← Västra Sidan-relaterat
Västra Sidans etablering i eliten
Foley
· 2007-09-18 08:50
· 7769 visningar
Nu när kontraktet i stort sett är klart så ville jag passa på och fråga om, och i så fall hur, vi vill utvecklas som supporterförening?
I en annan tråd diskuteras t ex om vi inte är tillräckligt tillgängliga. Motfrågan är ju om vi vill vara mer tillgängliga, med allt vad det för med sej (bråkstakar, i värsta fall medgångssupportrar osv.)? Om det är så att vi vill bli en större klack, ska vi då sätta upp en plan för att faktiskt möjliggöra det, eller ska vi vänta tills folk kommer till oss?
En annan fråga som disskuterats flitigt är tifo-grupp. Är det dags att sätta ihop en sådan redan nu till nästa säsong, eftersom det inte riktigt har blivit något av den nuvarande? Vill vi överhuvudtaget ha tifon på matcherna?
Många saker har diskuterats men behöver kanske sättas upp som bestämda mål ist för sporadiska inlägg på forumet för att faktiskt genomföras. Skulle vi t ex sätta som mål att till nästa säsong ha en stor OH-flagga och en tifogrupp som satte ihop ett tifo mot ESK så är jag ganska säker på att det skulle hända. Att säga i ett inlägg här i mitten på säsongen att man kan fixa ett tifo känns som att det rinner ut i sanden lättare..
Jag vet att det är ett hopplöst inlägg att svara på, men det skulle vara kul med en disskusion om visionerna inför nästa säsong. Västra Sidan är ju också i eliten nu.
När är det årsmöte? Om det är nu i vinter så borde ju det vara en perfekt tid för det? Jag kommer mer än gärna, var dock bortrest under det förra vad jag kommer ihåg...
Årsmöten brukar vi hålla mellan bandy- och fotbollssäsongen. Typ i mars alltså.
Är det på årsmötet man röstar fram årets Kjelledine?
#4 ·
Joint
· 2007-09-18 14:43
Klart vi ska öka oss i antalet, ser ingenting positivt i att ha en "stängd" supporterklubb? :o) Hur vi skall öka oss vet jag inte, men vi har väl blivit mer än dubbelt så många i år, så ska inte klaga. Även fast det var ganska tomt senast...
Självklart ska vi ha vissa Tifo-arrangemang nästa säsong. Jag och en polare är lätt på att starta en tifogrupp och vi har pratat mycket om det. Vi är väl ungefär tre intresserade hittils. Det som behövs är väl några till intresserade som kan hjälpa till inför stora tifon och ev. ekonmiska bidrag ifall inte Tifogruppen väljer att satsa helhjärtat på laget och skänka egna pengar. Vi ska väl prata mer och höra med Einar och tifo-ansvarige i styrelsen om vi t.ex får bidrag vad gäller en beställning från Tifo.se, som innebär konfettirullar, creperrullar, plast och allt vad det kan vara.
#5 ·
Lars
· 2007-09-18 17:04
Ja, vi röstar fram årets Kjelledine på årsmötet.
Att vi blir fler ska vi inte klaga på, vi har nästan 100 medlemmar fler i år än i fjol så det är inget problem.
#6 ·
Tifo
· 2007-09-18 18:35
Hur många medlemmar har vi nu?
#7 ·
Tobbe
· 2007-09-18 19:11
Styrelsen har i år:
-Ordnat bortaresor mot Åtvid, ESK och Sylvia med ekonomisk förlust
-Tryckt Kjelledine-tröjor
-Auktionerat ut 2003 års "kit" där pengarna går till ungdomsverksamheten
-Ordnat billigare bärs på Flurran samt O'Learys
-Sytt flaggor
-Skött ekonomin exemplariskt med en deklarationer samt kompletterande balansräkning på begäran av skattemyndigheten
-Ordnat försäljning på 6-7 hemmamatcher
-Ordnat ett tappert tåg igenom staden 100-årsmatchen til ära
Detta har vi rott i land på 6-7 personer, tänk då bara på vad man skulle kunna göra om vi var fler som "jobbade" med detta?
En tifo-grupp bör vi ha, men den ska skötas i egen regi, fritt från styrelsens redan ganska fulla schema. Se nu till att ordna fram den där gruppen. Mitt förslag är att gruppen skrapar fram en sammankallande person, som alla intresserade kan anmäla sig till och som jag/vi kan föra en diskussion med när det gäller ekonomiskt stöd från Västra.
Jag tycker precis som dig, Tobbe att en ev. tifogrupp ska drivas oberoende av Västra eller iaf dess styrelse, däremot tror jag att årsmötet är en bra tidpunkt för bildandet av en grupp.
#9 ·
Joint
· 2007-09-18 19:33
Jag kan ta på mig rollen som ansvarig för tifogruppen.
Bra med ekonomiska bidrag.
Just nu har jag väl 2-3 st som vill vara med i tifogruppen, men behövs några fler. Så, ni som vill vara med i tifogruppen kan ju dra iväg ett mail till mig; johannesolanders@gmail.com och anmäla ditt intresse och skriva nån rad. =)
Sedan kan vi ha ett enklare möte där vi kan planera något och kanske genomföra vår första tifo-korre.
Inför matchen mot Giffers siktar vi på att ha minst 5 st nya tvåpinnare/flaggor.
#10 ·
Emerik
· 2007-09-18 19:34
Inför matchen mot Giffers siktar vi på att ha minst 5 st nya tvåpinnare/flaggor.
Och den vi håller på med börjar arta sig riktigt bra!
Vi tackar och bockar Sirius kansli för utlåning av en Overhead :)
#11 ·
Lars
· 2007-09-19 06:42
Västra har idag 131 stycken medlemmar.
#12 ·
Foley
· 2007-09-19 06:47
200 innan premiären nästa år?
#13 ·
olle
· 2007-09-19 08:12
Apropå premiärmatcher... Till premiären mot Skiljebo 2002 åkte vi nästan hundra pers i två bussar. 70s vackra bilder får fungera som bevis http://www.geocities.com/iksirius08/bilder.html
Än idag har vi inte varit i närheten av sådana siffror på en bussresa till en vanlig bortamatch i serien och fortfarande oklar vilka alla dessa människor egentligen var... Men får hoppas på att rekordet kan slås redan i bortapremiären nästa år.
#14 ·
Emerik
· 2007-09-19 17:10
Tänkte bara visa hur långt jag och Joint har kommit med våra flaggor.
Idéer till motiv och feedback till våra projekt får ni gärna posta här eller i min bilddagbok.
http://emerik.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTk2ODIwNTY4JnQ9MTE5MDE1MjgwMSZjdXJyaW1nPTE=
Komunlejonet
http://emerik.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTk2ODIxMDY5JnQ9MTE5MDE1MjgwMSZjdXJyaW1nPTY=
Klubbmärket
http://emerik.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTk1Nzg5ODgyJnQ9MTE4OTg5MzYwMSZjdXJyaW1nPTg=
Blå stjärna
Tack för mig
Stiligt jobbat!
#16 ·
Joint
· 2007-09-19 20:43
Tackar. :)
Kom gärna med motivförslag, som Emerik sa, så kan vi nog göra de. Nåja, kanske dags för en "flaggtråd" eller nått liknande. :)
Och somsagt, ni som vill vara med i tifogruppen, maila!
Motivförslag:
Daniel Hoch och Gustav Segerström i halvprofil, Kina-stil. :D
#18 ·
Joint
· 2007-09-19 22:37
Okej :). Jo, Gurra är verkligen värd att hyllas.
#19 ·
70
· 2007-09-20 00:48
Han förtjänar att ikoniseras!
#20 ·
Joint
· 2007-09-20 07:41
Japp, han ska IKS-oniseras! ;)
Om inte min vanliga dator vore kaputt skulle jag kunna lägga upp några flaggdesigns som jag har undanstoppade...
#22 ·
Joint
· 2007-09-20 13:44
Carling: vi gjorde lejonet du skickade, fast lite omgjord. Blev nice! ;)
Gurra-flaggan gjord och klar efter begäran. ;) Den blev grymt snygg tycker vi, mfl. :)
Bild kommer snart.
EDIT: här kommer bilden! http://img509.imageshack.us/my.php?image=sl272311qt9.jpg
#23 ·
Emerik
· 2007-09-20 13:56
Carling: vi gjorde lejonet du skickade, fast lite omgjord. Blev nice! ;)
Gurra-flaggan gjord och klar efter begäran. ;) Den blev grymt snygg tycker vi, mfl. :)
Bild kommer snart.
EDIT: här kommer bilden! http://img509.imageshack.us/my.php?image=sl272311qt9.jpg
Jadu Joint, där gjorde vi ett bra arbete!
Synd bara att jag lyckades få med kaffeautomatsservice personerna (långt ord där).
Carling: Du får gärna lägga upp dem, vi har way to much sparetime ;)
#24 ·
70
· 2007-09-20 16:23
fan vad ni jobbar på! Härligt
#25 ·
RRR
· 2007-09-20 20:16
Grymt snygga och bra jobbat!
Ska försöka få tid att sy en ny flagga i helgen (men det blir nog inte förrän nästa helg), jag har ju en jäkla massa tyg hemma....
#26 ·
Joint
· 2007-09-20 20:18
Tackar. Låter bra det RRR! ;)
Ett lättare flaggtifo mot GIF kanske? :)
#27 ·
70
· 2007-09-20 22:17
Jag skulle vilja se en sån där vad heter det? Mural? Alltså en väggmålning med Gurra i samma stil som det berömda Che-porträttet nånstans i stan. Stor som fan, en hel gavel. Det vore nåt att satsa på för kommunen nu när musikens hus är klart...
Inte i che-stil kanske.
#29 ·
Tobbe
· 2007-09-21 11:05
Schysst Gurra-flagga!
Che-stil vore kungligt, Gurra passar säkert sjukt bra i basker.
#30 ·
Emerik
· 2007-09-21 14:03
Ny dag, ny flagga!
http://img522.imageshack.us/my.php?image=sl272313uk2.jpg
Men nu behöver vi verkligen insiration, vi skulle behöva 3-4 motiv, skicka gärna idéer här!
vårt mål är ca.10 - 11 flaggor, men nu börjar vi (jag & Joint) få lite tomt i kassan och på idéer!
Skulle det vara möjligt att försöka ha en insamlingsbössa eller dylikt på gifmatchen?
Kanske en insamlingsbössa med lappen TIFO på som får stå vid kiosken? Vad tycker ni om det förslaget?
#31 ·
Tobbe
· 2007-09-21 14:22
Jag är mållös. Den e skitsnygg. Kan väl hända att ni kan få lite bidrag från Västras kassa. Vad har ni haft för omkostnader? Maila till vastrasidan(a)yahoo.se
När det gäller bössan så är väl det nåt för tifogruppen?
#32 ·
Joint
· 2007-09-21 15:35
Tack för credsen! Känns betydligt mer inspirerande att fortsätta då. :)
Det vi använt oss av (d.v.s kostnaderna;) ) är tejp, färg, tyg, OH-papper och rör.
Vi får höra i klubben om det är okej att placera ut en bössa för tifo-doneringar. Pengarna skulle gå till att tillverka nya flaggor och till tifon i form av konfetti/creperrullar m.m.
helt jävla underbart killar! herregud
#34 ·
Emerik
· 2007-09-21 19:04
helt jävla underbart killar! herregud
Vi tackar och bockar!
Jag och Joint kommer däremot inte måla några flaggor över helgen, utan då ska vi sy fast rör på och göra klart dem :)
Men på mådag så börjar målningen igen, vi har dock endast 1 motiv kvar, som sagt så uppskattas ALLA idéer, hur sjuka och galna de än verkar!
#35 ·
Tifo
· 2007-09-21 19:26
Det är så jäkla snyggt jobbat! Hatten av!
>>Emerik
Vad sägs om den Japanska örlogsflaggan, du vet den där det strålar ut symetriska strålar från solen i mitten? Stilren och snygg. Svart sol på blå bakgrund. Bara ett förslag.
#37 ·
70
· 2007-09-21 21:19
>>Emerik
Vad sägs om den Japanska örlogsflaggan, du vet den där det strålar ut symetriska strålar från solen i mitten? Stilren och snygg. Svart sol på blå bakgrund. Bara ett förslag.
Den har vi ju redan. Eller förvann den i malmö? eller hur var det nu igen?
#38 ·
Emerik
· 2007-09-21 21:26
[quote1190409480=dissteffe]
>>Emerik
Den har vi ju redan. Eller förvann den i malmö? eller hur var det nu igen?
[/quote1190409954]
Jag har också för mig att den redan är gjord, kan någon bekräfta ifall den finns?
#39 ·
oskar
· 2007-09-22 00:04
alltså det fanns en flagga som var typ så, men den liknade mer Sisters of mercys variant, solen var liksom uppe i hörnet. Jag tror faktiskt vi lyckades tappa bort den den i Malmö.
#40 ·
Hoff
· 2007-09-22 10:58
Hårdrocksflaggan var sjukt grym. Nu saknas bara den där med Gurra i klassisk che-stil sen kommer jag göra en siriustatuering.
Va fan! Har ni tappat bort min o flempas flagga?! Den har nästan mer historik än klubben.
Oskar>> Nu är du skyldig mig och John en hel del bira.
#42 ·
John
· 2007-09-22 13:34
Den kan inte vara i Malmö (Bunkeflo borta?) eftersom den var med i paraden mot ESK hemma.
http://picasaweb.google.se/ik.sirius/IKSiriusAEnkPingsSK3312/photo#5100408776524664946
Puh! blev lite orolig där ett tag, hade ju tänkt bli begravd insvept i den.
#43 ·
oskar
· 2007-09-22 16:30
Jasså är jag personligen ansvarig för alla Västras textilier nu?? Tur för mig att den har den återfunnits då.. ;)
Jag minns bara att vi saknade den på morgonen efter bunkeflomatchen. Brukarn, red ut mysteriet tack.
#44 ·
RRR
· 2007-09-22 20:03
Otroligt imponerad av grabbarnas nya flaggor. Nästan stum.
En bild på Kapten Blåsvart kanske?
Den nya loggan?
#45 ·
Joint
· 2007-09-23 00:51
Tack RRR, det värmer. :)
Utveckla dina idéer lite. Kapten Blåsvart? Syftar du på Ubbe då kanske?
Den nya loggan?! Berätta mer. :)
#46 ·
RRR
· 2007-09-23 19:20
m, Sutra och JS kanske har har kvar en bild av kapten Blåsvart, serietidningshjälten som ibland förekom på den gamla "skåpet" sidan
Nya loggan menar jag nya klubbmärket förståss.
Ubbe kan väl i och för sig också få en flagga!
#47 ·
Joint
· 2007-09-24 02:30
Antog att du menade klubbmärket och den är redan gjord. ;)
"Där skåpet skall stå" är ju tyvärr nere. Hojjta till om någon hittar fram bilden på den blåsvarta kaptenen. :)
Jag kan maila dig kapten blåsvart-bilder, Joint. Jag har dem på en dator här hemma.
#49 ·
Joint
· 2007-09-25 00:37
Ännu en ny flagga! :)
http://img215.imageshack.us/my.php?image=1004287hf7.jpg
Den var fan riktigt skön. Man måste älska superhjälte-temat.
#51 ·
Emerik
· 2007-09-26 18:30
Jag och "Joint" har idag börjat arbeta på en banderoll med storleken 2.6 x 1.1 m.
Motivet kommer vara en siluett över uppsala, i bild bla. domkyrkan och slottet och kommer ha texten "Östra Aros" över sig.
Så här långt har vi hunnit: http://img408.imageshack.us/my.php?image=sl272445bp6.jpg .
Som ni ser kommer den vara långt ifrån lika snygg,stor och orginell som Grande e Pesante banderollen.
Jag och Jont har även klippt konfetti (ca 100 vita A4) och undrar om vi ska ta med det till matchen mot giffarna.
Det var allt för nu.
Blir grymt kul att se alla nya flaggor mot Giffarna. Sjukt bra jobbat! Och ta gärna med konfettin.
Vad bra ni är!
#54 ·
Joint
· 2007-09-27 15:25
Yeah! :)
Vi kommer nog placera ut en del av flaggorna så det bara är att hålla upp under introt och gärna under matchen också.
Vi tar med en halvfull påse med konfetti. Ni andra kan gärna också få riva/klippa lite, om ni känner för det.
#55 ·
RRR
· 2007-09-28 13:21
Jag är imponerad att allt slit med flaggor, hedersomnämnande!
Kommer på söndag, då blir det drag på Västra!
#56 ·
Joint
· 2007-09-28 15:13
Härligt. Väntar mig många "Sirius-hej"! ;-)
#57 ·
RRR
· 2007-09-28 16:13
Jag börjar käka FisHermans redan nu. ;-)