Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Superettan 2008

Ta i trä osv., men nu är det väl så gott som klart att Sirius spelar i (minst) Superettan 2008. Dags att börja spekulera om hur serien kan se ut nästa säsong.

Vem åker ur allsvenskan? Det står mellan ÖSK, Trelle och BP. Jag hoppas att BP flyger och far. Främst p.g.a att BP är kanske våra främsta konkurrenter på spelarmarknaden, och spelar vi i samma serie bör vi få lättare att konkurrera med dem. Fast ska jag tippa så tror jag att BP klarar sig, åtminstone om man håller Asper borta från målet. Trelle åker.

Vilka går upp i allsvenskan? Jag hoppas och tror att Peking och Giffarna gör det. Peking är redan allsvenskt i allt utom att de ligger i Superettan. Giffarna håller jag på för att de har fin arena, bra supportrar, kommer från Norrland, och dessutom har en väldigt sympatisk tränare. Det tredje laget är svårare. Ska jag välja ur kvartetten LSK, Häcken, Bunkeflo och ÖIS så får det bli LSK. Trots Wilson, Wålemark, fåniga namnbyten och tråkboll så ser jag ändå en viss charm hos badpojkarna. Mer än hos Häcken iaf. Tror också att LSK grejar det, men försprånget de har skaffat lär behövas utan Gravem och Kärna.

Vilka åker ur Superettan? Helst ESK, men det lär inte hända. Då önskar jag mest ut Sylvia och Falkenberg. Sylvia för att de känns helt menlösa, även om de kan spela småkul ibland. Falkenberg för att de känns helt menlösa, och inte ens spelar småkul. Bottenstriden känns extremt svårtippad. Efter att ha sett Öster så kan jag inte säga annat än att de ligger i farozonen. Degerfors ser inte bra ut, men de kanske gör en av sina klassiska höstspurter. Falkenberg får lite på att sommarförvärven blir jackpottar. Sylvia kan nog skrapa ihop tillräckligt med poäng om de hittar någon sorts jämnhet. J-Södra får nog ihop tillräckligt med 1-0-matcher för att klara det.

Vilka går upp ur div 1 Norra? Jag vill ha upp Assyriska eller Syrianska. Men inte båda. Helst skulle jag vilja få upp Boden eller Umeå för att få något norrlandsbesök även nästa säsong, men det lär inte hända. Vilundavallen vill jag aldrig tillbaka till. Vill inte riskera att befläcka de ljusa minnena därifrån. Vasalund känns lika engagerande som kålpudding, men det är ju nära och bra med stockholmsmatcher.

Vilka går upp ur div 1 Södra? Södra ettan känns som att den består av 14 helt ointressanta lag. Det lär ju bli Ängelholm och Qviding, och det är väl inte tråkigare än något annat. FC Trollhättan och Carlstad United kommer iofs från vettiga städer och kan få hyfsat med publik, men jag kan inte hålla på lag som heter så löjliga saker. IFK Malmö har tradition, men känns ändå inte upphetsande.
Vem åker ur allsvenskan?
Jadu, tycker det är dött lopp mellan TFF och BP. Känns som att BP iofs blir en nära bortamatch, men tror många spelare hellre spelar i en stockholmsklubb tyvärr, och jag tror dom utgör ett större hot på transfermarknaden om dom ligger i samma serie.

Vilka åker ur Superettan? FFF och någon utav Landskrona, Sylvia eller Öster. Hoppas ju att det blir FFF och Sylvia. OCh hur mycket jag än hatar ESK så är det roligt med upplandsderbyn, så jag hoppas att dom kommer på 14:e plats.

Vilka går upp ur div 1 Norra? Syrianska eller Assyriska låter kul. Eller. I princip vilket lag somhelst förutom norrlandslagen låter kul, mer troliga bortaresor åt folket!

Vilka går upp ur div 1 Södra?
Ängelholm och Qviding. Vore kul att möta Kanariefåglarna, men annars bryr jag mig inte.
"Vilka åker ur Superettan? Helst ESK"

Ok, jag är import från utlandet men jag forstår ej hatet mot ESK.

Jag tycker att det ar bra att det finns ett bortamatch kvar som man kan resa till.
Inte alla Sirius fans har tid eller pengar för X2000 biljetter varje vecka!

Jag känner mig aningen träffad av X2000-piken, eftersom det var precis så jag åkte till Växjö igår. OK, jag vet att alla inte är så priviligierade som jag är (just nu iaf).

Men jag kan inte komma ifrån att jag skulle känna mig liiite skadeglad om ESK försvinner ur eliten. Inte är det speciellt kul att se Sirius torska med 0-1 på Enavallen en gång om året. Hellre skulle jag se derbyn mot VSK isåfall.
Ja, VSK har mest fans i "Aros"-området så det vore kul att få upp de i SE. Faktiskt. Trots att jag varken gillar ESK eller Gurkorna. :)

Ur med Falken och Sylvia (-och upp med Sleipner, snälla!?)
Jag ser helst att VSK går under helt och hållet. De är genomonda. Sveriges ondaste.
ESK är jag däremot nöjd med om de åker ur.
håller med ut med falkenberg och sylvia
Härlig spekulationstråd!

Bepe åker från allsvenskan. De måste bara det. Trelleborg är verkligen hyperintressanta och genomsexiga i jämförelse med Bepe. Jag tror att sillymässigt spelar det ingen roll för vår del, de konkurrerar om samma spelare oavsett om de är i botten av allsvenskan eller toppen av superettan. Dessutom är det en nära hemmamatch. Det känns som en avgörande faktor. Dessutom vill jag inte ha ner mer konstgräs i serien.

Från superettan hoppas jag slippa Peking (för att de är bra och på något sett bör vara ett steg upp), Giffarna (för att jag någonstans gillar dem och för att slippa en konstgräsfight) och LSK (för att de är ett genuint äckligt lag i grönt som jag inte vill se i "min" serie). Dessutom hoppas jag att J-Södra och Falkenberg ryker från Superettan neråt. J-Södra för deras plågsamma inställning till fotboll och deras tröjfärger och Falkenberg för deras plågsamma inställning till fotboll och deras tröjfärger. ESK hoppas jag faktiskt ha kvar i samma serie som Sirius nästa år. Det är bra med derbyn för Uppland och det är skönt att få lida ordentligt en kväll om året.

Ängelholm hoppas jag går upp från söderettan. De har varit så totalt överlägsna så det är bara att buga. Sedan vore det väl kul med ... öh ... Skövde? Eller ett till gbglag? Eller? Bara det inte blir Carlstad United så skiter jag i vilket. Men ett värmländskt hopslagslag som stavar med C och heter United i efternamn önskar jag en framtid i norska div VI.

Från norrättan vill jag gärna ha upp lag i närområdet. Valsta får man väl knappast upp och Södertälje Arena skulle jag helst slippa. Likaså Vilundavallen. Och konstgräs i allmänhet. Forward och VSK då. Men VSK är ju faktiskt, som sagt, ondskan. Äh va fan, skit samma.
Ängelholm har kanske varit överlägsna, men är det knappast längre. De är faktiskt uppe i tre raka torsk nu. Jag misstänker att de hade en sån där magisk vår som Sirius hade 2001 och spelade över sin förmåga.

Är Erlingmark konstgräsallergiker? Man kan iaf konstatera att Sirius nog inte har samma åkomma, blåsvart har varit bra på konstgräs de senaste åren. Här är alla konstgräsfajter 2005-2007:
ÖSKU-Sirius 1-2
Sirius-Falun 7-0
Sirius-Kiruna 4-0
Anundsjö-Sirius 0-4
Valsta/Syr-Sirius 1-0
Syrianska-Sirius 2-3
Vasalund-Sirius 1-0
Kiruna-Sirius 0-1
Sundsvall-Sirius 0-0
Örgryte-Sirius 2-2
Jag tror att konstgräs generellt sett gynnar åtminstone dagens Sirius. Säkert ännu mer så efter att ha (peppar, peppar) fått en redig konstgräsplan på Löten till sommaren. Samtidigt har jag ganska svårt för konstgräsvurmen, framför allt tycker jag att det oftast blir riktigt risiga matcher eftersom den här nivån på fotbollen inte riktigt verkar behärska snabbt underlag och hög studs. Men vafan, det är väl framtiden. Mer konstgräsplaner och bandyhallar åt folket!

Ängelholm har väl varit klara för uppflyttning sedan i april och börjar tagga ner lite nu... Huvudanledningen till att jag helst ser Ängelholm är att huvudalternativet Qviding och Västra Frölunda känns rätt trist. Då skulle vi eventuellt ha fyra ointressanta göteborgslag i Superettan.

Norrettan ser väl också ganska färdig ut, åtminstone om Vasalund vinner mot Väsby idag. Där känns det viktigare att Östersund klarar sig kvar och att Skiljebo åker ur. Vad man annars kan konstatera om norrettan är att Syrianskas pappersslarv verkar avgöra serien. Lägg till sex poäng på Syrianska och ta bort tre från Väsby och Vasalund så ser det ju lite annorledes ut.
Hur kan man veta Sirius konstgräsresultat,?Det är inte sunt.
Nej. Det är det inte.

Jag ser hellre ESK i SE än VSK. Jag har inga trevliga erfarenheter av VSK-supportrarna och slipper gärna se dom på ett tag. De symboliserar en hel del som är dåligt med supporterskap, otålighet kombinerat med nån form av tro att man tillhör eliten trots att man är mil därifrån. Dessutom så har de anammat en massa tråkiga sthlms-beteenden, kvartssamtal och arga klotteruppmaningar om tränares avgång på klubbstugan osv. Då föredrar jag tre trumslagarpojkar på ett traktorsläp.
Vem har sagt att Brukarn är sund;)
Jag har aldrig utgett mig för att vara sund!

Jag vill inte säga att VSK-supportrarna är en exemplariskt samling, men jag tror delvis att deras dåliga rykte har fått ett eget liv. Tidningarna vet att man kan göra rubriker av VSK-fansen, och då blir det sådana också, oavsett vem som är skyldig. Jag ser VSK som vår ärkefiende, men en värdig sådan. ESK är mera en eländig nagel i ögat som man bara vill bli av med.

"green army" som dom kallar sig har ett gäng rötägg med tunga problem med rättvisan... men som helhet så är klacken mycket bra och framför allt stor om man jämför med "västra".

Sen har ju västerås lite mer idrottskultur än Uppsala så det är inte så konstigt att de är fler till mängden.

Jag hoppas dock också på att VSK skärper till sig och kan ta sig upp nästa år. Skulle vara riktigt skoj med fler "derby-matcher"

Betydligt roligare än Falkenberg, Sylvia m.m
Jag tror iaf det skulle vara roliga SE-derbyn mot Gurkorna.
Nåväl, deras supporters är väl inte de trevligaste kanske, men som Viking påpekar så passar media på att skruva upp allt. Jag har inte själv inte råkat ut för några nämnbara tråkheter från Fanatics eller annat folk och då har jag ändå vart på ganska många matcher mot VSK.
Men, man minns ju när de "attackerade" domaren i förra derbyt mot de. ;)
Mja, media kanske skriver upp saker. Men VSK och dess supportrar är inte goda i grunden. Jag ser, precis som Bruk, VSK som huvudfienden. Men jag ser dem som så onda att jag verkligen inte vill att de ska existera. Första dagen jag stod med Västra är ett exempel. Det kan ha varit hemma mot VSK 98 eller 99. Jag satt på östra precis bredvid VSK-klacken som förresten var inburade bakom någon form av sporadiskt galler. Ett gäng av supportrarna, ett tiotal män i 30-45-årsåldern fann för gott att inte följa matchen (fastän det typ stod 0-0), utan istället inrikta sin vrede på en 10-årig mörkhyad siriuskille som också satt på läktaren. Jag har sällan sett ett sådant hat och en sådan ilska som i deras ansikten. Och ramsorna de skanderade var helt fruktansvärda. Jag mumlade några ord till siriuskillen och bestämde mig för att gå till västra för att se om man kunde skrika något trevligt med andra siriussupportrar. Plussar man då på med att de tar Liston till nåde hela tiden, och att supportrarna hela tiden hyllar honom... Ja, man kan faktiskt fortsätta plussa på det spåret rätt länge. Jag läste t.ex. någonstans (världens trovärdigaste källhänvisning :) att de tre senaste domarna i svensk fotboll som handlade om rasism var mot tre skilda västeråsklubbar; vsk i något fall, skiljebotränaren i siriusmatchen (han hoppade på daouda verbalt) och så en gideonsbergsback i en match mot danmark. Det är i grunden något skevt i västeråsfotboll, och VSK är det ondaste onda. Ut ska dem! Och ner! Och i konken!
Det där med Liston är rubbat. Den mannen förtjänar ingen respekt. Och än mindre hyllningar.
Konstgräs är lika fult som bandyhallar!!
Risken för ett återbesök på Vilundavallen ökade betydligt igår. Då slipper Erlingmark o Garligur iofs en konstgräsplan på Skytteholm, men en konstgräsmatch till blir det nog ändå. Qviding lär byta hemmaplan till Valhalla.
Sammanslagning mellan Häcken, ÖIS och GAIS?
http://www.svenskafans.com/fotboll/ois/artikel.asp?id=191717

Det skulle onekligen ställa saker och ting på ända. Hoppas att det bara är ett illasinnat rykte, annars vore det rena rama lustmordet. Hoppas supportrarna gör revolution och slänger ut businessmännen från klubbstyrelserna.
Det förvånar lite att just ÖIS och GAIS är inblandade i det hela. Däremot kan ju vem som helst begripa att det finns någon form av överetablering i Göteborg. Publiksiffrorna pekar ju på att det inte finns underlag för fyra göteborgslag i de två högsta serierna (vilket dessutom lär bli fem nästa år). Därför skulle det väl inte direkt förvåna om det sker en hopslagning i Göteborg.

Europas äldsta utombrittiska fotbollsklubb danska KB slogs ju ihop med nästan lika anrika B 1903 (22 danska mästerskap tillsammans) till FCK så sent som för 15 år sedan. Det har väl enligt de flesta varit ett ganska lyckat drag. Motsvarigheten i Sverige vore väl om just ÖIS och GAIS skulle gå ihop och då är det väl begripligt om de vill ha pegarna från ön också. Jag är glad att det inte händer mig, men jag tror i ärlighetens namn att det skulle kunna bli en väldigt framgångsrik klubb. Frågan är vem som ska vara Göteborgs Flemming Östergaard bara och vilka som ska vara publik.

Jag föreslår att en ny klubb i så fall får namnet FC Götets Allmänna Sällskapsbaksida -> FC GAS
Kan detta verkligen vara sant? Eller, det är klart det kan vara det... Snarare; kan det verkligen bli av? GAIS och Örgryte har ju trots allt fans, vad säger de? Vad ska laget heta? Nåt "tufft på engelska" hoppas jag. Att det blir nåt med FC i utgår jag från...
Äsch, va dum jag är! Gothia FC blir det så klart. Starkt varumärke, blablabla, zzzzzz...
Gothia FC, lysande. Endast Sisters of Mercy och Fields of the Nephilim i högtalarna i pausen och svartklädda magra kids med urtvättade Bauhaus-t-shirts på läktaren.
"Laget ska bära en vit tröja med en blåröd arm och en grönsvart arm och med gula inslag för att alla tre klubbar ska få synas på FC Gothias tröja."
http://www.fotbollskanalen.se/574698.html

Att ha en tröja som det ser ut som någon spytt på lär inte göra supporterrekryteringen enklare.
Ojojoj, om det blir verklighet så måste det vara den fulaste fotbollströjan någonsin.
Jävlar i havet! De ska alltså heta Gothia? Jag som bara skämtade.
Missa för guds skulle inte BK Häcken - Örgryte ikväll på tv4 sport, oj vad sur jag hade varit som supporter...

Jävlar i havet! De ska alltså heta Gothia? Jag som bara skämtade.

Ja, jag menar det. Du kom på det hemskaste namnet som fanns, och så visar det sig att det är just det namnet som det ev. blir.
Det är tragiskt. Stackars gaisare och örgrytare. Inte bara för sammanslagningen i sig om den nu blir av, utan för att... FC Gothia! Och tröjan sen på toppen av allt.
Klippt ur svenska fans Öis-forum:
"Det här bara MÅSTE ju vara nån sorts bisarr marknadsförningsdrive inför derbyt mellan IFK-Gais och kanske även Häcken- Öis eller så är det ett försök till debattstart från GP och de inblandade klubbarna för att väcka supportrarna och sponsorer och visa på att det krävs engagemang om klubbarna ska kunna överleva.

Jag menar clowndressen som fotbollskanalen påstår ska bli matchställ kan ju ingen seriöst föreslå. Måste bara vara fejk."

Jag förstår reaktionen, men... ett marknadsföringstricks? Nä, då är man väl inte riktigt hemma.
Snacka om att svika sina supporters.
Ska bli intressant o se matchen ikväll, hur mycket folk osv, "drömderby" snackade ju Getingarna om. :)
Kommer nog inte fler än 4 000.
Vad händer med de nuvarande lagens serieplatser? Ska ska det bildas något farmarlag som spelar i superettan eller kommer det hela innebära att inget lag åker ur i år eftersom två lag går upp i rök (eller kanske in i gotisk dimma)?
Svara mig själv...
Tydligen åker lag ur ändå och så plockar man upp två extra lag från ettan:
Från svt-text
Gais och Öis ihop - Frölunda går upp

Om Gais, Örgryte och Häcken går samman
kan en annan Göteborgsklubb, Västra
Frölunda, avancera i seriesystemet.

Om sammanslagningen genomförs uppstår
två vakanser i de två högsta serierna.
Enligt regelverket fyller man då på
med två lag till från div 1-serierna.
De två bästa lagen i respektive serie
går redan upp, så nu kan även treorna
gå upp. Trea i södergruppen just nu är
Frölunda. (Trea i norr är Vasalund.)

Om Häcken går upp i allsvenskan får
fyran i superettan spela allsvenskt
2008. Men fortfarande kommer två extra
lag från division 1 upp i superettan.

Vet inte om det är bra eller dåligt för superettan. Blir marginellt färre tråkiga gbg-lag men kan inte direkt säga att bytet häcken/öis mot väsby/västra frölunda känns speciellt kul.
Det skulle vara dåligt förstås, för Superettan och för hela fotbollskulturen. Men jag tror inte det finns en chans i världen att det blir av. Jag misstänker att det här är den största felbedömningen av folkviljan sedan Sverige trodde att norrmännen skulle rösta nej till unionsupplösningen.
Jag är f.ö så allergisk mot att alla sammanslagningar måste heta något anglicistiskt som FC eller United. När jag var liten brukade jag låtsas att min cykel var en Porsche. På samma sätt känns det som att dessa klubbar försöker låtsas att de spelar i Premier League trots att de möter Lindome GIF inför 500 åskådare varje vecka.
Bra eller dåligt vete fan. Ur vems synvinkel då? För ÖIS- och GAIS-fansen är det förstås kissekass, men är de i ärlighetens namn särskilt många när allt kommer omkring? Det som stoppar det i slutändan är förmodligen föreningsstrukturen i svensk fotboll. Ett AB kan aldrig äga mer än 49% av aktierna och det är föreningen som har serieplatsen (om jag inte har fel). Det gör det ganska svårt för en klubb med ett gäng aktiva medlemmar att genomdriva något sådant.

Exemplet FCK är dock ganska intressant. KB var verkligen Danmarks motsvarighet till ÖIS och B 1903 något GAIS-aktigt. De hade många ock högljudda fans som kördes över. Det var 15 år sedan. Nu är FCK i särklass Danmarks populäraste lag, drar mest publik och har näst flest antal medlemmar. De spelar regelbundet i CL och de vinner ligan för det mesta. Det jag känner mig tveksam till är huruvida det finns någon som Flemming Östergaard bakom Gothia. Det är nog en förutsättning. Jag är dock övertygad om att ett FC Gothia kommer att vara ett stabilt allsvenskt topplag om de sköter en eventuell hopslagning rätt. På sikt är jag övertygad om att Gothia har större förutsättningar att bli det än klubbarna var och en för sig.
Visst, jag tror också att det finns en viss risk för att ett FC Gothia skulle bli mer framgångsrikt än alla tidigare floppfusioner. Främst tack vare att IFK finns faktiskt, hajpen kring derbyna skulle ge att ett Gothia hittar en egen publik relativt snabbt. Och stålar skulle de väl också få gott om. Om det är bra eller inte beror väl på vilket synsätt man har på fotbollen. Ur en supporters perspektiv kan jag inte se någonting positivt alls med detta, i synnerhet inte om man råkar vara supporter till ett av de berörda lagen. Och de är väl rätt många, betydligt fler än vad vi är i alla fall. Jag hoppas verkligen att Gothiasatsningen går i putten. Det vore vackert om supporterkulturen vann en seger över businessen för en gångs skull.

Visst är FCK intressant, men det är något underligt i Danmark. Fem av tolv lag i SAS-ligaen är sammanslagningar från senare än 1990. Hopslagningar verkar uppenbarligen inte vara lika kontroversiellt där. Alternativt såg alla hur lyckat FCK blev, och försökte följa deras koncept.

Nu tar du väl i ändå Brukarn. FCK och FC Midtjylland är väl de enda som slagits ihop av andra klubbar på 90-talet. Sedan har väl Danmark samma problem som Göteborg, fast ännu mer koncentrerat. Det finns inte underlag för hur jävla många proffsklubbar som helst i samma kommun.

Jag är ju själv i grund idrottskonservativ och vill förstås inte heller ha en massa löjliga pajaslag med en massa löjliga namn (för att inte tala om det bedrövliga dräktförslaget!), men jag tror ju att det ligger något i vad dessa klubbstyrelser säger. De har varken publikunderlag eller sponsorunderlag för att hålla dessa tre klubbar på elitnivå över tid. Framförllt tror jag de sjunkande publiksiffrorna bekymrar dem.
Jag tycker gott att BK Röva kan uppgå i någon klubb. GAIS och ÖIS är däremot för mycket tradition bakom, vore på något sätt väldigt synd om man bara skulel skita i klubbarnas historia och slå ihop dom.

Men om man ser det från Sirius sida:
Vi går itne upp den här säsongen. Så är det. om BKH och ÖIS försvinenr till AS genom Gothia så betyder det som någon sade att SE fylls på med två Div I-lag till, två lag som antagligen håller som bäst undre halvan-kvalité (eller, efter den här säsongen vet man ju inte..).
Till detta kommer _ett_ allsvenskt lag, låt oss hoppas ett söndervärvat BP, och samtidigt försvinner tre av dom bästa lagen iom att dom kniper uppflyttningsplatserna. Om den blåsvarta styrelsen inte gör några jättetabbar borde det ju betyda att vi tillhör typ, top 5 åtminstonde bland uppflyttningsfavoriterna nästa säsong...

Puh. Hoppas jag fick ihop det här nu =P
... nu är det iofs mer eller mindre bekräftat att det inte blir någon sammanslagning.
Skönt, en fotboll utan Örgryte är svårt att tänka sig, pga sin ålder och sin tradition, inget mer.
Bra att det inte blev någon sammanslagning mellan lagen. Visserligen får väl GAIS och Häcken göra hur de vill för min del, men ÖIS är ju det mest klassiska vi har i svensk fotboll.
Däremot skulle jag tycka att det kanske vore intressant att, ist för att slå ihop lag, slå ihop SAS- och Tippeligan tillsammans med allsvenskan. Säg 16-18 lag. Denna serie skulle väl inte hålla hög internationell standard, men till skillnad från allsvenskan idag åtminstone internationell medelklass. Då skulle vi t ex slippa att alltid ha två trötta GBG-lag tillsammans med IFK i allsvenskan. Problemet skulle lösa sig självt i å me att konkurrensen ökar. Dessutom kanske man skulle kunna muta till sej en direktplats till CL i den serien.. Tyvär innebär ju det här en ännu längre resa för Sirius till den absoluta toppen, men det är min starka tro att vi ändå skulle lyckas ta oss till CL-final en vacker dag!
Erlingmark: Betvivla inte mina nördkunskaper! Förutom FCK och Midtjylland ligger även AC Horsens (1994), FC Nordsjaelland (1992) och Randers FC (2003) i SAS-ligaen. 5 av 12 klubbar alltså.

Jag vill ha en stadion som FC Midtjylland. Måste man slå sig ihop med GUSK då?
Brukarn, låt oss nördbattla!

Mina nördkunskaper räcker uppenbarligen inte tillräckligt långt. Horsens har jag ingen koll på alls, det är säkert en hopslagningsklubb eftersom den heter Alliance Club. Randers FC trodde jag var samma klubb som Randers Freja som har hållt på sedan slutet av 1800-talet. Det är i alla fall Randers Freja som är medlem av ligan. I den mån flera föreningar än Freja ligger bakom FC så är det uppenbarligen så att de har anslutit till Freja snarare än att slå ihop olika klubbar och det är ju iofs semantiskt, men jag vidhåller att det inte är riktigt samma sak. I göteborgsfallet vore det ju som att ÖIS och Häcken lade ner sin verksamhet och skyfflade in den GAIS. Nåväl, semantiskt som sagt.

Vad jag däremt känner mig helt säker på är att FC Nordsjaelland är en och samma klubb som bildades från scratch som Farum BK av en kommunalpamp i Farum. Representationslaget bytte namn till FC Nordsjaelland efter Brixtofteskandalen då det kom fram att Danmarks lille mini-Tapie hade kanaliserat sjukt mycket av kommunens pengar via fotbollsklubben till egna resor, rödvin i mängder och en och annan fotbollsspelare. Det var ungefär då jag bodde i Köpenhamn (2002) så jag kommer ändå ihåg det hyfsat väl.

Mitt slutbud är att 3,5 av lagen i danska högstaligan är sammanslagningar. Esbjerg fB (forenede boldklubber) är det också, men det var någon gång före världskrigen typ.
Men Randers FC har ju åtminstone bytt namn och logga, och då måste det väl anses som en sammanslagning? (Randers Freja, Dronningborg BK, Kristrup BK, Vorup Frederiksberg BK, Hornbæk SF og Randers KFUM är med i projektet). Jag menar, om ÖIS och Häcken gick in i GAIS, och klubben samtidigt bytte namn till FC Gothia med pajasdräkter så är det ju en sammanslagning, det är ju inte fortfarande GAIS.

Jag försökte gräva lite i vad Nordsjaelland är för några också, men jag har inte hittat något. Men startade verkligen klubben från scratch 1992? Tyckte att det verkade osannolikt att nå högsta ligan så snabbt utan några genvägar.

Sen är väl hur många klubbar som helst sammanslagningar från början (Bröndby från 60-talet väl?), men man kan ju inte vara hur långsint som helst. Att t.ex Kalmar FF är en hopslagning har iallafall jag glömt vid det här laget.
Nu har research skett. Det danska klubbsystemet verkar helt sinnessjukt med en rad olika konstruktioner och licenser och liknande. De skiljer mellan fusioner och överbyggningar (overbygninger) där fusioner är sammanslagningar där respektive klubb upphör att existera och overbygninger är mer motsvarande samarbetsklubbar (eller snarare samarbetsklubbar plus) i dagens Sverige. I Randers fall innebär det att Randers Freja bytte namn till Randers FC och som förening bara bedriver ungdomsfotboll medan övriga lag fortfarande har kvar sina representationslag.

"nytårstid 2003 var Randers FC en realitet og klar til at tørne ud i dansk fodbold som en fodboldforretning baseret på Randers Frejas licens til at drive professionel fodbold og med hjemsted på ”Frejas anlæg”. "

och

"resultatet blev Randers FC, som skulle være en overbygning for seks Randersklubber. Foruden Randers Freja er det Kristrup Boldklub, Vorup FB, Hornbæk SF, Randers KFUM og Dronningborg Boldklub."

Sanningen om Nordsjaelland är lite mer komplex vad det verkar. 1990 fattades beslutet om att Farum skulle ha ett topplag i Danmark och de började verkligen i gärdesgårdsserierna 1992 efter lite regeltjafs. Denna konstruktionfick inte licens att spela i lokalserierna. Man kan uppenbarligen inte bilda nya lag i Danmark hur som helst, därför fusionerade man 1991 två amatörlag, Farum IK och Stavnsholdt BK till Farum BK. Sedan harvade man i amatörligorna tills 1998 när man till slut tog sig upp i DBU:s ligadivisioner och därefter kunde bli elitlag. Så, ja, tekniskt sett är FC Nordsjaelland en sammanslagning mellan typ Vaksala SK och Procyon. Men klubben bildades lika tekniskt sett out of the blue.

Bröndby är också mycket riktigt en fusion mellan Bröndbyöster och Bröndbyvester som var två rivaliserande klubbar på kvartersnivå. De slogs ihop för att kommunen beslutade sig för att dra in breddstödet och bara stödja ett begränsat antal klubbar.

Horsens verkar också vara en overbygning så till vida att det är den ena av klubbarna som har licensen att spela (Horsens fS) och den andra (FC Horsens) har kvar sitt lag i seriespel. FC Horsens verkar i sin tur dock var en fusion mellan en hel rad hästklubbar.
Randersmodellen skule för göteborgslagens del innebära att ÖIS och Häcken spelade kvar i superettan medan GAIS bytte namn till något käckt och spelade i allsvenskan samtidigt som alla ÖIS och Häckens spelare och sponsorer överfördes till aktiebolaget som utgör elitlaget och ÖIS och Häcken skulle i fortsättningen få klara sig bäst de ville.
Korrektion. Örgryte och Häcken skulle inte få spela i Superettan, eftersom det uppenbarligen är så att samarbetsklubbarna bara får ha ett kontrakt = elitlicens per overbygning (å andra sidan krävs inte kontrakt för att spela i de högsta serierna i Danmark - förutom SAS Ligaen, så det är inte helt jämförbart):

(Försök att nördtoppa detta ;))

§ 1. Tilladelse til at drive kontraktfodbold i en overbygning

1.1
En overbygning er en konstruktion, hvorved to eller flere klubber (“moderklubber”) uden at foretage en hel eller delvis fusion etablerer et fælles 1. hold for en eller flere bestemte spillergrupper, jf. § 3 i DBUs retningslinier om fusioner og overbygninger m.v.

1.2
Ønsker man ved etableringen af en overbygning med en sportslig placering som divisionshold i Herre-DM (eller på et senere tidspunkt i overbygningens liv, fx efter at overbygningen har spillet sig op til at være divisionshold i Herre-DM), at der skal drives kontraktfodbold i overbygningen, kræver dette,

(a) at en af overbygningens moderklubber er i besiddelse af (eller ansøger om og opnår) tilladelse til at drive kontraktfodbold i medfør af lovenes § 36.3, litra a, og

(b) at den pågældende moderklub ansøger om og opnår tilladelse til at stille sin kontraktfodboldtilladelse til rådighed for overbygningen i medfør af lovens § 36.3, litra b.

1.3
Når en overbygning opnår tilladelse til at drive kontraktfodbold som beskrevet i § 1.2 ovenfor, bortfalder alle kontraktfodboldtilladelser udstedt til overbygningens moderklubber uden videre, med undtagelse af den kontraktfodboldtilladelse, som er stillet til rådighed for overbygningen.

1.4
Rykker en overbygning ud af Herre-DMs laveste division, bortfalder enhver tilladelse til at drive kontraktfodbold uden videre. Ved en eventuel senere oprykning må der ansøges påny, såfremt man igen ønsker tilladelse til at drive kontraktfodbold.

jag bugar i vördnad över sådant oerhört nörderi!
Men de flesta av alla fusionsklubbar i Sverige (FC Trollhättan, Östersund, Carlstad U, det tänkta FC Gothia) är väl då i själva verket overbygninger. Nåja, poängen är iaf att klubbidentiteten verkar vara väldigt mycket heligare här i Sverige än i Danmark - vilket jag är glad över.

För att gå tillbaka till trådens syfte: Igår blev Ängelholm klara för Superettan 2008 (som f.ö är en fusion av Ängelholms IF och Skörpinge GIF från 1976. Och vars klubbmärke platsade på Skåpets hall-of-shame-lista i fulhet).
"Nåja, poängen är iaf att klubbidentiteten verkar vara väldigt mycket heligare här i Sverige än i Danmark - vilket jag är glad över."

Däri verkar du få medhåll av fansen till fusionslaget Bröndby:

http://www.allehaderos.dk/forum/viewtopic.php?p=62919&sid=9add38945970d7ced048575d7af93d52

Grattis till Ängelholm för övrigt. Ytterligare en sommarhemmamatch för undertecknad kan alltså läggas till kalendariet om seriemakarna är på humör.
Ajdå svarade i fel "tråd" :P

Ang. 2008 så hoppas jag på ett par nya intressant namn till sirius, vi behöver förstärka laget om vi vill vara med i toppen även nästa säsong.

Igår blev Ängelholm klara för Superettan 2008 (som f.ö är en fusion av Ängelholms IF och Skörpinge GIF från 1976. Och vars klubbmärke platsade på Skåpets hall-of-shame-lista i fulhet).

Stämmer. ÄFF:s emblem kom femma med motiveringen:
"Ängelholms FF kombinerar storsvenskhet med fisk. Kväljningar uppstår vid anblick."

Förresten kom Häcken tvåa.
Pehrsson till BoIS?
http://hd.se/sport/2007/09/26/pehrsson-en-outsider-i-bois-jakten

Vore hemskt tråkigt att tappa honom, men man kan väl inte vänta sig att han stannar på en tjänst som halv sportchef.
Nej det vore förstås tråkigt om han försvann. Jag värderar ju faktiskt honom som en bättre tränare än Mille (helt utan belägg), men samtidigt skulle det vara svårt att kicka Mille efter den här säsongen även om klubbledningen tycker samma sak..
Hoppas verkligen på att man ska kunna fasa in Pehrsson som tränare på nåt sätt, han verkar vara en riktigt bra tränare vilket jag inte riktigt tror om Mille.
Men som sagt på den tjänst han har nu så försvinner han nog ganska snabbt.
Jag tror det är oerhört viktigt att klubben erbjuder Magnus Pehrsson ett jobb som är relevant och utmanande för honom. Det finns nog bara två sådana, sportchef eller huvudtränare. Jag vet inte om det går att lösa på något sätt, men det känns som prio ett inför nästa säsong. Vi talar trots allt om en framtida stortränare.
Vore toppen om han blev sportchef! Men vad har MP egentligen sysslat med sedan han komtillbaka till Sirius?
Han har jobbat halvtid med bland annat U21-landskampen, riskkapitalbolagsbildning och kanske framför allt med talangscouting.
Bra fråga. UNT skrev den här artikeln i samband med att han "kom tillbaka": http://www2.unt.se/avd/1,,MC=4-AV_ID=630450,00.html
Arbete bakom kulisserna verkar det som. Med tanke på att han lämnade VD-jobbet så fort så verkar det ju onekligen som att han föredrar gräsmattan framför skrivbordet vilket han ju även påpekar. Frågan är då om ett sportchefsjobb är något han är intresserad av på lång sikt?

Det är ju onekligen angenäma problem. Om Siriusledningen anser att MP är en bättre tränare än Mille så tror jag inte att Mille går säker. Var ju bara ett par år sedan Zaine inte fick förnyat förtroende trots serieseger. Och vem som då tog över vet vi ju alla. Fast det är klart att det är skillnad mellan att inte förnya ett kontrakt och att sparka någon. Sen kommer ju även frågan om hur bra det är att byta tränare varje år. Kontinuitet (stavar jag rätt nu..?) kan ju också ha sina fördelar förutsatt att gruppen funkar och resultaten är godkända. Och sett över hela säsongen är det ju inget snack om att Mille har gjort ett gott jobb.
Då kan vi välkomna Assyriska och Qviding upp i Superettan också. Assyriska tycker jag hör hemma här, Qviding känns däremot mest menlöst.
Qviding har Zoran Lucic, det räcker en bra bit skulle jag tro.
Jo jag gillar faktiskt Zoran, och jag betvivlar inte att Qviding är kapabla till rätt trevlig fotboll. Men klubben känns fortfarande menlös.
Det kan jag hålla med om. Planen ligger i princip på motorvägen och de har naturligtvis ingen publik, som de flesta andra göteborgslag. Däremot spelar de rätt kul fotboll vad jag förstår och de har den goda smaken att ha lite udda tröjfärger. Inget jävla grönt eller gult i alla fall.

Assyriska, tja, jo, de ska väl vara i Superettan egentligen, men jag har extremt dåliga vibbar av Södertälje och fotboll. Huvva.
För oss västkustingar känns det ju förstås toppen med ytterligare en chans att beskåda Uppsalas blåsvarta stolthet. Har dock aldrig träffat nån som håller på qviding.
från styrelsehåll i bunkeflo verkar det iaf inte tänkas på någon allsvenska. när sammanslagning med limhamn (annonserad redan innan säsongen) presenterades nyss sades att laget ska ta bunkeflos plats i superettan 2008 (sic!). i en reklamfilm finns också en matchannons för skånederbyt mot landskrona bois 2008.

http://www.bunkefloif.com/engines/page___4116.aspx

får mig att tänka på falu bs, som i matchprogrammet till bs-sirius skrev att nästa hemmamatch var i kvalet till div 1. hade bs vunnit mot sirius hade dom kunnat gå direkt upp, men det gjorde som såklart inte. inte med såna signaler från ovan.
Från Officiella:
"Vi räknar med att värva sex-sju spelare, som alla ska vara minst lika bra som de som försvinner."
Vad fan innebär det? Ska halva laget dra, eller? Vilka då i så fall? Gurra och Ante känns ju ganska självklart att nån annan klubb vill ha. Förmodligen Gallo och Hoch också. Kanske Tighe med. Hoppas i alla fall att de drar till nån klubb som (i dagsläget) är betydligt bättre än Sirius och inte nån likvärdig förening som har mer pengar. Får hjärnblödning om det visar sig att samtliga gått till Vasalund, BP och ESK. Mer info snarast, tack!
tänk på att danny pratar om truppen och inte startelvan. det gör en viss skillnad, om man säger så...
Kanske är dags att dra igång en silly-tråd redan? Ja, jag tror att jag gör det!
Ängelholm blev definitivt klara för Superettan 2008 i dag.
Då kan vi välkomna (?) Väsby till Superettan 2008. Fast nä, jag hade hoppats att Vilundavallen var ett avslutat kapitel i Siriushistorien. Jag vill behålla de fina minnena därifrån så orörda som möjligt.

Annars jublar jag över att Östersund klarade sig kvar i ettan i sista minuten på Sklijebos bekostnad, tack vare Umeås sena kvittering.
Visserligen tråkigt att VIlunda inte bara blir kvalmatchen längre. Men samtidigt skönt med en till potentiell "invasion".
ja, väldigt kul att båda öfk och valsta lyckades hänga kvar. sämre med väsby, iofs, hade hellre sett vasalund ta steget upp. dom konkurrerar mindre, på flera sätt.
Usch Vasalund är inte ett smack bättre än Väsby, tänk på tomma Skytteholm med tio betalande Vasalundare som kommit fel eller Kristineberg när de hette Essinge/Inter eller vad det var.
Kan hålla med om att det är oavgjort mellan Väsby och Vasalund ifråga om meningslöshet. Men Skytteholm är mer nice än Vilundavallen.

Fast jag kan nog ändå tycka att det var rättvisare att Väsby gick upp istället för Vasa, på så sätt slapp Syrianskas pappersstrul avgöra serien.
BP så gott som "klara" för Superettan 2008.
Två stycken nära bortamatcher nästa år då; Södertälje(läääskigt) och Bromma.
Väsby är ju ännu närmare.
Ajuste, hade glömt att de gick upp, då får vi invardera Vilundavallen en gång till då. :) Schyst med matcher med lite närmare avstånd.
BP o Väsby, roligare bortamatcher finns ju.....
Roligare bortaläktare finns ju; http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/article1063088.ab - hehe..
Lite svårt att sia om nästa säsong eftersom knappt tränarna vet hur deras lag kommer att se ut då men det blir svårt att upprepa årets fina placering. Häcken och BP lär ju ligga i toppen, tror knappast Örgryte och Landskrona gör lika dåliga insatser nästa år, förmodligen blir Degerfors och Mjällby också bättre, Assyriska har ju rutin och kunnande, etc. Åtvidaberg och Bunkeflo kan vara med i toppen igen men på nåt sätt känns det som de lika gärna kan åka ut. Krångel! Målsättningen för Sirius måste ändå vara att ligga på den övre halvan när 30 matchar har spelats. Eller?
ja eller framförallt före ESK. Övre halvan nästa säsong och upp i allsvenskan 2009. Det känns rimligt och bra.
Här är ett väldigt tidigt tips för Superettan 2008. Lite lagomt pessimistiskt kanske.

1. Häcken
Jag var säker på att Häcken skulle gå upp i år, och jag är lika säker på att de gör det nästa år. Det är bara att pytsa in ännu fler Gothiamiljoner.

2. Landskrona
Om de rekryterar en kompetent tränare tror jag 2008 kan bli BoIS år. Det finns tradition, pengar och kvalitet i truppen.

3. BP
Det är inte lätt att komma från Allsvenskan till Superettan, det har vi sett många gånger. Men jag tror BP har så mycket stabilitet att de undviker att rasa.

4. Assyriska
Svänggäng som ända var alldeles för bra för division 1, och med några förstärkningar tror jag de är ett lag för toppen.

5. Åtvidaberg
Förvånade och imponerade i år. Åtvid, Degen och Mjällby är trevliga klubbar som inte borde kunna hävda sig i elitfotbollen men gör det ändå. Jag tror iofs att de spelar här på nåder, förr eller senare åker de. Men Åtvid har bäst förutsättningar som andralag i Östergötland, och har en bra generation på gång.

6. J Södra
Verkar som mustaschmannen stannar, vilket knappast är till fördel. Lär inte nå allsvenskan, men kommer nog att stabilisera sig som tryggt mittenlag i Superettan.

7. Enköping
Jo, tyvärr tror jag de blir bäst i Uppland. Rajalakso är en tung förlust, men de lär ha gott om pengar på banken att förstärka med. Och flott-Bosse är dessvärre en duktig manager.

8. LB07
Malmö behöver ett andralag i Superettan, men det borde vara IFK Malmö och inte denna löjliga fusion. Nåja, Erol och co. lär klara sig fint även nästa år.

9. Qviding
Har bra förutsättningar att bli bästa laget på Valhalla. Vet vad som krävs den här gången, och Zoran är duktig.

10. Sirius
Är jag pessimist som tippar oss så här långt ned? Nej, jag ser det inte så, jag tror Sirius har en ljus framtid. Men för att sikta uppåt måste vi först etablera oss i Superettan, och andraåret är ofta svårt. Så här på förhand känner jag mig nöjd med nytt kontrakt.

11. Degerfors
Helt osannolik slutspurt i år. Kan de fortsätta på det sättet blir det toppstrid, men det tror jag inte. Det kändes mer som vilja än kunnande.

12. Mjällby
Det är roligt, men egentligen helt sanslöst att denna byhåla har elitfotboll. Förr eller senare åker de nog, och det känns som att de är lite på nedgång.

13. Falkenberg
De brukar väl klara sig med en hårsmån. I år hade de maxflyt, och det har de säkert även 2008.

14. Ängelholm
Var sjukt bra under vårsäsongen, inte lika bra under hösten. Tror att hösten var mer signifikativ. Riskerar väl också att tappa en del spelare.

15. Örgryte
Något radikalt måste hända på ÖIS-gården för att stoppa den här rutchbanan. Jag har svårt att se ett enda ljus i mörkret för stackars Örgryte.

16. Väsby
Lite önsketänkande, men Superettan är ingenting för hobbylag. Dags för Väsby att inse det.
Intressanta, men som sagt väääldigt tidiga tips. Med tanke på den hysteriska spelaromsättning som brukar råda på denna nivån så känns det extremt vanskligt att tippa redan nu.

En placering är jag dock klar över. Häcken vinner nästa år. Och det ganska lätt. Klubben drar in lika mycket flis som exempelvis Elfsborg under ett år bara på Gothia, de kan hålla de spelare de vill och skaffa de nya som de vill ha i princip. Årets olycksfall i arbetet kommer inte att upprepas.

I övrigt känns i stort sett alla lag som mittenlag. Och statistiskt sett är det ju så. Med det menar jag inget annat än att det känns som om placeringarna 2 till åtminstone 10-12 kommer att avgöras på faktorer som avstängningar, skador och allmänt flyt/oflyt.

Jag håller dock med om att LaBoIS är seriösa uppflyttningskandidater och förmodligen det lag som kommer göra det största hoppet. BP vete fan dock. Så länge de fick vara ett okarismatiskt förotrsgäng just under eliten var de riktigt stabila, men nu riskar de tappa mycket folk som måste fyllas på med juniorer. Jag tror BP kan få det rätt tufft. Likaså ÖIS. Vet inte vilken typ av magi de måste ta till, men det faktum att Dick Last och Källander fortsätter kanske räddar dem från nedflyttning i alla fall.

Jag håller med om att Väsby kommer sist. Inget annat känns vettigt. Övriga gröna lag fajtas med de ljusgula om att hänga kvar. Flottbosse lär dra längsta strået.
Erlingmark, jag noterar att du inte nämner de blåsvarta...

Nej, jag hoppade över det. Det känns extremt vanskligt att sia Sirius så här års. Riktiga silly börjar ju idag och där avgörs en hel del.

* Får vi behålla Ante?
Jag vågar knappt tänka på hur denna säsong skulle sett ut utan Ante. Ante har i princip deklarerat att han vill uppåt och om anbudet kommer lär knappast Sirius hindra honom. Det går inte riktigt att ersätta honom om han sticker.

* Hittar vi en riktig keeper?
Visst, Jon var långt från stabil, men det finns faktiskt gott om sämre alternativ också. NWA är jag lite skeptisk till, men det kanske bara är fördomar. Poppen vore finfint. Men innan det är klart är det naturligtvis ett stort frågetecken.

* I strort sett alla truppbreddare försvinner, men vad får vi istället? Ännu oklart, även om det ryktesvis finns åtminstone en trio av startelvekvalitet som ligger nära till hands.

* Magnus Pehrssons varande eller icke varande?

Allt talar för att Sirius blir ett "mittenlag" även nästa år. Jag tror att två av "mittenlagen" kommer att gå upp, ett kan vara Sirius. Men jag tror också att en handfull "mittenlag" kommer att vara indragna i bottenstriden en bra bit in i oktober. Sirius kan hamna där också.

Alla lag i serien är såpass jämna (läs tunna) att ett par skador eller avstängningar kan avgöra en match. Flyt ger självförtroende och vice versa och det kommer att vara en nyckelingrediens.
Hur fungerar strecken i nästa års Superetta? Tre ur, två upp + ett som kvalar upp?
Jag gissar på att de gör som förra året med nedflyttningen i alla fall, dvs. två ner direkt och två kvalar. Upp kanske det blir samma (2+2) eftersom det är två lag till i AS nästa år.
Jag har för mig att det är tre direkt ur som gäller. Segrarna i div 1 går direkt upp, och tvåorna kvalar mot varandra. Men jag är inte säker.

Väsby börjar sin silly starkt med att tappa bästa backen och bästa anfallaren till AIK, + andretränaren.
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70601125_537__,00.html

LB07 verkar ha lite problem. Hoppas dom har problem även den 31 augusti. Är nog ett av de osexigaste lagen i hela Sverige.
så blev vi av med en av de som klagade mest förra säsongen: lagkaptenen i mjällby, marcus lindberg, som är klar för kalmar ff
http://svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=200877

kan också rekommendera officiella sidans egen sillysida som samlar alla klara övergångar: www.siriusfotboll.com/index.php?page=150&m=e&team=1
rättelser tas tacksamt emot.
Nåå? Är Tengroth klar? Varför så mycket mummel i unt?
men läs officiella då, skäggis! :-)
Jamen ni är så Flashiga av er....

(hittade ngt i en annan tråd)

Välkommen Erik!!
Det stod ingenting om Tighe på den där sidan. Miss eller har han ändrat sig? Mutad med en hink KFC och amerikansk kabel-TV? Hoppas.
tighes kontrakt har ju löpt ut, så kanske borde han stå med där. å andra sidan var det samma situation ifjol, så... jag vet inte.

tighes kontrakt har ju löpt ut, så kanske borde han stå med där. å andra sidan var det samma situation ifjol, så... jag vet inte.

Är det något liknande med Linus eller hur ser intresset ut för att förlänga hans tid i Sirius? Kanske lite konstig situation med ett lån som inte får så mycket speltid.
bollen ligger hos djurgården i första hand - han är deras spelare.
Uppflyttning till och nerflyttning från Allsvenskan 2008, samt två matcher i veckan under våren i AS:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/article1195260.ab

15-16 i Allsvenskan ur direkt, 1-2 i Superettan upp. 14 i AS kvalar mot 3 i SE.
Så ska det se ut, bra system.
Har SE-programmet (alltså när och i vilken ordning matcherna spelas) för 2008 släppts nu? Var finns det?
Nej, jag har för mig att det läggs preliminärt den 13 december.
Intressant info hittat:
http://studan.blogspot.com/
Kittlande! Skönt att få spela vårderbyt på Studenternas i år, det kanske kan bryta Enavallenförbannelsen.
Sådärja, nu var ett årskort för fotbollssäsongen 2008 inköpt via UNT´s auktionsssida på nätet.
Jag köpte en soffa på samma auktionssida då jag kallt räknar med ett bra pris på årskort för Västringar även nästa säsong.
står på officiella, thomas: 1000 kronor för västringar. http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=46&m=b
spelordningsmötet avklarat idag. danny varnar för en del matcher mitt i veckan. lite smågrejer att reda ut, men schemat bör komma upp på officiella i morgon.
Vad fan, kan man inte lägga alla bortamatcher på lördagar.... Med tanke på avstånden är det ju hopplöst att åka på bortamatch annars.

Vad fan, kan man inte lägga alla bortamatcher på lördagar.... Med tanke på avstånden är det ju hopplöst att åka på bortamatch annars.

Resemässigt ser det ju faktiskt betyligt bättre kommande säsong. Brommapojkarna, Väsby och Assyriska är ju trevliga bortamatcher, i alla fall ur en rent geografisk synvinkel...
Inte direkt lag som ger en derbyrysningar....
Nja, BePe har väl knappt några supporters. Det skulle vara "Brommapojkarna.dk" då, namnet betyder ju stjärtgossar på danska eller något. Väsby United bryr väl sig heller ingen om.. men en skön vall som ger rysningar iaf. Assyriska, galna supporters. Sen så har vi ju Dynghåla också, vilket ger derbykänslor..
Hur som helst skönt att vi har 4 st nära bortaresor istället för en som i fjol.
För övrigt håller jag med om att fler matcher, framförallt blåsvarta bortamatcher;-), borde spelas på lördagar.
Spelschemat ligger uppe nu, och det suger tyvärr hästballe. 3 av de 4 första matcherna på tisdagar, och den fjärde på en måndag! Vad är syftet med detta?

http://www.svenskfotboll.se/t3supre.aspx?p=152185&scr=fixturelist&ftid=14991
Verkligen! Har Tramsin bytt förbund?!? Idiotin i det hela är missuppfattningen att delade omgångar ökar den totala mängden intresse. Det tror jag är tokfel. Splittrade omgångar skrämmer iväg folk till andra "produkter" som är mer lockande i sig - typ internationell otboll. Om Superettan vill konkurrera om det intresset krävs samlade omgångar och bara enstaka matcherutflyttade. Tyvärr tror jag att det är spelbranschen som har haft för mycket att säga till om med sin önskan att ha spelobjekt på alla dagar. Trams!
Totalt sett så fördelar sig Sirius matcher på följande dagar:
Måndag: 23%
Tisdag: 17%
Onsdag: 13%
Torsdag: 3%
Fredag:
Lördag: 13%
Söndag: 30%

Hemmamatcherna fördelar sig på följande sätt:
Måndag: 7%
Tisdag: 7%
Onsdag: 10%
Torsdag: 3%
Lördag: 10%
Söndag: 13%
Spelar vi bara 99% av matcherna i år? ;)
Japp. Tyckte det kändes onödigt att på alla skriva 13,33333%, 16,6666%, 23,3333333% etc.
Verkar som om hemmalaget får bestämma matchtid runt en viss helg... Gör det hela bara än mer oförståeligt. Hoppas inte sista ordet är sagt!
Det blir rörigt för vanliga halvsega åskådare att komma ihåg när matcher är om de ständigt spelas på nya veckodagar och tider. Det krävs mycket bra och tydlig marknadsföring för att vi inte ska tappa åskådare som egentligen är intresserade. Det var enklare förr när omgångarna var mer samlade. Det som stör mig är att det i dagens UNT låter som om klubbarna avsiktligt lägger sina hemmamatcher på veckodagarna för att jävlas lite med varandra. Alla är förlorare på detta, förutom spelbolagen. Tänk om, tänk rätt. Leve Sirius!
Nu börjar oddsen dyka upp på segerae i Superettan. Det ser bitvis väldigt konstigt ut:

Exempelivs Expekt...

Häcken 3.25
Åtvidaberg 6.00
Assyriska 6.50
Landskrona 7.00
Brommapojkarna 8.00
Örgryte 20.00
Bunkeflo 20.00
Mjällby 25.00
Sirius 40.00
Jönköping 75.00
Enköping 75.00
Falkenberg 80.00
Degerfors 125.00
Väsby 150.00
Ängelholm 150.00
Qviding 150.00

150 på Qviding och 40 på Sirius känns omotiverat höga i relation till exempelvis 6.00 på Åtvid och 6.50 på Assyriska.
Instämmer! Alla vill väl boka ESK till 75x ??
ESK till 75 är i ärlighetens namn inget omöjligt odds. Definitivt ett av de bättre i den där listan. S108 känns obehagligt öppen och oviss faktiskt. Så här dags känns egentligen bara Ängelholm, Degen, FFF, Väsby och J-Södra som chanslösa lag. Sedan tror jag väääldigt lite på ÖIS, Bunky och egentligen Åtvid också. Resten tror jag alla kan vara på allsvensk plats faktiskt. Och det kan säkert Åtvid och ÖIS också med en bra slutsilly. Sjukt jämnt.
Värt att slänga in 100 kronor på Sirius! Eller tror något spelorakel (Farbror?) att oddsen kan bli än bättre (högre) framöver för Siriusseger i superetan?

A L L A till bandyn i morgon!
Vilket lag är det Qviding möter på den här bilden:

http://www.svenskafans.com/fotboll/qviding/artikel.asp?id=201120

Någon äckligare färgkombination får man leta efter länge, orange-gult-orange.

Efter en hel del detektivarbete har jag kommit fram till att det är Carlstad United som spelar i orange-gult-orange borta. Såklart det är en wannabe-engelsk klubb.
Visby IF Gute har bytt namn till FC Gute... Hur ska man egentligen uttala FC:et i svenska fotbollklubbars namn? Football Club Trollhättan låter skumt.

Visby IF Gute har bytt namn till FC Gute... Hur ska man egentligen uttala FC:et i svenska fotbollklubbars namn? Football Club Trollhättan låter skumt.

"Ignorera" är en bra strategi & tjata på om Visby IF
Bigbadda// I allmänhet så tycker jag att det är kul med lag som spelar i en färgkombination som inte på nåt vis överensstämmer med deras hemma-kit. Carlstad har väl svart o vitt hemma. Jag minns med föraktlig glädje då Chelsea hade grått och orange i början på 90-talet.
Men nån måtta får det fan vara, gult och orange OOOÄÄÄHHHH (spyr)
Tobbe: Håller helt och hållet med. Alltför många lag bara byter plats på färgerna i hemmakittet. Men samtidigt så har Mikko rätt, orange och gult suger. Bara orange är lite speciellt, helgult är tråkigt, men sätter man ihop det suger det stor säck.
"Fulsnyggt" ;-)
Tycker också att det gärna får vara lite häftiga bortaställ. Min favorit (förståss) är QPR (som har blåvitt-tvärrandigt om ingen visste det) har svartrödtvärrandigt på bortaställen, det är snyggt.
Sirius skulle kunna ha rödvitrandigt på bortaställen? Ungefär som Piteå?http://www.piteaif.se/fotboll/index.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=21
Fast rött har väl aldrig varit en Siriusfärg. Vi skulle ju kunna ha gulvitrandigt á la Fenerbahces bortaställ:

http://www.fenerbahce.org/pic_lib/2007-07-30_forma4.jpg
Ser spelarna ut som tjejen i mitten är det helt OK för mig...
Läste på off nu att derbyt mot ESK hemma är flyttat till den 29:e maj med anledning för TV4 Sport. Lite synd medtanke på att det var tänkt att ha spelats på en lördag först, men kul att vi kan visa upp vilket lag som dominerar både läktaren och planen inför svenska folket. =)
Tifo-gänget kan ju börja förbereda sig? Samla stålar etc och beställa det som behövs
Från svenska fans-sidan:
"För övrigt spekuleras det i att Enköping vill förbättra pausunderhållningen inför kommande säsong. Den Östeuropeiska rapparen Speak diskuteras som ett alternativ... Inget är påskrivet dock."
Sjukt kul om man följer länken.
Japp, vi får planera något maffigt till Dynghåla-matchen.
Förhoppningsvis till premiären och någon annan match också. Men fokus får faktiskt ligga på derbymatchen.
Blir det några fler Sirius-matcher i tv under våren? Ser gärna att de sänder alla bortamatcher som spelas på vardagar och som spelas längre bort än 25 mil från Uppsala.

Från svenska fans-sidan:
"För övrigt spekuleras det i att Enköping vill förbättra pausunderhållningen inför kommande säsong. Den Östeuropeiska rapparen Speak diskuteras som ett alternativ... Inget är påskrivet dock."
Sjukt kul om man följer länken.

HA HA HA! The hungarian rapper är hur cool som helst. Skynda er att skriv på ESK! Man undrar väl iofs vilka dom andra alternativen är, the pimp from Belarus?
ÖIS får 13 mille för Fagerberg. Med det skulle man kunna köpa valfri superettatrupp hel och hållen i princip.
Deras trupp var väl mer eller mindre spikad? Nu lär de ju köpa en 5-6 till nya.
Nej, 3 nya + ev Allbäck ska det visst bli. Samtidigt gick de tydligen back 12,7 milj förra året. Ska bli spännande att se vad de gör. ÖIS: fågel eller fisk 2009?
Edit: 2008 är det visst i år, ja.
Allbäck kommer nog bara om de ligger på uppflyttningsplats till sommaren + att han inte hittat nån proffsklubb.
Jag tror inte Allbäck kommer alls. Jag tror att han hellre tar ett erbjudande från någon utländsk klubb och något sånt erbjudande lär ju finnas i alla fall.
Martin Åslund till Assyriska ryktas det. Ganska tung värvning onekligen.
Torsdag 29 maj, TV4 Sport: Sirius-Enköping
Ses ju på plats förstås, annars avrättning.
Lite konstig prio att visa den matchen. Men finns säkert folk som inte orkar ta sig till studan för att kolla...
Visserligen kul att resten av landet får se en match då det lär vara mycket folk och bra drag på studan.
Paulinho har brutit ett vadben och är troligen borta när Häcken kommer på besök.
Lite tråkigt med en attraktion mindre. Det är alltid roligare när Gurra tar bort de bästa spelarna.
Jag kan ju tänka mig att Gurra får fullt upp i den matchen ändå. Jag menar, de har ju andra spelare som är...eh... helt Ok. Hade dock inte jublat om jag var Häckensupporter.
phuu... oj, vilket avbräck. paulinho är en av seriens bästa anfallare.
och Gurra definitivt en av seriens bästa mittbackar....
och Ante är en av seriens bästa mittfältare....
och Ekan har seriens tuffaste frisyr, Billy Idol wannabe
...tror även att Ekan är Årets Värvning 2008. Ser grymt vass ut!
ESK har problem. Fyra raka förluster mot Åtvid, Syrianska, Djurgårn och VSK samt 1-14 i målskillnad. Flott-Bosse envisas tydligen med att försöka spela 4-2-3-1-1. (Klaga bäst du vill Erlingmark, det gör inget :)
Nej, nej. Det där är ju allmän intressant info om våra seriekonkurrenter ;)
>>Bigbadda
Äsch, det är ju bara träningsmatcher, då kan man ju lika gärna hävda att Sirius har problem - 3 mål (varav 1 på straff) på 5 matcher. Det enda som ev skulle kunna vara probs i ESK är väl om Pantic tackar nej, då har de två veckor på sig att skaka fram en målvakt. Vilket enligt Stefan "Bagdad Bob" Holm inte heller är ett problem då målvakterna tydligen står i kö för att få provspela med dem.
Börjar bli sjukt jävla taggad för fotboll nu!
28 dagar kvar...
Någon mer än jag som har uppmärksamat AS, SE och DA's nya loggor? Här har ni dem annars: http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=154884

Personligen gillar jag dem inte.
jag visste att dom var på gång, men lagen har inte fått loggorna utskickade ännu. jag har inget emot att man byter ut den gamla loggan för S1, den var verkligen hiskelig.
Visserligen. Men dessa tre känns alldeles för lika varandra och aningen fantasilösa.
De känns också extremt historielösa. Ser mer ut som flygvapenloggor. Mycket LB07-varning.
Gamla SE-loggan må kanske inte ha varit den snyggaste i världshistorien. Men den är fanimig 100ggr snyggare än de här tre... sakerna. Tycker de ser ut som regementssköldar.. Allsvenskans ser ut att stå för "All American" eller nått.
Superettans är iofs bara sedan milleniumsskiftet. Men den har ändå viss kult i sig på något sätt. Fulsnygg... ;-)
Gamla Allsvenskans dock, den gillar jag verkligen. Se bild: www.falkenbergsfans.se/assets/images/allsvenskanLoggo.gif
Om du färgar A-t rött i Allsvenskans så har du nästan emblemet för Airborne i USA:s armé.
De gamla var fula så det var ju bra att de bytte. Lite synd bara att de är nästan lika fula...
Foley: Apropå din signatur, Gurra har ju bytt till 13 nu...
Allsvenskans gamla är inte ful...
Smaken är ju som baken, men huvudsaken är att man säkert har lagt ner åtskilliga kronor på att fixa nya loggan och sedan kostar det ännu mer att etablera den överallt.

Hur stavar man till 13 på italiensta då?
Tredici tydligen, enligt Babelfish.
Allvarligt talat. Ska SFF verkligen prångla ut de där bäbisloggorna? De ser ut som något från amerikanska collegefilmer, eller något fejktufft JC-tryck. "Superettan, sedan 2000" är skrattretande fånigt. Tragiskt.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=411947

Det blir ju trots allt en okej förstärkning.
Debut mot Sirius...
Hoppsan Kerstin.
Och Assyriska som tyckte att de gjort årets tyngsta värvning när de signade Martin Åslund... Allbäck känns aningen vassare. Synd för honom att han ska behöva förlora i sin första match.
Kul med Allbäck! Ger lite mer fokus på superettan och förhoppningsvis en bra publik på Studan. Kanske tar han med sig EM-Guldet =)
oh, shit, kul med lite guldglans på superettan
Ahh, nu höjs nivån i Superettan. Kul med en kändis som kan locka några hundra extra till Studan också. Och se de när vi leker med deras sopmålvakt och rullar in fem kassar som senast. :-)
Man får lov att gratulera ÖIS, nu klättrar de upp en eller två placeringar på min tippning.
Sirius tippas på 6:e plats av Svenska Fans-redaktionerna.

http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=227738
Bra försäsong?
det här var en klart imponerande blogg om superettan: http://alltduvillvetaomsuperettan.blogspot.com/
Om jag fattat rätt så har de kontaktat Brukis redan för konsultuppdrag.
Trist sida, för mycket text och inga bilder
Häcken vann premiären mot Ängelholm, ganska väntat, med 3-1.
Ähh, jag är astaggad. Ska bli mycket roligt.
Vinner serien, det gör BK Röva. Eller BoIS.
ni har sett den här va? http://siriusfotboll.se/index.php?page=12&m=&team=1&news=1192
Lysande!!
Olof Lundh på Fotbollskanalen.se tippar Sirius till Allsvenskan. Tjoho!

http://www.fotbollskanalen.se/fotbollskanalen/superettan/630338.html
3-1 till Åtvid mot Södra.
Falken vann med 2-0 över BP, liten skräll faktiskt.
AFF - QFIF 2-1 och MAIF- VU 2-1 var inte lika överraskande.
Topp-6, eller hur var det de lät ESK? 2-0 i baken efter 14 min mot BoIS borta. Mmm... :-)
Alltid trevligt när de gröna har uppförsbacke! =)
ha ha 3-1 torsk!!
Fasiken vad han Sokol/Sokal får straffar ändå. Får vi stryk med mindre än 1-3 i morgon är jag fan nöjd...
Usch, jag önskar inte att ESK förlorar, jag vill att de raderas från jordens yta
Det har sagts förut och tål att sägas igen: Den här bloggen är sjukt bra. Hur kan de ha sån koll på allt? Undrar hur många personer som är inblandade?

http://alltduvillvetaomsuperettan.blogspot.com
dissteffe: Vad ska man säga? 5-1 - till vårt Sirius...
>>Bigbadda
Ja, alltså är jag nöjd.

Det har sagts förut och tål att sägas igen: Den här bloggen är sjukt bra. Hur kan de ha sån koll på allt? Undrar hur många personer som är inblandade?

http://alltduvillvetaomsuperettan.blogspot.com

Håller med. Det är den enda bloggen jag läst som faktiskt är skitintressant.
Vet någon vilka matcher som kommer tv sändas denna säsong?
Fredag 11 april, TV4 Sport: Häcken-Ängelholm
Torsdag 17 april, TV4 Sport: Brommapojkarna-Landskrona
Torsdag 24 april,TV4 Sport: Åtvidaberg-Örgryte
Tisdag 6 maj, TV4 Sport: Brommapojkarna-Häcken
Fredag 9 maj, TV4 Sport: Degerfors-Åtvidaberg
Tisdag 13 maj, TV4 Sport: Mjällby-Örgryte
Torsdag 22 maj, TV4 Sport: Limhamn Bunkeflo-Landskrona
Torsdag 29 maj, TV4 Sport: Sirius-Enköping
Torsdag 5 juni, TV4 Sport: Häcken-Örgryte
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=744764,00.html[/link]

Måste säga att jag fått ett sjukt bra intryck av Ekan hittills. Känns som han snabbt fått en riktigt blåsvart själ (och pung..?).

Bra spelare och grymt proffsig attityd. Sen han skrev på har i princip varje uttalande han gjort visat stora förväntningar och stor tilltro till klubben, laget och inte minst supportrarna. Att döma av hans gester och minspel mot Sirius-klacken på Stora Valla är det dessutom lätt att få för sig att han varit ärlig i sina uttalanden. Känns som att vi fått in en skön pjäs med jävligt bra blandning av kvalitet, rutin och hunger.
Kan bara hålla med. Han verkar verkligen vilja göra allt för att det ska gå bra för Sirius. Jag gissar att han har saknat att spela för en klubb som någon faktiskt bryr sig om.
Att döma av matchen på tv4 sport nu kan jag ju inte säga att jag börjar skaka av de tippade topplagens spel... Men de kanske kan bättre.

Publiken ska vi kanske också kunna konkurrera (731 på grimsta)
Särskilt inte av BPs målis som släppte in en hörna rätt i mål, en 35 meters frispark samt en lobb från halva planen... det var längesen jag såg en mer ostadig målvakt.
Att det kommer hela 731 pers för att kolla på BP är för mig en gåta. Landskrona var väl sådär men att vinna trots att man spelar just sådär är väl kännetecken på topplag. Fyller år på söndag, hoppas på en fin present av Assyriska...
Tycker nyförvärven verkar väldigt lovande, skönt att sirus återigen gjort bra ifrån sig där. Tack Joint för uppdateringen av de tvsända matcherna. Vet någon om det är det premgame på flustret i år igen?

alla till studan på tisdag!
Jajamän, Pregame från 17:00.

Sjukt taggad!
Surrades om att Pregamet skulle öppna en halvtimme tidigare pga publiktrycket.
Vore trevligt. Någon som vet om det har sålts mycket förköpsplåtar/säsongskort eller? Siffror? Känns ju som att det kan komma allt från 3 - 6 000.
jo, sannolikt öppnar flurran en halvtimme tidigare, dvs 16.30. väntar på slutgiltigt besked.
Ångestmöte på Stadsparksvallen idag. Heja Degen!
*Myser* Jah, där sätt den, 2-4 till AFF mot ESK, hemmapubliken går hemmåt nu.
Topp-6? Ja, vi får väl se, Bo P & Co.
EDIT: Oups, blev visst 2-5. Hockeysiffror.

I "GBG-derbyt" blev det oavgjort och LB07 åkte på torsk mot Åtvid. Räkna med en tight serie i år också.
Det är inte helt utan en viss skadeglädje man följer ESK i säsongsupptakten. Särskilt med tanke på hur upphaussade de har varit (mest av ESK-supportrar på UNT visserligen).
Bosse P sade sig satsa på försvaret inför denna säsong, nu har de gröna släppt in 8 på två matcher, bra satsat BP....
Hahaha, svårt att inte le när man kollar på tabellen och ser pepparrötterna i bottnen med 8 bakåtstrutar på två matcher.

Hoppas tabellen blir ännu snyggare på tisdag..
Nu kan man ju säga lite vad som helst med statistik, men målvaktsligan hittills:
Dick Last...............100%...Örgryte
Stojan Lukic...........89%...Falkenberg
Henrik Gustavsson...86% ...Åtvidaberg
Milan Barjaktarevic..80%...Sirius
Ola Svensson...........80%...LB07
Niklas Westberg.......79%...Väsby
Christoffer Källqvist..73%...Häcken
Mattias Asper..........71%...Mjällby
Alexander Nadj........70%...J Södra
Sebastian Karlsson....70%...BoIS
Kristoffer Nordfeldt...64%...BP
Tommy Naurin..........64%...Qviding
Jon Rytterbro..........57%...Assyriska
Mikael Axelsson.........50%...J Södra
Simon Nurme............45%...Degerfors
Pär Hansson.............40%...Ängelholm
Ludwig Bergström......33%...ESK
Saxat från Allt du vill veta om Superettan:
Andreas Eriksson, IK Sirius
Andra raka starten för Andreas Eriksson i ADVVOS:s elva. Vi måste erkänna att vi under en längre period haft en rejäl crush på Eriksson och hans fantastiska spelsinne. Samtidigt ska det sägas att detta även innebär att vi är lite extra kritiska när vi ser Sirius och Erikssons matcher. Men som det är nu när Eriksson verkar var i sitt livs form så kan vi inte bara lämna honom utanför startelvan. I sin nya fria roll på ett femmannamittfält kommer Eriksson verkligen till sin rätt. Här har Pär Millqvist gjort ett genidrag som kan ta Sirius hela vägen till allsvenskan. Eriksson får i sin nya roll precis de ytor som han älskar att operera ifrån. Med kirurgprecisa passningar och kliniska avslut (reds anmärkning: OK, det räcker med sjukhusreferenser nu, eller...) ställer Eriksson till oreda och oro i motståndarnas försvar. I år har mittfältaren till och med lagt sig till med att spela mer fysiskt och hänsynslös i närkampsspelet vilket skänker ytterligare en dimension till spelet. Om Eriksson fortsätter på samma sätt som han inlett säsongen så kommer han att vara med i varenda elva som ADVVOS tar ut.

Alexander Gerndt, IK Sirius
Utlånad från AIK där han hade svårt att ta plats gör han nu succé i Sirius. Två mål på två matcher är nog bra men Alexander Gerndt har haft bud på fler mål. Nicken i ribban när Sirius mötte Mjällby var förstklassig. I den andra omgången skapade Gerndt ett flertal högprocentiga chanser - vissa helt på egen hand, andra genom smart positionsspel och kloka löpvägar som gjorde det enkelt för Siriusmittfältare att hitta sin anfallare med bollar. Med andra ord är Gerndt given i ADVVOS:s elva för omgång två.
Underbart! ESK kan inte ens vinna med en tidig ledning. 3 mål till i baken. Bosses fokus på försvaret verkar ju ha betalat av sig...
ESK fortsätter att briljera! 3-1 i ändan! Way to go Bosse!
HAHAHA! Så underbart. Jag som spelade på ESK (6.50 ggr pengarna), men man njuter verkligen av att kaxpellarna åker på däng. Hoppas GSfår en lååång resa hem från GBG, deras "invasionsresa" (en hel minibuss).
Det är inte sååå anmärkningsvärt att förlora mot Landskrona, Assyriska och Häcken. Kolla på ESK:s schema härnäst: Qviding, Ängelholm, BP, Väsby. De kan mycket väl ta 12 p och vara förbi Sirius inför derbyt. Det roliga i sammanhanget är väl snarast att GS kallt räknat med promenadsegrar och hattrick av Mål-Micke i varje match.
Vi får väl se... Jag tror ESK tar 4 poäng i kommande fyra matcher, inte 12.
GS är för komiska... Rekomenderar deras hemsida/forum (med c:a 10 skribenter) om man har tråkigt.
>>Joint
Ja, det roligaste är den totala avsaknaden av konsekvens i inläggen, om ESK förlorar är det "Avgå Bosse! Ingen i laget kämpar! Man skäms!". Sen när det gått ett par dagar är det bara glada miner och alla tippar att ESK kommer att vinna nästa match med 4-0. Det är väl det som är den stora charmen med GS. Kolla även in www.esk.nu (gästboken) för enorma utskällningar av laget av genomsnittliga Enköpingsbor. Fast, som du skrev, då ska man ha hyfsat tråkigt.
Haha jo... Då jag kikade in på ESK.nu's gästis handlade hälften av inläggen om "lillebror" Sirius, våra panikvärvningar, våra floppvärvningar från 4:an, hur dåliga Sirius är, hur mycket bättre ESK är, hur dålig Studenternas är, hur mycket bättre Enavallen är, osv. Sen har jag också märkt att alla är utropstecken-missbrukare i pepparrotsstaden. Exakt som du beskrev det. Haha.

EDIT: Gröna Stå säger sitt om Rambergsvallen (som b.la Mani tyckte var den mysigaste arenan i SE): "Arenan var inte fullt så usel som Studenternas men inte långt ifrån"...hallå, Enavallen då?
Hahah. en annan rolig grej med esk.nu är att startsidan har "Startsida (ny)" i titelfältet.. Har webb-pepparroten missat att döpa om en work-in-progress sida månntro? Proffsigt proffsigt.
Men det är lite anmärkningsvärt för ett lag som satsar på topp 6 att bli krossade på hemmaplan mot Assyriska med 2-5. Enköping torskar mot Qviding hemma, spelar oavgjort mot Ängelholm och torskar mot BP för att sen avsluta med att kryssa mot Väsby.
345 åskådare på Qviding - Ängelholm (1-1), heja Superettan ano -08!
Ingen vidare siffra, men inte heller så kul att ha match på Valhalla samtidigt som IFK Gbg spelar match 300 meter bort. Vem tänkte fel där tro?
Grattis ESK... 4,5 jäkla mille får de för Mariga. De har rätt bra scouter där trotsallt.
Fö är Pantic skadad igen för tredje gången på en månad.
Jajävlar! Ludde tycks ju läcka som ett såll också. Jag ser framemot att följa ESK ikväll, grymt taggad! Skadeglädje - den enda sanna glädjen.
När kommer MÅL-Mickes första strut? Han måste ju sätta några nu, uBo och co. har trotsallt förväntat sig ett minimum på 15 fullträffar av denne.
Lb07 - Mjällby 0-3 efter en halvtimme. 1-1 hemma kanske inte var så dåligt i alla fall. :D
Man kan inget annat än att konstatera att (Limhamn) Bunkis tappat från förra året. Ålder kanske börjar ta ut sin rätt hos Bekir?
För övrigt, 1-0 till Qviding mot ESK. Så nice.
Gissa vem som blev utvisad i 14:e minuten för LB07? Marco Da Silva. :) Samma som mot oss förra året när han spelade i Öster.
Guld! Jag hade ju som ett personligt delmål den här säsongen att vi skulle ta poäng mot LB. Nu kanske det blir verklighet.
1-6 på hemmaplan kan inte kallas för något annat än en total avrättning.
Man kan se på starten på säsongen på många olika sätt, men vi ligger i alla fall (än så länge) före tre ganska äckliga lag: LB07, Väsby, BP och Dynghåla.
Vilket av de fyra är det som inte räknas som ett lag?
LB07 är pajaser, Väsby är ett kvasilag, BP är onda och Dynghåla är det mest synd om.
ESK ser ut att kryssa mot Ängelholm i bottenmötet, Mål-Micke nätade äntligen...inför hela *trumvirvel* 808 personer!
[size=8]Visserligen är jag nöjd om vi blir fler än 1500 mot BK Röva.[/size]
Nu leder Ängelholm. Skulle föredra kryss i den matchen.
1-3! Satan vad ESK underpresterar - 10 ggr värre än oss t.o.m.
1-4, haha...
Ja där ser man hur det går när man har alla sina byten gjorda efter 73 min... ;)
Jisses, ESK verkar tom ha större problemas än oss, de har ju även Bosse P
Efter att ha funderat en tid så tycker jag inte att Mille ska få sparken nu. Han kan ersättas när hans kontrakt går ut i slutet av säsongen. Däremot tycker jag att klubben borde ta in professionell hjälp för att stärka motivationen och lagets självkänsla. Den lär ju ha fått sig en rejäl törn efter 1-9 på tre matcher.
Svart på vitt om Sirius dåliga försvarsspel. Tabellen är lite förvirrande, men som jag förstår det så har Sirius släppt till näst flest avslut mot mål, och flest avslut inom eget straffområde.

http://alltduvillvetaomsuperettan.blogspot.com/2008/05/vilket-lag-r-bst-p-att-frsvara-sig.html
Vi släpper till 8,2 avslut per match i straffområdet. Inte undra på att vi inte ens kan spela 0-0. Nordh men även Gurra en del behöver skärpa sig.
Varför blev Väsby-BP inställd?
Den är inte inställd, den är flyttad till typ den 16:e eller vad det var. Förmodligen för att den skulle spelats samtidigt som Sverige-Ukraina, men det vet jag inte. Den blev flyttad på ett ganska tidigt stadium dock har jag för mig.
Egentligen är det inte så farligt med oss faktiskt, med tanke på att vi bara mött topplag förutom de matcher vi vunnit än så länge. När jag såg det blev jag lite glad iallafall.

Den är inte inställd, den är flyttad till typ den 16:e eller vad det var. Förmodligen för att den skulle spelats samtidigt som Sverige-Ukraina, men det vet jag inte. Den blev flyttad på ett ganska tidigt stadium dock har jag för mig.

Den matchen flyttades av en annan anledning. Följande är saxat från svenskafans.com/vasby

"Hej Mikael Stahre, vad beror det 10 dagar långa uppehållet på?
-Eftersom BP som vi skulle ha spelat emot har spelare med i EM-kval för P19/89 så hade de möjligheten att flytta matchen som skulle ha spelats 1 juni."
Ah, naturligtvis.
Det har nämts förut, men fy fan vad bra Allt du vill veta om Superettan är. Välskrivet och väldigt insatt. Någon som vet vilka som står bakom den?

http://alltduvillvetaomsuperettan.blogspot.com/
Har mina misstankar.
---Nördinlägg---
Jag blir bara så irriterad att dom skriver Diñho istället för Dinho. Han är brasilianare och på portugisiska betecknar tilde (~) nasalering, inte palatalisering som på spanska. Ingen skriver väl Ronaldiñho?
---Nördinlägg---
Jag kan förlåta dom för det. Onördig och tuff som jag är ;-)
jag är helt på din nördsida, bigbadda.
Manhana, manhana...
På tal om bloggar, vad har hänt med Siriusbloggen? Alias? :)
...och vad har hänt med Sirius på SvenskaFans? Är "vi" sådana medgångssupportrar? Sirius - vi ger aldrig upp!
Fast Sirius på SvenskaFans har ju aldrig varit direkt snabba på att få in nya saker.
Nja, fast nu verkar uppdateringen sackat ihop totalt. Lite tråkigt bara.
Ang. Siriusbloggen så sover den gott. Anledningen till att jag inte skriver inlägg där är för att jag inte får. Jag är i startgroparna för att blogga på en stor svensk sida. Och då får jag inte skriva eget pga, konkurens bla bla bla.

Någon som är sugen på att ta över och fortsätta skriva i siriusbloggen?
Alias: Maila mej på fors.michael(at)gmail.com så kanske det kan bli en fortsättning. :) Nu under sommaren så är jag väldigt ledig.
Det verkar som att Dynghåla tråkar till sig 1-0 mot LB07 på bortaplan.
Hehe, ser ut som ni parkerar i träsket....lycka till folks...:)
Stick!
Det är en trevlig siriusvecka framför oss.
ons: ISK-Väsby
tors: U21-BP
sön: IKS Ängelholm
mån: U21-Assyriska

Allt sker på studan. Med lite bra väder tänker jag gå på allt.
Äntligen lite regn!
T.o.m ännu bättre.
ons: IKS - Väsby
tor: U21 - BP / SAIF - IFK Uppsala
sön: IKS - Ängelholm
mån: U21 - Assyriska

Blir minst att se 3 matcher. Och sen är det ju EM. Fan vad man knarkar fotboll för stunden! :D
Sokol verkar ha klappat ihop totalt i matchen mellan ESK och LB07. Han blev inbytt i 65:e, fick sitt första gula i 74:e och sitt andra gula i 86:e. Imponerande att hinna med två gula på 20 minuter.
Sickna perfekta resultat idag.
Man klagar inte. Örgryte pissar på ESK
Oj... synd om ESK.... mohahahahahahaha!!!!!
0-5! Hihihihihi
Alla gårdagens resultat var faktiskt utmärkta. De två bottenkonkurrenter som möttes kryssade och de andra fick rejält med däng. Nice!
Det känns verkligen som att allt utom vår egen poängskörd går med oss nu. Men om vi ska vara kvar i superettan så krävs att vi ökar från 1p/match till 1,27p/match, då är vi uppe i de 35 poängen som har räckt genom alla år.

Stor å tung!
Tack för det, har undrat länge vart den magiska gränsen gick, men aldrig orkat kolla gamla tabeller.
Med statistik kan sägas mycket. Tabell över Superettans senaste tre omgångar:

1. Örgryte IS
2. BK Häcken
3. Falkenbergs FF
4. Mjällby AIF
5. IF Brommapojkarna
6. IK Sirius
7. Åtvidabergs FF
8. Väsby United
9. Landskrona BoIS
10. Enköpings SK
11. Jönköpings Södra IF
12. Qviding FIF
13. Ängelholms FF
14. Degerfors IF
15. Assyriska FF
16. IF Limhamn Bunkeflo
Det duger som sluttabell!
Varför är Åtvidabergsmatchen den 19:e juli framflyttad till 16? Ska Åtvid flyga upp eller? När tänker Sirius sluta flytta matcher fram och tillbaka?

Flyttade hittills (redan spelade matcher är inte med):
ÖIS - IKS
IKS - Åtvid
LaBoIS - IKS
Häcken - IKS

Det känns lite konstigt eftersom ju Sirius varit med och förhandlat fram den ursprungliga speltiden.
den här gången är det inte mycket att säga om: matchen är ju utvald till tipslördag i tv4.
Haha missat av mej. Dom andra då? Dom lär ju inte vara utvalda till Tipslördag. :)
Åtvid-matchen sänds på tipslördag. Matcherna mot LaBoIS och Häcken sänds på TV4 Sport och de verkar tycka att torsdag är en attraktiv dag att sända superettafotboll på helt enkelt. Varför ÖIS-matchen är senare på dagen beror på Partille Cupen.
Fan. Här kommer jag och klagar och så visar det sig att det inte finns nått att klaga på. Jaja.
Fler lag som går dåligt, pepparötterna ligger under med 3-0 mot Mjället.

Bälinge torskade mot seriejumbon idag och ligger nästsist, Sirius torskar mot ÖIS och ligger tredjesist, Enköping torskar mot MAIF och är seriejumbo. Heja fotbollsuppland! Vad duktiga vi är!
Upplandsfotbollen suger, när börjar bandyn?
Det är lugnt, Upplandsbandyn suger också. ;)
Radio Uppland sänder en debatt om Upplandsfotbollen efter nyheterna kl 15. Perra Hansson och ev Legue deltar. De ringde upp mig och gjorde en intervju, men det blev ganska risigt. Hoppas de klipper ordentligt.
bara du snackade rock´n´roll så är det OK!
Jag ville prata om Ian McCulloch men journalisten envisades med att ta upp Sirius hela tiden ;-)
Han har suttit bak i min bil och ätit chips och snackat om hur vackert det är i Sverige
Jag har Sirius abstinens och kan inte se hemmamatchen mot Åtvidaberg. Jag ska spela in den och se den dagen efter. Men det var egentligen inte det som jag skulle skriva om.

En titt i tabellen visar att det är "endast" åtta lag som gjort fler mål än Sirius men endast ett som släppt in fler. Inga fler kommentarer om det. Silly säsongen är trist än så länge!

Jaha, och imorgon ska man köpa en resesäng i Bollnäs. Vad är det som händer?
Klart defensiven är problemet och jag önskar mig en defensiv förstärkning under sommaren!

Rockweekend? =)
Bajs, Enköping leder redan. Känns lite extra viktigt att de förlorar idag så att Jeppe får en kass start och så att vi slipper ligga sist i tabellen.
Om vi ligger sist ett tag gör väl inte så mycket. Sirius riskerar inget i en fjantig cupmatch, man satsar på serien och då kommer man inte sist. Eller?
Säg inte det. Jag är inte särskilt optimistisk. ESK är bättre än oss även fast de satsar på Svenska Cupen. Bredare trupp helt enkelt. Men skönt att det är kvitterat iaf. :)
ESK:s "Ante" verkar också rätt het. 2-1 till Dyngis. Jumboplatsen, here we come!
3-1. Klasspelaren Jamal satte pricken över i:et. Oj, oj, oj...
Sirius sist, det kan bara gå uppåt alltså!
Vi är bättre än 28 lag i Div 1 i alla fall...
LB07 värvar tyvärr en duktig tränare, Lars Jacobsson som bl.a tagit upp Öster till Allsvenskan.
Vad har hänt med Landskrona? BoIS imponerade verkligen på Studan, men det laget verkar helt oberäkneligt. 5-0-förlust mot Qviding idag. ;o)
Ja, idel dåliga resultat ikväll. Storvinst för Qviding och J Södra tog poäng mot ÖIS. Man kan hoppas att Degen blir en räddningsplanka.
helvete, slutet är nära. eller? jag blir mörk i sinn efter förra omgångens resultat. hoppas gallo och mani börjar springa... och så AG borta nu också. :(

får hoppas på richardsson som någon slags frälsarfigur.

http://www.youtube.com/watch?v=wCxoIRwg-eU
Ingen fara, se det positiva i att topplagen tappar poäng. Bara 14 pinnar upp för Sirius till en allsvensk kvalplats och 45 kvar att spela om.

Tror att höstsäsongen 2008 kommer bli legendarisk, något att minnas tillbaks till. Då man gick från sista plats och hela vägen upp, och chockade fotbollssverige... ;-)
That's the spirit! Tror faktiskt vi har bra chans att "skrälla" borta mot Åtvid till att börja med.
Det är bedrövligt att topplagen är så ojämna i år. För att känna sig säker så behöver man ha ett lag som drar ifrån (Norrköping förra året) och ett lag som tappar mark totalt. Men inget av det har infriats i år. ESK t ex, är ett mysterium, på Studan så såg de ut som seriens sämsta lag, men ändå så går dom och vinner mot "bättre" lag. Så beter sig även Qviding, Ängelholm och de andra lagen man trodde skulle tillhöra botten.
Jag har alltid tvivlat på uBo's och trymmis fotbollskompetens, men jag må erkänna att de tippade rätt bra 1 april 2008 i sin shoutbox.
trymmis:
"Runt 6é platsen i alla fall, Sirius åker ur, det är jag övertygad om"
uBo:
"Sirius kommer att ah en säsong där dom upptäcker att dom inte alls har den stabilitet som dom verkar tro att dom har! Dom kommer sen att värva ganska duktigt under sommar upehållet! Som åsså kommer att Floppa! JAg är iaf övertugad om att vi tar en 8de plats! Men jag hoppas på en 5-6 plats!

... sen en annan massa överskattning av ESK, men jag må erkänna att uBo har haft skrämmande rätt hittils. Tror däremot inte att våra sommarförvärv kommer floppa, åtminstone inte Dubbel-Richard. uBo, uBo, ge oss en sång...
Som jag sagt tidigare... många här har alldeles för mycket fritid :-) Läsa esk sidor???!!! Det finns ju hobbysidor om knyppling, virkning och hästdressyr....
De är lättlästa, typ ett inlägg i veckan.

För övrigt...
[size=15]Bråk efter fotbollsmatch[/size]
Bråk utbröt på torsdagskvällen i direkt anslutning till fotbollsmatchen mellan Enköping och Västerås på Enavallen i Enköping.
Efter slutsignalen uppgavs ett 50-tal supportrar ha kommit ihop sig. Enköpingspolisen begärde förstärkning, och patruller skickades från både Uppsala och Västerås. Efter en massiv insats kunde supportrarna lotsas ombord på ett tåg, och ordningen återställas. Ingen befanns ha blivit allvarligt skadad, och ingen person greps av polisen.

Pack.
Det verkar ju som att det är bara är de från Västerås som bråkar som vanligt. De lotsade ju alla ombord på ett tåg, så det borde ju inte vara ESK:are.
Fanns förmodligen inte så många ESKare att bråka med så VSKarna blev väl förbannade, hjärnslöa packet
Gudskelov fick ESK däng ikväll. Är ingen ESK-hatare men de kan bli ett viktigt räddningsplank.
Precis, vi behöver inte vara bra bara några är sämre. Det får gärna vara just ESK.
Jag har hamnat i ett läge där jag till fullo skiter i vilka som åker, bara det inte är vi. Därvidlag var det tossigt viktigt att ESK fick däng igår, precis som det är sjukt viktigt att J-Södra och Bunkis torskar idag.
Det läget har jag alltid varit i, Erlingmark... :)
Som tur är gick resultaten rätt väg även i kväll (torsk för J-Södra och Bunkis). Seger mot Degen nu så är vi på rätt köl...
ja då kan vi ligga över strecket om de andra fortsätter spela dåligt också.
Känns inte så bra att det börjar utkristaliseras en botten med fem lag då det endast är ett som klarar sej från nedflyttning/kval.
Qviding fortsätter vinna på hemmaplan :-(
FC Trollhättan, Öster och CU är svåra potentiella kvallag dessutom, och de knäcker man inte så lätt. Och speciellt inte VSK (som drömvärvat nu också), Syrianska (som har ett lag av SE kvalité och hög moral), Umeå, Vasalund m.fl. Att kvala sig kvar blir alltså ingen lätt uppgift det heller. Kan bli ett jobbigt år, om inte vändning kommer nunununununu, med start imorgon.
SE-spelare fortsätter att kröka och klubbarna fortsätter att agera emot det. Dock klarade sig dessa ifrån intern avstängning.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/superettan/article3011328.ab

H-O-C-H-E-N Hochen...!
Hoppas att de är med mot ESK dock
Det är de. Extra skönt.
Hehe. Achilles Traore, släkt med Demba, antar jag? http://www.karlskoga-kuriren.se/artikel.asp?intId=99972&blnLista=1
Traore är nog ett av Västafrikas vanligaste efternamn. Nu KAN ju Achilles vara släkt med Demba, men det är väl kanske lika troligt som att any given Lindgren ska vara släkt med any other given Lindgren.
skönt att vara på kvalplats i alla fall
Skönt att ha Dyng efter sig också.
http://www.jonkoping.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=8239&Itemid=48

Hårda bud! I bibelbältet ska man tydligen inte protestera alltför kraftfullt, då får man sparken. Märkligt, klubben måste ha jagat ett tillfälle bara, kan inte tänka mig att detta var enda anledningen.
Vi kan trösta oss med att AFF gjorde 4-3 mot ESK i 89:e minuten.
ja, det var riktigt skönt
Jon gjorde succé i början hos AFF men vartefter börjar klagandet allt mer efter att följt deras betygsättningar.
Senaste betyget = underkänd:
Jon Rytterbro 1
Egentligen vill man bara tycka synd om Jon. Men det har AFF inte råd med när man är med och kämpar om avancemang till Allsvenskan. Genomgående osäker, sprider konstant oro bland backlinjen, igår förvandlades oron till kaos och tre baklängesmål mot ett väldigt svagt motstånd. Man undrar vad Jon tänkte med sitt inkast inför hörnan som leder till 1-1, likaså när han missbedömer situationen vid ESK: s andra mål och springer ut helt i onödan. Målvaktssituationen börjar bli ohållbar.
Med Richard på plats så saknar jag inte Jon. Det var värre innan.. Då hade jag kunnat ge min högra fot för "ett dåligt inkast inför en hörna" och "springa ut helt i onödan", det var småpotatis i början av säsongen... Bortskämda assyrier.
Jävla fucking baksida.
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=785442,00.html[/link]
Joint: Tyckte han var värdelös på t.ex inlägg och i tv-matchen borta mor Landskrona tog han ju helt korkade beslut. Tyckte inte han var något särskilt, men man har ju varit överraskad av Assyriskas framfart med Jon i kassen, men nu börjas det där också .
Sen håller jag med dig fullständigt, som du skrev i en annan tråd om IKS sätt att inte lösa mållvakts situationen mycket tidigare än man gjorde, när Jon ändå fick gå redan Aug-Sep.
Precis, nyg. Jag är fortfarande orolig till för målvaktsfrågan till nästa säsong. Garre har planer på att lägga fokus på studier, Milan syns inte till och inte ens herr sjukgymnast visste riktigt var han höll hus, och inget har princip skrivits om honom. Har inte hört någonting om Milan. RiRi lär bli svår att få kontrakt på, såvida vi inte erbjuder heltidskontrakt (för vilka pengar då?) och inte åker ut. Så, målvaktsfrågan tycker jag kan lösas på bästa sätt genom att värva Bylle (han vill gärna lira för oss igen) efter denna säsong då hans kontrakt går ut med V/S.

Vad gäller Jon tycker jag aldrig han har varit sådär super i Superettan, men han är ju ljusår bättre än García. Jag är mycket nöjd just nu med RiRi, men jag är orolig för framtiden.

Ang. Ante lider jag enormt med honom och känner stor oro inför hösten. Känns tveksamt om vi klarar oss kvar utan honom, nu gäller det verkligen för de övriga "nyckelspelarna" (läs: Gurra, Haris, Gallo, Demba och till viss del Hoch) att höja sig... Upp till bevis imorgon!
Hochen behöver höja sig flera nivåer för han behövs verkligen. Demba känns som den som kan kliva in och ta lite av Antes roll. RR var i alla fall öppen för att diskutera en fortsättning efter säsongen, vilket Milan inte var.
milan har ett uttänkt ledband och blir borta någon vecka till. det var så mycket annat som hände där så det hanns inte med.
gaffa: uttänjt kanske? :)
Ja en keeper av RRs klass skulle vara super att behålla, men som sagt, för vilka pengar då? Kommer ihåg när Bylle fick hoppa in för Jon, jag tror det var mot ESK och gjorde kanonmatch, den enda han fick spela den säsongen, tyckte det var så stark att ta chansen osv.
Men så släppte de honom inför SE, mycket konstigt. Han borde varit kvar och konkurrerat, så han borde tillbaka.

Garcia håller inte, gillar inte att döma folk så, men elitidrott är ju ingen social sysselsättning och det vet de ju också. Så målvaktsfrågan måste ju vara starkt prioriterad ovasett till nästa år och skötas bättre än i år.

Håller med om Ante, det kan vara klara kontraktet eller åka ur om han spelar eller ej något mer i år, för de andra MÅSTE upp klasser som du skriver om detta ska gå vägen utan honom.

Haris måste spela också.....vill ha in hans attityd i laget.
Luggens avstängning känns som en liten öppning för Haris. Samtidigt förstår jag tränarnas beslut att inte bryta en backlinje som faktiskt har spelat mycket bra senaste matcherna. Det ska ju vara så att man blir petad om man gör en dålig match, inte bestraffad för att man gör en bra match.
Nä helt riktigt, är man bra skall man få fortsätta naturligtvis.
Hehe jo, Bylle var alltid underbar att se på och jag minns mycket väl den där gången då han ersatte Jon och gjorde det superduper, jag är nästan säker på att det var mot ESK hemma.
Jag tänker faktiskt lite på Bylle när jag ser García, båda brinner sjukt mycket för klubben och bägge har ett sjujädra temprament. Skillnaden är bara att Bylle är klasser bättre, tyvärr, för jag gillar verkligen Garres attityd annars. Men han inger noll stabilitet och kanske borde fundera på comeback i Fyris till vår istället, inte för att vara taskig utan för att vara realistisk. Eller okej då, GUSK i 2:an kan han mycket väl hålla för.

Tengan borde väl vara 99% men jag tycker det är självklart att Haris ska spela imorgon. Antingen som mittback eller högerback, som du sa har han en bra högerfot och jag tror mycket väl han kommer gå in och ta den positionen imorgon. Konstigt vore annars. Annars håller jag bara med er, backlinjen med Dubbel-Richard i spetsen har verkligen spelat upp sig och det kan bli avgörande.
Nä Garcias inställning till klubben och mer kan man inte ta ifrån honom, den är grym......sånt gillar man.
Dubbel-Richard leder Superettans [link=http://www.svenskfotboll.se/t3supLi.aspx?p=287904&scr=&id=14991] målvaktsliga[/link]. :D Man kan bortse från första, David Bennhage, för han är inte ens målvakt.
Vidare så är botten på tabellen underbar läsning. Sist ligger Dyngs Ludwig Bergström, och trea från slutet ligger Djordje Pantic. Jon ligger f.ö. på 17:e plats.

trea från slutet ligger Djordje Pantic.

Det där tror jag inte på, han är ju "alldeles för bra för Superettan". (Källa: ESK:s sportchef Holm) Dessutom har uBo utsett honom till SE:s i särklass bästa målvakt.
Har inte uBo också utsett Dyng till SEs bästa lag och J Blomkvist ska spela i landslaget. Men det var ju flott-Bosse som sa det. Hela Dyng är verklighets- frånvända. Pantic är nog jävligt bra, men när man står i SEs sämsta lag så blir det som det blir.
Underbar målvaktsläsning. Jag kommer dock inte ihåg Jon som SÅ dålig, men både statistiken från förra året och detta året talar ju emot honom. Visst, han gjorde några riktiga tabbar men sen räddade han oss många andra gånger.
Började nästan gråta igår när RR låg i backen. Han får inte gå sönder!!!
Bylle ligger alldeles säkert bra till för spel i blå-svart nästa säsong. Han vill verkligen hit och han har haft ett riktigt bra år. En stabil målis. Utöver Bylle behöver vi naturligtvis en till av hög klass. Richard är säkert ett hett alternativ, men det finns många andra också. Nu jobbar dessutom sportbiten på ett lite annorlunda sätt än i fjol om man så säger, så jag har gott hopp om en vettig lösning.
Jag vill EXTREMT gärna ha RR och Bylle i Sirius. Mumma!
Dubbelmoralen är hög på forumet när folk för ett år sen hånade Bylle när jag hade tanken på honom i Sirius. RiRi får gärna stanna dock.
Moral är bra! Extra mycket moral är utmärkt. Dubbelmoral måste sålunda vara en målsättning?
Joint: Inte för att jag kommer ihåg det, men det kan ju vara så att de som förespråkar Bylle nu inte är samma folk som hånade honom förra året?
Namn: uBo Enköping » Svara inlägg » Tippar ESK-BKH 2-1
Sänt: 2008-08-14 15:14
Hoppas på vinst. Jag missar matchen. Ska ut och fiska. Ni får sjunga för mig grabbar.

Jag tror att det är 5:e matchen som uBo dissar p.g.a fiske. Plastsupporter.
Skulle inte besked om Antes skada komma idag?

Namn: uBo Enköping » Svara inlägg » Tippar ESK-BKH 2-1
Sänt: 2008-08-14 15:14
Hoppas på vinst. Jag missar matchen. Ska ut och fiska. Ni får sjunga för mig grabbar.

Jag tror att det är 5:e matchen som uBo dissar p.g.a fiske. Plastsupporter.

Pja, jag missade ju Bunkeflo förra året pga kräftskiva i Småland och mycket tyder på att jag missar Assyriska i år av samma orsak. Och det är ändå Siriusmatcher och inga trista ESK-dito.
Fast kräftskiva i Småland är väl lite mer prio än fiska Dyngfisk?
Men herregud. Ska vi hålla på och dissa andra lags supportrar för att de ibland inte går på matcherna? Lägg ner.
Jag trodde det var helt fritt fram att dissa vem man vill här, men jag kanske hade fel.
haha den där ubo verkar 'rolig'.. :)
Och det är väl fritt fram att dissa enköpingsbönder?? det är derbylagssupportrar vi snackar om.. inte vilka supportrar som helst.. Länge leve dissarna
Fan, ESK kvitterade nu.

Förlåt för att jag dissade en medlem i Gröna Stå på internet, men t.o.m hans egna dissar honom:
Namn: Engan23 Enköping » Svara inlägg » Tippar ESK-BKH 2-0
Sänt: 2008-08-14 17:26
Så var det där med att stötta när det behövs som bäst...FISKA?? Va fn fiska kan du göra året om.

F.ö trodde jag också att man fick dissa vem man vill här. På vårat egna supporterforum.
Inte bra alltså. ESK ser ut att kryssa mot BK Röva, samtidigt som J-Södra ser ut att också gneta till sig ett kryss, mot Mjället. Damn.
Vilken tråkig jävla match, J Södra - Mjällby. 3-4 i skott på mål. Dyng - Stjärten så är det 5-8.
H*raaaaa! ESK vann.
Skansen verkar vinna mot Rosenborg också. Väldigt otippat.
Fan! Aldrig får man vara riktigt glad. Jävla skitresultat!
Uschiamej! ESK seger och JSödra poäng. J-kla skönt att vi vann igår, annars hade det sett illa ut.
Jo, det är klart man får mobba vem man vill. Det känns bara inte särskilt fräscht. Men vafan, kör hårt! Jag ska inte förstöra den glädjen för er.
Känns lagom kul, ni kan mobba mig i stället.
Men du missar ju dina matcher pga hästar och inte pga fiske, Mikko. Det är ju mycket häftigare.
Hoppas verkligen att * i Joints senaste inlägg står för ett u...
Hipphipphura, ESK vann, jippie...
Önska ESK dit pepparroten växer går bra men deras supportrar behöver vi inte bry oss om tycker jag
uBo tycker jag väl är en som förtjänar en viss del hån. Men vad var det Joint sa då? "Plastsupporter"? Ojojoj...
Jag har alltid gjort mitt bästa för att mobba Mikko!!

Vad pepparrötterna gör känns ganska ointressant. Har inte tid nog för att gå in på deras sidor.
Skönt att AFF tryckte dit 1-0 mot VU nu, bara att hoppas att ÅFF gör sitt mot ÄFF också.

Skönt att AFF tryckte dit 1-0 mot VU nu, bara att hoppas att ÅFF gör sitt mot ÄFF också.

Väsby får nog tungt framöver med tanke på att Patrik Manzilla sitter häktad i Danmark för väpnat rån.
Hoppsan.

http://ekstrabladet.dk/112/article1045038.ece
Väsby får nog tungt framöver med tanke på att Patrik Manzilla sitter häktad i Danmark för väpnat rån.

Whoa! Det var som fan. ;o) Ja, jag tror att Väsby är ett sådant lag vi kan ha efter oss i slutet. Även Ängelholm, men de lyckades ju ta med sig en pinne mot Åtvid idag... Ack!
Men både Väsby och Ängelholm ligger väl ca 700p före Sirius?
Cirka. Manzila har spelat totalt 0 matcher i år vad jag vet, så det kanske inte påverkar så jättemycket.

Cirka. Manzila har spelat totalt 0 matcher i år vad jag vet, så det kanske inte påverkar så jättemycket.

Det påverkar säkert truppens sammanhållning även om Manzila inte spelat så mycket. Förresten, gjorde han inte ett inhopp på studan??

Svarar mig själv, Nej det gjorde han inte!
Han är inte med på VUs hemsida längre, men han syns fortfarande på bilden. Hmm... :)
Resultaten går vår väg ikväll. Gott!
Japp, skönt att Degen får däng. ESK får också däng, fast av Qviding. Nu kan vi glömma att gå förbi Qviding i alla fall, däremot bra att ha ESK bakom sig.
En bra avslutning på en pisskväll... Hatar TV4!!!!
Skickar en tacksamhetens tanke till GBG och firar med pyttipanna, ordvitsar + klipper sönder kalsonger så det ryker.
Apropå Patrik Manzilla så är det fascinernade hur folk blir "stjärnor" i kvällstidningsvärlden så fort de hamnar någon form av trubbel..
"allsvenska stjärna" är ju liiite att ta i...
Som ett inlägg på Bajens SF:
Namn: Alltid, oavsett, jämnt-Bajen Hammarby » Svara inlägg
Sänt: 2008-08-17 20:33
Patrick Manzilla är en människa som nästan fick mig att sluta gå på SöS.

Det han stod för i sina yngre dagar var personrån. Varav jag å flera kompisar var utsatta. Det han gjorde var å gick runt med sina 15-20 polare och hotade och spöade skiter ur ensamma killar. Jävligt tufft. Sen gråter han när någon tycker han kan åka hem å klättra i träden. Pinsamma människa. Får jag någonsin se honom i bajen tröjan igen då vettefan va jag gör.

För övrigt så är 6700 på stadion en bra siffra.

Personen är mer eller mindre en kändis, klart AB vill göra katastrof-rubriker om sådana.
Ja mekanismen är inte klurig att förstå. Ju kändare person desto större lösnummerförsäljningspotential. Men det skojiga är hur långt de kan gå i sina försök att hausa folk.. I det här fallet blir det ju ganska larvigt.. Det är nog första och sista gången Manzilla blir kallad fotbollsstärna!
nänä, han var ofta tärna i lussetåget på skolan, ofta med fotbollsskorna på. ;-)
Till Götet!!
Hö, hö.. Jag vill bara be att få påpeka att jag stavade fel till det också! :p
Förjävligt att LB07 tog 3 pinnar mot Mjället, borta. Fy.
Så det finns alltså folk som hejar på vidriga LB nu också. Citerat Skånska Dagbladet då tränaren hyllade fansen för "det fantastiska stödet, när dom är med brukar vi inte förlora". Tydligen hade de en skara på 80 pers i Mjällby. Gulp!
...och de har det fått plötsligt bara sådär?
Tror det. Vad jag har fått höra har det i alla fall inte existerat någon LB-klack tidigare. Tycker också det låter sjukt hur de kan lyckas dra så mycket "supporters" helt plötsligt, när vi inte ens kan rulla iväg en halvfull buss längre. Jag menar, de har ju samma tabelläge som oss.

Tycker det är en sorglig förening, en gammal förening (Limhamns IF, 1905) och en förening som gjort en Åshöjden-vandring (Bunkeflo IF) genom divisionerna. LB07 är själlöst!
Nä, inte handlar det om några supporters, det är snittmumsande sponsorer som fått följa med till Blekinge.

"LB07 hade ett stort supporterföljde med sig till Blekinge. Klubbens partners bjöds in med chartrade bussar och de cirka 80 som följde med på resan till Listerlandet färgade Strandvallens läktare röda."
Jaha... Tack för klargörandet, Brukis. Pinsamt.
Resultaten går verkligen vår väg nu. Verkar bli torsk för Degen och J-Södra ikväll.
Så här slutar SE 2008 om man får tro experterna: http://www.fotbolldirekt.com/blogg/allt-om-superettan/s%C3%A5-slutar-superettan

Jag har inget alls emot det tipset i dagsläget, och allt högre än det är en bonus.
>>dogstar
Jag har den största respekten för AoS men inte fan kommer väl ESK sluta sist efter 30 omgångar? Jag tror de kommer ca 12:a.
dissteffe: Vad grundar du det på? Dom läcker som ett såll och gör inte särskilt mycket mål framåt.
Vidrigt! Man tycks behöva 35 pinnar för att slippa kval. EN snabb glutt i tabeller från Superettan antyder att: 35, 35, 35, 29, 37, 35 resp 35 pinnar krävs för att hålla fyra lag bakom sig.

Blä, vad det blir påfrestande!
35 pinnar är målet. fyra segrar på de resterande nio omgångarna. ingen omöjlig uppgift, inte minst om man ser till den senaste tidens resultat. men visst blir det påfrestande!
Det var inte det mest vågade tipset man läst. Typ dagens tabell rakt av, och några mindre modifikationer utifrån formkurvorna. Icke desto mindre hoppas jag att det slår in.

35 poäng hit och dit. Just nu ligger vi iallafall där vi ska ligga, och det enda som krävs är att inte prestera sämre än lagen under oss.
Ähh det är lugna puckar nu snart.

35 poäng hit och dit. Just nu ligger vi iallafall där vi ska ligga, och det enda som krävs är att inte prestera sämre än lagen under oss.

Jäpp.
Nu får väl statistik-Farbror onda på mig, men jag tänker så här:
LB07 har tagit en poäng i snitt per match hittills vilket räcker till en fjärdeplats från slutet. Om alla bottenlag håller sina snitt kommer alltså Bunkis att hamna på 30 poäng och då räcker det alltså med 31 för att klara sig undan kval. Och då räcker det alltså i IKS fall med 8 pinnar på 9 matcher.
>>Bigbadda
Vad jag grundar det på? Egentligen ingenting förutom att de är ett mycket bättre lag än de andra bottenlagen. Nån gång måste de ju börja få igång spelet. Leder ju tex, senast jag tittade, mot BP nu.
dissteffe: Det kan tappas. Sen är det ALLTID ett stort handikapp att tvingas spela i Dynghåla...
BP kvittering. Jabba!!!
Tack Runnemo! Dynghålamördaren! Synd att BoIS är så kassa, LB07 får en pinne med sig.
Ett stolpskott från två perfekta resultat ikväll. Illa att LB plockar poäng.
Synd att klaga när lagen under oss tar sammanlagt 1 poäng på en full omgång. LB är helt klart det bottenlag att se upp för i nuläget, även om de verkar ha fallit tillbaka i måltorkan.
2 p. för att vara noga. Degen och LB tog varsin.
Med lite flyt kan vi ju faktiskt dra in Qviding i bottenstriden snart också.
Expressens superettan-sida (risk för epileptiskt anfall):
http://www.fotbollsexpressen.se/superettan

Nice att se Kung Olle på bild, men vem fan är det som har gjort bilden? Borde ju tvingas begå rituellt självmord.
För att inte tala om BoIS. De kommer kvala för att få stanna kvar. Mot Öster...
I den andra kvalmatchen möts Gröndal och LB i en riktig publikdrabbning.
Syrianska med leet (vit siffra) i publiksnitt är princip klara för SE. VSK med det imponerande publiksnittet på 1765 ser ut att få kvala.
För övrigt. Vila i frid den där Gröndal-supportern som avled i matchen mot VSK. De bröt matchen av respekt och matchen slutade oavgjort. OBS: det var inte VSK:s ligister som var i farten, utan en hjärtattack eller något i den stilen.
JSödra mot de onämnbara 0-2. Skönt trots allt.
Det gick bättre förra året, men att förneka att det är ett nytt år nu är att gå lite för långt. Vadan detta? Jo, den officiella hemsidan hälsar besökaren välkommen till den officiella hemsidan för IKS 2007. Är det något jag missat?
Detta dyker upp lite då och då. Programmeraren har låst bilden på det sättet och det är ingenting man kan göra något åt tyvärr. Men en ny hemsida ÄR på gång. Faktiskt...
Men en ny hemsida ÄR på gång. Faktiskt...

Tar sin tid... :)
våra gröna grannar i väster är onekligen rätt roliga. vad sägs om följande omdöme: "domare för dagen är den så ofta stabile, Patrik Berglund."
ESK klantade bort poäng i slutminuterna. Känns som de får sikta in sig på kval nästan.
Torsk mot VU med 2-0 inför rekordpubliken 351 personer.

R.I.P. ESK...
Finns det verkligen över 350 pers som vill se Väsby? Helt galet.
Vilken SJUK form Örgryte har. Obesegrade på NIO omgångar, 7-2-0. Lägger man till lite till blir det 10-2-1.
Perfekt att ha dem i sista omgången. Ingenting sticker hål mera på ett lag än ett färdigt avancemang.
Eller säkrat kontrakt men ingen chans på övre kvalplats... (Sirius förra året)
Muppigaste presskonferensen, ever. VU-ESK.
Direktplatserna till Allsvenskan känns ju bokade redan, Örgryte och Assyriska.

Muppigaste presskonferensen, ever. VU-ESK.

"Finns det något som talar för att ESK spelar i Superettan nästa år?"
"Jaa, självklart. Det finns mycket som talar för det."
"Vad?"
"Jaa, att vi börjar ta poäng, det är ju det viktigaste och vi känner ju att vi är med i alla matcher."

Förnekelse, Enköping-style...

Tror dock på en svår match i derbyt då ESK, adrenalinstinna och vildsint kämpande måste försöka gripa sista halmstråt. Faktiskt nöjd med en poäng, men har inget emot tre.
Jag med, men det känns som att sista skeppet seglat för ESK, åtminstone för att säkra nytt kontrakt. Man kanske kan masa sig upp till kvalplatsen iom att J Södra har riktigt dålig form också (0-1-4), men jag tvivlar på det. Jag tror med 85% säkerhet att ESK åker ur.
Faktiskt lite trist om ESK åker ur... Jag är inte dirket förtjust i de, men stämningen inför derbyn och liknande är alltid bra för att få upp intresset kring Sirius.

Är faktiskt lite orolig över derbyt, de kommer se det som säsongens viktigaste match att vinna och ge järnet för att göra det...
Då kanske man kan "hoppas" på att VSK går upp och ersätter derbyhaussen. Åtminstone kul med en klack som man kan mäta sig med... Iofs så vet jag inte mycket om Gröna Stå och "Esk Fanz", de kanske chockar på måndag. Nåväl, som lokalkonkurrent tycker jag att det skulle vara skönt om ESK åkte, men visst, lite trist på samma vis...
Vill inte ha upp VSK och deras fans. Jobbiga typer.
VSK har inget i superettan att göra kommer bara förstöra hela serien men sina svinaktiga suppotrar.
Word. VSK kan stanna i norrettan. Vilket år var det nåt strul på huvudläktaren med dem inblandade?
som vsk presterat på senare tid är det nog ingen risk att dom går upp. tre raka förluster mot brage (den matchen såg jag dessutom, och gurkorna var riktigt svaga), forward och vasa.
VSK må ruttna i gärdesgårdsserierna. VAd ESK anbelangar vill jag helst ha kvar dem i serien av samma skäl som många andra nämnt, det är hälsosamt och medialt bra med lokalkonkurrens. Men aldrig på Sirius bekostnad förstås. ESK har väl en på tre att klara sig kvar som det ser ut. Kan inte se att något av Degen, ESK eller J-Södra kommer röra något av lagen ovanför. Men mellan dem är det helt jämnt.

Word. VSK kan stanna i norrettan. Vilket år var det nåt strul på huvudläktaren med dem inblandade?

Det har alltid varit strul med VSK. Finns inte något lag jag tycker så illa om. 1998 satt jag på huvudläktaren på Studan och åsåg hur 40-åriga VSK-are (typ ett tiotal) skrek rasistiska slagord till en 10-årig siriusanhängare. Ingen av dem brydde sig om matchen för fem öre. Snorfulla och nedpissade. Fy fan.

Och så alla Liston-historier på det. Nä, de får allt stanna i gärsgårdsserierna, tycker jag.
Jag minns också en hyfsat stor VSK-klack som stod ganska långt ner på huvudläktaren och skrek rasistiska kommentarer till en svart bollkalle. Mest 30-40 åringar. När någon sa till dem började de vifta med händerna och var allmänt otrevliga. Efter den incidenten är min sympati för den klubben mycket låg. Och de verkar ju inte ha blivit så mycket bättre, av de man läser och hör med jämna mellanrum. VSK:s klack är nog Sveriges mest osympatiska. Vet inte vilka som kommer på en föga smickrande andra- och tredjeplats?
historier om vsk och deras supportrar finns a-plenty. senast i raden kommer från just vsk-brage häromveckan, där vsk var usla och välförtjänt förlorade. brage fick en straff, vsk en utvisning. med resultatet att domaren (som för övrigt är från uppsala) blev totalt nedringd av arga vsk-fans. hot förekom, och tonen på vsk-fansens forum var genuint otrevlig.
Rasistsvin ska alltid avskys. Ska vi möta dom tycker jag vi ska låna in Daouda på korttidslån bara för att jävlas. Kan han sparka VSK-smalben.
Har för övrigt en fin anekdot från en match i golvboll mellan Storvreta och AIK. Det satt två-tre helrakade AIK:are nedanför mej i 25-30-årsåldern. När Storvreta gjorde mål och barnklacken på andra sidan planen firade började AIK:arna mucka och skrika både det ena och det andra till ett gäng 10-12-åringar. Där försvann den sista respekten jag hade för AIK:s fans.
Finns det inga bra spelare som vi kan sno från ESK om de åker ur?
Det är väl det som är problemet för ESK, de har inga bra spelare...;)

Jag skulle kunna tänka mig den där Andreas Eriksson. Mest för att det vore coolt och förvirrande med två spelare med samma namn i laget.
"Rör inte våra Antar!"

Kolla på min blogg hur tabellen skulle se ut om man tog trenden de senaste fem matcherna för alla lag och drog ut den till sista omgången. Visar trend, inte vad som kommer hända, men kul ändå. :)

Erik Zettergren med förflutet i ESK men numera i gusk, kan nog vara intresant även om inte esk åker ur
Jag är imponerad av Jamal Mohamed. En man för Allsvenskan. Honom skulle jag inte tacka nej till.
men vad i hela världen har det tagit åt j-södra? och qviding med, för den delen. 0-2 i paus, och då kostade ändå thelin på sig att bomma en straff. fy och tvi!
Jönköping har trampat igång, Qviding-Södra 0-2 i halvtid. Bra eller anus? Jag lutar ändå åt bra, det är nyttigt att dra in Qviding i kvalstriden.
ja fast ändå ovärt att j-södra rör sig uppåt. De ska ju hamna sist med bunkis.
Roliga resultat idag. Helsingborg håller på att krossa Peking, står 3-0 efter 20 minuter. Ängelholm leder borta mot Mjällby med 2-0 och det står nu 1-2 mellan Qviding och J Södra. Viikmäe i JS bombar verkligen Qvidings målvakt. Han har gjort båda målen och har förutom dom tre skott till på mål och en utanför.
J-Södra klättrade upp till kvalplats nu efter 1-3-seger mot Qviding. Nu får Qviding det svettigt.Fan vad Ängelholm är en bra förresten.
Stackars Keijo i rampljuset - kolla in Bois forumet på Svenska fans
Yes, tack Häcken! Örgryte får gärna vinna också.
Ja nu när Bunkis fick stryk känns det lite bättre. Och mot BP vill jag ha propagandaspel signerat Ante och Demba för att kompensera för traumat igår.
Perfekt.

Nu ska jag fortsätta att se på Pao-Inter. Grymt.
Det börjar bli tajt i botten. Nån som vågar tippa en slutställning? Jag tror:

11. Qviding
12. ESK
----------------
13. LB 07
14. Sirius
----------------
15. J Södra
16. Degerfors
dissteffe din förkärlek till att tippa ESK högt börjar gå understyr.
Jag tror följande:
11. Sirius
12. Qviding
-------------------
13. LB07
14. J-Södra
-------------------
15. ESK
16. Degen
>>Joint
Jag är väl bara less sen i måndags. Din tabell ser onekligen fräschare ut. Sen kan LB få åka ut i kvalet.
"Över styr" heter det väl?
Degen fick en pinne mot Falkenberg, det får man väl nästan vara glad för. Vi vill ju inte att ESK ska känna sig säkra.
Viktig match i nedflyttningshades i morgon, J Södra-Enköping. Vore ballt om J kunde sno åt sig nån poäng där.
Jag tror J Södra har en liten chans på alla tre. Senaste matchen slog man Qviding borta med 3-1. Man har iofs inte vunnit hemma sedan 31 maj...
Luktar 1-1 lång väg. Qviding har riktigt jävla dålig form just nu och får passa sig för strecket. Slutspurten av Superettan blir så jäkla påfrestande. Jag är livrädd!
Jag tror ESK riskerar att gå i det-funkade-ju-förra-gången-fällan. Sunk-derby på Enahandavallen är inte samma sak som möte nere i Jönköping inför en, antagligen, större publik. Förresten, var fan såg arrangörerna 1500 pers på derbyt?
1209 var vi på Enahanda. Jag tror det stämmer. Vi var många från Uppsala.
Varför skulle ESK vilja fuska med publiksifforna så att de får mer besökare? Verkar ju fullständigt vansinnigt. Ok, det surrades om att Sirius gjorde det i slutet för att inte ha någon match under 1000-strecket. Men, mer fakebesökare, ju mer att betala.
och det där om att sirius fuskade med publiksiffrorna var för övrigt totalt nonsens, där var det en journalist som inte gjorde en gnutta faktakoll.
Rätt att ESK fick smaka på besk medicin i kväll mot J-Södra, som dock kommer farligt nära nu.
Vi har väl J Södra kvar att möta va? Viktig match. Eller, va fan, alla matcher är viktiga.
Ja och aldrig i livet att vi skall förlora mot dem.
Jag har svårt att gråta över att ESK torskade.
Förutom de viktiga matcherna, dvs när Sirius spelar, så är det ett gäng matcher som spelar roll nu.

örgryte har Allbäck och Zavadil avstängda när de ska spöa Qviding.

BP har två extremt viktiga matcher nu mot Jönsen från köping och LB.

LB - Dynghåla: Vill nog trots allt ha 0-0 här.

Sen får öis gärna spöa skiten ur dynghåla.
Om man jämför ESK med Sirius så är följande spelare i A-truppen antingen unga spelare, såna som spelat i klubben tidigare eller gamla trotjänare:
García, Lundmark, Segerström, Fernberg, Ekstrand, Tourang, Skoglund, Olsson, St Cyr, Österberg, Östlund, Pettersson, Jallow, Olausson, Folkesson och Palmqvist. Det är väl ganska bra va? :D
Fan vad Superettan suger i år. SvFF, menar jag. Knappt några helgmatcher längre. Riktigt fisigt, tycker jag. Vad var det nu... "Fotboll ska spelas på naturgräs kl 15:00 på en lördag"? ;-)
Jag håller helt med Joint i detta. Varför är omgångarna så spridda? Varför är det så få helgmatcher? Visst, EM och OS påverkar, men jag tror att fasta tider för matcher och fler helgmatcher skulle öka intresset och publiken. Många har svårt på vardagskvällar, medan helger är lättare. Gör som i England, spika EN tid för matcher, och låt ett par av dem gå på andra tider för att blidka TV-bolagen, men håll ihop omgångarna. SvFF borde driva den frågan. Då tror jag att publiken till viss del kommer tillbaka. En förutsättning är ju att man vet när matcherna spelas.
Efter att ha studerat spelprogrammet och tabellen så har jag tagit fram en önsketabell vid seriens slut:

11. Sirius
12. Degefors (Trots allt stenkastande så gillar jag laget och bygden)
13. Jönköping S (Riktigt tråkig fotboll, men mkt publik)
14. Qviding (Av alla tråkiga och menlösa lag så ogillar jag Qviding minst)
15. Limhamn Bunkeflo (Det finns väl ingen som bryr sig om bunkeflo?)
16. Enköping
Det är nog SvS, svensk fotbolls största sponsor, som vill ha fler spelobjekt på utspridda dagar. Jag vill ha mer gemensamma omgångar och fasta speltider. Idag var jag på UIF-SAIF, sista omgången av Division 4 Uppland. Samtliga matcher spelades 14:00 i sista omgången och telefonen gick het till Österängen och Märsta. Det slutade med att FCA och VP åkte ut.
Bottenlagssyndromet: att tappa i slutminuten. Nu tappade Degen 0-0 mot AFF i 89:e minuten.

Jag håller helt med Joint i detta. Varför är omgångarna så spridda? Varför är det så få helgmatcher? Visst, EM och OS påverkar, men jag tror att fasta tider för matcher och fler helgmatcher skulle öka intresset och publiken. Många har svårt på vardagskvällar, medan helger är lättare. Gör som i England, spika EN tid för matcher, och låt ett par av dem gå på andra tider för att blidka TV-bolagen, men håll ihop omgångarna. SvFF borde driva den frågan. Då tror jag att publiken till viss del kommer tillbaka. En förutsättning är ju att man vet när matcherna spelas.

Håller med, det är en jävla röra..där försvinner mycket av marginalpubliken, sådana som inte är jätteintresserade men kan tänka sig några matcher, vet de när matcherna går kommer fler, nu är det mest de jätteintresserade som håller reda på när matcherna är. Fasta tider är bättre.

Bottenlagssyndromet: att tappa i slutminuten. Nu tappade Degen 0-0 mot AFF i 89:e minuten.

Lite trist. 0-0 hade spetsat till både toppen och botten.
Ingen tillspetsning av botten tack!
Vad är egentligen poängen med att Qviding leder över Örgryte? Kan nån berätta?
Allbäck och Zavadil borta förklarar en del.

ESK - LB ser ut att gå enligt kalkylerat i alla fall, toppen!
Jinx. ESK - LB07 3-2.
ESK 3-2. Nu känns de mer eller mindre klara för kvalspel.
Och i morgon kan jävla Jönköping sno 12:e platsen från oss. Jobbigt allt ska vara då. Haft en totalt värdelös dag och nu känns det fan som om ESK har ett bättre läge att klara sig kvar än oss.
Helt ärligt. Du börjar gå mig på nerverna, Steffe! Och någon klagade på mig förut att jag pratade mycket om ESK... :D
Sorry. Hade bara varit så jävla skönt med 2-2. Men vi får väl försöka ta en poäng i Väsby i stället och muntra upp tabellen.
Tänk positivt. Själv har jag svårt att se att JSödra skall kunna rubba BP borta. Däremot tror jag vi har en reell chans att sno åt oss alla 3 p på vår lyckoarena och återställa ordningen.
dissteffe: Börjar också tröttna på det där. Snart säger du väl att ESK har stora chanser till SM-guld 2011... :D

dissteffe: Börjar också tröttna på det där. Snart säger du väl att ESK har stora chanser till SM-guld 2011... :D

Jag är som ESK Fanz fast på svenska.
Vilundavallen lyckoarena...

Okej, vi vann kvalmatchen där senast, men jävlar i havet vad Vilundavallen har varit en motgångarnas högborg innan dess. Jag har ett par av mina obehagligaste fotbollsminnen utanför enköpings kommun från denna jävulens boning.

Jag är sjukt tjolahoppsan glad för en pinne idag.
Disstefe är en av oss bara :) Go Go Go Steffe...Hoppas å tror att vi kan få derbyn även nästa säsong folks..Antar ni är på säker mark redan.

Vilundavallen lyckoarena...

Okej, vi vann kvalmatchen där senast, men jävlar i havet vad Vilundavallen har varit en motgångarnas högborg innan dess. Jag har ett par av mina obehagligaste fotbollsminnen utanför enköpings kommun från denna jävulens boning.

Jag är sjukt tjolahoppsan glad för en pinne idag.

kan bara instämma. fy för den lede. till exempel: http://www.siriusfotboll.se/index.php?page=13&m=c&s=&team=1&referat=78

Disstefe är en av oss bara :) Go Go Go Steffe...

*viftar irriterat bort*

Hittade en roligt positiv artikel om Sirius och Västra i en blogg någon BP-spelare skriver på SR-sport! Har dock inte en aning om hur man länkar så jag kopierade adressfönstret, sökning på google skall nog också gå.

Richard Henrikssons fotbollsblogg 2008:

”En hyllning till självironiska Sirius”

http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporten/nyhetssidor/amnessida.asp?nyheter=1&programid=2835&grupp=3919
Respekt!!!
Kul att hatramsornas icke-vara på studan uppskattas av motståndare också!
Riktigt roligt, men det roligaste i artikeln var förstås Kullingers "omdömen" om sina tidigare lagkamrater. Humor på hög nivå.
Alltid trevligt med beröm.

Tycker det var oroväckande starkt av ESK igår. Bara att lyfta på mössan åt laget och kul för Runar att ta en stralle. Nu är jag livrädd att de vinner resten vi förlorar resten,åker ur och sen skrattar alla åt oss. Men då slipper man iallafall åka till Enhandavallen nästa år vilket alltid är något.

Ja Kullingers spelarpresentationer är faktiskt ofantligt roliga. Jag råkade läsa dem av en slump för ett par omgångar sedan. Sjukt kul!
Extra! Extra! Extra!
uBo bojkottade ESK-LB07. Källa: ESK.nu:s gästis.
Schysst med den där killen som ville stämma Jamal Mohammad för kontraktsbrott för att han inte var i bästa form efter ramadan. Fy fan, dags för ett "ariskt lag" kanske? Idiot.
Min favorit i ESK just nu är ändå Jesper Blomkvist som, mitt under slutspurten, med nedflyttning hängandes över klubben, kör igång med ett isdansar-program på tv...??
Märklig prioritering kanske?
Falkenbergs Joel Johansson har skrivit på för Elfsborg.
Jag är inte chockad över att Superettans målkung (är han väl fortfarande?) går till Allsvenskan.
Eken har gått om JJ (dock har ju Eken två mer straffmål...) men fortfarande ingen överraskning att en allsvensk klubb värvade honom. Väldigt smart. Bara en tidsfråga innan Ekenberg lämnar, men han verkar ju vara väldigt lojal till Mjället. IFK Glenn ville ju värva "DaLa" t.ex. Smarta, billiga värvningar för allsvenska klubbar.
Vad gäller spelmål leder forfarande Joel J.
Skönt att Lasse var så snål med att dela ut kort till Väsby så här i efterhand, med tanke på att de har J-södra i nästa omgång.

I ungefär en halv dag gick jag omkring med den sköna känslan att kontraktet var klart, sen insåg jag att det är inte helt otroligt att Sirius tar 0 och Södra tar 3 poäng i nästa omgång. Och då har vi den ganska otrevliga situationen att Södra troligen går om ifall de spöar oss på Studan nästa måndag. Jobbigt, särskilt som jag missar den matchen!
Gäller Västra-rabatt på O´Learys även om man är intresserad av att se ÖIS piska ESK på tisdag? ;)
(Antagligen nej, men frågar ifall att)
Nej, Västrarabbatten var specialförhandlad för de gånger som Sirius var på TV och bara då.
Kom igen nu Väsby!!!
Hoppas att Väsby känner att vi står bakom dem helhjärtat.
j-södra överraskar och bänkar både fendrich och skördåker. vadan?!

j-södra överraskar och bänkar både fendrich och skördåker. vadan?!

De har kommit på dem med att ha hemliga förhandlingar med Sirius till nästa säsong?
hehe. en person med insikt beskrev alldeles nyss skördåker som ett skithus. sådana har alltid plats i j-södras startelva. han måste vara halvskadad.

annat att hålla reda på (från sodrasajten.se):
" farozonen (2 varningar): Erik Backlund, Alexander Nadj, Fredrik Fendrich, Tomas Backman, Johan Karlefjärd, Kristen Viikmäe och Christer Persson"
man kan följa matchen på sr jönköpings webbradio: http://www.sr.se/jonkoping/

själv lutar jag dock åt att lyssna på dalaradions webbsändning från daladerbyt i norrettan.
Det här går nog halvbra. Jag tappade just en smörgås och den ställde sig på högkant. 1-1 således.
Enligt reportern är Omar Jawo totalt överlägsen och utmärker sig som bara den - som mittback. Platsar han på topp-25, Erlingmark? ;)
Någon som vet om han har något släktband med Amadou?

0-0 och händelsefattigt. Ge oss Väsby-mål och varningar!
Vadå händelsefattigt? Jag tappade ju min smörgås för bara drygt en kvart sedan.
Okej, det skulle vara det då. :)

Och ja, min spekulation stämde. Omar är storebror till Ama.
det finns en lillebror jawo också. reservkeeper i frej.
Omar Jawo platsar på topp-25, men inte särskilt högt. (Ni som var på Vilundavallen senast begriper varför. Det han gjorde i 92:a minuten är en typ av misstag som helt enkelt inte går att acceptera). Däremot Niklas Backman, han kan nästan få vara med på topp-5, eller åtminstone topp-10. Men han är väl tyvärr helt utesluten att få lägga vantarna på.

Hoppas nu Thorsten sätter ett par i andra!
Smörgås på högkant borde ge mer än 1-1 kan man tycka. Kom igen nu Väsby!c En mening som jag aldrig trodde att jag skulle skriva.)
Jo, när du väl säger det. Han blandade och gav rätt saftigt. Omar alltså. Sänk Södra nu. Glory, glory, Väsby United!
0-1. Det tar sig!
Och så slutar vi där då tack
Där satt den!
oj så bra. vilken pärs!
Mökke Bra!
Skönt.
När publiceras Erlingmarks "Superettans 10 bästa mittbackar"-lista då? Bra nyfiken.
Gud så skönt. Då ska bara ESK förlora imorgon sen löser vi resten på egen hand på måndag.
Om nu bara de där sega ÖIS klarar av att ta poäng mot ESK i morgon så blir ju den här omgången rätt Ok ändå. Visst, ÖIS har svajat lite på sista tiden men på hemmaplan och Jamal, Pantic och Blomqvist borta så vore det väl fan om de inte skulle lyckas få typ 1-1 eller nåt sånt. Eller?
Den kan publiceras nu ;)

1. Dennis Jonsson, ÖIS (är väl rätt outstanding egentligen)
2. Markus Thorbjörnsson, FFF (redan klar för allsvenskan)
3. Mattias Östberg, Häcken (viktigaste orsaken till att BKH aldrig släpper in mål)
4. Johan Niklasson, Åtvid (minst i klassen, men gör många mål och grymt spelsinne)
5. Niklas Backman, VU (inte ens 20, landslagsmässig om tre år)
6. Linus Malmqvist, BoIS
7. Johan Lind, Häcken
8. Joakim Jenssen, Qviding
9. Jacob Augustsson, ÄFF
10. Filip Bergman, Assy
Jag önskar för övrigt att jag hade kunnat ha med Gurra också, men som han har spelat i år går det knappast. Tyvärr. I fjol hade han varit given på listan. Nästa år också...
Skönt att Martin Mutumba sänkte J-Södra. Jag rankar Kayongo-Mutumba som Superettans bästa överstegsfintare. Det ni! ;)

Men än... ska vi inte ropa hej!!! Vid förlust mot J-Södra om en vecka så ser det fortfarande mycket oroväckande ut. Gubbkeps på!
Gurra har ju spelat högerback den senaste tiden, en position som det märks att han inte gillar. Han är mycket bättre på mitten.
OT: Om Erik Skördåker (låter som nån gammal kung på 1100-talet) googlar sitt eget namn blir han nog förvånad hur mycket han diskuteras i vissa kretsar i Uppsala.
Joint, ännu ett steg i rätt riktning. Farbror, måttband medtages nästa hemmamatch!!
Nåja, först en try-out.... jag menar ett avlagt arbetsprov. Vi måste se hur han klarar av att knyta händerna på ryggen, vicka på hälarna & säga "Hmrf" åt det mesta
Enligt mej ser det tämligen oroande ut. Förlust mot j-södra och jag kommer inte kunna sova på en hel vecka. Förlust mot örgryte räknar jag kallt med och vi hade ju sjuka problem med Bukeflo förra säsongen. Nej mitt ända hopp står till att Olles grabbar spelar ännu sämre fotboll än våra, och att vi kan hänga kvar pga våra motståndares oförmåga.

Jag brukar vara positiv när det kommer till att tippa sportresultat men efter att ha plågats genom den ena usla matchen efter den andra den här säsongen kan jag inte vara annat än realist. (Men nån gubbe blir jag då aldrig - trots redan existerande gubbkepps.)
Förnekelse är första tecknet på att gubben i dig har börjat flytta fram sina positioner.
Jag tror stenhårt på att tänka positivt. Viljan att vinna måste vara starkare än rädslan att förlora. Med full fokusering och kämpainsats utöver det vanliga så har vi mycket goda möjligheter att säkra kontraktet nästa omgång.
Jag måste säga att jag räknar kallt med seger i sista matchen mot ÖIS. Det känns som det ska mycket till för att ÖIS inte ska säkra sitt avancemang i näst sista omgången. Ett ÖIS som sedan har spenderat en vecka på bankett och som vilar alla småskadade (dvs halva truppen så här dags på säsongen) och resterande spelare ställer in skorna är kanske en av de tacksammaste motståndarna man kan ha i den här serien. Däremot är jag riktigt orolig för två plattmatcher på raken som i sin tur ska ge ett nervdaller av guds nåde när Sirius ska springa in i måstematch mot detta ÖIS. Men poäng mot J-Södra och det är klart!
ESK Fanzen räknar också kallt med seger mot ÖIS... Överoptimiskta supportrar. Förra årets 5-2-seger upprepar sig inte. Jag räknar kallt med att vi förlorar med 2-3 mål. Därför är det viktigt att vi tar 3p på måndag! Mot LB vet vi ju alla hur det kommer gå, Bekir kommer väl göra ett hattrick och mörda oss så där blir det ju inte heller några poäng. Mörda Södra!!!

Jag brukar vara positiv när det kommer till att tippa sportresultat men efter att ha plågats genom den ena usla matchen efter den andra den här säsongen kan jag inte vara annat än realist.

Säga vad man vill om innebandy, men det är alltid kul att se när Sirius verkligen kör över sitt motstånd. Det är vi inte bortskämda med av FK, inte av BK heller egentligen.
Jag tror inte alls på seger i sista matchen. Förra årets avslutningsseger hade föregåtts av ett spelmässigt (relavtivt sett) underbart år. I år har det mesta sett bedrövligt ut och jag anser (tvärtemot vissa matchreferat på officiella) att blåsvart har haft flyt med sig i många segermatcher. Nej se nu till att säkra kontraktet redan mot j-södra för det är den enda matchen vi har kvar där jag tror på poäng.
Poäng mot Södra vore härligt, men i min önskedröm krossar vi LB och säkrar kontraktet i Skåne. Kan inte för mitt liv förstå varför vi har så svårt mot detta onödiga lag. Jag såg inte hemmamötet, men följde via nätet. Gallos missade mål och därpå följande kontringsmål i baken svider fortfarande. En liter Salubrin skulle inte hjälpa, men en revansch skulle sitta skönt.
Nä nu tycker jag det är onödigt gnälligt och ängsligt här. Visst, säsongen har inte blivit riktigt vad vi hoppades på, men vi har faktiskt ett ganska så bra utgångsläge nu. Det skulle t.ex. kännas bra mycket värre att hålla på våra närmaste motståndare J Södra i det här läget. Så här sammanfattas deras match mot Väsby i Green Machines forum:
¤ Viljelöst
¤ Spel utan tanke
¤ Spelare som inte bryr sig
¤ Spelare som inte kämpar
¤ Vissa är givna, trots underprestationer gång efter gång
¤ En tränare som gestikulerar och vrålar instruktioner, utan synbar effekt
¤ En målvakt som utstrålar osäkerhet

Bigbadda: Jag tycker vi har varit ganska bortskämda av både FK och BK när det gäller att köra över motståndet. Det var iofs i lägre serier då, men man kan ju inte gärna begära några 8-0-segrar i Superettan (man kan kanske begära att slippa 0-8-förluster, men det är en annan femma).
Knappast omöjligt att slå ÖIS om de är klara. Men det är knappast några poäng att räkna med på förhand. Om de är klara för allsvenskan kan det ju också få effekten att nervknutarna löses upp och de spelar helt avslappnat och går ut och har kul. På vår bekostnad. Skulle inte ens kalkylera med säkra poäng mot FC Widerlöv en säsong som denna.

Bigbadda: Jag tycker vi har varit ganska bortskämda av både FK och BK när det gäller att köra över motståndet. Det var iofs i lägre serier då, men man kan ju inte gärna begära några 8-0-segrar i Superettan (man kan kanske begära att slippa 0-8-förluster, men det är en annan femma).

Jag menade i år och förra bandysäsongen. :) Senast det var riktiga överkörningar av FK var väl säsongen vi gick upp? 7-2 och 8-0 tror jag.
Visst är det kul med målkalas men det roligaste av allt är att se spelare som kämpar, sliter och visar hjärta för vår klubb. Det synts tydligt i IBK och BK. Det har inte varit lika självklart i FK i år. Inte hos alla. Dock skedde det en kolossal förbättring när lekfarbrorn Mille lämnade skutan. Undra om M/G ens hade några "individuella samtal" med spelare. Bara en sådan sak som att Gallo fick samtala lite med tränarparet efter den onödiga utvisningen mot "de önämnbara" ger pluspoäng.

"de önämnbara"

Ibland vet man inte riktigt med dej. :) Är det en felskrivning eller syftar du på att BK Stjärten kommer från ön Hisingen? I så fall så är det en underbar referens.
Självklart är jag så fiffig att jag syftar på ön Hissingen. Alltså: de önämnbara (BK Röva).
Ååååh det här suger på så många sätt. Om ESK hänger kvar hoppas jag att vi åker ur nästan.
Två riktiga jävla skitmål. Hjärtinfarkten är nära och frustrationen är stor här hemma. Fy helvete.
Kom hem i 44:e min och upptäckte det märkliga resultatet 2-2. Plötsligt känns mitt eviga hajpande av ESK tyvärr som alltför sant. Tror nog att de trots allt blir bästa Uppländska lag i år. Verkligeheten är alltför orättvis för att en sån person som Fanz nånsin ska behöva bli besviken eller uppleva nån motgång.
Ingen fara, ÖIS tar över i 2:a och återställer ordningen.
Var glad att du inte som jag kom hem i 10:e minuten.
3-2 nu, precis som jag sade. Det är lugnt!
dissteffe: Eh? Hur var det med ESK-haussandet?
Lugnt?! Jag sitter på helspänd framför teven. Lundin och Ante ser heta ut. Dock är ju Simba en spelare som hör hemma i de lägre divisionerna.

dissteffe: Eh? Hur var det med ESK-haussandet?

Det går bara bra med det, tack. Drömmen vore om jag har totalt fel och de tar 0p på de tre sista matcherna. Fast det troligaste är att de tar 7, tror bara Degerfors har chans på poäng mot dem. Skiter väl jag i bara IKS klarar sig kvar. Helst utan kval. Korta meningar är guld.
Troligaste??? Så du tror att ESK vinner mot Åtvidaberg och Mjällby? Men spelar oavgjort mot Degen? Åtvid som fortfarande har en ganska bra chans på allsvenskt kval?
Nu vågar jag konstatera att ESK åker ut ur Superettan. Fan vad skönt! Tack ÖIS!

Troligaste??? Så du tror att ESK vinner mot Åtvidaberg och Mjällby? Men spelar oavgjort mot Degen? Åtvid som fortfarande har en ganska bra chans på allsvenskt kval?

Ja. Fast ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel.
Om dom nu gör det så räcker det i alla fall inte till säkrat kontrakt. Då blir det ändå kval där de får möta Vasalund eller Öster. Då blir det nog torsk. Men som sagt, jag tycker det är högst osannolikt att ESK tar mer än 3 poäng på de kommande matcherna.
Mikael Andersson och Mats Lundin är avstängda till mötet mot Åtvid. Finns inte mycket som talar för rötäggen.
Och Holm. Du vet, rött kort.
Ja, juste. Men det var faktiskt riktigt billigt (det andra gula kortet). Men sen var det ju Psyk-Patrik som dömde också.
eftersom vasa dessvärre förlorade ikväll ligger vägen öppen för de ondaste gröna, som antagligen har poängtillskott att vänta efter kalabaliken på jallavallen häromsistens. illa.
Mackan på ESK.nu:s gästbok anser att bägge kommentatorerna är ÖIS-supportrar. Suck, noll koll... Pontus Kåmark, som (bland annat) gammal blåvit-spelare, borde verkligen inte hysa några kärlekskänslor till rivalklubben. Den andra kommentatorn verkade ju ha Häcken-sympatier.
Jo, jag är rätt övertygad om att VSK går upp i år, allt går liksom deras väg. Stackars de som får dem i kval, och den värsta mardrömmen är att det blir vi.
Där håller jag inte med. VSK i kvalet skulle kännas betydligt mer överkomligt än exempelvis Vasa, eller Öster.
riktigt gött att sitta med brorsan (Hawkeye) på ett tomt O´learys och jubla när "Lillemor" Holm fick se rött.

Nu är dom borta. Bara en sak som stör mig nu, varför är det så långt kvar till Södra matchen??? Vill avklara den pärsen så snart som möjligt!!
Jag håller fullständigt med Brukarn. VSK i kval vore vedervärdigt och svårt. Än finns det stor risk (döm inte ut oss!) att det vi blir just vi som behöver genomgå denna plåga. Derbyn mot gurkor i all ära, men jag vill helst kunna gå på fotboll utan kravallutrustning. VSK i kval - hemska tanke...

Jag vill också bara få den här Södra-matchen avklarad. Även fast jag har en hemsk känsla inombords att vi kommer bli piskade. Fan, jag står inte ut.
Jag känner mig för en gångs skull ganska säker. Jag menar, hur stor är chansen att J Södra tar 7 poäng och Sirius 0 på dom sista tre matcherna?
Sirius - J Södra 1-1
Ängelholms FF - J Södra 2-1
J Södra - LB07 0-0

Sådär ja, så kan Sirius spela hur dom vill sen.
jag har haft det tveksamma nöjet att se vsk flera gånger i år, och kan inte påstå att jag fått någon skrämselhicka av det. visst finns det kvalitet i laget, men den är inte direkt jämnt fördelad över lagdelarna. deras backlinje måste t ex vara den stabbigaste i division 1.

Jag känner mig för en gångs skull ganska säker. Jag menar, hur stor är chansen att J Södra tar 7 poäng och Sirius 0 på dom sista tre matcherna?

glöm inte bort bunkeflo. om de vinner i väsby nästa omgång samtidigt som vi torskar mot j-södra kommer det att bli en riktigt nervig match i malmö. slår vi j-södra finns det dock inte ens en teoretisk risk att vi behöver kvala.
Sakul: Glöm inte bort något av lagen under! Om Degen vinner sin hängmatch skiljer det 1 poäng mellan Södra, Degen, LB och ESK.
Det är en spännande bottenstrid. Alla tänkbara experter och tycker anser att Sirius är i praktiken klara. Det är väl egentligen det enda som skrämmer mig lite. Rent logiskt sett ska inte varken J-Södra eller Bunkis, som dessutom möter varandra i sista matchen, kunna ta in 6 poäng samt målskillnad (även om J-Södra förstås förmodligen inte kan undgå att ta in målskillnaden om de nu ska vinna två av tre medan Sirius förlorar tre). Skulle nu J-Södra eller Bunkis eller Degen vinna alla sina matcher fram till sista omgången har vi ändå allt i egna händer mot, ett förhoppningsvis, ointresserat ÖIS. Sirius har åtminstone ett bra läge inför slutspurten. Ett bättre läge än jag vågat hoppas på för några veckor sedan i alla fall.

jag kan redan nu säga att jag är mycket nöjd med ett oavgjort resultat mellan södra och bunkeflo i sista matchen.
Blomqvist i UNT: "Det var två fina mål. Eller fina... det var två mål på fasta situationer. Men vi har tränat på dem - så de var fina"

Hmm, hade de verkligen tränat på att ÖIS-målisen skulle tappa inlägget, eller att ÖIS-backen skulle rensa rakt på Lundin?
Blomqvist känns som en trevligare version av Mille. Inte särskilt mycket verklighetsförankring. Hans poäng kanske är att dom har tränat på fasta situationer, vilket då är en skillnad mot Mille.
Läs detta...Tre avstängda nästa match - då sågar Holm domaren: "Jävla pajas"
Jag sågar Holm.
fast å andra sidan var det patrik berglund som dömde. inte direkt collina...
Jag sågar alla; Holm, Blomqvist och Berglund.

Kul att uBo tyckte att Simba var matchens lirare igår! :D
Svårt att inte ge Holm rätt i sak där. "Jävla pajas" känns ganska relevant som omdöme. Rolig detalj från gårdagens match var att Runar med all önskvärd tydlighet visade att han får det väldigt svårt även om ESK skulle trilla ur. Han är helt enkelt en mycket dålig målvakt.
...dock inte sämre än García!!!
Det är han visst det. Tyckte det var vackert när han försökte fösa/skopa/putta/knuffa bort bollen vid sin högra stolpe, men den gick in ändå.
Hade han bara varit där en sekund tidigare hade han tagit den! Vi kanske ska tipsa regissören bakom Sliding doors att göra en film om Runars ingripanden.
Nje. Sett över hela matchen blandade han och gav. Han hade faktiskt några rätt bra räddningar.
Ja, precis som Garre. Garre gör dock sällan riktigt usla insatser.

Garre gör dock sällan riktigt usla insatser.

Hur tänker du då?
Bigbadda: Jag förmodar att du är ironiskt. Det var komiskt när 90% (dock inte jag) av forumet tyckte att García var en bättre målvakt än Milan under vårsäsongen. Tycker du också det, "Big-Blabla"? ;)
Jag menar att Garre gör bort sig på ett sätt där man ser att han skulle kunna vara bättre, kanske. Runar gör bort sig så att man verkligen ser att han är dålig.
Garre-Milan var jämbördiga första matcherna. Båda var under isen. Om jag inte minns fel så läste jag i detta forum förslag på att vi skulle värva Runar när det gick som sämst för våra målvakter.

Sakul: Glöm inte bort något av lagen under! Om Degen vinner sin hängmatch skiljer det 1 poäng mellan Södra, Degen, LB och ESK.

Ojsan, så dum är jag. Tänker bara på J Södra... Antagligen för att det är dom vi möter i nästa match. Jag kan inte sluta tänka på skiten. Fan vad
nervöst det kommer bli.

Garre-Milan var jämbördiga första matcherna. Båda var under isen.

Nja, Milans utsparkar var under isen. Och han lär ha gjort ett fatalt misstag mot Falken borta som kostade honom platsen som förstemålis. Men förutom det tycker jag inte att han var så kass.

Garcia är en katastrof i målet. Visst har han gjort någon enstaka snygg räddning men mycket mer är det inte. Och ärligt talat, en målis som knappt kan hoppa upp till ribban har inget att göra mellan stolparna i superettan. Vilket Garcia själv enligt uppgift lär ha insett.

Målvaktssituationen har högsta prio, på spelarsidan, under vinterns silly.
Har faktiskt för mej att jag tyckte att Garre gjorde en hyfsad match borta mot Norrköping (iaf andra halvlek eftersom det var den enda jag hann se) med några läckra räddningar.

Detta var dock inget försvar...han är helt enkelt kass.
Ja vad fan, Garre är väl ändå felfri i kanske varannan match. Sen är förstås det inte i närheten av godkänt för att vara målvakt.
Ny torsk för Degen. Ännu en pusselbit faller på rätt plats.
Jag tar all glädje som bjuds.
Puh, ESK fortsätter att tappa i slutet. 1-2. Skönt!
Då blir det inte direkt nedflyttning i alla fall för oss.
Ingen som sörjer att Enköping torskar?
Heh? Sörjer? Frågan är väl om nån öppnat champagnen än.
Jag tycker faktiskt det är lite trist om de skulle åka ner... Jag älskar att "hata" de.
Jag avskyr ESK och förstår inte hur man kan vilja ha de kvar. Dessutom hatar jag Enahandavallen. Usch, ner med kräken!
Lite tråkigt att det itne blir nå derbyn tycker jag.. Så jag lider mer för vår skull än för ESKs.
Vi får väl börja tracka Väsby eller BP då. Jag tror dock att liket (ESK) lyckas masa sig upp på kvalplats och där, oförtjänt, vinna på målskillnad eller nåt.
Men för att ~citera Kullinger -07: "Derbykänslorna avtog så fort man ser hur lite publik det är från Enköping". Ungefär så känns det. ESK:arna har rätt i att det knappt är några derbykänslor emellan. Vi får se hur det blir nästa år... om VSK tar sig upp ...
ESK-supportrarna har verkligen ingen självinsikt. Man tjatar om att "derbyt" mot VSK är mycket värre än det mot Sirius. När man frågar VSK:arna så rycker dom på axlarna.
Jag frågade en medlem i Fanatics hur deras relation var mot ESK, fick till svars: "Ang. Enköping så är det inget speciellt. Som IFK Gbg - Häcken. Ungefär, i förhållande. Undantaget att de lyckats hamna en serie ovaför oss." Iskallt svar.
Det riktiga derbyt tycker jag är VSK. ESK skulle jag inte sörja om det gick i KK.
Hahaha. TV4 Sport visar YTTERLIGARE en Örgrytematch på sön. De gillar fan Örgryte.
klart dom gör. Allbäck ftw!
Syrianska FC och FC Trollhättan till SE -09. 2 st till FC-lag känns usch. Öster får tackvare bättre målskillnad än CU kvala. I Norrettan återstår det vilka som får kvala. Det står mellan Vasa, VSK och Gröndal.
Hellre Gröndal eller Vasa än fucking jävla VSK.
Nja, jag tar nog hellre VSK. Gröndal har snittat 223 och det känns för meningslöst alá Väsby United. Vasa har 489. VSK har 1483. Dessutom är ju Swedbank Park riktigt nice! Sen kan det ju vara kul med ett riktigt derby...
Jag struntar i publiksnitt, VSK är äckliga.
blev vasalund där..nära och bra iaf.
...om de nu klarar kvalet.
Vasa har jag inget emot. En klassisk rivalitetsklubb till Gnaget. Gillar dock inte deras sammanslagning med Essinge, det är äckligt. Dock ska ju kvalet avklaras först.
Gillar inte Vasalund och alldeles särskilt inte efter att de slog sig ihop med Essinge/International.
Vasalund-Sirius, 6-0, lär ha varit en otrevlig upplevelse. Men som tur var så var man inte där. :)

Jag struntar i publiksnitt, VSK är äckliga.

Ord!
Vilken smaskig bottenstrid det är, och vad skönt att vi inte är iblandade!
Degerfors har fler liv än katten, men de bör ändå torska mot ett BP med vittring på allsvenskan. Hejdå Bruket!
ESK tar däremot en trea mot ett ointresserat Mjällby, men eftersom
Södra och LB är jämnusla så är kryss det enda logiska resultatet i den matchen, och därmed går båda lagen nöjda av planen med varsin kvalplats i bagaget.

I kvalet blir det stekhett derby mellan väderstreckslagen från Småland, och där tror jag Öster tar hem det.
I den andra kvalmatchen mellan Vasa och LB är egentligen bara en sak säker: Det blir inte fyrsiffrigt i publiken sammanlagt i de båda matcherna. Vilka som tar hem det vete tusan, det avgör nog tillfälligheterna.

Gillar inte Vasalund och alldeles särskilt inte efter att de slog sig ihop med Essinge/International.

De har avslutat sitt samarbete med Essinge och heter bara Vasalund numera.
Ja jävlar du. Det hade jag ingen koll på. Essinge måste vara jätteglada, dom kom nämligen tvåa i Div. 7.
Det som det verkligen är upplagt för är ju följande pikanta scenario. Efter 25 minuter gör BP 2-0 samtidigt som det fortfarande står 0-0 i Jönköping och ESK har tagit ledningen mot Mjällby. Degen är nu i praktiken helt borta från allt och ESK är beroende av att något lag i Jönköping gör mål. Men hopp och hej, anfallslustan är som bortblåst i Jönköping och de resterande 65 minuterna av matchen går till historien tillsammans med Västtyskland-Österrike (var det väl?) och sista fem minuterna av Sverige-Danmark i EM 2004.
>>Erlingmark
Ditt reonemang låter vettigt men jag tror att J Södra och LB är för dumma för att fatta att båda tjänar på oavgjort. Nä, det blir ESK och vinnaren av LB/JS som får kvala.
Jag hoppas esk får kvala så de får lida extra länge för de vinner inte kvalet. Extra skadeglädje. Hehehehe 'gnuggar händerna*
>>70
Eftersom jag inte gillar ESK särskilt mycket så hoppas jag de får stanna kvar så kan de fortsätta att köra på med självgodhet, arrogans och knäppa öststatsvärvningar i stället för att försöka bygga från grunden. Om de stannar kvar kommer de att vara ännu sämre nästa år och skadan blir svårare att reparera.

>>70
Eftersom jag inte gillar ESK särskilt mycket så hoppas jag de får stanna kvar så kan de fortsätta att köra på med självgodhet, arrogans och knäppa öststatsvärvningar i stället för att försöka bygga från grunden. Om de stannar kvar kommer de att vara ännu sämre nästa år och skadan blir svårare att reparera.

Aha. Extra långt utdragen skadeglädje menar du? :)
Jag tycker ESK hockey ska lyckas bättre så att folk bryr sig mindre om fotbollen i dynghåla, långsam bydöd och utflyttning.
...Men jag tror faktiskt de kommer klara sig kvar bara för att jäklas.
Jag tycker att det är roligt att Fanzet börjat reta upp lite AIS-fans också genom att hävda att deras hockeylag är bäst i Uppland. Jag önskar att det går åt fanders för både ESK Hockey & Fotboll. Enköping kan få ha sin ovalboll att vara stolt över, men det är väl inte fy skam det heller, ellerhur garligur? Syftar på rugbyn förstås. ERK.
Fanzet är ju egentligen mest tragisk.
Erol Bekir hade skott på mål i 92:a. Undrar hur nära det var...
Ner o upp
upp o ner
esk ser vi aldrig mer
Bye bye Dynghåla, bye bye Dynghåla, bye bye Dynghåla, välkommen till ettan!

Så skönt.
Ralf Edström om Degen anno 2008:
"Degerfors har satt sig i den här situationen själva, bland annat genom dålig scoutning. De har plockat dit en massa konstigt folk i stället för att ge chansen till egna duktiga ungdomar. Tyvärr tittar man på nyförvärv i stället för att se att det finns spelare som håller bra klass i de egna leden." Detta känns synonym för bägge lagen som åker ut. Hrrm.
Borttaget, fel tråd.
Så nu har ni inga att skriva om nästa säsong, blir ju tragiskt att ni enbart får skriva om era egna skämt, lycka till i SE nästa säsong, vi är snart i kapp er igen tro mig. ;)
Lycka till i ettan nästa år. Jag är inte lika extrem som RRR, bara ni ligger minst en division under oss så är jag ganska nöjd. :)
Äsch, konkurs är det enda de förtjänar.
Intervju medJespperBlomqvist apropå hans isdansande.
"Kan det ha påverkat utgången av serien?
– Jag tycker bara att det har varit skönt att komma till något annat och få något annat att tänka på. Det är inget heltidsjobb att vara tränare i ESK. Sen tycker jag ju att det var olyckligt efter sista matchen då vi åkt ur så måste jag göra tv-show, det var förstås inget roligt för mig heller. Jag hade hellre suttit kvar och deppat i omklädningsrummet. "

Det är inget heltidsjobb att vara tränare i ESK. Äntligen svart på vitt.
Flott-Bosse la ju inte ner heltid heller på ESK, han skulle ju sitta i tv och tycka hela tiden. Tycker det var underbart när han sågade Malmö FF för tråkigt spel...