Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Elitserien 2016/17

Enligt Bandypuls och TTELA så har vi premiär den 28 oktober hemma mot Hammarby

http://www.ttela.se/sport/bandy/elitserien-i-bandy-startar-med-derby-1.2127099
Dumt att lägga den hetaste publikmatchen redan i premiären tycker jag. Men skönt att man har någonting att gnälla på som vanligt.

Dumt att lägga den hetaste publikmatchen redan i premiären tycker jag. Men skönt att man har någonting att gnälla på som vanligt.

Haha. Men nu kommer jag som din motpol, jag tror det kan vara bra att möta bajjen tidigt. Många bortasupportrar och vi siriusfans har fortfarande hoppet om sm-guld. Efter ca 3-4 omgångar brukar hoppet släckas och man får kriga.
Ja, med tanke på att Brajjen inte lär tillhöra absoluta toppen i år, så kan det ligga något i Jonas tankar. Risken är att dom inte drar så vansinnigt mycket längre fram i serien.

Dock är jag själv besviken, eftersom jag får supporta premiären från Fort Lauderdale.
Premiär mot Bajen borde också innebära annandag mot Bajen men då på Zunken.

Med brasklappen att förbundet inte alltid är konsekventa
Det tror jag inte, Tellus får sitt annandagsderby. Vi får nog Kalix i år.
Med tanke på Bajens rätt så skrala träningsförhållanden på försäsongen kan det vara bra att möta dem tidigt.
Nja, något samband med premiär/annandag vettefan. Det var väl bara så 2013 (modern tid)? Annandag/trettondag betydligt vanligare/troligare.
Trots Bajens skrala träningsförhållanden brukar de ju paradoxalt nog vara rätt så vassa där års ändå. Typ insatser i diverse cuper. Gilljam vittnar om grym försäsongsträning med Pasjkin och trots att de är något försvagade är det ju inget snack om att det är ett klasslag i jämförelse med vårat. En premiär är dock en premiär osv och där skulle vi ju kunna skrälla, det har vi gjort förr. Tror också att det var en bra publikmagnet som gör att det kan komma kanske drygt 1 500 pers i jämförelse med övriga 500-ish-serielunkar.
Glömde nämna att finalen flyttas fram en vecka till 24-25 mars
Det är äntligen en nyhet jag är positiv till! Då borde förhoppningsvis inte serien behöva vara slutspelad i början av februari i år. Och vi borde inte behöva vänta två jobbiga veckor på att kvalet ska börja.
Jag är inte säker men tror att vi får kalix och att det kan komma att lottas om vem som spelar hemma.

Det är äntligen en nyhet jag är positiv till! Då borde förhoppningsvis inte serien behöva vara slutspelad i början av februari i år. Och vi borde inte behöva vänta två jobbiga veckor på att kvalet ska börja.

Fast var det inte denna säsong som det skulle bli kval till kvartsfinal, dvs serien slutar samtidigt men pga extramatcherna inför så måste finalen flyttas?
Det är nästa säsong.

Jag är inte säker men tror att vi får kalix och att det kan komma att lottas om vem som spelar hemma.

Hoppas borta!

[quote1464873677=kniv-jonas]

Hoppas borta!

[/quote1464874558]

Haha brukarn det e nog du jag och en handfull till som gör det :)
Jahaja då var spelschemat klart! Vi får Vetlanda hemma på annandagen å Tellus borta på trettondagen
Lysande lagt schema!!!!
Gick in på Sirius hemsida och kollade truppen. Blott 13 st spelare! Nu tror jag att även Ludvig, vår reservmålis ska vara med men ändå. Två skador och vi har inga avbytare (förutom junisar då förstås).
Ludde é klar. Likaså Nisse och Rönken, så med dessa är vi 16 st till antalet. Edsbykillen har vad jag förstått småimponerat på träningar så där kan vi ha förhoppningar om en till, ny spelare. Men visst, det ser tunt ut bort om det unga blodet.
Men vi har iallafall fem tränare. Det blir mindre än tre spelare per tränare!

Ludde é klar. Likaså Nisse och Rönken, så med dessa är vi 16 st till antalet. Edsbykillen har vad jag förstått småimponerat på träningar så där kan vi ha förhoppningar om en till, ny spelare. Men visst, det ser tunt ut bort om det unga blodet.

Det är väl Sigfridsson som avses med Edsbykillen. Han ska plugga i Uppsala.
Ja.
Tellus spelade jämt mot Broberg. Vet inte vad man ska säga om det! Förhoppningsvis så är Broberg sämre än ifjol
Broberg blir sämre för varje år. Men en träningsmatch i början av september betyder absolut ingenting. Tellus och Gripen kommer att ligga tryggt där i botten med skrattretande få poäng när serien är slut.

Lysande lagt schema!!!!

Det här är fan det sämsta schema som presterats, någonsin. Iallafall om man diggar att åka på bortamatcher:

* 8 av 13 bortamatcher spelas på onsdagar.
* 12 av 13 bortamatcher spelas på veckodagar. Enda undantaget är Tellus som man ändå kunnat åka på.
* Över hälften av alla bortamatcher, 7 av 13, spelas inom loppet av en månad - 2 november till 2 december.

Vår ambition att finnas på alla bortamatcher blir inte lätt att leva upp till.
Jag kan göra avbön för Västras skull :-) Jag såg det enbart till mina förlagda semestrar.....
Ren katastrof, omöjligt att vara supporter med detta idiotiska schema.
tur man har semesterdagar och inarbetad tid
Noterade också att de flesta bortamatcher ligger på veckodagar. Blir svårt att öka närvaron på bortamatcher när schemat ser ut så här. Blir nog bara Kalix och närområdet för mig den här säsongen. :(
Nästa år måste vi försöka lägga oss i schemaläggningen. Snacka med Jimmy eller någon i god tid så att det inte blir så här igen. Det kan ju inte vara en fördel för Sirius heller? Slitigt med många långresor i veckan och dyrt med förlorad arbetsinkomst.

Nå, jag hoppas att vi iaf kan få ihop ett gäng till någon lite längre resa. Kanske Vetlanda eller Villa som båda är fredagsmatcher.
Äsch, nästa säsong kanske några av lagen flyttat närmare Uppsala.

Äsch, nästa säsong kanske några av lagen flyttat närmare Uppsala.

Jag hörde att Kalix var lite missnöjda med både träningsförhållanden, omklädningsrum och matcharena. De skall tydligen ha kallat till ett extra insatt medlemsmöte för att bestämma om man skall lämna kommunen. Ordföranden är tydligen kompis med en miljöpartist i Uppsalas kommunledning.

Kalix har ju redan spelat en hemmamatch (mot Broberg) i Relitan...
Bajen är väl i Relita ständigt
Kan vi hålla malmström i dom andra trådarna? Är så otroligt trött på att läsa samma sak överallt.
Jag hoppas innerligt att det kan komma lite mer folk till hemmamatcherna i år.

Uppsala universitet och Sirius har ett samarbete för i första hand internationella studenter och gästforskare. Det ska vara bandyskola samt en match (troligtvis före Sirius-Västerås den 12 februari). Förhoppningsvis ger det lite publicitet och annat.

Dessutom ger samarbetet 100 studenter fri entré varje match samt ALLA anställda på UU gratis entré på en hemmamatch (ej bestämt vilken ännu).

Det blir en Bissen Brainwalk också men det kanske blir en egen tråd!

Om man är medlem i Sirius bandy (kanske fungerar för andra också) så ska det nu gå att prenumerera på bandyns matcher till den egna digitala kalendern. Just nu ligger träningsmatcherna inne men övriga kommer när de är helt spikade. Det var ev någon match som var osäker.

webcal://cal.laget.se/iksiriusbandymedlem.ics
Det behövs även fler som deltar i andelslotteriet
Känner att efter 2 träningsmatcher så är det dags att släppa forumets första säsongstips. Självklart ett hybris-betonat tips som har väldigt lite med verkligheten att göra och ingenting jag tänker stå för efter annandagen.
Here goes:

1. SAIK
2. Bollnäs
3. Villa Lidköping
4. VSK

Samma topp fyra som ifjol, men tror att Sandviken har något på gång i år. Bollnäs eller Villa som tvåa är tämligen ointressant, båda lagen går till semifinal. VSK gör en halvdan elitserie där man åker på många lustiga poängtapp på bortaplan och Bergwalls ålder och oförmåga att rädda bollar höger nere blir uppenbar för hela serien.

5. Vetlanda
6. Värnersborg
7. Edsbyn
8. Hammarby

Efter en lyckad swishkampanj lyckas Hammarbie ta sig till slutspel, Ekonomin gör att man inte kan ge tränare eller enskilda spelare skulden för att laget "underpresterar." Risken finns att ölpriset höjs i öltältet på Zinkensdamm vilket kommer göra många Söderkisar i gubbålder upprörda.
Puttes Vetlanda är säsongens överraskning men åker ändå ut i kvarten. Edsbyn lyckas ta fler poäng mot Hälsinge lag än dom förlorar men kommer långt efter Bollnäs i tabellen. Värnersborgs hybrisvärvningar leder till en fin sjätteplats men bara en seger i kvartsfinalen.

9. Broberg/Söderhamn
10. Sirius

Lars Fall tar Sirius till ingenmansland och vi tar fler poäng i serien än vi gjort dom två senaste åren tillsammans. I Broberg/Söderhamn längtar man så efter sin bandyhall att man glömmer bort hur man spelar bandy utomhus.

11. Tillberga
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

I Gripen överraskar Adam Rudell och står för sin målrikaste elitseriesäsong hittills, men ingen tar nån notis om det. Tellus vinner en halvlek av fyra mot Hammarby. Kalix vinner kvalet. Zoke stängs av från minst två matcher under säsongen och skriver två-tre förvirrade krönikor på bandypuls.
Jag gillar din tabell. Den innebär att det blir en supportermatch. Gott så.

Jag gillar din tabell. Den innebär att det blir en supportermatch. Gott så.

Det viktigaste! Har tre bandyklubbor jag vill ha signerade och ett par skridskor jag vill få slipade så hoppas på supportermatch!
Jag tror faktiskt att det finns alternativa vägar att få sina grillor slipade annars.
Jag kan slipa "gricker" åt den som vill!

Å vill någon ha en signatur på bandyklubborna går det också bra! :-)
Vi har den bästa startelvan på flera år i år iaf. Om vi har turen (verkar bättre tränade i år också, så inte bara tur kanske) att hålla denna skara friska och fräscha så kan det absolut bli tal om okval. Inte för inte att man får nypa sig i armen lite efter 2/2 hitills, men får komma ihåg att det är träningsmatcher i början av september. :)
Men som sagt, en Fall som är än bättre nu än när han gästspelade i Lisch, och en Kumpuoja som bara blir bättre och bättre. Lägg därtill den rutinerade Tranan som ryktas vara bäst tränad i laget åldern och den senaste allsvenska bakgrunden till trots. De unga seniorerna kan man ju också vänta sig steppar upp i år. ;)
Jag väntar lite med att tippa, Men vinsten senast imponerar även om jag inte såg den själv. Tror att vi kan ha 2 lag bakom oss, men fortsätter vi att spela bra kanske vi klättrar lite till i min tabell.
Jag lägger då också till Määttä och Jenefeldt som båda sett starka ut samt att Lundberg börjar spela in sig på sin roll.
Jag är optimist inför säsongen o det brukar betyda negativt kval
kniv-jonas
Jag väntar lite med att tippa, Men vinsten senast imponerar även om jag inte såg den själv. Tror att vi kan ha 2 lag bakom oss, men fortsätter vi att spela bra kanske vi klättrar lite till i min tabell.
Joint
Vi har den bästa startelvan på flera år i år iaf. Om vi har turen (verkar bättre tränade i år också, så inte bara tur kanske) att hålla denna skara friska och fräscha så kan det absolut bli tal om okval. Inte för inte att man får nypa sig i armen lite efter 2/2 hitills, men får komma ihåg att det är träningsmatcher i början av september.
Men som sagt, en Fall som är än bättre nu än när han gästspelade i Lisch, och en Kumpuoja som bara blir bättre och bättre. Lägg därtill den rutinerade Tranan som ryktas vara bäst tränad i laget åldern och den senaste allsvenska bakgrunden till trots. De unga seniorerna kan man ju också vänta sig steppar upp i år.

Fegisar! Jag dubbade ju det här till Succésäsongen 2.0 efter 137minuter och 42sekunder av årets försäsongsmatcher. Egentligen borde vi ställa frågan är det här ett bättre lag än det gravt underpresterande laget 2014/2015? (ett lag som inför säsongen tippades kunna undvika kval men som hamnade i kval ändå)

Start Elva:
Mål: Kimmo vs Kjellsson
Marginell skillnad mellan dom målvakterna och är ju en smakfråga. Personligen föredrar jag Kjellsson som gjorde en enorm säsong ifjol trots att det så klart inte syns i tabellen.

Försvaret: Victor Lundberg-Max Eriksson-Niklas Eriksson vs Lundberg-Hydas-Tranberg.
Jag kan egentligen inte tillräckligt mycket om bandy för att kunna säga varför årets försvar är bättre än den vi hade när säsongen startade hösten 2014. Victor gjorde sin första säsong som libero, efter att Hampus Krantz stack till Tellus mitt under försäsong. Jag håller hur som Hydas & Tranberg framför Eriksson x2. Minns inte så mycket av vår defensiv den säsongen var antagligen för full för att ha koll på den.

Halvor: Jenefeldt-Wigren vs. Jenefeldt-Fall.
Det jag har sett av försäsongen gör mig övertygad om att Fall är den bästa halv jag någonsin sett. Det han tillför till Sirius är att i uppspelet vara killen som får boll och dra på sig två-fyra spelare och att hitta spelare längre fram i plan med fart. Hans rutin tillför ju så klart massor. Självklart är det tråkigt att tappa Wigren.

Mittfält: Putte-Widén-Ilja-Tobinho vs Tobinho-Widén-Thorén-Määttä
Helt klart var Patrik Johansson och Ilja bättre bandyspelare, men den ena av dom notoriskt skadedrabbad. Widén och Tobias tror jag kommer blomma ut till bra elitseriespelare i år när tydligheten i laget där Fall ska ha bollen i uppspelet samtidigt som dom hittar farten att bryta igenom med. Jag hoppas Widén är fri från sin skada till elitseriepremiären. Määttä vet jag inte vad jag ska tycka om, nån som tycker nånting om Määttä?
Och hur bra kommer David Thorén vara år? det vet vi inte, men vi hoppas ju något oerhört på honom.

Anfall: Hammarström vs Kuompoja.
En smakfråga? En hårt arbetande Finnländare som underkastar sig kollektivet eller en diva som underpresterar?!
Självklart tycker jag Markus är en bättre bandyspelare.

Bänken(utan junisar): Robin Olsson-Jimmy Lindgren-Rudell vs Joonas-Engstrand
Vi har nästan inga marginaler i årets säsong när det kommer till truppen. Hur många minuter sitter Markus på bänken i varje halvlek och klarar Engstrand av att leverera då? Förhoppningsvis.
Är Joonas Peuhkari en spelare som håller i elitserien? Vi hoppas ju på det, men vi vet inte.

Hoppas alla finner mitt klargörande om mitt tips underhållande och tar inte allt för givna fakta. Jag försöker bara backa upp min tweet om att det här är succésäsongen 2.0, men för att få kalla det Succesäsong så måste vi ju gå längre än till 9-10 plats.
Vi är bättre än för två år sedan tycker jag och då hamnade vi 12:a. Det kan bli bättre denna säsong
Enligt mitt bandytips tar vi 18 pinnar denna säsong. Men kan ha varit lite väl optimistisk.
18 pinnar från Glad-Jonas.... Jag gillade bättre när vi skulle vinna varje match utom Saik borta med tvåsiffrigt :-)

Jag drar till med tursiffran 13 för antalet poäng för kommande säsong. Vi får tre lag bakom oss men har en liten möjlighet att skrälla och därmed slippa kval. (en eller två långtidsskador däremot och det är tokkört...)
21 pinnar minst.
Man får ju 8 gratis från Gripen och Tellus.
Själv budgeterar jag med:
6 pinnar mot Gripen/Tellus.
5 mot Kalix/Tillberga.
2 mot Broberg/Vetlanda.
1 mot Edsbyn/Hammarby.
3 skrällpoäng mot resterande lag.

Då landar vi på 17 poäng.

Man får ju 8 gratis från Gripen och Tellus.

Tror jag inte, kanske tellus men gripen ser snäppet bättre ut iår.
Jag tycker det verkar vara ganska jämnt mellan oss, Tellus, Gripen, Kalix, Tillberga och Broberg! Möjligen är Tellus lite svagare men det är ju mot lag som oss som de ser en chans att ta poäng!

Jag tror dock att vi är det starkaste av ovanstående lag.
Västringar! Nån som är haj på design och har nåt bra datorprogram för sådant? Den annars outstanding Jerka var överröst med arbete för tillfället så jag söker efter ett fullgott alternativ.
Låter spännande! Jeppe "70" Hammarström är väl den vi brukar lita på vid sidan om Jerka.
Vad har du på gång CarlApan?
Inget avancerat men man vill ju säga välkomen till Fall.
Låter som en bra idé tycker jag!

Västringar! Nån som är haj på design och har nåt bra datorprogram för sådant? Den annars outstanding Jerka var överröst med arbete för tillfället så jag söker efter ett fullgott alternativ.

Program och hajar finns här. Är ingen Jerka (vem är det?), men en halv-fullgod ersättare ska jag nog kunna vara om du inte hittar någon annan. :D
Tänk att nån plötsligt ställde sig upp och skrek "jag behöver en grafisk designer"
Tack grabbar men det är löst nu!
För er som inte orkar titta på hela upptakten/pressträffen med elitserielagen igår så kommer här en länk till avsnittet med Sirius (Olle och Lars Fall)
http://play.mittmedia.se/live/upptaktstraff-bandy-2016?t=2164
1 straff och 16 hörnor brände saik idag :)
Vänersborg spöade Gripen med 5-1, ett mål av lill Sigge. Mest avis på publiksiffran 3166 som är en bra siffra.
De har ju alltid derbyn därnere
Martin Johansson i Villa stängs av i fyra metcher och är tillbaka hungrig och revanschsugen mot ..... Sirius.
Jag tror de hade haft goda chanser utan honom också...

Jag tror de hade haft goda chanser utan honom också...

Haha
Hehe
Ogillar regeländringen med det här att tränarna inte kan bli uppskickade på läktaren längre.

Ogillar regeländringen med det här att tränarna inte kan bli uppskickade på läktaren längre.

Tvärtom här, kännbarare med en tia som inte avslutas vid mål.
Visst, det kan jag väl köpa, men att de blivit immuna mot röda kort köper jag inte. Potentiellt kaoz! Borde rendera i gult kort och rött om tränare upprepat gått över gränsen.
Vi ligger före VSK!
Såg alla målen från matcherna igår. Ryssarna i väners är ganska bra får man säga. Inga mål men magiska assist.

Vi ligger före VSK!

Jo Tellus och VSK i botten såsom det ska vara
Tellus e ju faktiskt ett av få lag jag inte avskyr i elitserien.
Inte jag heller men det rent bandymässigt så ska de nog vara i botten i år.
Gripen-Tellus drabbade samman idag och den gode Kimmo fick matchstraff (lindrigt). Ersättare Karlssons räddning på straffen som följde var en riktig höjdare!

https://youtu.be/-o-aOC2S7kE?t=104
Den räddningen var helt sjuk faktiskt.

Efter sirius hejar jag lätt på Tellus btw.
tänk att den gode Skog åkte från våran match mot Bajen och dömde ännu mindre bra.
Haha ja herregud vad skog e dålig.
Han blåste iallafall av bra på Studan!

Han blåste iallafall av bra på Studan!

Fast den situationen är inte så konstig som folk verkar vilja få det till. Han visar ett skott/tuch på bollen, och den regeln har ju funnits sålänge jag kan minnas. Det jag skulle ifrågasätta om jag va bajjare är ju hur korkad spelaren är som stoppar den innan han skjuter. Laget slutar ju rusa när han stoppar bollen.
Jo men kniv-jonas, den regeln gäller ju bara när motståndaren har hörna mot Bajen ;-)
Känner mig lite nördig här men:
Här är hörnan!
https://www.youtube.com/watch?v=VxMmRFBt-0s&feature=youtu.be&t=5680
Domaren är väldigt tydlig med att visa ett avslut. Lägg märke till att klockan har passerat 93 minuter innan hörnan slås. Det var ju lite prat om att det inte borde vara ett direksskott som gällde osv. Avblåsningen sker omedelbart före full tid.

Regelboken
Regel 9 Att sätta bollen i spel
.....
Hörnslag
..
.. Om hörnslag döms omedelbart före speltidens utgång av första
halvlek eller vid full tid, ska domaren lägga till den tid som behövs
för att utföra hörnslaget. Vid ”matchens sista skott” ska domaren
göra båda lagen uppmärksamma på att det endast är inspel
samt direktskott som gäller.
...
Alla i bajjen fattar att det inte kommer godkännas utom 2-3 st som ska dit gnälla :)
Jag menade ju att det var bra avblåst. Med inte den minsta ironi!
Det var så jag tolkade det också men jag kände att jag behövde "få det ur mig". Skriva av mig eller hur men nu ska uttrycka det!
Hjälp, nu såg jag matchbilderna från Gripen-Tellus. Hade fått en stroke om det där hänt Sirius.

Sämsta jag sett från domarkåren sedan Bajen fick en straff utan att en motståndarspelare ens var i straffområdet.
Nästa gång Skog dömer oss är hemma mot Tellus, risken finns att han kommer ge Tellus en kompensation då.
Fan! Att man ska behöva så mycket ångest för bandydomare, tänk om man slapp det och kunde bry sig mer om vad man har i portföljen.
- Fall och Lundberg uttagna i veckans lag på Bandypuls!
- Sirius 2-1 mål utsett till omg. 3:e snyggaste!

Gott så, fortsätt så!
Farslall är skakad och rörd!

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/lars-fall-om-sirius-fans-och-hyllningen-pa-studenternas-man-blir-ju-rord
Kul!
CarlApan, skulle vilja swisha ett lite bidrag för banderollen men behöver ett nummer.
0721669021 är swishet om man gillade årets eller förra årets återvändandehyllning. Ytterst frivilligt.
Jorå, även en 8-0-seger kan vara orättvis. Om man heter Zocke.

https://twitter.com/bandyzocke
Haha, trodde först det var @zockeparodi. Nu är ju elitrapport på dekis men enligt deras statistik gjorde inte Tilliskeepern någon räddning alls. Dock elva missade hörnor faktiskt.

Vad är det för premiär-publiksiffror btw? Under 1 500 i Västerås, 1 500 på Zinken, under 1 800 på Sävstaås och 2 000 i Väners. Inte skitbra. Med tanke på diverse satsningar på världsspelare.
Att Vänersborg inte hade fullsatt är märkligt! Där trodde jag verkligen på Lillsigge-effekten redan från start
Inga konstigheter fler verkar vara överens om att tillberga gör en bra match och speciellt första. Men väners har ju lite extra spets kan man säga. Att kalix går o slår vetlanda hade jag aldrig trott.
Det var nog en seg resa från Vetlanda...
Ja antingen det eller så är dom oklara ryssarna bätrre än väntat.
Kalix i Kalix är en dimension i det hela. Risken att Vetlanda torskar mot Kalix i sitt småländska ruckel är ju mycket mindre.
800 pers i Göranssons och 1 000 pers i Vetlanda. Fattar inte hur de kan ha så bra lag med denna åskådarskara!

Tillbergas kross på byn imponerar denna omgång. Snacka om svar på tal!
Tillberga krossar Edsbyn... som i omgången innan krossade Villa. Tillbergas högstanivå har väl i ganska många år varit bra?? :(
Riktigt kassa publiksiffror i kvällens matcher. Väners med sina världsstjärnor drog lite dryga 1200 pers och i Gurkstan kom ca 1000 pers.
Trist, men kanske bandyförbundet kan börja fundera på att bandy trots allt är en vintersport.... Men de går väl åt andra hållet och drar igång serien 1a oktober istället...
Alexander Mayborn gjorde 2 mål i dag :(

Han spelar helt klart i fel lag!
Bandyförbundet borde fundera på att spela utomhus
Den hetaste elitserien någonsin, har det hetat. Publiksiffrorna har inte varit därefter. Hur mår bandyn, egentligen?

Här ett axplock av Bajens senaste utspel: "Om Hammarby Bandy ska få elitlicens nästa år så måste våra publiksiffror och därmed intäkterna öka. Endast 1700 mot Västerås är en skrämmande dålig siffra".

Någon som hittar artikeln Bandypuls gjorde med sina journos inför säsongen? Vill minnas att VLT:s bandyskribent hyllade klubbarnas marknadsföring och trodde på publiksuccéer.
Har för mig att jag läste en artikel där premiärsiffrorna jämfördes mot förra året och att det där hade ökat...

Edit: Snittet i år hittills är högre än förra årets slutsnitt åtminstone (1514 mot 1412).
skönt att man inte håller på Vetlanda. hade gått sönder
X 6-6 Bollnäs (h)
F 4-5 Kalix (b)
F 5-6 Vänersborg (h)
F 5-6 Edsbyn (b)
Framförallt är det skönt att inte hålla på Vetlanda då man då rimligtvis borde komma från Vetlanda.

Framförallt är det skönt att inte hålla på Vetlanda då man då rimligtvis borde komma från Vetlanda.

Ibland är det så enkelt!
Premiärsiffrorna kanske, eftersom de hade derbyomgångar då, så känns vanskligt. Ändå värre om bandyfamiljen slår sig för bröstet i publikfrågan. Det känns (OBS: en känsla) inte som att det är så positiva siffror i alla fall och det hoppas jag får klubbar och förbund att tänka om. Spelschemat är ju bara det i sig kaotiskt.

Annars då? Shit vad Byn är svajiga i sina prestationer. Nära på poängtapp i dag mot ett förvisso förmodat poängsuget Tellus, om det inte vore för "Hammarn" som slog till med ett "hattrick" varav två på hörna.
Ska bli intressant att se hur Vänersborg står sig mot ett riktigt storlag i dag.
Tellus är på G! 2-0 mot Kalix. :O
Bra! Hoppas de kan hålla en poäng.
En poäng var just vad de höll. Grattis Tellus till en historisk sådan. Kul!
Ja verkligen! Grattis! Bra att Kalix tappade poäng oxå

Bra att Tellus visar framfötterna nu så att vi tar dem på allvar när det är vår tur att möta dem! Vi har dock säkerligen bra koll på deras målis...
Gripen tog en pinne mot VSK. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
VSK, vad händer? Men Edsbyns fem raka mål mot SAIK sista 25' fick mig också att gapa. 10-7!
VSK får gärna tappa poäng men inte mot Gripen, Kalix eller Tillberga.
Och Tellus som spöar Zockeberga i Gurkhangaren! Nu ska det bli kul att läsa Zocke på Twitter.
Samma poäng som VSK och före VSK light. Jomantackarja!
Sådärja, att Tellus slog Tillis var trevligt. 10:e platsen är alltjämt öppen!
Och så strykgänget Väners på lördag!
Pff Väners - Bandyns svar på AFC. Jävla hopplock.
ska man ta det här med en nypa salt? http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/lista-har-ar-spelarna-och-tranarna-som-tjanar-mest-i-bandy-sverige
Det där inkluderar ju inkomster vid sidan av bandyn. Lite som att hävda att Jimmie Åkesson är en väldigt välbetald musiker.
Sry maya jag gillar dig, men både du o lomanov jr kommer få höra vilket lag ni borde ha valt.
Gamla Mayborn - Fina Mayborn. Mayborn vår n*****...

ska man ta det här med en nypa salt? http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/lista-har-ar-spelarna-och-tranarna-som-tjanar-mest-i-bandy-sverige

Fast Berlin och Hellmyrs jobbar väl inte utanför vad jag förstår. Lite kul att Berlin fick 2 400 kronor mer per år än Hellmyrs (eller 200 kronor i månaden). Bensinpengar?
Om man utgår från att Bella är heltidsproffs skulle han alltså lyfta dryga 50 000:-/mån helår. Kan förstå att Sirius hade svårt att matcha den månadslönen. Sedan undrar man ju om det tillkommer lite pengar under bordet?
För sponsorns del handlar det väl om en kostnad på ca 1mille/år inkl. sociala avgifter.
Det kanske finns några pensionsavsättningar eller annat lurifax som inte syns som inkomst i den årliga deklarationen.
Känns som vi har hyggligt bra chans att hålla Kalix, Gripen o Tellus bakom oss. Sen gäller det ju att ha ett till lag bakom sig och det kanske är Tillberga/Twitterberga i så fall? Deras försvarsspel ser stundtals riktigt klent ut.
Lugnt. Tillis och vetlanda kommer bakom oss.
Vetlanda har haft lite otur med resultaten, de är bättre än deras tabellplacering. TB tror jag vi kan ta om vi fortsätter att vinna de matcher vi ska/kan vinna.
Vetlanda kommer att brytas ner mentalt av alla oförtjänta förluster och sen är dom körda.
Två med på listan Veckans lag: En eller två för lite kan jag tycka
Roligt med Johan "blåmärket" Jansson-Hydling på listan. Han borde fått det för assisten till Määttäs mål mot Kalix också

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/har-ar-bandypuls-veckans-lag-kunde-uppenbarligen-skjuta-ocksa
Fan vad kul! Kung Hydas!
4 av 6 matcher i dag hade under 550 pers i publiksiffra. Dystert.
Onsdag innan löning och tröttaste publiklagen hade hemmamatcher försöker jag tänka. Innan jag gasar igång på halldöd och att villa/sail/gif dödar sporten
Förstör Villa och Bollnäs sporten?
Tyvärr stannar alltid hela analysen ungefär vid "vi försöker titta på vad Villa gör".
Fast det är märkligt att åskådare på plats är så få. Det skulle vara intressant och se hur många som köper bandyplay sändningar varje gång. Inte för att jag tror att de tar mer än marginalåskådare men ändå.

Lagen ifråga snittar ju under 550, så … Zocke bör hyllas bör för den klubbchef han är och därmed antar jag säljer in sig hos sponsorer på ett bra sätt, men ärligt talat så är han ju fullkomligt värdelös när det kommer till matcharrangemang och att locka publik. ;-) Känns tveksamt att bedriva elitverksamhet med endast ett par hundra åskådare per match. Tellusgänget får väl sparsamt med lön, men resten?!
Om man tar bort bandyfamiljens skygglappar så är det ju klart dystra utsikter för sporten när "Mästarna" snittar 1300-ish osv. Bollnäs borde ju förstås ligga på 1500+ med tanke på satsningarna. Och till råga på alla halvdana publiksiffror så är ju bandyklackarna tröttare än på länge och det i sin tur kan absolut hänga ihop med många mediokra publiksiffror. Folk vill insupa stämning.
Fast det är märkligt att åskådare på plats är så få. Det skulle vara intressant och se hur många som köper bandyplay sändningar varje gång. Inte för att jag tror att de tar mer än marginalåskådare men ändå.

Det tror jag verkligen inte. Kategorin "marginåskådare" skulle möjligen stanna hemma om matchen gick på riktig TV. Men 99 kr PPV eller 299 kr abb, då konsumerar ju bara kategorin "bandynördar" matcherna hemma och webb-TV i all ära, men dessa går nog på matcherna i den mån de kan. Möjligt att några bortasupportrar uteblir men inte mer än så, tror jag. Bandyplay tror jag får svårt att gå med större plus. Dock inte motståndare till själva idéen, men det känns som att folk bortom "bandyfamiljen" blir ännu mer utfrysta. Blir lite sporten för inbördes beundran. SVT ska väl dock visa en handfull slutspelsmatcher inklusive finalen?
Den absolut viktigaste faktorn till publiktappen tror jag är att seriematcherna känns oviktiga, matcherna är förutsägbara, och styrkeförhållandena mellan lagen helt har stagnerat. I Kalix och Uppsala är vi trötta på att vara ett bottenlag, i Söderhamn och Vetlanda är de trötta på att vara mittenlag, och jag tror t.o.m. att de är trötta i Västerås och Sandviken på att vara topplag. Tror seriöst att om bara alla lagen bytte budget med varandra skulle publiksnittet dubblas. Tänk publikfesterna med t.ex Sirius och Gripen i toppen, medan VSK och SAIK-publiken sluter upp för att hjälpa lagen hänga kvar.
Är det ett dåligt snitt då? Hur såg snittet ut för 10 år sen? För 20 år sen?
Ok jag hittade själv. Året ligger alltså hittills en hundring under de senaste åren. 1300 mot 1400 men ändå på en helt normal nivå sett över tid. Vad är problemet?
Snittet är ju ganska stabilt, men högst var det 01/02 på knappt 1700 - d.v.s.innan det fanns någon hall eller elitserie. Hittills i år är det 1300. Tippar dock att löner och kostnader gått i rakt motsatt riktning sedan 2001.
Hur ser snittet ut om man räknar bort Villa?
Jo men nu tar du ju till extremer som argument. 1700 är ju på inget sätt talande för hur det har sett ut historiskt.
Jag trodde inte du var en varm försvarare av den moderna bandyn? Jo, det handlar som sagt var om det högsta snittet. Men jag ser det som ett ganska skarpt motargument mot påståendena att hallarna är ett måste för bandyns överlevnad.
Hall nämns ju inte alls i nya intervjun med Per Selin dock, utan snarare att det inte finns en universallösning lex Villa utan att alla måste rannsaka sig. Sund inställning, kan jag tycka.
Nej var läser du in det? Jag är däremot allergisk mot domedagsprofeter i olika sammanhang. Ni låter själva som hallvurmarna som ojar sig över bandyns död.
[link=http://www.svenskbandy.se/globalassets/svenska-bandyforbundet/pdf-filer/tavling--resultat/elitserien/allsv.-publ.siffror-inkl-final.pdf]Här finns massa skoj statistik.[/link]
Domedagsprofet? Jag skrev ju att snittet var ganska stabilt. Men jag har länge tyckt att både publiksnittet och bandyns utveckling ändå går i fel riktning.

Det slående i år är ju dessutom att siffrorna går ner trots att det sägs vara den bästa upplagan av elitserien någonsin.
Den ryska mini-lockouten har inte skapat "den hetaste elitserien någonsin" (som det pratades om inför serien). I alla fall inte på läktarna, det kan man ju fastslå. Guld och gröna skogar?

Förstör Villa och Bollnäs sporten?

Nja, men att trissa upp lönerna gör att ekonomin för andra mindre bemedlade klubbar blir mer ansträngd om de ska försöka matcha de höga lönerna för att få bra spelare. Då får vi fem-fyra lag som slåss om semifinalplatserna och en elitserie som inte är spännande och lockar publik. Förutom i Lisch.
Jag tänkte mer som sagt var att det bjuds på riktigt bra bandy och det är många "stjärnor" i Elitserien. Hoppas vi kan få upp snittet en del.

Jag vill att min son ska få uppleva ett "fullsatt" Studan. Det är sjukt inspirerande för de yngre spelarna
Gillar ju att göra grafer över saker, så här är en figur över publiksnittet sedan 1976:

http://www.vastrasidan.se/_project/_media/_gfx/publiksnitt.jpg

Tycker man kan konstatera att snittet i elitserien varit påfallande stabilt, men årets ras tycker jag fortfarande är lite anmärkningsvärt när man ser det på det här sättet. Sen kan det ju räddas upp med annandag och annat, men snittet vid den här tiden ifjol blev väldigt nära slutsnittet.
Publiksnittet är helt ok kan jag tycka när vi har en serie där det bara finns 4-8 lag som har chansen att vinna varje gång. Ja visst vi vann mot vänersborg men vi vet alla att liknande skrällar är extremt ovanliga i bandyn. Kanske ändring för oss i år om vi klarar okval, men hur lockar man publik till en serie som dom senaste åren e klar efter 10-15 omgångar. Hur motiverande är det för oss kungälv, gripen ,tellus katrineholm, kalix etc när man vet hur matcherna slutar sen innan.
Det är motiverande eftersom det är väldigt kul att gå på bandy.

Ja absolut för några av oss är det självkart så! Men jag kan inte påstå att jag tycker dom senaste 5 åren har varit särskilt roliga, men iår ser vi bättre ut än vad jag hade trott så det är ju kul!
Jag tror den nya dealen som införs nästa år kommer att göra serien mer spännande för fler lag.

Jag tror den nya dealen som införs nästa år kommer att göra serien mer spännande för fler lag.

Där e jag med dig för det skapar mer spänning. Hoppas bara klubbarna klarar av det ekonomiskt, och där tror jag vi kommer få se problem. Men klubbarna måste steppa upp ordenligt, många sköts extremt dåligt bla vi om man kollar 2 år bakåt. Men klarar klubbarna omställningen så kommer det bli riktigt bra, då kan du långsiktigt satsa på att gå upp i elitserien och verkligen vara redo för det på alla plan.

+

[quote1480067289=dissteffe]

---------
Där e jag med dig för det skapar mer spänning. Hoppas bara klubbarna klarar av det ekonomiskt, och där tror jag vi kommer få se problem. Men klubbarna måste steppa upp ordenligt, många sköts extremt dåligt bla vi om man kollar 2 år bakåt. Men klarar klubbarna omställningen så kommer det bli riktigt bra, då kan du långsiktigt satsa på att gå upp i elitserien och verkligen vara redo för det på alla plan.
[/quote1480067729]
---------

Ni menar den nya serieindelningen?
- Bra med direkt upp- och nedflyttning.
- Bra med åttondelsfinaler.
- Hur blir det med lag 11-13? Ska alla tre lagen kvala eller hur blir det?
Det som mena
En grej som vissa inte har koll på är att "superallsvenskan" kommer spelas i en form av poolspel. Så visst blir det dyrare men lagen kommer primärt möta geografiskt närmare lag. [link=http://www.svenskbandy.se/globalassets/svenska-bandyforbundet/pdf-filer/tavlingsarenden/2016/reviderat-beslut-seriepyramiden-17-18.pdf]Se här >>[/link]

0721669021 är swishet om man gillade årets eller förra årets återvändandehyllning. Ytterst frivilligt.

----

Jag vore väldigt tacksam om Herr Apa kunde vara så vänlig att skicka mig ett e-brev med information om från vem de fina "jätteflaggorna" beställdes! Jag ska ev göra en sådan i ett annat sammanhang
VSK-Kalix 832
Jag är mätt (rap) sa Gurkan.
Här dansar Herr Gurka .... borde väl vara en hejaramsa som VSK kunde körs med.
Segt att TB skulle vinna i dag igen.
Det som verkligen äcklar mig är att Tillis varje jävla säsong räddas av VSK fansen publikmässigt. I vanliga fall har de 300-400 pers på sina hemmamatcher men mot VSK ökar publiken 10 ggr.
Och enligt Zocke är det heeelt irrelevant att räkna på Tillbergas snitt utan VSK-derbyt. Däremot får man tydligen räkna bort Shamsutov när man beräknar medelåldern på deras jävla trupp.
Tillberga har tyvärr kommit igång nu. Bajjen eller broberg vi ska ta för att slippa okval nu. Men det är nog väldigt svårt.
Ja, som jag skrev i början av säsongen: det är svårt att se vilka vi möjligen skulle komma före för att nå okval. Gapet är för stort helt enkelt.

Min målbild var elfteplatsen och få ett bra kval mot Tellus, men nu verkar de ju rätt starka. Känns som kalix kan bli jumbo, men dit är det ju jobbigt att åka en andra gång.
Tellus har väl tagit sina poäng på lyrbandy-matcher på is som inte håller?
Och vi är väl bara några veckor ifrån att Hammarby presenterar sitt bokslut och ca -5miljoner i skulder?
Kul för serien att nästan alla kan vinna mot alla.Tellus spelar rätt efter förutsättningarna.
Efter dagens match så är det fyrnationsturneringsupphåll dvs 9 dagar till nästa match eller med andra ord nästa rimligt långt mellan matcherna.
Och 9-11 dec är Nisse och Thorén (samt Camilton) kallade till P21-landslagsläger. Tämligen betydelselöst sådant då deras VM är inställt p.g.a ryssen som av outgrundlig anledning tycks bojkotta. Men bra träning för dem, I guess. Kan bli på tal om ett par landskamper iaf.
Ja å så kanske Camilton känner sig sugen på att "återvända" och ta upp kampen om en plats i blå-svart!
Hur går det för honom i Örebro? Själva laget verkar ju funka rätt bra i år hittills.
Gripen spöade Tillberga :-D! Dryga 400 pers såg på.
Tack för det, Skitberga. När de för en gångs skull kan motivera sin meningslösa existens så viker de ner sig mot våra bottenkonkurrenter.
Tvetydigt resultat.... för de som av misstag tror att vi har chans på okval är det en framgång... För oss andra ett misslyckande! Plats 11 är vad jag hoppas på som bäst!
Tja, det jävliga är väl att Tellus och Gripen varit lite bättre än befarat. Så de kan sälja sig dyrt i kval. Kalix har onekligen varit besvikelsen, men kan komma att vakna till liv snart då de inte haft några försäsongsmatcher i princip. Kul ändå för seriens skull att vi efter hälften spelat bara är två poäng upp till säker mark. Tyvärr har vi hemsk målskillnad som ligger oss i fatet.
Reglerna är ju dock att det räcker med att komma före de Allsvenska lagen för att säkra nytt kontrakt. Då är det kanske bättre att komma 12:a och få med sig Tellus än att komma 11:a och få med sig Kalix. Betydligt billigare och enklare resa för lag och supportrar.
Men så länge vi har chans på okval är det så klart det vi måste koncentrera oss på.
Jag känner att det var ett bra resultat, måste vara intressantare att ha chans till okval länge då skillnaden mellan bottenplatserna är marginell.
Det är väl iofs sant någonstans. Men just nu skulle jag säga att vi är sämst i serien, förutom Kalix kanske, och det är mentalt jobbigt. Sen är det ju som dissteffe säger också. Inte givet att en elfteplats är bättre än en tolfte eller ens trettonde.
2 poäng från slutspel lagom till jul!
Slutspelet hägrar! Ja jag är optimist
Tillis vann över Gripen. 202 pers, är det bottenrekord i år?
De räknade väl dubbelt som vanligt i Västerås
Jasså vann Idioter.. förlåt, Tillberga igen. Trist.
Synd. Uddamålsseger. Och Vetlanda fick effekt direkt när före detta förbundskaptenen klev åt sidan. Illavarslande inför Annanda'n.
Nejdå Joint, vi spöar VBK ;-).

Nejdå Joint, vi spöar VBK ;-).

Lätt
Plättlätt!
Oseriöst!

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/tellus-flyttar-hemmamatch-till-lidkoping-extra-kul-att-kunna-hjalpa
Det som är mest oseriöst är väl att lägga två matcher på Zinken exakt samtidigt.
Ja, verkligen. Det är ju grundfelet. Att de sedan löser det med ett bonusjippo i Lidköping gör det ännu värre.
Hmm jag trodde att man måste ha en reservarena anmäld utifall något skulle inträffa och inte bestämma för enskild match. Jag vet inte vad jag fått det ifrån

Tävlingsbestämmelserna säger

14 § Reservarena
Föreningarna i Elitserien Damer och Herrar samt Allsvenskan Damer och Herrar ska ha tillgång till reservarena. Förening som spelar på utomhusarena ska boka reservarena till de två (2) första hemmamatcherna.
Vid flyttning till reservarena svarar arrangerande förening för eventuella merkostnader inklusive planhyra.

--- alternativet att spela på motståndarnas plan finns med
21 § Uppskjuten match
.....
b) Matchen flyttas till motståndarnas arena, om denna förening kan ordna matchen. Den ursprungliga matcharrangören är alltjämt arrangör och svarar för matchkostnaderna. Resekostnaderna (billigaste färdsätt) ersätts av det ursprungligen gästande laget.
Undra hur intäktsfördelningen ser ut? Med tanke på Lischpubliken kan nog Tellus få in ungefär lika mycket publikintäkter på denna match som de får på hela säsongen, exklusive Stockholmsderbyt. Knasigt!
Haha, det slutar väl med att alla lag har sina hemmamatcher mot Villa i Lidköping :-D
Bandymetropolen. Blir väl win-win för både Tellus och Villa. De äger ju restaurangen t.ex.
Vore rätt åt dem om Tellus tvingas flytta någon annan match och måste möta typ Tillberga i Lidköping.
I det fallet lär det ju bara vara att åka till Relitahallen. Lex Kalix-Broberg …
Jag menade om man bara fick använda sig av en reservarena. Men så fungerade det kanske inte.

Hursomhelt tycker jag detta är helt oseriöst. Naturligtvis är det en klar sportslig fördel för Villa att få en extra hemmamatch.
Vad betalar Villa för det upplägget? Självklart kan Tellus få en hacka för besväret
Allt annat än fullt betalt för sin resan dit inkl del av intäkten under match vore orimligt!
Det är ju Tellus hemmamatch och deras val att flytta till Lidköping. Jag antar att de får hela matchintäkten men betala resan dit själva.

Det är ju en ganska tydlig win-win för båda klubbarna, men det är just det som jag tycker är så oseriöst. Vad öppnar det här upp för egentligen? Jag gissar att de enda matcherna Tellus går plus på att spela hemma är Tillberga och kanske Sirius. Ska de tillåtas spela resten borta bara för ekonomins skull eller?
Varför går de plus hemma mot Tillberga? Eller menade du Hammarby?
Jag menar att de inte skulle tjäna på att flytta sin hemmamatch mot Tillberga till Västerås eftersom Tillberga har lika ruttna publiksiffror som Tellus. Och OK, några matcher till finns det väl som inte vore värda att flytta. Kalix och Gripen iaf. Men i de flesta fall skulle det nog löna sig rätt bra att spela hemma på bortaplan.
Såg på bandypuls att Väners sparkat Stefan Karlsson. Hmm...alltid lätt att skylla på tränaren när det går lite emot. Kan tänka mig att ryssarna skiter i vad Karlsson säger och kör på som de brukar göra ;-)
Kanske just därför de givit honom foten? :-P
Sigge SR på g som tränare? Han får ju inte verka i Sovjet numera
TB släpper Rinat med omedelbar verkan. Tydligen ekonomiskt kaos i klubben! Ni som känner Zocke...har ni hört nåt mer? Jag hörde en fågel som kvittrade att hans "nya jobb" är en konsekvens av detta?

God Jul alla Västringar! Ses på Studan imorrn!
Med tanke på Tillis publiksiffror så kommer det egentligen inte som en skräll att det är ekonomiskt kaos i klubben. Zocke har väl dock varit grym på att ragga sponsorer och hålla det där under kontroll, och med "det där" menar jag bland annat hålla nere omkostnaderna på spelarlönerna. Men vad har Zocke för nytt jobb då? Att han avgår som klubbchef vet jag.
Klubbchef i AIK bandy kanske?
Nej, men försäljningschef för ett stort företag inom Västerås byggbransch. Kvar i TB på ideell basis. Fr.o.m årsskiftet anställer de klubb- och marknadschef: http://www.tillbergabandy.se/News/4875659/TB-Vasteras-forstarker-organisationen
Bra krönika: http://www.vetlandaposten.se/article/mornefalt-bandyn-ar-ingalunda-dod-men-hur-lange-lever-den/
Ja, mycket bra artikel.
Knappt onödigt att Bollnäs skulle tappa poäng mot TB då. Fan också!
Tellus hade elitseriens högsta publiksiffra i förrgår (6 170) och i kväll hade de elitseriens lägsta publiksiffra (169).
Och Tellus ligger före oss i publikligan! Vi snittar, efter 7 hemmamatcher, på 1070 pers. Vi borde dra 1500 pers i morgon tycker man.
Vi måtte väl i vilket fall ha högre medianvärde än Tellus rent publikmässigt.
Så mycket att hålla koll på! Medelvärde, medianvärde, snitt ...
OK att vädret är en del av sporten, men lite sjukt att de spelar på Zinken ikväll alltså. Måste vara fullständigt ospelbart. Och så leder också Tellus över SAIK.
Ordningen återställd (1-2) och 3X30 på Zinken.
Fan, Vetlanda är då seriens ojämnaste lag. Ligger under med 3-1 mot TB nu.
…i konkurrens med just TB, då, kanske. 5-2! Tillis är dock erkänt hemmastarka i Gurburken.
Spelar ju ingen större roll om bollen blåser bort i 2*45 eller 3*30. Nåja, SAIK verkar klara det ändå. Bra det, även om jag fortfarande drömmer om okval så är en mer realistisk förhoppning att vi får en bra kvalgrupp. Och då hoppas jag att Kalix skärper till sig och går om Tellus, så slipper vi en svår och dyr norrbottenresa.

Och då hoppas jag att Kalix skärper till sig och går om Tellus, så slipper vi en svår och dyr norrbottenresa.

De verkar ha börjat med det idag
Kalix tog första poängen på 13 matcher, sedan 13/11. Bollnässlarvare.
Ja det enda positiva idag är kalix pinne! Trots allt tror jag tellus är ett mkt sämre lag samt billigare att åka till sthlm. Sopvetlanda trots domaren helt på sin sida kan dom inte slå tillberga ghaaaaa
Jag ser det som positivt. Särskilt som drömmen om okval känns avlägsen efter dagens matcher.
Bara inte poängen blir på bekostnad av att Kalix kommer hit nytända och norpar poäng av oss på söndag.
Otroligt irriterande omgång.
Gripen hade 3-3 borta mot VSK efter ordinarie tid. Imponerande.

Gripen hade 3-3 borta mot VSK efter ordinarie tid. Imponerande.

Eller tvärtom. Under 1000 i publiken, bra stämning i hangaren
Vi får väl hålla en tumme för himlakroppskollegan Tellus idag mot Tillberga.
Tellus ger bort en hörna efter 20 sek och 0-1 såklart. Kämpa Tellus!
Nitro-Nora går riktigt starkt. Om nu inte drömmen om okval blir sann så vore ddt grymt kul att få kvala mot dem.
Ja, Swedice Arena i Nora kan bli en ny bekantskap
Synd på Tellus, som ju var riktigt nära att norpa poäng av Tillis. Tungt nu. Kul anteckning i matchprotokollet dock: "61:57 Kyllönen kör ut mot hörnflaggan och räddar hörna". WTF? :-D

Undviker nog helst kvallag med rutinerade rävar, så som Dynamo Nora, med fruktade storskyttar som Knutsson och Bryngelsson. B-)
Vilken vidrigt spännande avslutning på säsongen det kan bli. Vi har väl "sämsta" schemat men det är å andra sidan slutet på säsongen och slutspelslagen ställer in sig på kommande matcher medan de som är i botten strider här och nu i varje match. Kan bli en del udda resultat.

Vi behöver nog få med oss minst tre poäng för att klara oss från okval. Jag tror både Vetlanda och Tillberga tar minst en seger.

Alla matcher är viktiga men den hemma mot Gripen på söndag är en "måste-vinna-match" känns det som.
Det blir tufft med okval helt klart. Villa(B) känns hopplöst, Gripen måste vi slå, skrällpinne mot ett VM-slitet Bollnäs/VSK samt seger mot ett Bajen som vilar spelare inför slutspelet.

22 pinnar i så fall och det är optimitiskt men långt ifrån säkert att det räcker ändå.
Det är ändå kul att vi är hyfsat med när det bara är 5 omgångar kvar.
Hyfsat med gällande okval eller slutspel?
Slutspel är vi inte riktigt med på i år.
Då är vi väl mer än hyfsat med? Det skiljer ju bara en pinne till plats nio.
Vi hade en viss chans på slutspel rätt länge...
Vetlanda verkar vara i fritt fall. Man kanske ska hoppas på dem i stället för TB
De har lättast schema kvar. Hoppas inte för mycket.

De har lättast schema kvar. Hoppas inte för mycket.

Jag håller på blåsvart.... då kan man inte hoppas för mycket

Nitro-Nora går riktigt starkt. Om nu inte drömmen om okval blir sann så vore ddt grymt kul att få kvala mot dem.

Ganska märkligt att det går så bra i år. För dom gick väldigt dåligt förra året när dom spelade i södra Allsvenskan.
ÖSK veteranerna flyttade på sig, därav lyfter dom.
Spelar inte Bryngelsson (tidigare i Villa) i Nora?
Jo, och gamle skyttekungen Tomas Knutson.
Det avhandlade jag ju några inlägg upp. :) Men Knutson lämnade ÖSK för flera säsonger sedan. De var skyldiga honom en hacka …
Är det nån som hade nån bild på årets välkomsttifo till Fall? Dom polska huliganerna var nyfikna.

Är det nån som hade nån bild på årets välkomsttifo till Fall? Dom polska huliganerna var nyfikna.

Den bilden som användes på Västras instagram (och sedemera Bandypuls) var väl från PEBO-foto?

https://www.facebook.com/pebofoto/
Länk till PEBO:S

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/14883683_1134748206616257_6681266709625932963_o.jpg?oh=2e9d02b70cc65d164f365e248b74dbaa&oe=58DA1F67
Ah tack men det kan jag nog inte ge ut hur som helst. Snygg bild dock. Den har jag nog missat.
om jag förstår elitrapport rätt har Kimmo mer eller mindre själv spelat 2-4 mot Edsbyn ikväll.
16-4 i hörnor skojar man ju inte bort, men skottstatistiken på elitrapport är i 9 fall av 10 rätt skev.
Byn verkar iaf ha svårt för Tellus får man säga. Nästan lika svårt som oss.
Ja Tellus imponerar tycker jag. De har sällan fallit ihop under säsongen såsom bottenlag brukar göra.
Tillis leder. Fy f-n, kom igen Broberg!
Gick ju bra till slut!
Tillis-Villa på Hubbovallen inställd. Matchen spelas i ABB-hangaren istället. Tror det var bra för oss.
Det stör mig att Tillberga har Kalix i sista matchen
ALLA förhoppningar i nedanstående text skyller jag på ungdomlig naivitet.

Tillberga har Edsbyn, Vänersborg och Kalix kvar. Vänersborg ser ju riktigt skakiga ut ibland så det är ju inte helt osannoligt att Tillberga tar tre eller till och med fyra poäng i de sista matcherna.
Det bortdömda målet mot Tillberga spökar just nu känns det som.

Vetlanda har Vänersborg, Kalix och Bollnäs kvar. De tar minst två poäng i de matcherna. Förhoppningsvis blir det "rädda" för att hamna i kval så spelet låser sig.

Vi har Bollnäs, Västerås och Hammarby. Vi brukar spela bra mot V-ås och Bajen men de gjorde en stormatch mot Bollnäs nu senast.
Bollnäs har att spela för fjärdeplatsen.

Det ser tufft ut detta! Att hoppas på slitna VM-spelare går ju inte heller då vi har finnarna med som inte alls ska vara slitna efter VM.

Jag tror att vi behöver ta minst tre poäng i de tre sista matcherna.
Den interna poängligan är intressant! Det blir väldigt tydligt hur otroligt viktiga Markus, Fall och Määttä är för vårt spel.
Sant att Tillberga nog kan slå Väners, men å andra sidan kan Kalix borta bli svårt. Säger inte att jag tror att vi klarar det. Vi har tre jäkligt svåra matcher kvar. Men okval är egentligen en ren bonus tycker jag, vi har gjort det riktigt bra som ligger där med så lite kvar av serien.
Bra med vila nu! Tranan hade bla en inflamerad hälsena som behöver läka. Lugn träning denna vecka för laget vad jag förstod och sedan på det igen under nästa.
Jag tror Vetlanda rasar nu när de inte kan gå till slutspel. Vänersborg Bollnäs är klara torsk och Kalix börjar sprattla bra.
Tillis har 2-2 borta mot Byn i halvtid :-(.
Skönt! Byn vann till slut.
Nästa match blir mer oviss, då har de Vänersborg hemma. Det kan verkligen sluta hur som helst.
Rykten på Bollnäs svenskafans säger att Bella och Mickel har skador som eventuellt gör att de missar matchen på fredag. Men som sagt, rykten.
Bella vågar helr enkelt inte. Han är rädd för qvarnes smädelser.
mennn åå så trist för bella buhu
Även tråkigt för alla oss som sett fram emot att få se denna Siriuslegendar på isen. Men han kommer nästa säsong!
dissteffe skrev...
Även tråkigt för alla oss som sett fram emot att få se denna Siriuslegendar på isen. Men han kommer nästa säsong!

Haha! Vad vore en silly season utan spekulation om Bellas återkomst!
Jag var ironisk om nån trodde något annat. Jag är väldigt nöjd med att han aldrig kommer att spela i Sirius.
Undrar vem som signar först? Bella eller Lomanov?
Tellus-Villa på Ekvallen i stället för i Lisch. "Men det var en lösning som väckte kraftiga reaktioner från bland annat Sandviken. Protesterna från klubbarna ledde till att bandyförbundets tävlingskommitté fattade beslut om att matchen trots allt måste spelas i Stockholmstrakten."

Vilken maktfaktor SAIK är. Aldrig att vår röst hade påverkat gubbmaffian på bandyförbundet.
Förmodligen sant. Dock hade de rätt i sak den här gången.
Absolut, kan dock tycka att bandyklubbarna likt elitfotbollsklubbarna borde ha en reservarena. Nu blev lösningen bra till slut, men ogillar jollret.
Enligt tävlingsbestämmelserna ska föreningen ha tillgång till en reservarena. Uppenbarligen behöver man inte ange vilken det är i förväg vilket jag inte tror är det som är meningen med den regeln. Det vore mycket enkelt att ställa krav på att reservarena ska anges i förväg
Puh, Tillis torskade. Vinner vi mot Bajen klarar vi okval. Det finns natuligtvis andra alternativ men jag tror inte Tillis torskar mot Kalix.
Vad fick vi för publiksnitt den här säsongen jämfört med förra?
1029. Ett godkänt lyft sedan förra säsongen.
Fett! Det är väl en ökning med drygt 35 %?
Samtidigt lite svårt att värdesätta hur mycket det omsätts i kronor och ören, om ökningen exempelvis består av fribiljetter. Dagens genomsnittlige åskådare spenderar nog dock mer än 5kr/skalle så som det typ var för några år sedan när inget tält fanns. Samtidigt var det inte många matcher som hade mer än 200 fullt betalande för någon säsong sedan, när man granskade publikintäkterna.
Skönt att hamn över 1 000 som jag tror var målet för året.

Försäljningen har ökat i och med de nya kioskerna samt ett högre publiksnitt! Jag vet dock inte hur mycket men vi gick ju nästan back på matcherna för några år sedan så positivt är det!
Sedan har vår gode CarlApan "sponsrat" Sirius bandy genom att köpa ett antal matchtröjor för en stor summa pengar. Eloge CarlApan!
Tror försäljningen av mat, dryck, tröjor och affischer + lottförsäljning på västra sidans dag gick bättre än väntat. Förutom mat och dryck blev det för egen del ett bud på Lundbergs tröja samt inköp av en skitsnygg collegetröja med huva.
Köerna ringlar ju alltid långa till mat/dryck i pauserna så en del pengar borde det väl ramla in på det sättet.
Ja, för åtminstone hälften av intäkterna där går väl direkt ner i Sirius Bandys kassa? Bra klirr!
Undrar vilket lag Kalix helst vill möta i kvalet? Sirius eller Tillis? Hoppas verkligen de ger allt mot Tillis.
Jag kom precis på mig själv med att kolla noga vilka lag som kommer kvala från Allsvenskan men insåg att jag egentligen inte behöver bry mig.

Känner att efter 2 träningsmatcher så är det dags att släppa forumets första säsongstips. Självklart ett hybris-betonat tips som har väldigt lite med verkligheten att göra och ingenting jag tänker stå för efter annandagen.
Here goes:

1. SAIK
2. Bollnäs
3. Villa Lidköping
4. VSK

Samma topp fyra som ifjol, men tror att Sandviken har något på gång i år. Bollnäs eller Villa som tvåa är tämligen ointressant, båda lagen går till semifinal. VSK gör en halvdan elitserie där man åker på många lustiga poängtapp på bortaplan och Bergwalls ålder och oförmåga att rädda bollar höger nere blir uppenbar för hela serien.

5. Vetlanda
6. Värnersborg
7. Edsbyn
8. Hammarby

Efter en lyckad swishkampanj lyckas Hammarbie ta sig till slutspel, Ekonomin gör att man inte kan ge tränare eller enskilda spelare skulden för att laget "underpresterar." Risken finns att ölpriset höjs i öltältet på Zinkensdamm vilket kommer göra många Söderkisar i gubbålder upprörda.
Puttes Vetlanda är säsongens överraskning men åker ändå ut i kvarten. Edsbyn lyckas ta fler poäng mot Hälsinge lag än dom förlorar men kommer långt efter Bollnäs i tabellen. Värnersborgs hybrisvärvningar leder till en fin sjätteplats men bara en seger i kvartsfinalen.

9. Broberg/Söderhamn
10. Sirius

Lars Fall tar Sirius till ingenmansland och vi tar fler poäng i serien än vi gjort dom två senaste åren tillsammans. I Broberg/Söderhamn längtar man så efter sin bandyhall att man glömmer bort hur man spelar bandy utomhus.

11. Tillberga
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

I Gripen överraskar Adam Rudell och står för sin målrikaste elitseriesäsong hittills, men ingen tar nån notis om det. Tellus vinner en halvlek av fyra mot Hammarby. Kalix vinner kvalet. Zoke stängs av från minst två matcher under säsongen och skriver två-tre förvirrade krönikor på bandypuls.

shout out till mig själv!

http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/bandypuls-utser-veckans-lag-lar-inte-springa-runt-i-gardarna-och-leta-bandytranare

Inget konstigt!
Hyfsat svårt att hålla på någon mellan SAIK och VSK. Det är ju fantastiskt roligt vem som än åker. Men lite roligare skulle det kanske ändå vara om SAIK missar semi för första gången sedan Sergey Lomanov inte hade ett jr efter namnet.
Tillberga har vunnit tre matcher sedan de släppte Shamsutov i julas. Var nog inte så smart drag det. Håll i nu Kalix!
Härligt Kalix!
Riktigt spännande kval. Kimmo svarade för en avgörande assist för Tellus!
Trodde Gripen och framför allt Tillberga skulle fixa kvalet rätt enkelt. Med lite tur är det två hallag mindre nästa säsong.
Gripen börjar faktiskt riskera att åka ur. TB har fortfarande en god chans att klara sig om de vinner hemma mot Kalix.
Nu ser det ut som att LBK går upp. Vinner de mot Nässjö borta är det klart. Tror det kan bli en målskillnadsaffär mellan Tillis och Kalix. Tillis möter väl förmodligen avsågade Nässjö i sista matchen medan Kalix spelar hemma mot (redan klara?) LBK. Spännande. Heja Sargvakten!
För Gripen finns följande tröst:
Tre gånger har 6 poäng räckt för att klara 2:a plats senast var säsongen 13/14 & 08/09 när Ljusdal respektive Katrineholm fixade 2 vinster, 2 oavgjorda & 2 förluster.
Och ett lag har fixat sig kvar med 3 förluster. Nässjö 96/97 (Gripen hade samma poäng men föll på att dom var 17mål sämre).
Med Reservationer för att jag inte kan hitta fler bandykvalserier till Elitserien om 4lag där 2går upp.
dubbel

dubbel

Det tål att upprepas!
Ja, det där finalparet hade man ju inte tippat. Kul iallafall! Första finalderbyt sedan 1963 tror jag.
Kul med derby! Funderar på att extraknäca som inbrottstjuv i Hälsingland nästa helg.
Tabellen som visar skillnad i poäng och skillnad i måldifferens i år jämfört med i fjol:

1. Sirius + 13 poäng (+ 38 i målskillnad)
2. Edsbyn + 10 p (+ 22 i målskillnad)
3. Gripen + 8 p (+ 39 i målskillnad)
4. Broberg + 6 p (+ 25 i målskillnad)
5. Tillberga + 6 (+ 11 i målskillnad).
6. Vänersborg + 3 poäng (+ 21 i målskillnad)
7. Villa + 2 poäng (+ 14 i målskillnad)
8. Bollnäs – 2 poäng (–2 i målskillnad)
9. Hammarby – 2 poäng (– 20 i målskillnad)
10. Sandviken – 3 poäng (+ 5 i målskillnad)
11. Vetlanda – 7 poäng (+ 3 i målskillnad)
12. Västerås – 8 poäng (– 35 i målskillnad)
13. Kalix – 13 poäng (–44 i målskillnad)

Utom tävlan: Tellus (som ersatte IFK Kungälv den här säsongen).
Grattis till en bra säsong, Gripen. Samtidigt lider man med Bollnäs som misslyckats så.
Kom att tänka på bajenmatchen på Zinken och blev bara genomglad.