Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly season 2011-2012
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Kaffekungen
Tue Nov 15 2011, 12:15
Registrerad medlem #210
Registrerad: Fri Jun 15 2007, 20:52
inlägg: 18
Vem det än bli så är det svårt att matcha Brännans kompetens som tränare, men som coach suger han ju hundpung, så där hoppas jag att den nye tränaren är ett par snäpp vassare.



Maternity frocks and paternity suits
Tillbaka till toppen
dimman
Tue Nov 15 2011, 15:12
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Det här kan bli bra. Var inte så negativa innan ni vet vad vi får istället.
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Tue Nov 15 2011, 17:37

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Annars kan dom ju inte säga vad va det jag sa
Tillbaka till toppen
Pinnen
Tue Nov 15 2011, 18:29
Registrerad medlem #58
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 16:41
inlägg: 245
Hoppas verkligen att de har med sig spelartruppen i det här beslutet.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 15 2011, 20:12

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Den anonyma spelarenkäten?

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
gaffa
Tue Nov 15 2011, 20:32

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
Joint skrev ...

Den anonyma spelarenkäten?


...har inte haft någon inverkan vad jag vet.
Tillbaka till toppen
dimman
Tue Nov 15 2011, 20:35
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Om det nu skulle vara Kim Bergstrand som är aktuell, på vilket vis skulle han vara ett sämre alternativ än Brännan?
Fler matcher som spelare på elitnivå och erfarenhet som tränare på allsvensk nivå kan väl knappast ligga honom i fatet.
Jag hoppas som fan på att det är han.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Nov 15 2011, 21:16
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Det är väl alldeles för tidigt att börja jämföra Brännan och Bergstrand så länge det bara handlar om ett rykte. Om det blir Bergstrand känns det absolut som en jättebra rekrytering, sannolikt den mest meriterade tränare i vi haft (åtminstone i modern tid). Men oavsett vem det blir tycker jag man ska begära att ledningen kan förklara varför man tror att Brännans ersättare kan göra ett bättre jobb.

För övrigt så tror jag att spelarmeriter är ganska lite värda som tränare. Många av de tränare som lyckats bäst i Sverige på senare år har inte uträttat mycket på planen själva: Stahre, Norling, Nanne Bergstrand, Magnus Haglund, Alexander Axén och Peter Swärdh t.ex.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Frollick
Tue Nov 15 2011, 21:43

Registrerad medlem #105
Registrerad: Thu Nov 30 2006, 22:52
inlägg: 134
Ny tränare på plats innan nyår räcker väl. En del kandidater vill väl sondera terrängen en del innan de sätter pennan mot pappret. Forza

Lindvalls kaffe - för en bra start på livet
Tillbaka till toppen
dimman
Tue Nov 15 2011, 21:47
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Brukarn skrev ...

För övrigt så tror jag att spelarmeriter är ganska lite värda som tränare. Många av de tränare som lyckats bäst i Sverige på senare år har inte uträttat mycket på planen själva: Stahre, Norling, Nanne Bergstrand, Magnus Haglund, Alexander Axén och Peter Swärdh t.ex.



Å andra sidan kan man bevisa motsatsen om man vill:
Rolle, Conny Karlsson, Peter Gerhardsson osv.
Jag tror att man, som dina exempel, kan ta sig fram till tränartoppen men att man har större möjlighet att vara framgångsrik ju större erfarenhet man har av toppnivå som spelare. Det har väl visat sig historiskt, om inte annat.

För övrigt, det klart man kan jämföra Brännan och Kim även om det bara är ett rykte. Detta är väl en Silly season-tråd?
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 15 2011, 22:02

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Vore väl dock önskvärt med en tränare ganska så snart så någon kan leda i träningen. Truppen har dock ledigt hela december om jag förstått rätt, så det är ju först 2012 det börjar på riktigt! Men spelar-silly seasson startas först när vi har en tränare...

Och nej, det är ingen garanti att man blir en bra tränare bara för att man varit en bra spelare. Henke Larsson är väl ett hyfsat levande exempel på det, även om han säkert kan bli bra i framtiden så har han ju mycket att bevisa som tränare.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
dimman
Tue Nov 15 2011, 22:21
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Nej, det klart att det inte är någon garanti att man är en bra tränare för att man varit en bra spelare.
Men de erfarenheterna av hur spelare/ledare agerar på en högre nivå kan man inte köpa sig till...Det är ofta en fördel att ha det med sig i bagaget.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Nov 15 2011, 22:35
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jo, men på frågan lät det lite som att alla som är skeptiska till att bryta med Brännan automatiskt är emot Kim Bergstrand. De flesta som är skeptiska till att inte förlänga med Brännan jämför nog med det som finns just nu istället – d.v.s. ovisshet.

Visst, man kan nog göra en lika lång lista på lyckade tränare med bakgrund som elitspelare, men jag tycker ändå att exemplen på motsatsen är anmärkningsvärda. Antagligen för att det inte är ett särskilt givet karriärsval att satsa på tränaryrket för den som inte levt på fotbollen, så de som ändå väljer den banan är kanske sällsynt lämpade för den. Men därmed inte sagt att det är till någon nackdel att ha spelat elitfotboll förstås.

[ Redigerat Tue Nov 15 2011, 22:38 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
ThomasD
Tue Nov 15 2011, 22:41
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
dimman skrev ...

Om det nu skulle vara Kim Bergstrand som är aktuell, på vilket vis skulle han vara ett sämre alternativ än Brännan?
Fler matcher som spelare på elitnivå och erfarenhet som tränare på allsvensk nivå kan väl knappast ligga honom i fatet.
Jag hoppas som fan på att det är han.


Fast det är väl relevantare att fråga sig på vilket vis han skulle vara ett bättre alternativ än Brännan då det ju känns poänglöst att byta till nån bara för att han inte är sämre. Iofs så är man ju då lika bra eller bättre, men ändå.

Hur det än blir får man hoppas det blir bra och man får ju aldrig veta hur det hade blivit om man löst det på annat vis.
Tillbaka till toppen
dimman
Tue Nov 15 2011, 22:53
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Mer erfarenhet som spelare och ledare på elitnivå. Gissningsvis ganska god inblick i stockholmsfotbollen gällandes bra transfers. Det är mina argument till varför han skulle vara bättre än Brännan.

Men men...Han blir säkert tränare i Hammarby.

[ Redigerat Tue Nov 15 2011, 22:54 ]
Tillbaka till toppen
70
Wed Nov 16 2011, 10:43

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Nån som läst papperstidningen idag?

Tillbaka till toppen
johann
Wed Nov 16 2011, 11:04
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
ja, min stora undran är var sportchef mattias eriksson kommer in i bilden??

om nu fighten brännan vs styrelsen handlar om kontroll över spelarrekrytering och försäljning. i min värld borde sportchefen åtminstonde NÄMNAS när man diskuterar något sådant...

f.ö anser jag att tanken på en allsmäktig tränare med full kontroll är långt ifrån optimal

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Nov 16 2011, 11:31
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
johann skrev ...

ja, min stora undran är var sportchef mattias eriksson kommer in i bilden??




Mycket relevant fråga.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
ThomasD
Wed Nov 16 2011, 12:26
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Full kontroll kanske inte är eftersträvansvärt men det kan ju vara vettigt med tydliga mandat i allmänhet så man vet vad tränaren, sportchefen och styrelsen styr.
Tillbaka till toppen
johann
Wed Nov 16 2011, 12:54
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
absolut

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Nov 16 2011, 14:04
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Frollick skrev ...

Ny tränare på plats innan nyår räcker väl.


Nja. Bosse L säger ju att en ny tränare kommer att presenteras inom kort, samtidigt som Kim Bergstrand säger att det blir klart med ny klubb denna vecka.

Bergstrands bakgrund, med bl a 5 år som tränare för BP:s juniorer (förutom 3 år för a-laget), gör att hans profil inte känns helt fel med Siriusögon sett.

Jag hoppas på honom.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Wed Nov 16 2011, 14:16

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Vill bara ha en tränare som lyckas med sitt uppdrag jag sen får det vara vem fan som helst för brännan misslyckades svårare en så är det inte.
Tillbaka till toppen
70
Wed Nov 16 2011, 20:10

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Jag önskar nästa tränare lycka till, men undrar också när Bosse L och Lasse S (särskilt Lasse) ska inse att de kanske inte ska hålla på med det här längre. Enligt uppgift (kanske allmänt känt redan) var det Lasse som på eget bevåg värvade den där andra Bosse som extra coach förra sommaren. FK-styrelsen var ju på semester...

Tillbaka till toppen
johann
Wed Nov 16 2011, 20:48
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
det är väl ganska uppenbart att man önskar nya tränaren lycka till,

mycket tveksamt om man som SUPPORTER är missunsam mot lagets nye tränare bara för att man råkade gilla den gamla. så vitt jag vet håller man KLUBBEN och inte på den som för stunden tränar.

de kommer och går, vi består.

[ Redigerat Wed Nov 16 2011, 20:49 ]

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Jerry
Wed Nov 16 2011, 22:09
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
Klart tråkigt att flera verkar mycket missnöjda med hur styrelsen sköter det hela. Själv hoppas jag dock, även jag på Bergstrand.
Brännan har ju trots allt inte lyckats, (han verkar dock ha gjort mycket gott för klubben, och onekligen lagt ner mycket arbete).

Jag anser dock att vi bör sitta ner i båten lite nu, missnöje och anklagelser förmedlat genom pressen är kanske inte det bästa, men är vi verkligen säkra på att styrelsen handlar helt på eget bevåg, och att som hunder antyder missnöjet pyr i spelartruppen med mera. Fanns/finns säkerligen spelare som inte var nöjda med Brännan, och vad är det som så säkert säger att den kommande tränaren inte vet vad han ger sig in på arbetsmässigt.

Inom en vecka vet vi troligen vem den nya blir, och jag tycker personligen att det ska bli spännande.

[ Redigerat Wed Nov 16 2011, 22:12 ]
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Nov 16 2011, 23:19

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Ja, men det är väl fullständigt självklart att man önskar att det ska gå bra för Sirius! Jag hoppas verkligen att det kommer in en tränare som styr upp den här klubben. Som orkar det.

Min absoluta huvudkritik mot Brännan som tränare är att han inte förmådde ta kampen mot styrelsen på ett ordentligt sätt ens när de sålde och köpte spelare över hans huvud, eller ens när de anställde Bosse A (det stämmer för övrigt att det var Lasses helt egna stunt). Han hade inte kraft/pondus nog att muta in ett territorium runt laget. Det var först nu på slutet som han började göra det, och då hamnade han uppenbarligen på kant med klubbledningen.

Därför tycker jag att det är sjukt viktigt att den som kommer in som tränare får de mandatet och har ledningens fulla förtroende. Vi kan inte fortsätta fungera som Dalkurd där de sitter folk som fattar beslut bakom andras ryggar. Det var faktiskt det som var Magnus P:s stora förtjänst också. Han hade styrelsen runt sitt finger och fick saker att hända i klubben. Sirius är en liten klubb. Små klubbar har inte råd att låta någon annan än den huvudansvariga bygga sitt lag.

Men det hindrar inte att det sätt som klubben har hanterat de senaste veckorna på tycker jag är helt uppåt väggarna. När det gäller Jerrys frågor ovan - jag är säker på att inte hela styrelsen varit informerad och delaktiga i besluten. Jag är också säker på att spelartruppen är kluven. Det finns ett gäng spelare som är extremt upprörda. Andra som inte har något emot en förändring direkt.

Det ryktades först att det ska komma en ny tränare den här veckan. Nu i eftermiddag hörde jag att det nog kan dröja längre. Den nya deadlinen är satt till sista november. Då ska det vara klart.

Som läget är nu är min största förhoppning i realistisk prisklass att det ska bli Johan Sandahl som blir ny tränare - givet att han kan tänka sig att bo i Uppsala. Jag är sjukt imponerad av vad han har åstadkommit i Dalkurd i år innan den föreningen förstörde genom att sätta in en överrock på slutet. Tycker också Kim Bergstrand låter som ett intressant namn man jag kan egentligen för lite om honom, men honom lär man få vänta på tills det är totaltkört med Bajen i alla fall. Thom Ålund är ett annat bra namn tycker jag.

Min värsta farhåga är att de ska komma dragandes med typ Jesper Blomqvist.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Farbror
Thu Nov 17 2011, 03:34

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Erlingmark skrev ...


Jag är också säker på att spelartruppen är kluven. Det finns ett gäng spelare som är extremt upprörda. Andra som inte har något emot en förändring direkt

.......

Min värsta farhåga är att de ska komma dragandes med typ Jesper Blomqvist.


Att ta striden mot styrelsen kan inte ha varit lätt. Det hände(r) en massa saker som bara sker. Spelare som dyker upp med kontrakt, spelare som försvinner och "resurser" som härjar.

Att några spelare vill ha förändring är kanske i detta fall synonymt med att inte alla får spela.

Jesper Blomqvist? Det var därför jag vaknade kallsvettig!

Om det är ett "namn" vi skall ha så skriver väl dessa på för en i deras ögon tragikomisk tillvaro i norrettan först när alla andra dörrar är ersätta med en tjockare mur? En desperat tränare trillar in till tonerna av vacker luciasång. Knappast tidigare.

Om styrelsen hade det långsiktiga målet att vara åter i SE inom tre år så kan man snacka om misslyckande först efter nästa säsong.


Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Jerry
Thu Nov 17 2011, 13:52
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
Kim Bergstrand alltså, med allra största sannolikhet (om inte habn så vet vi i alla fall vem ikväll).
http://www.unt.se/sport/kim-bergstrand-tar-over-sirius-1537190.aspx

Klart spännande tycker jag, och så blir ju sättningen klar i tid å allt (nåja) så spelarsillyn kan sätta igång på riktigt.
Tillbaka till toppen
Jerry
Thu Nov 17 2011, 13:55
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
"Sirius kommer under kvällen att presentera sin sportsliga organisation för 2012 och de som ska vara ansvariga för samtliga områden kommer att vara på plats."

Sen kan man ju hoppas att det blir så klart och tydligt med ansvarsområdena som det ovan skrivna antyder. Men vi får väl se.

[ Redigerat Thu Nov 17 2011, 13:56 ]
Tillbaka till toppen
dissteffe
Thu Nov 17 2011, 13:58
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Hoppas den här Kim orkar åka in till Uppsala lite då och då. Fast ledningen kanske hävdar att Skype är precis lika bra som att vara på plats.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System