Brukarn
· 2015-08-25 14:03
· 4585 visningar
Vi har haft problem av olika slag med både hemsidan och forumet på sistone. Hemsidan ligger för närvarande nere p.g.a en faktura som hamnat på villovägar. Den kommer förhoppningsvis att vara uppe igen under den här veckan.
När det gäller forumet har det tydligen under en längre tid inte gått att registrera nya användare. Det forum vi använder har hängt med ända sedan 2006 och är svårt att reparera och underhålla. Troligen kommer vi att lösa detta genom att öppna ett helt nytt forum och arkivera det gamla. Lite svårt att säga när detta kan vara löst, men det jobbas på saken.
Nu är www.vastrasidan.se uppe igen!
Vi behöver dock fortfarande göra något åt forumet då det för tillfället inte går att registrera sig på det. Vi får se hur vi löser detta.
#2 ·
Joint
· 2015-08-27 21:00
För en månad sedan gick det att regga sig. Vad har hänt sedan dess? Robin kanske kan ta en titt på det?
Vad jag kan se så fungerar det, mailet för aktivering tar dock väldigt lång tid, det finns en resend funktion (http://vastra.smode-demo.se/signup.php?resend) som jag testade och det mailet kom fram innan aktiveringsmailet som tog 10 minuter på sig, jag ska testa att skapa en användare till och låta bli och trycka på resend...
/Robin
Japp, det fungerar, men aktiveringsmailet tar 6 minuter på sig innan det dyker upp...
#5 ·
Joint
· 2015-08-27 22:39
Tack, Robin. Då låter det som ett icke-problem egentligen. Eller var detta bara tur? Endast en handfull medlemmar har ju reggat sig i år, så visst kan man bli lite fundersam, men det kanske alltså inte beror på själva tekniken ...
#6 ·
Robin
· 2015-08-27 22:44
Tja det kan ju ha funnits ett problem innan, själva systemet skickar ju aktiveringsmail genom en mailserver och om det har den haft problem så kommer det ju inget mail, vi får nog testa om några dagar igen och se om det rullar...
Vet att andra har testat utan att kunna registrera sig bla 70 testade att göra en ny utan framgång.
Jeppe testade för någon vecka sedan och fick aldrig något svarsmail. Jag kan även se i listan att det finns en lång rad konton som har startats men aldrig aktiverats. Frågan är om även dessa aldrig har fått något svarsmail? Det verkar ju som att mejlsystemet inte är stabilt.
Jeppe testade för någon vecka sedan och fick aldrig något svarsmail. Jag kan även se i listan att det finns en lång rad konton som har startats men aldrig aktiverats. Frågan är om även dessa aldrig har fått något svarsmail? Det verkar ju som att mejlsystemet inte är stabilt.
Sen ska man inte underskattta det enkla faktum att dylika mail ofta hamnar i skräpposten och att man därför missar det. Sedan jag huvudsakligen använder Gmail så kommer jag sällan ihåg att hålla utkik i skräpkorgen om jag inte väntar på något specifikt.
Jag kan bara tillägga att när jag försökte registrera mig (sept. 2014) gick det inte med mitt vanliga gmail-konto. Det kom helt enkelt inget svarsmejl, hur mycket jag än försökte (och kollade i spam-foldern). Sen försökte jag med mitt gamla hotmail-konto i stället och det funkade direkt.
#11 ·
Robin
· 2015-08-28 07:23
Japp, skriv in deras mail här så går det ut ett nytt aktiveringsmail till dom:
[link=http://vastra.smode-demo.se/signup.php?resend]http://vastra.smode-demo.se/signup.php?resend[/link]
Det är möjligt att du måste vara utloggad för att göra det, finns troligtvis en knapp för det i adminsystemet med
Jag kan tycka det är minst sagt anmärkningsvärt att Brukarn i egenskap av erkänd tråd-nazist, aka moderator, lägger den här tråden i fotbollsforumet.
Har det uppstått allmän anarki? Var ska det här sluta?
Ähh, jag ville bara att så många som möjligt skulle hitta tråden.
Kanske det funkar att använda resendfunktionen, men systemet blir ju lite drygt om jag hela tiden måste kolla in nyregistrerade användare och skicka mejl manuellt.
Att spamfiltret ställer till det är också en möjlighet. Men kan det verkligen vara så många som missar det? Det är inte bara gmail-konton bland okonfirmerade användare heller.
#15 ·
Robin
· 2015-08-28 09:04
Ähh, jag ville bara att så många som möjligt skulle hitta tråden.
Kanske det funkar att använda resendfunktionen, men systemet blir ju lite drygt om jag hela tiden måste kolla in nyregistrerade användare och skicka mejl manuellt.
Jag tror det har varit strul med mailen, men det verkar fungera nu, så skicka ut dom som är oaktiverade så får vi hoppas att det sköter sig i fortsättningen..
#16 ·
Joint
· 2015-10-16 19:55
Jag testade just att regga en ny användare via Gmail. Fick varken aktiveringsmejlet på första eller andra (resend-funktionen) försöket. Anders RJ hade samma problem för ett år sedan. Drar därmed slutsatsen att Västras forum + Gmail numera verkar allergiska med varandra och det är ju ett jätteproblem då det är den populäraste mejlservern numera. Eller så är bara mejlservern som ska sända ut aktiveringarna knas, men tja, forumet verkar ju ha gjort sitt om man säger så.
#18 ·
Robin
· 2015-10-17 03:36
Verkar ju gått bra ;) om det strular med en viss leverantör tex gmail så har det med mailinställningarna på servern att göra, inte själva programvaran, dvs forumet...
Det verkar som att vi kan köra vidare på forumet, åtminstone tills vidare. Lite merarbete för administratörerna bara.
#21 ·
Joint
· 2015-10-17 10:42
"Makacha" fick inget mejl. Däremot kunde admin visst godkänna användaren manuellt. Något vi får vara tydligare med och kanske skriva någonstans. Men ja, då kan vi ju köra vidare. :-)
Tror min polare försökte regga sig idag men fick inget mail, han vill med till Bollnäs! :)
Tack för att du uppmärksammade saken! Har fixat det.
Tack så mycket Brukarn, du är en klippa!