Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Matchtröjan
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
bylund
Sat Feb 20 2016, 17:52
Registrerad medlem #444
Registrerad: Thu Feb 25 2010, 15:19
inlägg: 16
Hur kan man ha ett kontrakt med Nike där de har rätt att leverera sina egna mönster efter eget tycke? Om de inte hade blått, hade vi får gulsvarta då istället, och fått leva med det?
Tillbaka till toppen
Sutra
Sun Feb 21 2016, 09:05

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Pinsamt.
Tillbaka till toppen
Sakul
Sun Feb 21 2016, 09:15
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Nike har ett visst urval av modeller som de erbjuder. Avtalet är skrivet på flera år, och i år var det den här modellen Nike erbjöd. Sirius har inte suttit och specialdesignat den här tröjan, för att det är inte så Sirius avtal med Nike ser ut.

Det enda som står i klubbens stadgar för närvarande är för övrigt att tröjan ska innehålla färgerna svart och blått och klubbmärket, så det är fantastiskt om det äntligen händer något på den fronten och någon bryr sig om årsmötet.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sun Feb 21 2016, 11:09
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Man blir ju irriterad när man ser ungar gå runt på stan i en Barcatröja när de hade kunnat ha en Siriuströja istället. Men med årets modell så är det faktiskt förståeligt att man gör det valet. Tröjan är en viktig del av Sirius varumärke, och om vi vill stärka det kan vi inte spela i en jävla speedwaydräkt.

För det första, klart att Nike hade kunnat ge oss en snygg, randig tröja om man ville. Uppenbarligen ville man inte det. Om det sen är så att vårt avtal är sånt att Nike kan skicka oss vilka tröjor som helst, eller om det inte fanns någon på kansliet som hade tid/ork att säga ifrån vet jag inte. Men jag hoppas verkligen att vi får ett bättre avtal med en annan leverantör i framtiden.

För det andra så fattar jag naturligtvis varför tröjorna är fulla av reklam, men det blir värre och värre för vartenda år. Visst, ekonomin går först, men jag tycker det är dags att åtminstone fundera över en annan modell än att bara sälja så många platser på tröjan som möjligt. Var betalar Luthagens Livs för att ha sin logga inklämd någonstans vid höger bröstvårta? Och var är det egentliga marknadsvärdet för att ha en logga på tröjan som man knappt ser med förstoringsglas? Om man begränsade sig till en, två eller max tre sponsorer på dräkten som faktiskt syns så måste ju samtidigt marknadsvärdet gå upp massvis. Kanske kan man hitta en modell som faktiskt lönar sig ekonomiskt samtidigt som vi inte behöver ha en matchtröja som gör oss till åtlöje?


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Lemon
Sun Feb 21 2016, 11:30

Registrerad medlem #312
Registrerad: Wed Apr 16 2008, 13:42
inlägg: 813
Nike har i alla fall inga problem att leverera snygga tröjor i blåsvart till Inter... Att det är galet mycket reklam på våra är en annan sak.

Vad dåligt allt är!
Tillbaka till toppen
Sakul
Sun Feb 21 2016, 11:49
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Men snälla nån, ingen tror väl på allvar att Sirius deal med Nike går att jämföra med Inters?
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sun Feb 21 2016, 12:20
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag tror inte det är allmän kunskap hos en vanlig supporter hur avtalet med dräktleverantören är skrivet. Men eftersom tröjan nu ser ut som den gör kan vi iaf säga en sak: Vårt avtal med Nike är för dåligt.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sakul
Sun Feb 21 2016, 12:55
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Förlåt om jag låter dryg. Trött på allt bara. Såhär ligger det till:

Tröjorna suger. Avtalet med Nike suger. Ett bättre avtal med Nike kostar mycket pengar. Sirius har inte pengar.

Sirius säljer tröjreklam för att få pengar. Tröjreklamen har inte ökat i omfattning i år jämfört med i fjol.

Nike bekräftade själva igår att detta var vad de hade att erbjuda. De personer i klubben som godkände tröjorna tidigt i höstas är inte kvar i klubben. De var inte så bekymrade över utseendet och bråkade inte med Nike om det. Jag försökte bråka med de ansvariga om det när jag fick se en bild på tröjmodellen (samma dag som det bestämdes). De sa bara att det var omöjligt att göra något åt det, för detta var vad Nike hade att erbjuda. Jag har ingen aning om vad som hade hänt om de ansvariga faktiskt hade satt sig totalt på tvären gentemot Nike. Kanske hade det hjälpt. Kanske inte. Jag vet inte.

[ Redigerat Sun Feb 21 2016, 12:58 ]
Tillbaka till toppen
Hornby
Sun Feb 21 2016, 13:42
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Vad jag absolut inte kan förstå i denna soppa är varför inte Nike kan erbjuda en helrandig tröja. Det kan ju inte vara ett så speciellt ovanligt önskemål. Rätta mig om jag har fel, men helfärgade och helrandiga tröjor är väl de två vanligaste varianterna? Vårt avtal är ju med Nike, inte med någon liten obskyr tröjtillverkare nere i någon källare någonstans.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Sun Feb 21 2016, 13:44

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Cilla fisher tycker den är fräsch hahaha lallare.
Tillbaka till toppen
Sakul
Sun Feb 21 2016, 13:52
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Men snälla Jonas, vad kräver du? Att klubben ska gå ut och totalsåga tröjan, som vi är fast med åtminstone för den här säsongen, stenhårt i alla kanaler?

[ Redigerat Sun Feb 21 2016, 13:56 ]
Tillbaka till toppen
Hornby
Sun Feb 21 2016, 13:55
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Brukarn skrev ...

Tröjan är en viktig del av Sirius varumärke, och om vi vill stärka det kan vi inte spela i en jävla speedwaydräkt.



Dagens sanning!


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Sun Feb 21 2016, 13:56

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jättesnygg och jättenöjd, t.o.m. Hennes företrädare Sevanna tyckte väl desamma dårå. Märkligt att dessa har mandatet med tröjorna. Att detta ställ är Nikes one and only kan jag heller bara inte köpa.

UNT ska gräva lite i detta i morgon, tror jag. Nike och Sevana/Stefan känns vettiga att prata med.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Sun Feb 21 2016, 14:00

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Sakul skrev ...

Men snälla Jonas, vad kräver du? Att klubben ska gå ut och totalsåga tröjan, som vi är fast med åtminstone för den här säsongen, stenhårt i alla kanaler?



Har jag aldrig påstått. Men att gå ut och försvara den är bara löjligt samma sak med svaren på fb som är direkt usla. Minns en tid då du va supporter inte en talesman för sirius fotboll....
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Sun Feb 21 2016, 14:04

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Som joint påpeka är provocerande att man går ut o säger att man är jättenöjd o den e snygg blablabla.
Tillbaka till toppen
Sakul
Sun Feb 21 2016, 14:20
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Ja, det var ett onödigt positivt uttlande. Bra så.

Jag borde väl bara ha hållit käften egentligen (det borde jag ganska ofta), men efersom jag i stora drag vet hur det har gått till kände jag en skyldighet att föklara. Det är inte så att jag sitter här och ljuger. Jag förstår heller inte riktigt hur ni tycker att klubben borde hantera det här, nu när vi faktiskt hamnat i det här läget.
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Feb 21 2016, 14:54

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Men Sakul, först lägger du över allt ansvar på Nike och nu säger du: "Jag har ingen aning om vad som hade hänt om de ansvariga faktiskt hade satt sig totalt på tvären gentemot Nike. Kanske hade det hjälpt. Kanske inte. Jag vet inte."

Nike borde å sin sida vara lacka på denna usla marknadsföring. Det verkar inte särskilt glasklart ifall man brytt sig om sakfrågan. En tolkning jag kan göra är ju att Nike skickat detta som förslag varpå "vi" bara köpt det. Det känns ju som en "skitsamma"-inställning kring matchstället, vilket reklamen också vittnar om.

Aktiva supportrar har för övrigt löjligt lite att säga till om i denna pengastinna slipsklubb.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Sakul
Sun Feb 21 2016, 15:35
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Vad jag säger är:

Det här är den tröja Nike hade att erbjuda. Sirius har avtal med Nike. Det är ett faktum. Samtidigt: Självklart fanns det ändå ingenting som rent fysiskt stoppade de ansvariga då från att sätta sig på tvären och säga "nej, vi vägrar". Det fanns alldeles säkert en bristande förståelse för betydelsen av matchtröjan och klubbens symboler hos dem.

Det finns inget motsägande i det. Svart och vitt osv.

Framför allt:
De personer som var ansvariga för detta är inte längre kvar i klubben. De som är det har, är jag övertygad om, för jag har pratat länge med både Cilla och Mats om det, full förståelse för situationen. Förhoppningsvis går det att lösa till nästa år.

Vi håller med varandra här. Jag tycker bara inte vi behöver ta fram högafflarna direkt utan leta efter konstruktiva lösningar. Det finns självklart en hel massa struktur- och kommunikationsproblem runt klubben. Jag känner väldigt ofta att jag står och dunkar huvudet mot en vägg.

Ett sätt att påverka är genom att vara medlem och gå på årsmötet. Det är helt fantastiskt att det är en motion på gång. Det är precis den typen av genomtänkta, samlade aktioner som behövs för att faktiskt förbättra den här klubben.

Ring gärna om du vill diskutera något mer.

[ Redigerat Sun Feb 21 2016, 15:40 ]
Tillbaka till toppen
ThomasD
Sun Feb 21 2016, 16:58
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Får man betalt av tröjtillverkarna för att använda deras ställ när man är på Sirius nivå eller hur funkar det? Jag menar att jag antar att tröjtillverkarna vill synas bland elitlag, men kanske bara på typ champions league nivå som de slantar för det. Fast om de inte betalar Sirius så undrar man ju vad ett avtal går ut på?
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Feb 21 2016, 17:25

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Gissar att Nike sponsrar i någon form då avtalet sträcker sig genom hela verksamheten, från ungdomslag till damlag osv. Skor, träningsställ, matchdräkter etc. Sakul vet säkert mer exakt. Och jag klandrar inte dig, Sakul, men tycker ursäkterna är dåliga. Det känns som att du chansar när du säger att detta var det enda alternativet.

Vad gäller den absurda tröjreklamen tycker jag man, utan att behöva framstås som en idiot, även kan ifrågasätta det. Det finns ju massor av svenska elitlag (även som inte är superduper-storklubbar) som inte jobbar så här. Och ändå omsätter ju de mer. Vi har väl tveklöst Sveriges värsta tröja på så sätt, och samtidigt säger du/klubben att man inte har några pengar. Lite paradoxalt, kan jag tycka …

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Robin
Sun Feb 21 2016, 17:59
Registrerad medlem #106
Registrerad: Sat Dec 02 2006, 15:32
inlägg: 555
speedwaydräkt, tack, jag har letat efter den beskrivningen nåt dygn nu ...

Hela den här diskussionen är ju fö rätt kulturell, vi är the Who och Sirius har plötsligt blivit Def Leppard
Tillbaka till toppen
garligur
Sun Feb 21 2016, 19:39

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Skönt att man snart bara är bandysupporter. Jag väntar på svar från mitt välskrivna brev till fru/fröken Fischer.

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Robin
Sun Feb 21 2016, 21:10
Registrerad medlem #106
Registrerad: Sat Dec 02 2006, 15:32
inlägg: 555
55.30 in här så pratas det om tröjorna, dom var själva lite förvånade när det packades upp http://mixlr.com/fotbollsbloggenunt/showreel/svenska-cupen-sirius-umea-2/
Tillbaka till toppen
Nyllet
Mon Feb 22 2016, 09:00
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Gick in på Nike:s hemsida http://niketeam.nike.com/sv/sv_SE/ klickade på products/soccer/men och på sidan 4/26 fanns minsann randiga tröjor i alla möjliga färger.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Feb 22 2016, 13:56

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
"@UNTFotboll: Karlström berättade även att det skulle kosta Sirius närmare 150 000 kronor att ta fram nya tröjor."

Tjäääna …

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Feb 22 2016, 14:00

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag kanske är naiv, men borde det inte gå att ta fram tröjorna för en röding styck iaf. Då skulle det kosta 20 lax för representationslagen. Men vafan, jag trodde Nike sponsrade … 150 loppor låter även det helt sjukt! Dock låter det ju plötsligt som möjligt åtminstone …

Jävla tröjsoppa.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Feb 22 2016, 14:08

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
UNT:s försök till klarhet i frågan: http://mobil.unt.se/sport/blogg/fotbollsbloggen/trojgate-tyst-fran-nike/?blog=1718009&entry=4122578

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Feb 22 2016, 20:03

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Stadgevidrigt t.o.m det som skett.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Feb 23 2016, 12:07
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
På vilket sätt är det stadgevidrigt?
Tillbaka till toppen
Joint
Fri Feb 26 2016, 13:12

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Går emot klubbens grafiska profil, lite luddigt men det finns personer med insyn som påstår att så kan vara fallet.


Vad gäller "Veckans bonnjävel"-kritiken om t.o.m passformen så beror väl det på att bilden är på en dam.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System