkligen vi vinner ikväll, annars känns det rätt hopplöst att med sådan upp och ner trend att vi ska kunna hänga på i toppen.
VINN!!!!!

Förstår mig inte på alla matcher som slutat lika i år, vi är mycket bättre, jag hoppas verkligen vi vinner ikväll, annars känns det rätt hopplöst att med sådan upp och ner trend att vi ska kunna hänga på i toppen.

Siriuis har inte som obiektiv att gå up i allsvenskan i år. Snarare är åretsobjektiv att inte gå upp :)
Men visst vore det kul att hänga med i toppskiktet Gabbe? En seger ikväll och vi är i högsta grad med och sniffar på topplaceringarna. Bara för att jag skrev det torskar vi väl :-( För att motverka detta tippar jag torsk med 1-0.
Blev lite orolig nu när det började spöregna, men väderprognoserna spår kvällssol. Underbart! KROSSA MJÄLLBY!
Ante X2, Kingen, Silva och Moe. En handfull finlirare att hoppas på sista halvtimmen.
0-1. Det blir spel mot ett mål men tyvärr en kavalkad av missade målchanser. Ett sent snöpligt baklängesmål på omställning bekräftar slutligen att det ibland lönar sig att byta tränare.
Guldväder, toppstrid och ex-allsvenskt motstånd. Under 1 500 pers i dag vore illa. Men jag tror på blotta 1 250 pers. En sorg.
Tack Figge!!!
Vilken befrielse när Figge gjorde mål! Kul att CG såg bra ut och ett riktigt bra inhopp av Ante E.
Så otroligt skönt att det lönade sig att spela fotboll. Figge är kung!
Puh! Frigges mål var så befriande. Det hade känts för djävligt om de gula hade kontrat in ett mål och vunnit. Ante E gjorde ett stabilt intryck. Med honom i laget känns det tryggare och mer aggressivt.
Läbbigt nära en ny, irriterande nollnolla. Puh!!! Seg match, men tre poäng och tack för det.
Vi var ju 100 ggr bättre. Figge och Ante E är mina kelgrisar.
Äntligen en 1-0-seger, btw. Det var inte i går!!!
Härlig 1-0 seger. Hade det här varit förra året hade vi förlorat med 0-1.
Tack återigen Figge, vilket hjärta och glöd han visar.
Moses impar på mig som mitt chef.Extra pluss för vädret men det hjälpte inte upp den usla publiksiffran.
Hade det varit 2007 hade det varit 7 000 pers på Studan.
Skönt att se att vi fortsätter att spela utan pardon på Studan. I princip en 4-0-match som råkade sluta 1-0.

Men Mjällby var ju också makabert dåliga. Det var längesedan man såg ett lag som så konsekvent misslyckades att behandla bollen konstruktivt. Jag gillar Mjällby och vill egentligen inte gotta mig i deras olycka, men det är onekligen underhållande sågningar på deras Svenska Fans-forum:

"Jag tyckte mig se flera fina finesser på slutet. En Mjällbyspelare kastar inkast snett hemåt på egen planhalva utan att någon spelare är där. En klassiker bland knattelag. Kunde blivit en fin assist till 2-0 för Sirius."

"Hur i H-te kan Håkansson tagit sig så långt upp i seriesystemet ? Han skulle inte kunna hålla bollen vid fötterna ens om hans mammas liv hängde på det. han är en dålig kinesisk piratkopia av johnny Ekström ( som kunde göra mål)"

"Sirius får ligga i för att försvara sin 1-0-seger, enligt kommentatorn. Snarare är det så att Mjällby nog får ligga i för att försvara sin 0-1-förlust. "

"Den store målsprutan Håkansson svarade just för sitt hårdaste skott i år. Dock inte på bollen, utan på en Siriusback. "
Sjukt stabila publiksiffror i alla fall. Alltid 1400.
Var över i halvtid och surrade med en aktiv. Sjukt ångestfyllt de har det just nu. Lider med dem.

Apropå SvenskaFans då ... "Lundamaifaren Mr Mjällby" is still going strong. Gästbokslegendar.
Men alltså, jag tyckte det var mer folk än på tidigare matcher? "Andra Sidan" var ju ganska välfylld. Eller?
Sittplats är ju dock helt tom. Man ser det inte så bra från sidan men när man går nedanför.
Angående publiken.
Efter de inledande 9 omgångarna har vi ungefär samma snitt som 2012, när vi låg i ettan och hade en liknande start, 5-3-1.
Intressant är att när vi mötte Frej i omgång 6, kom 1715. Om jag inte minns fel kostade en sittplatsbiljett då 140kr, nu (130kr via nätet).
Har alltid trott att klassiska lag som GAIS, Degerfors, Landskrona, Öster och kanske även Mjällby lockar 500- 1000 personer extra men tydligen är ett möte med Frej i div. 1 mer intressant.

Jag fattar nada.
Det ser inte klokt ut på TV, publik ger publik och den västra ståplatsen borde stängas och fylla ut sittplatserna, nu ser det ut som 300pers på på plats
Stabil insats, det märkliga var att resultatet stannade vid 1-0 när Mjälby knappt orkade över mittlinjen.

När det gäller publiksiffrorna kan jag bara hålla med det som skrivits här och i dagens papperstidning, uselt är ordet.

Tyvärr verkar Uppsalaborna generellt vara eventinriktade och bara lockas ut vid större enstaka händelser.

Forsränning och mösspåtagning - kul grej liksom
Konsert i Botaniska - kul grej liksom
Toppmatch Sirius-Hammarby - kul grej med Bajen liksom
VM i fotboll på storbildsskärm på stan - kul grej liksom
Springa, lunka, krypa Blodomloppet - kul grej liksom

Följa Sirius i med och motgång en hel säsong - inte så kul grej liksom

Hur ska man då få ner fler till Studan? Först och främst sportsliga framgångar. Fast sedan tror jag att Siriusledningen på något vis behöver lyfta varje enskild hemmamatch på ett bättre vis. Det vill säga göra det till ett unikt event, som attraherar fler än bara rena fotbollsnördar. Underhållning före matcher och i halvtid. Aggressivare marknadsföring i olika medier. Något jag saknar från förra sejouren i S1 är knattefotboll innan som säkert lockade andra åskådare än normalt. Pregameupplägget på Flustret tror jag också bidrog till ökat intresse.

Toppmatch Sirius-Hammarby - kul grej med Bajen liksom

Kanske för många likformade event om Sirius skulle gå upp i allsvenskan.
AIK, Djurgården, Hammarby, Malmö, Göteborg, Helsingborg, Elfsborg och Norrköping.
Vi får nog inse att superettan som produkt är sjukt kall just nu, det har inte så mycket med Sirius att göra egentligen, en ovanligt kall majmånad har nog spelat in det med
Det är nästan fullt på ståplats och halvtomt på sittplats. Sänk sittpriserna till ståplatspris.
Saemor skrev ...

Kanske för många likformade event om Sirius skulle gå upp i allsvenskan.
AIK, Djurgården, Hammarby, Malmö, Göteborg, Helsingborg, Elfsborg och Norrköping.

Nja jag tror att matcher mot storlagen säljer sig självt. Nyckeln är att locka åskådare till mindre attraktiva matcher, och det tror jag sker genom mer marknadsföring och kringaktiviteter före och under match.
Nästan fullt på ståplats säger ni, och vi står på den ståplatsläktare på flanken som är ytterst begränsad ... Sektion B är ju ganska så välfylld, men i övrigt är det fan glest bland stolarna. Och någon stämning uppdagas inte på arenan som sådan, tyvärr, men gott nog verkar Studan ändå vara vår borg i år.

Flustrets pregame var genial och lockade nog många av bara haussen. Frågan är om en nysatsning där á la "succén är tillbaka" skulle locka eller om allmänheten mättats? Man ska ju också komma ihåg att de slutade med det av en anledning och det var låg lönsamhet. Fast då var det ju å andra sidan bottenstrid i superettan. Men nu är det toppstrid, då borde det ju inte behöva kännas som bottenstrid.

Ja, jag gillar inte jippon, men Golli har en stark poäng i det han skriver gällande att varje match behöver bli unik. Hockeyn är svinbra på det där, dock inte sagt att jag gillar det, men ta en titt på Örebros hemmamatcher. De har dragit det så långt att de i princip har temamatch för varje hemmamatch, och säga vad man vill om det, men de har fullsatt varenda match.
Man behöver ju inte göra det tramsjippoaktigt heller. Säg en "STUDENTMATCHEN @ STUDENTERNAS" där man verkligen toksatsar på att få dit alla studenter. Hälften är vunnet om man lyckas få med sig nationerna på kuppen. Som det är nu får ju universitets studenter gå gratis, men den kampanjen känns nästan bortkastad. För det ser ju inte ut att vimla av dem på Studan direkt?
En annan målgrupp som i år får gå gratis är kidsen. Jamendåså, gör aktiva försök att få dem till Studan och bli framtida supporters. Jag tror man skulle behöva punktmarkera varenda grundskola här i Uppsala och göra event utav det i form av: Föreläsning, träff med spelare, rundtur på Studan och en gratis souvenirprodukt. Kanske även att alla inbjudna kids hade en hejarklacksledare. Annars kan man ju göra en klackkamp över det hela, med skolor som tävlar mot varandra.

Rollup-flaggorna är i alla fall ett steg i rätt riktning vad gäller "Uppsala är Blåsvart" som det så snyggt tjatas om. Hoppas många hakar på och bidrar där. Matchaffischer är icke att underskatta heller. Tror det skulle locka en och annan, faktiskt. Radiojingel likaså. Ola får damma av sin "tjeeena"-jingel. Direktreklam är effektivt. Sociala medier når mest de redan inbitna. Man måste tänka utanför den boxen.

Idéer finns från undertecknad m.m. Finns idéer från klubben?

Matchaffischer är icke att underskatta heller.

Absolut! Nu är det ju så att du kan passera Studan och Stadsparken längs med ån utan att det finns någonting som säger att det är match på gång. Vi som följer laget oavsett division och tabell-läge vet när det är match, men den stora gruppen "allmänt fotbollsintresserade" måste kunna se på stan och runt arenan när det är match! Jag förstår inte riktigt att klubben inte tänker i de banorna.

Tror det finns stora förutsättningar för flustretarr och storpublik i augusti om vi ligger kvar på den övre halvan!
Superettan må vara kall, men att ligga under 1500 i snitt kan vi bara inte vara nöjda med. Vi borde i alla fall inte ha långt mycket sämre publik än Varberg och Jönköping som drar 2000+. Läget är riktigt allvarligt eftersom det gäller att budgeten ska gå ihop också.

Jag tycker det behövs en seriös analys av Uppsalapubliken, en marknadsundersökning eller något där man helt enkelt går ut och frågar folk vad som skulle kunna locka dem till Studan. Jag läste faktiskt en bra idé i UNT’s kommentarsfält (!) om att utnyttja universitetet. Sirius kunde vända sig dit och försöka rekrytera en student som kan genomföra detta som examensarbete. Skulle inte behöva kosta en enda krona.
Håller f.ö. med joint om teman och jippon. Det var just det som Khaled gjorde i sin enda (?) match som marknadschef ifjol, mot Giffarna i sista omgången när vi gjorde en grej tillsammans med Röda Korset. Samtidigt gick publiksiffran från 700 mot Assarna i matchen innan till 2200 mot Giffarna - förmodligen hängde det mera ihop med att Giffarna var nära Allsvenskan, men ändå. Synd att Khaled lämnade så snabbt.
Fast det är väl inget man gör i en handvändning? Antar att det skulle ha formen av ett examensarbete på säg 15 hp men ett sådant tar ju tio veckor att slutföra. Först ska man hitta en student vilket kanske inte blir så lätt eftersom vi befinner oss i slutet av terminen. Vettiga frågor ska formuleras, selektion ska göras till vilka formuläret ska skickas ut till och dessutom hänger mycket på hur bra svarsfrekvensen blir. Sedan ska allt sammanställas och slutsatser dras ur materialet. Men för framtiden (nästa säsong) är det en mycket bra idé.
Marknadsföringen är ju i stort sett obefintlig. Som Hornby skrev så kan man gå förbi studan timmar innan match, och inte ha en susning om att det är match. Det är bara vi insatta som vet när matcherna är.
Kan inte vi i västra eller Sirius ledning ta kontakt med något tryckeri så vi kan trycka upp och sätta upp Jerkas fantastiska matchaffischer!
Att sätta upp Jerkas matchaffischer runt omkring stan är ju en jäkligt bra idé. De är verkligen läckra.
Vad gäller Jerkas affischer så vill det ju dels till att han hinner göra dom, vilket inte alltid är fallet.
Om det finns har dock IKS/Karlström lovat att skriva ut på kansliet.
Sen kommer ju det knepiga med att folk måste hämta affischer där och sedan även sätta upp dom. Det är nog det knepigaste när allt kommer omkring.

Vad gäller Jerkas affischer så vill det ju dels till att han hinner göra dom, vilket inte alltid är fallet.
Om det finns har dock IKS/Karlström lovat att skriva ut på kansliet.
Sen kommer ju det knepiga med att folk måste hämta affischer där och sedan även sätta upp dom. Det är nog det knepigaste när allt kommer omkring.

Nu kanske inte klubben vill använda just dom men det borde ligga i deras intresse att få upp lite affisher. Fan skicka ut spelare som redan ha lön att sätta upp gör någonting e så less på publikgnället från klubbens sida när inget görs. Ta bara dom nya gflaggorna briljant ide men det e alltid andra som ska komma på o utföra det. Jag har tagit upp dom här sakerna med sirius och ska på möte förhoppningsvis nästa vecka med dom där jag kommer lägga fram en del ider som man kan testa.
Vill bara tillägga att jag håller med om att siffrorna är katastrof men jag gillar inte att man inte enligt mig försöker fullt ut att göra något åt det.
Tja, det hänger säkert ihop med att Khaled slutade. Nu är det väl som vanligt: det finns en massa idéer men ingen som hinner genomföra dem.

Visst, idén att rekrytera en ex-jobbare är ingen quick fix, men det behövs också en mer långsiktig förändring. I synnerhet som vi ska tillbringa 2½ år på Löten dit det inte lär bli enklare att locka folk.

Tja, det hänger säkert ihop med att Khaled slutade. Nu är det väl som vanligt: det finns en massa idéer men ingen som hinner genomföra dem.

Där håller jag inte med. Jag vet inte hur kontrakten e skrivna men hävdar bestämt att man borde utnyttja spelarna bättre. Dom har lön o jobbar bara ett fåtal timmar per dag. I andra klubbar måste spelare ställa upp på liknade saker varför inte hos oss?
Det håller jag jättemycket med om! Men någon måste organisera detta och jag misstänker att de personerna som kan göra det, typ Nohr, Bärlin och Karlström, inte har tiden de borde ha för att jobba med sådant.

Men det där med spelarengagemang är en grej som vore jättebra att ta upp på mötet.
Jag tycker man kan försöka med olika kampanjer, typ ta med en kompis så går hen in för halva priset. Eller något liknande. Sen inför AFC-matchen, (bara namnet skrämmer nog bort folk) tycker jag vi kan försöka tillsammans med Sirius få upp en massa affischer. Åtminstone få upp några affischer vid studan, och i stadsparken. För där passerar det väldigt mycket folk. Men som sagt så ska ju reklam inför nästa match vara självklart att ha vid ens hemmaarena.
Ja, att man inte ens på sin hemmaarena gör reklam för nästa match är ju snudd på tjänstefel!
Undertecknad kontaktade ju ett tryckeri i höstas och satte upp massor av posters. Jag var inför Giffarna-matchen till och med ute i förorterna och tejpade upp matchaffischer. Ja, t.o.m NBT kom förbi mig och hämtade en bunt affischer som han personligen tryckte upp (snacka om föredömlig spelare). Men efter att ha gjort detta X antal höstmatcher i rad och inte fått minsta lilla ryggdunk så ledsnade jag. Lite besviken på mig själv att "egot" ska vara på det viset, men tyvärr var det lite så för mig och jag är säkert inte ensam. Tror klubben skulle vinna mycket på att ha någon sorts supporterombudsman eller liknande som kunde ta tillvara på de volontärande västringar som stundtals finns. För kansliet som sådant verkar ha mycket annat på agendan och därför hamnar nog en sådan här banal sak i skymundan, tyvärr.
Affichering, är det inte det man har ungdomslag till?
Finns ju en del spelare i våra ungdomslag.

Jag undrar lite grann var hetsen och kaxigheten är också? Vi möter Athletic FC United Solna om en vecka, perfekt match att hetsa lite runt, både från klubbens sida och vår. Som det är nu är allt så jävla mesigt. Jag köper att klubben inte har pengar, men fortsätter publiksiffrorna som nu så kommer vi ha ännu mindre pengar. Vi har en fotbollskändis som VD som är i princip tyst i media, vi har tränare som knappt syns och profiler i laget som borde vara välkända i Uppsala vid det här laget. Alla med det minsta idrottsintresse i stan borde kunna namnge minst fem spelare i Sirius.

Profilering behövs.

Östersund hade över 3000 på matchen mot fucking Ängelholm.
Skolambassadörer. Du sätter upp affischer, sprider flyers tetc på din skol och får nån tisha då och då. Eller nåt.
Varenda fotbollsknatte i Uppsala ska komma in gratis med föräldrar. De köper säkert kaffe, korv läsk mm samt blir fler på läktarna o skapa ett intresse för spelarna, få idoler bland dem och klubben. Samt kanske strävan att själv vilja bli en spelare i Sirius oavsett vilken Uppsalaklubb man tillhör som knatte, speciellt nu med spelare som Kingsley i laget som är kul att se på. Det är fan katastrof nu.
Sorry, Sutra, men man kan inte bara sätta upp en affisch på en skola och räkna med ett självspelande piano. Så pass högt i kurs står tyvärr inte Sirius. Man behöver bädda in det blåsvarta konceptet större än så. Helsingsborgs IF har exempelvis en stor baktanke kring jobbet med skolorna med bland annat en föreläsning, och lite utav det jag var inne på tidigare. För mer info, se deras hemsida.

Grundskolekids kommer in gratis. Jag hade den inputen med ett möte med Khaled i vintras, och han hade i alla fall lite driv i dessa frågor. Nu fattas allt. PN tituleras Evenemangsansvarig, men vad gör han rent konkret kring själva evenemangen, mer än att skapa ett fejsbok-evenemang? Har han någon tid avsedd för detta, eller överrumplas han av andra arbetsuppgifter?

Vad hände med "tåget" som skulle vara ett bestående inslag vid hemmamatcherna? Det verkade spåra ur helt efter premiären. Vad hände med ex-Sirius-spelarklubben som skulle mobilisera alla som någonsin spelat i Sirius? Vad händer över huvudtaget?

Matchkonceptet som sådant har även tappat. Förut var det som sagt knattematch innan, som lockade många släktingar till knattarna och som knattarna själva tyckte var svinhäftigt. Däremellan fanns det i alla fall någon form av halvtidsunderhållning, om än att stirra på åskådare som försöker pricka ett mål. Nu kan man inte stirra på något. Har man tur hinner man få en blaskig korv i halvtid för priset av en Selma Lagerlöf. Var är de osande grillarna? Varför inte göra en fans-zone nedanför sektion A, vid kiosken där?

Publikmagneter finns ju. Kingen, bland annat, bjuder ju på show men det behövs nog mer än så.
Jag hoppas klubben kan börja avsätta lite resurser för detta, det betalar sig tillbaka i det långa loppet och är sjukt viktigt. För närvarande känns det som att vår klubbs förebild är BK Häcken, och den självbilden har jag lite svårt för.
Verkar som det saknas både pengar och folk.

Sorry, Sutra, men man kan inte bara sätta upp en affisch på en skola och räkna med ett självspelande piano.

Aha. Jag tänkte ju att det bara var att sätta upp en affisch på en skola så skulle vi ha fester med femsiffriga publiksiffror. Ett självspelande piano, som jag brukar säga.

Näe, men jag tror att man behöver jobba på många fronter så klart. Och det vore skitbra om Sirius besökte skolorna och berättade om hur man jobbar, vad man vill, och hur det funkar etc. (Så jobbar basketen - som f ö engagerar sig föredömligt.) Men, det är inte heller en självhoppande loppcirkus, utan likt förbannat, tonåringarna är en superviktig målgrupp, och jag tror inte alls att det är en dum idé att knyta till försöka hitta såna som vill hjälpa till att sprida budskapet, t ex genom att sätta upp den där affischen, vecka efter vecka. Och ge dem lite fringisar för det.
Absolut, där är vi överens. Kan man hitta dessa ungdomsambassadörer är hälften vunnet. Men jag tror tyvärr att många kids har en snedvriden bild av IKS, varför jag tror att ett mer övergripande arbete bakom skolaffischeringen krävs.
Du har säkert rätt. Men jag skall försöka hitta någon på min arbetsplats. Act locally, liksom.