Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Cupen 2015/16

Snart dags att kliva in, den första omgången är färdigspelad, och lottningen ska ske "snarast". Vi kan lottas mot Team TG, BKV, Enskede, Forward, Söderhamn, VSK, Ekerö, Akropolis, Härnösand, Brage, Gute, Nacka, Sollentuna, Sylvia, Torstorp eller Carlstad.
önskar BK Vargarna
VSK!
VSK skulle vara rätt så kul. Jag såg dem igår mot UIF på Studan och de var inte just skrämmande (no jinx!). De klarade asså, med hjälp av en feldömd straff, 2-2 mot et bottenlag från divisionen under och sen vidare på straffar. Och de ligger isolerad i botten av norrettan (8 poäng på 14 matcher!). Nästa år blir det tre Västeråslag i div. 2 norra Svealand (VSK, VIK och Syrianska Kerburan).

Positivt också att de hade med en klack til Studan på typ 30-40 pers., även om de satt ner och hade oerhört begränsat repertoir.
Fyra gurklag i tvåan blir det eventuellt. Du glömde Skiljebo. Fast VSK ska man nog inte räkna bort helt, då de värvat flera spelare med hjälp av "VSK Swisch". Imponerande faktiskt och jänkaren är ju knappast gratis. Men ja, de sög mot UIF. "Kingsleys brorsa", som blev utvisad, kan vara en back för oss framöver.

Vad gäller VSK-klacken så vad det ju parodiskt när de bajtsjöng "VSK, VSK, grönvitt gatan fram, det blir ingen fajt för oss för dom törs inte slåss". Men de hade en och annan klassiker så som "upp och nicka sockerdricka, k*ken ballen Arosvallen" varvat med VSK-visan som var en trevlig trudilutt. Den där klubben är fascinerande på många sätt.
Nacka FF skulle ju vara en dröm, då kan jag ro 800m bort med jollen för att komma till Boo ip!
Gute! Revansch att utkräva. Mambo-Mumba huserar för övrigt där.
Lottning imorgon. Jag hoppas på Enskede av nostalgiska skäl då farsan spelade där och det skulle vara kul att se blåsvart på gamla Enskede IP.

Lottning imorgon. Jag hoppas på Enskede av nostalgiska skäl då farsan spelade där och det skulle vara kul att se blåsvart på gamla Enskede IP.

Enskede skulle vara kanon, promenadavstånd hemifrån, taget!!
Akropolis för Souvlakin.
VSK eller Brage skulle vara roligt, för det är "riktiga" lag.
Så dåligt lag som möjligt och helst ganska nära Uppsala.
Akropolis är ju givet. Jag vill äta på världens bästa pizzeria igen.
Akropolis har väl bytt hemmaplan?

Akropolis har väl bytt hemmaplan?

Va? I så fall är det en stor skandal.
Spånga ip verkar dom spela på

Så dåligt lag som möjligt och helst ganska nära Uppsala.

Division 4-gänget Torstorp då, om Finspång är tillräckligt nära. Annars är det nog Ekerö som passar bäst in, Stockholmsnära nedflyttningslag i division 2.

Mest spektakulära resultatet i omgång 1 måste ju vara att Öster rök i stadsderbyt mot Somaliska UF från division 4. Det är fascinerande, och lite skrämmande, hur fort det kan gå utför ibland.
Nacka FF blev det. Mittenlag i div. 2.

Väl ganska bra, om man ser på svårigheten og logistiken. Skulle dock vara skönt med en bus dit, men det är kanske för optimistisk.
Mittenlag ja, men bara 2 poäng efter serieledande Enskede. Kul ändå med en bortamatch inom rimligt reseavstånd.

Hoppas bara att det blir den 20:e. När bestäms det?
Nacka FF, är inte det gamla Hammarby TFF?
Hammarboo.
kommer det bli nån buss till denna match
klart med onsdagen den 19e Augusti 19.30, boo ip
Kan man anmäla plats i Robins båt? Alltid drömt om en båtresa-bortamatch.
Hehe, ja synd att det inte är en helgdagsmatch, då hade jag kunnat hämta inne vid slussen och seglat ut 20pers, båtklackar är ju ovanliga!
19:e. Fan då.
Om man vill se Sirius motstånd på onsdag, nacka FF så möter dom Uppsala IF på studan klockan 18 idag
Nacka FF ledde med 0-1 i paus men fick till slut stryk med 3-1 mot Uppsala If
Endast Tenhult (mot Mjällby) och Trollhättan (mot Utsikten) lyckades skrälla sig till gruppspel. Värnamo, Utsikten, Degerfors, AFCU, Gais (och Kalmar) kryssade dock efter ordinarie tid.
Forward-Åtvid och Götene-MFF kvarstår.
Vilka möter vi i gruppen? Det verkar ju vara klart.
Vi väntar på Götene-Malmö FF 8 november.
"Senare i november lottas gruppspelet i Svenska Cupen 2015/16. Sedan tidigare står det klart att Djurgården, i egenskap av sin sjätteplats i allsvenskan, hamnar i grupp 6. Och nu tyder allt på att man får sällskap – av Hammarby."
Det är för att dom seedas in i grupperna. Vi är inte seedade.
Jag kan seeda oss om det behövs? :-)
Spekuleras om Häcken, Gefle och Ljungskile i vår cupgrupp.
Det är ju inte lottat än så dom kan spekulera hur mycket dom vill.
Nä, verkar bygga på en spekulation. Haha.
Gefle vore ju kul men Häcken????
Lottning om en vecka:

http://svenskfotboll.se/arkiv/cuper-serier/2015/11/svenska-cup-lottning-26-november/

Jag tar gärna
Grupp 6
Djurgården & Hammarby
Lottning idag om en halvtimme:
http://www.svt.se/sport/fotboll/svenska-cupen-lottas-i-svt-1/
Malmö, Sundsvall och Ängelholm. Spännande, men svåråkt.
Fan nära att det blev gruppen med Hammarby och Djurgården, det hade varit roligt
Grattis Västra Syd! Ändå kul att möta MFF, har vi väl inte gjort sedan 1974?
Malmö och Giffarna borta. ÄFF hemma. Datum?
Gruppspel 1. 20-21 februari 2016
Gruppspel 2. 27-28 februari 2016
Gruppspel 3. 5-6 mars 2016

välkomna att möta våren i malmö!
Om det blir som det var i år så blir matcherna:

Gruppspel 1. 20-21 februari 2016 (MFF borta)
Gruppspel 2. 27-28 februari 2016 (GIF borta)
Gruppspel 3. 5-6 mars 2016 (ÄFF hemma)
Ahh MFF borta som förstamatch vore ju inte alls dumt. Ny tränare, antagligen stor omsättning på spelare och en jäkla press. Underbar bortaresa.
Inte världens sexigaste hemmamatch, tyvärr.
Såsom MFF spelade igår utesluter jag inte att vi har chans :-)
Mardrömsgrupp. Höjde ju inte ens peppnivå precis ...
Jag börjar tyvärr omvärdera cupen/gruppen, nu som etablerat superettan-lag. Återigen får vi ett sjukt osexigt lag på hemmaplan som kanske lockar ett 100-tal á la träningsmatch. Tröttsamt!
Instämmer, den gynnar bara Allsvenska lagen, minimerar skrällmöjligheterna och möjligheter för mindre lag att få publikintäkter.
Afc i våras drog väll 7-800 .
Afc i våras drog väll 7-800 .

Nä. 242.
Om matchen mot Ängelholm gäller nåt,dvs om vi lyckats ta poäng av Ifif kan det nog bli lite folk. Förlust i Malmö och det blir de närmast sörjande.
Men en resa till Malmö i slutet av februari kan va fin. Lyssna på Nisse Hellbergs "Doft av läder".
ok joint blandade nog ihop några matcher.
Fortfarande väldigt opepp på fotboll. Men dyker det upp en resetråd i januari kanske suget kommer åter.
MFF avslutar CL mot Real Madrid borta, i nästa cupmatch stöter de på de blåsvarta stjärnorna :-)
Och vi möter Real hemma på Nya Studan 2027! :-)

Mardrömsgrupp. Höjde ju inte ens peppnivå precis ...
Jag börjar tyvärr omvärdera cupen/gruppen, nu som etablerat superettan-lag. Återigen får vi ett sjukt osexigt lag på hemmaplan som kanske lockar ett 100-tal á la träningsmatch. Tröttsamt!

Cupupplägget är ju bra annars, förutom just detta att de tredjeseedade lagen missgynnas maximalt. Tycker det vore rimligt att vi antingen skulle få två hemmamatcher mot de andra- och fjärdeseedade lagen, eller en hemmamatch mot det toppseedade laget.
gillar ordet cupupplägget
Att man dessutom börjar med 2 borta är ju extra dåligt. Borta, hemma, borta kunde man ju åtminstone kunna få.
Förr var det lagen i lägre serier som fick hemmaplanfördel, var tog det upplägget vägen
Lag från div.1 och nedåt får hemmaplansfördel i gruppspelet (minst 2 hemmamatcher), men för lag i superettan och allsvenskan gäller att de högre rankade lagen får 2 hemmamatcher.

Det upplägget har det varit sedan gruppspelen infördes. 2014 räknades vi som ett div.1-lag eftersom vi spelade i norrettan när cupspelet inleddes.
Visst, men det som är snett är ju att det fjärdeseedade lager får alla fördelar, medan det tredjeseedade får alla nackdelarna. Det var iofs kul när vi var ett division 1-lag, men det är inte så kul nu. Till nästa år kan vi iofs hoppas på att bli andraseedade om vi tar oss till gruppspelet.
Det fjärderankade laget får ju också två bortamatcher (om det spelar i SE), den fördel de får jämfört med det tredjerankade att man får möta ett bättre rankat lag på hemmaplan och spela mot det tredjerankade borta. Ängelholm kommer ju att få möta MFF hemma vilket de naturligtvis är glada för då det kan inbringa pengar jämfört med oss som får ÄFF i en potentiellt betydelselös match likt AFC förra året.
Jaha, är det så det funkar. Blev nog lurad av att AFC fick två hemmamtcher i vår grupp förra året, men det räknades nog som ett division 1-lag då.

Nåja, problemet kvarstår ändå att det är ett skitdåligt upplägg för superettalagen, och särskilt de högrerankade.
Klart man ryckts med i cupframgångarna och allt det där, men nu börjar åtminstone jag landa och omvärdera det hela. Det borde inte få kallas för cup heller för den delen. Älskar fenomenet "en enskild match". Nu har iofs några skrällar förekommit, men jag är skeptisk ändå till nya Svenska Gruppcupen. Sedan att nästan alla matcher spelas på plast gör inte saken trevligare.
Är lite svårt att klaga på plastgräs när det står februari i almanackan...

Man får väl ta cupen för vad det är - ett gäng upphottade försäsongsmatcher. Vilket ändå är rejält mycket bättre än vad den gamla cupen var. Och jag tror det är det bästa som går att göra av cupen i dagsläget.
Jajo men hetsen om att förlänga säsongen känns djävligt bandy. Jag hade varit fine med att lira cupen som förr. Nu blir det väl ett lite längre sommaruppehåll p.g.a EM så då hade det varit perfekt att klämma in cupmatcher där omkring. Fotboll på sommaren är vackert liksom bandy på vintern.

Nåja: Vinna cupen, vinna cupen ... (Men päääppen får vänta en månad eller två.)
Jo, håller egentligen med dig där. Men publikmässigt är det bästa nog att hålla den på försäsongen när den slipper konkurrera med Allsvenskan, och när publiken är allmänt fotbollstörstig.
Jag tycker faktiskt vi kan lära av Norges succécup. Start april, final november. Inga konstigheter. Fullsatt nationalarena år efter år. Osv. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Norska_mästerskapet_i_fotboll
Men kulturer är svåra att rubba på och med tanke på att vår cup misskötts så genom åren så är det svårt att rädda upp. I grunden tyckte jag annars att idéen med final på Nationalarenan (som dock tyvärr är Friends Arena...) var vettig. I dag är finalen mest en angelägenhet för de två finallagen, vars spelplats avgörs på en 50/50-lott.
Börja tagga!
https://www.facebook.com/events/476790402508060/
Starta gärna tråd i nya bortareseforumet!

http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewforum.php?7
http://mobil.unt.se/uppland/uppsala/snart-oppnar-uteserveringarna-4018490.aspx
Kan bli uppladdning på Trädgår'ns uteservering hemma mot Ängelholm, dårå. :-)
Tröst för den som inte åker till Malmö: http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/c-mores-forsasongssatsning-utokas-med-svenska-cupen/

Ingen vidare tröst dock att MFF får spela samtliga gruppspelsmatcher på hemmaplan. Sjuk fördel.
Tråden om bortaresa till malmö uppdaterad med lite info:
http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?94345
MFF - IKS på lokal i stan? Jag var på Shima på Kantorsgatan i lördags och de kan tänka sig visa matchen och ha pizza+bira för 119 kr. Det är i en källare så man slipper eventuellt solsken som kan sabba bilden. Finns det intresse för detta? Eller är det Etage som gäller ?
Jag är kvar i stan o vill gärna se matchen, helst nere på stan nånstans.
Vi som inte har möjlighet att åka ner till Malmö på lördag, var kan vi se matchen tillsammas med likasinnade? Etage eller O'Learys? Eller någon annanstans?
Som jag skrev ovan: Shima vid Kantorsgatan kan visa.. Behöver lite underlag för hur många vi är för att få bra eller bättre deal. Är typ 10 pers just nu som jag har koll på. Finns det intresse för detta härifrån också?
Om det blir av så kommer jag.
Jag är klart intresserad.
Jag skulle ju föredra ett mer stadsnära ställe, men kommer inte fixa ihop något själv så intresse finns för Shima. Kan dock inte lova att jag kan dyka upp.
Är jag hemma kommer jag till Shima. Men tror att jag är uppbokad hela helgen. Taskig koll på vad bara.

Jag skulle ju föredra ett mer stadsnära ställe, men kommer inte fixa ihop något själv så intresse finns för Shima. Kan dock inte lova att jag kan dyka upp.

Typ lika samma.
Jag kan kolla med Etage om ni vill, jag antar att de kan öppna där och ni kan få den vanliga dealen.
Gärna!
Det vore kanon!
Etage kommer att sända matchen. Samma deal som förra året.
De öppnar 15:30.
Kommer!
Jag +2 kommer dit!
Jag kommer!
Sirius Hej!
Info för en som vare sig pallar åka till Malmö eller Uppsala. Nån som har koll på om man kan köpa matchen på ppv nu när den verkar sändas på fel c more-kanal?

Info för en som vare sig pallar åka till Malmö eller Uppsala. Nån som har koll på om man kan köpa matchen på ppv nu när den verkar sändas på fel c more-kanal?

Lemon skrev väl något om det i annan tråd?
Rätt Thomas tack!

"Efter lite googling har jag funnit att MFF-matchen för oss som vill se den på TV går att köpa löst på Cmore för 99 kr för oss som inte har abonnemang och för 149 kr via Boxer (då får man titta fritt under en dag)."
Verkar som C More plockat bort möjligheten att se MFF-IKS som enskild match och bara visar den för folk med månadsabonnemang.

"Vi ungdomar" ser ofta matcher via gratissidor som firstrowsports, feed2all, vipbox osv. Funkade bra i de bortamatcher jag inte hade tv4play förra säsongen och antar att någon av dessa sidor streamar svenska cupen också.
Den ligger kvar på Cmore. Den finns på två ställen i listan, där den längre ner går att köpa.
Jag får väl sälla mig till gubbgardet då för jag lyckas aldrig med såna där fulstreamar. 99 pix är det ju klart värt.
Sedan brukar kvaliteten på fulstream inte vara tipp topp direkt. Men jag kanske är för gubbig för att hitta rätt stream.
Jag har svårt att släppa att de förbundskorruperade mångmiljonärerna får spela samtliga "cup"matcher hemma. En jävla skandal är vad det är. Bojkottar Kalle Anka-cuper som sådana. Det mest rimliga hade varit att ÄFF-MFF spelats på en neutral plan, typ i Helsingborg!!! Idioter.
Ska du se matchen på lördag Joint? :-)
Jävligt drygt att de får tre hemmamatcher. Fortfarande kul att gå på fotboll dock. Sen att gruppspel inte kan ingå i en cup? Svenska Turneringen kan vi väl kalla det internt då, så är det bara att gå och heja på Sirius sen.
Oacceptabelt att de lyckas knyta till sig alla hemmamatcher. En cup ska i min bok vara ett öppet enkelmöte där lägst seedade laget förstås har hemmaplan. Jag har i ärlighetens namn ledsnat lite på även detta koncept. Det var roligare som division 1-lag.
Jag tycker konceptet är OK och tror att det här är det bästa man kan göra av cupen i dagsläget. Men som jag redan tjatat om så håller jag ju med om att man måste lägga om spelschemat så att Superettalagen får ut mer av att delta.
Amen to that
lag från lägre divisioner ska ha hemmamatch, punkt
Har försökt köpa nu i en timme men jag kan fan inte. Blir tokig och slår sönder lägenheten snart.
Hjälp!!
Inga problem för mig att köpa från Cmore.
http://www.thefeed2all.eu/watch/412284/2/watch-malmo-ff-vs-ik-sirius-uppsala.html

funka
Mycket hedersam förlust. Resultatet förstås inte mycket att säga om men Maripuu lär väl drömma mardrömmar om den målsumpningen i slutet....
Inte bara Maripuu..... Mycket bra insats av laget, lovar gott inför säsongen. Det är dock många som kommer att rycka i Sarfo.
Stolt är jag som Siriussupporter, trots det asfula matchstället, över insatsen idag. Vi höll ju jämna steg med MFF i åtminstone 60 min och detta på bortaplan mot ett lag som badar i miljoner. Att vi sedan torskar är i och för sig tråkigt men som Håwe säger inger spelet hopp om att vi ska kunna kriga om de 3 översta placereringarna i SE.
Sirius Hej!
Många som drar rätt tidiga slutsatser utifrån gårdagens uddamålsförlust mot femterankade MFF. Här kommer ett axplock av helgens cupmatcher som ger mig lite annat perspektiv:

Jönköping - Athletic 0-1
Göteborg - Degerfors 1-1
AIK - Varberg 2-1
Elfsborg - Assyriska 3-2
Hammarby - Syrianska 0-0
Häcken - BP 0-0
Trollhättan - Gefle 2-1
Forward - Örebro 2-2

För övrigt reagerade jag mest på de usla publiksiffrorna. Trollhättan, J-Södra och Häcken hade cirka 300. HBK cirka 200, Giffarna 500, Peking 1400, AIK 2600, Göteborg och Malmö cirka 3500? Tenhult och Sundsvall spelade dessutom inomhus, va? Minns cupkvarten för ett par år sedan när vi tvingades in i en jäkla fotbollshall i stället för på splitterfräscha Myresjöhus Arena. Ett hån.
Många icke-AS lag som gjorde det lika bra eller bättre än oss, ja. Fast jag tror Malmö satsar mer på cupen än de flesta.
Jag tyckte vi spelade bra, väldigt bra bitvis. Det räcker för mig. Att vi skulle gå vidare i cupen, förutsättningarna beaktade, finns inte i min värld.
Minns cupkvarten för ett par år sedan när vi tvingades in i en jäkla fotbollshall i stället för på splitterfräscha Myresjöhus Arena. Ett hån.

Jag vet att jag inte borde bemöta det här då du bevisligen är ett kvalificerat forumtroll (men för helvete sluta lipa om att Malmö fått "tre hemmamatcher" - bara för att Ängehåla är ett skämt som inte klarar att arrangera ett saftkalas - och försök locka lite publik på egen hand till ert förbannade skitlag istället för att hoppas på att riktiga lag ska komma och möta er), men exakt VILKA lag skulle riskera att förstöra sin naturgräsplan genom att matcha på den i februari när man har idealiska förhållanden inomhus alldeles bredvid?

Svar: INGA. SAMTLIGA matcher i årets SvC gruppspel spelas på konstgräs och ni, som ska kasta 400 miljoner på att bygga en ny arena för er knappa tusen (om man räknar bort de matcher där era älskade motståndare genererar lite publik) offer som (ibland) orkar er iväg på matcherna för att kunna lipa över att motståndarna inte drar någon publik, ska bygga med konstgräs så ta din taiwantryckta MDMF-flagga och kör upp den på valfri plats och lämna fotbollen till oss som har lite kultur.

Så länge ni utan protester accepterar en plan med balkongmatta MÅSTE ni bara lägga ner precis allt tjafs om någon som helst kultur...

Innebandy passar er i Uppsala bra, har varit på fotboll i Varberg och det var eurodisco i varje speluppehåll och "kom igen nu då!" från speakern och klappor och skit, det känns om den nivå ni ligger (och hör hemma) på.
Forumtroll? Grattis, du vann just Årets kasta-sten-i-glashus-tävling.
Well, kan bemöta det där …

När vi mötte Öster i kvarten var det april, ungefär som när vi mötte Blåvitt i kvarten på Gamla Ullevis naturgräs. Tävlingsmatcher i fotboll skall likt bandy spelas utomhus. Punkt, slut.

Ja, det är svagt av Ängelholm att inte fixa en hemmamatch i cupen men jag står fast vid att det är systemfel när det i sin tur leder till ytterligare en hemmamatch i Malmö. Storlagen har nog med fördelar med det nya cupkonceptet.

Vi drog ett par tusen mot HBK i cupen för bara något år sedan, förresten.

Nog för att vi är ett av världens nordligaste lag med naturgräs, men tro mig, övergången till konstgräs är inget jag varken gillar eller köper. Att proteststormerna inte är större kan jag bara beklaga, samtidigt är det inte jättelätt när både klubben och framför allt, kommunen, mer eller mindre har bestämt sig för plastmatta. Reaktioner kan nog dessutom komma vad det lider, det är fortfarande lång tid kvar tills arenadetaljerna ristas i sten.

Någon taiwantryckta flagga kan jag för övrigt försäkra dig om att jag inte har. Har däremot tillbringat många timmar med att måla flaggor.
UppsalaPsykfall: Nästa gång du klampar in i ett samtal du inte har någon koll på kan du försöka att lugna ner dig litegrann innan. Prova yoga, mindfulness eller kamomillte, det funkar för en del.

Det får dock bli någon annanstans än det här forumet, för om man kommer hit och förolämpar vårt lag, vår stad och våra supportar har man ingenting här att göra.
Om det är den där attityden som är "kultur" hoppas jag vi aldrig får nån.
Tre cupiakttagelser från i dag:
- Falken var sekunder ifrån att förlora mot lillebror Varberg.
- Värnamo spelade 3-3 mot plastmästarna Ellos.
- AFCU föll bara med 1-0 mot mästarlaget.
Noterar till min stora förtjusning att Ängelholm tagit ledningen precis innan halvtid hemma på Malmö IP.
3-1 till Malmö nu :(
Gillar inte skador. http://www.unt.se/sport/sarfo-kan-missa-angelholm-4135771.aspx
Ooops, Gais- Forward 1-5.
Undrar hur det resultatet känns med tanke på deras satsning.
Hur många nya spelare är det de har? 15? Det får de inte ihop till ens något halvvettigt på den här sidan sommaruppehållet.