Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Ovidkommande
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Sirius aka Hundstjärnan
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
70
Tue May 29 2007, 21:48

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Vi måste ju ha en tråd om stjärnan Sirius också!
Jag hittade den här bilden på internet:
http://a918.ac-images.myspacecdn.com/images01/54/l_cb67d0d426dc94e94be25eaef096fc05.gif

Tyckte den var lite fin, men undrar om det är Sirius han håller i handen? Nån i lärdomsstaden som kan svara på det? Och berätta mer om Sirius, myter, var man ser den osv

Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue May 29 2007, 21:55
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Om jag kan min stjärnhimmel rätt så är gubben Orion, och då är Sirius stjärnan vid hans fot. Precis som en fotboll, det är ju också lite passande!

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue May 29 2007, 22:09
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Var man ser den kan jag ju också berätta, det lärde jag mig för två år sedan, och sen dess blir jag alltid lika glad när jag ser den! I Sverige syns den bara på vintern, kolla i söder så känner man lätt igen Orion, Sirius ligger då lite längre ned till vänster, omöjlig att missa.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
70
Wed May 30 2007, 07:23

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Aha vid foten såklart! Tack!

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed May 30 2007, 07:47

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Bara det att den heter Hundstjärnan känns väldigt bra.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Markus
Wed May 30 2007, 09:38

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Det skulle vara intressant att få mer information om varför Sirius fick just namnet Sirius. Enbart för att det var den klarast lysande stjärnan på himlen, eller av fler skäl? Börjar bli lite nyfiken på allt som har med Sirius historia att göra. Jag tillbringade förresten hela lördagen på Carolina Rediviva med att läsa artiklar i Idrottsbladet, GP, GT, UNT, DN och SvD om SM-finalen 1925. Tänkte skriva en kort artikel om den. Kan avslöja att UINT hade fyra rader om SM-finalen adgen efter matchen. Ingen mer uppföljning från den tidningens sida. Idrottsbladet och Göteborgstidningarna var klart bättre. GP hade karikatyrer av en av Sirius mittfältare som de ansåg var fet. Återkommer i ämnet...

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
70
Wed May 30 2007, 14:19

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Markus skrev ...

Det skulle vara intressant att få mer information om varför Sirius fick just namnet Sirius. Enbart för att det var den klarast lysande stjärnan på himlen, eller av fler skäl? Börjar bli lite nyfiken på allt som har med Sirius historia att göra. Jag tillbringade förresten hela lördagen på Carolina Rediviva med att läsa artiklar i Idrottsbladet, GP, GT, UNT, DN och SvD om SM-finalen 1925. Tänkte skriva en kort artikel om den. Kan avslöja att UINT hade fyra rader om SM-finalen adgen efter matchen. Ingen mer uppföljning från den tidningens sida. Idrottsbladet och Göteborgstidningarna var klart bättre. GP hade karikatyrer av en av Sirius mittfältare som de ansåg var fet. Återkommer i ämnet...


Fan va kul! Ser fram emot det.


Tillbaka till toppen
mathanba
Wed May 30 2007, 14:33

Registrerad medlem #12
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:09
inlägg: 334
Markus skrev ...

Det skulle vara intressant att få mer information om varför Sirius fick just namnet Sirius. Enbart för att det var den klarast lysande stjärnan på himlen, eller av fler skäl?

Ett skäl är att Sirius börjar på S. Jag är rätt övertygad om att en tanke var att behålla "initialerna" då man gick via namnen IK Svartbäcken och IK Spurt för att till slut landa på IK Sirius.

[ Redigerat Wed May 30 2007, 14:33 ]


Grande e pesante
Tillbaka till toppen
Markus
Wed May 30 2007, 14:59

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Det fördes nyligen en hypotetisk diskussion på detta forum om vad Sirius skulle kunna ha för smeknamn. Någon (m?) nämnde "hundarna". Kanske något med "spurt" vore bättre, som en historisk anknytning, och för att hedra det ursprungliga namnet. Tack för att det byttes ut, förresten. Skulle jag verkligen ha blivit kär i IK Spurt? Låter lite knäppt.

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
RRR
Wed May 30 2007, 20:30

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Lättaste sättet att hitta stjärnan Sirius är att följa Orions bälte nedåt åt vänster i en rak linje, ibland är dock stjärnan under horisonten....

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
70
Thu May 31 2007, 00:49

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Jag lovar att det kretsar en liten planet runt Sirius, och på den planeten finns ett litet land med en mellanstor stad som är lite bättre än alla andra städer i det lilla landet, och i den staden finns ett lag som är tjusigare och bättre och tuffare än alla andra lag och det laget är döpt efter en liten ljussvag stjärna som de bara kan se under ena halvåret och den stjärnan är vår sol. Så ere... Nu måste jag sova.

Tillbaka till toppen
Sutra
Fri Jun 01 2007, 10:12

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Markus skrev ...

Det skulle vara intressant att få mer information om varför Sirius fick just namnet Sirius. Enbart för att det var den klarast lysande stjärnan på himlen, eller av fler skäl? Börjar bli lite nyfiken på allt som har med Sirius historia att göra. Jag tillbringade förresten hela lördagen på Carolina Rediviva med att läsa artiklar i Idrottsbladet, GP, GT, UNT, DN och SvD om SM-finalen 1925. Tänkte skriva en kort artikel om den. Kan avslöja att UINT hade fyra rader om SM-finalen adgen efter matchen. Ingen mer uppföljning från den tidningens sida. Idrottsbladet och Göteborgstidningarna var klart bättre. GP hade karikatyrer av en av Sirius mittfältare som de ansåg var fet. Återkommer i ämnet...


Underbart. Klar, och positiv skåpvarning! Det är nu några år sedan redaktörerna tog timeout efter att stofilat sig till utbrändhetens rand i diverse arkiv. Har saknat genomforskade inlägg om ex v 20-talets Sirius! Heja, heja!
Tillbaka till toppen
Markus
Fri Jun 01 2007, 11:19

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Ang. finalen: Bland kanske mer okända uppgifter finns att en Siriusspelare fick lämna planen på grund av illamående och att en var småskadad och haltade omkring på planen i första halvlek. Fanns en Hysén i Fässbergs lag, släkting till Glenn och Tobias? Sirius hade ett par bandybröder i laget mm.

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Sutra
Fri Jun 01 2007, 13:19

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Markus skrev ...

Fanns en Hysén i Fässbergs lag, släkting till Glenn och Tobias?


Man kan bara spekulera i om det klipptes kalsonger i omklädningsrummet. Forska!
Tillbaka till toppen
 

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System