Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Matchtröjan
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Joint
Tue Feb 17 2009, 07:56

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag tycker att vi supportrar skall ha en viss talan i den här typen av frågor. Matchtröjan. Ja, många av supportrarna väljer även att bära matchtröjan och då skall den ju självklart vara snyggt utformat utifrån våra perspektiv också. Självklart kan vi inte få reklamfria tröjor alá topplagen. Jag tycker heller inte att vi har någon talan om den frågan. Däremot tycker jag att vi ska få tillbaka vår vackra klassiska stjärna bakom klubbmärket. Det var lite av en skymf att ta bort den från första början, tycker jag. Sedan skulle jag önska en förflyttning av klubbmärkets position. Ett emblem skall sitta vid vänsterbröstet tycker jag, inte mellan brösten som det har varit de senaste tre åren. Däremot är jag mycket positivt inställt till det ”nya” klubbmärket med stjärnan integrerad i skölden, men tycker inte det är tillräckligt - jag vill ha den bakom klubbmärket också!

En annan sak jag skulle önska en förändring på är att få ränder på ryggen. Det vore så mycket snyggare. Just nu är vi ju helblåa på ryggen - varför? Trodde det var något disciplinärt skäl då vi tog bort ränderna på ryggen, alltså att man var tvungen att ha en nummerbox eller något, men det behöver man ju inte. Se på Djurgården, till exempel. Så, helrandigt även på ryggen vore läckert tycker jag.

Så: stjärnan bakom klubbmärket och ränder på ryggen.

Bara några tankar från mig såhär innan tröjorna trycks. Kom gärna med egna åsikter i frågan.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Feb 17 2009, 07:58
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag tycker att klubben får göra precis som dom vill. Tycker inte att vi har något med det där att göra.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Feb 17 2009, 07:59

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Hepp.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Lemon
Tue Feb 17 2009, 08:04

Registrerad medlem #312
Registrerad: Wed Apr 16 2008, 13:42
inlägg: 813
Tycka kan vi ju alltid. Ränder på ryggen tycker jag om.

Vad dåligt allt är!
Tillbaka till toppen
POGA STHLM
Tue Feb 17 2009, 08:34

Registrerad medlem #359
Registrerad: Mon Feb 16 2009, 14:39
inlägg: 86
Jag tycker också det gamla klubbemblemet var betydligt finare. Men det kunde väl inte behållas pga bestämmelser?
Något som jag anser vara av större vikt är att replica-tröjorna verkligen är replicor, alltså en kopia av tröjan som spelarna bär och det innefattar inte bara de rätta färgerna, utan även tygmaterial sömmar osv. Ni förstår kanske varför jag inte införskaffat en tröja, även om jag så gärna skulle vilja.
Paketeringen av produkten IKS kan göras "snyggare" och mer säljande. Får replican en autentisk känsla, är ett steg taget.
Att bara ha en huvudsponsor som pryder matchtröjan är en utopi, inte bara för oss utan svenska klubbar oavsett serie. Några Allsvenska klubbar är på god väg dock.


Blått öga, svarta tankar.

Tillbaka till toppen
John
Tue Feb 17 2009, 08:39

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Jag tycker att färgerna har gått mot ljusblå/mörkblå istället för klart svart/blå senaste åren. Fortsätter det så ser vi ut som Djurgården inom ett par år. Viktigt med rätt färgton för egen identitet.

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 17 2009, 08:49

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Det handlar rätt mycket om vad tröjtillverkarna kan tillhandahålla också. Vi är för små för att diktera "egna upplagor" utanför vad för designmallar de kör med.

Annars är min absoluta åsikt att fans, oorganiserade eller organiserade inte ska ha något som helst med det som rör klubbens praktikaliteter att göra. För det ändamålet bör den som är engagerad skaffa medlemskap i föreningen.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 17 2009, 08:52
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag säger som Lemon, tycka kan man ju alltid göra. Sen får klubben lyssna om den vill.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 17 2009, 09:11

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Tycka - absolut! Det ska man alltid göra. Men det är viss skillnad mellan att tycka och att ha en talan.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Feb 17 2009, 09:29

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Då vänder jag på steken. Varför ska vi supportrar inte få ha en viss talan om en sådan här grej? Tycka kan jag göra om allt annat, även om detta.

Jag fick papper om förnyat medlemskap i Sirius här om dagen. Men, vad hjälper det att vara medlem i det här fallet? Är det en årsmötesfråga - "utformning av matchtröjor". Ja, varför inte...

Jag vill i alla fall inte vara med om något mardrömsscenario alá Gefle. Förändringar av matchtröjan tycker jag ske först efter en dialog med supportrarna. Supportrar utgör ju klubben...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Feb 17 2009, 09:56
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Ränder på ryggen!


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 17 2009, 10:03

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Det vill inte jag heller. Men hur ska supportrarna ha en talan? Supportrar tycker inte samma sak. En klubb kan också ha ett gäng olika supporterklubbar. Jag kanske är föreningsfundamentalist i överkant, men det finns ju redan en förening med styrelse och årsmöte som beslutar även i den typen av saker, antingen direkt eller via delegation. Det är definitivt på gott och ont, men vad jag menar är att det är den strukturen som bestämmer om IK Sirius och dess olika föreningar. Västra sidan bestämmer om Västra sidan och självklart kan vi (Västra sidan) bestämma oss för att rikta önskemål till Sirius om vi vill. Sedan bestämmer vi (IK Sirius Fotboll) oss för vad vi vill göra med den informationen.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Markus
Tue Feb 17 2009, 10:04

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Håller med Joint:

"Däremot tycker jag att vi ska få tillbaka vår vackra klassiska stjärna bakom klubbmärket. Det var lite av en skymf att ta bort den från första början, tycker jag"

Klubbmärke, färger etc. är en stor del av klubbens identitet. Att ändra det utan goda skäl tycker jag är historielöst.

Sedan önskar jag snyggare och tydligare siffror på ryggen, på såväl fotbollen som bandyn. Ser lite taffligt och amatörmässigt ut just nu.

Det var klagosången för i dag )

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Feb 17 2009, 10:11

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Nu ställer jag en intressant fråga här. Vilka är emot ränder på ryggen och stjärna?

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Feb 17 2009, 10:14
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Meningen " Det handlar rätt mycket om vad tröjtillverkarna kan tillhandahålla också" gör mig aningen nervös. Jag glömmer aldrig säsongen -95 när jag strax innan seriestarten såg den nya matchtröjan i Siriusnytt. Den klassiskt blåsvartrandiga hade bytts ut mot en tröja med viserligen de rätta färgerna, men de var utkastade som på måfå i något obegripligt mönster. Den chocken vill jag inte uppleva på nytt.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 17 2009, 10:26

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Jo, jag minns exempelvis inför något år då Sirius ville ha en annan bredd på ränderna. Det var en enorm skillnad i kostnad för att få det. Som vanligt är det ju såklart så att allt är en kostnadsfråga till slut.

Jag gillar personligen ränder på ryggen som princip. Vad jag vet så finns inget förbud mot det uttryckligen längre, men att reglerna kräver att siffran ska vara tydligt urskiljbar. Det går ju att lösa. Men det absolut största problemet med matchtröjorna tycker jag är all reklam som måste få plats, men det går ju tyvärr inte att komma runt.

Stjärna bakom klubbmärket spelar faktiskt ingen större roll tycker jag, däremot måste klubbmärket vara påsytt för att jag ska bli glad. Tryckta klubbmärken går fetbort.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
johann
Tue Feb 17 2009, 10:30
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
självklart ska vi ha en talan i praktikaliteter om det rör sig om något som hela västra sidan som förening är överens om att vi motsäger oss. annars kan vi ju lätt få en sådan situation som Hornby här ovanför beskriver. eller som i gävle.

dessutom tror jag inte det finns någon klubb som vill ha fans med nån slags låt-gå mentalitet. det är ju människor engagemang som gör en klubb levande och dynamisk och i det långa loppet leder till framgång.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Feb 17 2009, 10:59

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Kul att höra dina personliga åsikter, Erlingmark.

När Haisem presenterades så sade Brännan att han fick ta på sig världens snyggaste tröja, då sade jag att det saknades ränder på ryggen bara och han höll med... Det verkar ju de flesta här också göra?

Påsydd stjärna med klubbemblem vore personligen något som skulle tilltala mig otroligt mycket. Matchtröjeerotik!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Tobbe
Tue Feb 17 2009, 11:26

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Jag kan hålla med samtliga förslag till tröja som nämnts. Men jag håller absolut inte med om att Västra skulle kräva att få inflytande över såna här frågor. IKS får sköta sånt därnt själva. I det här fallet så utgörs knappast IKS av supportrarna, när "supportrarna" uppgår till ca 150 pers och max 10 st av dem betalar medlemskap i IKS.

Jag är inte förtjust i "ställa krav på IKS"-mentaliteten, den brukar man höra bland sthlms-klubbarna med jämna mellanrum och dessutom få se det sprayat på föreningars klubbhus. Självklart ska man protestera mot försämringar och direkta felageranden. Men så länge det gäller laguttagningar, tröjor, tränarfrågor el dyl så lämnar jag med varm hand över det till IKS.

Ursäkta om jag tog i här. Men det är min bestämda uppfattning.
Tillbaka till toppen
POGA STHLM
Tue Feb 17 2009, 12:00

Registrerad medlem #359
Registrerad: Mon Feb 16 2009, 14:39
inlägg: 86
Finns det några problem i att sakligt spalta upp VSS åsikter om tröjutformning och övrig officiell merch, för att sedan låta IKS styrelse ta del av synpunkterna?
Görs detta med proferssionalism och man understryker att detta är funderingar och åsikter, ej krav, så är det för mig bara sunt engagemang.


Blått öga, svarta tankar.

Tillbaka till toppen
johann
Tue Feb 17 2009, 12:10
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
POGA formulerade exakt det jag ville men inte förmådde.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Feb 17 2009, 12:14

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Instämmer~

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 17 2009, 12:30
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Nu tycker jag att det börjar bli väl gubbgnälligt på vissa håll. Här har ju inte talats om att ställa krav, att "ha en viss talan" är något helt annat och faktiskt ganska rimligt. De frågor som rör någon form av klubbidentitet är ändå i första hand av intresse för just supportrarna (inte bara vi som är med i Västra Sidan dårå, men det är ju en fin idé att bli medlem i VSS om man gillar IK Sirius), och i dessa frågor är det väl ändå klokt av klubben att använda oss som en slags remissinstans? Med supporterinflytande hade missfoster som t.ex mosaiktröjan 1995, eller VSK's "Cucumbers of St Aros"-merchandise aldrig blivit verklighet. Sen får supporterinflytande naturligtvis inte innebära någon form av uttalade eller underförstådda hot, men de utmarkerna har ju Västra Sidan aldrig varit i närheten av.



[ Redigerat Tue Feb 17 2009, 12:33 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Tobbe
Tue Feb 17 2009, 12:42

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Ok. Jag ("Vissa håll") kanske tog i. Om det är så att medlemmarna tycker att det är nåt vi borde ta upp med IKS så får vi väl titta på det. Frågan är bara hur vi ska kunna ha ett samlat grepp kring hur VSS vill att tröjorna ska se ut. Omröstning?

F ö så är det inget fel på "Cucumbers of St Aros".
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Feb 17 2009, 12:46
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Det vore intressant att veta om det är bestämt och klart hur årets matchtröja ska se ut. Gaffa?


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
RRR
Tue Feb 17 2009, 14:59

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Kan vi ta fram en Cucumbers-tröja ifall vi får möta dem i Sv Cupen eller nåt?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 17 2009, 15:07

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Ja, jo. Gubbgnällig är jag ju, det inser jag. Men jag håller faktiskt inte med. Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att engagera sig i IK Sirius om man vill påverka sådant som rör klubbens identitet. Om Sirius skulle få för sig att byta namn till Uppsala FC så duger det ju inte att sitta i VSS och skrika att klubben måste lyssna på oss, då måste ju folk vara medlemmar för att kunna förhindra det.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Feb 17 2009, 15:13

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Nu är det i och för sig så att jag är medlem. Detta får väl bli en övrigfråga för årsmötet så kanske vi kan bli ryggrandiga 2010.

[ Redigerat Tue Feb 17 2009, 15:14 ]

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 17 2009, 15:27
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Men varför ska det vara så stelbent? Vi supportrar som är organiserade i Västra har vissa intressen som kanske inte är prio 1 för IK Sirius, vi vill ha snygga matchtröjor, merchandise vi gillar och bra matcharrangemang. Folk som går med i Västra är förmodligen främst intresserade i dessa frågor, och inte i allt annat vardagsbestyr som ingår i att driva en fotbollsklubb. Framförallt är det ju saker vi kan eftersom det är vi som köper merchandisen och går på matcherna. Publiken har ingen annan röst än vår, och varför skulle då inte Sirius ha kontakt och samarbete med oss i just dessa frågor? Det är ju egentligen det enda det handlar om.

Sen är det såklart jättebra om så många som möjligt blir medlemmar i IK Sirius också (och jag har äntligen fått hem inbetalningskortet jag bad om för ett år sedan!), men jag tycker definitivt att det är eftersträvansvärt att klubben också lyssnar på supporterorganisationens röst i frågor som dessa.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Pinnen
Tue Feb 17 2009, 15:27
Registrerad medlem #58
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 16:41
inlägg: 245
Ja, det är väl precis det som Erlingmark säger- Va medlem, gå på möten, påverka.

Om man som jag är en otroligt passiv medlem så får man skylla sig själv om beslut fattas om att spela i glassgubbsfärger.

Så kör hårt Joint, ge oss ryggränder.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System