Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius-Falkenberg

Dags att starta försnacket! Och dags att ta en hemmaseger nu väl? Och dessutom ge en hjälpande hand åt Öster och Degerfors.

Daouda har vi avstängd, och då är det kanske läge att gå tillbaka till 4-4-2? Nu är förhoppningsvis Jallow frisk igen, jag vill väldigt gärna ge honom en chans igen. Han såg helt OK ut nere i Växjö, och hade även en av Sirius mycket lätträknade målchanser.
Dags också att "walk the walk" tycker jag. Mille har hela säsongen pratat om att ge Palmqvist fler chanser. Han har gjort bra från sig i U21 och gjorde efter vad jag hört ett bra inhopp i Växjö. Jag vill se honom från start nu. Håller dessutom med Brukarn; mot Falky hemma är det viktigt att lägga trycket högre upp i banan och därför behövs två anfallare. Antous löp- och arbetskapacitet passar förmodligen rätt bra i en sådan här match. Jag vill se följande:

Jon
Luggen, Hjalmar, Gurra, Tighe
Mani, Ante, Gallo, Palmqvist
Antou, Hochen

Erkännes att detta blir offensivt, men jag tycker dels att Fredrik behöver vila lite och dels att backlinjen bör klara Falkenbergs inkast och fasta ändå. Snabbhet och passningsspel känns som vettiga prioriteringar framåt för att dyrka upp stabbigt försvar.

Mani får för övrigt vara till höger eftersom de har en väldigt bra vänsterback att matcha.
Jag är helt inne på linjen att ge SegerPalmqvist alla chanser nu när kontraktschansen får anses vara förbättrad.
Hur kommer spelet att se ut? Jag har inte förstått tanken med att spela med en hög backlinje och kortpassningsspel. Snabba uppspel från motståndarnas försvar gav rena gatan för Häckens spelare i förra hemmamatchen. Meen som sagt tidigare.. lättare att förstå sig på bandy än fotboll...hehehehehe...

Alltid kul att det går bra för Sirius IK fotboll... men nu är det bara 2 månader kvar till premiären för bandyn
IK Sirius
Vore kul att se Automan igen!
Detta är en match vi bara ska vinna. :)
Igår natt drömde jag att (ett i min dröm väldigt ombyggt) Flustret blev invaderat av massa maskerade Falkenbergs-fans som kastade molotov-coctails och mördade folk till höger och vänster. En aningen bisarr dröm.
Minst sagt bisarr.....
Jag verkar ha ett patologiskt behov av att noja mig inför Siriusmatcher som någon konstaterade. I morgon är det inte framför allt resultatet jag oroar mig för dock i den meningen att jag betraktar det som säkert att Sirius inte åker ur. Jag är mest rädd för en annan sak.

I söndags säkrade Sirius i princip kontraktet. Sedan dess har man haft åtta dagar träning och nu väntar en måndags match mot sexiga Falkenberg. Det kommer vara kallt och jävligt, astrist motstånd och säsongens sämsta publiksiffra. Det jag är rädd för är helt enkelt att spelarna ska vara just så oengagerade som förutsättningarna och göra en insats som verkligen utstrålar att nu är målsättningen klarad, nu vill jag ha semester. I så fall lär vi dels få se en riktigt trist fotbollsmatch i morgon, dels så lär vi sluta typ 10-9 istället för topp fem.

Marginalpubliken i Uppsala kommer stanna hemma resten av säsongen och jag tror att det vore en jävla skillnad att ragga spelare och sponsorer inför nästa säsong till ett lag som slutar femma och tillhör nästa års favoriter eller till ett lag som slutar tia och är The Mittenlag.

Så jag tror ändå att det finns en hel del i potten i morgon. Även om det är långt upp till strecket så är det inte långt upp till topp fem. Och där ska vi banne mig vara efter den här säsongen!
>>Erlingmark
Tänkte skriva ett inlägg som skulle vara så gott som exakt som ditt senaste. Nu slapp jag det. Officiella har ju en liten intervju med Jon där han säger nåt i stil med att det är bättre att sluta 4-5 än 8-9, förhoppningsvis är det konsensus hos spelarna. Det vore coolt att vara bland de 20 bästa lagen i Sverige.
Ang publiken: Kommer det mer än 2000 i kväll är jag glatt förvånad...
Det finns enlösning på problematiken ovan dock. Det är att Sirius går ut och mosar Falkenberg totalt med propagandaspel samtidigt som Giffarna bara spelar 1-1 mot Bunkeflo.
Falkenbergs Svenska Fans-sida:
http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=192416

Någonstans är jag ändå liiite imponerad av den där killen som skriver på deras sida - i alla fall om han nu är de cirka 13 år han ser ut att vara på bilden. Han skriver betydligt mer sammanhängande och "tidningsmässigt" än de flesta andra på den där sajten.

Intervjun med deras tränare visar också på att de har bra koll på Sirius: "De är starka framåt, men mindre bra bakåt".
Hmm, om man inte vet att Sirius är starka framåt och svaga bakåt bör man nog inte vara Superettatränare. Det är ju bara att kolla målskillnaden i tabellen liksom.

Men jag håller med om att avslagenhetsrisken är uppenbar. Det som talar mot att Sirius sjunker i tabellen nu är väl att kampmoralen faktiskt varit god under hela säsongen, även när svackan var som djupast. Och jag hoppas att Västra gör sitt jobb iallafall.
har gjort en specialdvd till flurran: sirius samtliga mål i år. hann inte riktigt färdigt, iofs, men fram till hochens 2-0 borta mot sylvia finns allt med.
Att spelarna säger att de vill avsluta säsongen snyggt är nog sanning. Men att de kommer slita lika hårt som om det gällde något är nog tveksamt.

Kan vara bra att slänga in lite spelare som inte varit helt givna bara för få in folk som har något att spela för.

Publiksiffrorna blir det svårare att göra något åt. Det känns också som den näst viktigaste anledningen till att vi måste fortsätta vinna matcher. Den viktigaste anledningen är att vi måste hamna före ESK. Sirius har gjord en mycket bra säsong med hjälp av gladfotboll (även om den ibland varit lite väl naivt glad). ESK har hittills lyckats göra 0,83 mål per match (tänk hur det sett ut om vi inte bjudit dem på tre mål + ett självmål). Om vi inte kan hamna före dem i tabellen så kommer mycket av glansen kring den här säsongen vara helt borta.
Tror på svalt intresse och "bara" 1400 på läktaren. Kanske att det vackra vädret kan skrämma upp siffrorna några hundra till. Falkenberg kommer nog att kriga bra men jag tippar helt med hjärtat. Tror Sirius storseger för i år kommer den här matchen trots att inte Olle är med. 5-2 till de blåsvarta.
Det finns tydligen FFF-fans ändå:
http://yellowandwhitepride.tk

Roligast är bildsidan, som mest består av bilder på kids som dricker öl och svinar. Lite som Västra för 10 år sedan :)
Är inte Örebros elilicens återigen i fara? I så fall är ju inte en fjärdeplats totalt ointressant.
Härligt Hoch!!
grymt bra hochen!! 20 kvar nu.. håll i!!
suck.. gult på gurra. piss.
2-0 skönt mycket skönt
Håll i nu. Snälla!
JAAA 2-0
JA! Små marginaler. Tydligen nära 1-1 till FFF i momentet innan.

Tre segrar på senaste fyra matcherna! Ska vi köra lite poängstim a la våren och nosa ordentligt på den allsvenska platsen? :-)
såja 3-0
sådär ja! 3-0!!
haha 4-0 !!!!!!!!!
bra med många mål

men skit bk baken tog ledningen
härligt med tre nya pinnar

tråkigt att sitta framför datorn med feber när blåsvart bjuder på målkalas
Gött! Och rätt spelare som gör mål
Kul att vi kunde göra lite fotbollsfest av den här ganska gråa tillställningen till slut!
För er som inte var där och såg matchen, var inte ledsna.

Det här var en match som inte ens sirius spelarnas mammor kan ha tyckt om.

Tempofattig utan dess like och dåligt spel av båda lagen. Tycker faktiskt att Falkenberg var bättre till att Sirius gör 1 - 0 på återigen en inviduell prestation... Precis som 2 - o också senare i matchen.

Nää jag har sagt det förr, vi har inte förmågan att föra spelet mot likasinnade lag. Vi spelar faktiskt bättre mot bättre lag som Norrköping t.ex.

Vi är ungefär som svenska landslaget för några år sedan. Vi kunde skräll vinna mot England osv men vi kunde inte slå Malta i EM kvalen :P

Jaja 3 sköna poäng och en viktig seger, 2023 på läktarna får väl ändå anses som bra i sån här match på sen hösten.

Synd bara att BK stjärten lyckades få in 2-3 i slutet och behåller 4 poängs avståndet. Sundsvall ser också ut att vinna tyvärr.

Ska bli kul att se hur Sirius spelar nästa hemma match mot Sundsvall för som sagt denna match är inget jag kommer att komma ihåg särskilt länge.

Förutom två saker:

Domaren som hade tappat bort sina kort under matchen. Det var riktigt roligt :)

Och Jallows super miss i matchens slutminuter innan han gjorde 3 - 0 i typ samma läge. (tror FC Z söker spelare till en ny säsong) :)
Väldigt bra resultat. Men matchen var verkligen ingen höjdare innan minut 88. Falkenberg måste varit det sämsta laget som besökt Studan i år. Möjligtvis med viss konkurrens från Sylvia.

Domaren som hade tappat bort sina kort under matchen. Det var riktigt roligt :)

Ja, se det var en höjdare. Han skulle varna Jallow, letade igenom alla sina fickor, hittade inte något och Jallow slapp undan. :-)

Men dagens höjdare måste ändå vara Hochens mäktiga 1-0!
Mer kuriosa: Domaren tappade redan tidigare ett av sina kort och gjorde tecken för time out innan han hade hittat kortet och stoppat ner det i fickan igen.

Jag grinade nästan när Jallow fick göra mål igen. Jag tycker han har härlig spelstil och rimligtvis borde han ösa in mål...men så har det inte varit - ännu. Nu är han i gång. Jallow/Hoch på topp nästa match? :)
Ja, domaren var en rolig prick. Skönt att det fick lossna på slutet.
Vi tog igen alla missade chanser från tidigare matcher och var effektiva idag istället(bortsett Automans dundermiss :D).
1-0 av Hoch var verkligen en delikates, i stil med målet borta mot ÖIS. Grymt!
Matchen i sig var verkligen tempofattig. Kändes som att Sirius sjönk in i Falkens tröga spel. Rent generellt känns det som att vi alltid anpassar tempot efter motståndet. Möter vi IFK kör vi snabbt, möter vi Falken kör vi långsamt. :)

Jon var strålande idag dock, såg taggad ut och nu börjar jag känna igen han. Hoppas det ger en liten självförtroende-kick att han fick hålla nollan.

Publiken då; tja, strax över 2000 får väl anses som hyfsat ändå. Men tyst i klacken och vart var alla Västringar? Vi skapade inte riktigt tryck förrän sista fem som var riktigt bra dock. :)

Känns bra med 4-0 iaf, kan visserligen hålla med om att det kanske inte speglade matchbilden men det är skitsamma. :)

.... å ingen djävel kommer hit och tar poäng!
Ok, bra match, men var gömmer vi trumman?
Fråga kidsen där uppe.
Om vi ska ha trumma, ska vi ha en fet trumma och en man med taktkänsla. Tack.
Ja vafan den där trumman ska fan inte få synas på någon hemmamatch igen. Det enda positiva med den var att till och med första halvlek var välspelad jämfört med trummandet. Men nej, till nästa gång tycker jag att vi antingen hänvisar dem till bandyplanen eller konfiskerar trumman.

I övrigt var väl matchen inte den bästa, Sirius kom in i den lite bättre i andra halvlek och spelade hyfsat. Men det var ändå alldeles för mycket misstag. Hochens 1-0 var dock snyggt.
Ok, tre poäng är alltid välkommet. Dyrka tre poäng. Tre poäng är bäst. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det här utan att det blir fel, men jag försöker: Fram till ca 87:e kände jag mig som en ESK-are! Sirius leder med 1-0 och det händer ingenting på plan (och egentligen ingenting på läktaren), man väntar på slutsignalen, etc. Så måste det vara att gå på Enköpingsmatcher hela tiden, år efter år. Det kändes som bortslösad tid.
Men: Sirius är Sirius [på gott och ont...] och vinner med 4-0. Helt plötsligt är man Västring igen. Hade det blivit 1-1 i stället hade jag ändå känt mig som Siriusfans ändå. Svårt att förklara i skrift det här men jag tror ni fattar vad jag menar.
Det finns rörliga bilder på målen på www.tv4.se/uppland . Jävlar vad snyggt Antes mål var. Dubbel överstegsfint, dra åt höger och stenhårt i gaveln. Hochens mål såg ut som under AIK-tiden och Antous var en vacker chipp som kunde gått över. Gallos ser ut som ett misslyckat (nåja) inlägg.
Skönt att det lossnade för Jallow. Att han bommade första läget känns då mindre viktigt.

Jag njöt faktiskt av matchen igår, det var som på den gamla goda tiden i div 2, IKS spelar ganska dåligt men vinner ändå med 4-0. Västra sjunger upp sig och får en bra pipa sista kvarten.

Nåt som var tråkigt var att få höra folk på i Västra som stod och rackade ner på Hjalmar som skötte sig bra igår. Att hitta hackkycklingar verkar vara grejen nu för tiden.

Har inte kunnat kolla reprisen av Hochens mål men det såg ut som årets mål från läktaren.
Gå in på TV4 Uppland, klicka på nyhetsinslaget 06:30, ungefär 2.48 in så kommer målen, alla fyra. Alla är riktigt snygga faktiskt. Gallos lobb är fantastisk ur dålig vinkel, Antou skärper verkligen ihop sig efter att ha missat det identiska läget minuten innan, lobben är iskall. Antes överstegsfinter är riktigt goa och Hochens lobb är väl okej...

Annars tycker jag att det såg stabilt ut hela matchen, om än trist. Luggen hade några tidiga indianare och Falkenberg tycker jag spelade bra och smart första 20. Jag begriper inte riktigt varför Sirius dock inte lägger i den där extraväxeln oftare. Helt uppenbart kan man ju spela skjortan av liknande lag när man vill. Det måste väl vara roligare att göra det än att stå och såsa? Hur kommer det sig exempelvis att Antes överstegsfinter var första gången i matchen egentligen som någon siriusspelare försökte flytta FFF:s minst sagt stabbiga mittbackar i sidled? Djupledsspelet?

Well, svårt att klaga när Sirius vinner med 4-0 efter fyra riktigt läckra mål. Skönt ändå att höra efter matchen att spelarna var missnöjda med sin prestation - "vi borde vunnit med mycket mer", tror jag det var Hochen som sa.
Jag tycker att det var en riktigt skön seger just för att vi faktiskt bara spelade bra stundtals. Det känns som att vi har fått tillbaka flytet från i våras då vi kunde vinna utan att egentligen övertyga.

Sen måste jag säga att domaren var riktigt bra. Det brukar vara långt fler situationer man reagerar på.

Nu kan man hoppas på en härlig toppstrid igen. Bra för ekonomin och nästa säsong!
Glömde visst att kommentera trumman.. Jag ser helst inte att vi har nån trumma i nuläget, så vi får väl säga åt killen om han tar med sej den nästa match också. Skulle vi däremot bli fler till antalet och faktiskt överrösta en trumma så kan jag se det som en fördel att nån (inte gårdagens trummkille) kan hålla takten, men det ska vara en bra mycket dovare trumma i så fall. Många ramsor tenderar att gå alldeles för fort vissa gånger.
Skönt att försvaret kunde se så fint och stabilt ut, sen må det ha varit mot seriens typ sämsta anfall. Och skönt att Antou fick näta!

Hyvärinen brukar vara rätt bra tycker jag. Men jag önskar att någon svensk domare kunde tillämpa den utmärkta regeln om indirekt frispark vid obsruktion i straffområdet. Visst hade det kunnat vara tillämpligt när Hochen stöp i någonstans runt 20:e? Det behövs (och finns) någon åtgärd mellan straff och ingenting, men jag tror aldrig någonsin jag sett någon domare använda sig av den regeln.
Ja just det, vad var det för superklåpare som la sig ner i Falkenberg i 80minuten innan deras bortdömda mål, nån som såg vad som hände, jag uppfattade det som att han bara la sig ner i ett desperat försök, borde vara gult kort på den filmningen...
mycket glädjande att se det mer resoluta försvarsspelet. inget jädra duttande, utan riktigt och rejält. det var faktiskt inte många gånger falken kunde vända på oss igår.
Trummor är av ondo!!! Skänk den till Enköping!!!

Ja just det, vad var det för superklåpare som la sig ner i Falkenberg i 80minuten innan deras bortdömda mål, nån som såg vad som hände, jag uppfattade det som att han bara la sig ner i ett desperat försök, borde vara gult kort på den filmningen...

Jag tyckte jag såg den situationen rätt bra och han chansade nog och la sig ner, men det är klart att det är väl knappt någon som i såna situationer är helt orörd. Kan också förstå försöket då alla medel är tillåtna när man kämpar för att hanka sig kvar...typ. Värre var det dock precis efteråt när domaren vände ryggen mot en annan Falkenlirare som då passade på att "peta" med handen i Olssons (?) hals/ansikte upprepade ggr. Olsson gav väl igen lite, men det var en ful provokation när han visste att domaren inte såg.
För er som är såpass lata att ni ej orkar klicka er till Svts och tv4s webtv har Joint lagt upp det här http://www.youtube.com/watch?v=YCvybX4meZY .
Tack för mig
Okej, om ni inte vill att vi ska stå vid er så flyttar vi. Vi kan stå på andra sidan, det är ingen fara. Men trumman kommer vi fortsätta använda.
Besök gärna våran hemsida, www.uppsalaunited.se.nu. Vi kommer dra igång ett jäkla drag på västra.
Jaså, var det samma hockeyfrillor-killar som jag såg på Almtuna senast. ;-)
Nu tycker jag inte vi ska göra någon revolution som i Landskrona. Vi kan samsas om Östra.
Om ni nu envisas med att köra den där jäkla trumman så jobba lite på taktkänslan! =)
Låter som en bra lösning tycker jag. Toppen om trumman kan användas för att få liv i resten av Studan.

Och Uppsalaunited: Hoppas ni inte känner er bortkörda. Det är skitbra att ni stöder Uppsalalagen, och ni är välkomna i klacken när ni tröttnat på att trumma.
Skitbra initiativ att få igång västra läktaren!