Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

IK Sirius - Athletic FC United (lör 30/5 kl 16)

Plastgäng och regnmatch. Årets första riktiga publikdipp att vänta på lördag?
Silva eller Ante på topp från start? Ante E från start? Bibehålla Aho från start? Finns som sagt ett par frågetecken inför denna match. Inga comebacker att vänta dock.
Som sagt var ingen publikmatch, därför viktigt att vi trogna supportrar försöker ragga med några extra. Varför inte morsan.
1075 pers (bandysiffra). Men vi vinner förhoppningsvis med 3-1.
Jag föreslår fastpris denna förmodade regnmatch. Synd om folket på träläktaren sviker på grund av regn/biljettpriset.

Tja, AFCU har öppnat rätt starkt men vi borde vinna. Eftersom att man inte kan tippa på AFCU hos SvenskaSpel så gör jag det här i stället: 2-0 till de goda!
Jag ser gärna följande elva på lördag:

Adde - Johan, Calle, OP, Figge - Kim, Moses - Kingen, Silva, Ante E - Ante Bb

Bänken: Lukas, Berg, Maripuu, Ahonen, Lundbäck + 2 junisar får det väl bli

Skadelista: Kalle, Hopkins, Frej, Thörn, NBT, CG och Ian.

Någon som vet status på Kalle och/eller NBT? Det har gått 6 veckor sedan skadorna mot Frej.

För två och en halv månad sedan ställde vi upp med Lukas-Kalle, Calle, OP, Thörn-Puu, NBT, Kim-Johan, Silva, Kingen. Då vann vi med 3-1. Det lär vara ett annat AFCU vi får se den här gången dock, då det ju vankas serie och inte en "cupmatch". Känns som Melkemichel fått ihop det där jäkla rövgänget på något vis, fast nu har de fyra raka matcher utan vinst.

Fyra matcher på tio dagar ... Vågar man spara lite på våra viktiga kuggar i en sådan här match, tro? Dumt om vi är utpumpade inför J-Södra, men samtidigt vill man ju bara ha tre pinnar i denna matchen med. Hur mycket vågar man gambla?

NBT är tillbaka i träning men knappast i match. Kalle känns minst lika oklar.
Vill nog inte ha Silva som släpande. Han är en poacher och ska vara i boxen. Eller ja, om han öht ska vara på plan är det där. Nästan 4 matcher utan mål nu.
Inte helt lätt att placera Silva i en startelva nu när Ante Bb är tillbaka, men han och Antarna tillsammans på plan känns som en offensiv våt dröm!

Plus Kingen och Moses. Borde funka på Studan.

Inga fler skador tack.
Uppmaning, se upp för Linus S.
På studan hör vi hemma! Det är därför vi vinner med 2-0!
Inga fler skador tack.
Uppmaning, se upp för Linus S.

Notera, Ante BB.
CG tillbaka i truppen och Karvan in i truppen.
Lundbäck in som supersub?
LÖRDAGSMATCH FÖR HELVETE!
Lundbäcks senaste U21-insats var inget att hänga i granen, men visst.
Bort med regnets obehag. Låt det bli en solig dag.
Missar tyvärr detta, bortlovat till annat.

Kim som högerback ser jag. Ännu en skada på Johan då eller?
Surt som f-n att vi släppte in det där målet. Men hade det varit förra året hade vi väl förlorat med uddamålet. Ante dagens behållning.
Sjukt, sjukt surt. Ännu ett nickmål som kostar oss poäng. Gah!!!

Första halvlek tycker jag, förutsättningarna till trots, kanske var vår bästa halvlek i år. Det enda de hade var en nick. Vi hade kunnat gjort ett par mål till. Bisarrt bollövertag.

Heder till deras rökande målis, som vi förvisso delvis gör bra, men som fan till och med limmar sjöblöta bollar. Tyvärr har vi ju stolpe ut även i dag.

Publikdipp som väntat, tyvärr något djupare än vad jag trodde innan, men stark insats av klacken trots allt. Minns en regnmatch mot LB07 för ett gäng år sedan då vi knappt var 20 västringar. I dag kunde vi stå rakryggat.
Kollade UNT bilderna - deras hörnmål ser för billigt ut. Moses viker mystiskt ned sig i samma stund bollen nickas in.
Jag vet inte om det är halvskador som spökar men Moses har inte varit bra de två senaste, felpass och bolltapp mest hela tiden. I mina ögon gör han sin kanske sämsta Siriusmatch idag. Nu vill jag se 2xAnte på plan samtidigt!
Dessa jävla oavgjorda matcher och värre är när det händer i matcher där vi är helt överlägsna.
Väntar fortfarande på stolpe in.....
Fast de hade ett ribbskott också. Lätt att glömma bort mitt i vår chanskavalkad.
Vi hade fasiken tre pers – Moses, Calle och Kim – som i sin zon ska kunna avvärja den där förbannade "nicken" (AFC-nissen behövde knappt hoppa). Men ja, framför allt Moses är väl syndabocken i sammanhanget. Juniormässigt agerande. Den blåsvarta akilleshälen ... :-(
En sådan här match måste vi kunna vinna! Kul ändå att se Ante E närma sig gammal fin form. Jag väntar också på 2xAnte från start.
Och samtidigt är det ju så att med den målsättning som uttalats så är vi precis där vi ska vara. Jag tror att om målsättningen allsvenskan ville/vågades uttalas så skulle det där extra lyftet komma som innebär att man vinner en sån här match.
Vi har lite att lära av Jönköpings "Uddamålsseger" Södra. Tveklöst att spelarna och tränarna går in för att vinna varje match, men samtidigt är inte klubben riktigt där vilket kanske gör att den där sista procenten av drivkraft att vinna försvinner. Apropå det så hade jag inte bangat på att se lite Johan Andersson i dag. Han var ju kung mot AFC i cupen och hade väl fått springa av sig lite i slutet kan jag tycka. Inget ont om Skoglunds högerbacksroll, men jag saknade Kalle/Johan-överlappningarna. Så som AFC frejdade sig hade han nog orsakat skada i AFC-backlinjen, inte minst på deras lite stabbige vänsterback ... Nåja. F y r a matcher på t i o dagar.
Ja, Ante E har två raka assister på hemmaplan. Klass på framspelningarna. Kul så länge han är skadefri. En tillgång. Som sagt, i fjol kanske vi hade blivit bestulna på ytterligare poäng ... Då är det skönt att klasspelare kan kliva fram.
När ante e går ut tappar vi allt. Ante 4 prez! Som kidsen säger
Jag tycker även att Berg gör en bra match, då byter Kim ut både AnteE o Berg, skumt
Nej Nej.Vet inte om jag såg samma match?Berg var minst bra i Sirius.Sedan tycker jag att sista 25min är dom bästa men bolluslingen ville inte in.Kim stabil back men vi tappade offensivt på högersidan.Minst 1 pinne på tisdag blir det med Antarna från start.
Bittert att inte få med sig 3p i en sån här match.

Positivt med Ante E. som man nu börjar känna igen. Bäst i Sirius igår om ni frågar mig. Så varför blev han utbytt, skada eller brist på ork? För annars är det obegripligt. Han står för den kreativiteten som hade varit avgörande sista 20 minuterna för att dyrka upp låset på bussen.

Hoppas nu på comeback för NBT och Kalle L. så kommer det här att bli bra.

Drog Figge på sig sitt 3:e igår?

Och samtidigt är det ju så att med den målsättning som uttalats så är vi precis där vi ska vara. Jag tror att om målsättningen allsvenskan ville/vågades uttalas så skulle det där extra lyftet komma som innebär att man vinner en sån här match.

Jag kan inte tänka mig att det gör någon som helst skillnad. Jag tror inte att Kim-Tolle och spelarna har något annat mål med säsongen än att gå upp, och vissa har ju även uttalat sig på det viset.

Vi har väl helt enkelt bara lite svårt att få in bollen just nu. Samtidigt fungerar spelet i övrigt otroligt bra, åtminstone på hemmaplan. I våra tre senaste matcher har vi kommit till 54 avslut, vilket är helt stört många. J Södra är raka motsatsen där, de har oftast färre avslut än motståndarna, men vinner alltid med uddamålet. Tror dock inte det har mycket med deras målsättning att göra, snarare självförtroende, flyt och spelare som är bra i straffområdet.
Jag tror då till skillnad från dig att tydligt uttalade målsättningar gör det lättare för alla att dra åt samma håll och kan betyda det där lilla extra som gör man vinner matcher som annars slutar oavgjort, alternativt att spelare inte pallar pressen och underpresterar (Bajen flera år i superettan t.e.x.). Det är inte bara otur som gör att Sirius inte sätter sina chanser och inte bara tur att Södra gör det. Självförtroende fås av enighet kring mål. Jag tillåter mig dock att tvivla på att målsättningen för alla inom Sirius är att gå upp i år. Inte säker på att man är vuxen den kostymen än, eller i alla fall så tror en del inom organisationen att man inte är det och det kanske är sant.
Under åren i Norrettan 2011 och 2012 såg det ut precis så här fast sju resor värre. Och då hade vi en väldigt uttalad målsättning att gå upp. Så nej, jag tror inte målsättningen spelar särskilt stor roll för vad som händer på planen. Dessutom tror jag att i den mån det spelar någon roll så är det vad som sägs internt i spelar- och tränargruppen, inte vad klubbens VD säger.

Gustaf Andersson (som jag annars knappast brukar hålla som någon auktoritet...) är ju f.ö. inne på helt motsatt analys, att Sirius förlorat poäng genom att tänka för mycket på poängen och tabelläget.
2011 och 2012 var vi inte tillräckligt bra. 2013 och i år kan vi dominera matcher fullständigt. Jag tror att vi i år är tillräckligt bra för att gå upp men är inte säker på att organisationen vill.
Fast, jag tror ju isf mera på att vi spelar bra och dominerar matcher eftersom vi har ambitiösa spelare och tränare som vill nå allsvenskan.
Det tror jag också. Men i organisationen finns ingen inarbetad vinnarkultur och jag tror att allt det där lilla kring en klubb som alla i organisationen tillsammans bidrar med betyder nåt i slutändan. Det är därför en massa småorter med en massa folk som drar åt samma håll år efter år klarar av att hålla sig på elitnivå.
Håhå jaja: http://www.unt.se/sport/sirius-upplevs-som-stoddigt-3747891.aspx
Nu tyckte jag faktiskt att Legues förra publikkrönika var rätt bra (förutom rubriken), men nu har väl snart hela UNT:s sportredaktion satt sitt "perspektiv" på detta ämne? Känns som parodisk läsning nu. Sedan finns det stycken i alla texter som har sina poänger. Det där med att publikvärdarna borde åka på charmkurs (som någon på kommentarsfältet uttryckte det) kan jag skriva under på.

För övrigt fanns det väl ingen klubb som uttalat allsvenskt avancemang i denna dåliga upplaga av superettan?
Så du menar att om VD säger att vi satsar mot allsvenskan så sätter vi fler av dom där 54 chanserna? Tror jag inte en sekund på. Jag tror att det handlar om att vi har få riktiga avslutare i truppen, det syntes tydligt mot AFC. Ante som passar bakåt, vi vänder vid offensivt straffområde och passar hem till målvakt etc. Sen tror jag att det satt sig i huvudet också.

Det tror jag också. Men i organisationen finns ingen inarbetad vinnarkultur och jag tror att allt det där lilla kring en klubb som alla i organisationen tillsammans bidrar med betyder nåt i slutändan. Det är därför en massa småorter med en massa folk som drar åt samma håll år efter år klarar av att hålla sig på elitnivå.

Det där är ju jätteviktigt på lång sikt, men jag tror det är helt obetydligt för vad en grupp åstadkommer på planen under en enskild match eller säsong. Som sagt så handlar det om självförtroende i avgörande lägen. Hux flux så kanske vi hittar det medan J Södra tappar det, och då kan det svänga fort i tabellen. Den där kulturen tror jag vi är på väg att bygga upp nu under Ola. Vad jag tycker vi behöver mest av allt just nu är en skicklig marknadsförare/evenemangsansvarig.

Lundh alltså. Jag brukar gilla honom, men att en matchfunktionär var lite otrevlig för fem år sedan känns son en väldigt fattig förklaring till de dåliga publiksiffrorna. Tycker man har hört samma snack om Sirius enorma arrogans i 20 år, men jag har sällan hört så många konkreta exempel.

Berg var minst bra i Sirius.

Berg börjar lite tveksamt men växer under matchens gång. Han vågar äntligen utmana framåt och inte bara spela på säkerhet.

Att Ante E blev utbytt beror säkert på det täta matchandet och att han inte har mer än 60-70 minuter i kroppen än. Han såg som sagt riktigt bra ut igår. Jag saknade också Johans ruscher längs högerkanten. Förhoppningsvis kan han starta på tisdag.

Är det någon som är långsint så är det väl Lundh, på gott och ont. Han skriver ofta med en positiv synvinkel i våra sportperspektiv, men det här tyckte jag bara var för virrigt.

"Folk kom för att se Hammarby och för att det var semifinal i cupen mot ett allsvenskt topplag, inte för att Sirius var så attraktivt."

Sirius gjorde ju sig själva attraktiva, att avancera till cupsemi är ingen serielunk, det är en bedrift. Då var vi attraktiva. Det var givetvis några hundra bortafans, men det var ju knappast 4 500 ellosfans. Mot Bajen var det givetvis mycket bortafans och bönder, men också många uppsalabor som gillar "feststämning", vad jag kallar stämningsturister. Då må Bajen varit dragloket, men kom igen ...

"Spannet har ibland varit så stort under en och samma säsong att man nästan tvivlat på siffrorna. 6 000 ena veckan och 600 andra veckan."

Really?

Fast Studan-upplevelsen tror jag är skitviktig. Attityderna gentemot uppsalaborna måste vara hjärtligt på alla fronter. Hellre att man möts av ett leende och ett hjärtligt "välkommen!" än muttrandet á la "har du verkligen sittplatsbiljett?" som i fallet runt om Sektion A ofta varit. Att man sedan ska få en OV på sig för att man går ner några bänkrader för att skrika några väl valda till en katastrofal AD, so well, I rest my case ... :-D
OV och AD?

...och så ska naturligtvis Göran Lantz komma in och kommentera, den bakåtsträvande Uppsalabon personifierad. Uppsala ska helst vara ett hembygdsmuseum där ingenting roligt någonsin tillåts hända och mösspåtagningen i Carolinabacken är varje års höjdpunkt.
Orolig Virrpanna samt Aspirerande Domherre.
[quote] Brukarn

Det där är ju jätteviktigt på lång sikt, men jag tror det är helt obetydligt för vad en grupp åstadkommer på planen under en enskild match eller säsong.

Under en enskild match tror jag inte heller att det spelar roll men jag tror att det gör det över em hel säsong. Men det lär bli jäkligt svårt att få facit på det. Hur som helst, Heja Sirius!!
OV och AD?

...och så ska naturligtvis Göran Lantz komma in och kommentera, den bakåtsträvande Uppsalabon personifierad. Uppsala ska helst vara ett hembygdsmuseum där ingenting roligt någonsin tillåts hända och mösspåtagningen i Carolinabacken är varje års höjdpunkt.

Haha, ja. En ordningsvakt betedde sig skitnödigt gentemot mig den senaste matchen. Sådant som går under kategori "otrevliga Studan-upplevelser".

GL är dock inte folkbokförd i Uppsala. Är inte han ett troll precis som 90 % på UNT-sportens kommentarsfält?
GL är väl Göran Lambertz eller vad han heter