Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

IK Sirius BK:s årsmöte den 7 Juni kl. 19.00

Jag planerar att gå på årsmötet. Är framför allt nyfiken på hur det är med ekonomin och höra hur klubben ser på arenafrågan.
Jag ämnar att delta. Observera att platsen det äger rum på är Skrotcentralen!

Det ekonomiska läget blir väl ingen större nyhet om man läst nyheterna. Den verkar vara under kontroll (äntligen!) om än att kassan är ytterst skral. Arenafrågan är i och för sig en ständig återkommande fråga. Perfekt att ta upp detta ämne på "Övriga frågor". Tänkte själv skriva en motion om en ståndpunkt á la förbud för seriematch i Relitahallen, men det är för sent nu.
Vill bara påminna om årsmötet ikväll.
Här kommer en liten sammanfattning av mötet. Jag är verkligen ingen expert på ekonomi men säkert är att Bandyn säsongen som var gjorde en blygsam vinst på 6000:- men det egna kapitalet är tyvärr runt -200 000:-. Denna skuld måste betalas kommande säsong om elitserielicensen ska säkras. Man kan väl säga att klubbens ekonomi är på bättringsvägen men att det går långsamt.
Vad gäller arenafrågan är mycket höljt i dunkel men det finns en arenagrupp som för diskussioner med företrädare för kommunen. Såvitt jag förstod av Siriusfolket på mötet är utbyggnad av Relitan inget gångbart alternativ. Gott så. Vad som händer med bandyisarna på Studan när fotbollsarenan ska byggas är dock oklart. Tycker uppriktigt synd om föreningen som verkligen kämpar för att bandyn ska leva och frodas i stan. En uppförsbacke som hittar duga.
Det finns medel för en värvning till. Man hade hoppats på två värvningar men ekonomin sätter nog stopp för det. Vi får se. Det finns en spelare med ett bra bandy-CV som är intresserad av att komma men Sirius har svårt att hitta bostad och jobb. Hoppas det löser sig. Undrar vem det kan vara?
Vi får bara hoppas att Olle & Co får till det med spelarmaterialet som finns och att ungdomarna utvecklas i positiv riktning. Med hård fysisk träning, vilja och en stark klubbkänsla kanske man kan överraska.
Sweijer out.
Skönt med en styrelse som åtminstone verkar ha fötterna på jorden och en klubbchef som styrt upp väl. Att en fet huvudsponsor/miljonär ploppar upp är nog vad IKS BK behöver för att kortsiktigt kunna ta steg i elitserien, trist men sant. Vi behöver alltså gå plus 200 lax det kommande räkneåret. Kämpa! Bara vi inte står där i februari och bävar för ett kval i Kalix som i sin tur kan äventyra elitlicensen. Vi får köpa ett hundår till. Dock känns startelvan något vassare den kommande säsongen, men som sagt, man får ju nästan budgetera med ett kval (som tyvärr kan kosta mer än vad det genererar)… och apropå budgetering och fötterna på jorden, vad sades om publikbudgeten? Inte mer än den gångna säsongen, va? Sedan är ju ett exakt publiksnitt ett ganska godtycklig måttstock då det ju inkluderar funktionärer och andra gratisbesökare, men man bör inte hoppas (Edit: räkna) på mer publikintäkter.
Inte många spelare att värva, oavsett om man har pengar eller inte. (Och låt mig slippa nån halvdan ryss). Nån som hört mer om Viktor? Det är ju lindrigt sagt tunt framåt annars....
Mitt starkaste intryck från årsmötet är att både vår ordförande och klubbchef känns som mycket smarta och realistiska personer.
obligatorisk läsning: http://siriusbandy.se/web/article/verksamhetsplan-for-verksamhetsaret-20162017/
Har jag fattat det rätt att man har budgeterat för att ha ett snitt på 1000 pers per match? För det känns högt.
Vad hade vi förra säsongen? Säg att snittet ökar med 150-200 om vi får annandagen hemma så blir det väl ca 1000?
661 har jag för mig. Fall i all ära, men så mycket mer publik den gångna säsongen har jag svårt att tro på. Visst, det finns en del i övrigt att önska kring både matcharrangemang och -marknadsföring, men det sportsliga är som det är och drar mestadels närmast sörjande och dess hangarounds.

Har jag fattat det rätt att man har budgeterat för att ha ett snitt på 1000 pers per match? För det känns högt.

Nej det är en målsättning att ha minst 1000 åskådare i snitt. Det är inte något budgeterat värde!

[quote1465451216=kniv-jonas]

Nej det är en målsättning att ha minst 1000 åskådare i snitt. Det är inte något budgeterat värde!
[/quote1465456785]

Tack fick samma svar av Johann och kan andas ut.
Nä vi får väl köpa nån fler andelslott...
Nån gång ska jag bli så viktig att jag vinner det dr riggade j-a lotteriet.
Ja andelslotteriet borde man vara värd att vinna nu tycker jag :)

Ja andelslotteriet borde man vara värd att vinna nu tycker jag :)

du lär ju bara skänka vinsten till sirius bandy