← Sirius Fotboll
Superettan 2016
Saemor
· 2015-11-08 19:19
· 88215 visningar
Tror inte vi har samma flyt som Assyriska hade 2004, när de efter förlust i kvalet mot ÖIS fick en gratisplats på grund av Örebros tvångsdegradering.
1. Sirius
2. Halmstad
3. Ljungskile
4. Varberg
5. GAIS
6. Degerfors
7. Örgryte
8. Ängelholm
9. Trelleborg
10.Värnamo
11.Åtvidaberg
12.Syrianska
13.Assyriska
14.Dalkurd
15.Frej
16.AFC
#1 ·
Håwe
· 2015-11-08 19:34
En jädrans massa långresor.
Även om man helst vill glömma AFC United så spelar tyvärr de också i Superettan.
#3 ·
Saemor
· 2015-11-08 19:58
Även om man helst vill glömma AFC United så spelar tyvärr de också i Superettan.
Missade visst nummer 6, sätter Degerfors där och placerar AFC sist.
1. Sirius
2. Halmstad
3. Ljungskile
4. Varberg
5. GAIS
6. Degerfors
7. Örgryte
8. Ängelholm
9. Trelleborg
10.Värnamo
11.Åtvidaberg
12.Syrianska
13.Assyriska
14.Dalkurd
15.Frej
16.AFC
#4 ·
Sutra
· 2015-11-08 20:15
Det där tar vi hem som ingenting.
#5 ·
Robin
· 2015-11-08 20:31
Jag är fan fortfarande rädd för Dalkurd, tror våra två förluster 2016 hamnar där
Dalkurd kommer tolva,
Här kommer mitt preliminära tips:
Halmstads BK
IK Sirius
--------------------
Ljungskile SK
--------------------
Assyriska FF
GAIS
Åtvidabergs FF
Degerfors IF
Örgryte IS
Varbergs BoIS
Syrianska FC
Dalkurd FF
Athletic FC United
--------------------
IK Frej Täby
Trelleborgs FF
--------------------
Ängelholms FF
IFK Värnamo
#8 ·
junior
· 2015-11-10 15:27
Inget lag som riktigt skrämmer mig, tror vi kan ha en bra chans att verkligen kämpa för direktplatserna.
Ser fram emot: Vinna läktarmatchen på bortaplan mot Dalkurd.
Ser inte fram emot: Förlora läktarmatchen på hemmaplan mot Dalkurd.
#10 ·
Hornby
· 2015-11-11 13:08
Det blev GAIS som snodde honom:
http://www.gais.se/luka-mijaljevic-klar-for-gais/
#11 ·
Hornby
· 2015-11-13 08:51
GAIS fortsätter bygga lag:
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57011
Rädd att både GAIS och Örgryte blir farliga nästa år. Sirius kommer att behöva spetsa laget. Väntar ivrigt på första nykomlingen.
#13 ·
Joint
· 2015-11-13 11:08
Shit, Gais har nu värvat en av superettans bästa anfallare och en av superettans absolut bästa mittbackar. Gais besitter en jävla losermentalitet dock. Tror de måste göra som Bajen om de ska få rullning på grejerna – det vill säga rekrytera en grym tränare á la Nanne. De växer inte på träd.
Öis? Just nu är de ett bottenlag. Återstår att se vad av ryktena som blir verklighet.
GAIS sägs väl vara farliga inför varje säsong?
#15 ·
Robin
· 2015-11-13 19:21
GAIS sägs väl vara farliga inför varje säsong?
Haha, exakt min tanke!
#16 ·
mona
· 2015-11-15 17:29
Inför 2016 får inte tappa taget
Vi håller ju på det rätta laget!Ik Sirius
Ok Gais ska vi klå men kanske inte HBK!
Spännande blir det i allafall??
#17 ·
Hornby
· 2015-11-30 12:33
Tung värvning:
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57534
#18 ·
Joint
· 2015-11-30 13:26
Haha, vilken kronisk superettan-spelare, den där Fredrik Olsson. Med undantag för sex matcher i allsvenskan så har han ju spelat i diverse superettan-klubbar sedan 17-årsålder. Och nu är han ju 30+. Med det sagt så är det ju en forward som kan ligan och håller högsta klass i detta mått mätt.
#19 ·
Hornby
· 2015-12-01 13:17
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57571
Lite märkligt att ÖFK väljer att förlänga med Smajic men släpper Kapcevic.
#20 ·
Hornby
· 2015-12-03 13:14
Dagens GAIS-värvning:
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/57650
En anfallare från Varberg? Producerade 8+1 i år, inget man skiter på sig av.
Tuff början... Först Halmstad hemma, sen Åtvid borta.
http://www.svenskelitfotboll.se/spelomgangarna-for-2016-lottade/
#23 ·
Joint
· 2015-12-09 12:55
Bra början dock, skulle jag vilja säga! De har tappat många spelare redan nu och vad gäller ÅFF känns det som att de just nu går lite samma öde till mötes som Öster, BP och Mjällby. HBK lär bli ett topplag, men kanske inte så tidigt på säsongen.
#24 ·
Hornby
· 2015-12-09 13:10
Håller med. Det hade känts jobbigare att börja mot Dalkurd, Örgryte eller Trelleborg.
Jag tror att det är bra att möta HBK direkt. Dom kommer inte att ha hunnit acklimatiserat sig till superettan än då.
#26 ·
Sutra
· 2015-12-10 02:57
Och borde kunna bli mer drag kring premiär mot HBK än, säg, Ängelholm.
Håller med. Bra med en hemmamatch av lite hetare karaktär direkt. Och bra att ta sig an de ex-allsvenska så tidigt som möjligt.
#28 ·
Joint
· 2015-12-22 17:27
Premiärdatumet är fastställt: Måndag den 4 april.
1 Halmstad
2 Sirius
,________
3 Gais
________
4 Assyriska
5 AFC
6 Syrianska
7 Varberg
8 Örgryte
9 Ljungskile
10 Åtvidaberg
11 Degerfors
12 Dalkurd
15 Ängelholm
16 Trelleborg
http://www.fotbolltransfers.com/site/player/5149
Ljungskile lär få tufft utan honom.
#31 ·
Hornby
· 2016-01-07 16:35
Ooops hade inte tänkt möta honom igen i år...
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/58813
#32 ·
Joint
· 2016-01-07 17:08
Gais börjar ju bli overkill på papperet. Sinnes omsättning. Nu måste de väl ändå ha spikat truppen, med undantag för målvaktssidan då. Näst senaste nyförvärvet med förflutet i League 2, 1 och Championship skojar man ju inte heller bort. Sedan tidigare har de ju även en spännande engelsman i Cadogan. Gais känns absolut farliga i år, men det är inte första gången man känner så. Spelaromsättning ska tas med en nypa salt också.
#33 ·
Hornby
· 2016-01-23 14:21
Assyriska börjar se rätt farliga ut:
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/59537
Ska man glömma tredjeplatsen redan nu? Jag ville ju vänta tills serien började i alla fall?
När det gäller Gais ska man inte glömma att ett lag måste spelas ihop också. Samspelet kommer inte genom magi.
#36 ·
Joint
· 2016-01-24 22:22
Nu är Sliper klar för Assyriska också.
Vi kan ju göra som Jönköping - vinna trots att vi inte är bäst....
#38 ·
Joint
· 2016-01-25 11:52
Några riktigt oklara lagbyggen, tycker jag.
Wazzup med Dalkurd?! De kändes ju rätt upphaussade efter avancemanget och så, och det snackades om miljardärer som skulle investera i klubben och bla bla bla ... Rent konkret hittar jag mest detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6338974 Massa obetalda skatteskulder, alltså. Förklarar väl den såhär långt, faktiskt, bleka sillyn.
Örgryte är också mer snack än verkstad, so far.
Trelleborg känns i dagsläget hetast av nykomlingarna, utan att på något sätt rosa marknaden.
AFCU:s "andra-år" kan bli intressant. Halva truppen kan rentav rensas ut. Ur i år?
Åtvid har ett par spetsspelare, men annars riktigt brandskattade.
Annars är det väl ungefär som väntat.
#39 ·
Lars
· 2016-01-25 12:03
Ska man glömma tredjeplatsen redan nu? Jag ville ju vänta tills serien började i alla fall?
Att man värvar behöver inte betyda att man automatiskt blir bättre.
Vi har en jättefördel att vi inte behöver spela ihop laget.
Jo, det var ju så Jönsödra vann serien förra året. Men har vi inte blivit försvagade i alla lagdelar utom ev backlinjen? Lite jävla jättesvårt att avgöra innan några matcher spelats, jag vet...
#41 ·
Nyllet
· 2016-01-25 12:50
Jag tror vi blir bättre i år. Samspelta som sagt, gör väldigt mycket.
Jag som inte alls följt sillyn blev väldigt imponerad av Assyriskas dito då jag blev varse den igår. Tror jag blir fågel.
#43 ·
Hornby
· 2016-01-26 07:23
Vi har dock (ännu så länge) en betydligt bredare trupp än Assyriska. Frågan är hur många ur AFC:s utrensning som hamnar där.
#44 ·
Joint
· 2016-01-26 14:39
Pysslade med att pussla ihop seriens topp-5-bästa tänkbara startelvor just nu. Fick fram till följande (exkluderat långtidsskadade och lekmannamässigt sollat mellan spelare):
HBK
Lukic
Bengtsson - Ali Khan - Liverstam - Kojic
Barny - Haksabanovic - Rojas - Fagercrantz
Ruud Tveter
Olsson
AFF
Malmkvist
Jarl - Durmaz - Malmborg - Pereira
Sliper - Pavey - Holster - Corr Nyang
Fagerberg - Genc
Gais
Vaiho
Ervik - Nyström - Old - Sinclair
Cadogan - Keat - Lloyd Davis - Singh
Johannesson - Mijaljevic
Ljungskile
Strömbergsson
El-Amrani - Björlund - Dahl - Mohideen
Olsson - Kitic - Mellqvist - Chibsah - Suleiman
Altemark Vannemyr
Sirius
Lekström
Andersson - Hopkins - Pehrsson - Bala
Skoglund - Eriksson - Gustafsson
Nilsson - Kapcevic - Sarfo
Tror att Trelle slår sig in på topp-5 som det ser ut nu. Livsfarligt anfall iallafall.
#46 ·
Hornby
· 2016-01-26 15:12
@Joint. Ante E?
#47 ·
Joint
· 2016-01-26 15:14
Tror att Trelle slår sig in på topp-5 som det ser ut nu. Livsfarligt anfall iallafall.
Pode är väl den ende av någorlunda klass?
#48 ·
Joint
· 2016-01-26 15:23
@Joint. Ante E?
Just jävlar, haha, glömde vår kanske mest givna. NBT ut, Ante in. ;)
Salif Jönsson, skyttekung i Söderettan i två raka säsonger. Det är ett respektingivande anfallspar.
#50 ·
Joint
· 2016-01-26 15:41
Aha, han stod listad som kontraktslös på Fotbolltransfers-sidan, men det stämmer ju inte. Han har dock bara lirat en säsong i eliten och det med LB07 där det blev blotta tre mål. Men jag tycker som sagt Trelle känns som den i dagsläget bästa nykomlingen. Tror de ger evenentuella tvivlare svar på tal och gör som nykomlings-AFCU i fjol, d.v.s kommer mitt i mitten.
Tycker att Sirius bör ställa upp med denna elvan nästa säsong
Lekström
Bala Pehrsson Hopkins Johan Andersson
CG Busch Thor Ante E
Kingsley Kapcevic Alex Nilsson
#52 ·
Joint
· 2016-01-28 17:27
Utvecklade topp-5-startelva-pysslandet med att syna vederbörande trupper i stort. Gjorde ett skifte i Gaiselvan då jag fick fram varningstecknet att den engelsmannen inte spelat fotboll sedan i våras, samt Ljungskile som värvat en mer erfaren mittback. Assyriskas bänk gapar som synes ganska tom – tåls att tänka på i allt sillyhyllande, men de har i och för sig gott om tid att fylla ut med "truppspelare".
Vår bredd skojar man inte bort. Vi har stenhård konkurrens om högerbacken, en fullgod mittfältare på bänken, Ian som en potentiellt fantastisk supersub och i Antebaum finns sparkapital, samt ett koppel av hungriga ynglingar som kanske är redo att ta nästa steg. Enda lilla orosmolnet jag känner är väl om Dragan kan fylla ut Silvas tröja. Eller än värre, om han skulle gå sönder och ödet vila i Ahonens händer. Tror Benny håller Adde-klass och Nilsson har jag hört gott om, kanske Moses-klass. Så med allt detta i åtanke känns vi åter topp-3!
HBK
Lukic
Bengtsson - Ali Khan - Liverstam - Kojic
Barny - Haksabanovic - Rojas - Fagercrantz
Ruud Tveter
Olsson
Bänk: Nilsson (mv), Pettersson (mv), Berntsson, Johansson, Henningsson, Silverholt, Beqay, Karikari (borträknad/transferlistad), Westerberg (långtidsskadad).
AFF
Malmkvist
Jarl - Durmaz - Malmborg - Pereira
Sliper - Pavey - Holster - Corr Nyang
Fagerberg - Genc
Bänk: Engdahl (mv), R.Besara, R.Haddad, Söderström.
Gais
Vaiho
Ervik - Nyström - Old - Sinclair
Cadogan - Keat - Lundgren - Singh
Johannesson - Mijaljevic
Bänk: Johansson (mv), Moënza, Andersson, Bergsson, Lloyd Davis, Bahaja, Maraisane, Anell, Krasniqi.
Ljungskile
Strömbergsson
El-Amrani - Björlund - Pedersén - Mohideen
Olsson - Kitic - Mellqvist - Chibsah - Suleiman
Altemark Vannemyr
Bänk: Johansson (mv), Persson (mv), Andersson, Cruz Aliaga, Eliassi, Bajrovic, Stiller, Nilsen, Dahl.
Sirius
Lekström
Andersson - Hopkins - Pehrsson - Bala
Skoglund - Eriksson - Gustafsson
Nilsson - Kapcevic - Sarfo
Bänk: Jonsson (mv), Larson, Hedman, Thörn, Ahmadi, Busch Thor, Sirelius, Lundbäck, Ahonen, Maripuu (transferlistad), Björkebaum (långtidsskadad).
Hoppas och tror på Lukas i år.
#54 ·
johann
· 2016-01-29 09:15
Snyggt jobb, Joint!
#55 ·
Hornby
· 2016-02-03 08:44
Lycka till Lövet!
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/60022
#56 ·
Joint
· 2016-02-03 11:31
Ett mittenlag i tredjedivisionen, som för övrigt består av fyra serier. Emellertid haussades han upp som en allsvensk spelare … :-)
#57 ·
Joint
· 2016-02-03 18:09
Grym debut av Calle i Gais. Lovordats flera gånger om av kommentatorn. *saknar*
Har sett odds för Superettan 2016 från fem olika spelbolag. Samtliga håller Sirius som andrahandsfavorit efter Halmstad. Oddsen för blåsvart serieseger ligger mellan 4,0-4,75 gånger insatsen.
#59 ·
Joint
· 2016-03-13 10:44
Allt annat än allsvenskan är en besvikelse nu. Var och varannan spelare har ju uttalat sig som så.
#60 ·
Lemon
· 2016-03-16 13:12
Ante E borta vårsäsongen efter korsbandsskada. Känns som Allsvenskan ligger långt borta nu.
– Han fick en boll i huvudet i går på träningen och tappade medvetandet och skadade knäet. Det är illa med honom, men inte lika allvarligt som för Ante. Vi tror att Patrick blir borta ett tag, säger Bergstrand.
Kan dom inte ta det lite lugnare på träningarna!? Vi har för tunn trupp för att hålla en hel säsong med dessa typer av skador på träning.
Hur menar du? Det är svårt att prestera i matchsituationer om man inte tränar på det innan.
Hur menar du? Det är svårt att prestera i matchsituationer om man inte tränar på det innan.
jaja klart man måste. Gör bara så ont innan superettan dragit igång, men jag antar att Kim Skoglund får bli kreatören i år.
#64 ·
junior
· 2016-03-16 15:50
Om vi ska försöka se nåt ljus så är det att vi faktiskt vann mot Sundsvall utan Ante, och Så helt körda är vi nog inte i år. Hoppas och tror att Kingsley och Alex Nilsson kan göra det bra på mittfältet
#65 ·
Håwe
· 2016-03-16 16:18
Saaatan, perkälä, %#}%*~.....bara att bryta ihop och tagga ner förväntningarna.
#66 ·
Saemor
· 2016-03-16 18:44
Det är ju sjukt...
Trist avslut för Ante.
Hopkins skada låter ju som ett skämt.
Ödmjukhet är det som gäller den här säsongen.
#67 ·
Saemor
· 2016-03-18 13:29
Skadeförbannelsen bara fortsätter, ännu en märklig skada.
http://www.unt.se/sport/siriusspelarens-markliga-skada-4161401.aspx
gais.se går igenom serien. I dag "IFS" [sic] http://www.gais.se/seriekollen-if-sirius/
Göteborgs analfabeters idrottssällskap eller?
#70 ·
RRR
· 2016-03-22 04:36
göteborgs anal
#71 ·
johann
· 2016-03-23 11:28
Tv-info: http://www.fotbollskanalen.se/superettan/120-matcher-fran-superettan-i-c-more-och-tv4-sport/
Vänta nu? Så i år räcker det inte med TV4Play Premium om man vill kunna se alla matcher? Eller har jag hajat fel?
#73 ·
johann
· 2016-03-23 15:13
Du har fattar rätt, de trycker in streamarna i cmore. Så betydligt dyrare att se allt i år.
Jag kommer ihåg när Canal+ var en bra kanal, men det var längesen nu.
Halmstad gjorde mål direkt (2:a minuten) i den andra matchen också. Va fan?
Har inte AFC börjat lite väl bra? Trodde och hoppades dom skulle åka ur :)
Silva kanske hade rätt. Spela på AFC som seriesegrare?
Åka ur tror jag ganska få trodde att de skulle göra. Hoppas som fan att de inte går upp i Allsvenskan dock.
Någon måste få stopp på AFC! Helst vi.
#80 ·
nyg86
· 2016-04-09 17:05
Usch det där sk föreningen från Väsby spelandes på Skytteholm....varför finns dom överhuvudtaget?
Kan inte Claesson hitta något fuffens med spelmaffia edyl efter som de blev bortplockade från Oddset förra året, så de kan försvinna, saknad av ingen!
#81 ·
Joint
· 2016-04-09 18:03
Nu ögnade jag mer på Dalkurd-Varberg, men om Gais var lika dåliga som i premiären så förvånar inte resultatet jättemycket. Kanske säger mer om vår-Gais än AFC Junajtid. Även Assyriska kändes just nu lite oklara, fast Frej är kanske underskattade och förtjänade ju segern mot Gais. Verkar bli lite av ett getingbo i superettan.
Getingbo och alla-slår-alla tror jag faktiskt gynnar Sirius.
Är det nån som har ett Aftonbladet pluskonto och kan ge oss godbitarna av denna stockholmsmedia ranking av Superettans klackar. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/superettan/article22610901.ab?teaser=true
#84 ·
johann
· 2016-04-12 10:52
Vi kommer 8:a och KB sågar stämningen på Studan. Halvkul.
I övrigt är motiveringarna löjligt dåligt pålästa, så rekommenderar ingen att skaffa Plus av den anledningen.
Nej det var mest smärtsam läsning.
" När jag pratade med tränaren Kim Bergstrand om publikstödet på ”Studan” skakade han på huvudet och såg lätt uppgiven ut. Inget vidare tryck under serielunken, men när det vankas stora och viktiga matcher kommer folket i tusental och skapar en smått magisk atmosfär."
Två plus fick vi.
Hade UNT gjort den där genomgången hade vi aldrig kommit så bra som 8:a...
#87 ·
johann
· 2016-04-12 12:13
Sett till jämnhet tycker jag lätt vi är trea-fyra.
#88 ·
Sutra
· 2016-04-12 12:23
Vi har ju potentialen - tror det blir ett bra publikår i år. Men det kommer att ta någon generation av framgångar innan vi har en trofast publik på anständig nivå. Hur vi placerar oss på en lista är föga intressant jämfört med tabellplaceringen.
jaha, jag fick intrycket att det skulle handla om klackar och inte publiktryck från den icke klackanslutna publiken.
#90 ·
Joint
· 2016-04-12 19:55
Svårt att ranka det där. Han som rankade det hela är ju en vanlig journalist (den enda på Bladet som faktiskt bevakar superettan). Tror inte han har superkoll på läktarkultur dock. Nu byggs väl rankingen mer utifrån enstaka upplevelser och fördomar.
Göteborgslagen på plats 1-2 är inget att orda om. Sedan blir det svårare. Assyriska och Dalkurd kan ju ha i princip obefintliga hemmaklackar ibland. Magstarkt att ha de på plats 3-4, även om potentialen ju är enorm, men att prestera någon enstaka match av derbykaraktär per säsong borde inte väga upp för de djupa dalarna i serielunken. Samma med sjunderankande Syrianska. Vi är väl ungefär i samma fack som HBK och Degerfors annars, som jag hade bytt plats på mot just nämnda lag. I övrigt är det väl inte så mycket att ifrågasätta. Trelleborg förtjänar dock upp några hack. Annars är ju typ hälften av lagen rätt döda, så att säga.
Du har fattar rätt, de trycker in streamarna i cmore. Så betydligt dyrare att se allt i år.
Fast en sammanställning visar att det inte blivit så jävligt ändå. Iaf under vårsäsongen sänds alla våra långväga matcher så att man kan se dem på TV4 premium (TV4 Sport) om man inte har möjlighet att åka på bortaresa. Faktum är att bara Frej Awej och Värnamomatchen av bortamatcherna kräver CMore. Täby är ju praktiskt taget en hemmamatch och Värnamo kan man ju betala 99 kr PPV-avgift för.
Sen får man ju iofs se ALLA matcher och kan kolla i efterhand om man har CMore. Men för en live-tittande Siriussupporter duger Tv4-play. Åtminstone i vår.
[edit: nu blev det en väldigt allvarlig och seriös ton här ovan. Slänger in en smiley för att lätta upp stämningen: :-)
Jag erkänner! Jag gillar oavgjorda resultat, när andra lag än Sirius spelar. Framför allt så här i början av serien
Det sweeta lifet.
#94 ·
Robin
· 2016-04-19 20:53
Citerar mig själv från i höstas
Jag är fan fortfarande rädd för Dalkurd, tror våra två förluster 2016 hamnar där
Var på plats och såg Degerfors-Frej i lördags. Såg absolut ingenting som skrämde där.
#96 ·
Nyllet
· 2016-05-01 20:44
Pinnen borta mot Värnamo kanske inte var så pjåkig ändå och Dalkurd som torskade idag gör ju en inte ledsen precis. Halmstad ångar på.
#97 ·
Nyllet
· 2016-05-08 18:20
Trots en förhoppningsvis tillfällig formsvacka för vårt blåsvarta lag kan vi vara tacksamma över att serien är jämn. Igår torskade Halmstad och idag spelade Dalkurd oavgjort mot GAIS. Syrianska vann mot Ljungskile medan Värnamo vann mot Assyriska. Poängen borta mot Värnamo var som sagt, inte fy skam trots allt
Assyriska har sparkat Fredheim.
#99 ·
Saemor
· 2016-05-12 20:01
Halmstad vann över Varberg och spelade sämre än Sirius.
#100 ·
Love
· 2016-05-13 15:06
Noterar att vi mött alla lag på plats 1-7 (efter 7 omgångar) när vi mött öis (bortsett från oss själva så klart). Det som jag aningen optimistiskt vill lägga fram med detta är att vi tydligen har haft en svår start på serien. Nu får plastlaget AFC ta och börja tappa poäng.
#101 ·
RRR
· 2016-05-14 05:14
AFC blir sönderköpta i sommar, Özcan lär vara intressant för alla allsvenska lag med sparkade tränare
#102 ·
Joint
· 2016-05-15 14:01
Assyriska har sparkat Fredheim.
"Sparka-tränar-effekten"? 3-0-bortaseger omedelbums.
#103 ·
Nyllet
· 2016-05-15 16:17
AFCXYZ tappade en pinne hemma mot Varberg och Degen lyckades kvittera på övertid mot Dalkurd. En bra helg med andra ord.
#104 ·
Håwe
· 2016-05-18 10:31
Hatar årets spelschema. Lördagsmatcher när familj förväntar sig umgänge, upplagt för konflikter. Det blir till att missa flera matcher. Som sagt -Hate it. Intressant att se hur publiksiffrorna blir.
Håller helt med Håwe. Helgmatcher och i synnerhet lördagsmatcher är värdelöst för mig.
#106 ·
Joint
· 2016-05-18 12:52
Äh, gnäll. Sponsorerna sviker på helgmatcherna men det säger mer om deras supporterskap. Skönt med äntligen en helg-hemmamatch härnäst. Pepp!
Gnäller inte, konstaterar bara att vårens spelschema fungerar dåligt för mig. Hoppas på fler vardagsmatcher under hösten.
#108 ·
Joint
· 2016-05-18 14:58
Ah ok. Fast generellt tycker jag inte man ska dissa helgmatcher. :-) Tycker även spelschemat verkar vettigare än på många år. TV verkar inte flytta sådär galet mycket på matcherna längre och så här samlade omgångar var det längesen jag upplevde. Bra ju!
Är inte Studan en perfekt plats för en familjeutflykt?
#110 ·
Håwe
· 2016-05-18 19:41
Vad mig anbelangar är det den bästa!! Tyvärr tycker inte resten av familjen det :-(
#111 ·
Nyllet
· 2016-05-22 10:03
Funderar lite på "bästa" resultat i morgon då AFC möter Åtvid borta och HBK tar emot Dalkurd. AFC ska naturligtvis få stryk men sedan är jag lite mer undrande vilket resultat i matchen HBK-Dalkurd som är bäst för Sirius? Vinner Dalkurd är vi serieledare men å andra sidan får Dalkurd ett bättre häng på topplagen. Nä, oavgjort tror jag blir bäst.
#112 ·
Saemor
· 2016-05-22 15:08
Gais slog ÄFF med 7-0, betyder det att Gais börjar få ordning på spelet och blir att räkna med?
Tror och hoppas det är ÄFF som är dåliga. Den taskiga ekonomin påverkar nog spelarna. men varför la jag inte en hundring på Sirius 6-0, Trelleborg 4-0 och Gais 7-0 ?
Såg inte mycket av GAIS-matchen, men ÄFF var patetiskt dåliga. Såg deras målvakt släppa in en boll som gjorde att jag började fundera på om han var köpt.
#115 ·
Håwe
· 2016-05-23 17:13
Åtvid har 2-0 på AFC efter 10 spelade. Håll i det bu!!!
#116 ·
Saemor
· 2016-05-23 17:32
3-0 till Åtvid nu, härligt!!!!
4-0 nu :)
#118 ·
70
· 2016-05-23 18:57
Gött, men vad hände med AFC? Nån som såg matchen? Figge utvisad? Dålig stämning?
#119 ·
Nyllet
· 2016-05-23 19:27
Bra resultat ikväll.
Verkligen, hoppas det här är början till att AFC dalar som en sten i tabellen
Halmstad släppte in 2 mål mot oss i premiären. Efter det har de släppt in 1 mål på 8 matcher. Det är faktiskt helt sinnessjukt bra.
#122 ·
Golli
· 2016-05-23 20:33
Tre pinnar plus 10 mål i kampen mot AFCVU denna omgång, småmysigt.
AFC hade en 18-årig debutant i mål, samt verkade inte särskilt intresserade av att försvara ordentligt. Sen gjorde Åtvid det bra också.
Varför hade de en 18-årig debutant i mål? Vad har hänt med den ordinarie målvakten? Skadad eller avstängd?
#125 ·
Nyllet
· 2016-05-24 08:41
Efter nästa match är 1/3 av serien spelad och vi är med i toppen. Skadorna är ett bekymmer men jag är imponerad över hur vi, hittills, hantera detta. Bergman och Torres klarade sig bra sist och Lukas och Benny är likvärdiga. Känns rätt bra alltså.
#126 ·
johann
· 2016-05-24 08:54
Josh Wicks var på bänken. Mycket udda.
Jag fattar det inte heller. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att nån bettat på matchen, men han kanske hade nån skavank.
Eftersom jag är en total nörd har jag gjort ett Excel-dokument där det räcker att mata in resultatet i varje match i en omgång för att få upp en uppdaterad tabell.
Mina tips inför omgång 10 är:
Dalkurd - Frej 1
Ljungskile - Ängeholm 1
Degerfors - Assyriska X
Varberg - Sirius 2
Trelleborg - GAIS 2
Syrianska - AFC X
Åtvid - Värnamo 1
Örgryte - Halmstad X
#129 ·
Joint
· 2016-05-27 11:18
FC Nörd
#130 ·
RRR
· 2016-05-28 14:08
AFCVU spelar väl på sina egna matcher som vanligt för att få in deg
#131 ·
Nyllet
· 2016-05-30 07:55
Såg större delen av andra halvlek i matchen mellan Syrianska och AFC. Plastlaget AFC visade klass i sitt omställningsspel mot Syrianska. Hemskt att bedöva säga det men där har Sirius något att lära. Snabbt och effektivt. AFC har en snubbe som liknar Silva både till spelsinne, teknik och frisyr och som var grymt bra. Värva Sirius!
jag tycker det är förfärligt att AFC leder SE, men är samtidigt imponerad att ett "inte" lag kan vara så bra. Det är en skrämmande tanke att dom skulle ta klivet upp i AS
Jag tror de är ganska välkomna i Allsvenskan. Bra bortaresa för Stockholmslagen, enkelt att flyga för Malmö och Göteborg. Om SvFF tvingar dem att spela på Friends så kan de få in lite hyrespengar där. Riksmedia kan göra reportage om kompisgänget från Husby som tagit sig till Alsvenskan, betydligt bättre story än några trista gamla bonnlag typ Halmstad och GAIS.
Eller så kan man skriva sanningen, kompislaget från Husby som lades ner av Ryssen, som sen tog över AIK light från Upplands Väsby som han sen lade ner för att flytta till Solna.
Jo, fast det blir ju inget kul reportage i sann Åshöjden-anda.
Bosko lämnar Syrianska...
http://www.expressen.se/gt/sport/sager-upp-sig--efter-bara-tio-omgangar/
Eftersom det inte är 1 april idag så är det kanske sant den här gången.
Det måste ju vara ganska speciellt, gå ut med ett aprilskämt om att tränaren slutar, sedan blir det sanning i maj.
#139 ·
Hornby
· 2016-05-31 14:11
Frågan är hur roligt han tyckte det var att vara kvar efter det där mycket märkliga aprilskämtet?
#140 ·
Jocke
· 2016-05-31 15:35
Det kanske inte var tänkt som ett aprilskämt utan det råkade kanske bara bli för tidig publicering :)
#141 ·
RRR
· 2016-05-31 19:05
eller så tog de fel på april och juni
#142 ·
Joint
· 2016-05-31 19:32
April, april, din dumma sill(y).
Superettan blandar och ger.
#143 ·
Joint
· 2016-06-01 12:54
KALENDERBITARE: I morgon eftermiddag kommer superettans spelprogram uppdateras med datum och avsparkstider för omgångarna 17-26.
Äntligen! Sjukt pepp. Nu kan äntligen semestern planeras.
Här har vi det: http://svenskfotboll.se/superettan/spelprogram/
#146 ·
Love
· 2016-06-02 13:05
Degerfors borta skulle vara något. Lördag kl 16 gör att den känns rimlig att besöka. Sen är ju Syrianska och AFCXYZ nära.
Nära? Man vill ju åka långt på bortamatch!
Ängelholm en lördag i slutet av juli känns sexigt. Hoppas det blir ett nytt sommarkollo.
#148 ·
Love
· 2016-06-02 14:49
Klart man vill men jag vill inte belasta familjen med att vara borta allt för ofta. Det var grunden till resonemanget.
#149 ·
Nyllet
· 2016-06-02 14:56
I slutet av juli kryssar jag mellan kobbar och skär i den underbara svenska skärgården. Inte ens Sirius kan få mig ändra på det ;-)!
FC Seglarn.
#151 ·
Golli
· 2016-06-06 09:54
Idag håller jag tummarna för Södertäljelagen.
#152 ·
Håwe
· 2016-06-12 17:51
Så jävla typiskt. Dalkurd stänker in ett segermål med 3 sekunder kvar.
Det hade man fan på känn. Tredjeplatsen är vår, de får vänta ett år till.
Alltså vad är grejen med AFC? Är de SÅ bra? Någon som sett andra matcher med dem?
Snälla Värnamo, se till att vinna mot pajas laget i kväll!
Så blev det. Bra.
#157 ·
Joint
· 2016-06-17 11:17
Rent rationellt hade nog X varit att föredra där. Nu har Värnamo samma poäng som oss och verkar utmana på allvar, i alla fall om de får behålla Jeballi i höst. Dessutom blir det farligt på varenda fast situation tack vare Svahn från FFF. AFC å sin sida såg spelmässigt riktigt bra ut i andra halvlek vilket väl tyvärr också kan hinta om att de är i toppen för att stanna. Men ett getingbo, va. Inget svinbra lag i år. Med skadeläget och Gais-matchen i färskt minne tittar jag nog dock snarare nedåt än uppåt. Kval igen vore tungt, men så är känslan.
Rent rationellt är det alltid bra när AFC får däng.
Men jag tittar hellre uppåt i tabellen, för känslan är ju att en kvalplats inte kommer att bli mycket värd i år - Superettan känns klart svagare, samtidigt som det allsvenska kvalmotståndet lär bli betydligt starkare. Tycker också att vi har ett relativt lätt spelprogram under sommaren, så var har ett bra läge att sätta press på AFC.
Klart vi skall titta uppåt. Den bistra verkligheten kan ju få en att omvärdera så småningom men vi är inte där ännu. Hoppas på häng till sommaruppehållet och att skadeläget därefter ljusnar.
#160 ·
RRR
· 2016-06-17 11:47
Ser hellre att plastlaget tampas med VSK än spelar i en liga man bryr sig om
Jag skulle nog säga att Halmstad är svinbra. 5 insläppta mål på 12 matcher. Skulle bli mycket förvånad om de inte tar hem alltihop.
#162 ·
Hornby
· 2016-06-18 15:56
Fast nu släppte de plötsligt in 5 mål på en match mot Frej! Vad hände?
#163 ·
Håwe
· 2016-06-18 15:58
Till Hoff666 Skriv gärna om hur fantastiska Dalkurd är också ;-)
#164 ·
Joint
· 2016-06-18 16:05
Bra jinx, 666. :-D Men visst, HBK har varit starka men utav det jag sett har de knappast imponerat eller spelat en bländande foboll. Visst, det är ju en styrka att vinna ändå och köra cyniskt. Dalkurd däremot tycker jag i sina stunder spelar riktigt fin fotboll. Oberäkneliga och obehagliga.
Jag skulle nog säga att Dalkurd är svinbra. 11 insläppta mål på 13 matcher. Skulle bli mycket förvånad om de inte tar hem alltihop.
#166 ·
Nyllet
· 2016-06-18 21:27
Vilket jäkla getingbo det börjar bli. Dalkurd är det bästa lag vi mött och jag blir inte förvånad om de hamnar topp 1-2. Halmstads torsk mot Frej var väldigt oväntad, framförallt resultatet.
Omgång 14:
Halmstad - Värnamo
Dalkurd - AFC
Omgång 15:
Värnamo -Dalkurd
AFC - Halmstad
#168 ·
Sutra
· 2016-06-19 20:00
Vi har trots alla skador hållit i och hållit ut. Tiden talar för oss; hösten blir fin om vi är med i augusti, vilket jag tror vi är.
#169 ·
Håwe
· 2016-06-20 06:26
Viktigt att vinna de närmaste matcherna. Enligt relativt säkra källor har Dalkurd ett stort Tyskt kebabföretag i ryggen som tänker säkra deras avancemang under sommarfönstret.
Så stort tyskt kebabföretag OCH kurdiska miljardärer?
#171 ·
Håwe
· 2016-06-20 07:01
Miljardärerna och kebabföretaget är vad jag förstått desamma.
Man hade det ju på känn men det känns ändå skitjobbigt. Hoppas de värvar alla bra från AFC.
#173 ·
Sutra
· 2016-06-20 08:33
Kebabmiljarder i all ära, men Cristiano Ronaldo och Drogba måste ju dels vara tillgängliga, dels tycka att Borlänge känns spännande och satsningen trovärdig, samt komma in bra i en grupp som gjort jobbet så här långt utan att pajja stämningen.
Team Boro.
Har man så mycket pengar som Dalkurd har så kan man köpa dem man vill oavsett om de har kontrakt eller inte. Säg att de vill ha Sarfo och erbjuder Sirius 3 miljoner och Kingley 120.000/månaden, då skiter nog alla i om satsningen är "trovärdig" eller inte.
#175 ·
Joint
· 2016-06-23 21:09
HBK går från sjukt målsnåla till två raka 5-2-matcher. I dagens vinst visade de dock prov på riktigt grym fotboll. Verkar som att de allt mer får ihop det med en lite mer förenklad 4-4-2-boll, där anfallsparet Tveter/Olsson är seriens bästa och bakom sig har de en Haksabanovic som kanske är landets största talang tillsammans med Isak i AIK.
#176 ·
Nyllet
· 2016-07-02 14:26
AFC leder mot Halmstad med 4-1 efter 24 min!
#177 ·
Joint
· 2016-07-02 14:34
Och lägg därtill två Athletic-stolpskott och ett reduceringsmål som gjordes när El-Kabir låg skadad.
Konstiga HBK har ju dock två 5-2-matcher åt vardera håll i bagaget.
#178 ·
nyg86
· 2016-07-02 14:46
Såg första fem min, 2-0 då, pallade inte mer att se skitlaget få sådana bjudningar av HBK. Känns toppen att HBK bjuder på det! Pinsamt i ett toppmöte.
#179 ·
Nyllet
· 2016-07-02 15:51
Tack Värnamo! Trist att AFC vinner men det visar ändå att Halmstad har sina svagheter och ingalunda någon säker etta när serien är slut.
#180 ·
Joint
· 2016-07-02 16:36
Värnamo blandar nu dock in sig i toppstriden med fyra raka hemmasegrar och eftersom de är seriens bästa lag på fasta situationer. Tveksamt dock om de kan ha råd att ha kvar Jebali, med tanke på deras hotade elitlicens och avsaknaden av en krösus.
Bra att Varberg tappade poäng!
#181 ·
nyg86
· 2016-07-02 17:12
Bra att Dalkurd torskade för de enl rykten kommer förstärka duktigt!
Akopveta är klar för en annan superettanklubb enligt Grzelak. Någon som har koll på vilken?
#183 ·
johann
· 2016-07-04 10:25
Dalkurd sägs det.
Aj fan
#185 ·
johann
· 2016-07-04 11:37
Ryktas nu om en BOMB vid kl 14!
Jisses, med versaler och allt! Nu är det ju bara att lägga ned jobbet tills BOMBEN har briserat.
#187 ·
Saemor
· 2016-07-04 11:58
Bomb!!! Kan ju inte vara Zlatan i alla fall :-)
#188 ·
Saemor
· 2016-07-23 20:25
Dalkurd bara oavgjort hemma mot Värnamo.
Upptäckte av en slump att Jämtlandsstugan hade TV4 Sport så då satte man ju sig och glodde på Halmstad-Ängelholm diwekt. Halmstad imponerar inte kan jag avslöja, det är enbart Ängelholms patenterade korpenavslut som hållit HBK kvar i matchen. Men det är ju en halvlek kvar.
Ska kolla GAIS-Varberg i kväll också.
Ska kolla GAIS-Varberg i kväll också.
#192 ·
Saemor
· 2016-07-25 19:18
Gais går mot vinst 4-2, bra för oss..
#193 ·
RRR
· 2016-07-28 14:48
Ängelholm i kk. Vad händer med poängen och resultat?
Om det blir så att Ängelholm faktiskt går i konkurs så räknas tabellen om. Resultat och poäng tas bort. Då borde tabellen bli som följer:
IK Sirius 15 9 4 2 31 14 17 31
AFC United 15 8 3 4 21 13 8 27
Halmstad 14 8 2 4 23 16 7 26
Dalkurd 15 6 6 3 20 12 8 24
IFK Värnamo 15 6 5 4 16 15 1 23
Varbergs BoIS 15 6 5 4 16 17 -1 23
Trelleborgs FF 15 5 5 5 16 14 2 20
Åtvidabergs FF 14 6 2 6 19 20 -1 20
Frej Täby 15 4 7 4 22 23 -1 19
Örgryte IS 14 5 3 6 21 19 2 18
GAIS 15 3 8 4 16 18 -2 17
Ljungskile SK 15 3 5 7 13 20 -7 14
Degerfors IF 15 3 5 7 17 31 -14 14
Syrianska FC 15 2 6 7 12 22 -10 12
Assyriska FF 15 2 4 9 16 25 -9 10
Så fördel för oss eftersom Halmstad redan hunnit spela två matcher mot Halmstad.
Tycker egentligen bara det är Assarna som förlorar på en konkurs på riktigt. För oss i toppen innebär det mest att tabellen kommer att halta långt in i oktober.
#196 ·
Saemor
· 2016-07-29 07:52
Skulle inte förvåna mig om ÄFF återigen överlever, klarar sig kvar och beviljas elitlicens för 2017.
#197 ·
RRR
· 2016-07-29 13:18
Så fördel för oss eftersom Halmstad redan hunnit spela två matcher mot Halmstad.
Hur kan det vara fördel att de kör internmatcher?
Titta på tabellen. Om ÄFF konkar och Halmstad torskar borta mot Ljungskile så leder vi serien med fyra pinnar.
En fördel för oss blir det bara om vi inte vinner matchen imorgon. Hade tänkt mig att vi ska göra det.
#200 ·
Tommy
· 2016-08-01 08:28
Gammalt nytt, Kleber tar över Syrianska
http://www.laget.se/syrianskafcA/News/4678624/Kleber-Saarenpaa-forstarker-Syrianskas-ledarstab
#201 ·
Joint
· 2016-08-01 09:14
"Laget.se", känns inte så elitmässigt. Täljeklubbarna känns verkligen desperata nu. Oddsen på att deras ekonomier inför 2017 är knas är väl ungefär 1,01.
#202 ·
Joint
· 2016-08-05 20:27
Kujtim inledde målskyttet mot Ljungskile när Dalkurd likt Blåsvart fick en pingstart mot Ljungskile (3-0 efter 21'). Övriga målskyttar klasspelarna Djuric x2 och Aydin. Nu känns de hotfulla för topp-3.
De kommer absolut att komma topp-3. Jag är rädd att det är vi som missar topp-3.
#204 ·
RRR
· 2016-08-06 20:13
Titta på tabellen. Om ÄFF konkar och Halmstad torskar borta mot Ljungskile så leder vi serien med fyra pinnar.
Ja men det var inte det du skrev.... hehe... internmatcher gills inte
"Så fördel för oss eftersom Halmstad redan hunnit spela två matcher mot Halmstad."
#205 ·
Nyllet
· 2016-08-07 09:22
Noterar att Dalkurd möter HBK i nästa omgång. Vad är bästa resultat för vår del? Oavgjort eller att Dalkurd torskar?
Värnamo skämmer ut sig ordentligt as we speak.
#207 ·
oskar
· 2016-08-07 14:27
Ja verkligen, har sällan sett ett så passivt lag. Riktigt uselt. AFC förbättrar målskillnaden rejält.
#208 ·
Nyllet
· 2016-08-08 18:04
Har gluttat lite på matchen HBK-Frej. 0-0 i halvtid. Bara en tidsfråga innan HBK gör mål. Frej är kassa och spelar mest höjdbollarna medan HBK är ineffektiva.
Saker jag är trött på att se på livescore:
Halmstad-vilket lag som helst
1-0
Alexander Ruud Tveter
Hahaha!
#211 ·
Joint
· 2016-08-08 20:37
Superettan-super-målspottaren Fredrik Olsson gjorde väl det där 1-0-målet förra gången. Han har annars varit en besvikelse i HBK-led. Hotfullt om även han kommer i gång på allvar vill säga.
Det gör ju inget att AFC och Dalkurd möts i nästa omgång. Ett kryss i den matchen vore perfekt
#213 ·
Golli
· 2016-08-09 11:21
Näst nästa är det. I nästa omgång är det Dalkurd mot Halmstad. Fast givetvis innebär det poängtapp för någon/några av våra konkurrenter, bara vi gör vårt...
Har också noterat HBK:s många 1-0 vinster. Var tvungen att gå in och kolla antalet. 6 stycken på 18 matcher och därtill en 2-1 seger.
På ämnet publik så delar jag Kims frustration men tror precis som Brukarn att lördagsmatcher och speciellt inte när sommarstiltje fortfarande råder inte är det optimala för Uppsalapubliken. Två bortasegrar nu så kan vi räkna med rotation på vändkorsen mot GAIS måndagen 29 augusti.
#214 ·
Nyllet
· 2016-08-14 07:50
Spännande matcher idag. Ett önskeresultat är väl oavgjort i matchen Dalkurd-HBK eller? Vinner Dalkurd få de häng på topp 2-3 och blir obehagliga. Torskar de har vi 12p:s försprång! Kan Frej överraska mot ABCXYZ tro? Det vore ju fantastiskt.
#215 ·
Sutra
· 2016-08-14 08:42
#prejforfrej
#216 ·
Nyllet
· 2016-08-14 10:58
Räknat lite (kunde inte hålla mig). För serievinst i SE de senaste 15 åren krävdes i medeltal 62,3p. Högsta 69p (2001) och lägsta 54p (2002). För 2:a 58,1p. Högsta 65p (2001) och lägsta 52p (2002). För 3:e plats 54.9p. Högsta 60p (2014) och lägsta 51p (2002, 2009, 2010). Om man antar att det krävs minst 63p för en allsvensk plats, då behöver de vackra ta ytterligare 20p på 11 matcher, alltså ca 2p per match. 2015 slutade vi trea på 58p och för att komma upp i samma p denna säsong måste vi ta 15p på 11 matcher, typ 5 vinster till. 2007 slutade blåsvart på 43p samma som vi har nu med 11 omgångar kvar.
#217 ·
skum
· 2016-08-14 13:59
I halvtid är det 0-0 i Dalkurd - HBK.
Dalkurd är helt klart närmst en ledning, och har 4-0 i avslut.
Kan inte bestämma mig för vad jag hoppas på. Dalkurdvinst borde ge oss större chans till serieseger men Halmstadvinst större chans till topp tre. Säkra eller fega?
Håller mer på Dalkurd än på Halmstad, men det finns ju fördelar med alla resultat. Håller allra mest på Frej!
#219 ·
skum
· 2016-08-14 14:08
Där är vi helt eniga.
#220 ·
skum
· 2016-08-14 14:55
Slut, 1-0 till Dalkurd.
De har dock Djuric avstängd mot AFC.
Halmstad fick iväg ett avslut på hela matchen. Det är ju otroligt svagt.
Nåja, ser det här som ett resultat som försämrar våra chanser att komma topp-3, men förbättrar våra chanser att komma topp-2. Och det är jag rätt så nöjd med. Jag är måttligt intresserad av topp-3, det räckte med förra året.
Kör nu Frej!
#222 ·
Nyllet
· 2016-08-14 15:03
Dalkurd har fortfarande 9p att ta in på oss. Snälla snälla Frej, make my day!
#223 ·
Joint
· 2016-08-14 15:41
Halmstad hade stolpe-ut i matchens absolut sista situation dock.
Jaså? Det kom aldrig upp på SvFF's livescore.
Frej rullar på bra mot AFC just nu. Kom igen frej!
Såja, sååååjaaaaa!
#227 ·
Joint
· 2016-08-14 16:33
1-0 te' Frejpan!
#228 ·
Håwe
· 2016-08-14 17:04
It's too good to be true, can't take my eyes off tabellen!!!!!
#229 ·
Nyllet
· 2016-08-14 17:30
5p före HBK, 7p före ABCXYZ och 9p före Dalkurd. För bra för att vara sant. Och så ska ABCXYZ möta Dalkurd i nästa match. Bra helg.
Sirius Hej!
Finfint!
Räknat lite (kunde inte hålla mig). För serievinst i SE de senaste 15 åren krävdes i medeltal 62,3p. Högsta 69p (2001) och lägsta 54p (2002). För 2:a 58,1p. Högsta 65p (2001) och lägsta 52p (2002). För 3:e plats 54.9p. Högsta 60p (2014) och lägsta 51p (2002, 2009, 2010). Om man antar att det krävs minst 63p för en allsvensk plats, då behöver de vackra ta ytterligare 20p på 11 matcher, alltså ca 2p per match. 2015 slutade vi trea på 58p och för att komma upp i samma p denna säsong måste vi ta 15p på 11 matcher, typ 5 vinster till. 2007 slutade blåsvart på 43p samma som vi har nu med 11 omgångar kvar.
Intressanta siffror. Skulle vilja påpeka att för att nå Allsvenskan räcker det ju med att ta fler poäng än trean. Det vill säga, i medeltal 55 poäng, och som allra mest under alla 16 säsongerna, mer än 60 poäng. Att det skulle krävas 63 poäng tror jag är osannolikt.
60p alltså. Då räcker det ju med att vinna samtliga hemmamatcher (GAIS, Värnamo, Åtvidaberg, Örgryte, Frej) och köra oavgjort i två av bortamatcherna Degerfors, Syrianska, Trelleborg. Då kan vi alltså förlora mot både AFC, Halmstad och Dalkurd. Kan det verkligen stämma?
Iofs osannolikt att vi vinner samtliga hemmamatcher.
#233 ·
nyg86
· 2016-08-15 14:16
Usch sluta med en massa räkneexempel med vad som är kvar mm.....blir än mer nervös än jag redan är.
Men nog ser det jävligt bra ut men hoppas killarna skiter i att räkna, titta i tabellen osv utan är ödmjuka och tar det tråkiga men viktiga en match i taget.
#234 ·
Nyllet
· 2016-08-15 14:47
nyg86 skrev...
Usch sluta med en massa räkneexempel med vad som är kvar mm.....blir än mer nervös än jag redan är.
Men nog ser det jävligt bra ut men hoppas killarna skiter i att räkna, titta i tabellen osv utan är ödmjuka och tar det tråkiga men viktiga en match i taget.
Mitt fel, jag startade. Vart nyfiken. Ber om ursäkt. Ville definitivt inte stressa mina västringvänner eller utmana högre makter. Jag är också nervös, såpass att det kommer bli jäkligt jobbigt mentalt att se Sirius spela.
#235 ·
nyg86
· 2016-08-15 19:39
Mitt fel, jag startade. Vart nyfiken. Ber om ursäkt. Ville definitivt inte stressa mina västringvänner eller utmana högre makter. Jag är också nervös, såpass att det kommer bli jäkligt jobbigt mentalt att se Sirius spela.
Haha, det är lungt, bara det att i och med HBK o Pajaslagets förluster ser så bra ut för IKS så vill man bara hålla förväntningarna ner.....äh du hajar!!
#236 ·
Nyllet
· 2016-08-15 20:02
Gott så. Jag har i alla fall inte jinxat men det gör Meisels i UNT http://www.unt.se/sport/meisels-fragan-ar-nar-inte-om-4335947.aspx Fast han är ju inte Siriussupporter och då kanske det inte gills?
Jag börjar fundera på vad fan jag ska göra om vi mot förmodan går upp...
Jag vill ha smoking, hög hatt, monokel, cigarr och champagne. Känns värdigt.
#239 ·
Håwe
· 2016-08-16 08:58
För f-n grabbar...en match i taget!!
Dalkurd lämnar Borlänge. Jag vill inte ha hit dem.
http://www.dt.se/fotboll/superettan/chockbeskedet-dalkurd-letar-ny-kommun-de-tvingar-oss
Har inte det där tugget hörts förut?
Jo.
#243 ·
Nyllet
· 2016-08-16 14:10
På Dalkurds svenskfansforum föreslår en del fans Västerås. Det tycker jag är ett utmärkt förslag :-D.
#244 ·
johann
· 2016-08-16 14:32
i västerås o gävle finns ju färdiga arenor. borde "gynna" oss.
Västeråsare hejar på VSK, lättare att slå sig in i en stad där alla hatar sitt lokala lag. Och då finns det bara en stad i Sverige att välja på.
#246 ·
johann
· 2016-08-16 14:43
Äh Västerås har precis samma diskussion om publiksiffror som här i både bandy o fotboll.
Det är tydligen snack om att Uppsala Kurd ska flytta till Borlänge.
#248 ·
johann
· 2016-08-16 14:56
The Great Switcharoo?
På plussidan finns ju att alla som vägrar gå på Sirius pga för få Uppsalakillar i laget kommer att få ett annat lag att dra på i stället.
#250 ·
Håwe
· 2016-08-16 15:35
Om inte det här ska urarta fullständigt i längden med lag som flyttar kors och tvärs och åker snålskjuts på resurser och strukturer som andra lag kämpat i åratal för så krävs nån form av flyttklausul. T.ex om man byter utövandeort så flyttas man ner x antal divisioner.
Att Dalkurd flyttar har jag alltid bara trott är en tidsfråga. Hoppas bara att tajmingen talar emot Uppsala, för att spela på Studan de kommande tre säsongerna kommer fan inte att vara någon höjdare (och det ser dessutom just nu ut som de kan få ett allsvenskt lag att konkurrera med). Hoppas de väljer Västerås eller Enköping. Eller Eskilstuna, och sabbar Ryssens alla planer.
Men kul att Rickard Malmström hittat ett fotbollslag han gillar iaf. Så här många fina ord om Sirius har han ju inte lyckats klämma ur sig på två år. Mejseln verkar också lobba rätt hårt. Vore förstås mumma för klickjournalisten nr 1 att få Dalkurd till U-a.
http://www.unt.se/sport/dalkurd-valkomnas-till-uppsala-4337443.aspx
#252 ·
johann
· 2016-08-16 18:59
"– Vi hanterar alla klubbar lika och i en kommun som tar sitt uppdrag på allvar så kan man inte behandlas bättre för lång och trogen tjänst."
Det där citatet från Rille gör mig mörkrädd.
Jag tar tillbaka allt jag sagt om Eskilstuna.
#254 ·
Nyllet
· 2016-08-16 19:41
Jag är inte förvånad. Snubben är ju miljöpartist.
#255 ·
RRR
· 2016-08-16 19:53
jag tror de drar till eskilstuna o slår ihop sig med det där cafeoperadjursholmväsbyunitedathleticfceskilstunacity....
#256 ·
Håwe
· 2016-08-16 20:11
I dalademokraten säger Dalkurds ordförande att Västerås skulle vara det bästa för dem.
De kan ju flytta till Västerås tills nya Studan är klar. Fast jag tror inte Västerås vill ha dem.
#258 ·
Sutra
· 2016-08-17 04:05
Vad är problemet? Kommer de sno alla tjejer? Dalkurd känner sig uppenbarligen inte så hemma, uppskattade och rotade i Borlänge, och bedömer väl att de har en bättre supporterbas i Mälardalen. Är det automatiskt dåligt ned ytterligare ett elitlag i Uppsala?
Som jag skrev vid ett tidigare tillfälle så är det väldigt positivt för många parter.
Dalkurd: Får den nya arenan de vill ha, kommer närmare sin publik, slipper isoleringen i dalaskogarna.
Kommunen: Får fler utnyttjandetimmar på sin nya plastmatta, ett nytt favoritlag i stället för de där jobbiga och otacksamma Sirius som bråkat, tjatat och ställt krav i decennier.
UNT: Behöver inte skriva så mycket om Sirius och den där sure Bergstrand utan kan koncentrera sig på deras mysiga twitterpolare från Borlänge.
The typical Uppsalapublik: Hatarna får ett nytt lag som uppfyller deras viktigaste krav (många spelare från Uppsala, inte varit taskiga mot småklubbarna än), de vanliga tycker väl det är lite spännande med ett nytt lag - det var ju faktiskt på tiden.
Kvar blir väl Sirius då. Där finns det inga fördelar öht. Det är inte vilket Superettanlag som helst som valsar in utan en förening backad av miljardbelopp. Sirius kommer inte att ha en chans att kunna hävda sig ekonomiskt mot dem och varför skulle våra befinliga sponsorer ödsla pengar på förlorarna när man kan sola sig i glansen av Uppsalas nya storklubb? Ni som ser fram emot låtsasderbyn i Allsvenskan mot Sirius och Borlängelaget - glöm det. De derbyn Sirius kommer att spela i framtiden är mot GUSK i tvåan.
Dalkurd kommer hit med sitt A-lag, de kan ju omöjligt flytta med sin ungdomsverksamhet och frågan är om de känner att de måste ödsla tid och kraft på att bygga upp en, de har ju Sirius akademi de kan stötta med pengar i så fall och sen ta de spelare som eventuellt blir något.
Två elitlag i staden? Glöm det. Om Dalkurd känner att de behöver ett lag i Superettan där deras talanger etc kan få speltid så satsar de nog hellre på att få upp Uppsala Kurd dit än håller Sirius under vingarna.
Sen, rent personligt, kan jag tycka att (om det nu blir så, det är mycket kvar) det skulle kännas jävligt surt att stå på Valksala Torg i höst på nåt kommunsponsrat event och hylla båda Uppsalas lag för avancemanget till AS. Efter 43 års väntan ska vi alltså inte ens få en sån sak för oss själva.
Allt det här begriper naturligtvis politikerna i Gävle och Västerås och det är därför de inte kommer att vilja ha Dalkurd dit. De fattar att det som VSK och Gelfe byggt upp tillsammans med kommunen under åren är viktigt för staden medan den högste ansvarige politikern i Uppsala säger rent ut till UNT: "Sirius 109 år i Uppsala betyder inte ett skit för oss."
Bra sammanfattat Dissteffe!
Fråga Brage hur positivt det varit för dem att dela stad med Dalkurd. Och då har Brage ändå Borlängeborna och kommunen på sin sida. I Uppsala har vår högste idrottspolitiker redan börjat älska Dalkurd.
Blir det här verklighet lägger jag fan ner och börjar samla på frimärken i stället. Jag blir så jävla arg att jag inte ens orkar sätta mig in i skiten.
#263 ·
Nyllet
· 2016-08-17 09:23
Ja man tappar lite sugen liksom.
#264 ·
Golli
· 2016-08-17 09:50
Ja ärligt talat så får det en att tappa intresset lite. Dels pajaslaget AFC, men de kan man ändå inte riktigt ta på allvar. Dalkurd känns lite allvarligare. Att ta sina lag och hoppa mellan städerna känns fruktansvärt plastigt amerikanskt. Många runt Sirius jobbar och har jobbat enormt mycket för att sätta Uppsala på fotbollskartan, samt få en ny arena till stånd. Att ett annat lag utifrån då ska slå sig ner vid dukat bord känns sådär. Jag har ett Siriushjärta men har inget emot konkurrens från lokalklubbar. Tycker det är kul när det går bra för GUSK (till en viss gräns). Fast jag tror i ärlighetens namn inte heller att staden mäktar med två allsvenska lag på sikt.
Håller därför stenhårt på att HBK följer oss till allsvenskan och att AFC slås ut hårt i ett kval samt att Dalkurd fortsätter där de är i Borlänge. Är dock rädd för att de sistnämnda kommer att klättra under hösten...
#265 ·
Håwe
· 2016-08-17 10:20
För en gångs skull fylls UNT:s kommentatorsfält av i stort vettiga kommentarer. Själv kokar jag inombords av hela frågan. Det här skulle bli den stora glädjens höst. Nu detta smolk i bägaren!!!
#266 ·
mona
· 2016-08-17 10:29
Håller med dig Golli.
Politik o pengar ,,,,vad tror Rickard att han vinner med detta drag, undrar jag .
Jag skickade precis ett mejl till vårt kära kommunalråd, jag råder alla andra att göra det också.
rickard.malmstrom@uppsala.se
Jag hoppas Dalkurd flyttar till Västerås, så kan dom spela plastderby mot AFC på andra sidan Mälaren.
#269 ·
Joint
· 2016-08-17 10:58
Vad hände med folksjälen och det där med att en klubb är (fast)förankrad i sin ort? Jag ogillar viss europeisk ligafotboll för att den är så kommersiell och jävlig, men det här med att flytta lag kors och tvärs i vårt avlånga land? Snälla. Det måste få ett stopp. Att fotbollskartan kan ritas om över en natt är ju löjeväckande. Först går en klassisk klubb á la Eskilstuna City mer eller mindre i graven till förmån för en riktig pajasklubb. MK Dons-Wimbledon-vibbar all over the place. Men att vi nästa år kanske spelar derbyn (...) mot Dalkurd (nej, de ska absolut inte byta namn påstår de) känns nästan ännu mer bananas. Och därmed konkurrera med de redan undermåliga träningsplanerna (och förutsättningar i stort) för våra två blåsvarta elitlag. Suck! Och kommunen med clownen Malmström i spetsen – vad ska man säga? Det är så man baxnar. Inget till övers för "lång och trogen tjänst", vad är det för jävla uttalande? Vilka andra kommuner behandlar sin stads riktiga stadsvapen a.k.a den klassiska idrottsklubben på det viset? Om inte ens lokalpolitikerna kan visa lite stolthet för Uppsala/Sirius så är det svårt att begära desamma av lokalbefolkningen. Jag är så trött på denna neandertalarmentalitet som råder i denna för övrigt vackra stad.
Malmström har varit ute och cyklat kring Nya Studan, men nu även kring detta. Har han satt sin fot på någon Sirius-match är frågan? Det är väl inte för mycket begärt av en man med den positionen. Det känns som att han saknar förståelse helt och hållet vad gäller elitfotboll. Han vill ju även att division 7-matcher ska spelas på den nya arenan (hur urvattnad blir inte varumärket "arena" då?) så att han vill ha hit ännu ett elitlag förvånar mig inte ett skvatt. Men DK kan ju höra sig för hos referensen Kim B om hur fantastiskt bra Uppsala kommun är. Eller så kan de fråga oss, som fått X antal arenaförslag m.m genom åren utan att ett handtag har gjorts.
En annan grej som stör en lite är ju att Malmström hyllar DK:s sociala arbete så, som om inte IKS gjorde något CSR-arbete öht. Nattfotbollen, Ronjabollen, Fyrisbollen, Flyktingfotboll m.m. Malmström don't give a shit!
Jag har också skrivit till Malmström nu.
Bombardera honom med mail!
Skriv allihopa för helvete! Jag påpekade att han har förmedlat till alla Siriussupporters att klubbens 109-åriga historia i staden inte betyder ett skit för kommunen. Han är ju företrädare för kommunen liksom.
Samma här, samt frågade varför Dalkurd är ett "jättelyft" medan Sirius Allsvenska plats är inte värd något. Plus att jag beklagade att jag bidragit till att han fått sitt ämbete.
Hahahaha jag skrev precis samma sak. Att vi är på väg till Allsvenskan är inte ett lyft, Dalkurd är ett jättelyft.
Great minds think alike...
En annan grej som stör en lite är ju att Malmström hyllar DK:s sociala arbete så, som om inte IKS gjorde något CSR-arbete öht. Nattfotbollen, Ronjabollen, Fyrisbollen, Flyktingfotboll m.m. Malmström don't give a shit!
Ja, det där var ju ännu en dryg grej från Malmström. Uppenbarligen gör Dalkurd ett "fint" socialt arbete. Till skillnad från Sirius gamla tråkiga sociala arbete då får man förmoda. Otroligt hur många respektlösa drygheter han lyckas kläcka ur sig i en så kort intervju.
Jag saknar Hassan... Varför lägger man dessa frågor hos nån som uppenbart har noll jävla koll?
#277 ·
Golli
· 2016-08-17 13:16
Nu har han fått ett mail från mig också.
Malmströms parti får inte min röst nästa gång.Bra skrivet joint,du e bra på den biten.
#279 ·
nyg86
· 2016-08-17 14:37
Mail är skickat.
Men att få en miljöpartist att förstå verkligheten är som tro att man kan uppfinna hjulet en gång till.
#280 ·
Håwe
· 2016-08-17 17:23
På Dalkurds Svenska Fans pågår en omröstning om var de ska flytta. U-a leder med 30 % mot Västerås 27%. Gå in och rösta på Västerås!!!
Enligt Adil Kizils (dalkurds sportchefs) twitterkonto är det till 99% klart att det blir Uppsala.... vafan
Eller är allt bara ett spel för att sätta press på kommunen?
Jaha, det ju fort. Hoppas de inte går upp redan i år.
Det här blir undergången för Sirius herrfotboll men folk vill ju tydligen ha det så här. Och vi har ju kvar bandyn.
#284 ·
Landau
· 2016-08-17 18:09
Dalkurd-Sirius på Domnarvsvallen i sista rundan blir plötsligt än mer poetisk.
#285 ·
Landau
· 2016-08-17 18:11
Samtidigt som detta väl var oundvikligt för att återställa den naturliga balansen efter 7 raka segrar.
#286 ·
junior
· 2016-08-17 18:22
Herrarna får spela ute i berthåga eller Upplands Väsby för att de saknas bra fotbollsplaner inne i stan, damerna och juniorerna får knappt plats på löten. Sirius har länge kämpat med kommunen för att få ny arena. Och när de äntligen beslutats att nya studan ska byggas, ja då ska dalkurd få ta del av det också utan att knappt behövt lyfta ett finger. Sen som folk tidigare nämt, Uppsalapubliken lär ju inte bli mer sugna att heja på sirius då, och det kommer ännu svårare att bli stadens lag (istället för 08-klubbar). Kommer ju inte bli lättare för oss att få tag i sponsorer heller...
Men ägs inte dalkurd av två miljardärer kan inte dom punga ut lite pengar så dff får bygga om Domnarvsvallen? Blir bara så less och trött av hela den här soppan
Jag tror det mest är ett sätt att sätta press på kommunen. Tänk er vilken jävla process det är att flytta en hel klubb av Dalkurds storlek. Eller ja, jag hoppas det rättare sagt.
#288 ·
Golli
· 2016-08-17 20:01
Jag är förbannad på mig själv, trodde att jag lärt mig. Har alltid haft något att oroa mig för gällande IKS. Ofta det sportsliga, inte sällan det ekonomiska. Den sista tiden har allt sett så bra ut. Laget går som tåget, den usla ekonomin inte fullt så usel som det först verkade. Molnen hade skingrats och stjärnan lyste över en klarblå himmel.
Självklart skulle man slängas tillbaks i oron och tvivlen..
Och hela soppan applåderas av vår förtroendevalde.
De säger att de ska behålla sitt namn. Dalkurd i Uppsala. Bara det är ju helt absurt och borde givetvis vara förbjudet. Då kan väl lika gärna Ängelholm flytta hit. Blir så jävla trött på allt. Det var bättre förr...
Har också mailat skojaren nu, även om det verkar vara försent. Dalkurd har extrainsatt årsmöte och på sina forum säger det att det är klart. Men Sirius i division IV är kanske också okej, var på en sån match idag.
Fick svar från Malmström. Här är delar:
Tidningar återger inte alltid vad personer säger i deras intervjuer. Jag har sagt att det är fel att Borlänga ger Brage förmpner för lång och trogen tjänst. Sedan har jag sagt att om Dalkurd skulle välja att ha sin klubb i Uppsala så ska de såklart behandlas lika som alla andra klubbar, så långt det är möjligt. Det kan vi ha olika åsikter om, men det är kommunen skyldig att göra enligt lag. I intervjun lovprisade jag Sirius framgångar, men artikeln handlar ju om något annat och det kan jnte jag styra.
Där tappade jag väl den sista lilla respekten jag hade för Meisels.
#291 ·
Nyllet
· 2016-08-17 21:25
Malmström eller vad f-n snubben heter, kan inte själv bestämma detta. För detta krävs ett blocköverskridande samtycke. Vad tycker opposition? Ta reda på det Meisels! Vi vill höra vad andra politiker tycker i frågan! Nu!
Ursäkta, men bestämma vad? Han kan inte hindra Dalkurd från att flytta till Uppsala och måste behandla alla klubbar lika. Sen har röd-grön-rosa blocket majoritet i kommunen så nån blocköverskridande majoritet behövs inte. Förstår inte vad du pratar om.
Ganska sanslöst hur Meisels har makten att välja ut saker från intervjuer och göra rubriker och hitta på sanningar som det behagar honom. Förra hösten var det Ola Andersson som blev citerad om damlaget som blev "utkastat" och det här borde ju också bli en hittapå-artikel citerad i riksmedia.
Ja han suktar ganska tydligt efter en tjänst på Aftonblaskan eller Sexpressen.
#295 ·
Golli
· 2016-08-17 22:08
Paradoxalt i hela denna eländiga historia är, om den nu skulle bli verklighet, kan innebära mer stöd från invånarna i stan för Sirius. Det har liksom inte funnits någon anledning att stötta ett lag som är ensam på täppan i fotbollen. Nu tror jag fler än jag tycker att det är knasigt när någon utifrån bara "knatar in på arenan" i dubbel bemärkelse. Det positiva kan därför bli ökat stöd och sympati för laget som faktiskt kämpat på i stan i över 100 år.
#296 ·
Håwe
· 2016-08-18 05:09
Men var fan ska Dalkurd träna och husera. Ska man dela Löten med Sirius? Planerna räcker ju knappt till idag i kommunen. Jag hör nån naiv idiot i kommunhuset som väl säger att
IKS får maka på sig. Blir det här verklighet undrar jag om Kim och Tolle orkar mer.
#297 ·
Nyllet
· 2016-08-18 05:58
Jo Bigbadda, det borde finnas fler politiker i stan som kan ha synpunkter på Dalkurds eventuella flytt till stan. Är det kommunledningens eller bara Malmströms åsikt vi fått höra i UNT? Vad tycker de borgliga partierna? Impopulära åtgärder/åsikter/kommentarer kan straffa ett parti hårt vid nästa val. Alltså detta är inget våra politiker kan nonchalera.
Träningstiderna är ett problem och det kommer Dalkurd att märka redan nästa år. Därför tror jag att de kommer att se till att de blir odiskutabel etta i stan så fort det bara går för att få möjlighet att välja tider först.
Nyllet: Fast det var inte det du sa. Du sa att han "bestämde" och att det krävdes "blocköverskridande samtycke". Synpunkter är något annat, men jag skulle bli jävligt förvånad om en ledande politiker i Uppsala gick ut och sa att man helst inte vill att en ideell förening flyttar till Uppsala.
Ny artikel i DT om att "bara detaljer återstår" innan en flytt till Uppsala är klar: http://www.dt.se/fotboll/superettan/uppgifter-dalkurd-ar-nara-en-flytt-till-uppsala
Det här är så klart mycket oroväckande. Fotbollsklubbar borde inte flytta alls på det här sättet och jag kan inte se att det här kommer bli annat än negativt för Sirius.
Vad politiker vill och tycker spelar ingen roll i frågan, vill Dalkurd flytta verksamheten till Uppsala så kan man inte hindra dem (eller, fotbollsförbundet kanske skulle kunna, vet inte riktigt hur reglerna ser ut), men med tanke på hur svårt det är att få träningstider och liknande idag så kan man ju undra hur dålig situationen i Borlänge är om den blir bättre vid en Uppsala-flytt.
För Sirius kommer det bli större konkurrens om publik, sponsorer och välvilja från kommunen. Bara negativt.
Känns ju råskumt det här. Nästan som om Malmström har någon personlig vinning på flytten.
#302 ·
Golli
· 2016-08-18 13:07
I hans mailsvar till mig skrev han att han blivit felciterad av mejseln och att han förstod mina synpunkter och kritik. Läser man ovanstående länk verkar det dock nästan som man lobbat för att få hit DK.
Samma i svaret till mig, Mejseln är en jävla pajas. Sen förstår jag inte varför Uppsala är så bra för Dalkurd? Västerås måste ju vara bättre. Finns redan arena, VSK ligger i ettan än så länge, etc. etc.
"– Jag kontaktade dem när det här blev känt och att jag visste att de letade ny kommun. Jag vill kunna vara förberedd om det skulle bli aktuellt. Jag ville göra klart för dem att om det skulle bli aktuellt att flytta till Uppsala så har vi faktiskt förutsättningar för att kunna ta emot dem."
Vad i helvete?
#305 ·
Håwe
· 2016-08-18 14:06
Den där Malmström har väl precis börjat förstå vad han ställt till med och gömmer sig nu bakom allsköns förklaringar. Bara glad för att jag har lågt blodtryck i grunden. Annars hade jag garanterat fått en stroke av den här soppan.
Man tar sig för pannan! Kan detta verkligen kuppas igenom utan någon som helst konsekvensanalys?
#307 ·
Nyllet
· 2016-08-18 14:51
Har kommunpolitikerna börjat oroa sig för finansieringen eller driften av den nya arenan? Är det ekonomi det handlar om? Varför skulle man annars vara så angelägen att få hit Dalkurd? Av sociala skäl? Nä, det tror jag inte på. Alltså, inte ett utan kanske två elitlag som i framtiden kan bidra till driften av träningsanläggningen och den nya plastplanen på Löten samt den nya arenan? Är det inte så att kommunen tar ut en summa i proportion till publiksiffran eller? Är Dalkurd beredda att bidra med stålar för byggandet av den nya arenan? Skumt som f-n är det i alla fall.
#308 ·
nyg86
· 2016-08-18 15:26
Han fick veta att han levde och det var han inte så nöjd över i mitt mail till honom.
Han började med samma standardsvar till mig som ni andra, felciterad bla bla bla. Skulle vilja höra Meisels synpunkt på det.
Verkar bottenfruset i Borlänge...
http://www.dt.se/opinion/ledare/runnberg-sag-nej-till-dalkurds-utpressningsforsok-for-en-ny-fotbollsarena-i-borlange
En bra text tycker jag.
#311 ·
Nyllet
· 2016-08-18 16:53
Saxat från Dt.se, intervjun med Malmström
– Anledningen till att jag svävar på svaret är att jag har fått indikationer från andra håll att det här har varit på gång. Från inofficiella källor, via folk i Uppsala. Och de källorna har jag inte för avsikt att röja. Det är därför som jag inte vill svara så tydligt.
Läser i UNT att kommunalrådet Hassan (L) har kurdisk bakgrund. Man undrar ju...
Det är en sak att politiker inte kan hindra föreningar från att flytta hit, men att ringa upp dom och aktivt uppmuntra känns ju lite överdrivet. Sen ger jag inte mycket för när Dalkurds ordförande säger att Gävle och Upplands Väsby ringt och sagt att dom vill ha dit Dalkurd. Bullshit säger jag.
Sen säger han att Dalkurd FF ska vara kvar i Borlänge, men att Dalkurd AB ska flytta. Det blir ju bara löjligt om SvFF godkänner en sån lösning. Roar mig med att läsa i lite dokument och sånt också.
Särskilda tävlingsbestämmelser för AS och SE:
"Förening ska spela sina hemmamatcher inom hemorten, såvida inte annat följer av förevarande arenakrav eller om tävlingsstyrelsen, efter framställan från föreningen, medger annat."
En förening upplåter sin spelrätt till ett idrottsAB och jag förutsätter att samma regler gäller för IAB som för föreningen. Men SvFF kan nog komma på undantag för stackars fina Dalkurd.
Sen ska dom ha ett årsmöte i Dalkurd FF om att flytta Dalkurd AB. Nu är ju FF majoritetsägare, men det lär ju krävas ett beslut på bolagsstämma också.
Vet SvFF ens om att Superettan finns?
Med tanke på alla arenakrav man har så är man nog väl medvetna om det.
#316 ·
RRR
· 2016-08-19 03:55
Uppsala kommun lär väl bygga en ny träningsanläggning åt dem om de flyttar
Alltså jag fattar inte vad det är som Dalkurd och kommunen kan tänkas prata om? Alla klubbar ska ju behandlas lika, så några garantier om träningstider kan man väl inte lämna.
Dalkurds årsmöte är 6 september, jag hoppas på att Borlänge kommun svänger innan dess och åtminstone committar till att ha Domnarvsvallen godkänd för seriespel.
"Vi har ingen uppsjö av pengar, men vi ska jobba för att hitta lösningar. Vi anser inte att det alls är så långt borta från kraven i allsvenskan. Vi ska jobba, men det kommer inte att stå en ny arena nästa år, det måste vi vara tydliga med."
-Ola Brossberg, Fritidsnämndens ordförande, Borlänge kommun
Domnarvsvallen är redan godkänd för Superettan. Det handlar inte om arenan, de vill flytta helt enkelt och måste ha nåt att skylla på.
#319 ·
Joint
· 2016-08-19 08:02
Hmm, att "Liberalernas" Hassan skulle skött saken så mycket snyggare vettetusan. Man ska ju vara ärlig och konstatera att Uppsalas kommunpolitiker, oavsett parti, hanterat arena- och elitidrottsrelaterade frågor katastrofalt. Rent historiskt sett. Men visst, sämre än Malmström är väl svårt att vara. Vill dock understryka att Hassan är bajare och (dal?)kurd, samt styrelsemedlem i IK Sirius vilket jag tycker är lite lustigt. Verkar dock vara en rätt skön snubbe i övrigt. Men den där Ali Moulavi, eller vad han hette, hade ju arenahybris och satt på dubbla stolar. Han kändes dock faktiskt bättre och syntes ju på Studan (om än med moderaterna-halsduk...) med jämna mellanrum. Denne Malmström går väl aldrig på några matcher?
Jaja, Meisels journalistik känns åter tveksam, men Malmströms hyckleri kommer inte undan så lätt. Hans svar i DT kändes ju inte så bra heller. Rent allmänt har jag fått ett kasst intryck av honom, då grundar jag det utifrån Nya Studan-snack och sådant. Fick just upp en flash i mobilen att MP hamnar under riksdagsspärren enligt nya opinionssiffror, och fan vet vad de hade fått för siffror här utan studenterna? De har ju länge varit motståndare av arenor etc här. Sedan när man varesig vill eller inte får till skott en form av arena, ja då ska det vara en plastarena för alla. Allra helst lag från Dalarna. Undra om något annat elitlag har så dåligt stöd som Sirius har från Uppsalas skräpkommun? Skämmes tamefan! 109 år förgäves, kyss mig i arslet …
Jaha, ikväll blir man tvungen till att sitta och hålla tummarna för AFC. En sån obehaglig känsla.
#321 ·
Golli
· 2016-08-19 10:16
Exaktemente.
Fast AFC tar vi sen. Vi hakar av dem i turordning.
#322 ·
nyg86
· 2016-08-19 13:35
Har en mailkonverstation med Malmström och man kan säga att han fullständigt skiter i föreningarna i staden.
Han anser att Dalkurd är välkomna och kommer bidra en massa utan att kosta något plus att Studan används mer.
Han anser också att det är bra med konkurrens för Sirius och att det ska vara så här, att något lag slås ev slås ut struntar han totalt i.
Jag tog upp tex Almtuna som också behöver en anläggning innan man kanske fjäskar hit Dalkurd som en belastning för kommunen, var helt irrelevant. Där skyllde han på dålig planering.
Han lobbar stenhårt att Dalkurd ska hit, det har man förstått, han brinner helt klar mer för ett utomsocknes lag än för kommunens föreningar och Sirius i synnerhet.
Skulle vara väldigt kul att få ut all konversation han haft med Dalkurd, för den har han ju inte gjort som privatperson utan som representant för kommun och då borde den vara offentlig.
#323 ·
Joint
· 2016-08-19 13:49
Var på Tuna-Örebro i går och deras supportrar berättade att de (endast hockeylaget) hade sponsorstöd på cirka 45 Mkr. Det är väl ungefär vad sponsorunderlaget var i hela den här ruttna staden. De har en föredömlig hall som rymmer cirka 5 500 och som i regel då alltid är fullsatt. Något sådant vore perfekt för Uppsala. Tyvärr måste jag säga att de som jobbar med Gränby Arena (eller "eventcenter" eller vad de nu kallar sig) har storhetsvansinne vilket gör att de aldrig kommer till skott. Kanske borde de mötas halvvägs? Men helt klart är att kommunen borde ge värdiga förutsättningar till befintliga elitlag redan. Åk på studiebesök till Örebro eller var fasiken som helst. Fast just konstgräs kan man gärna skippa, men det är inte ens värt att ta den debatten med Malmström i spetsen. Han vill bygga Studenternas Korparena. Välkommen till Studenternas – här spelar allt ifrån Dalkurd till Trikadien. Och gärna lite ovalboll och blodomlopp med betoning på picknick.
En talande sak är att när man åker in i många län så ser man hur deras elitlag marknadsförs där och ofta när det vankas nästa match etc. Aldrig att sådant förekommit i Uppsala. Men snart kan ju Uppsala skylta med Dalkurd, då är väl allt frid och fröjd. Grattis Muppsala!
#324 ·
Nyllet
· 2016-08-19 13:56
nyg86, lägg ut vad Malmström mejlade till dig på UNT:s kommentatorsfält vid tillfälle. Hans åsikter måste offentligöras klart och tydligt.
"Hej
Jag försökte ringa dig utan svar. Vi kommer gå ut med ett pressmeddelande i eftermiddag som ska förtydliga en del saker och förhoppningsvis bringa lite klarhet. Det är en jättehändelse och något som skulle lyfta Uppsala som fotbollsstad på ett sätt som vi nog inte riktigt kan föreställa oss.
Välkommen att höra av dig igen.
Hälsningar
Rickard Malmström
Kommunalråd ( MP )
Ordf. Idrotts- och Fritidsnämnden
Ordf. Uppsala Sport- och Rekreationsfastigheter AB
Uppsala Kommun"
Dalkurd till Uppsala = jättehändelse
Sirius till Allsvenskan = helt jävla ointressant
Här är det.
https://www.uppsala.se/organisation-och-styrning/nyheter-och-pressmeddelanden/uppsala-kommun-ser-over-mojligheten-att-ta-emot-dalkurd/
#327 ·
nyg86
· 2016-08-19 14:14
"Hej
Jag försökte ringa dig utan svar. Vi kommer gå ut med ett pressmeddelande i eftermiddag som ska förtydliga en del saker och förhoppningsvis bringa lite klarhet. Det är en jättehändelse och något som skulle lyfta Uppsala som fotbollsstad på ett sätt som vi nog inte riktigt kan föreställa oss.
Välkommen att höra av dig igen.
Hälsningar
Rickard Malmström
Kommunalråd ( MP )
Ordf. Idrotts- och Fritidsnämnden
Ordf. Uppsala Sport- och Rekreationsfastigheter AB
Uppsala Kommun"
Dalkurd till Uppsala = jättehändelse
Sirius till Allsvenskan = helt jävla ointressant
Undra vilka " VI" är han refererar till!
#328 ·
nyg86
· 2016-08-19 14:25
nyg86, lägg ut vad Malmström mejlade till dig på UNT:s kommentatorsfält vid tillfälle. Hans åsikter måste offentligöras klart och tydligt.
Så jävla dålig på att klippa o klistra och lägga ut.
Men som hans jävla utskick nu så går det ut på att få hit Dalkurd, kosta vad det vill, bara det att de kommer att utreda och om någon tror att de kommer göra avslag på att de kommer hit kan ni glömma.
Tänk om Sirius fått liknande support som han nu visar Dalkurd, kan lova att han kommer bygga helt ny anläggning till dem, lång bättre än vad IKS har. DFF är ju så fina o bra och viktiga för Uppsala tydligen, inte Sirius eller andra verksamma föreningar i Uppsala.
#329 ·
Tamb
· 2016-08-19 14:55
Har mailat Malmström nu och frågar hur han väljer ut vilka klubbar som han aktivt kontaktar och bjuder hit. Kontaktar han kanske alla klubbar som vill byta kommun. Var AFC välkomna? Det kanske han också skulle tycka vara en jättegrej.
#330 ·
johann
· 2016-08-19 15:27
http://mobil.unt.se/sport/blogg/fotbollsbloggen/kvalet-malmstrom-tror-pa-sirius-och-missar-matchen/?blog=1718009&entry=3958682
Minns en tid då Rille inte brann lika hårt för elitfotbollen
Den där Malmström är ju ett stort skämt! Innan valet var det ny fotbollsarena och bandyhall på Studan. Efter valet kom det direkt att det blir en mindre fotbollsstadion och ingen bandyhall överhuvudtaget. Nu tycker jag ju att bandy är en utomhussport så hallen sörjer jag inte...men det här jävla "hit och dit" beskeden hatar jag! Och sen börjar han jiddra om att bandyn skall flytta pga att en väg skall dras över bandyplan? Och nu det här rövslickeriet med Dalkurd? Jag tänker i alla fall göra mitt för att rösta bort den inkompetenta politiska kommunledningen vi har nu...men de känns ju lite sent!
Dalkurd med hemmamatch på Studan mot Eskilstuna City...gaaahhh!!!
Nu är det ju bara a-laget som eventuellt ska flytta, så jag vet inte vad Malmström är så jävla lyrisk över?
Bra genmäle av Sirius Fotboll!
http://www.siriusfotboll.se/uttalande-fran-sirius-fotboll-angaende-rickard-malmstroms-agerande-i-dalkurdfragan/
Utmärkt att Sirius agerar. Även om det väl är helt hopplöst att ändra galningens prestigevärvning.
#335 ·
Joint
· 2016-08-19 17:14
Bra intervjusvar även av ordf-Ove i UNT. En flytt innebär mer än 15 extra matcher på Studan om året. Dalkurd kanske rent av får Studan som träningsplan och Årsta IP vid gräsbehov? Lyckostarna.
#336 ·
nyg86
· 2016-08-19 17:37
Ja nu verkar ju han också gått bakom ryggen på IKS och låtsas vara intresserad av Lötens skick tidigare i sommar och IKS synpunkter på det. Något ingen annan gjort alls och nu helt plötsligt så jävla intresserad och nu blivit synad av det plötsliga uppdykandet på Löten.
Alltså vilken jävla orm som sitter och styr över våra anläggningar.
Som jag sagt tidigare, han kommer se till att Dalkurd får en splitt ny anläggning med ett bekvämt beslut att anläggningar behövs nu helt plötsligt med deras intåg i stan. IKS får fortsätta harva på åkern vid Löten.
#337 ·
Tamb
· 2016-08-19 18:11
Utifrån konversationen jag har haft med honom låter det på honom som att det är klart.
#338 ·
Tamb
· 2016-08-19 18:22
Miljöpartiet kommer förstås bli bortröstade vid nästa val men kommer på fyra år lyckas påverka fotbollen i Uppsala mer än några andra politiker. Först rev de arenabeslutet och beslutade om en budgetvariant och nu Dalkurd...
Tragiskt att läsa Uppsalapöbelns hånfulla skratt mot Sirius i diverse forum. Nu njuter de minsann.
Jag kallade honom för "pajas". Det tog han som ett personligt påhopp så jag ändrade till "inkompetent".
#341 ·
Saemor
· 2016-08-19 19:04
Till det sportsliga.
Flytt lagen spelade oavgjort.
Drömresultat!!!!!
#342 ·
nyg86
· 2016-08-19 19:13
Jag kallade honom för "pajas". Det tog han som ett personligt påhopp så jag ändrade till "inkompetent".
Han är lättkränkt.
Jag hade en föraktfull ton som jag fick leva med tyckte han men att han var föraktfull mot Sirius o andra föreningar i stan tyckte han inte.
#343 ·
Love
· 2016-08-19 19:16
Om man får flika in med något positivt så slutade AFC-Dalkurd 0-0.
Han är ju miljöpartist, alla där är lättkränkta.
Jag hoppas på att Borlänge och Dalkurd kommer fram till nåt innan 6 september.
#345 ·
johann
· 2016-08-19 19:44
Fast Steffe, 9 av 10 kommentarer är positiva till Sirius statement.
#346 ·
Håwe
· 2016-08-19 20:21
Det är nästan så man börjar tro att någon fått pengar under bordet för att bereda plats för Dalkurd.
#347 ·
nyg86
· 2016-08-19 20:45
Jag får en känsla att Malmström är så jävla less på Bergstrand o IKS då de ofta påtalat alla brister och kommunen brist på ovilja att fixa en hållbar situation för elitfotboll med träningsfaciliteter mm i media. Tänk nyligen på bevattningen som stod på hela natten innan Varberg som ett ex.
Nu har han jobbat fram en käftsmäll på IKS som heter duga. Jag är helt övertygade om att han har jobbat intensivt mot Dalkurd och inte det lilla som han påstår, bara sen grejen med besöket på Löten visar att han kört ett fulspel och han haft Dalkurd i tankarna med att hjälpa dem fullt ut med vad de än önskar.
Dessutom verkar han vara rätt ensam i detta då ingen annan politiker sagt ett jota med att typ stötta honom, så detta verkar vara en personlig sak för Malmström mot IKS.
#348 ·
Joint
· 2016-08-19 20:53
Enligt både UNT och DT är det bullshit att Malmström blivit felciterad. Herregud … :-D
#349 ·
Joint
· 2016-08-19 21:02
Jobbar inte Ola typ halvtid med arenafrågan och i samarbete med kommunen? Fattar nada.
#350 ·
Tamb
· 2016-08-19 21:06
Hur tror ni Malmströms kommunikation med Dalkurd har gått till? Borde vara offentliga handlingar. Kanske något för UNT att gräva i. Någon kanske borde tipsa.
#351 ·
nyg86
· 2016-08-19 21:20
Enligt både UNT och DT är det bullshit att Malmström blivit felciterad. Herregud … :-D
Ja detta är ju jävligt märkligt! Va fan håller han på med, Malmström alltså!?
Meisels skrev ju en rätt vasst inlägg ang det och hur Malmström farit fram med Dalkurd framför ögonen.
#352 ·
Håwe
· 2016-08-19 21:30
Det bästa vore om karln avgick. Han kan ju inte köra en helt egen mörkad agenda!
#353 ·
Joint
· 2016-08-19 21:38
Ja, jävlar. "Uppsala kommun förbereder en plan för att kunna ta emot fotbollslaget Dalkurd om de beslutar sig för att flytta sin elitverksamhet till Uppsala", skriver Uppsala kommun. "Förbereder en plan"? Fan vet …
Malmström tyckte jag var otrevlig i sitt svar till mig. Det var jag absolut inte men det är ju ändå en grej man är glad för. Antagligen var det min fråga om vad Borlängelaget lovat honom som kliade lite.
#355 ·
nyg86
· 2016-08-19 22:35
Om det är lite "balls" över honom så kallar han till ett offentligt möte med IKS och dess supportrar, då det är mycket oklarheter dels med att han sagt han är felciterad sen det att han går ut med att de ska undersöka möjligheterna för DFF.
Varför ska de göra det? Kommer de hit får de väl ta det som det är här med de förutsättningarna som finns, kommunen ska väl inte sopa banan för dem extra! Sirius har ju fått tagit det som det är i alla år.
Mantrat som han kör att de är enl lag måste ta hand om dem, men fixa inga extra förutsättningar. De kan väl träna på Berthåga eller ute i Börje då eller något liknande. Varför ska han fjäska med nya förutsättningar för dem. Han vill verkligen begrava Sirius.
Malmström framstår som en lättkränkt barnunge. Jag börjar också undra över vad dealen med Dalkurd egentligen innefattar.
Det jag är mest rädd för är nästan, precis som Meisels skriver, att KB och Tolle känner att det är dags att ge upp efter allt det här.
#358 ·
RRR
· 2016-08-20 06:06
Helt säker på att det finns lite annat än rent mjöl i den påsen... Malmströms mail kanske nån kan begära ut, det är offentlig handling, men den fan har väl bara lovat en massa skit på tfn. Åh vad jag är trött på idrottshatande miljöpartister
#359 ·
nyg86
· 2016-08-20 07:25
Sen lite mysigt att en miljöpartist vurmar om deras sociala engagemang.
Har de flick o damlag?
De är nedlagda...
#361 ·
RRR
· 2016-08-20 07:45
De är nedlagda...
var Malmström inblandad?
#362 ·
Tommy
· 2016-08-20 09:37
Problemet är inte att ha två (herr) elitlag i Uppsala. Men frågan som Uppsalas politiker måste svara på först är " Varför är vi inte ens nära att ha två elitlag i stan idag?"
Om det finns förutsättningar för två lag, men saknas lag och spelare som håller nivå, då finns det i alla fall lite logik i att importera ett lag (men fortfarande fel ref. Eskilstuna). Som det är nu i Uppsala så måste alla som är någorlunda insatta se att det finns inte ressurser att ta in ett lag på den nivån. Det blir som att ta upp ett lån för att betala en gammal skuld.
Uppsala i ett nötskal!
#363 ·
Golli
· 2016-08-20 09:39
BB: Att kolla någon pajas eller inkompetent brukar sällan vara rätt metod för att föra fram sina åsikter, även om du har rätt i sak ;-)
Jag bad i och för sig i min mailväxling med honom "vakna till och kliva in i matchen" men har därefter i mitt tycke på ett respektfullt sett fört fram i princip samtliga åsikter som framkommit här på forumet.
Jag ansåg att man som förtroendevald politiker bör gräva där man står. Att förslaget med Dalkurd i Uppsala blir som en gökunge. För att kunna vända den stora opinion han nu fått emot sig från idrottsintresserade, idrottsföreningar och inte minst lokalpress, uppmanade jag honom att fundera ett varv till och faktiskt meddela att man framöver inte kan erbjuda ett nytt lag eller ens de befintliga, de möjligheter i form av anläggningar och träningstider som de efterfrågar. Om han går ut med det till Dalkurd samt meddelar Sirius och övriga klubbar att de avser att framöver på bästa sett ska försöka stötta befintliga bredd- och elitlag i staden så kan detta "misstag" rättas till. Faktum är ju att ett bättre förslag för en flytt av Dalkurd då är Väsby, som för ett par år sedan blev av med sitt lag och som tydligen också är intresserade.
Han tackade för mina synpunkter och skrev att han skulle ta med sig dem i deras fortsatta diskussioner.
Vore konstigt om man inte lyssnar på opinionen. Extra olyckligt är det när man nu faktiskt har möjlighet att få uppmärksamhet och beröm för de satsningar som är på gång och kunna sola sig i glansen över Sirius framgångar. Det är ju faktiskt så att de borgerliga inte åstadkom speciellt mycket under sina år mer än att köra ekonomin i botten.
Uppsalapolitiker är ju välkända för att lyssna på opinionen.
#365 ·
nyg86
· 2016-08-20 10:20
Jag har tagit upp flick o damverksamheten som de inte har och han säger att de har haft det uppe och att DFF lovar att startar upp det här. Man förstår att han har haft många långa diskussioner med dem och inte så ytligt som det låtit.
Han svarade att han inte kunde fortsätta på detaljnivå då många mailade.
Kan köpa det men det skulle vara intressant om IKS sa att de nödgas lägga ner dam o flickverksamheten då kommunen bjudit hit en konkurrent som inte har det och om man ska kunna konkurrera så blir detta konsekvensen. Det svaret skulle jag vilja höra.
#366 ·
nyg86
· 2016-08-20 10:28
Jag tog upp också att han kanske skulle ordna ett offentligt möte med IKS och dess supportrar och det lät som han skulle ordna det.
Så vässa argumenten!
Det Malmström kallar för "detaljer han inte kan gå in på" är typ var laget han bjuder in till kommunen ska träna och hur det påverkar de lag som redan finns här.
Så fruktansvärt äckligt. Om han vill satsa på elitidrott i Uppsala borde han komma med konkreta förslag om bandyn. Miljöpartiet. Aldrig någonsin.
#369 ·
Tamb
· 2016-08-21 10:24
Den här omgången håller jag på Halmstad. De ska gå upp, skiter i om Sirius kommer etta eller tvåa. Huvudsaken är att AFC och Dalkurd kommer trea och fyra och den som får kvala torskar!
#370 ·
Nyllet
· 2016-08-22 13:03
Så tyst det blev här på forumet när raseriet över miljömuppens olika uttalanden lagt sig. "Det är då som det stora vemodet rullar in, och från havet blåser en isande gråkall vind" (Ur Ted Ströms låt vintersaga). https://www.bing.com/videos/search?q=vintersaga+Ted+Str%c3%b6m+youtube&&view=detail&mid=01C2273757EE30BBE5FC01C2273757EE30BBE5FC&FORM=VRDGAR
Men vi leder fortfarande serien västringar och inget är bestämt om Dalkurd kommer till stan eller inte!
Sirius Hej!
#371 ·
Joint
· 2016-08-22 14:08
Någon som närvarade på mötet kl 15 (sicken tid)? Avhandla gärna en rapport i så fall.
Enligt Aftonblaskans sammanställning tjänar Dragan näst mest av alla spelare i hela serien (769 000:-) efter Kenny Pavey. Sen ska man ju alltid ta dom där listorna med en hink salt men ändå. Men ändå.
#373 ·
johann
· 2016-08-22 14:18
Det är dock en sammanställning för vad de tjänade under 2015 (väl?). Dvs när han var i Östersund.
Gissningsvis är det så.
Öh vilket möte?
#376 ·
nyg86
· 2016-08-22 16:34
Öh vilket möte?
Precis!!!! Vilket möte?????
Idrotts och fritidsnämnden hade öppet möte idag. Vet dock inte hur mycket dalkurd som avhandlades. Kommer nog fler intressanta möten inom kort.
Med tanke på att det var kl 15 var mötet nog för pensionärer och barn.
#379 ·
nyg86
· 2016-08-22 17:34
Med tanke på att det var kl 15 var mötet nog för pensionärer och barn.
......och definitivt inte för förbannade IKS supportrar!
#380 ·
Golli
· 2016-08-22 19:11
BB: Du hade rätt. Han lyssnar inte. Min mailkorrespondens med honom skulle lika gärna kunna ske med en vägg. Han upprepar samma sak hela tiden.
Om Dalkurd inte lämnar Borlänge alternativt flyttar till en annan stad så beror det inte på herr Malmström. För han tycker detta är en toppenidé som det verkar, speciellt om det innebär att befintliga lag i staden får maka på sig, även om han inte skriver det uttryckligen.
Idag fick jag ett nytt mail från honom, där skrev han bland annat: "flytt av lag tycker jag är likaställt med att flytta spelare. Har inte förstått meningen med att hålla på ett lag som består av spelare från lag som man förra säsongen inte gillade" ....Hur ska man på ett pedagogiskt sätt argumentera med någon som varken förstår eller vill förstå?
Spelare har bytt klubbar sedan fotbollen började etablera sig i början av förra seklet. Livegenskapen upphörde långt före dess. Otyget med att klubbar byter städer är däremot ett nytt fenomen. Han som företräder idrotten i den här staden borde begripa att ett lag grundas på en ort där de sedan fortsätter att verka och så småningom får de en lokal anknytning med supportrar och engagemang, som sätter orten på kartan. Jag har varnat honom för den svekdebatt han kommer att drabbas av, men det kan han gått ha som det känns nu. Han kallade mitt mail dessutom för osmakligt för att han som politiker inte verkade begripa det som folk med vanligt sunt förnuft begriper. Nämligen att Uppsala inte är den optimala staden för ett nytt lag att etablera sig i p.g.a. bristande faciliteter, vilket han inte kan argumentera mot. Dessutom att flytta ett lag men behålla dess namn med dess anknytning till Dalarna är så dumt så det inte är sant. Om nu dess supportrar finns i dessa regioner får väl de som är engagerade plus deras sponsorer satsa på Uppsalakurd och se till att de avancerar i seriesystemet. Det är första gången jag skriver mail med synpunkter till en förtroendevald politiker, men man ska tydligen inte få göra det för snarstucken blev han.
Vilken galning.
#382 ·
Håwe
· 2016-08-22 19:26
Människor som inte kan erkänna att dom haft fel är livsfarliga. Markström give me the creeps. Måste ju finnas folk i kommunen som kan sätta ner foten eller är idrottsfrågor i U-a en enmansshow?
#383 ·
Nyllet
· 2016-08-22 21:01
Det kan inte bara vara Malmström bakom detta. Har en motbjudande känsla att han har fler i kommunen bakom sig. Hassan? Vad har Dalkurd, eller mer troligt, Dalkurds sponsorer, lovat kommunen? Nåt lurt är det. Tror det har med finansieringen av nya Studan att göra eller något annat skumt. Det är UNT:s förbannade plikt att gräva fram vad som göms bakom kulisserna.
#384 ·
Nyllet
· 2016-08-22 21:26
Nu ber jag till högre makter att Dalkurd säger ok, vi stannar i Borlänge.
http://www.dt.se/dalarna/borlange/kommunen-presenterar-plan-for-allsvenskt-spel-pa-domnarvsvallen
Men vänta nu, så han kallade ditt mejl där du påpekade det alla som har den minsta kontakt med fotbollen i Uppsala vet, dvs att våra faciliteter inte är top notch, det kallade han "osmakligt"? Alltså vad är det för en jävla pajas egentligen? Alla mejl han får är det något fel på tydligen.
Fan vilket dilemma nästa kommunalval blir. Jag vägrar rösta höger och en röst på S eller V är samma sak som en röst på den här galningen. FI ser jag mest som ett konstprojekt vid det här laget...
Skrämmande läsning...
#387 ·
Nyllet
· 2016-08-23 05:51
Varför hör vi inte ett ord från oppositionen? De brukar aldrig missa tillfället att misskreditera sina motståndare när folk blir upprörda över de styrande politikernas agerande i känsliga spörsmål.
#388 ·
Golli
· 2016-08-23 06:41
Jag fick ett svar från honom sent igår kväll. Han insåg nog att hans föregående var skrivet i aversion och han bad flera gånger om ursäkt. Eftersom det ändå räknas som allmän handling kommer här ett utdrag:
"Punkt 1: Jag har informerat Dalkurd om hur Sirius uppfattar situationen med anläggningar i stan. Jag lovade Sirius detta och det är såklart viktigt att vara uppriktig.
Punkt 2: Vi har inget inflytande över vilka namn klubbar och föreningar väljer. Så det ska jag inte ha någon annan åsikt om än att alla väljer de namn de finner lämpligt.
Punkt 3: Detta är en fråga om personlig uppfattning. Jag förstår verkligen din hållning. Min uppfattning är att lagidrott inte blir lika intressant som den skulle varit när spelare köps och säljs som vilken vara som helst. Och jag ser det absolut på samma sätt gällande hela lag. Men samtidigt förstår jag att det är omöjligt att förbjuda båda dessa vilket Fotbollförbundet verkar hålla med mig om eftersom det skulle skapa en förfärlig situation för spelare, men faktiskt även för klubbar och föreningar. När det gäller Dalkurd så har de ingen anläggning att spela match på i Borlänge nästa år exempelvis.
Än en gång vill jag be om ursäkt."
Fast stämmer det verkligen att Vallen inte är godkänd för åtminstone spel i S1?
Sedan tror jag att han mer eller mindre blivit tvingad att svara Dalkurd, men skriver då att det är Sirius som ser negativt på en flytt p.g.a. omständigheterna. Det blir ju som en partsinlaga som man inte behöver fästa så stor vikt över.
Problemet som jag ser det är att Sirius står för ensamma i sin kritik. Det kan snarare bli så att man får skit för att man är rädd för konkurrens, snarare än att diskutera sakfrågan. Begåvningsreserven hos vissa i UNT:s kommentatorsfält lär väl bland annat snart komma igång med såna påståenden.
Jag tror därför att det skulle ge en betydligt större tyngd både på politiker och opinion om Sirius skulle försöka få med sig fotbollsalliansen i en officiell skrivelse.
Sedan håller jag förstås också alla tummar för att Borlänge kommun löser detta själva.
Visst är Domnarvsvallen godkänd för S1, och vad jag förstått har man sedan länge lovat att lösa situationen om Dalkurd skulle gå upp till Allsvenskan. Rille har noll koll på allt.
#390 ·
nyg86
· 2016-08-23 09:12
Tror det är som Blåsvartabaksmällan tog upp, det kan ha göra med finansieringen av arenan från deras jättesponsor.
När det har varit så trögt för övriga föreningar o IKS i synnerhet att få till hyfsade förutsättningar för sin verksamhet och nu helt plötsligt så intresserad med tanke på studiebesöket på Löten så luktar det något helt annat.
Hoppas han håller sitt löfte om ett möte, hoppas han inte räknar med det igår som ett sådant.
Kan ni inte mejla alla Malmens lögner och missuppfattningar till Meisels?
Du hade ju absolut inget förtroende för Meisels för några dagar sedan? Men annars håller jag med.
#393 ·
Nyllet
· 2016-08-23 12:37
Ställde mig tidigare undrande över om Hassan kunde vara inblandad i Dalkurdaffären men upptäcker att han sitter i Sirius styrelse. Mycket osannolikt alltså.
Enligt Malmström tog Dalkurd den första kontakten med Hassan, men han hänvisade vidare till kommunen så det var hans enda inblandning i saken. Har haft en längre mejlväxling med Malmström som jag tänkte lägga ut imorgon.
Om man läser mellan raderna verkar det som om Dalkurd redan ställt in sig på att lämna Borlänge nu. Men hoppas jag har fel.
http://www.dt.se/fotboll/superettan/dalkurd-skeptiskt-mot-kommunens-senaste-invit
#396 ·
Joint
· 2016-08-23 13:24
Lägg ut! Någon som begärt ut alla hans mejlfadäser?
#397 ·
nyg86
· 2016-08-23 13:31
Om man läser mellan raderna verkar det som om Dalkurd redan ställt in sig på att lämna Borlänge nu. Men hoppas jag har fel.
http://www.dt.se/fotboll/superettan/dalkurd-skeptiskt-mot-kommunens-senaste-invit
Malmström kommer snart stolt välkomna alla till Fast Link Arena när den är klar 2020!!! Det är nog redan klart!
dissteffe: Och? Det här är inte religion där man skiter i bevis.
Jag har begärt ut Malmens mejllogg, mest praktiskt att börja där fick jag veta.
#399 ·
Joint
· 2016-08-23 13:56
"Malmens Mejllogg" låter som en bestseller. Avd. lyteskomik.
#400 ·
Nyllet
· 2016-08-23 14:04
Dalkurds ordförande Raman Kizil till Dt.se: Det är alltid samma spel när vi möter dem, de säger inget konkret. Det är samma sak år efter år. Jag tror att de är ute och cyklar. De tror att det bara handlar om att köpa sittplatser, men det är så mycket annat; toaletter, kiosk, tak, säkerhet... Det är en massa grejer.
Hm... har han varit på Studan? Är han medveten om att Studan kommer att vara en byggarbetsplats i minst 2 år?
http://www.unt.se/sport/dalkurdsflytt-vadras-pa-fotbollsmote-4346054.aspx
"Läckte ut"? Han twittrade ju själv ut hur välkomna Dalkurd skulle vara till Uppsala.
"Olyckligt att Sirius inte fick informationen först"? Ja, för du hade ju bara två månader på dig att ordna med den lilla detaljen.
Man kan ju också konstatera att om Malmström mötte Dalkurd 21 juni så ljuger han sig blå i den här intervjun. Där han inte har blivit felciterad.
http://www.dt.se/fotboll/superettan/uppgifter-dalkurd-ar-nara-en-flytt-till-uppsala
Det är lite synd att allt skumt som Malmström gjort/sagts bara kommer fram här på vårt lilla forum. I UNT får han ju stå oemotsagd. Nu är iofs UNT inte direkt en grävande tidning utan mer till för att underhålla läsarna med reportage om karnevaler och speedwayframgångar.
#404 ·
Nyllet
· 2016-08-24 11:24
Mötet startar 15.45, Stationsgatan 12, matsalen. Det gäller ju Uppsalas fotbollsklubbar så jag vet inte om vi västringar är välkomna.
Malmström lovade ett möte med Sirius medlemmar. Jag vet inte om det här är det mötet, men hursomhelst så borde väl ett möte med Sirius = ett möte med Sirius medlemmar. Vilken attans otur bara att de la mötet på en tid och med en framförhållning så att absolut ingen rimligen kan komma.
Misstänker f.ö att den där intervjun i DT gjordes innan Malmström själv gick ut och välkomnade Dalkurd, och att det är detta som utgör läckan. Malmströms stora groda i affären är ju dock att han har hållit på att utreda och förhandla i smyg under två månader, utan att involvera eller ens informera Sirius.
#406 ·
Nyllet
· 2016-08-24 12:10
Läste kommentarerna på UNT:s sportsida. Göran Lantz lämnar intressant information om hur Dalkurd agerande efter det att Domnarsvallen upprustades för 50 miljoner för några år sedan. Hm... vill Malmström verkligen ha hit en sådan förening?
"Göran Lantz" är iofs den siste du ska ha något förtroende för. Kommentatorsfältsrättshaverist de luxe. Utan att vara jätteinsatt i frågan tror jag visst att det finns fog för Dalkurds missnöje med Borlänge kommun. Men jag är skeptisk till att de får det så mycket bättre här, iaf på kort sikt.
Tror hursomhelst inte att det är någon idé att försöka "stoppa" flytten. Om Dalkurd vill så blir den av. Min förhoppning är att vinden vänder i Borlänge och att de inser att de inte har något att vinna på en flytt i dagsläget. Samtidigt är jag otroligt arg på Malmströms fifflande och ljugande, så jag tycker vi ska fortsätta ställa honom till svars.
Enligt Malmström tog Dalkurd den första kontakten med Hassan, men han hänvisade vidare till kommunen så det var hans enda inblandning i saken. Har haft en längre mejlväxling med Malmström som jag tänkte lägga ut imorgon.
Nu?
Kan ju åtminstone glädja alla er som mailat och verkar ha fått relativt uttömmande svar att det är inget man kan räkna med. När jag mailade ett relativt långt mail med åtminstone 5 konkreta frågor gällande brobygge och minigolflytt så fick jag ett "Tack för mailet, det mesta är oklart" som svar och då fanns ändå frågor i stil med "Hur följer vi bäst hur ärendet fortskrider?" med och det kan man ju tänkas få svar på även om det i det läget (sedan ca 7 år tillbaka) var oklart.
Som sagt, det är tyvärr en lågoddsare att Dalkurd flyttar..
http://www.dt.se/fotboll/superettan/fotbollsbraket-fortsatter-het-facebookdebatt-mellan-kizil-och-lindstrom-flyr-fran-ditt-ansvar
#410 ·
nyg86
· 2016-08-24 17:30
Jag hoppas verkligen inte detta var chansen att för supportrar att yttra sig, annars är det en klassiskt jävla politikerfegt sätt att med så kort varsel och på en helt jävla omöjlig tid utlysa ett möte, då slipper man problem och man kan säga att man fixat ett möte.
Sen hur han uttalar sig efter mötet –
" Jag tycker det här var ett bra möte. Lugnare än vad jag trodde det skulle bli och om vi bara hjälps åt så tror jag det här är det bästa för alla, summerade Malmström som samtidigt påpekade att dett inte var ett beslut för Uppsala Kommun"
- Vilka ska hjälpa vem menar han? Hjälpas åt?????
- Är de han egna personliga åsikt att det kommer bli bra för alla, vad menar han bra på vad sett?
Hoppas detta är bara en ond jävla dröm?
#411 ·
johann
· 2016-08-24 21:04
Fredrik Ahledst (M) på Facebook:
"Hej, måste göra en kort kommentar efter allt svammel från Rikard Malmström.
1. Det finns inget som heter etableringsfrihet inom idrotten och ingen lag som reglerar det.
2. En kommun är inte skyldig att ta emot ett idrottslag. Likabehandling gäller de som bor och är medlemmar i en kommun - inga andra.
3. Kommunen bestämmer själv genom beslut vilka som skall ha tillträde till kommunens anläggningar. Det styr inga lagar.
4. Det är ett aktivt politiskt beslut från rikard malmström (mp) att ensvåldigt att säga ja till D. Hitills har jag inte hört någon annan som tycker detta är bra.
5. Vi behöver rusta upp och investera i våra anläggningar innan frågan överhuvudtaget skulle vara intressant!"
Nu?
Kände att mejlen hunnit bli lite inaktuella sedan de skrevs eftersom många av de frågorna jag försökte få svar på har besvarats på omvägar. Men nåja, jag lägger ut alltihop i en ny tråd så kan vi fortsätta Dalkurd/Malmström-diskussionerna där.
#413 ·
nyg86
· 2016-08-24 21:17
Fredrik Ahledst (M) på Facebook:
"Hej, måste göra en kort kommentar efter allt svammel från Rikard Malmström.
1. Det finns inget som heter etableringsfrihet inom idrotten och ingen lag som reglerar det.
2. En kommun är inte skyldig att ta emot ett idrottslag. Likabehandling gäller de som bor och är medlemmar i en kommun - inga andra.
3. Kommunen bestämmer själv genom beslut vilka som skall ha tillträde till kommunens anläggningar. Det styr inga lagar.
4. Det är ett aktivt politiskt beslut från rikard malmström (mp) att ensvåldigt att säga ja till D. Hitills har jag inte hört någon annan som tycker detta är bra.
5. Vi behöver rusta upp och investera i våra anläggningar innan frågan överhuvudtaget skulle vara intressant!"
Var kommenterade han så på FB?
Herregud han verkar ju helt tappad Malmström om man ska tro det Fredrik Ahledst skriver.
#414 ·
Joint
· 2016-08-27 15:40
Det vore ju själva fan om Dalkurd får en skrivbordsseger nu också …
#415 ·
johann
· 2016-08-27 16:00
Åke ut med förmodad knäskada. Kul för den skadeglade
Vad händer i Borlänge? Första halvlek verkar inte vara slut?
#417 ·
Jocke
· 2016-08-27 16:19
http://www.dt.se/fotboll/superettan/skandalscener-pa-domnarvsvallen-matchen-avbrots
Matchen har varit avbruten men är igång igen!
#418 ·
Golli
· 2016-08-27 16:20
Snart på en arena nära dig.
Bra ös på den banderollen.
#420 ·
oskar
· 2016-08-27 17:28
2-1 i matchens sista spark typ?
Naturligtvis...
#422 ·
Joint
· 2016-08-29 10:09
Ta en titt i Dalkurds, Syrianskas och Assyriskas forum. Nivån …
Visar med all önskvärd tydlighet att dessa är politiska föreningar som ägnar sig åt fotboll. Ingen bra ide' att blanda idrott och politik.
Vi får väl se om några av lagen spelar i samma division nästa år, då kan Malmström få otroliga fotbollsfester i Uppsala.
Ja och Uppsalapolisen måste ju också få meningsfull sysselsättning...
Jag har också mailat Malmström. Spontant: Om man ska vara ordförande för Idrotts- och fritidsnämnden borde man kunna jonglera till minst 200. Känns som att Rille inte ens kan Offside-regeln och att då sitta på den post han gör. Lite som att jag skulle få för mig att bli skolminister i Italien....
Jag har också mailat Malmström. Spontant: Om man ska vara ordförande för Idrotts- och fritidsnämnden borde man kunna jonglera till minst 200. Känns som att Rille inte ens kan Offside-regeln och att då sitta på den post han gör. Lite som att jag skulle få för mig att bli skolminister i Italien....
Jag har pratat med siriussuporters som ser positivt på om Dalkurd skulle vilja flytta hit. Så ditt påstående stämmer inte.
Nordelind_9 > Jag gissar att det var gamla gubbar som tyckte så. Dom har ofta fel i dom här frågorna tycker jag.
#429 ·
Håwe
· 2016-08-30 08:12
Det är ju det där som är Markströms huvudproblem, att han tror att frågan handlar om vad man tycker. De faktiska möjligheterna vad gäller träning och faciliteter behöver man då inte bry sig om. Gilla läget och var positiv så ordnar sig allting. Jo, jo... Vi har sett det...inte!!
#430 ·
Markus
· 2016-08-30 15:52
Trist att AFC Eskilstuna City FK (nya/senaste namnet på den föreningen...) lyckades ta tre poäng i slutminuterna igår... :(
#431 ·
Håwe
· 2016-08-30 18:53
Elmander klar för Örgryte!
Nej fan vad ballt! Jag älskar Elmander.
Man ska inte älska spelare i motståndarlagen. Då kvitterar de i slutminuten.
#434 ·
Sutra
· 2016-08-31 16:48
Mina två år som söndagsmorgonskorpselare i Istanbul sammanföll med Elmanders sejour i Galatasaray. Följaktligen kallade mina turkiska medspelare mig "Elmander". Känns stort att han ska få komma till Studan.
#435 ·
Jocke
· 2016-08-31 19:51
Fast det är väl inte helt klart än? Örgryte måste komplettera sin dispensansökan angående Elmander
#436 ·
oskar
· 2016-09-02 22:07
Yes och den avslogs igår. ÖIS antas överklaga.
#437 ·
Joint
· 2016-09-08 19:14
Hur mår dagens superettan egentligen? Jag är orolig. Det känns som att nästan var och varannan klubb dras med ekonomiska besvär i denna serie. Senast ut i raden är nu LSK, när buss-sponsoren ryter till då han vägrar köra dem till fler bortmatcher eftersom LSK är skyldiga företaget omkring 400 000 kr. Obetalda fakturor som ligger kvar sedan ett par säsonger tillbaka. Liksom för Assyriska ligger en misslyckad toppsatsning till grund för årets krasch, samt tränare som bytts ut och sommarförvärv som värvas i tro om att de ska frälsa dem. Visst, det är dyrt att åka ur, men detta höga spel är ju inte heller sunt. Därtill uppdagas alltid skulder från tidigare år, vilket är märkligt. Det är ju ett fulspel att ta skygglappar på vissa belopp det aktuella räkneåret för att skapa sig falsk arbetsro mot fotbollens ekonominämnd eller dylikt.
Nu tänker bussföretaget som subventionerar LSK:s resor kanske gå till Kronokalle (som de redan är skyldig en liten summa). De har dock "bara" 20K i skatteskulder – att jämföra med Assyriskas miljonbelopp.
Och vi då? Vågar inte tänka på ett icke-avancemang eller att USAB avvecklas. Huvva.
För att det är glada amatörer med önskedrömmar som sköter klubbarna.
#439 ·
RRR
· 2016-09-10 16:35
Tackar firma Runnemo o Sosseh
#440 ·
Joint
· 2016-09-10 16:43
2-0! Underbara kyrkråttor.
#441 ·
oskar
· 2016-09-10 16:57
Kom igen Frej!!!
#442 ·
Saemor
· 2016-09-10 17:03
Håll det här nu Frej!!! Krossa Dalkurd!!
#443 ·
RRR
· 2016-09-10 17:18
Å Brage vann 3-0
#444 ·
nyg86
· 2016-09-10 17:27
Måste ju vara fullt på Vikingavallen med Flyttkurder, de har ju så stor skara här!?
#445 ·
Håwe
· 2016-09-10 17:56
Fotbollsguden hör bön!!
#446 ·
Love
· 2016-09-10 18:19
Frej slår HBK, AFC och Dalkurd hemma. Vår poäng som kändes som ett tapp var en plus mot övriga toppen.
Jag älskar Frej!
#448 ·
Nyllet
· 2016-09-10 20:40
Jag me :-D!
#449 ·
oskar
· 2016-09-11 15:02
Wow vilka resultat dagen bjudit på hittills.. Kryss för både AFC och Halmstad. Ryckläge? Vill inte jinxa men... Ryckläge?
Drömhelgen!
#451 ·
Sutra
· 2016-09-11 18:54
Nu har vi snyggat till den där tabellen igen!
#452 ·
RRR
· 2016-09-12 04:58
nu ser det bättre ut
#453 ·
Love
· 2016-09-12 10:13
Bortamatchen mot Halmstad flyttas en måndagskväll. Där rök chansen att åka dit för mig...
Vilken jävla skit.
Ja, då får man ta ledigt om man vill åka dit...
#456 ·
johann
· 2016-09-12 10:29
Gaaaah.
Finns det inte någon sorts policy om att inte flytta matcher med mindre än två månaders varsel?
Jag har mejlat en del med SvFF om detta och andra matchdatum i oktober (som spikades i förra veckan). Beskedet jag fick var att det finns en regel att Tv4 måste besluta om denna typer av ändringar senast 8 veckor innan. Uppenbarligen skiter de i dessa regler . Idag är det exakt 6 veckor till matchen mot Hbk
Jag har mejlat och klagat. Det tycker jag ni alla ska göra.
Det är mindre illa för mig än för många andra, jag kan iaf åka till Halmstad ändå. Men tågbiljetterna jag köpte var ju pengar i sjön.
#460 ·
Joint
· 2016-09-12 12:59
TV-styrda avsparkstider, suck. Men vid en eventuell Seriefinal (med stort S!) borde vi väl trots allt kunna mobilisera ihop en liten måndagsbuss? Kan vara en historisk måndag! ;-)
Det där var ju en riktigt bajsmacka. Man kanske kan flyga dit så man slipper ta ledigt hela dagen?
#462 ·
Joint
· 2016-09-12 13:07
Från och med nästa TV-avtal gäller det där med åtta veckor.
Tja det gick att flyga ner iaf men hem var svårare.
Buss eller övernattning verkar vara de enda alternativen isf.
#464 ·
Håwe
· 2016-09-12 13:18
Ligger lite i sakens natur att TV4/C More struntar i det då man helst ser att folk tittar via dom istället för live samtidigt som klubbarna ju mår bästa av att ett bortafölje både betalar på hemmaplan och stöttar borta så klubbarna borde kanske sätta lite hårdare krav. Vet inte om hela summan som betalas till klubbarna är fast eller om det finns procent på antalet tittare. Summan borde väl i alla fall ligga nånstans där både klubb och TVbolag går plus på affären.
#465 ·
Nyllet
· 2016-09-12 13:28
Återstående matcher:
Sirius 47p, +25
Hemma
Värnamo, Åtvid, Örgryte, Frej
Borta
AFC, Trelleborg, Halmstad, Dalkurd,
Halmstad 43p, +13
Hemma
Örgryte, Assyriska, Sirius, AFC
Borta
Degerfors, Syrianska, GAIS, Trelleborg
AFC 41p, +16
Hemma
Sirius, Degerfors, Syrianska, Åtvid
Borta
GAIS, Örgryte, Ängelholm, Halmstad
Dalkurd 38p, +13
Hemma
Ängelholm, Örgryte, Assyriska, Sirius
Borta
Varberg, Åtvid, Degerfors, GAIS
Vi får se till att avgöra hemma mot Örgryte helt enkelt.
#467 ·
mona
· 2016-09-12 14:15
Gunillorna o jag som Har bokat både boende o tågbiljetter till Halmstdsmatchen
Å nu vet i katten vad vi ska göra suck en spännande match kommer det mog att bli .
Snabbanalys: Dalkurd har lättaste programmet. Tur att vi har lite försprång.
Återstående matcher:
Sirius 47p, +25
Hemma
Värnamo, Åtvid, Örgryte, Frej
Borta
AFC, Trelleborg, Halmstad, Dalkurd,
Halmstad 43p, +13
Hemma
Örgryte, Assyriska, Sirius, AFC
Borta
Degerfors, Syrianska, GAIS, Trelleborg
AFC 41p, +16
Hemma
Sirius, Degerfors, Syrianska, Åtvid
Borta
GAIS, Örgryte, Ängelholm, Halmstad
Dalkurd 38p, +13
Hemma
Ängelholm, Örgryte, Assyriska, Sirius
Borta
Varberg, Åtvid, Degerfors, GAIS
Det känns faktiskt helt omöjligt att tippa hur det ska gå. Halmstad tar en av direktplatserna förmodligen.
#470 ·
Håwe
· 2016-09-12 14:53
Utifrån tabellplacering för de lag som ska mötas får vi följande svårighetsgrad för de fyra första lagen: Summan är snittplacering för de lag som ska mötas, dvs ju lägre summa desto högre upp i serien i snitt.
IKS Totalt: 6,5 Hemma: 9,5 Borta 3,5
HBK Totalt: 8,124 Hemma: 7,25 Borta 9
AFC Totalt: 8,5 Hemma: 8,5 Borta 8,5
Dalk Totalt: 9,25 Hemma: 10,25 Borta 8,25
Sammantaget kan man säga att det som främst skiljer är att vi har galet svåra bortamatcher i förhållande till resten.
Visst har vi det klart tuffaste spelschemat, men vi har ju också sex poäng till godo. Sen har t.ex samtliga våra konkurrenter GAIS borta, som är obesegrade på Ullevi. Och Dalkurd har Åtvid borta, som är ruskigt hemmastarka.
#472 ·
Nyllet
· 2016-09-12 16:09
Och vi har inte desperados Assyriska och Syrianska kvar att möta eller Ängelholm för den delen.
#473 ·
Sutra
· 2016-09-12 16:15
En högst hypotetisk supertriumf torde ske mot Örgryte, eftersom jag är bortrest då.
Visst har vi det klart tuffaste spelschemat, men vi har ju också sex poäng till godo. Sen har t.ex samtliga våra konkurrenter GAIS borta, som är obesegrade på Ullevi. Och Dalkurd har Åtvid borta, som är ruskigt hemmastarka.
Även värt att notera att samtliga toppkonkurrenter har svåraste hemmamatchen kvar.
Dalkurd-Sirius lär bli en högst intressant och spännande match. Tvivlar på att styrelsens utspel och spekulationerna om var man ska husera nästa säsong är tillför något positivt för spelarna i Dalkurd. För Sirius lär det nog kunna vara en rätt rejäl tändvätska om energin kanaliseras på rätt sätt.
#476 ·
Nyllet
· 2016-09-12 16:54
Ett bakslag för Dalkurd är att Uppsalabekantingen Jesper Nyholm skrivit ett treårskontrakt med AIK.
#477 ·
Joint
· 2016-09-12 17:10
Snacka om ryktenas man. Men najs, får vi utbildningsbidrag?
#478 ·
RRR
· 2016-09-12 19:11
Ett bakslag för Dalkurd är att Uppsalabekantingen Jesper Nyholm skrivit ett treårskontrakt med AIK.
var han inte påväg till fik ica?
#479 ·
Love
· 2016-09-13 06:43
Snacka om ryktenas man. Men najs, får vi utbildningsbidrag?
Kan man få utbildningsbidrag för någon som går gratis?
#480 ·
Golli
· 2016-09-13 14:28
Kanske en jinx. Fast om vi vinner mot Värnamo på fredag samtidigt som AFC tappar poäng mot GAIS, så ligger vi skapligt till om vi slår dem om en vecka.
Årets match på Skytteholm hursomhelst den 20e. Anmäl er till bussresan !!
#481 ·
Tamb
· 2016-09-13 14:45
Nackdelen blir att Dalkurd tar kvalplatsen...
#482 ·
Nyllet
· 2016-09-13 15:13
GAIS borta är tufft! AFC har två riktigt tuffa matcher i rad m.a.o. Hoppas Calle "peppar" sina lagkamrater till en heroisk insats! Heja Calle!
Svar från Mats Karlström på frågan varför Sirius gick med på en flytt av Halmstadmatchen:
"Begäran från TV kom vad jag förstår in i tid. Vårt svar blev att vi inte ville byta dag. Därefter tog SEF beslut att trots det godkänna flytten och meddelade oss detta i måndags. Som bortalag har man tyvärr väldigt lite att säga till om i ett sånt här läge. Om ens någonting. Det ställer till besvär även för oss eftersom vi till exempel redan hunnit beställa biljetter till söndagen som speldag."
Sedan kommunicerar alltså SEF ut att klubbarna godkänt flytten. Det är fler än ett visst kommunalråd som ljuger nuförtiden.
Fick svar på mitt klagomål från SEF, och tydligen är tumregeln att datum får ändras fem veckor inpå och inte åtta. Åtta veckor är den tidsgräns inom vilken TV-bolagen måste lämna sina önskemål.
Dåligt dock att de påstår att flytten godkänts av klubbarna när den inte alls har det.
#485 ·
oskar
· 2016-09-16 13:25
Elmander spelklar.... Från 170108 :)
#486 ·
Saemor
· 2016-09-17 06:39
Varberg vann igår och är bara 4 efter Dalkurd (möts i nästa omgång) och 6 efter AFC (om de förlorar mot Gais idag, hoppas).
#487 ·
oskar
· 2016-09-17 07:22
GAIS har ju vid vinst idag också 35p och har ju bra höstform! Bra för slutspurten att de också har teoretisk chans på kvalplatsen med tanke på att de möter nuvarande 2,3,4 hemma.
#488 ·
Nyllet
· 2016-09-17 08:14
GAIS är mitt favoritlag nr 2 resten av säsongen :-D.
#489 ·
Saemor
· 2016-09-17 09:18
GAIS är mitt favoritlag nr 2 resten av säsongen :-D.
Mitt med, hoppas de går rent och kniper kvalplatsen.
Jag tror GAIS har goda möjligheter att ta en poäng i dag, de är ju faktiskt obesegrade på hemmaplan. Spännande!
Go Calle & Co
#492 ·
nyg86
· 2016-09-17 15:16
Calle på mellis och låtsaslaget tar ledningen med 0-1! Den få tyvärr Calle ta på sig.
#493 ·
nyg86
· 2016-09-17 15:19
Men hur domaren missade Gais straff i första är ju en gåta, herregud året kapning av målvakten men domaren friar.
#494 ·
nyg86
· 2016-09-17 15:37
1-1 Kom igen goa gubbar Gais.
#495 ·
Love
· 2016-09-17 15:54
Bra att Gais tog en pinne mot AFC plast.
Bra att Gais kom tillbaka. Kunde blivit mål åt vilket håll som helst på slutet. Gais borde nog ha haft straff och en man mer efter fyra minuter dock. Viktiga spelarna Rogic och Jarl avstängda mot oss för AFC :)
#497 ·
nyg86
· 2016-09-17 16:03
Härligt Gais!
#498 ·
Nyllet
· 2016-09-17 18:24
8p före AFC. Nice!
8p före AFC. Nice!
Kan vara 11p på tisdag!
#500 ·
Nyllet
· 2016-09-19 13:22
Vi ligger för närvarande på 4:e plats i publikligan och har ett snitt på 2397 pers. Är inte det i närheten av det budgeterade snittet?
Kan man få utbildningsbidrag för någon som går gratis?
Ja, utbildningsbidrag och övergångssumma är ju olika saker. Det ska alltid betalas utbildningsbidrag för övergångar under eller innan året då spelaren fyller 23 år. I Nyholms fall så blir det då en liten slant till Dalkurd och en liten slant till oss.
Frågan är nu bara när övergången sker formellt? Nyholm fyllde ju 23 i år, men ansluter till AIK till nästa säsong. Vet inte hur det fungerar i det fallet faktiskt.
#502 ·
Joint
· 2016-09-19 18:42
Mjo, just därför det kändes tveksamt. Jag blev ännu mer tveksam då jag läste detta stycke på FT: "När en spelare skriver sitt första professionella kontrakt ska ersättning utgå till samtliga klubbar som medverkat i spelarens utbildning mellan 12 och 21 års ålder.
Går spelaren därefter vidare till en ny klubb skall ersättning endast betalas till spelarens senaste klubb."
Skulle det i så fall bara vara Dalkurd som får deg?
Eller ja, ingen klubb alls kanske. Det går nämligen att läsa följande: "Nyholm väljer AIK och är redan överens med klubben. Han ansluter till Solna som bosman i januari då kontraktet med Dalkurd FF är utgående."
Lite fräckt kan tyckas.
På SvFF:s dokumentbank hittar jag följande: "Om en spelare blir professionell senast det kalenderår spelaren fyller 23 år ska utbildningsersättning betalas ut till den eller de föreningar som medverkat i spelarens utbildning. Utbildningsersättning ska betalas dels när en spelare ingår sitt första spelaravtal som professionell och dels varje gång en professionell spelare övergår till ny förening som professionell fram till och med det kalenderår spelaren fyller 23 år.
I enlighet med vad som anges nedan ska utbildningsersättning betalas av den förening där spelaren blir professionell för den utbildning som skett fr.o.m. det kalenderår spelaren fyller 12 år t.o.m. det kalenderår spelaren fyller 21 år."
#503 ·
Joint
· 2016-09-19 18:52
Elmander spelklar.... Från 170108 :)
"På skriftlig framställan från spelaren har TK rätt att medge undantag från förevarande bestämmelse. TK får medge undantag om det inte finns annat lag än representationslag i den nya föreningen där spelaren kan delta och om det dessutom finns andra särskilda skäl, såsom exempelvis byte av bostadsort pga. arbete eller studier."
Skulle han inte bara kunna skriva in sig på någon kurs då? ;-) Eller typ anställt honom som *host, host* spelande sportchef eller dylikt. :-P
UNT räknade (gissade) på hur det kommer att gå i de 7 (!) sista omgångarna. Enligt deras prognos är Sirius klara för Allsvenskan efter Örgryte hemma i den 27:e omgången.
Nu tvivlar jag väl på att de får resultaten helt rätt i alla matcherna kanske.
#505 ·
Lars
· 2016-09-20 07:19
UNT räknade (gissade) på hur det kommer att gå i de 7 (!) sista omgångarna. Enligt deras prognos är Sirius klara för Allsvenskan efter Örgryte hemma i den 27:e omgången.
Det vore fantastiskt för det är nämligen min födelsedag.
#506 ·
John
· 2016-09-20 07:20
Min ovetenskapliga gissning är första "matchbollen" kommer vara mot Halmstad
#507 ·
Saemor
· 2016-09-21 07:33
Traumat från 2012 finns kvar i mig.
Då var det Forward som med 8 matcher kvar att spela låg 8 poäng efter oss, slog oss med 1-0 i 19:e omgången och de 5 sista matcherna gick rent och slutade tvåa, en poäng före oss.
Nu handlar det om Afc. Med tanke på att de på pappret har ett ganska lätt motstånd, de närmaste 5 matcherna, tror jag att de kommer gå rent, vilket innebär att de inför den sista omgången, borta mot Halmstad har 60 poäng.
I min Kalkyl (om vi inte får stora skälvan), vinner vi de återstående hemmamatcherna och förlorar mot TFF och HBK borta vilket innebär att vi ligger på 59 poäng, inför Dalkurd borta.
Gällande Halmstad, har de ganska svåra matcher kvar men att de tar 14 av 18 poäng innan sista omgången, vilket betyder 60.
Då står vi där igen, vinna eller försvinna....
Kan återigen konstatera att jag tycks föra en enorm tur med mig den här säsongen.
Tabellrad för matcher jag sett på plats: 13 vunna, 2 oavgjorda, 0 förluster.
Tabellrad för matcher jag inte sett på plats: 2 vunna, 3 oavgjorda, 4 förluster.
Tur att jag tänker gå på alla återstående matcher då.
Ja, det är helt klart fördel Halmstad och AFC nu. Kval igen då?
Är lite bråkigt i AFC. Tror inte att de kommer gå rent. Men det gäller dock att vi gör det vi ska också.
http://norrortssporten.se/melkemichel-om-flyttade-matchen-jattekritisk/
Hur fan kan det vara fördel AFC när dom ligger 5 pinnar efter oss?
#512 ·
Saemor
· 2016-09-21 08:22
Ja, det är helt klart fördel Halmstad och AFC nu. Kval igen då?
Vi leder och naturligtvis är det klar fördel för oss.
#513 ·
Nyllet
· 2016-09-21 11:08
Jag tror faktiskt inte att AFC har så lätta matcher kvar. Här kommer mitt tips inför de avslutande 6-7 omgångarna.
AFC ska alltså möta Degen hemma nästa match fast i Eskilstuna! Degen kämpar för att undvika negativt kval. Ingen lätt motståndare alltså men AFC vinner förstås (3p). Därpå möter AFC Örgryte borta. ÖIS är ännu inte på säker mark, övertygad om de kommer att ge AFC en tuff match inför sin hemmapublik. AFC har sedan Syrianska hemma som också slåss för att undvika negativt kval. Har Syrianska fortfarande chansen att undvika negativt kval får AFC en mycket tuff match. Tippar att AFC tar sammanlagt 4p mot ÖIS och Syrianska. Därefter ska AFC möta Ängelholm borta. Om Ängelholm redan är klara att åka ur lär de torska mot AFC (3p). Sista hemmamatchen för AFC är Åtvid som inte har något att spela för och då vinner AFC (3p). Sista matchen för AFC är HBK borta. Kommer troligtvis att vara en helt avgörande match om vilket lag som tar en direktplats till allsvenskan. Fram till HBK matchen har alltså AFC 58p
Halmstad möter i morgon Degen borta. Svår match (se ovan). Tippar 1p. Sedan har HBK Assyriska hemma. Ingen lätt match det heller eftersom Assyriska både försöker undvika nedflyttning och negativ kval men HBK vinner (3p). Därefter möter HBK Syrianska borta och där tror jag på oavgjort (1p). Sedan GAIS borta. Litet ”derby” kan man säga. GAIS har inget att spela för mer än prestige och är tuffa på sin hemmaplan (1p). Sirius hemma är ju onekligen en mycket tuff match för HBK men för att inte jinxa tippar jag att HBK vinner (3p). Trelleborg borta är svårt för vilket lag som helst men med tanke på att TFF inte har något att spela för vinner HBK (3p). Sista matchen är alltså AFC hemma. Kan gå hur som helst. Sammanlagt har alltså HBK 58p inför matchen mot AFC.
Tippar inte Sirius men vi måste ligga 1p före AFC och HBK inför sista matchen (vilket alltså betyder 9p till) och hoppas på att vår målskillnad fortfarande är bättre än HBK:s och AFC:s. Sjukt nervöst är och blir det.
Glömde Dalkurd. Tar de fullt nästkommande 6 omgångar hamnar de på 57p inför matchen mot Sirius.
#514 ·
Joint
· 2016-09-21 12:34
Utifrån ovanstående beräkning räcker det troligen alltså att vinna hemmamatcherna. Och de är väl rätt överkomliga utav sig. Förhoppningsvis är ÅFF som Värnamo ungefär, därefter kan man ju hoppas att Frej och Örgryte inte spelar för liv och död i de nedre strecken. I så fall är det ju inga munsbitar på förhand, men visst ser det fortfarande jäkligt bra ut. Känslomässigt känns det labilt efter gårdagens jävla sexpoängsmatch, men lägger man undan nerverna så kan man ju konstatera att det som sagt ändå ser jävligt bra ut! Och vår målskillnad kan kanske betraktas som en extra poäng i sig. Vi har nämligen +26. Våra huvudkonkurrenter har å sin sida +15 (en match mindre spelad) och +17. Nu ska vi inte måla fan på väggen, trots posttraumatisk stress som 2012-slutet och andra misärer.
#515 ·
RRR
· 2016-09-21 15:37
AFCVU och Flyttkurd borde väl känna mest ångest med GAIS o Trelleborg som verkar ha fått opp farten
Sjuk avslutning i Varberg men som tur är torskade flyttfirman. De har ingen vidare form just nu.
#517 ·
Joint
· 2016-09-21 18:58
De har skjutit sig själva i foten. :-)
#518 ·
Nyllet
· 2016-09-21 19:06
Då är väl Dalkurd, med stor sannolikhet, utanför toppstriden.
#519 ·
Håwe
· 2016-09-21 19:08
Då är väl Dalkurd, med stor sannolikhet, utanför toppstriden.
Curse of the Malmström
#520 ·
nyg86
· 2016-09-21 19:16
FC Malmström går tungt, allt är Borlänge kommuns fel!,
Och de där jävla Brage!
#522 ·
nyg86
· 2016-09-21 19:26
Och de där jävla Brage!
Så klart..
Och för vår del innebär det väl att absolut sämsta utfallet ändå är kval.
#524 ·
Joint
· 2016-09-21 20:55
Vaboisarna är ju ett rätt skumt lag. Fyra raka segrar nu – dessförinnan en handfull raka förluster. Innan det hade de en oavgjord och sedan fem raka segrar i bagaget.
#525 ·
Markus
· 2016-09-21 21:27
Plastkurd torskade! ????????????
#526 ·
Joint
· 2016-09-22 18:51
Super-Sead satte spiken i kistan nu. Fan vad stabila HBK är nu då. 50-49-46 … Det värsta vore ju om de säkrat inför omgång 30 då de möter Plasttuna FC.
Vi måste vinna matcher helt enkelt, att tro att HBK eller AFC kommer att tappa poäng funkar inte.
#528 ·
Joint
· 2016-09-22 19:11
Åtvidabergs nyckelspelare i försvaret Månz (ja, han heter faktiskt så) blev målchansutvisad och är därmed avstängd mot oss. Att de genom 2-1-segern mer eller mindre säkrade sitt kontrakt är väl inte till vår nackdel heller..? Eller jag venne, de kan ju spela avslappnat liksom.
#529 ·
Nyllet
· 2016-09-22 19:55
Trodde nog att Degen skulle ta en pinne. Även fast HBK tog in på vårt försprång är det väl bra att Degen fortfarande har pressen på sig att undvika negativt kval nu när de ska möta AFC härnäst? Synd att Syrianska torskade.
Jag ska sticka ut lite och säga att Eskilstuna Plast & Buss AB kommer torska mot Degen.
Jag ska sticka ut lite och säga att Eskilstuna Plast & Buss AB kommer torska mot Degen.
Hoppas gör jag, men jag tror det inte. Det är nog en viss nackdel för AFC att spela jippomatch på semihemmaplan, men Degen är för stabbiga för att kunna utnyttja det.
#532 ·
Saemor
· 2016-09-25 16:36
2-1 till AFF mot HBK med 10 min kvar. Kom igen nu Assyriska !!!
Assyriska däremot! Spelar skjortan av både AFC och Halmstad på bortaplan. Hoppas de får med sig segern idag också.
Synd på en sen kvittering, men ändå sjukt positivt med två förlorade pinnar för HBK. Assarna och Frej har varit bra för oss i år!
#535 ·
Joint
· 2016-09-25 17:37
HBK fick en horribel straff emot sig, som dock Lukic räddade. Tveter hade ett skott i ribban. Det hade kunnat sluta hur som helst, men att HBK tappar poäng mot bottenlag är ju bra. Men bottenlagen spelar bra nu ska sägas. Se bara på LSK med halva elvan borta som krossade Gais nu.
Det är positivt för oss att det rör på sig i botten. Våra konkurrenter har ju en del matcher mot dem medan vi mer möter mitten- och topplag.
#537 ·
Nyllet
· 2016-09-25 17:41
Men jag säger ju det! Det är lika svårt att möta ett bottenlag som är i desperat behov av poäng, som ett topplag. Idag vann Ljungskile med klara 3-0 borta mot hemmastarka GAIS. Det säger väl en del om vad motivation innebär. Jag har inget emot HBK, ett klassiskt fint lag, men som Jointen skrev för ett tag sedan; bara inte HBK är klara för allsvenskan men inte vi, när de ska möta detta vidriga AFC i sista matchen. Nu tappade de 2 pinnar vilket förhoppningsvis innebär att sista matchen mot AFC betyder något för HBK.
#538 ·
Nyllet
· 2016-09-27 11:45
Om Degen vinner eller spelar oavgjort ikväll, ska jag vid nästa besök på paviljongen bjuda de fem första västringarna jag träffar på öl.
#539 ·
Nyllet
· 2016-09-27 13:47
Noterar att Syrianska klev ovanför det negativa kvalstrecket efter vinst mot Ängelholm och petade därmed ner Degen under strecket. Bra tändvätska för Degen!
Jag begriper mig inte på sportskribenter som layoutar sina texter som om de vore poesi. Jag begriper mig inte på hans värdelösa åsikter heller.
http://ekuriren.se/sport/1.4398365-per-gillberg-exakt-vad-ar-daligt-med-att-fa-hit-afc-
#541 ·
johann
· 2016-09-27 15:20
Han är ju
Lite
Eljest
Den gode Per
Gill
Berg
Har Sargvakten en litterär dubbelgångare?
Sargvakten ÄR ju poet. En gigantisk skillnad.
#544 ·
Nyllet
· 2016-09-27 16:13
Ja, vilken avskyvärd artikel.
Ja men jag påmindes lite av det stilistiska
Ett avslut har degen mäktat med på en halvlek, och det var en straff. Som sagt, de är alldeles för klena för att hjälpa oss.
#547 ·
Nyllet
· 2016-09-27 18:43
3-1 nu. Skit!
Nu går det nog i brallan.
På Gill.
Berg.
#549 ·
Saemor
· 2016-09-27 18:50
5-1 till Afc, tar in på Sirius även när det gäller målskillnaden.
#550 ·
Nyllet
· 2016-09-27 18:51
Man undrar ju hur vi kunde torska mot Degen.
#551 ·
Håwe
· 2016-09-27 18:57
Min svartsyn har inga gränser just nu. AFC kommer att vinna superettan och vi får nog vara glada om vi får kvala. Pest och pina för ett Siriushjärta.
#552 ·
Nyllet
· 2016-09-27 19:05
Ja, AFC är som en jäkla maskin. Tätt försvar och giftiga forwards. De har blodvittring. Däremot tror jag HBK är lika nerviga som vi är. Som sagt, vi måste ta 9p mot TFF, ÖIS och Frej annars är det kört med direktplatsen.
Jag tror också AFC vinner serien samt att Sirius får kvala. Fast då måste vi fan vinna båda hemmamatcherna, annars går Dalkurd om oss.
Vi förtjänade samma siffror i går.
#555 ·
Joint
· 2016-09-27 19:30
17-3 i avslut och 8-2 i hörnor. Det var inget snack. Degen för dåliga, som sagt. Deras straff var dessutom feldömd då incidenten skedde utanför straffområdet.
Men herregud vad jag slogs av så mycket skickligare och kyligare AFC:s spetsspelare var än våra egna i går.
Och Degen på konstgräs är nog ingen bra kombo. Det känns som att de vann mot oss tack vare en kick i form av en ny tränare, ett par nya spelare (Hasani...) och en Malmström som hade stört vår uppladdning. Sedan gjorde vi ingen bra insats alls där. Dagsform.
Jäkla skit vad jämnt det blev nu. Sugigt också att Degen rasade ihop sista kvarten så att AFC nu helt plötsligt bara är fem mål ifrån vår feta målskillnad.
#556 ·
Nyllet
· 2016-09-27 19:53
Äckel-AFC drog dryga 2400 pers. Usch, två vidriga dagar.
Det är märkligt, men trots att allt egentligen borde vara så härligt när man leder Superettan så känner man sig istället extremt pressad från alla håll:
* Ekonomin är ett stort spöke i bakgrunden som ger den här obehagliga nu-eller-aldrig-känslan.
* Den hotande Dalkurdflytten är ett minst lika stort orosmoment som får framtiden att kännas än mer osäker.
* Den pressande känslan av att vara jagad blir knappast bättre när det jagande laget är det vidrigaste jävla kräkmedel av alla lag som någonsin har funnits. Hellre VSK till Allsvenskan, och det menar jag.
* Vi har haft ett jävla oflyt med avgörande domslut som kommer att gräma mig till döddagar om de blir avgörande.
Känns svårt att kunna hantera allt detta. Försöker, trots vår serieledning, att se oss i något sorts underdogperspektiv. Att vi kämpar med alla odds mot oss. För det är faktiskt så det känns.
Om man skall andas lite och försöka tänka logiskt så ligger vi ju ändå bättre till än i fjol? Då låg vi väl trea med 5 omgångar kvar?
Den här omgången känns ju möjligen lite sur men det beror egentligen bara på vår egen insats igår då vi borde vunnit lätt sett till spelet och alla galna målchanser. Att Halmstad skulle tappa poäng hemma fanns inte med i min kalkyl och att AFC skulle ta tre pinnar var inte direkt oväntat. AFC och Halmstad skall ju dessutom sno poäng av varandra. Vi har ju ändå allt i egna händer om man jämför med i fjol? Blir häftigt med en riktig "cupmatch" mot HBK! Den som vinner den borde vara "klar" för avancemang!
#559 ·
Nyllet
· 2016-09-28 06:01
Ja, man kan ju tänka så här: AFC kan inte komma ifatt oss av egen kraft. AFC måste förlita sig på att vi torskar en match och då är det fortfarande inte säkert att de går om oss.
#560 ·
Joint
· 2016-09-28 11:36
Nu har jag delvis förträngt fjolårshösten, men känslan då var mer att vi hade allt att vinna. Nu: Allt att förlora. Och det Brukarn listade gör pressen ändå större. Så jäkla mycket på spel. Bära/brista-känsla. Visst, vi har legat i "pole position" länge nu, men avståndet har ju krympt betänkligt. TFF, HBK och DK är tuffa bortamatcher. Hemmamatcherna dock av annan karaktär, men med ÅFF-matchen i färskt minne vågar jag inte räkna hem två segrar där heller. Men det ska vi ju bara ha. Örgryte lär dock kämpa för att undvika negativt kval och Frej bara kör?! Nåja.
Jag tror vi tar 4p hemma och 0p borta. Det borde fan räcka för kvalplatsen.
Äsch nu har man druckit några koppar kaffe och andats lite sedan igår. Det är dags nu att visa vilka som är bästa laget. Vi skall ta en av direktplatserna - and that's all there is to it.
#563 ·
Nyllet
· 2016-09-28 13:52
Jag vet inte om det kan vara någon tröst men stämningen på HBK:s svenskafans forum är heller inte så munter. Inte bara västringar som biter på naglarna just nu.
#564 ·
RRR
· 2016-09-29 20:10
jag är lugn, det kan bara gå åt helvete, och det har det gjort förr....jag ser en ny Gute-match i antågande
#565 ·
Joint
· 2016-09-29 22:18
Kan instämma i Brukarns domarrage här för något inlägg sedan om domaren som eventuellt inte kunde regelboken.
En annan domarrelaterad sak som stör mig är den ojämna nivån i superettan bland domarna. De borde sätta sig ned, titta på situationer och komma fram till vad som i regel skall vara frispark/kort/straff. Det känns rätt ojämnt från match till match. Nivån, alltså.
T.ex: Domherren Behnam har dömt 17 matcher, varav tre av våra och har i dessa delat ut noll straffar. Däribland blundade han för handbollsspelaren på Gais-mållinjen mot oss. Som ett exempel har domare Melin dömt lika många matcher, men delat ut sju stycken straffsparkar. Slump?
Eller för den delen duon Cisic och Daradic som på 33 matcher delat ut 13 röda kort. Att jämföra med Melin och Olsson som på 32 matcher inte delat ut ett enda.
Visst, varje domare har sin nivå och det är väl okej så länge den är konsekvent, men centralt från förbundet/domarkåren borde någon slags gemensam praxis-nivå vara att sträva efter. I alla fall gällande straffsituationer. Lindgren, som dömde senast, dömer straff i mer än var tredje SE-match och jag tror inte att Behnam hade blåst för den om man säger så. Därmed inte sagt att den var feldömd, men ja, ni förstår vad jag menar.
En annan kuriosa i sammanhanget är att när Melin och Lindgren fått testa på allsvenska hetluften i sammanlagt elva matcher, ja, då har de bara hittat sammanlagt en straff (att jämföra med 13 på 32 i SE). Auktoriteten Jonas Eriksson har där dömt sex straffar på nio framträdanden.
#566 ·
Joint
· 2016-10-01 14:22
Kollar på ÅFF-DK. Slås återigen av hur kass Åtvids hönsgård till backlinje är. 0-2 efter en dryg kvart och blodad tand för DK i jakten på en kvalplats. Fan, att vi inte kunde krossa U19-backlinjen i måndags!
[size=10](...och varför dumpade vi Bala efter så kort tid?)[/size]
Vi tog ju in han som är skadad hela tiden i stället.
Vad gäller ev kvalmotståndare så ser det väl ut som det blir Helsingborg? Lång jävla resa det.
#569 ·
Joint
· 2016-10-01 15:51
Gah, det var faktiskt nära att Åtvid skulle kvittera. Den där Maholli kanske vi borde värva?
#570 ·
Joint
· 2016-10-02 13:42
Pajasdomaren Jim Pettersson var extremt nära att döma bort ett LSK-mål nyss. En felriktad hemåtpass av en IFK-spelare gick till en fristående LSK-forward. Jim/linjedomaren ville få det till offside. Som tur var dömde de till slut mål. Synd att han inte hade den fingertoppskänslan på Skytteholm. Sjukt velig han är, hur som helst.
Och fan, HBK trummar på.
#571 ·
Håwe
· 2016-10-02 14:30
Så djävla frustrerande att se Syrianska ta över helt i andra halvlek och ändå inte få in den!
syrianska har kvitterat :)
#573 ·
Håwe
· 2016-10-02 14:50
Underbart!!!
Betyder dagens seger att Dalkurd i princip är avhängda?
Hjälp, vid seger för AFC i morgon ligger dom på direktplats till AS.
ÖIS har lyckats hålla 0-0 i paus. Det känns dock inte som det kommer att hålla. AFC är faktiskt mycket bättre.
Fy, AFC leder nu med 1-0
2-0 till AFC
#579 ·
Joint
· 2016-10-03 20:54
0-3 blev det t.o.m. Plasthletic har onekligen ett gäng riktigt bra spelare. Örgryte var obesegrade hemma fr.o.m juni. I och med Degerfors hemmaseger och Syrianskas stigande form innebär det att matchen efter uppehållet blir riktigt viktig även för deras del. Kamp in i det sista! Kriiiga!!! Vi är det bästa laget.
#580 ·
Nyllet
· 2016-10-04 09:19
Räknat lite på slutomgångarna. Av alla olika scenarion jag räknat på visar det sig att målskillnaden mycket väl kan komma att avgöra vilka lag som tar en direktplats till allsvenskan. Kan också säga, utan att plåga er för mycket, att jag räknat Sirius poäng relativt lågt, min 4p och max 7p (endast ett scenario) inför slutomgången samt att jag i de flesta fallen räknat med torsk i sista matchen mot Dalkurd. Sista matchen mot Dalkurd är ju knepig. Troligtvis har Dalkurd inget att spela för men så har vi det där med flytten....
Med 7p på de tre kommande matcherna så är en direktplats klar innan sista omgången, vilket jag är helt säker på att även dina uträkningar visar. Med 7p på de fyra sista så är sämstascenariot en målskillnadsaffär om platserna 1-3.
Och litet räknande ska inte tolkas som någon tro på att något ska gå bra...
#582 ·
Nyllet
· 2016-10-04 10:31
Jepp, det stämmer. Men som sagt, det krävs 7p vilket innebär minst ett kryss mot HBK borta. Jag har i de flesta scenarion räknat med mellan 4-6p inför slutomgången. Man ska vara ödmjuk.
#583 ·
Håwe
· 2016-10-04 11:19
Två raka vinster så är det klart. Slår vi HBK har vi sex p tillgodo och så mycket bättre målskillnad att de aldrig kommer ikapp. Vore bäst så för nerverna men att bli klara hemma mot Frej skulle ju vara roligare i stunden. Dock riskerar väl en del av oss hälsan om ett dåligt resultat då.
Och om HBK skulle råka tappa poäng mot GAIS så...
#585 ·
Nyllet
· 2016-10-05 07:43
Jag har räknat på 137 st. olika scenarion. Varierat poängen för de tre topplagen och försökt vara rimlig samt medvetet hållit IKS p lite lägre än de andra lagens. Resultaten blev att i 86 st. scenarion (63%) tar IKS en direktplats till allsvenskan. 28 st. scenarion visar att målskillnaden mellan IKS och HBK el. AFC kommer att avgöra vilket lag som går upp. 23 st. (17%) scenarion visar att vi missar en direktplats till allsvenskan. Även fast läget inför den sista omgången kan se bekymmersam ut enligt följande:
IKS 58p (vi har alltså tagit 4p på 3 matcher – dissteffe tips!)
AFC 60p (har tagit fullt)
HBK 60p (har tagit fullt)
kan vi genom vinst borta mot Dalkurd ändå ta en direktplats om vi har bättre målskillnad än något av de två andra lagen. Observera att utgångsläget gör att Dalkurd inte har mer än äran att spela för.
#586 ·
Joint
· 2016-10-05 13:09
Då kan jag kontra med detta skräckscenario ...
[list]Nuvarande målskillnad | poäng - framtida poäng:
1. Sirius 28 | 54 - 60 (1+1+3+1)
2. AFCU 24 | 51 - 60 (3+3+3+0)
3. Halmstad 17 | 51 - 61 (3+1+3+3)
4. Dalkurd 15 | 45 - 55 (3+3+3+1)
5. Varberg -1 | 41 - 46 (3+1+0+1)
6. Trelleborg 6 | 37 - 42 (1+1+0+3)
7. Gais 12 | 36 - 42 (0+3+0+3)
8. Åtvidaberg -4 | 35 - 39 (1+0+0+3)
9. Frej -2 | 34 - 39 (1+1+0+3)
10. Värnamo -7 | 31 - 33 (1+0+0+1)
11. Örgryte -2 | 30 - 33 (1+1+1+0)
12. Degerfors -20 | 28 - 30 (0+1+1+0)
13. Syrianska -12 | 26 - 30 (0+3+1+0)
14. Ljungskile -12 | 23 - 28 (1+1+3+0)
15. Assyriska -12 | 21 - 28 (1+0+3+3)
16. Ängelholm -30 | 19 - 20 (0+0+1+0)
Då blir tabellen så här:
1. Halmstad 61
2. Sirius/AFCU 60
------------------------------------
3. AFCU/Sirius 60
4. Dalkurd 55
5. Varberg 46
6. Gais/Trelleborg 42
7. Trelleborg/Gais 42
8. Åtvidaberg/Frej 39
9. Frej/Åtvidaberg 39
10. Värnamo/Örgryte 33
11. Örgryte/Värnamo 33
12. Degerfors/Syrianska 30
13. Syrianska/Degerfors 30
14. Ljungskile/Assyriska 28
15 Assyriska/Ljungskile 28
16. Ängelholm 20[/list]
Således målskillnadsaffär i varenda streckstrid ... (tja, förutom den om tredje/fjärde-platsen.)
#587 ·
Golli
· 2016-10-05 15:30
Ovisst är det.
Om Syrianska, förutom att snuva HBK på poäng, även vinner eller spelar oavgjort mot Plastic United i nästa omgång kommer de för alltid att ha en plats i mitt hjärta. Något säger mig också att de har möjlighet att göra det.
Syrianska är bra men poäng på Skytteholm?
#589 ·
Nyllet
· 2016-10-05 15:38
AFC har förvisso två viktiga kuggar avstängda (kommer inte ihåg namnen) men de ser otrevligt starka ut så de vinner nog ändå. Alltså, AFC tror jag går rent. Det är HBK som jag tror kommer att darra på manschetterna mest. Kraven på att de ska gå upp är höga.
#590 ·
Sutra
· 2016-10-05 17:57
AFC kommer att tappa poäng. Kanske inte mer än att det blir en oavgjord, men jag kan inte se att de skall vinna samtliga återstående.
Var i Uppsala ser man HBK-matchen?
Samtliga bortamatcher ser man på Etage.
#592 ·
Joint
· 2016-10-05 22:16
Apropå skräckscenariot jag målade upp ovan:
Målskillnadsaffär mot HBK vore väl fine, men AFCU har ju släppt in exakt lika lite mål, men nu bara gjort fyra färre. Med tanke på deras sprudlande offensiv numera så skulle de ju även kunna skaffa sig samma målskillnad, eller rent av identisk sådan. Hur funkar det då? Utan att googla gissar jag att det funkar så här:
1) Flest antal mål gjorda
2) Inbördes möten (0-0, 0-1...gah!!!) med eventuell vikt på bortamål
3) Lottdragning
Att AFC saknar ytterbacken som gjorde mål senast, vars moderklubb är AFC (läs: Arsenal FC) samt klassanfallaren Chidi Omeje mot Suryoye skadar ju inte. Visa hjärta nu, Özkan! ;)
...dock lär ju Figge gå in på vänsterbacken utan att göra bort sig, och offensivt brukar de ha bra alternativ.
#593 ·
Sutra
· 2016-10-06 19:53
Samtliga bortamatcher ser man på Etage.
OK. Är det bra? Vore kul om det var packat vid avancemangsklartchans.
Senast mot Trelleborg fick man ståplats om man inte dök upp i tid så det kan nog bli folk där mot Halmstad...
#595 ·
Sutra
· 2016-10-06 20:19
Coolt!
Lag sorteras så här:
1. Poäng
2. Målskillnad
3. Flest gjorda mål
4. Inbördes resultat (vid lika målskillnad räknas bortamål dubbelt)
5. Skiljematch (endast när det handlar om serieseger eller upp/nerflyttning)
#597 ·
Joint
· 2016-10-14 17:44
1-0 Gais och Pekalski avstängd mot oss. Det går bra nu! HBK är dock spelförande …
Edit: ...och där gjorde Tveter mål, förstås. Gah!!!
Hoppas GAIS kan hålla det här, känns inte helt realistiskt dock.
#599 ·
Joint
· 2016-10-14 18:25
HBK är fan ruskigt sårbara i luftrummet. Dragans Panna och Ante Spänst från start på Örjans!
#600 ·
Joint
· 2016-10-14 18:38
Härliga Gais!
#601 ·
Håwe
· 2016-10-14 18:52
Calle Nyström gjorde sitt!! Underbart!!
#602 ·
mona
· 2016-10-14 18:57
Helt underbart men svettigt framför tven
Pust!
#603 ·
Saemor
· 2016-10-14 18:58
JAAAAAA.
Gud hör bön.
Kanon! GAIS ryckte upp sig i andra halvlek också, älskar att jag nästan alltid har fel.
Hur många poäng behöver vi för att säkra den allsvenska platsen?
#606 ·
Saemor
· 2016-10-14 19:37
Hur många poäng behöver vi för att säkra den allsvenska platsen?
6 poäng i praktiken, 7 i teorin.
6 om 3 av dem tas mot HBK.
GAIS är förresten första lag som är klara för Superettan 2017.
#609 ·
Nyllet
· 2016-10-14 20:47
Oj oj, det är bara att tacka och ta emot.
6 om 3 av dem tas mot HBK.
Räcker väl i princip med 3 poäng om de tas just mot HBK?
#611 ·
Saemor
· 2016-10-15 05:28
Räcker väl i princip med 3 poäng om de tas just mot HBK?
Men glöm inte Dalkurd, de får 57 poäng om de går fullt.
Pallar inte räkna längre men jag tror att det räcker med vinst mot ÖIS och sen oavgjort mot HBK och Frej. Vad säger expertisen?
#613 ·
Håwe
· 2016-10-15 07:58
Om vi spöar ÖIS och kryssar mot HBK så har vi minst 13 mål till godo på HBK som de ska ta in förutsatt att de vinner sina två avslutande matcher och vi loosar både mot Frej och AFC. Teoretiskt möjligt men högst osannolikt.
Inte ofta jag knyter mina tummar för ett annat lag, men i morgon gör jag det. Vill så gärna att Syrianska tar poäng mot AFC
Nån höjdare i den ödmjuka klubben Dalkurd kallade Degerfors för "ett jävla rövhål" på twitter nu, UNT-Andersson garvade och twittrade glatt ett svar. Om nån i Sirius gjort samma sak hade det blivit krigsrubriker i en vecka och Unogård hade kallats in för att kommentera.
#616 ·
Saemor
· 2016-10-15 15:51
Japp, Degerfors snodde poäng mot Dalkurd.
Härligt, nu är Dalkurd borträknade.
Ja, nästan så.
Woho!
Nu kan till och med Steffe börja tro på minst kval snart!
Jag har trott på topp-3 ganska länge.
#622 ·
Saemor
· 2016-10-15 17:03
Japp, Degerfors snodde poäng från Dalkurd.
#623 ·
Nyllet
· 2016-10-15 17:05
Det ser lovande ut för laget i mitt hjärta. Och när det gör det brukar det alltid skita sig. Ödmjukhet, intalar jag mig, är boten.
#624 ·
Nyllet
· 2016-10-15 17:09
Det ser lovande ut för laget i mitt hjärta. Och när det gör det brukar det alltid skita sig. Ödmjukhet, intalar jag mig, är boten.
#625 ·
Nyllet
· 2016-10-15 17:12
Förstår inte varför det blev två identiska inlägg. Rödvinet kanske?
Fyfan hur ska jag ha tid att åka till halmstad? Ujujuj.
#627 ·
Joint
· 2016-10-15 19:21
Vi älskar rödvin! /rödvitt
Om det nu skulle gå fullständigt åt pipsvängen tre omgångar i rad möter vi alltså ett förmodat avsågat DK.
#628 ·
Joint
· 2016-10-16 14:27
Suryoye är ju fan närmare ett ledningsmål än de orangeklädda.
Jamen FY FAN va skönt! AFC var inte bra alls.
#630 ·
Saemor
· 2016-10-16 14:57
Tack Syrianska.
#631 ·
Love
· 2016-10-16 14:57
Härligt att AFC tappade poäng men ännu bättre att de inte var bra. Klart det är synd att de inte förlorar men har de dåligt spel i slutet av serien så är det ännu bättre för oss
#632 ·
oskar
· 2016-10-16 14:58
Fantastiskt!! Vilken härlig jävla jätteplump i AFCs protokoll.
Härligt, det är nära nu :) Fy vad spännande det ska bli på studan i morgon
Oliiidligt spännande...
#635 ·
Joint
· 2016-10-16 15:23
Olidligt? Lugn nu.
Vinner vi i morgon och kryssar i Halmstad samt förlorar sista två hamnar vi på 58. Förutsatt att vi alltså torskar mot Frej och Dalkurd, haha.
Vinner AFC två raka hamnar de på 58.
Vinner HBK x2 efter kryss mot oss hamnar de på 58 (men med förmodad kass målskillnad i jämförelse med våran).
Så 1X härnäst så är det i praktiken klart! :)
...11 eller t.o.m X1 som tecken i kommande två matcher och det är helt klart! ;)
#636 ·
Nyllet
· 2016-10-16 17:21
Äsch, tänkte fel!
Alltså, nu tror jag HBK kommer att ge allt de har. Ett kryss borta mot HBK vore naturligtvis en dröm men så bra blir det naturligtvis inte. 5p av totalt 12p räcker för att vi ska spela allsvenskan nästa år. Gott så.
#637 ·
Golli
· 2016-10-16 18:16
Jag skrev i onsdags:
Om Syrianska, förutom att snuva HBK på poäng, även vinner eller spelar oavgjort mot Plastic United i nästa omgång kommer de för alltid att ha en plats i mitt hjärta. Något säger mig också att de har möjlighet att göra det.
Som sagt, stort tack Syrianska !!
Sammantaget en bra helg. :-)
Vi ses imorgon!
#638 ·
Love
· 2016-10-17 11:19
SVT har varit i Uppsala och pratat med Kalle och Kim:
http://www.svt.se/sport/fotboll/plugglaget-sirius-nara-allsvenskan/
#639 ·
Nyllet
· 2016-10-18 08:56
Vårt publiksnitt är nu uppe i 2748 pers. Lär stiga ytterligare i och med sista hemmamatchen mot Frej.
Det är kul, ökning med ca 1000 per jämfört med förra året. Men 1000 personer färre än vad Östersund hade som seriesegrare förra året. Sirius måste jobba på att locka folk även i "vardags" lunken.
Jag har inte hängt med i alla diskussioner innan men om AFC kryssar mot Ängelholm på söndag räcker det väl med X för oss i Halmstad för att vara klara?
#642 ·
Håwe
· 2016-10-19 11:40
Stämmer bra det. Rent teoretiskt är vi klara om vi vinner mot HBK. Rent praktiskt är vi klara vid oavgjort för inte fan tar HBK in 15 mål på två matcher. Finns inte!!!
Om AFC förlorar mot ängelholm och vi kryssar mot Halmstad så blir det:
Sirius 58
AFC 52
Halmstad 52
Då är vi klara eftersom det är omöjligt för både AFC och Halmstad att få 6p var eftersom de möts i sista. Oavsett om de vinner varsin match med 100-0 i omg 29.
Samma sak om AFC kryssar mot Ängelholm antar jag.
Jag har alltid gillat Ängelholm. En fin förening det där.
Alla målskillnadsaffärer mot Halmstad betraktar jag som "i praktiken klara". Så om AFC (mot all förmodan) förlorar i Ängelholm på söndag blir vi i praktiken klara i kavaj.
#647 ·
Nyllet
· 2016-10-19 14:41
Fast AFC förlorar inte mot ÄFF. Det man kan hoppas på är ruggigt jäkla höstväder med regn och blåst och en lervälling till fotbollsplan. Då kanske.
Ähh dom lägger sig mot lite odds-dollars.
Hur tänker du nu, Brukarn? Om AFC förlorar så måste vi ju ändå ta 1p mot HBK eller 3p mot Frej för att bli klara.
Om AFC förlorar på söndag kan vi bara missa allsvenskan genom att tappa 16 plusmål på Halmstad. Och det kan ju iofs hända eftersom vi möts, men jag skulle ändå kalla det för i praktiken klart.
#651 ·
oskar
· 2016-10-22 18:15
Kryss för Dalkurd och de får möta Gais borta utan Oke som fick rött. Sista omgången lär iaf bli ganska så betydelselös (tabellmässigt) för dem.
Kryss för Dalkurd och de får möta Gais borta utan Oke som fick rött. Sista omgången lär iaf bli ganska så betydelselös (tabellmässigt) för dem.
Har Oke 0 mål och två röda i Dalkurd?
Ett mål på straff i cupen... Ingen succé direkt.
#654 ·
oskar
· 2016-10-22 20:28
Oj, så illa, ja då kanske det är skitsamma... Han vevade iaf högt med armbågen. Apropå det så levde Moses rätt farligt sist av samma anledning. Repriserna visade ett par tjusiga lavetter iaf, Inga såna gula/röda på måndag tack.
Ifall ni undrar vad som gäller i den här omgången
AFC vinner mot Ängelholm:
- Sirius matematiskt klara vid seger i Halmstad, och i praktiken klara vid kryss.
AFC kryssar:
- Sirius matematiskt klara vid seger eller kryss i Halmstad. Vid förlust kan det som värst bli en målskillnadsaffär mot AFC där vi ska tappa sju plusmål på AFC över tre omgångar.
AFC förlorar:
- Sirius i praktiken klara så länge vi inte förlorar med extremt mycket i Halmstad.
#656 ·
Joint
· 2016-10-23 12:58
Moses och Rosenberg har Sveriges kanske vassaste armbågar. Men fult när det går över gränsen och används som ett verktyg. Moe brukar klara sig undan kort ofta ändå måste jag säga.
#657 ·
Joint
· 2016-10-23 14:34
Hade Ljungskile vunnit nu hade det varit hopplöst för Ängelholm, men nu kan de gå all-in och hoppas!
Ja, konstaterade precis samma sak. Nu blir jag ändå mycket förvånad om AFC inte vinner, men det här borde nog öka chansen lite iaf.
Hade tänkt kolla tills AFC leder med 2-0. Känns som jag snart kan slå av.
Kollar du till 3-1 nu då?
Så får det väl bli. Speciellt som jag nu fattat att Ängelholms målvakt heter Karl Lindell och inte Colin Dell. Det är ju spännande nu!
kollat på andra halvan av första halvlek ÄFF-AFC, går ju inte att se vad som är toppen och botten av tabellen (hoppas inte på nån jinxeffekt till andra nu)
#663 ·
Joint
· 2016-10-23 16:55
Håller med. Återigen spelar de uselt, City United. Men nu tog de in Eddhari (obegripligt om han var bänkad).
#664 ·
Håwe
· 2016-10-23 16:56
Eddhari fick en stukning mot Syrianska och bedömdes inte klara 90 idag.
#665 ·
oskar
· 2016-10-23 16:58
De kanske vinner till slut men skönt att det inte ser ut att bli 6-1 isf
#666 ·
Håwe
· 2016-10-23 17:04
Billigaste straff jag sett!
Hahaha! Billigaste straffen i Superettans historia. Pinsamt.
jaha, så fick AFC 3 p av domaren.
#669 ·
Robin
· 2016-10-23 17:05
Hur fan kunde det där bli straff
#670 ·
oskar
· 2016-10-23 17:06
Åh vad jag inte tycker om det där laget. Så sjukt billigt.
#671 ·
Joint
· 2016-10-23 17:09
Typiskt! Också typiskt för ett topplag (tja, förutom vi då) att få en billig straff sådär. Tvek på att ÄFF hade fått för samma grej. Deras 207 pers i publiken påverkar ju inte domaren heller.
Jaja, då får vi vinna i morgon då! ;)
Samma domare som dömde bort oss på Skytteholm for the record. Dags att börja gräva i om Jimpan har några skumma rysskopplingar.
#673 ·
Joint
· 2016-10-23 17:14
Jävla Jimmy!
måste ju älska den skånska speakern, "ätletik nummer 3 jörme-ajn me-ade får varning"
Blir det någon resa till domnarsvallen?
Nu håller jag alla tummar jag har för Åtvid i nästa omgång. Håll Allsvenskan plastfri!
#677 ·
Tommy
· 2016-10-29 08:01
Här finns säkert svar att få.
Jag läste någonstans att det skiljer 500' på första och andra plats i S1. Stämmer det? Hur mycket är totalsummen in på konto?
#678 ·
Markus
· 2016-10-29 10:03
Heja Åtvid!! Vid vinst idag mot Afc Plast har Sirius vunnit serien (=halv mille extra) plus att Hbk kan ta allsvenska platsen i sista omgången då de möter Afc Plast.
Samma sak vid oavgjort.
Årets mest idiotiska tweet presenteras av AnderssonUNT:
"Jag har följt AFC de här åren och fördomarna är många mot Ryssholms projekt. Alla lag köper sig upp i dag på något sätt. Elitfotboll kostar."
Ett sätt: Att dra in sponsorpengar genom samarbeten med företrädesvis lokala företag, att med den budget man har att tillgå betala en spelartrupp som får spela fotbollsmatcher som avgör i vilken division klubben får spela nästa säsong. Att bedriva en fotbollsklubb helt enkelt, precis som det har fungerat sedan amatörreglerna avskaffades år 1967. Praktiseras av: Alla klubbar i landet utom en.
Ett annat sätt: Att två gånger om betala för klubbens plats i seriesystemet genom att köpa ut ett konkursbo, och samtidigt flytta klubben hit och dit till den ort som har bäst förutsättningar för tillfället. Praktiseras av: AFC.
Dessutom är väl fördomarna mot AFC i första hand att de är coola, smarta och svensk fotbolls framtid? Bullerbyn korsat med Åshöjden.
#682 ·
johann
· 2016-10-29 13:57
Nej, alla avskyr faktiskt AFC om man läser runt på sociala medier. De enda som *älsk* är en ledarnisse på Eskilstunas tidning och Gurra A.
Jag tycker folk försvarar dem och tycker att alla kritik är avundsjuka och jante.
Och Jim.
Och här ansluter sig en till pajas. Supporterskap och apelsinjuice - same, same.
http://ekuriren.se/nyheter/kronikor/1.4483316-werner-sluta-tjata-om-akthet-njut-av-att-afc-kommer-hit
#686 ·
oskar
· 2016-10-29 14:11
Och tog nyss ledningen efter 4 min. Roar sa pliktskyldigt att de minsann ville så högt upp som möjligt men det kändes som att säsongen var över typ.
En av de få gånger jag hört någon benämna AFC som "storlag".
#688 ·
Nyllet
· 2016-10-30 18:06
HBK knep kvalplatsen. Skönt.
Hoppas!
http://www.fotbollskanalen.se/superettan/dramatik-i-bottenstriden---skiljematch-kan-avgora-utgangen-i-superettan/
#690 ·
Nyllet
· 2016-10-31 21:06
Vi passerade ÖIS i publikligan och får ett snitt på dryga 2900 pers. Godkänt men inte mer.
#691 ·
Markus
· 2016-10-31 21:15
Öis snitt lyftes ordentligt av 10 000 mot Gais :)
Men håller med, klart vi kunde/borde ha mer. Dock bra siffror på slutet.
#692 ·
Nyllet
· 2016-10-31 21:17
Vi har målskillnad 53-21 mot AFC:s 48-20. Alltså 4 mål plus samt fler gjorda mål. AFC kan i och för sig vinna mot HBK men knappast med mer än 2 mål. Vi ska väl inte torska mot Dalkurd med mer än 2 mål?
#693 ·
Joint
· 2016-11-01 11:53
Här tror jag faktiskt AFCEU kan vinna mot just HBK med ett par mål med tanke på att HBK lär ha fullt fokus på kvalet och kanske vila sina nyckelspelare. Fast samtidigt kanske de inte vill gå in i kvalet med en sådan senaste-match-känsla. Men som sagt, den kan sluta hur som helst och beroende på HBK:s inställning till matchen. Jag föreslår att vi avrundar supersäsongen med poäng hur som haver!
#694 ·
Joint
· 2016-11-02 00:33
DIF är den senaste i raden av superettan-klubbar med ekonomisk kris. Superettan har nog mått bättre, om man säger så.
Det är ju en jävligt dyr serie. Nationell, så det är långa resor. Inte högsta serien, så det är skiftande sponsorintresse. Höga krav på spelare, som självklart vill ha betalt därefter. Relativt få matcher, så intäkterna från matcher är begränsade. Championship spelar t.ex. 46 matcher på en säsong. Inte sagt att Sverige ska ta efter det, men utöka med två eller fyra lag så blir det mer hemmacash.
Oj vad jag hoppas på omspel mellan Assarna och Ljungskile. Det vore typ det coolaste som någonsin hänt Superettan (förutom när vi gick upp).
Jag hoppas också, men det är kört med det nu.
Vi vann serien :) Nu ska vi vara glada
#699 ·
Nyllet
· 2016-11-05 17:08
Tack Moses! Kvitteringen i slutminuten mot Frej gav oss seriesegern.
#700 ·
Jocke
· 2016-11-05 17:30
Bra jobbat hela säsongen! En mycket märklig säsong!
Alla säsonger är märkliga, speciellt 2015 som bara var ett enda långt lågintensivt lidande men ändå den bästa på ca 40 år.
#702 ·
mona
· 2016-11-06 17:39
Sirius spelare har fixat att ta sig upp till
allsvenskan de hyllas för detta men..,vad vore Sirius om inte Västra sidan fanns?
Tack alla ni tappra killar som får igång oss övriga Ni är hjältar!!!
Tack
Jag hoppas också, men det är kört med det nu.
Hur kunde de sumpa ett så läckert läge?
Trodde aldrig jag skulle säga det, men synd på Ljungskile faktiskt. Känns som att byalagens tid är över.
En helt värdelös lista på Superettans tio snyggaste mål. Typ bara en massa halvtrista långskott och noll Siriusmål. Var är Antes bicycleta? Och Marpans frispark? Och framförallt min favorit, klapp-klapp-målet mot Örgryte?
http://www.tv4play.se/program/fotbollsklipp?video_id=3615933
#705 ·
Golli
· 2016-11-07 14:54
Hyllningsvideon som visades på torget igår ska tydligen laddas upp under dagen enligt Sirius. Kan värma under den kommande kalla och mörka årstiden
#706 ·
RRR
· 2016-11-08 05:38
kommer det inte en dvd för oss gamlingar?
#707 ·
Golli
· 2016-11-10 09:48
Hyllningsfilmen:
https://www.youtube.com/watch?v=jZuDvKY_eyg