Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Silly season 2015-2016

Startar upp denna tråd med detta glädjande besked:

http://www.siriusfotboll.se/ante-bjorkebaum-klar-for-tva-nya-ar-i-sirius/

Ante Bb!
Kul och klass finns, men gambling. Likaså känner jag inför Ian.
Trevligt! Får vi tillbaka Ante B i gammal god form har vi en spelare med klar allsvensk klass och en giftig målgörare på hörnor.
Ähh. Jag gillar kontinuitet i truppen även om Ante inte alltid är på plan.
Ante måste vara lite mer orädd då bara. Stundtals ser det ut som att han nästan-hoppar och nästan-tacklar, och så. Och jag förstår honom, med den skadehistoriken. En ödesdiger smäll till och det kan vara definitivt finito. Att han ens spelar elitfotboll i dag är ju en bedrift i sig. Nåja, om Baum-Baum kommer upp till hans tidigare form så har vi sparkapital i nästa års trupp.

Positivt överraskad med denna förlängning ändå, då jag trodde att han skulle dra till Dif eller något och suga ut det sista ur den sargade fotbollskroppen.

Silva skall spela i allsvenskan nästa år, så är det bara. Går vi upp har vi nog goda chanser att förlänga med honom, annars är det nog tyvärr bara att se vår skyttekung som förlorad. Han har varit rätt tydlig med att det är allsvenskan 2016 som gäller.

Nästa år kan vi väl förresten hoppas på Lundbäck? Blir som ett nyförvärv.
Trevligt! Får vi tillbaka Ante B i gammal god form har vi en spelare med klar allsvensk klass och en giftig målgörare på hörnor.

Fast...hur många hörnmål har han gjort?!
Överlägsen spänst men får inte ut så mycket utav den. Tyvärr!
Joint skrev...
Fast...hur många hörnmål har han gjort?!
Överlägsen spänst men får inte ut så mycket utav den. Tyvärr!

Glädjedödare!
38 mål på 67 matcher är ett bra facit för Bambam.
Jag skulle vilja se kontraktsförlängningar med alla som står utan utom möjligen Berg och Ian. Den sistnämnde enbart på grund av de kroniska (?) skadebesvären. :/
Tycker absolut vi ska utnyttja opinionen på den nye Berg dock. Det jag sett av honom i cupmatchen och i U21 har varit lovande. Kerim-look-alike. ;)

Adde har gjort en svinbra säsong. Känns som att många allsvenska klubbar lär ha honom på radarn. Gefle har ju bland annat intresse för Degerfors 23-årige keeper, och Adde är ju faktiskt ett strå vassare än denne. Men samtidigt tror jag inte att Adde skulle vilja dra till vilken klubb som helst, och riskera att få nöta bänk igen. Han trivs nog rätt bra här ändå. Förläng!
Ja förläng med Adde omedelbums!
I dagsläget har vi nio spelare med utgående kontrakt. Av dessa tycker jag det är viktigast att förlänga med Adde, Silva och Moses. Adde har klivit fram rejält i år och kan egentligen bli hur bra som helst. Både Silva och Moses har sina brister, men också spetsegenskaper som är guld värda. I Silvas fall handlar det med all säkerhet om vilken serie vi spelar i nästa år.

Calle, Kim, Figge och Simon Berg känns inte lika viktiga. Skulle det bara handla om känslor är de två första självskrivna, men fotbollsmässigt är jag inte lika säker. Figges vänsterfot är viktig och Simon Berg verkar spännande. Här handlar det naturligtvis också om vad/vilka vi har möjlighet att värva.

Slutligen har vi J Berg och Ian. Den förstnämnde är en bra och lojal truppspelare, men jag ser inte direkt någon utvecklingspotential. I Ians fall behövs det nog tyvärr nästan ett mirakel för att han ska få ett nytt kontrakt. Typ att han kan starta de matcher som är kvar och snittar 4 på fotbollsbloggens betyg.

Apropå ev värvningar, så är det här en spelare jag tycker är mycket intressant:

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/2282

http://svenskfotboll.se/superettan/person/?playerid=7209

Vecchia i BP kanske? Var jobbig mot oss och har sett bra ut andra matcher jag sett (som är typ delar av tre st). Men jag vet inte så mycket mer om honom dock.
Åtvidaberg lär ju åka ur AS och den här killen borde Kim/Tolle ha koll på:

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/person/?playerid=5876

Jag vill ha Pligg!
Absolut, på treårskontrakt!
En kulturbärare förlänger!

http://www.siriusfotboll.se/nytt-tvaarskontrakt-for-kim-skoglund/

Bra!
Finfin förlängning!
Enligt UNTfotboll pratar vi tydligen med Pablo Pinones-Arce. Hmm, han känns väl inte direkt stekhet nuförtiden.

https://twitter.com/UNTFotboll/status/659411851046973441
Kul att få "hem" en upplänning som väl lirat i sirius på ungdomsnivå? däremot kan han väl knappast räknas som något annat än en joker som säkert kan bidra med lite mål om han får vara skadefri.
Känns ju inte som direkt ung och lovande
Kan ju tänkas att man tycker att massiv erfarenhet från spel på högre nivåer i kombination med Siriusrötter kan vara bra att ha i omklädningsrummet och på träning i alla fall. Får Pablo vara hel har han säkert en del kvar att bidra med på planen också.
Enligt Gustaf så ska Kim i stort sätt vara klar för AIK, 18 min in http://bambuser.com/v/5888662
Calle till Gefle?
Med tanke på att Alm än en gång misslyckats med att vinna en titel så skulle jag bli förvånad om AIK inte sonderar marknaden efter en ny tränare. Fan, drar KB blir jag riktigt orolig. Han har gjort ett grymt jobb. Helt logiskt att klubbar högre upp i näringskedjan börjar få upp ögonen för Bergstrands scenförändring i vår före detta "norrettan-klubb".

Jag blir orolig att så pass många spelare (och tränare!) ska avvakta så. Nu vet vi ju iofs inte vilken serietillhörighet vi har 2016 vilket kan påverka utgången en del, men ändå. Sedan att i princip kontraktlösa tränare ska förhandla med spelare är extremt märkligt. Här och nu är första gången under Kim-och-Tolle-eran som jag saknar en sportchef.
Som vanligt turbulens. Kan man inte ge fan i att prata med andra klubbar o media innan serien/kval är färdigt?
Det enda man med bestämdhet kan säga just nu är att fokus i dagsläget ligger på fel saker och att tajmingen är extremt dålig. Vi ska upp i allsvenskan nu. First thing first!!!
Inga Kommentarer Sirius. IK Sirius.
Blir jävligt lack på den där Andersson, sprida rykten precis innan kvalet. Tror karln njöt av att kläcka ur sig det där "ryktet". Vore skönt om UNT kunde göra sig av med karln.
UNT-Andersson sticker på solsemester när det vankas kval. 8-)
Det är nog bara att vänja sig. Ju högre upp i seriesystemet vi kommer desto mer silly.
"Av en säker källa har jag hört att Kim, Vår Sol!, har skrivit på ett tvåårskontrakt!"

Najs!
Joint skrev...
"Av en säker källa har jag hört att Kim, Vår Sol!, har skrivit på ett tvåårskontrakt!"

Najs!

Strålande! Betydligt lugnare. Nu jäklar vinner vi kvalet!
Alla heter Kim!

http://www.siriusfotboll.se/tva-nya-ar-for-bergstrand-och-lagerlof/

Fan vad trevligt! Trodde inte vi skulle höra något innan kvalet var avgjort.
Bra bra!
Härligt!!
Toppen! Trygghet säkrad. Nu kan de börja förhandla med spelare på allvar igen. Fast jag förstår om en del vill invänta serietillhörighet först. :-)
Mycket bra.Tack för det Sirius,Kim o tolle..Nu tar vi mås kullen på Torsdag av bara farten.
Strålande nyheter att Kim och Tolle blir kvar. Känns tryggt att ha dem vid rodret.
BRA !!
Med tanke på tränarcirkusen i andra sektioner de sista dagarna var det extra skönt.
Nu bör det bli 6 år med samma tränare, det lär ju vara ett tag sen.
Nu bör det bli 6 år med samma tränare, det lär ju vara ett tag sen.

Ja, när hände det senast? Kan inte ha hänt så länge jag följt Sirius/levt.
Den där långa Gustav Nilsson, är hans kontrakt utgående? Kärlekshatar han på något sätt.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/56819

Laget just nu:
Lukas
Kalle - Hopkins - OP - Johan
Kim - NBT - CG
Ante - Ante - Kingen

Bänk: Thörn, Maripuu, Lundbäck, Ahonen, Karvan, Kambusi.

Huvva.
Utan att veta så tror jag att det där laget manglar skiten ur nästan alla andra Superettalags nuvarande trupper. Känns som att vi ligger långt fram i jämförelse.
Vad är det för bomb fotbollsbloggen pratar om? Kan väl bara vara något negativt om UNT gottar sig.
Pablo Pinones-Arce? Moses förlänger? Silva förlänger? Adde förlänger?
Deras tidigare "bomber" har ju varit sjukt överdrivna. Mer uppblåst papperspåse.
Ang Brekkans "känsla" att Sirius gått all in i år, och att vi nu får några tuffa år: På vilket sätt har Sirius spelat allt på uppflyttningskortet? Den enda sommarvärvningen vi gjorde var på Simon Berg, som knappast var dyr (förra sommarens värvningar kostade definitivt bra mycket mer). Inför säsongen plockade vi in Ante på två år och Figge på ett år, inte heller det så mycket att blåsa upp. Smarta och nödvändiga värvningar. Till slut når vi också publiksnittet vi budgeterat för, måhända med konstgjord andning.Det stora problemet är alla viktiga startspelare som kan gå gratis nu, men så är det ju alltid för en klubb som våran. Det enda man hade kunnat göra annorlunda för att "safea" vore att sälja Silva innan säsongen. Men hade vi ens ett konkret bud på honom?

Dessutom har vi kvar Kim och Tolle två år till. Vi har visat att vi vill spela en proaktiv fotboll och att vi varje säsong med KB har tagit stora kliv framåt. IKS borde vara ett superhett alternativ för många spelare som vill vidare i karriären.

Och Uppsala. Det här var tredje jippomatchen på Studan de senaste två åren. Denna gång var det för första gången Sirius som var attraktionen. Kvalet gick åt skogen, men nog tror jag många i den här staden fått bättre känsla för Sirius, och kommer tillbaka. Folk börjar nog fatta att Sirius är på riktigt.

Lyckas vi behålla Moses och Adde (ser Silva och Nyström som förlorade) så har vi en väldigt bra grund för att ta hem serien nästa år. Om inte så ser det fortfarande bra ut. Risken kändes större efter förra säsongen att vi skulle pysa ut. Men trots att vi tappade Elliot och Kerim så blev vi starkare.

Slutligen: har svårt att se att budgeten blir densamma nästa år, trots UNT-artikeln. Det måste gå att frigöra pengar efter den här säsongen.
Oförändrad budget iaf. Sedan beror väl det på hur ekonomin ser ut i övrigt? I fjol räddade vi upp det med att sälja Kerim, som KB var inne på. Jag kan tänka mig att bomben skulle kunna vara Kingen till Gnaget? En ghanan ut – en annan ghanan in. Om de tappar Ofori vill säga. Sirius-Kerim fick i dag pris som "Årets nykomling" och det har nog gett ringar på vattnet.

För övrigt:

Silva lär ju gitta nu. Bra lirare, men blandar trots allt och ger. Vill uppåt.

Moses visar nu i kvalet att han nog absolut skulle kunna göra nytta på en del allsvenska mittfält. Lite för ineffektiv avslutare på elitnivå, men har ju sin spetsegenskap i sin styrka. Grym sådan.

Johan har å sin sida en X-factor i sin snabbhet, men lär inte säljas.

Berg? Får hoppa in när man minst anar det (så som i går), men borde försvinna.

Den andre Berg kändes lovande, men gick ju sönder illa kvickt. Borde ändå vara värd att satsa på. Bara att utnyttja optionen.

Ian? Gambling. Har man tålamod att förnya med denne extremt skadebenägne spelaren? Frej?

Calle? Hjärtat i laget, men det kanske är roligare att sitta på en allsvensk bänk/konkurrera i Gefle än att betraktas som reserv i Sirius. Hur som helst för bra för att bänkas på denna nivå, men sista ordet är knappast sagt.

Figge? Gjorde en succéstart på säsongen á la Käck i fjol. Än sen? Känns dock som en rätt given vänsterback i Blåsvart 2016. Free-transfers är alltid attraktiva, men sist han var det saknade han ju elitmässiga anbud i övrigt. Stockholmsbördig så lär väl få anbud från typ Frej, men där är vi ju högre upp i näringskedjan.
Bomb i slutet av veckan enligt UNT.
Har BÅ ledsnat och vänt oss ryggen !?

Laget just nu:
Lukas
Kalle - Hopkins - OP - Johan
Kim - NBT - CG
Ante - Ante - Kingen

Bänk: Thörn, Maripuu, Lundbäck, Ahonen, Karvan, Kambusi.

Huvva.

Förutsatt att Ante Bb får ordning på sina knän är det där en bra elva på superettannivå. Jag är övertygad om att Kim/Tolle kommer att krydda den med några bra namn. Som Landau skriver borde vi vara ett hett alternativ för många spelare. Kanske finns det någon i BP som kan lockas hit?

När det gäller kontraktsförlängningar så ser också jag Silva och Calle som förlorade. Moses känns 50/50 och Adde kanske 75/25 till vår fördel. Han (Adde) är ung och knappast intresserad av att nöta bänk i AS.

Fotbollsbloggens bomb? Inte alls säker på att det handlar om IKS herr.

Det måste väl gå att plocka lite från denna lista?
http://www.fotbolltransfers.com/site/club/155

Nu vet jag inte formen på vissa, men om Adde drar kanske en sån kille som Örlund kan göra 1-2 säsonger och till dess så är Lukas superredo att ta över?

Tom Söderberg hade en knäskada, men om han får ordning på det skulle väl han sitta fint? En annan kille som dragits med skador men som jag gillar är Ivo Pekalski.

Time will tell
Tror knappast styrelsen hade lovat KB en oförändrad spelarbuget om BÅ vänt IKS ryggen.

Ja, elvan håller i dagsläget en ganska bra kvalitet, men det ser förbannat osäkert ut framåt. Antebaum har inte riktigt gått att känna igen i år, kanske med tanke på skadehistotriken osv vilket gör att garantierna är rätt låga. Lundbäck och Ahonen känns fortfarande som påläggskalvar om än att den sistnämnde känns hopplös.

Mittlåset och mittfältet håller en god klass. Hade dock gärna sett en kreativ kraft till på mitten, Maripuu blev ju knappast så som man hade tänkt sig men kanske kan vakna till liv nästa år?

Våra ytterbackar blev sönderlästa i returen mot FFF och Johan hade det väldigt svettigt. Kalle gör sig bäst rättvisa på sin högerkant, varpå en vänsterback måste in. Förlänga med Figge är ju det enkla draget där.

Kulturbärare är ack så viktiga i ett lag varpå Calle känns underskattad. Han känns som en något bättre version av Lövet, som ju fick lämna i fjol.

Lukas gjorde en klanderfri debut senast, men tror det blir som 2014 på målvaktsfronten om han ska stå från start. Med chans på att året därpå alltså blir succé. Nej men, jag gick igenom de allsvenska målvakterna och jag ser inte riktigt vem Adde trots allt givet skulle peta. Stannar nog och då har vi ett bra, hungrigt målvaktspar intakt. Såg att Meisels föreslog BP-Blazevic som en Adde-ersättare – neeeeej, säger jag. För dålig.

Vad gäller ev. värvning från BP anser jag dess skyttekung Seth som en av deras tveklöst bästa spelare i år. Det vore dock inte värdigt IKS som förening att ta in en sådan smutsig människa. KB har stark ryggrad ska ju sägas, så det kanske inte fins på kartan. Det fotbollsmässiga håller dessvärre rätt bra nivå. (Edit: Puh, han har visst kontrakt över nästa år.)
Är det någon som har koll på Anthony Allison jr i Sandviken, har han utgående? Sprutade in mål den här säsongen. Enligt uppgift ska han var snabb, stark och smart forward som är trygg med bollen. Gillar att gå i djupled och är målfarlig.
Dock inte purung - 28 år.
Apropå ev värvningar, så är det här en spelare jag tycker är mycket intressant:

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/2282

http://svenskfotboll.se/superettan/person/?playerid=7209

Superettans assistkung klar för J-Södra.
Allison gjorde 20 mål i år, att jämföra med Sundays 13 i ett lag som åkte ur ... Antar för övrigt att vi har örnkoll på vår samarbetsklubb (?) Sandviken, inte minst då Lundbäck var utlånad dit. Denne spelare känns förresten något skum då han de senaste fem åren tillbringat tiden i diverse nordliga småklubbar?!

Ring Leo: http://www.fotbolltransfers.com/site/news/56901
Jo, jag såg det. En mycket bra värvning för deras del (J-Södra). När det gäller spelare från BP så tänker jag främst på Vecchia och Petrovic. Den förstnämnde har gjort en mycket bra säsong, 6+3 poäng i ett bottenlag. Jag vet inte exakt varför du kallar Hellberg för en "smutsig människa", men jag är för att ge människor en ny chans. Anthony Allison jr? Sandviken har ju värvat Sunday så Allison kanske är på glid?
Lokalvärvning av J-Södra, inte oväntat.

Jag tror det finns stor chans att vi behåller Adde, som sagt, jag tror han hellre är så gott som given i ett topplag i SE än bänknötare i AS, framför allt i det här skedet i hans karriär. Calle tror jag tyvärr kommer dra, bomben där är kanske att man förlänger med honom som ytterback och släpper Figge. En vänsterfotad ytterback måste dock in i så fall, så jag vet inte jag. Moses tror jag kommer dra om det kommer anbud från AS, annars stannar han. Sen undrar jag om nån vill köpa loss Kingen, han har gjort en bra säsong, men försvinner fortfarande i matcherna ibland. Där kan det vara så att han förlänger till 2017, tar ett år till på Siriusmittfältet och sen går han till Ajk.

Jag älskar Ian, men jag tror vi behöver släppa honom. Han är alldeles för skadebenägen och vi har inte råd med spelare i truppen som inte ens har möjlighet att konkurrera. J Berg tror jag är lite 50/50 om han stannar eller inte, lär ju knappast ha några anbud från högre upp och är förhoppningsvis hellre truppspelare i ett SE-topplag än startar i typ AFCVUUtd eller Frejpan. Silva kommer dra, sitter nog gärna på bänken i AS.
Kingen har redan kontrakt till 2017. Finns inga bud i nuläget enligt Kim. Jag kan inte (tyvärr) se att Ian får förlängt. Det går inte att ha en spelare i truppen som bara är i speldugligt skick typ en gång i kvartalet. J Bergs framtid i IKS tror jag beror på vad vi kan få in. Kanske en drömvärvning för GUSK?
Sen har väl Karvan redan blivit uppflyttad och Kyria är nog på gång med. Plus kanske nån till.
Fotbollsbloggen säger att Kingen har kontrakt till 2016.
Jag kikade här:

http://www.fotbolltransfers.com/site/club/55

Karvan tränar regelbundet med A-truppen, men har inget formellt seniorkontrakt om jag har förstått det rätt.

Jo jag vet, men vad jag hört från folk så är det i princip klart att han ska flyttas upp, Kambusi med om jag inte kommer ihåg fel.
Jag vet inte exakt varför du kallar Hellberg för en "smutsig människa", men jag är för att ge människor en ny chans.

Gruppvåldtäktshistorik. Vänder gärna sådana kräk ryggen.
När det gäller anfallare är det ganska tydligt att superettan kräver mer än att i lägre divisioner kunna springa ifrån sina motståndare ( läs Ahonen och Lundbäck). Osäkerhet finns kring fysisk status på både Antebaum och en eventuell Pablo. Prio borde vara att få in en erkänd målspottare som håller för nivån.
Jag tycker dom flesta förtjänar en andra chans, men det behöver inte nödvändigtvis vara i Sirius.
Jag håller med om anfallare, tyvärr växer inte billiga målspottare som håller i Superettan på träd. Då får man antingen ta nån från Div 2-3 eller en gamling som Pablito.
Calle till Örgryte?
http://www.expressen.se/gt/sport/hans-dromvarvning-johan-elmander-34/
Då måste vi få till en klausul som säger att han inte får vara med mot oss :-)
Det är nog omöjligt med tanke på att han sitter på ett utgående kontrakt.
"Angående Sarfos kontrakt så vet jag att det står 2017 på flera ställen, men blev själv uppringd av spelaren i fråga som sa att 2016 gäller." - Fotbollsbloggen
Tittar man på Pablos stats så är det egentligen bara i år som han inte har spelat relativt regelbundet.

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/987

Dessutom en spelare som Kim/Tolle känner utan och innan. Jag säger inte nej om värvningen är möjlig.

-You stink, LaBoot!
-No, I don't! Google my stats!
Vi behöver en ålderman i backlinjen också då. Teddy Lucic kanske?
En hel Pablo och Ante E. skulle göra fler mål ihop än dagens forwards uppsättning.Vi får se?eller inte.
Ante E gör väl inga mål?
jo och fler blir det med en renodlad striker.
3 mål på 25 matcher. Ante E är en assisterare framför allt.
Kenny Pavey som var på tapeten för några år sedan får inte förlängt av AIK och säger till Sportbladet att han vill fortsätta spela samtidigt som han ska ha någon slags uppdrag inom AIK vad det verkar.
Hur gammal är han nu? 45?
Pavey är onekligen en spelartyp som vi har saknat i år. Fotbollsbloggens bomb? :-)

Jag menar att vi behöver en striker som gör gris mål också inte bara upp i krysset.Och Pablo förstår fotboll på hög nivå likt Ante.E.
Noterar att Brännan återigen får samarbetssvårigheter med krafter inom sin klubb och därmed tränar inte Brännan DK nästa säsong.
Udda. Han har ju en rätt lyckad säsong bakom sig.
Verkligen. Äntligen lyckades han ju ta upp seriens bästa norrettan-lag.
sjukt
Jag hörde att han krävde för mkt i löneökning.
Farväl Calle (snyft, hulk..), Berg o Berg
Calle och båda Berg lämnar. Stort tack till framför allt Calle! En sann blåsvart hjälte.
Eller så blev han föreslagen ett i sammanhanget skambud. Ett kontraktsförslag som hintade om att han ses som reserv.

Men tack för allt, Calle! Fin mittback och människa.
Ja Calle förtjänar alla hyllningar men även Berg den äldre. Otrolig viktigt att ha en sådan spelare av hög klass och rutin som sitter på bänken 10 matcher i rad utan att klaga högljutt och sedan går in och kör när han behövs.
Den som skriker Judas när ÖIS kommer på besök nästa sässe får stryk.
Berg d.ä hade väldigt professionell inställning. Credd. Och gjort många vettiga inhopp. Men kändes ändå rätt att gå skilda vägar med honom. Berg d.y såg spännande ut, men då kan man notera ännu en "sommar-floppvärvning". Börjar bli några på rad nu. Silva var dock en lyckosam sommarvärvning.

Ska man vara krass nu så har vi ännu inte tappat någon ordinarie spelare.
"Trion som får lämna Sirius". Rubriken får det att låta som att tre spelare har fått sina kontrakt uppsagda. Vem fan är det som sätter rubrikerna på UNT?
Calle har nobbat Sirius kontraktsförslag, den ene Bergs opinion utnyttjas ej och med Jonte är det nog ömsesidigt.
Väntat men ändå svårsmält. Hade hoppats på att Calle skulle stanna resten av karriären ju.
Calle ska spela, det får han inte i Sirius, då ska han gå vidare. Jävligt synd.
Synd på Calle
Ja jag har sällan några direkta kritiska tankar ang hur KB/TL tar ut för lag osv men i Nyströms fall har jag svårt att se hur de kan välja Hopkins före.
Nyström är bättre fotbollsspelare tycker jag. Kan inte med bästa vilja hitta matcher där han kostat segrar, poäng pga misstag edyl som kostat Nyström platsen.
Med Hopkins....suck! Om jag ska vara ärlig är jag orolig varje gång han har bollen vid fötterna, så där har jag lite svårt att förstå deras val. Det enda man hört att de tycker PH är bättre typ ledare vilket jag har svårt att förstå.

Tack för allt Calle Nyström, bara att kämpa vidare och lycka till.

Alltid gillat JB, vilken lagspelare och tyckt när han hoppat in alltid gjort intryck. Men antagligen för dyr kontra speltid, men oerhört nyttig spelare som med Arneng fört in proffsighet mm i klubben.
Kommer att sakna den långe med den blonda kalufsen och med det stora Siriushjärtat. Tack Calle!
Calle som högerback var ju en positiv överraskning också. Nog för att jag sett han spela där ett par U21-matcher, men han älgade fram så fint på kanten även i superettan. En komplett back, helt enkelt. Med all respekt för Thörn så vill jag trots allt ha in en till försvarare just nu, och det är ju sunt för bredden. Mittfältet står sig ganska chill även fast vi tappat två pjäser där.
Berg och Berg var inga startspelare. Det var inte Calle heller på slutet, men en jävla kulturbärare och hjärta. Svårersatt och grymt saknad.
Så de som fortfarande har oklar status inför 2016 är alltså:
Adde, Figge, Ian, Moses, Silva
Öfk:s förre mittback Robert hammarstedt släpptes av gif Sundsvall nyligen, kanske vore något?
Två andra lediga namn jag gärna skulle se hos oss: James Sinclair och Mattias mete
Följetongen Mattias Mete.
Har ryktats till Sirius varenda silly sedan 2008.
GAIS tappar också
http://sillyseason.se/fotboll/officiellt-kalmar-ff-varvar-starke-hedlund-98047/
Hammarstedt har en ålder och färsk bakgrund som påminner om Calles, fast än värre. Inte en enda seriematch i år och bara fyra starter året innan dess. Han gapar nog också efter speltid, vilket han knappast kan garanteras här. Då hade jag mycket hellre tagit Sinclair, men han har väl kontrakt med ÖFK även nästa år. Ryktas det om att bryta det?

Jag vill däremot slå ett slag för kontraktslöse Fredrik Stenman. Han känner ett "rejält sug" efter några år till med fotbollen, så det blir inte riktigt på tal om att varva ner, får snarare intrycket av att han känner sig fit och pepp. Kan med sina 32 år kännas lite som en sådär Storm/Arneng/Berg-typ, om än att han i sin ungdom visat dubbla fuck-you-fingers till Partizan Belgrad-klacken. Hade ett något skadedrabbat 2015, men gjorde solida insatser som mitt- och även ytterback när han väl fick chansen.
Så här betygsätter Djurgårdens Svenskafans honom: "Spelade endast sex matcher för Djurgården i år, mycket på grund av skador. Men när han väl var på planen gjorde han ingen besviken."

Mete har jag hört är en strulkille som lätt kan dra ner gruppen. Bäva det.

Rawez Lawan stod för 20 inhopp i "Guldköping". Offensiv mittfältare som skulle kunna göra gott för vår offensiv. Nu kontraktslös.

Karl Bohm var riktigt bra mot oss på Ruddalen, men lär väl stanna på Västkusten.

Speaking about the west coast: Wazzup med Kindberg och Bergman i IFK Göteborg? Jakob bör ju ha tagit studenten nu och bör komma tillbaka och konkurrera om en mitt- eller högerbacksplats i Sirius! Det ser jag nästan som min defensiva drömvärvning, men jag ska erkänna att jag har noll koll på hans utvecklingskurva i Blåvitt.
Enligt Transfermarkt.com går Bergmans kontrakt ut vid årsskiftet!
"Position: Försvarare
Smeknamn: Bergman
Född: 2 januari 1996
Längd: 180
Vikt: 67
Moderklubb: Knivsta IK
A-lagsmatcher & mål i IFK: 1 matcher, 1 mål

Alf Westerberg om Jakob Bergman:
– Följsam försvarsspelare med ledaregenskaper, ska spela roll i år.
Kom till IFK: 2013.
Mina styrkor: Positionsspelet, huvudspelet, en mot en."
Sirelius förlänger!!!
Vad är källan på att Ian förlänger? Verkar klart lovande dock utifrån denna artikel: http://unt.se/sport/bergstrand-vill-behalla-sirelius-3975856.aspx Sedan är jag inte så entusiastisk till en ev. Ian-förlängning dock, med tanke på hans skadehelvete.

Väldigt oroväckande att vår nyckeltrio väntar på anbud högre upp i seriesystemet.
Tänk om han finge vara hel efter stabil uppbyggnad under försäsong - finns mycket potential där!
16 starter på 5 säsonger för Ian säger väl allt. Å andra sidan en förmodat billig och spetsig spelare när han väl är fit. Kluven.
Sinclair har blivit tillsagd att han är fri att lämna, läste jag nånstans
Vilket FK pröjsar Ians lön? Försäkringskassan eller fotbollsklubben? Det är ju inte direkt så att han dragit korsband eller brutit ben, utan snarare diverse småskavanker som nog är svåra att ålägga Försäkringskassan.

Åfan, ring JS!
Ian är fortfarande en väldigt bra fotbollsspelare men att han ska vara skadefri en hel säsong börjar man ju tvivla på. Kanske ändå värt att chansa en gång till, det är ju svårt att hitta folk.
Angående Sinclair:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57005

Skynda fynda!
Sinclair har spelat mot Chelsea i Premier League, vilken grej! ;-)
Även om han kanske inte varit något lyckosam i ÖFK så var han ju bra i LSK.
Kalmar och Gefle intresserade av Moses. Men vad f-n Moses, ska du gå till allsvenskan ska det vara till en storklubb annars kan du lika bra stanna i Sirius för vi är snart i allsvenskan ;-)
Ja, det är ju en aspekt som han överväger då han ju så fint säger att Sirius är klubben i hans hjärta. Enligt uppgifterna har han dock träffat Gefle under fredagen, det känns ju illavarslande.
Enligt Meisels uppgifter ryktas Örlund in, och ingen försvarare ska in.
Gävle, suck! Hoppas varje höst att de ska åka ur för att vi ska slippa konkurrensen därifrån.
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57052
Adde till Gävle enligt fotbollskanalen. Vad gör vi nu?
Suck. Konkurrerar han ut Hedvall? Mycket tveksam. Men Sasic drar ju så då kan han ta hans plats på bänken ... Är det värt det? Några tusen mer i månaden och stor risk att få nöta bänk? Tänk om. Snälla.
SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ GEFLE! ÅK UR!
Min (pessimistiska) magkänsla säger mig att Adde, Moses och Silva är förlorade. Ta tillbaka Bylle :-)
Alltså Silva känns skitsamma, men att förlora Moses (som ryckte upp sig rejält i slutet av säsongen) och Adde skulle vara riktigt pissigt...
Tunga tapp alla tre (om det nu blir så), men för ett år sedan tappade vi Arneng, Elliot och Kerim. Inga lättviktare det heller.
Det är inte att jag tror det blir omöjligt att ställa ett bra lag på benen nästa år om vi tappar dessa tre. Men det svider otroligt mycket mer eftersom de här spelarna går gratis och de går (vad det verkar) till ett lag som faktiskt inte är så mycket bättre än Sirius.
Hjärtstannande....

Adde klar för Gefle enl deras SVF forum :-(
Riktigt surt! Kan bli så att Sirius spelar i Allsvenskan 2017 och dessa spelare lirar i Superettan i de skitlag de går till som ändå åker ur nästa år.
Nja inte säger dem något där om att det är helt klart? Dem hänvisar bara till fotbollskanalen
Det är aldrig klart förrän det är klart, som det gamla sillyordspråket lyder.
Hjälp,,,,,,, vill inte åka ur nästa år!
Åka ur? Gimme a break ...
Jag kan säga redan nu att vi inte kommer att åka ur Superettan 2016.
Tron är det sista som överger människan
Så killar tro på laget som vi ska stötta
med ert härliga go"
Viktigast är att signa moses sen silva. Lämnar adde är det trist som fan för han har spelat upp sig. Men jag tror det e lättare och billigare att ersätta en målvakt än dom andra två.
Är det helt åt helvete med Lukas i mål? Jag tror han kan göra det bra.
Lukas känns ungefär som Adde. Det vill säga, det kanske tar en halv säsong att växa in i elitfotbollskostymen. Det är lite på vinst och förlust. Jag har sett honom i U21 en hel del. Han är absolut lovande, och snackar som fan. Påminner lite om en ung Bylle. Vem vet, han kanske är mogen att ta förstaspaden redan nästa år, men oavsett vad måste det ju in en målvakt till. 2015-Adde blir svår att ersätta, men mångas referensramar på Adde är mot när han mer eller mindre kastade in ett par bollar förra säsongen, varpå hans insatser kanske överskattas lite i år? Det finns som sagt många bra målvakter där ute. Att hitta playmakers som passar in i gruppen, spelsystem och allt vad det är känns inte lika lätt.
http://www.gefleiffotboll.se/2015/11/16/presskonferens-klockan-1300/

Jag är fylld av onda aningar...
Blir nog tyvärr att Adde går, däremot tror jag inte att Moses går till Gefle.

Bergman i IFK Göteborg? Jakob bör ju ha tagit studenten nu och bör komma tillbaka och konkurrera om en mitt- eller högerbacksplats i Sirius! Det ser jag nästan som min defensiva drömvärvning, men jag ska erkänna att jag har noll koll på hans utvecklingskurva i Blåvitt.

Han ska tydligen provspela med Örgryte.
Åfan. Ja, det kan eventuellt ha skurit sig mellan JB och KB. Det var ju några år sedan nu, men KB tyckte typ att han skulle sköta sina läxor etc medan grabben mest hade "Fotboll! Fotboll! Fotboll!" i huvudet. Trist om talangen går till en annan superettan-klubb, men sedan kanske han trivs väldigt bra i Götet också. Fatta om Öis har Calle-Bergman som mittlås!
Den här killen hade jag nästan glömt bort:

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/3546

Ser på presskonferensen @ GD.se och Adde är klar. Blä!!!
Jag kan köpa att han vill till allsvenskan, men varför så jäkla bråttom och varför Gefle??? Om man ska försöka hitta något positivt, så är det ju bra att det händer nu och inte i mars. Gott om tid att hitta en ersättare som kan vara med från början. Eller så satsar vi på Lukas och tar in en backup?
Hej då och tack, Adde. Hoppas verkligen du får slippa sitta på bänken.
Gefle var intresserade en längre tid och haft kontakt med Andreas rådgivare sedan i somras. Andreas skrev 3-årskontrakt med Gefle nu. Rent sportsligt ett tungt avbräck. Nu behöver vi ha in en målvakt!
Suck... Gefle...
Jag litar fullt och fast på Kim/Tolle/Olas förmåga att värva en fullgod ersättare. Och tack för de här 2 säsongerna Adde!
Wazzup med den här bilden av Gefle som ett skitlag? Kom igen, de har 10 raka allsvenska säsonger ... Jag delar frustrationen, men våra kontraktslösa vill ju spela i allsvenskan och det får man i Gefle. De må vara ett begränsat allsvenskt lag, men det är ändå högsta serien med allt vad det innebär. Hrrrm, cash.
Håller tummarna för att vi får behålla Moses nu. Gefle dementerade ju det ryktet. Läste på fotbollskanalen för ett par veckor sedan att bland annat norska klubbar har honom på radarn också. Lär väl dessvärre också dra, liksom Silva.
"Nya Gefle", som Andreas pratade om på presskonferensen, är ju förresten ett mer spelande lag under Sandbergs ledning samt att nya Gavlevallen gett föreningen en boost.
Vi har ändå varit förskonade med tapp till Gefle, tycker jag. Antouman, Clage och Petter är ju de enda jag kan komma på så här på rak arm sett över 00-talet.
Vi har väl iofs varit "förskonade" med tapp till alla Allsvenska klubbar. Alla har ju gått till GUSK typ.
Har väl aldrig gillat Gefle något vidare utom då de slår 08-lagen :-D. Adde verkar ha fått en bra utbildning i Sirius. Bra reklam för klubben även fast det är surt att han lämnar. Det finns bra ersättare, varför inte Lukas?
På vilket sätt är det "bra reklam"? Gratisreklam, är vad det är.
Förra året tappade vi ändå två (ok, bortsett Käcks höst) av våra bästa spelare till Djurgården. 1/3 av de våra som nu gått till AS har vi iaf fått pröjs för. Så Kerim-affären var bra, resten - not so much ... Vi har hamnat snett på det om vi blir allas free-transfers-skyltfönster för allsvenska lag. Å andra sidan har vi "aldrig" varit så bra som de senaste två säsongerna vilket ju öppnar upp för sådant här.

Och visst, vi brukar väl inte i regel tappa spelare uppåt så, det är väl typ Hasani jag tänker på spontant då. Men det beror snarare på vår roll i näringskedjan. Inte vanligt att gå från norrettan till allsvenskan t.ex. Nu måste vi stärka våra roll i näringskedjan som vi jobbat oss upp på. Ser gärna att man kritar lite längre kontrakt med talangfulla spelare. Nu visar det ju sig att Kingen är free-transfer efter nästa säsong och då kan man ju lista ut vad som lär hända med honom ...
Längtar tills vi är ovanför Gefle i hackordningen.
Nöt bänk, förrädare
Huh så kan man ju också uttrycka sig. Eller så kan man unna blåsvarta spelare att faktiskt få spela i Allsvenskan, som jag tror att de flesta elitspelare i Sverige har som åtminstone ett delmål. Gefle är ju inte VSK.
Det känns jävligt tråkigt att vi eventuellt tappar vi tre ordinarie spelare + vår älskade Calle utan en krona i ersättning. Har ju inte varit i närheten av att hända under alla år jag hållit på Sirius fotboll. Men det här är väl helt enkelt priset för framgången. Jag tror inte det egentligen finns några alternativ – det är rätt ovanligt att allsvenska klubbar slantar upp pengar för någon spelare. Och så klart vill inte spelarna skriva onödigt långa kontrakt när de vet att det försämrar deras chanser att gå uppåt. Tror helt enkelt inte vi har några möjligheter att få betalt för en spelare som Kingsley – å andra sidan har vi väl inte betalat mycket (eller något) för Kingsley, eller Adde när de kom? Så egentligen lutar jag nog åt att hålla med Nyllet, det är bra reklam för Sirius att vi kan göra spelare bättre.
@bb Mm precis och då kan man försöka ta sig dit med laget som gett en chansen på bekostnad av en spelare med det största siriushjärtat vi sett. Är trött på att önska lycka till till alla som lämnar oss.
Har ju talats om Örlund som ersättare, men jag vet inte. Skulle kanske hellre se någon som kan konkurrera med Lukas på jämna villkor så får vi se vem som blir bäst.
Bylle? :)
Känner egentligen ingenting för Adde. Kom gratis – gick gratis. Petade en ikon, gjorde en halvdålig och en väldigt bra säsong. Det får gå som det vill för honom.

Känner däremot att det gärna får gå illa för Gefle. De är ändå våra värsta konkurrenter på spelarmarknaden. Som Hannibal sa, om vi kunde lägga oss före dem i hackordningen skulle ett rätt stort upptagningsområde öppnas upp.
Reagerade personligt på Nyllets kommentar då det garanterat varit andra tongångar om Thorén eller någon annan bandyjunis gått till en konkurrent. Men nog om det.

Bylle lär väl inte göra comeback under KB:s ledning tyvärr, men en Siriustrupp utan vare sig Bylle är Calle känns fattigt. Nåja, jag hoppas att en sådan som Kim kan kliva fram som en starkare karaktär för han har ändå snart flest matcher i Siriuströjan. Borde ha förutsättningar till att bli vår nya kelgris.

Nåja, jag tror att Claudio är en bra målvaktstränare och han lär kunna kirra biffen. Om det så blir Lukas eller någon annan. Men man bävar ju för en målvaktssituation likt vi hade i superettan 2007-08 innan RiRi hämtades in.
Gefles reservkeeper, som de inför 2014 värvade från Vasalund, Sasa Sjanic är ju förresten kontraktslös.
García, som fick pris som Bästa målvakten i Division 2, deklarerade ju tyvärr att han lägger av efter denna säsong också. Han kanske inte hade psyket för elitfotboll, men stundtals riktigt bra faktiskt.
Blazevic i BP kan vi plocka gratis, men är han verkligen något att ha? I en konkurrenssituation med Lukas? Ja, kanske.

Reagerade personligt på Nyllets kommentar då det garanterat varit andra tongångar om Thorén eller någon annan bandyjunis gått till en konkurrent. Men nog om det.

Jo, men det har väl isf mer med egen produkt kontra värvad spelare att göra. Jag hade varit ännu surare om Johan Andersson gått gratis. Och samtidigt var det inget gnäll på Kimmo när han stack till Kungälv.
Aly keita i öfk sitter på utgående kontrakt

Den här killen hade jag nästan glömt bort:

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/3546

Gissa vilka som är intresserade av honom? Jo just det, Gefle...
Rätt ojämn keeper, Aly K. Men en sköning. :-D

Jag tycker hur som helst inte det är en reklam som direkt gynnar oss. Annan femma om vi får pröjs för förädlingen. Vill inte att vi ska vara ett superettan-topplag dit spelare går en eller två säsonger i sin språngbräda till allsvenskan. Adde såg ju det förlorade kvalet som ett misslyckande, och det må så vara om man är en spelare med höga ambitioner. Men hade ju velat att drivkraften att ta en direktplats 2016 i Sirius hade varit större än att "fuska" sig till allsvenskan. ;-)

Adde - bra målis, beige karaktär. Dock professionell ut i fingerspetsarna.
Jag ser att 2 exgnaget-målisar är kontraktslösa; Tomi Maanoja och den beryktade Daniel Örlund. Ola lär ju ha koll på dessa herrar.
Men det var ju det här med näringskedjan. Lyckade spelare i Superettan kommer alltid att vilja gå uppåt. Och övergångar som Kerims är ovanliga, enda anledningen till att han hamnade hos oss var att han var så skadedrabbad, annars hade han säkert gått raka vägen till Allsvenskan.

Min poäng är att det enda alternativet till att inte tappa spelare gratis är att de inte utvecklas hos oss. Vilket knappast skulle vara till någon fördel. Tror inte klubben kunnat göra ett dugg annorlunda får att behålla de här spelarna, och jag kan väl egentligen heller inte klandra Addes val (även om också jag känner mig sur och bitter).
Jag vill självklart att alla bra Siriusspelare ska fortsätta spela i Sirius tills dom 1. dör, eller 2. blir dåliga. Nu vet jag att i verkliga världen så funkar det inte så, framför allt inte för spelare som inte är egna produkter. Att ha förväntningen att en värvad spelare ska fortsätta spela med Sirius i Superettan när det finns konkreta bud från Allsvenskan är fullständigt verklighetsfrånvänt. Sen kan ni tjata hur mycket ni vill om klubbhjärta och det ena med det andra. Största anledningen till att vi gick till kval är att vi har en jävligt ambitiös trupp, att det då finns spelare som vill högre upp är bara logiskt. Jag håller med Brukarn, vi har tur om vi kan sälja spelare. Sen hoppas jag med såklart, jag hoppas fortfarande på framför allt Moses, men även Silva, men jag fattar om dom drar till Allsvenskan. När vi väl ligger i Allsvenskan, då kommer jag inte se med lika blida ögon på startspelare som drar till Gefle...

tl;dr
Sluta gnäll så jävligt.
Sluta kräva rationalitet från supportrar. Detta är en känslobusiness, yao.
Sluta klaga på folk som klagar BB ;)
Jag fattar väl hur verkligheten ser ut, men jag accepterar den inte för det.
Oavsett hur verkligheten ser ut så tycker jag gott man kan få höra lite glåpord bakom ryggen när man vandrar i väg till en månadslön på 50-60000(?). Det ska väl för fan (ursäkta svordomen) inte passera obemärkt eller bara med lyckönskningar? Tycker jag iaf :)
För övrigt har jag kommit över detta nu och ser fram emot ännu en talangutveckling på elitnivå. Va kul det ska bli :)
Låt oss motverka talangutvecklingen med att värva Pavey, Örlund och Pablo :-)
Judas hoppas han får nöta bänk
Vill man inte ha mothugg ska man inte skriva på ett öppet forum. ;) Nog om det nu.

Fotbollsbloggen säger att det är "Stora grejer på gång på bloggen inom kort!" och jag tänker bara anta att det inte är bilden med Cavani och Bayón som han syftar på. Är det nåt storrykte? Är det storspoven? Vem vet.
Ja men jag vill ju ha mothugg BB :)
Men det kanske inte du vill?
Kanske Andersson börjar skriva på bloggen igen? Det vore ju stort.
@70: Tror inte jag skrivit det nånstans, citera mig gärna i så fall. Har så dåligt minne. ;)
@dissteffe: Mannen, myten, legenden.
Tror inte jag heller har skrivit det BB, men kan vi sluta trolla nu
Tycker det är konstigt att vi inte lyckas förlänga med spelare i tid när dom är unga och på väg upp.Ingen ska vara gratis på denna nivå.Bort med Bosman.
Utvecklar man egna spelare får man i alla fall utvecklingsbidrag. Sen gillar jag principen bakom Bosman, har man inte kontrakt ska man inte kosta. Men det kan inte vara lätt att ligga i mitten av näringskedjan som vi gör, men ändå ha ambitioner att klättra.
Värva backen Erik Sundquist från BK Vargarna. Lovande 17 åring
Har legat i mental fosterställning i drygt en vecka. Tappet av spelare gör mig inte mer munter... Kom med någon dundervärvning nu !!

När det gäller kontraktsläge och Bosman undrar jag varför man inte försöker bearbeta spelarna man vill behålla i ett tidigare skede. Exempelvis OP, NBT och Kingen som har ett år kvar. Dessa vill man ju behålla alternativt tjäna pengar på vid en försäljning. Försök att förlänga sådana kontrakt så att man inte hamnar i samma läge med dem om ett år. Borde ju vara en trygghet även för spelarna. Är man tillräckligt duktig går man ju vidare ändå trots att man har kontrakt såsom Kerim.

Har legat i mental fosterställning i drygt en vecka. Tappet av spelare gör mig inte mer munter... Kom med någon dundervärvning nu !!

När det gäller kontraktsläge och Bosman undrar jag varför man inte försöker bearbeta spelarna man vill behålla i ett tidigare skede. Exempelvis OP, NBT och Kingen som har ett år kvar. Dessa vill man ju behålla alternativt tjäna pengar på vid en försäljning. Försök att förlänga sådana kontrakt så att man inte hamnar i samma läge med dem om ett år. Borde ju vara en trygghet även för spelarna. Är man tillräckligt duktig går man ju vidare ändå trots att man har kontrakt såsom Kerim.

Jag antar att spelarna då vill ha löneökning och med en tight budget så törs man inte. Klart det kan visa sig vara värt det ändå, men man tar ju en risk även om man också får en möjlighet.
Pablo Pinones Arce om framtiden: "Vad händer nu när det inte blir någon fortsättning i Hammarby?
- Det som har lockat mig har varit projekt. Ska jag fortsätta spela fotboll ska det vara en klubb som har ett tydligt mål, som har en plan för att uppnå målet och har en plan för hur man ska använda sig av mig. Som spelare i Sverige lever man absolut ett bra liv, men man tjänar inte så pass mycket att man kan leva på pengarna efter att karriären är över. Så för mig handlar allt inte om den ekonomiska biten, utan mycket om projektet – hur långt kan vi nå med de resurser vi har och hur ska vi gå till väga. Det är intressant för mig. Men vad som händer nu vet jag inte."

Igår ska Moses ha haft samtal med Kim. Jag vill veta vad som sades!!!
Första nyförvärvet! Alex Nilsson från Assyriska. Känns som helt rätt typ av värvning - lite orolig blir jag dock att den första värvningen är mittfältare, för Moses skull. Men förhoppningsvis betyder det inget för hans framtid.
Ivo Vazgec i Ljungskile tog över förstaspaden från den f.d Siriusaktuelle Jonathan Johansson. Nu kontraktslös. Kanske kan vara något? Över 100 superettan-matcher i bagaget och 31 med BP i allsvenskan. X-factor i sina låga utsparkar och bra fot då han var utespelare i sin ungdom. Fyller 30 i februari vilket får betraktas som en målvakts bästa ålder.
Kul att det händer nåt åt andra hållet också. Välkommen!
Se där! Välkommen, Alexander Nilsson. Hans namne hade varit helt okej också: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alexander_Nilsson_(fotbollsspelare)
Känns bra!

http://www.siriusfotboll.se/alexander-nilsson-klar-for-sirius/

Välkommen!

Han gör en del poäng:

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/4918

Välkommen Alexander! Gick ju helt under min radar men litar på Kim och Tolle.
Tycker inte det känns som en rak ersättare för Moses. Vi har ju tappat två mittfältare i truppen (Bergarna) och KB gillar att ha ett brett spektra med mittfältare/offensiva förmågor. 6+4 den gångna säsongen är ett bra facit för en mittfältare. Att jämföra med Moses 5+4. Hoppas att han blir bra här och utvecklats ytterligare.
"Outtröttlig tvåvägsspelare som kan spela både ytter och inner. Löpstark och extremt nyttig"

Så beskriver Assyriska Alex. Låter helt okey.
Lovande med än en spelare med bra syreupptagningsförmåga, vad det verkar. Bra med lite djupledsdriv! Han verkar dock minst lika all-round som Moe. Ser honom kanske ändå mest som en spelare på en kant i vårt 4-3-3.

Intressant citat detta btw: "Han kommer att vara nyttig för Sirius i framtiden och är en spelare som definitivt har allsvenskan i sig den dagen vi kommer så långt." och "Vi har ett gemensamt mål, att spela i allsvenskan." Satsningen fortsätter!
Tänker att han verkar ha ganska mycket gemensamt med Moses. Men hoppas att du har rätt - och om inte låter Alex som en riktigt bra ersättare.
Spetsegenskaper: Moses - stark. Alex - snabb. Typ så jag menade. Fast med det sagt räknar jag också Moe som förlorad.

Men jag tror inte det är den första och sista mittfältaren vi värvar.
Golli skrev ...

ThomasD skrev ...

Jag antar att spelarna då vill ha löneökning och med en tight budget så törs man inte. Klart det kan visa sig vara värt det ändå, men man tar ju en risk även om man också får en möjlighet.

Det förstår jag mycket väl. Men det kan ju i de exempel på spelare jag gav vara värt att erbjuda några tusenlappar mer per månad, förutsatt att man förlänger med något år. Då kan man undvika ha en drös attraktiva spelare med utgående som man får släppa gratis. Risktagning visst. Fast i ex. Kingens fall kan ett påökt som tack för en bra säsong i kombination med förlängt kontrakt vara en god investering.
Här känns det verkligen befogat med ett stort tack! En drömspelare att ha med i truppen.

http://www.unt.se/sport/berg-slutar-spela-fotboll-3979908.aspx

Mer om Alex:

http://assyriska.se/index.php?id=27&articleID=3109

Att döma av de handfull kommentarer som postats på Assyriskas Svenskafansforum så verkar de inte direkt skitnöjda att tappa honom.
Uppsalasonen Asbaghi tar över huvudtränaransvar i Dalkurd. Parhästarna splittras alltså.
Här känns det verkligen befogat med ett stort tack! En drömspelare att ha med i truppen.

http://www.unt.se/sport/berg-slutar-spela-fotboll-3979908.aspx

Verkligen. Stor spelare! Tack, Berg! Värd att erbjudas någon sorts tjänst i klubben. Synd att Siriussejouren sportsligt blev sådär och trist att karriären redan är slut, men men. Fler borde ha lojalitet likt Jonatan.
Nej av kommentarerna att döma verkar det vara en riktigt bra värvning.
Tolle (saxat från UNT): "Vi vill klara av att höja tempot i vårt anfalls- och försvarsspel, och Alex är en spelare som klarar av många maxaktioner på en fotbollsmatch och är beredd att ta många meter i djupled"

Huvudet på spiken! Om man ska säga något negativt om Sirius anfallsspel är det just att omställningarna gått för långsamt. Här har vi kanske rätt man att ändra på det. Jippi!
Några saker:

Nilsson låter som en grym värvning och jag ser honom inte nödvändigtvis som en ersättare för Moses. Kul att en spelare ser att gå från Assyriska till Sirius som ett steg uppåt.

Sen tack för allt Berg! Professionell som fan och gjorde alltid sitt jobb när han fick chansen. Säger en del om både honom och lagledningen att han kan tänka sig en fortsatt roll i Sirius trots att han mest varit bänkad.

Sen apropå pengar. "Ett par tusen" i månaden låter inte så mycket, men vi räknar lite då. OP, NBT, Kingen x 2000 x 12 = 72000 x 1,4 = 100 000 kr. Så att ge bara dessa tre några tusenlappar mer kostar runt 100 000 per år. Då har jag inte räknat med eventuella bonusar. Vi har en tajt budget som det är. Till på köpet måste spelarna vilja förlänga också, med tanke på att det inte är så många spelare som köps i Sverige kan ett längre kontrakt avskräcka.
Och vem fan vet hur vår ekonomi ser ut om 2-3 år...
Ola A slutar som VD ...
Känns inte bra att Ola slutar. Finns det oro i klubben som inte visas utåt?
Gissar att han har bränt ut sig. Väldigt synd är det hursomhelst. Det har känts tryggt att ha Ola som kapten för skutan.
Nja bränt ut sig har han nog inte gjort, då hade han inte suttit i TV eller pratat om nya utmaningar. Han har säkert tröttnat bara på belastningen och vill göra nåt annat.
OK, uttryckte mig lite vårdslöst. Menade snarare på väg mot utbrändhet/för hög arbetsbelastning. Brukar tyvärr ofta bli så inom Siriusorganisationen.
Jonathan Berg har fått jobb som instruktör på Akademin. Det tycker jag var ett glädjande besked.
@Brukarn: Jo det kan jag tänka mig. Tror inte det är ett problem som bara Sirius har dock, framgick ganska tydligt att alla klubbchefer verkar ha extremt hög arbetsbelastning när UNT intervjuade dom i Almtuna, IKS BK och IKS IBK.
Meisels nämnde väl honom någonstans:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57147

Meisels nämnde väl honom någonstans:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57147

Ja, men skrev att han antagligen också är för dyr. Skulle kunna vara ett alternativ om inget allsvenskt lag är intresserat. Såg under den gångna säsongen vass ut framåt men med brister i defensiven.
Fotbolltransfers är kul läsning. GAIS har sju spelare med kontrakt som INTE går ut i år, i en trupp med 30 spelare (på FT.se).
Som av en händelse var Tolle på Karlberg när AIK tränade i går. Förhandlingssurr med Perry? ;-)
Tränade Perry då? Hans lån har ju gått ut.
Oklart, men kanske ville höra sig för med lite referenser om inte annat.

Som av en händelse var Tolle på Karlberg när AIK tränade i går. Förhandlingssurr med Perry? ;-)

http://fb.me/3gRRGUf7n

Kanske ett bra alternativ
Även marknadsansvarig rör på sig. VD:rollen skrotas. Lite osugen på turbulens, kan jag nog säga att jag är.
Ja, organisationen som snarare skulle behöva breddas och förstärkas känns nu snarare oklar och kaotisk. Sedan är jag iofs för om det kommer in en ny marknadsförare. Marknadsföringen av matcher har ju inte minst lämnat en del i övrigt att önska.
Ska ju bli en klubbchef istället för vd och jag tycker nog det är bra.
Han har ju ett spännande cv:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57196

" Den rutinerade försvararen Korede är en kvick och aggressiv vänsterback med stor arbetskapacitet som dessutom har mångårig erfarenhet från amerikanska MLS och andra högstaligor i Europa."

Kanske kan vara något?

Vad befattningarna heter spelar ju inte så stor roll egentligen. Det man hoppas ju är att det är de får ihop ett kompetent gäng som trivs tillsammans, där roller är tydliga, resurserna tillräckliga och Kim och Tolle får som de vill. Då blir det bra.

Nohr var ju klubbchef förr, men är väl nu "support" och "evenemangsansvarig", eller något i den stilen. Som Sutra sade, titel hit och titel dit. Det viktiga är att det är rätt man (eller kvinna) på rätt plats. Men för att inte folk ska bränna ut sig behövs det nog fler som delar på den tunga bördan. Att krympa kansliet är nog inte rätt väg att vandra. Hoppas det blir till det bättre, hur som haver ...

[quote1447946365=kniv-jonas]

Vad befattningarna heter spelar ju inte så stor roll egentligen. Det man hoppas ju är att det är de får ihop ett kompetent gäng som trivs tillsammans, där roller är tydliga, resurserna tillräckliga och Kim och Tolle får som de vill. Då blir det bra.

Håller med om allt utom det sista. En stark klubbchef måste tänka på föreningens bästa med inte bara vad tränarna vill.

[/quote1447956937]
Man söker en klubbchef med spetskompetens inom ekonomi, låter väl vettigt. Vi har ju inte världens fetaste budget.
Håller med Kniv-Jonas där. Ola fick ju mycket kritik, bland annat för att han efter att dottern lämnade Sirius inte var på en enda dam-träning.
Fast å andra sidan har väl han haft ett litet finger med i spelet vad gäller det sportsliga i Sirius herr, lite som en assisterande sportchef till Kim och Tolle? Vilket han troligen inte haft i damverksamheten. Men ändå. Högsta hönsen måste se till hela föreningen och att man drar åt samma håll!
Hoppla!
Enligt Fotbollskanalen vill vi och Assyriska, samt en iransk klubb, värva kantspelaren (främst vänsterback) Olukorede Afolabi O.O "Korede" Aiyegbusi från AFC United, som i sin tur erbjudit honom en förlängning.
Engelsmannen (även nigeriansk medborgare) tillbringade då hösten i Sveriges plastigaste klubb, dessförinnan har 27-åringen hattat runt i tyska fjärdedivisionen, schweiziska och finska andradivisionen, samt fått sin grund på college i USA där han till sist fick spelat nio MLS-matcher.
Värva! Om inte annat så för namnet.
Ryktas lite smått om Kerim, men det mesta tyder på att han stannar. Åtminstone till i sommar.
Du menar inte Kerim till Sirius antar jag? För det hade varit ett fett rykte.
Haha, nä. "Ut i Europa". Tänkte på lite vidareförsäljnings-cash.
Hallå! Händer det inget? någon som vet om någon är på ingång? skvaller?
Vad händer med Moses?
Man (tränarna inkl. undertecknad) räknar ju med att både Moses och Silva gittar. Moses har allsvenska alternativ och intresse i Norge. Tystare kring Silva. Lär bli drag inom kort.
Avdelningen självplågeri: Tittade nyss på repris av Moses nickmiss mot FFF som kunde gett 2-0. Varför, varför, varför?
Ah var finns det bilder från matchen. Har inte sett nåt tror jag.
Målen finns på Fotbollskanalen men inte Moses superchans. Spelade in själv - raderade sedan i vredesmod allt utom sammanfattningen av 1:a halvlek.
Såg i nån livekommentar att det är frostigt mellan Meisels och IKS för tillfället. Om jag får spekulera fritt kanske det handlar om att Kim drogs in i turerna kring Unogård i UNT.
Mittfältare kanske inte är högsta prioritet, men det är en bra spelare:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57361

Tydligen klart att Silva lämnar. Inte speciellt oväntat, men ändå lite trist. Tack!

Intressant att se var han hamnar och om han klarar av att spela på en högre nivå.
Trist, men väntat, med Silva. Men maken på ojämn spelare. Kanske kan vi ersätta honom med den trubbigare men desto mer rutinerade Dragan Kapcevic? Free transfer från ÖFK, men möjligt att han är för dyr i anspråk.
Ahmed Kango provtränar den här veckan med Dalkurd. Fan, jag saknar hans supervår i Blåsvart för några år sedan.

Guskspelaren Deniz Yaldir, med förflutet i Sirius akademi, ska visst provträna med Basaksehirs (topp-4 i Turkiet) U21-lag.
Tror inte Silva kommer att klara sig i AS, om det nu är dit han går.
Fint citat ändå:
"– Det är med lite blandade känslor som jag lämnar. Jag blev lite kär i klubben och i fansen."
Skulle denna kille kunna vara något för oss. 8 mål förra året. Eller är pratet om vad som är bäst för familjen något som tyder på västkust?

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57373
Han vill till Djurgår'n ba'h, men riktigt så bra är han ju kanske inte. En bra och rätt tung superettan-forward i vilket fall. Funkar för mig!
Sirius idag, DIF imorgon. Har ju gått förut. 28 år så det är nog en som ser sista chansen att komma upp nu.
Känns dock orealistiskt eftersom Vaboisarna erbjudit honom ett kontrakt. Svårt att se att vi har möjlighet att erbjuda så mycket mer i pengaväg än den norska klubben och/eller Hallands plastlag, men det är klart, allsvenskan 2017 ligger närmare tillhands här än i Varberg och det i sig kan ju vara en morot. Lex "spännande projekt" ...
varför skriver Gustaf Andersson att det är klart att Moses lämnar? Det är väl inte klart? Att vänta kanske, men inte klart väl?
"Sedan tidigare står det klart att inte heller Moses Ogbu, Carl Nyström, Jonatan Berg och Simon Berg fortsätter i Sirius nästa säsong."
Nä, det är nog att dra händelserna i förväg. "Mer eller mindre klart" vad gäller Moses, väl? Men det är ju inte officiellt. Sist jag läste något om Moses framtid så funderade han ju och så, och skulle även snacka med KB om det osv.
Gustaf Andersson sa ju inför kvalet att det var i stort sett klart att KB skulle gå till AIK.
https://youtu.be/4wD4BxMHarg

:(
KB har sagt att man inte väntar på Moses längre, men jag tror inte att dörren är helt stängd dock. Sen blir det spännande att se var Silva landar, tycker det är intressant att det inte verkar finnas något konkret intresse trots att han är en stabil SE-målgörare.
Jag är väl lite lättköpt kanske, men jag blir faktiskt genuint glad av att läsa Silvas kommentarer i UNT. Blir spännande att se var han tar vägen som sagt, tror som andra att han ändå får svårt att hävda sig i Allsvenskan. Gissar på någon lite bättre europeisk andraliga.

Och som sagt, Moses har väl inte lämnat ännu. Men det borde hänga på om han ändrar sig innan Sirius värvat en ersättare (eller det kanske vi redan har i Alex Nilsson?)
Tolle sa ju någonstans att man ska göra 3 värvningar till. Målvakt, vänsterback och en 10:a/9:a (Silvas ersättare?). Det tolkar jag som att ja, Alex är Moses ersättare. Men som sagt, sista ordet när det gäller Mo är ännu inte sagt.

Andersson på UNT twittrar: "Senaste nytt från Lagerlöf: En forward och vänsterback är prio. Ogbu kan bli aktuell igen i fall man inte hittar någon forward"

En målvakt måste väl ändå vara prio?
Precis, eller är man muntligen överens med en sådan?

Eller blir Lukas ny etta?
Målvakter kan det nog finnas gott om ändå, men värre när det gäller kontraktslösa (tja, inte fan köper vi någon så tillvida spelaren inte heter Ahonen!!!) spetsspelare. Med vår spelidé räknar jag gärna ytterbackar som spetsspelare också. Sedan har vi ju en duglig målvakt i nuläget också, ingen panik m.a.o.

@UNT: Olukorede Afolabi O.O "Korede" Aiyegbusi!?
Vår gamle vän Jernberg är kontraktslös nu...
Så var det med det:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57393

Jag blir inte riktigt klok på den här formuleringen: " säger Lagerlöf och förtydligar att Moses Ogbu inte är helt avskriven under förutsättning att man inte hinner värva en ny anfallare." När är i så fall deadline, och det är väl knappast så att Moses sitter och väntar på vad IKS gör eller inte gör?

Vår gamle vän Jernberg är kontraktslös nu...

Nja, vi har ju redan Kingen och Ante E. Ännu en "lirare" kanske blir åtminstone en för mycket :-)
Aj då, värre än befarat med Björkebaums knä :-(
Man blir inte riktigt klok. Krita med Ian och vi får en spelare med snarlik skadeeländen. Obra i en trupp som enligt tränarna ska bantas men spetsas en aning.

Jaha, ingen Korede. Vänsterback-jakten går vidare. Lät tveksamt med Figge.
Jernet gav inte riktigt järnet (höhö) i Sirius så jag är skeptisk. Men en fin vänsterfot på mitten vore å sin sida välkommet. Fast som sagt inget vi suktar efter. Där finns det ju redan ett par potentiella kreatörer. Då skulle jag nog hellre värva en "städgumma" (en Fredrik Olsson-typ) på mitten, någon att stoppa in och döda matcher med. ;-)
http://www.siriusfotboll.se/ingen-fortsattning-for-erik-figueroa/

Den kom sent på dagen. Kanske någon ny på gång?
Herregud. Men ja, trots allt väntat någonstans. Ny vänsterback kommer.
Undra vad som hände där? Spelade hellre en enfotad högerback på vänstern än att Figueroa fick spela. Så dålig var han ju inte.
Inte riktigt bekväm med dessa beslut att båda han o Nyström i princip fått lämna som spelare som inte platsar i laget.

Vad har de på gång, måste ju vara bättre spelare för att de ska kännas motiverade att låta dessa spelare gå.
http://www.fotbolltransfers.com/site/club/55

16 spelare under kontrakt. Ian, Karvan och Kyria? på g. 3 nyförvärv (mv, vb och fw) in. Det ska nog bli bra det här.

Calle kan ha bett om garantier att få spela, men det har man inte kunnat ge. Eller en lön vi inte har råd med. Kim/Tolle har tagit oss från Div 1 till allsvenskt kval på kort tid, jag är ganska bekväm med deras beslut, även om det svider som fan att Calle lämnar.
Giffarna släpper en massa spelare: Sliper, Helg, Chennoufi och Englund. Kanske något som är intressant och överkomligt?

http://www.svenskafans.com/fotboll/gif/en-rad-spelare-lamnar-gif-sundsvall-542813.aspx
Undrar hur det blir med Ian? Han kan ju i rimlighetens namn inte vara aktuell för någon annan klubb i alla fall.
Sundsvallsspelarna känns absolut intressanta. 3/4 är dock mittfältare. Fast Helg skulle nog passa bra i en ytterroll hos oss. Möjligt att Englund är en lite för klen anfallare för oss, men kan vara en oslipad diamant. Han är ju taggad, enligt egen utsago.

Calle kan ha bett om garantier att få spela, men det har man inte kunnat ge. Eller en lön vi inte har råd med. Kim/Tolle har tagit oss från Div 1 till allsvenskt kval på kort tid, jag är ganska bekväm med deras beslut, även om det svider som fan att Calle lämnar.

Kan väl varit så med Calle och sådan garantier kan man ju inte ge, det jag menade med jag inte var bekväm med de fått lämna är att jag tycker de är startspelare och att få in nya i truppen som är lika bra o bättre känns ju inte så lätt. Men jag litar också på KB o TL, de är troligtvis mycket coolare i denna process än vad jag är, de vet vad de gör, de har de med sin tid i Sirius visa med eftertryck.
Ang sundsvallsspelare: Chenouffi är väl lite av den spelartyp Sirius söker efter, en teknisk spelare som kan spela på vilken som av de fyra offensivaste postionerna. Han kan nog vara bättre än Silva i det defensiva jobbet men är definitivt mindre kall i avsluten.
Helg skulle nog kunna bidra med djupledslöpningar och en fin fot för inlägg och fasta situationer och även långa precisa inkast, men jag kan tro att han kostar en slant i lön.
Sliper är en ganska allround, välskolad spelare, men Kim brukar snarare söka spetsegenskaper.
Englund är inte klen men heller inte så vass på något. Han gjorde ju massor av mål i lägre division men verkar ha svårt att hinna med i SE/AS.
Med tanke på Silvas flytt och Ante Bb:s knän så måste den offensiva värvningen som ska in vara en utpräglad målgörare. Leo Englund gjorde en massa mål i Skellefteå, men som sagt känns han för långsam för högre nivåer.
Smärtar mig hårt att Figge inte fick förlängt.
Även om han spelade sporadiskt under hösten så gillade jag hans "jävlaranamma" inställning. Även om han var back hade han en matchvinnarattityd som jag tror Sirius behöver till nästa säsong.
Nu hoppas jag innerligt att Moses (mot all förmodan) stannar.
Äntligen ett positivt sillyrykte. Jakob Bergman kan vara på väg tillbaks.
Hur gick hans provträning med Öis?
Förutom Bergman ska alltså målvakten Philip Sunell (från division II-laget Skiljebo) samt vänsterbackarna Roman Tello (från Chile) och Alexander Hedman (AIK:s U19) provträna kommande vecka. Mer läsning på UNT.
Fotbollsbloggens twitter säger att flera allsvenska klubbar tackat nej till Moses för att han har för höga löneanspråk.
Om det är sant så kan vi nog definitivt räkna bort Moe i IKS ...
Tolle om den offensiva värvning som ska göras: "Men där är det inte riktigt aktuellt med någon provspelare, då det ska vara en etablerad spelare som går rätt in i laget och ska kunna prestera på nivån" Pablo?
GAIS fortsätter värva: http://www.gais.se/james-sinclair-klar-for-gais/
GAIS blir topp-3 nästa år.
Ja jävlar, men Gais har haft bra lag på papperet förr. Så sent som den gångna säsongen sade ju många topp-3. Göteborgs svar på "Bajen". Jag tror som sagt att Gais viktigaste värvning är en jävligt slipad tränare. Så nja, jag vettetusan.
Nu har de Calle i laget också.
Hopplöst. Ändå kul för Calle att komma till en vettig klubb.
Hoppas för Calles skull bara att konkurenssituationen inte blir densamme som här. Känns annars som ett litet karriärssteg faktiskt, även om vi kommit bättre än Gais två år i följd. Lite sjukt att vi inte ens erbjöd honom ett kontraktsförslag. För övrigt vill jag rekommendera Blåsvarta baksmällans surr med just Calle. Myslysning!
Dock lite patetiskt uttalande till Gais hemsida: "Att få spela där och tillhöra laget med de supportrarna skall bli fantastiskt"
För Calles kännedom skall sägas att dessa supportrar bränner var eller varannan match.
Klart att Calle är medietränad!
Och Moses ryktas in i Södra. Fan att han inte fick pannan rätt mot Falken!!
Vafan ska Calle säga då i sin introintervju? "Att spela framför dessa fans är inget jag ser fram emot, men det blir nog bra ändå."
Det var en pik gentemot hans uttalande "Så ska supporterskap se ut, inga bengaler och sådant, bara kärlek."
Sluta larva dig. Vadå patetiskt uttalande?
Adde till Gefle, Calle till Gais, Moses kanske till Jsödra, Silva drar, Ola slutar, extreme makeover på kansliet, Länsförsäkringar tvekar etc. Vad glad man blir...
Pallar inte börja deppa redan nu faktiskt. Allt löser sig säger vi.
Larv och larv ... Hata Gais :)

Nej varför deppa? Tunga tapp visst, men väntade när kvalet gick som det gick. Vi har fortfarande en (med SE-mått mätt) stark startelva och spelare kommer att komma in.

[quote1449045978=dissteffe]

Nej varför deppa? Tunga tapp visst, men väntade när kvalet gick som det gick. Vi har fortfarande en (med SE-mått mätt) stark startelva och spelare kommer att komma in.

[/quote1449046198]

Tappen förra året var också kännbara. Elliot, Kerim och Runnemo, Löfgren.
Viktigast nu är att några av de yngre tar nästa steg, likt Kingsley och Johan gjorde i år.

Och Arneng.

[quote1449046849=Saemor]

Och Arneng.

Helt förträngt Arneng men inser nu att med hans ledaregenskaper i årets lag, hade vi nog inte haft de poängtappen i slutet, samt att vi hade haft marginalerna med oss mot Falkenberg.
Bara spekulationer men hur som helst en otroligt betydelsefull spelare.

[/quote1449048241]
När vi tappade Arneng, Kerim och Käck efter förra säsongen tyckte jag det var våra tre bästa spelare. Trots det kom vi på bästa placeringen någonsin. I år har vi kvar våra tre bästa spelare Ante E, Sarfo och Oscar P. Möjligen att Adde skulle kvalat in på min topp tre men varken Moses eller Silva. Hoppas på en tung forward så ser plötsligt allt betydligt ljusare ut.
Spännande nyförvärv vi kritat med.

I år har vi kvar våra tre bästa spelare Ante E, Sarfo och Oscar P.

CG är min Kjelledine!
Berätta om nyförvärvet då!
Har absolut ingen aning, men kanske är det han?

http://svenskfotboll.se/superettan/person/?fplid=618974

Nu får de fan släppa namnet!
Kujtim Bala från ÖFK!!!
http://www.siriusfotboll.se/kujtim-bala-till-sirius/

Kul!
Han spelade 20 matcher för ÖFK (2015) varav 17 från start. 1 mål och 4 assist.
Wow! Genast lite gladare...
Redaktionen på ÖFK Svenska fans har följande säsongsomdöme:
Bala ses säkerligen som en försvarsspelare i de flestas ögon, men inte i tränare Potters. Hans offensiva kvalitéer är det stuckit ut under säsongen och vem minns inte Balas första match på arenan? Tre assister och många stämplade nog honom som "nya Barrow" eller "nya Accam". Men efter debuten på Jämtkraft tappade Bala lite fart och var under delar av säsongen petad, och levde tyvärr inte upp till de höga förväntningar som sattes under inledningen av säsongen. Bala ryckte dock upp sig mot slutet av säsongen och spelade in sig i startelvan igen. Extremt snabb och anfallsvillig, men kommer sällan i farliga positioner i offensivt straffområde. Godkänd, men inte mer tyvärr.
Ungefär som Figge då?
Precis vad jag tänkte. Hoppas han kan vara ordinarie hela säsongen hos oss.
Lite utav en vältränad Figge. Håller tummarna.
"Han är snabb, löpvillig, bra en mot en och har en utmärkt passningsfot". Tror han är mer Elliot än Figge.
Är han så bra som vi hoppas blir konkurrensen mellan högerbackarna Johan och Kalle spännande. Kalle tycks ju vara opetbar, så därför är min känsla att Johan kommer att vara mer mittfältare än back om alla tre får vara skadefria. Är Bala inte så bra som vi hoppas kan det bli ett till år som vänsterback för Kalle.
Det beror ju också på hur konkurrenssituationen kommer att se ut på ytterpositionerna. Är Alex en kantspelare? Kan Ian bli skadefri? CG centralt eller på kanten osv.

"Kalle-kritiken" tycker jag är lätt obefogad. Svårt att toppa fjolåret, men fortfarande helt okej i mina ögon. Kanske inte lika spektakulär framåt i år, men det har säkert med direktiv att göra också. (Johan tenderar att bli väldigt offensiv emellanåt). Defensivt sett är Kalle vår bästa ytterback, enligt mig.

"Kalle-kritiken" tycker jag är lätt obefogad. Svårt att toppa fjolåret, men fortfarande helt okej i mina ögon. Kanske inte lika spektakulär framåt i år, men det har säkert med direktiv att göra också. (Johan tenderar att bli väldigt offensiv emellanåt). Defensivt sett är Kalle vår bästa ytterback, enligt mig.

Han fick knappt ens chansen att spela på sin rätta position under hela säsongen. Därför lite orättvist att jämföra 2014 med 2015.
Hoppas Johan får chansen som ytter nu!

Ungefär som Figge då?

Antagligen bättre...

Fast har Johan verkligen missat så mycket i defensiven? Å i vilka matcher tänkte man på att Kalle gjorde något extraordinärt defensivt? Kanske bara är jag som har för lite fotbollskunnande, men jag har inget minne av någotdera.

Hoppas Johan får chansen som ytter nu!

Hoppas inte skulle jag säga, tyckte hans löpningar gav mycket mer då han kom från backplats även om han i teorin kanske borde vara bättre som ytter.
Tänker spontant på ett par heroiska undannickningar på mållinjen när han håller stolpen på defensiva hörnor. Sådant är fan typiskt Kalle. Samt rätt brytningssäker och sådär. Johan är grymt snabb och hotar framåt grymt, men ibland är det inte lika kul/motiverande att springa hem. Knappast så att han lökar, men händer att hans yta blir lite tom ibland kan jag tycka. Priset man får ta av hans finfina offensiv kanske. Men kom igen, Kalle har inte varit så dålig och som sagt, han har fått vikariera på fel ytterbacksplats vilket förstått hämnat hans inläggsspel. Rätt så given högerback i min bok. Johan har potential att spela på offensivare positioner, så som i ungdomen, men samtidigt blir han ibland lite för felvänd där ofta och får då inte ut hela sin snabbhet.
Bala måste väl ändå gå före Johan/Kalle på vänstern?
Det är flera matcher under hösten när man tänkt efteråt att idag var Kalle inget bra och sen går Bergstrand ut i eftersnacket och prisar speciellt Kalle för att han neutraliserat en viss spelare. Så kalle har nog också en agenda att arbeta efter under match som inte är så tydlig för oss läktartränare.
Alltså jag förstår verkligen att Moses vill till allsvenskan, men jag har inte riktigt lika lätt att förstå klubbvalet. Kunde han inte ha haft lite mer tålamod och stannat och spelat upp oss nästa säsong?

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57675

Låt nu detta vara det sista tappet!

Moses svider....svider som fan!!!
Att skaffa en lika bra målvakt som Adde går, även om det är svårt. Att hitta en spelare som gör Silvas 12-15 mål/säsong är ännu svårare. Moses går inte att ersätta.
Tråkigt att Moses drar men det visste vi väl. J-Södra tror jag kommer att få det tufft men det ska bli intressant att se hur Moses klarar sig i allsvenskan.
Mediokert karriärssteg, hade hoppats på något större än så. Av allt att döma hittills lär J-Södra åka ur med buller och bång. En hel del silly återstår väl, men just nu känns de inte så vassa. Må hända att de har ett spel för att kanske gneta till sig en kvalplats – till skillnad från ÖFK som förvisso kan bli naiva, men som i sitt spel och organisation har desto större potential.

Lite tungt avbräck för oss hur som helst, dels lite nostalgiskt men även då han varit rätt central i vårt spel med, sin för nivån, nästan unika "boll-styrka".

Hoppas våra tillskott motsvarar tappen. Minuskontot just nu oroar. Skönt att vi har bra managers som vet vad de sysslar med. Å andra sidan har de gjort en rad floppvärvningar (Bayón, Tanken, Saleh, Ahonen, Maripuu, mf.l) så det finns inga garantier, speciellt inte nu om truppen ska bli lite tunnare som det hintats om.
Men för helvete Moses, J Södra? Dom har väl tänkt att slå långbollar på Moses hela säsongen, blir säkert väldigt utvecklande.
Får se om han är nöjd med karriärvalet om ett år. Riktigt surt i all fall. På forwardssidan skulle man önska att Ahonen får sin kompetens förlöst nästa säsong - det måste ju finnas anledning till att vi betalt dyrt för honom.
Det spelar ingen roll hur väntat det var. Att förlora Moses är tungt. Även om han ersätts av en bättre spelare är det inte Moses. Vi får väl gå upp och värva honom tillbaka.
Kul att se Moses i allsvenskan men valde fel lag som flera tycker.Johan är bra i defensiven ,få misstag där tack vare sin snabbhet delvis.Dock får han väldigt lite hjälp av Hoppkins i jämförelse vad vänsterbacken får av Op.Larssons dilemma är för många dåliga inlägg.Ytterbackar i dagens fotboll bör vara en poängspelare också..Gillar både Kalle och Johan.
Inte konstigt om Kalles inläggsspel brustit från vänster – han är ju högerfotad!

När jag läser Moses-faktan slår det mig att han faktiskt bara gjorde en handfull superettan-mål i år.
Nu spelade han iofs på en del olika positioner i år, men ändå.
I fjol gjorde han åtta mål, då var han uteslutande offensiv.
Fyra ass per SE-säsong.
För nivån är han en ineffektiv avslutare. Minns annars hans 18 mål i norrettan. Fast med det sagt en grym spelare ändå!

För övrigt tror jag inte det är omöjligt att ersätta en 12-15-målskille i Sirius. Med det spelövertag och framspelningar borde det vara ett par strutar till, även om Silva varit vass i boxen.
Även när Kalle spelar högerback så är inläggen av för dålig kvlllite.När vi varvade Silva så skrev jag att han kunde göra minst 10 mål/serie och det gjorde han ju.så det finns ersättare där ute.
"Att se västra sidan så glad" sa Moses om sitt bästa minne när vi gick upp i SE. Blir tårögd. Lycka till Moses, och välkommen tillbaka. Vi gillar dig skarpt!
Hemskt synd om NBT. Först förmaksflimmer och nu epilepsi. Inte silly, men ännu ett bakslag i lagbygget.
Var har du läst/hört det?
^ http://unt.se/sport/siriuskaptenens-allvarliga-sjukdom-4000688.aspx
Sirius borde värva Snorrr Krogsgård
Sirius borde verkligen inte värva Snorre. Han suger.

Sirius borde verkligen inte värva Snorre. Han suger.

Är det verkligen han som suger?
Hahaha.
Det är ju inte mittfältare vi behöver i första hand, men den här snubben är kontraktslös:

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/786

Plöjt igenom sillyträsket. Här kommer en lägesrapport från min sida. Namedroppandet består uteslutande av kontraktslösa. ;-)

Assyriska har fortfarande ett par intressanta free-transfers. Tänker bland annat på Christoffer Brandeborn (han är uttalat less på Jallavallens plastmatta och vill ta steg i sin karriär) och Aziz Corr-Nyang, men främst argentinaren Gustavo Blanco Leschuk (Luca Gerbino Polo, släng dig i väggen!) som gjorde 9+4 på sina 25 (20 från start) matcher i år. Nu när jag läser om honom så inser jag dock att det nog blir snudd på omöjligt då han vill spela på en högre nivå samt att då både AIK och Djurgården visat något slags intresse. Men lägg fram något konkret och hoppas, typ.

När man förs in på Tälje är det inte utan att man blir lite nyfiken på den 97 (!) kg tunge (fördelat på 186 cm) Fredrik Notice - en riktig centertank. Trots sin storlek beskrivs han som snabb och spänstig, och stark förstås. Han ska i kväll provmatcha med VSK. Han gjorde elva mål i år och 15 i tvåan, sedan har han varit i Norge där han nog dock var inblandad i en uppgjord match. Tämligen anonymt klubbregister för en snart 29-årig forward, men man vet aldrig.

En annan kontraktslös centertank i Södertälje är ju den sköne men kanske något mediokre Dinko Felic, som är 198 cm lång och väger 92 pannor. Han har faktiskt nyligen fyllt 32, bara. Skulle spontant gissat på att han var åtminstone 35 år, men nu lär han ju ha ju några år kvar av sin fotbollskarriär. Fast tveksam kvalité, som sagt.

Och på tal om VSK så ska deras hyllade höst-högerkant (högerbacken Simon Johansson och yttermittfältaren Filip Trônet) provträna med norska Raufoss, som spelar i motsvarande superettan. Kan väl vara av intresse här med. Simon har lite av en Johan A-bakgrund, där han i junioråldern gått från anfallare till mittfältare till - ytterback. Vet inte om han är så snabb dock, och då kanske han inte stämmer in på vår kravbild där. Men hur som helst rör det sig om två före detta stortalanger, men som nu i tidiga senioråldern stannat av i sin utveckling. Kom hit och få en nytändning, säg.

Fast anfallare känns som högsta prio just nu och det finns fan några till intressanta kontraktslösa sådana.
Tänker närmast på Erido Poli, 9 mål i Luleå i år, dessförinnan 14 och 23 i Huddinge. Om jag inte minns fel har väl vi haft honom på radarn förr och om han inte t.o.m lirat en U21-match här. 24 år gammal och ger mig lite Silva-förhoppningar! Likaså jämngamle Omar Eddahri i AFCU, 6 mål i år och 8 ifjol, samt Silvas anfallskollega i Akropolis 2012.

Frej har en del kontraktslösa i sin offensiva del, bland annat Runnemo! Kanske läge att ta tillbaka honom, man vet då vad man får. Han må ha dalat lite, men tycker att han håller för nivån iaf. Skulle nog åtminstone i dagsläget hellre ha honom på någon central, offensiv position än Lundbäck/Ahonen.
Annars har de den gamle Eskilstunatalangen (som gick till Stockport en säsong) Adnan Círak, som gjorde 3 mål på sina 13 matcher i år och 8 ifjol.
Jänkaren Sasa Plavsic har ett liknande facit, men har mest fått hoppa in. Kanske inte så mycket att ha då.
Christophe Lallet kanske den bäste utav dem som finns att välja mellan där, men han går ju fetbort efter NBT-tacklingen.

Tim Söderström (född -94) lånade J-Södra in från Djurgården i år och han fick hoppa in 18 gånger, men startade bara 4 matcher. Han lyckades ändå göra en handfull mål.

Jämngamle upplandsbekante Emil Bellander måste också få börja spela matcher, men känns som att han är i lite samma fack som Lundbäck/Ahonen. Eller ja, skillnaden här är att Emil mest varit en allsvensk reserv/juniorspelare, varför han kanske borde söka sig till en lite sämre klubb och få seniorerfarenhet.

På målvaktssidan kan vi ju förresten ta tillbaka Marko. Han kanske inte är så sugen på att komma tillbaka hit och bli reserv, vilket ju kanske är känslan. Då vill jag hellre slå ett slag för Josh Wicks i AFCU. Han har varit väldigt vass utav det jag sett.
Bra spaning.
Så länge Daniel Örlund, Kenny Pavey och Pablo Pinones Arce är kontraktslösa tänker jag fortsätta att drömma. :-)

Tim Söderström, Omar Eddahri och Erido Poli är intressanta och lite mer realistiska namn dock.

Bra spanat som sagt!
Då verkar en ny målvakt vara klar.
http://www.itromso.no/100Sport/fotball/eliteserien/article653468.snd

Oväntat namn, men känns kul.
Bra: Kim känner honom sen tidigare. De värvningarna brukar bli lyckade.

Mindre bra: Han har suttit väldans mycket på bänken.
Jag har verkligen noll koll på snubben men han verkar ju iaf ha erfarenhet.
Skönt namn men känns väl gammal för att man ska hjula fram av lycka.
Målvakter håller till 40! :-)

Kim har som sagt haft honom i BP. Det känns bra.
Några sköna Benny-länkar här. Även om han inte stått så mycket så var han iaf förstemålis när Tromsö gick upp i Tippeligan förra säsongen, så han har rutin från rätt saker.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/norge/article18149922.ab

http://bloggar.expressen.se/orrenius/2012/02/balladen-om-benny/
Klassiska anekdoter. Undra om Claudio/Kim-Tolle kollat så noga på Benny nu eller om det är lite utifrån gamla meriter? Den gångna säsongen stod han nio matcher. Känns tufft för Lukas att konkurrera ut denne etablerade målvakten. Kul ändå, välkommen Benny!
Andreas pingislunga Eriksson
Benny snöslunga Lekström
Så här långt, så känns det inte som vi förstärker på dom platserna vi förlorat spelare. Hoppas verkligen jag har fel!
Fast i ärlighetens namn var det väl ingen som trodde att vi skulle få ett lika starkt lag nästa säsong?
Så här långt, så känns det inte som vi förstärker på dom platserna vi förlorat spelare. Hoppas verkligen jag har fel!

Tycker du har fel faktiskt.

Benny Lekström (i stället för Adde)
Kujtim Bala (i stället för Figge)
Alex Nilsson (allround, men i stället för typ Moses)
Om vi lyckas värva en etablerad målgörare plus en mittbacksbackup så tycker jag nog att det ser ganska bra ut. Jag vill tro att Bala är en bättre spelare än Figge och Lekström tror jag inte är sämre än Adde. Alex Nilsson ersätter inte Moses som spelartyp (vem skulle göra det?), men det är en bra spelare som kommer att bli viktig.

Fast i ärlighetens namn var det väl ingen som trodde att vi skulle få ett lika starkt lag nästa säsong?

Jag tror/trodde nog det. Men finns inga garantier i fotbollsvärld och det gör ju att kvalnederlaget suger ännu mer ...
Sedan har vi ju tappat de båda Bergarna,men där tror jag stenhårt på Karvan och Kyria!

Bala är handplockad då man hade möjlighet att förlänga med Figge så att Bala är bättre känns som ett rimligt antagande. Tror också Benny håller Adde-nivå, men den sistnämnde är ju 10 år yngre och därmed mycket mer lovande. Alex tycker jag är lite av en dark horse. Självklart är Moses-tappet tungt, men vi har en tendens till att kunna överdriva sådana här saker ibland. Det tåls att tänka på att han till slut ändå hamnade i J-Södra och stått för inte allt för mäktiga 9+12 poäng i SE. Alex gjorde därmed fler poäng den gångna säsongen, och det i ett sämre lag. Sedan vet jag för lite om spelaren i sig.
Alex Nilsson klar??? Har jag missat något???
Äh...fick ett hjärnsläpp och trodde för en stund att vi kritat med Malta-Nilsson. Assyriska-Nilsson var det ju!!
Vi kommer inte värva några fler försvarare om man lyssnar på Tolle, vår mittbacksbackup heter Gustav Thörn. Det man nu letar efter om jag har räknat rätt är en offmitt/anfallare, sen ska man vara nöjda. Jag är 90% säker på att Karvan och Kyria kommer flyttas upp, kanske nån till.

Vi kommer inte värva några fler försvarare om man lyssnar på Tolle, vår mittbacksbackup heter Gustav Thörn.

Man ska nog inte ta allt som Tolle eller Kim säger helt ordagrant. Vi har ju både Jakob Bergman och Alexander Hedman här på provträning.

Vad hände med Josef jalil?
Samtidigt har vi också tidigare haft provspelare här som aldrig spelat i Sirius sen dess, så det ska man inte heller dra några större växlar av.

Vad hände med Josef jalil?

Han spelade match och gjorde mål i U19 för några veckor sedan. Han borde väl rimligtvis vara en av de som bubblar under Karvan och Kyria, när det gäller att få ett seniorkontrakt.

http://www.stff.se/match/?scr=result&fmid=3192556

En kollega påpekade att namnet Benny Lekström känns som det är taget från Buster.
Ja, låt oss hoppas att han blir vår Guldfot!
Ibland undrar man över om provspel är ett seriöst provspel eller mest ett sätt för klubbar att fylla på med spelare så man får bra träningar.
Ju fler egna produkter som tar plats i A-laget desto bättre. Dels har de klubbhjärta och dels tror jag det drar mer folk till Studan. Hoppas t.ex. att Bergman är tillräckligt bra för att få ett kontrakt. Vad jag minns gjorde han inte bort sig i div. 1 och förhoppningsvis har han blivit flera snäpp bättre.
@Håwe: Kan vara det, men även ett sätt att hålla koll på lokala/andra spelare som man är lite intresserade av.
Benny Guldfot förknippar jag med dessa två (förutom han i Buster dårå): https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Benny_Mårtensson och https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Benny_Mattsson
Vår målvakts-Benny får gärna bli Benny Guldhandske. :-) "Bra fot" är en överskattad målvaktsegenskap. Lex Isaksson. ;-)
Det är positivt med egna produkter i truppen om de har kvaliteten/potentialen för det. Fyller man ut truppen för utfyllnads skull så är det nödvändigtvis inte så bra. Ja, Bergman gjorde det bra i norrettan, men att kriga om en allsvensk plats är andra bullar och snubben har i Götet inte spelat seniorfotboll mer än en träningsmatch med Blåvitt. Med facit i hand hade det nog varit bättre för Bergmans utveckling att stannat kvar här och fått en hel del seniorfotboll i kroppen. I det där U17-VM:et nötte han ju bara bänk btw.
Då får man säga välkommen!

http://www.siriusfotboll.se/malvakten-benny-lekstrom-naste-man-in/

Hur går det för Silva?
http://www.unt.se/sport/sirius-i-kontakt-med-malgorare-4020747.aspx

Är Kapcevic vår man?
Skulle nog kunna fylla hålrummet efter Silva.
Kul och välförtjänt!

http://www.siriusfotboll.se/a-lagskontrakt-for-karvan-ahmadi/

Härligt!
Framtiden! Gillart!
Har vi råd med Super-Dragan?
Kontinuitet:

http://www.unt.se/sport/tranartrojkan-klar-i-sirius-4022900.aspx

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/3613 Kan han få igång målskyttet igen i Sirius?
19 spelare med kontrakt. Ian på g. Förhandlingar med Bergman och Hedman. Anfallare ska värvas. Det kommer att bli bra det här. Optimist.
Dragans huvudspår är utomlands, säger hans agent, samtidigt som han bekräftar vårt intresse.
Jag känner mig något kluven när det gäller Dragan. Han gör ju bevisligen en del mål, men frågan är om han passar in i vårt spel? Utan att ha någon som helst aning om vad som är realistiskt, så tror jag mer på PPA (Pablo Pinones Arce).
En sjukt snabb spelare att hålla koll på i framtiden: http://vlt.se/sport/fotboll/1.3352533-sa-presterade-talangen-i-sin-vik-debut Kanske redan efter den kommande säsongen.

VSK-högerbacken har för övrigt fått ett kontraktsförslag från en superettan-klubb och enligt Fotbollskanalen är Örgryte och Frej intresserade av honom. Fast ahh ähh, vi har ju två bra killar i Johan och Kalle som kan leverera på den positionen. Kanske overkill. Lägg därtill Hedman och Bergman som också lär slåss om en sådan plats.

Centertanken Notice öppnar upp för VSK men vill ha mer deg och så: http://vlt.se/sport/fotboll/1.3348417-anfallsbjassen-oppnar-for-vsk-fotboll Har inte sett honom in action, men känner att vi behöver någon som kan ersätta Moses styrka.

Jag är annars också rätt positivt inställd till Pablo PA så tillvida han kommer hit med rätt inställning. Gärna snarast möjligen i så fall, rädd att hans försäsongsträning kan bli lidande annars. Tycker att han verkar ha lite lirare/lallare-aura över sig. Hoch-vibbar.
Åtvid intresserade av Astvald och Helg, men de har "köpstopp". Har vi råd?

Aziz C-Y har nu förlängt med AFF.

Admir Catovic kom till danska FC Fredericia i somras. Men någon förlängning blir det inte, skriver bold.dk. En hyfsad forward (kantforward?) som var aktuell för oss för ett gäng år sedan, men som nu har siktet inställt på att fortsätta vara utlandsproffs och har Kallbäck som agent. Har ju dock inte rosat marknaden allt för hårt och Tolle hade ju annars honom i Väsby, så skulle kunna vara en öppning om det nu ändå blir Sverige 2016!
Har Silva något på gång eller slänger han bara ur sig lite random motivations och inspirationstweets?

https://twitter.com/Flacito10/status/676567984064716805
Unge Dido Hussein som var och provspelade med oss förra sommaren har sugits upp av Värnamo, blir intressant att se vad vi gick miste om.

Är det någon som har koll på Tim Söderström som inte fick förnyat av Södra? En anfallare som var riktigt lovande i DIF och ännu bara är 21 år.

Unge Dido Hussein som var och provspelade med oss förra sommaren har sugits upp av Värnamo, blir intressant att se vad vi gick miste om.

Är det någon som har koll på Tim Söderström som inte fick förnyat av Södra? En anfallare som var riktigt lovande i DIF och ännu bara är 21 år.

UNT har tidigare skrivit om att Sirius följer Tim Söderström!

Har Silva något på gång eller slänger han bara ur sig lite random motivations och inspirationstweets?

https://twitter.com/Flacito10/status/676567984064716805

Han har kanske fått ett kontraktsförslag av AFC? :-)
Nej skämt åsido, jag unnar honom något riktigt stort.

All respekt för Husseins talang, men steget från division 3-4 till elitfotboll är stort. Vi har redan ett par unga forwards som förväntas ta steg.
En meniskskadad Bylle klar för UppsalaKurd – som assisterande tränare. Division 4, alltså. Unnar hjälten högre nivåer än så. :-(
Assyriska och Åtvidaberg i kamp om Kenny Pavey? Superettan-klubbar, hur som. Han tränade ju här för ett par år sedan och är en karaktärsspelare, vilket ju ej är att underskatta. Vi har månne haft för mycket finlirare? Känns som en "stänga-matchen"-karaktär. Säger som Moses: Why not?! ;)

ÖSK har tydligen koll på honom:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/58081

Assyriska och Åtvidaberg i kamp om Kenny Pavey? Superettan-klubbar, hur som. Han tränade ju här för ett par år sedan och är en karaktärsspelare, vilket ju ej är att underskatta.

Om jag får drömma lite så släpper vi Maripuu och tar in Pavey! :-)
Hoppas verkligen att han får vara skadefri nu:

http://www.siriusfotboll.se/ian-sirelius-fortsatter-i-blasvart/

Finfin spelare i grunden, vars karriär kantats av skador. Potentiell joker 2016.
Kul. Drömmen är att Ian, Ante B och Ahonen får ordning på torpet och blommar ut nästa säsong...
2 målvakter och 18 utespelare. Då återstår bara två spelare, skulle jag tro.
Bergman ratas, eller han är åtminstone avskriven.
Hedman har ett slutgiltigt kontraktsförslag att ta ställning till, men verkar tycka att det är för dåligt med deg.
Forwardsjakten fortsätter.
Trupplatserna som återstår kanske är "en valfri talang" (Kambusi om det inte blir något med Hedman?) och en etablerad anfallare.

Då återstår bara två spelare, skulle jag tro.

Det kan nog bli tre. Jag är inte säker på att Maripuu stannar.

Det är ju inte mittfältare vi behöver i första hand, men den här snubben är kontraktslös:

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/786

Kanske ändå:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/58144

Eller den här mittfältaren...

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/58120
Spännande. Astvald kan vi kanske licensiera till bandylaget också, om det skulle krisa ... ;-) (Han spelade sin 100:e ÖSK-match med ÖSK Bandy i allsvenskan.)
Dragan är klar!!!
@UNTFotboll: FLASH FRÅN SEMESTERN: Dragan Kapcevic är klar för Sirius. #superettan
Bra med en målgörare! Hoppas att jag får äta upp mina tvivel.
Pavey klar för assyriska...
http://www.siriusfotboll.se/dragan-kapcevic-klar-for-sirius-2/

Välkommen!
!!!
Bra men medelåldern i truppen börjar väl bli rätt hög.
många junisar som knackar på
21 spelare i truppen nu. Jag antar att det blir en till. Kanske två om Maripuu lämnar. Ta tillbaka Viktor Lövgren (kontraktslös) som försvarsbackup.

Det händer grejer hela tiden:

http://www.unt.se/sport/sirius-varvar-ytterback-fran-aik-4032888.aspx

Nu känns truppen hyfsat färdig va?
Det här kommer att bli bra som f-n! Starkare trupp än förra året! Mot allsvenskan (ursäkta min kanske omotiverade optimism, det blir så ibland efter ha druckit ett synnerligen gott vin :-D)!

Det här kommer att bli bra som f-n! Starkare trupp än förra året! Mot allsvenskan (ursäkta min kanske omotiverade optimism, det blir så ibland efter ha druckit ett synnerligen gott vin :-D)!

Har också druckit gott vin, jag däremot har känslan att vi förlorat i spelarmaterialet. Vi har förlorat spetsen är jag rädd. Framförallt, tror jag det är en försvagning på målvaktssidan. Hoppas verkligen jag har fel.
Försiktigt optimistisk, hänger lite på dels om Ian och Ante får vara skadefria och dels på om nyförvärven kan prestera. Grundtips blir i alla fall att vi kommer att slåss i toppen!
Största förlusten är Moses tätt följd av Adde. Benny och Dragan har rutin, sen har vi plockat in talang. Ser inte att vi är svagare än förra sässen.

Jag undrar varför Silva inte är klar för nån klubb än? Blir det AFC måntro?
Snacka om nedköp att gå till AFC. Snälla Silva hellre Dalkurd
Tycker att det är märkligt att Kim Skoglund förlängde till 2017, jag tycker att han är en klart godkänd Division 1 spelare, men inte mer än så! Vill Sirius egentligen ta steget upp till Allsvenskan?
Herregud.
Kim har varit så gott som given fem säsonger i rad. En kulturbärare, en mittfältsgeneral och en underskattad spelare. Och inte minst en bra medspelare. Levererade den gångna säsongen i nivå med Moses. Tyckte han var som bäst i sin defensivt droppande mittfältsroll, då våra ytterbackar fick fria tyglar. Klart godkänd superettan-spelare i mina ögon.
Tio oneliners och sedan denna analys. Välkommen till forumet, "den lille".
Kim är en hyfsad passningsspelareoch han lyckades ju även stänka dit några bollar den senaste säsongen, problemet är att han drar ner tempot för mycket. I mina ögon ska han inte vara ordinarie i startelvan! Det kanske var bra att han fick förlängt med klubben, han är trots allt en bra symbol för Sirius. Jag ser dock hellre Maripuu från start 2016!
Kim är inte den snabbaste och rätt ojämn men har i alla fall siktet inställt framåt. Dessutom är han en kämpe i alla lägen. Maripuus passningar går 9 av 10 bakåt eller i sidled. Försiktigaste spelare jag sett i en Siriuströja.
Jag är för kim i Sirius men Håwe har du glömt F.olsson där gick 11 av 10 bakåt.
Men Olsson var en städare av rang som slet enormt. Han sprang lika mycket under en match som Maripuu gjort under hela säsongen.
Jag såg tendenser att CG kanske kan bli en ny Olsson. Gillart.
Med Kim vet du vad du får och det är 100% i alla lägen, ibland får jag mer gråa hår än det jag behöver av hans spel i vissa lägen, men han inställning överväger det överlägset, sen gör det ont att möta honom och sådana behövs alltid på plan. Han gör def inte bort sig i SE.
NM vet jag inte vad han vill med sitt spel när han får chansen, aldrig sett en spelare vara så otroligt rädd att ha bollen, känns som han verkligen inte vill vara med. Killen har ju en passningsfot så han är ett mysterium.
Nä Kim S ska alltid vara med, även det att jag som sagt kan få hybris på hans otajmade tacklingar utanför egna straffområdet. Men smäller gör det och det gillas.
Att springa mycket och slita gjorde Olsson men vann aldrig boll.Kim bättre i allt där men det spelar ingen roll nu då fotbollen har utvecklats.CG var våran bästa spelare under året tycker jag,sedan ante och OP.Får se om någon av dom nya slår in sig på nästa års lista.
CG bästa spelare under året? På riktigt? Vi måste ha sett olika matcher i paralella universum.
Svårt att säga någon specifik bästa spelare sådär. Tycker framför allt att kollektivet varit bäst. Adde var jävligt bra i målet denna säsong, backarna genomgående bra men med en del individuella misstag, Kingen tycker jag varit en av våra bästa, likaså Ante, Silva och Moses om än att sista duon varit ojämna. Skulle jag peka på en enskild spelare skulle jag nog ändå säga Kingen – ett nav i vår offensiv.

CG:s avslut får jag tuppjuck på, men tycker att han hittat rätt på mittfältet och sliter på bra där likt Kim.

Maripuu måste leverera mer, annars är det lika bra att komma överens om en ömsesidig uppsägning, men jag kan tycka att hans sidledspass är bra. Sett några U21-matcher då han breddat ut till yttrar på ett tilltalande sätt. Kan finnas potential, men måste bli rejälare.

Ont att möta Kim? Ja, kanske, fast ändå har han bara fått mellan 1-4 gula per säsong och aldrig något rött i Sirius. Rutinerat.
I GA:s krönika om Sirius favoritskap framgår det att Maripuu har fått tillåtelse att hitta en ny klubb.
Ex-blåsvarta rör på sig: Carlos G-M till AFCU. Och Sosseh joinar iranska Siah Jamegan, liksom superettan-spelarna Korede Aiyegbusi och Kyle Konwea.
Runnemo har förlängt med Frej
ÖFK ute efter att köpa Ljungskiles Ken Sema. Shit vad bra han var på Studan i år.
Alltid välkommet när bra spelare försvinner från serien. Östersund har ju redan värvat Ghoddos från Syrianska.
Hur gick det för Jakob B fick han kontrakt eller drog han vidare?
Saman Ghoddos var en av seriens bästa mittfältare så det är även det ett välkommet avbräck!

Björk? Han valde studierna före fotbollen – och flyttade till Linköping. Det var rykten om att han skulle ta upp fotbollen där i division 2, men det har inte hänt såvitt jag vet. Trist – javisst.
Tror det var Bergman som åsyftades och han fick väl inget kontrakt om jag fattat saken rätt.
När jag stirrar på Dragans stats får jag lite känslan av att han överskattats. Folk och media målar upp honom som en skyttekung, målgarantör, snabb, stark, ja. t.o.m teknisk! Låter som värsta drömvärvningen, enligt GA. Faktum är att han under sina 7 säsonger i Sverige endast gjort mellan 3-7 mål i division 3/superettan/allsvenskan. Med undantag för den senaste säsongen då han i seriens bästa lag gjorde 10 mål då, och första året i Brage då han gjorde 12. Hans förra och förr förra superettan-säsonger (5 mål) är direkt svaga med nedflyttning som följd.

Missförstå mig inte, jag tror ändå att han kommer leverera, men jag är inte säker på att han är den där superfrälsaren. Ska dock bli intressant att se vad han kan åstadkomma här, och han har alltid varit bra mot oss så det kan ju bedra en del i ens omdömen om honom också. Känns som vi får en ny dimension i och med att det är vår första relativt nickstarka anfallare sedan Baum-Antes glansdagar. Borde kunna rendera poäng till så väl honom som våra ytterbackar. Hoppas jag.

Bättre/sämre än Silva? Återstår att se ...
Äh..Björkebaum gör 18 mål. Proppen ur!!!
Vem är egentligen snabbast på Studan?
Då: Arnesson.
Nu: Andersson.
Bubblare: Ian, Ian, Ian, Ian.
Vart drar Jakob Bergman nu då? Gusk? Frej?
http://www.fotbolltransfers.com/site/player/1289 bra spelare
Silva till Giffarna? Hoppas iaf att han får chansen i Allsvenskan.

http://www.st.nu/fotboll/allsvenskan/uppgifter-skyttekungen-som-gif-sundsvall-jagar
Känns skönt att han är kär i oss
"Stefan Silva älskar oss - Västra Sidan"

kanske vi får sjunga när vi möter Giffarna i cupen.
Giffarna känns ju knappast som ett uppköp.
fast de spelar väl ändå i allsvenskan? de spiller möta Dalkurd och AFCVU
Högre nivå och högre lön.
Dock: AA till Gefle, Ogbu till J-Södra och nu eventuellt Silva till Giffarna. De får samtliga kötta allsvensk bottenstrid, är väl känslan. Jag trodde möjligen på lite större karriärssteg bland dessa herrar. Allsvenskan är ju dock ett större skyltfönster och de kanske får stora roller i sina lag. Jag menar: En startplats i ett lag på nedre halvan kan nog rentav väga tyngre än en förmodad bänkplats i ett lag på övre halvan.

Silva-Hasani är ju annars ett anfallspar jag hade velat sett i Blåsvart.
Ajaj, Kerim kanske allvarligt skadad. Där rök kanske en möjlig vidareförsäljningsbonus för Sirius.
Den är väl kvar om han säljs oavsett? Hoppas han klarar sig bra. Unnar honom inget ont
Jag menar att en försäljning förmodligen inte blir av denna säsongen och i och med det kommer Sirius inte att få in några pengar på det.

http://www.fotbolltransfers.com/site/player/1289 bra spelare

Är inte det lite av samma spelartyp som Dragan?
Jo, men tycker nästan att Sirius istället skulle ha satsat på Felic.
lol
Sirius lär inte värva några fler spelare om inte nån lämnar
J Södra jagar Maripuu och miljardärer på väg in i Dalkurd. Det rör på sig...
"Jagar" kanske är att ta i.

Enligt Fotbollskanalen visar Jönköpings Södra och Varbergs Bois intresse.

"– Jag kan säga att det finns lite intresse, utan att jag vill gå in på klubbar. Men det är inte jättejättenära något nu, säger Maripuu."

Och Dalkurds miljardärer lät väldigt oklara. Det är klart att det finns rika kurder som kanske är sugna att pumpa in stål i deras nästan-landslag, men från prat till handling återstår det ju en del. Speciellt när affärsmannen/männen ifråga håller till i Irak. Dalkurds silly imponerar inte någonstans, så de kan nog behöva lite investeringsmedel för att inte trilla ur direkt.
Låt Maripuu gå och ta in Astvald, Helg eller Sliper som alla är kontraktslösa.

Maripuu får nog gå men man vill nog att ngn tar över lönen
Lät som vi inte kommer ersätta Marpan om han drar, vilket han får göra för klubben. Frågan där är väl hur pass het han är på marknaden med tanke på hans speltid förra sässen.
Både J-Södra och Varberg verkar vara intresserade av honom.
http://www.fotbolldirekt.se/2016/01/08/lyckades-aldrig-i-aik-nu-kan-han-hamna-i-allsvensk-klubb/
Va segt det går för Sundsvall att signa Silva.
Silva får gärna komma tillbaka för mig, men då kanske med sänkt lön
GAIS fortsätter värva
Silva ska tydligen provträna med tyska Saarbrücken en vecka.
Länktips (tyvärr på tyska): http://www.bild.de/regional/saarland/1-fc-saarbruecken/saarbruecken-buhlt-um-aufstiegs-knipser-44178664.bild.html
"FC Saarbrücken spelar i Regionalliga Südwest, vilket är den tyska fjärdeligan"
Så länge han inte hamnar i Superettan så får han spela var han vill.
Jag tycker dock att den tyska klubben verkar fet, och de ser ju ut som Sirius!

http://ultras-tifo.net/match-reports/2961-1fc-saarbruecken-vfr-wormatia-worms-081114.html
Mäktigt.
Snygga färger! Är det sant att giffarna vill ha honom så kan jag nog ändå tycka att det vore ett märkligt karriärsteg.
Jahaja....
http://www.fotbollskanalen.se/superettan/avslojar-silva-klar-for-gif-sundsvall/
"– Jag kommer ta ett beslut om framtiden i dagarna, säger Stefan Silva till Sundsvalls Tidning."
Då var det klart: http://www.fotbolltransfers.com/site/news/59336

Något underligt karriärsteg, liksom Moses men tack för den här tiden och lycka till. Ni finns i våra hjärtan
Det är inte omöjligt att både Moses och Silva spelar i en lägre division än Sirius säsongen 2017.
När vi ändå tappar spelare så hade man ju unnat dem några snäpp högre upp i näringskedjan.
Gefle, Giffarna, J-Södra ... Samtliga tre klubbar är lag för den nedre halvan. Må hända att Gefle kanske kan bli ett mittenlag, men J-Södra känns sämst.
Vi har skickat en handfull allsvenska spelare nu och det är inte illa pinkat, ett nytt fenomen för vår del. Samtidigt helt i sin ordning när man kommer femma som nykomling (efter en rekordsäsong i division 1) respektive kryssar allsvenska kvalmatcher.
Men så länge vi gör nya spelarfynd, så är det lugnt. Misstror icke! Och skönt att veta att våra talanger har kontrakt över tid.
Assyriskas elva börjar kännas som en av seriens vassaste, men skralt på bänken so far. Tvärtom i Gais ...
Toppgängen känns rätt givna i superettan. GAIS, Halmstad, Assyriska. Hoppas vi kan vara med o leka.
Äh, vi kör över ALLA ;-)!
Vi kommer att vara med i klungan som bildas bakom de där tre lagen.
Tror Sirius kommer satsa på att nå högre arbetskapacitet, rakare spel och mer distinkt box-spel i år. Hej då Mini-Barcelona. Hej Mini-Tyskland. Halmstad-Sirius 1-7.
Åh jag dreglar när jag tänker den tanken...
http://www.unt.se/sport/anfallare-pa-vag-att-lamna-sirius-4088806.aspx
Yes, hörde tisslas om att det var klart t.o.m? Vet dock inte om jag håller med om att Lundbäck "ligger lite efter de andra han konkurrerar med" (grundat utifrån vad jag sett). Jag menar, vem mer än Ahonen konkurrerar han på allvar med? Antebaum, visst, men han är ju skadebenägen. Dragan känns given som central forward, men man kan inte räkna med att han kan spela 30/30 matcher. Därför ser jag gärna att det blir ett ytterligare lån av det hela, för att sedan eventuellt ta hem honom i sommar. Förhoppningsvis som en bättre spelare. Men visst, grabben behöver speltid. U21-serien i år är ju dock av betydligt bättre dignitet än fjolårets. Men, men …
tycker det är synd att släppa spelare när vi har så många skadebenägna....
Så var det med det:

http://www.siriusfotboll.se/jonathan-lundback-lamnar-sirius/

Med tanke på AnteBb:s något osäkra status och att Ahonen ännu efter en och en halv säsong inte har visat tillräckligt, så tycker jag att man bör tänka efter riktigt ordentligt om inte en renodlad anfallare ska tas in. Om inte Dragan levererar eller (gud förbjude) blir skadad så ser det lite tunt ut.
http://www.vk.se/plus/1634616/brot-superettankontraktet-gar-till-team-tg?pak=oyHBgLKCTF79P8AEnUCBHDuPgsbrA%2F2dS%2Fy3pkgu2VflI___PR3w%2F8kyBe6emexg%3D%3D
En fråga från en ovan. Ang medlemskap 2016 västrasidans årskort
Kommer det att säljas in i mars?
När Spelarna spelar boll med fart lyser Sirius stjärnor klart!
Fel tråd mona!
Men det kommer som vanligt vara så att i samband med och efter västra sidans årsmöte i mitten/slutet av mars går det att köpa medlemskap för 2016.

EDIT: aha, du kanske menade säsongskort för fotbollen. se svar i joints inlägg nedan
Håller som sagt med om forwardsoron.

@Mona: Här finns säsongskortsinfo: http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?94283.last
Assyriska lånar nu dessutom in sydkorean från Djurgården. Assyriskas kortsiktiga satsning känns all-in. Allsvenskan 2017?
Hade inte de väldigt ont om pengar förra året? Nu utmanar de ju Halmstad och GAIS ordentligt.
Jo, det hade de ju. De satsar/resonerar väl likt IFK Göteborg ... Ett högt spel på att spela.
Inte helt oväntat:

http://www.fotbolltransfers.com/site/news/60348

Dock smått obegriplig säsong för Figge. Han gjorde ju en fantastisk vår, sedan dalade han lite men vafan, visst måste det varit något personligt?! Vill dock poängtera att jag inte skulle byta ut Bala mot Figueroa. :-)
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/60595

! ?
http://www.kuriren.nu/sport/piteas-dromvarvning-backade-ur-i-sista-sekund-8740919.aspx
Succévärvningen.
Superettans dyraste truppspelare som det ser ut just nu. Man hoppas ju på att han kommer igång bättre men han tar aldrig riktigt chansen när han får lira.
"– Det är flera klubbar som har visat intresse, men Daniel har tackat nej till de förslag han har fått än så länge. Hur som helst tycker vi att han behöver speltid, säger Sirius tränare Kim Bergstrand."

Vi har släppt iväg Lundbäck och verkar villiga att även skeppa iväg Ahonen. Lägg till Ante Bb:s opålitliga knän och jag undrar om inte Kim/Tolle har något i bakfickan?

Släpp Ahonen. Men han verkar inte så sugen på att släppa Sirius, eller sin lön kanske, rättare sagt? Det verkar som att han på sin höjd kan få spela andrafiolen i årets Sirius, d.v.s några inhopp i slutet när Dragan tröttnat kanske. Sedermera än lägre i bänkrangordningen när Antebaum är fit for fight. Å andra sidan har vi ju redan släppt Lundbäck, som i mina ögon är en mer lovande forward, så vi kanske ändå ska behålla snubben och hoppas att han äntligen kan få snurr på grejorna. Det finns ju dock spelare i serier nedanför som inte skulle göra det sämre. För visst behöver vi inte tunnas ut ytterligare på anfallssidan. Dragan, Antebaum, än sen liksom? CG som forward klarar jag inte av att se, men han gör det bra på mittfältet ska sägas.
Då blir Dalkurd att räkna med i år då men plånboken betyder inte allt i sport.
Hade lite naivt hoppats på att Dalkurd skulle bli ett topplag först nästa säsong. Nu är det 4 lag som slåss om 3 platser.
Sista sillymånaden inledd och jag tycker fortfarande att det finns en liten orospunkt i truppen. Vad händer om Dragan går sönder? Visst, vi har Ante Bb, men han har om jag förstått det rätt ännu inte gått in i full träning. Håller hans knän? Vi har även Aho, men dels verkar ju Kim/Tolle tycka att han ska få matchträning på annat håll och han har även oerhört mycket att bevisa om han blir kvar. Utöver det finns det inte speciellt mycket av strikers i truppen. En väldig massa bollskickliga mittfältare och yttrar, men inga renodlade anfallare. Så om vi bortser från tråkiga saker som ekonomi och verklighet; bring on a striker!
Pablo lägger av, kroppen verkar säga ifrån. Trist för honom att behöva sluta såhär, när han uppenbarligen velat fortsätta satsa. Samtidigt tur för oss att vi inte landade honom som vår strikersatsning.
Kingsley förlänger till 2018!

http://www.unt.se/sport/darfor-forlanger-sarfo-med-sirius-4142030.aspx
Härligt, nu är jag glad igen! :-)
Fantastiskt, hade jag aldrig trott! Stort av Kingen!
JAAAA.
Trodde jag aldrig.
Väldigt stort! Om hans utvecklingskurva fortsätter blir jag förvånad om han inte blir köpt.
Wow!!
Fantastiskt överraskande! Klok ung man.
http://www.unt.se/sport/sirius-nara-annu-ett-nyforvarv-4156579.aspx
Kul! Gillar satsningen på egna produkter.
Han blandade och gav som högerback i dagens match. Ogillar av princip ifall vi ska hålla på och värvar spelare mitt i den ekonomiska kris vi väl ändå befinner oss i? Sedan har vi väl ytterbackar så det räcker? För övrigt annars kul att få tillbaka Bergman, vars pappa väl också var en duktig spelare i Sirius Bandy när det begav sig.

Sedan har vi väl ytterbackar så det räcker?

Bergman är väl även mittback och där har vi inte lika många alternativ.
Välkommen tillbaka!

http://www.unt.se/sport/klart-forsvararen-far-kontrakt-4157490.aspx

[quote1458114483=Joint]
Sedan har vi väl ytterbackar så det räcker?

Bergman är väl även mittback och där har vi inte lika många alternativ.

[/quote1458118273]

Är i grunden mittback, men unga mittbackar brukar ju ofta få spela ytterback.
Har väl inte spelat mittback sedan han var 15 år? Var även högerback i går. Men visst, då har vi tre reserver till OP-Hoppe då. På ytterbackarna har vi lika många reservalternativ.

Men men, systemfel att värva i denna tid. KB har ju sagt åtskilliga gånger att det inte finns utrymme i spelarbudgeten för fler nyförvärv. Tjäääna. Vi satsar oss ut krisen!! Allsvenskan, bära eller brista … Sirius-style.
Enligt artikeln i UNT verkar det som Bergman åtminstone inledningsvis ska vara utlånad till Gamlis. Kan det vara så att Sirius och Gamlis kommit överens om att Bergman får betalt av Gamlis under tiden han är utlånad? Om så är fallet drabbas inte Sirius ekonomiskt. Men det är ju klart, tar han en plats i A-laget får väl Sirius pynta. Vad vet jag.
"Jakob kommer liksom våra övriga unga spelare ha ett prestationsbaserat upplägg, säger Thomas Lagerlöf."

Bra att vi nu har 22 man i truppen (två spelare på varje position).
nej....nej, nej, nej...!
http://www.unt.se/sport/sasongen-over-for-ante-4157906.aspx
Helvete! :-(

Hur ersätter vi Ante E? Spontant känns det som att där rök avancemanget...
Så jävla tungt. Helvete.
Japp, nu får vi svårt att gå upp i allsvenskan. Fast å andra sidan, Ante har väl i nästan varje match bytts ut vid typ 65-70 minuten?
Kommer Ante att belasta Sirius ekonomi eller är det försäkringskassan som gäller?
Nooooo. Jävla fan skit helvete!
Han borde ju rimligtvis bli sjukskriven. Tungt tungt tungt...
Jaha, det var det det.
Tycker mycket synd om ante,kan vara det sista vi sett av honom i matchkläder.Hoppas jag har fel.
Jag är hellre hejarklack åt det gäng vi har än att hejaklacka till sig fler nyförvärv. Visst, den allsvenska satsningen är redan gjord och det kanske är lika bra att löpa linan ut? Men jag känner ändå ett starkt obehag inför denna do-or-die-satsning och med den lilla ovisshet som råder kring USAB. Jag vill vädja till lugn. Hoppas att någon annan kan kliva fram och ta steg i Antes frånvaro, men ja, vilket jävla avbräck.
Blytungt :-(
Jag lider verkligen med Ante.
Tror tyvärr att vi måste omdefiniera målsättningen om Allsvenskan. Skulle vi ändå lyckas med den bedriften trots tapp det senaste året av: KM, AA, SS, MO, CN, JB, EF ska Kim och Tolle ha bragdguldet.
Alex Nilsson är ett bra nyförvärv och Kingsley kommer att steppa upp ytterligare. Sen tror jag att vi, trots Joints varningar :-), kommer att plocka in ännu en mittfältare/anfallare. Klart att vi ska vara med och fajtas i toppen!
Ante är en skitbra spelare för superettan. Svintungt tapp naturligtvis. Men jag tror knappast att hans frånvaro gör skillnaden mellan en allsvensk plats eller att vara borta från toppstriden. Jag tror att det är ett väldigt medvetet val av KB och TL att ersätta förlusterna av två kreativa och spektakulära spelare med spelare vars kanske främsta egenskaper anses vara effektivitet och arbetskapacitet. Syftar naturligtvis på Exit Moses & Silva vs Enter Dragan & Alex. Silva och Moses var oberäkneliga och ofta roliga att kolla på, men knappast överdrivet effektiva över tid. Blixtrade till och satte några mål under någon eller några matcher, men kunde sedan vara förhållandevis anonyma längre perioder.

Den egentligen enda oron jag känt i och med att Moses och Silva försvunnit har, precis som flera andra här varit inne på, förlusten av kreativitet och oberäknelighet. Men sen har jag tänkt att Sarfo och Ante kommer att stå för det och att fyra oberäkneliga yrväder kanske varit för mycket i ett lag på superettannivå som snarast varit i behov av ökad effekticitet. Klart som fan att Ante är en utomordentligt olämpligt pjäs att tappa i det här läget. Men samtidigt är han ju mer en man för 60-70 minuter per match än en 90-minutersspelare. Även det har påtalats av andra här. Plus att han alltid missar ett antal matcher per år på grund av småskador. Sirius styrka ligger i kontinuiteten och tryggheten i spelidén och även om Ante är en läcker glasyr på den tårtan tycker jag inte att vi ska överdriva betydelsen av hans skada. Besvärande? Visst, i allra högsta grad. Står vi och faller med Ante? Nä, inte på långa vägar. Jag anser att Sirius viktigaste vapen är bollsäkerheten och det snabba passningsspelare.

Ett lite osmidigt formulerat inlägg i slutet av ett tolv timmar långt nattpass på jobbet, men jag hoppas att min grundpoäng når fram i alla fall....

Jag tror att det är ett väldigt medvetet val av KB och TL att ersätta förlusterna av två kreativa och spektakulära spelare med spelare vars kanske främsta egenskaper anses vara effektivitet och arbetskapacitet. Syftar naturligtvis på Exit Moses & Silva vs Enter Dragan & Alex.

Du har helt klart en poäng där. Jag tror inte heller att vi står och faller med Ante E. Vi gjorde ju bl a en mycket bra match uppe i Sundsvall härom veckan utan honom. Det som oroar mig mest är fortfarande att vi för närvarande inte har något riktigt alternativ till Dragan på topp. Visst kan Ante Bb komma tillbaka och prestera på samma nivå som vintern/våren 2013 och/eller kan Aho efter snart två år i blåsvart blomma ut och visa varför vi värvade honom. Men det kan lika gärna bli precis tvärtom och då kan vi ha problem.

KB var ju och spanade på Gefle-AIK (U21-match) i syfte att hitta (låna?) en ny spelare …

Edit: Gefle vann med 4-0, men det lär ju knappast vara aktuellt med en transfer därifrån. Svårbedömt.
Tshutshu Tshakasua Wa Tshakasua :-)
Paul Torres klar.

http://www.siriusfotboll.se/paul-torres-till-sirius-fotboll/
Torres? Visst var det han som var ett litet orosmoment när vi mötte Nyköping? Har för mig att han var riktigt bra men mitt minne kanske sviker mig.

Torres? Visst var det han som var ett litet orosmoment när vi mötte Nyköping? Har för mig att han var riktigt bra men mitt minne kanske sviker mig.

Han gjorde 0-1 tidigt i den "historiska" matchen mot Nyköping om inte mitt minne sviker mig. :)
kul namn, välkommet
El Nino :-)
Hoppas att Chelski köper honom för 600miljoner
Pengar finns …
Ja det gör det. Jag förutsätter att han går till IKS som Bosman alt free agent och vi har löneutrymme när Ante får pröjs av Försäkringskassan. Oavsett så har A-laget en budget att förhålla sig till, jag tror inte det är där vi ska kapa de knappa två miljoner vi ska spara, med tanke på den tydliga satsning vi gör.
Bosko Orovic lämnar Syrianska. För det kan väl inte vara ett aprilskämt?
Lite udda timing, men det gör nog varken till eller från.
Bosko dementerar att han går.
Mycket märkligt aprilskämt...

Mycket märkligt aprilskämt...

var det ett skämt?
Kim o Tolle lyftes just som kandidater att ersätta Party-Janne i Cmores Fotbollsmåndag. Och jag har också tänkt den tanken. De har ju verkligen gjort en suverän sportslig resa med Blåsvart. Ska man börja oroa sig? Känns dock som att Kim är hemkär i Täby kyrkby osv. Ser gärna en förlängning med dessa herrar över några år nu, om än att de kanske borde ha stramare ekonomiska budget … men det är ju lite upp till styrelsen också. ;-)
http://www.expressen.se/tv/sport/fotboll/allsvenskan/fotbollsmandag/domen-doldisarna-ska-ta-over-svenska-mastarna/
neeeej!
Har dom inte kontrakt?
Tror inte man ska vara mer rädd än man brukar vara varje gång en klubb står utan tränare i Allsvenskan bara för att en person på cmore tycker att de skulle passa bra. Men det är klart man är rädd ändå.
Dels har dom kontakt med Sirius och allsvenskan är ju bara ett halvår senare. Klart de vill skörda den frukt de sått under flera år. I Norrköping kan ju resultatet bara bli sämre.
"Doldisarna"
Ofta deras supportrar, sponsorer och styrelse skulle acceptera två okända killar från nån klubb de knappt har hört talas om. Ett SM-guld gör ju lätt att man glömmer bort att det inte var så jävla länge sen man själv harvade i Superettan...
Nu ska de dessutom spela kval till CL mot nåt lag från typ Färöarna så då måste man ju ha nån med erfarenhet från Europa som hittar på Arlanda och sånt.
Tror inte Kim och Tolle bryter ett kontrakt under pågående säsong. Jag en känsla att de gillar läget som det är just nu även fast de kan ha synpunkter på organisation, arena och publikintresset i stan. Vi har ju börjat serien bra och det är bara att hoppas att publiken kommer och gör den det och Uppsala får fotbollsfeber tror jag de kommer att trivas som fisken i vattnet.
AIK har tappat sin assisterande till Peking och nu sparkat Alm. Som tur var, för oss, verkar Norling vara ersättaren.

AIK har tappat sin assisterande till Peking och nu sparkat Alm. Som tur var, för oss, verkar Norling vara ersättaren.

Samtidigt var bloggen (eller var det Andersson?) ute och spekulerade i att Norling ville ha Tolle som assisterande. Sånt trams vill jag inte veta av.
Ahonen till USA enligt unt. Provspel. Hoppas han får spela.
Har han kontrakt året ut med Sirius? Jag hoppas också att han får chansen i USA.
Då borde vi väl spara lite stålar antar jag?
Ja, man unnar honom något bättre än att bara sitta på bänken.