Joint
· 2015-10-08 21:59
· 3339 visningar
Vi får anledning att återkomma i denna fråga.
I går, torsdag, har i alla fall Iljas- och klubbens juridiska ombud mötts.
"– Det enda jag kan säga är att tvisten inte kunde lösas. Den kommer att fortsätta, mer än så vill jag inte uttala mig, säger Sirius ordförande Erik Weiman."
43 334 kr står på spel.
Ännu oklart när huvudförhandlingen ska äga rum.
#1 ·
RRR
· 2015-10-09 03:50
läge att starta en swish-tråd?
Låter märkligt att man inte kunde förlikas vid den muntliga förberedelsen. Tingsrätten brukar ligga på rätt hårt när det gäller en så liten summa.
För kännedom så är alla handlingsr allmänna så det är bara stt ringa tingsrätten och be dom maila om man vill.
#3 ·
Nyllet
· 2015-10-09 07:07
Vad trött man blir! Men det är väl så att Sirius bandy inte har några pengar att betala Ilja. Eller, om Ilja vinner tvisten kommer väl alla andra att få bifall för sina anspråk? Detta kallas väl för prejudikat på juristspråk, eller hur CarlApan? Om man dessutom förlorar tvisten med GAIS ser det väldigt dystert ut vad gäller klubbens ekonomi.
Fel. Det är inte ett prejudikat eftersom det rör sig om en eventuell tingsrättsdom.
Sen är det ju så att de andra kan mer eller mindre motvilligt ha gått med på att vara utan lön, skrivit under etc. Då kan de rimligtvis inte ändra sig i efterhand.
Det finns en klausul i spelaravtalet om att jämka lönen om föreningen kommer i ekonomiskt trångmål och det är den klausulen som föreningen anser sig ha använt sig av.
Om andra spelare sen kan rikta anspråk mot klubben beror därför på hur eventuella förhandlingar gått till och vad de enskilda spelarna accepterat.
#5 ·
Nyllet
· 2015-10-09 09:21
Tackar för klargörandet CarlApan! Då kanske det inte blir så ekonomiskt betungande för Sirius i slutändan.
#6 ·
Joint
· 2015-10-09 09:50
Då kanske klubben trots allt har juridiken på sin sida..?
Fast "jämka lönen" betyder väl inte "strypa lönen"? Verkar på ett sätt orimligt. Man kanske kan mötas någonstans i mitten? Apropå orimligt så tycker jag att lönen i fråga var oväntat stor. Med den begränsade skara publik och sponsorer så är det ett högt spel att skriva ut bandylöner på över 20 lax/månaden. "Ekonomiskt trångmål" hamnade vi ju verkligen i. Utan den här löneklausulen i spelarkontrakten hade vi gått under och antagligen konkat. De här icke-lönerna drabbade ju faktiskt hela laget, Lundberg uttalade sig i radion t.ex, men det är intressant att Ilja (den ende) stämmer klubben direkt. Det kan hända att de har några muntliga överenskommelser med spelartruppen i stort – att betala tillbaka när pengar finns. Lämnar man klubben förekommer nog dock inga sådana diskussioner.
- - - - - - - - - -
Vad gäller "Fallet Andersson" så känns det ju konstigt att en klubb som inte längre finns kvar (?) plötsligt börjar ställa krav. Utbildningsbidrag är ju generella och efterföljs då strikt inom fotbollen, men inom bandyn har man väl sett mellan fingrarna på detta en del? Zocke hamnade väl i en liknande sits här.
Eftersom klubben är den starkare parten i egenskap av arbetsgivare så är det även de som enligt huvudregeln få stå risken gällande oklara avtalsvillkor.
Precis som du säger Joint så låter det väldigt ingripande att kunna jämka lönen till noll och det är högst oklart att blåsvart har haft rätt att göra det.
Jag ska ärligt talat säga att utgången i målet inte är klar för mig. Det rimliga vore däremot att mötas på mitten kan man tycka.
#8 ·
Jocke
· 2015-10-09 11:44
Snyggt vore det att göra rätt för sig i efterhand om föreningen kommer på grön kvist men jag vet inte hur troligt sådant är.
Det här med grönkvist är svårt. Man får förstå Ilja. Eller ska man testa med hyresvärden "när jag är på grönkvist"
#10 ·
Jocke
· 2015-10-13 10:24
Det är ju ett svårt läge för båda parter. Fallet Ilja blir väl en särlösning och jag kan förstå hans situation också.
Vad jag tänker är att det vore snyggt att även göra rätt för sig mot de som gått med på att bryta sina kontrakt. Det är nog inte troligt men vore snyggt.
Om jag förstod Tobbe rätt så har inte heller GAIS betalat honom för allt så i hans fall är det andra gången på två säsonger lön och ersättningar uteblir.
Det går ju ibland att förhandla även med hyresvärdar men kanske inte i Uppsala.
#11 ·
Joint
· 2015-10-13 12:55
"Uteblivna bandylöner" ... Hört det förut? Mjaharå. Det är en inflationskänslig bransch.
Huvudförhandling 2/6. Gå dit och klacka.
#14 ·
Jocke
· 2016-03-31 07:50
Hela Rätten! Klapp klapp klapp! Låter mer som hejarklack till Sveriges mästerkock
#15 ·
Jocke
· 2016-07-15 16:11
Enligt Ilja är vi överens! Bra så! Nu ser vi framåt!