Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius-GIF Sundsvall

OK, 5 matcher kvar och nu gäller det att avsluta serien snyggt. Först ut giffarna från Sundsvall med Fredrik Sundfors.
Antou är avstängd och forwardsproblematiken kvarstår. Förhoppningsvis så får Olle ett ryck och tränar hela veckan, i annat fall kanske det är dags att ge Palmqvist chansen på topp bredvid Hochen. Det finns ju inte så mycket annat att göra då Mani inte är en forward och Christos verkar ha försvunnit ut i den stora glömskan.
Kanske också läge att ge Sundfors en liten hyllning?
Sundfors ska ha en hyllning. Hur uppmärksammar vi detta?
En liten banderoll?
Han kan få vara den Sundsvallsspelare som får deltaga mest i spelet.
Räcker det inte med jubel vid presentationen samt lite Fredirk Sundfors, klapp klapp klapp under presentationen av resten av deras spelare?
Värva tillbaka Sundfors, IKS behöver en målvakt.
Jag vill verkligen se att Palmen och Kim får spela betydligt mer de sista matcherna. Det är ett ypperligt tillfälle för dessa siriusfostrade att äntligen få lite speltid och en ärlig chans att utmana startelvan. Dessutom kommer de vara guld värda den dagen de blommar ut. Och i ärlighetens namn så har de inte givits så många chanser i A-laget för dem. Delvis beror det väl på tränarbyten och nya lag i höger- och vänstervarv, men tränarna har tagit för lite ansvar för de egna talangerna tycker jag.
Givetvis förespråkas även gladfotboll resten av matcherna..
Angående Sunkan så kan man ju försöka med:

(mel: saltkråkan)

Nu ska vi sjunga något som vi vill tala om
Vi såg en stjärna nyss och det va Sunkan som kom.

Sunkan e på Studan
Sunkan e på Studan
Å han e blåsvart och ränderna går aldrig ur.

Men det kanske är lite överarbetat om han får en sång..
Om jag ska vara ärlig tror jag att en ny målis är på g till nästa säsong.
Visst gjorde Jon en jättetavla vid 0-2 målet, men jag har fullt förtroende för honom och givetvis ska han stå i mål på söndag.
På högerbacken vill jag se Luggen som är bättre defensivt än Linus och dessutom målfarlig.
På mitten tycker jag att Fredrik och Musse ska ta kanterna och längst fram så är det som sagt kanske dags att ge Palmqvist chansen bredvid Hochen.

Jag vill alltså se följande elva:
Jon - Luggen, Hjalmar, Gurra, Tighe - Musse, Gallo, Ante, Fredrik - Palmqvist, Hochen

På bänken kan vi då ha Garcia, Linus, Daouda, Mani och Olle eller Kim.

Om nu bara Peking vinner ikväll så blir denna match enormt viktig...

Hur bra är Palmqvist på topp? De gånger jag sett honom vara bra har han spelat på kanten. Men ska jag vara ärlig så var det väl ett bra tag sedan jag såg honom bra överhuvudtaget, kanske kan ett positionsbyte få några knutar att lossna? Och det finns inte mycket att välja på där framme heller.

Annars tycker jag att om vi nu ska ge ynglingarna chansen så borde Kim stå först i kön. Han har tagit för sig betydligt bättre än Palmqvist de gånger han har fått spela.
Om Palmqvist skulle få chansen från start på söndag så är det väl just för att det inte finns så mycket annat att välja på. Helst skulle jag ju vilja se en taggad och bra tränad Olle på topp, men tyvärr så skulle det inte förvåna mig om Mille väljer att fortsätta med Mani bredvid Hochen.
Jag håller med om att Kim borde få chansen, men tyvärr för hans del så är ju konkurrensen på mitten betydligt tuffare än i anfallet.
Var det förresten inte så att den vårsäsong 2005 när Mani var i Boden, så använde Mille honom ganska konsekvent som forward.
Den plats som förmodligen skulle passa Palmqvist bäst är den som släpande forward. Där är det ju trots allt ganska tuff konkurrens i Sirius just nu.

Kan inte Olle spela tycker jag det är dags för 4-2-3-1 igen

Jon
Luggen, Hjalmar, Gurra, Tighe
Daouda - Gallo
Musse - Ante - Mani
Hochen
Patronerna kommer med tre (!) bussar alá 3 * 56, organiserat från Sundsvall. GIF-08 kommer också med en buss, tror jag. Lite Uppsalabor lär ju dyka upp också. Gäller alltså att alla på stå tar sitt ansvar och skriker för fulla halsar!
Giffarna har verkligen satsat på denna resa..
Imponerande! Då får vi hoppas att det är bättre drag än mot Falkenberg, annars får vi skämmas.
Precis!
Lite kul att Giffarna marknadsför resan som en "bortamatch ett stenkast från Sundsvall". De kastar långt däruppe i norr.
Hej Sirius-supportrar.

Ser att ni uppmärksammat att det kommer en hel del giffers på besök på Söndag.

Vad tror ni om publiksiffran? Ni har ju haft jättefina publiksiffror hela säsongen, förutom mot Falkenberg. Har marginalpubliken givit upp tanken på allsvenskan eller har man börjat fokusera på bandystarten månne?

Vet inte så mycket om er supporterklubb men jag antar att den växt en hel del under säsongen, inte minst då ni verkligen etablerat er i SE. Någonting man kanske inte trodde innan. Jo, en sak till. Har för mig att någon eller några av er inför säsongen bedrev en övertalningskampanj mot ett potentiellt nyförvärv som valde mellan er och någon annan SE-klubb (Degerfors?). Hur gick det med det. Kom han till er och isf hur har det gått för honom?

Guuud vad jag frågar. Sorry.

Hur som helst hoppas jag givetvis på en bortaseger på Söndag, även fast ett oavgjort resultat ligger nära till hands. Ni visade ju tydligt redan i Sundsvall i somras att ni är ett bra lag.
Jag läste att Legue neggade i UNT och tippade publikfiasko. Jag tror inte att det blir färre än de 2400 som kom mot Falkenberg, det ser ut att bli bra väder, det är attraktivt motstånd, och Sirius har fortfarande en viss toppkänning. Tippar på knappt 3000. Visst har marginalpubliken försvunnit, men det är kanske inte så konstigt.

Spelaren vi slogs med ESK om var amerikanen Chad Dombrowski. Det visade sig dock att han inte riktigt höll måttet, så varken ESK eller Sirius ville ha honom.

Jag hoppas självklart på hemmaseger, men frånsett det håller jag alla tummar för Giffarna i toppstriden!
Aha, tackar för ett snabbt svar.
Jag fattade det som att Chad blivit erbjuden kontrakt efter provspel men tvekade. Så var det alltså inte.

Från det ena till det andra. Efter lite grävande i min förtvinade hjärna slog det mig att jag som liten spelade bandy med en klubba som det stod "Sirius" på. Var det ett märke, eller helt enkelt en merchandisepryl? Kanske fel fora för denna typen av frågor...

Vänligt av dig att hålla lite extra på oss utöver våra bataljer. Får väl säga detsamma. Framförallt då ni redan är ett av de absolut bästa lagen i SE. Av de lag vi mött hemma är Sirius-matchen klart i topp tre när det gäller svåra motståndare.
Missar tyvärr sundsvallmatchen på söndag pg av utlandsvisteler. Men svårt att inte dra sig till minnes säsongen -99 när sirius-sundsvall slutade 4-4. Trevlig match men efter det gick vi ganska skilda vägar...

Vill självklart ha vinst på söndag men tycker som brukarna att sundsvall gärna får gå upp. Finns dessutom en del trevlig sundsvallssupporters i stockholm.
Bandyklubban Sirius är ett märke, med viss touch av ett känt bandylag....
Ahh, den där matchen då Sirius vände underläge och det var en massa folk på Studan. :D
Jag tror det bådar för rätt mycket folk ändå. Fattar inte vad Legue snackar om. Jag tror på 4k på söndag!
Se till så att även vi blir många på söndag. Uppmana alla era vänner och kamrater att komma så att vi får en härlig läktarfight med de tillresta Medelpadingarna
Upp med snacket! Förut under vår storhetstid" var ju det 10+ sidor om matcherna. :)
Vem ska vi matcha på topp? Jag vill se Hochen såklart men vill också se mer av Jallow! Och hur f*n är det med Stoffe? Jätte länge sedan jag hörde/såg något om han. Hoppas Mille insett att Mani inte kommer till så bra på topp. =)
antou är ju avstängd efter en rätt klumpig och billig varning senast. tyvärr. han hade nog haft goda chanser till startplats annars. nu är det mer öppet. mani tillsammans med hoch? eller ante som släpande? christos är hel nu, för övrigt. liksom de flesta. kim borde kunna gå in i truppen igen nu.
Hur är det med Daouda är han avstängd?
Nej, Daouda var avstängd mot Falken, nu är han tillbaka. Antou är det däremot.

Fin inför-artikel:
http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=195075
Vi kommer att placera ut två TIFO-hinkar där ni är varmt välkomna att skänka några riksdaler i . =)
Hinkarna kommer antagligen placeras ut vid vår korvmojj och/eller vid entrén.
Om man kollar på de 5 matcher som är kvar är det faktiskt ingen omöjlighet att det blir förlust i allihop, även om det finns poängchans mot Jönköping och/eller Örgryte. Tror tyvärr det snarare är troligt än möjligt att ESK slutar före oss i tabellen. Fast jag är ju knappast killen som springer runt med en "13 rätt"-tröja å andra sidan... Hoppas jag har fel. Igen.
Har varit helt distanserad från fotbollen hela veckan och har ingen aning om hur det har sett ut på träningar i veckan. Om inget mirakel har skett på sistone lär ju Olle inte vara aktuell, så då har vi ju alternativet Mani-Hochen, vilket inte känns så kul, eller 4-4-1-1 alternativt 4-2-3-1. Jag är faktiskt skeptisk till att köra med Fredrik trots att Giffarna har en sjukt offensiv kant med Kali Ongala och Lustig. Jag ser då hellre att Daouda finns bredvid Gallo och får ett litet extra bevakningsuppdrag där och att Mani tillåts utnyttja de luckor som blir där bakom. Senaste matcherna har Sirius trots allt varit hyfsat okej bakåt, dock har omställningarna varit sisådär. Därför vore det en lycka att få se Gallo i form och djupledsspel från framför allt Mani och Ante.

jag tror också att Giffarnas anfallspar Neemelo och Patriksson passar våra mittbackar ganska bra. Hjalmar är som bäst mot relativt träiga targetspelare som Neemelo och Gurra borde kunna plocka Patriksson om han kommit över plattmatchen i Skåne.

Tufft blir det och jag tycker oddsen är felsatta. Giffarna ska vara klara favoriter. Skrällchansen känns ändå helt klart hyfsad med tanke på att vi har en av seriens vassaste centrallinjer.
OK nita Giffarna nu! 5 min till avspark. Jag är peppad.
Sådär ja! Fan vilken skön seger!!!
Härligt blåsvart!

Mycket bra! Synd att jag missade den här matchen. Kul att Palmqvist fick näta.

Om man kollar på de 5 matcher som är kvar är det faktiskt ingen omöjlighet att det blir förlust i allihop, även om det finns poängchans mot Jönköping och/eller Örgryte. Tror tyvärr det snarare är troligt än möjligt att ESK slutar före oss i tabellen. Fast jag är ju knappast killen som springer runt med en "13 rätt"-tröja å andra sidan... Hoppas jag har fel. Igen.

Eh... Nån som är sugen på att jag ska sätta ihop ett tipssystem? Hallå? Någon? Jaså, inte det.
Så jäkla skön seger idag! Sirius gör en ruggigt bra andra halvlek och segern är i princip aldrig hotad.
Måste säga att jag är rysligt imponerad av Sirius 2:a halvlek idag. Större delar av den spelade man ut GIF efter noter och segern hade kunnat bli mycket större om inte Sundfors hade gjort ett par såna där räddningar som man älskade honom för när han spelade i blåsvart. Starkt jobbat alla!
Underbart spelat av sirius!
Sjukt skön seger!

Vill bara tillägga att Tifobössan samlade in 94 kr och 6 cent (??) vilket jag tycker är en helt OK början, även fasst tifo gruppen fortfarande ligger back 398 kr...
Men ett tack till de vänliga själarna som donerade 20-lappar!
Helt sjukt bra! Hjalle har vekligen hittat formen och hela laget spelade helt sjukt bra. Vi förde spelet och var helt överlägsna i andra, Fredrik Sundfors räddade de kvar i matchen. Vi överröstade Giffarna bra också, de gjorde inte mycket väsen i andra. :)

Ja, underbart helt enkelt! Lite tråkigt bara med de ungarna i första halvleken (Uppsala United..) som bjöd på en spottloska på vår banderoll och kastade bort en av vår tvåpinnare så att rören åkte ner och snodde vår konfettipåse (?).

Jaja, vad gör de, helt underbart iaf! Nu har vi visat, än en gång, att vi står upp bra mot topplagen av SE.

Bra rytet idag också, Heja Sirius!
Bra spelat sirius! Men det var ingen av våra killar spottloskade på eran banderoll, det är några till killar som står där uppe (som inte tillhör oss) som spottloskade.
Och det där med tvåpinnarna kan inte heller vart nån av oss, för vi använde ingen av era flaggor. Tråkigt att ni blandar ihop oss med några andra.
Ok, ber om ursäkt för anklagelsen då.
En sån fin seger. Tror aldrig jag sett Sirius spela så smart och bra på bra länge. Imponerande andra halvlek, bara den var väl värd årskortet, snacka om underhållning! Robert Wells mfl släng er i väggen.
5+ till alla!

Sundfors var för övrigt grym.
Inte ofta jag tycker synd om motståndarsupportrar men när Patronerna suttit i bilköer på E4 efter bilkrascher uppe i Mehedeby och kommer 40 min sent till matchen för att se Sirius vända matchen helt i andra halvlek då kan jag inte mer än lida med dem. Vilken jäkla hemresa.
Underbart, Sirius!

Lustigt att UNT inför match efter match har skrivit ungefär att "om inte Sirius vinner nu är allsvenskan körd". Efter Bois konstaterade de att allsvenskan är körd. Nu vann vi matchen efter och hoppsan Kerstin, nu lever hoppet igen, enligt UNT.
Underbart, nu sover vi.
Dröm sött alla Siriussupportrar och glädjs åt att vi har seriens roligaste lag!
Lite att läsa:
http://uppsala.expressen.se/Uppsala/1.861554/utskallningen-som-vackte-sirius
http://www.st.nu/sport/index.php?action=visa_artikel&id=674218
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=658262,00.html
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/superettan/fakta/article900365.ab
Andra halvleken var nog det bästa jag sett av Sirius, någonsin. Giffarna fick ju inte låna bollen, helt makalöst! Finns många att berömma, självklart Ante, men roligast var att Kim verkligen tog chansen.

Tyckte också synd om Patronerna, vilken bottendag för dem. Hatten av annars, starkt att komma så många, och tifot var fint värre. Fast de dog litegrann under andra halvlek.

Synd bara på Gallos varning. Fick han den för halsbandet? Jäkligt löjlig regel isåfall, det räcker väl om domaren bara säger till om det.
Jag stod intill ett gäng GIF 08or på västra under matchen. Roligt att höra hur de svängde i kaxighet från de första 20 min till mitten av andra halvlek då de undrade om lagen bytt tröjor. Men de var mäkta imponerade av Ante och att Sirius försvar kunde bli så mycket bättre under matchens gång.
5+
Hjalle
Gurra
Ante

4+
Gallo
Tighe
Kim
Palmqvist (nätar man när man blir inbytt i 92:a så måste man få minst 4+)
Fredrik
Jon (chanslös på 0-1 målet)

3+
Daouda
Hochen
Mani

2+
Luggen
Musse
man kan väl undra varför lustig är så omsusad. bortalagets största säkerhetsrisk matchen igenom. våran man på samma position kopierade bedriften, åtminstone i första halvlek.

annars: vilken andra halvlek! sjukt bra!
Nån presenterade teorin att Gallo blev varnad för att han inte hörsammade uppmaningen att ta av sig grannlåten.

...fortfarande en larvig varning.
Gallo blev varnad för att han tjafsade med domaren om att ta av sig halsbandet tror jag. Varningen var för snack, inte för halsband.

Annars måste det återigen sägas. Andra halvlek var riktigt jäkla bra. 13-4 i avslut till Sirius. Framför allt imponerades jag av det snabba passningsspelet och inte minst spelvändningarna. När det klaffar för Sirius är det både effektivt och väldigt underhållande. Ante höjs med rätta till skyarna efter ytterligare en kanonmatch, men vändningen kom faktiskt i princip i samband med att Kim kom in. Helt plötsligt blev det en annan offensiv dynamik på den kanten och helt plötsligt fick vi ett riktigt kantspel också.

I övrigt tycker jag att Gurra och Hjalmar äntligen har lärt sig att spela tillsammans på denna nivå. Det beror naturligtvi också på att mittbacksparet kunnat hållas intakt för det mesta nu på slutet. Hjalmar hade ett gäng fantastiska stötbrytningar och även om han fick oväntat bra motstånd i luften ser han till att aldrig gå bort sig i de duellerna. Gurra är den följsamme och tillsammans var de riktigt bra igår. Tighe gjorde också en av sina många riktigt bra matcher. Han har en väääldigt hög lägsta nivå och han blir mer och mer ett hot offensivt också. Sedan har en riktig tavla per match, men det är ju lite jämfört med konkurrensen. Luggen hade väl ingen kanondag på jobbet och kom hysteriskt fel i defensiven i stort sett matchen igenom, men eftersom Sundsvall inte hade någon offensiv i andra gjorde det inte så mycket. Offensivt tycker jag Luggen är riktigt bra, med en mycket bra högerdoja och ett utmärkt spelsinne. Men han är ju back trots allt.

Jon räddar det han ska, men det är inte acceptabelt att ha en målis som är så kalkon med fötterna. Det är faktiskt i princip målchans varje gång det kommer en bakåtpassning eller varje gång vi får inspark. Jag tror att om Jon vill vara förstamålis nästa år blir det en vinter på drivingrangen med bara tillslagsövningar.

Ante spelar i sin egen division. Man kan stoppa honom genom att sätta två eller tre pers på honom varav åtminstone en tar djup, men det lämnar ju en del övriga ytor. Gallo verkar fortfarande hämmad av sin skada, men hans touch var riktigt bra igår. Dock är det ju inte begåvat att snacka bort sig från matchen i just Norrköping. Fredrik gör vad han ska. Hans löpning ligger dessutom bakom kvitteringsmålet och han vinner en hel del boll, men det blir ändå nettoförlust då han slår bort oacceptabelt mycket. Men hans pump är viktig, särskilt då Daouda sitter på bänken. Daouda som gjorde ett bra inhopp. Han har verkligen visat att han hade en nivå till i sig under hösten. Kul!

Hochen var faktiskt rätt blek med Hoch-mått mätt igår. Har en del fantastiska smågrejor som vanligt men var rätt ineffektiv. Mani löper fantastiskt mycket och verkar ha fått tillbaka glädjen i spelet. Och då är han riktigt bra. Borde gjort minst ett mål faktiskt. Palmqvists strut är högklassig kyla. I övrigt gick han direkt in och vann ett par dueller på mitten och visade att han hör hemma på denna nivå. Kul!

Som helhet riktigt bra underhållning på Studenternas. Jag lider verkligen med Patronerna som fastnade i Mehedeby (och naturligtvis med de trafikförolyckade) och missade sitt lags 20 minuter av fame. Sundsvall fixar naturligtvis detta ändå, men Ljungskile har ett värre schema och Kristoffersson gick sönder igen...
Så dålig är väl inte Jon på fötterna? Tycker jag iallafall efter att ha sett Lee Baxter!

Ante får ta och skärpa till sig och sänka nivån i de återstående matcherna. För annars undrar jag hur vi ska kunna behålla karln.
Har inte Ante ett kontrakt som räcker ett tag??

Hjalmars "problem" i luften var nog en taktisk finess från GIF. Dom såg alltid till att ha massor med folk kring Hjalmar när det vankades luftduell. Det är väl knappt någon i serien som har någon större chans i luftrummet mot Hjalmar "man mot man" men när vår hjälte även skall hoppa över ett antal fiender så blir det en oviss duell.

Jag tycker att Hjalmar har fått en del orättvis kritik. Nog har han lyft sin nivå ett snäpp men att han inte längre är Outstanding beror väl på att motståndarna i allmänhet är flera snäpp vassare.

Fallet Olsson: Olsson är oerhörd i defensiven med sin arbetskapacitet. Visst slår han bort en massa boll i offensiven men det beror ju på att han genom sitt ständiga kubbande ofta är spelbar.

Vad var det som Lasse Svensson mumlade om på Flurran?
Han har kontrakt för ett år till, så vi får säkert ett välbehövligt tillskott till kassan om han sticker. Men det ska till många miljoner för att jag ska tycka att det är en bra affär.
Enligt den för övrigt eminenta matchrapporten på officiella, så ska Sirius och Ante snacka framtid i veckan.

Värt att läsa från Sundsvalls Svenska Fans sida:
http://www.svenskafans.com/fotboll/gif/artikel.asp?id=195075