Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Bandy
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Sirius - Ljusdal Studenternas IP Lördag 15,00
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
garligur
Mon Nov 19 2012, 10:59

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
He he.... en beprövad gammal taktik att psyka motståndarmålvakten, vilket kan lyckas. Ljusdalskeepern Mårten Pahlbäck tog en gång ett varv ut mot hörnflaggan till för att be oss ungjävlar hålla käften, varpå, jag vill minnas gammel-Hydas, satte ett långskott. Det var tider det!!!

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Nov 19 2012, 11:50

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Grymt. Har hänt att målisar lackat, men vissa är trevliga och snackar mellan varven. Marko H till exempel, som frågade om matchresultaten på tavlan och var allmänt social när han inte var in-action eller gick ned i spagat.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
med känsla
Mon Nov 19 2012, 19:16
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
Givetvis tycker jag att könsord och liknande hör hemma någon annanstans, eller givetvis inte hör hemma någonstans alls. Någon nivå måste man väl ändå ha även när man är sur och förbannad. Det finns ju ändå ex. vis många barn och familjer på läktaren eller i närheten. Inte så konstigt att småtjejer i skolorna och på olika platser blir kallade för horor. Det är fördjävligt och helt oacceptabelt. En chans att minska detta är ju att föräldrar och vuxna slutar med dessa könsord.

När det sen gäller bandyn så känns förra veckan väldigt tung där ju iofs Vetlanda fortsatte att imponera i helgen och den förlusten är lättare att svälja än Ljusdalsmatchen.

Vad som är trist är att man tappar direkt i inledningen och att man helt klart saknar en ledare på isen. Där saknar jag en sån som Pierre Roos. Eskhult och Fall bär ett stort ansvar på sina axlar och de levererar tyvärr alltför sällan numera. Jag förstår att Fall (ofta) är småskadad, men frågan är då om en småskadad Fall är bättre än en frisk ersättare? Det går inte att spela med en massa "småskadade" spelare då är det väl ändå bättre att i en match som mot Ljusdal hemma försöka matcha några alternativ som ändå finns i juniorledet?

Det som oroar är väl att just herrar Eskhult och Fall inte producerar som man skulle kunna förvänta sig. Sirius är och har varit väldigt beroende av dessa gubbar. När de producerar som en del av matchen mot VSK, så går det ofta väldigt bra.

Hörnorna. Det är ju märkligt att det iaf skall vara så svårt att träffa inom målramen. De flesta kommer ju inte ens fram till mål, de går över, utanför eller direkt i ruset. Borde man inte satsa mera på ett par skyttar istället för att det verkar som bollen kan hamna hos vem som helst nästan. Det kändes ju på försäsongen som att Åhlén var en riktigt duktig skytt. Två mål (varav nån på retur vill jag minnas) på 41 hörnor är ju för dåligt. Näst sämsta lag där. GAIS är ju iofs allra sämst, noll mål på 61 hörnor är ju närmast en bedrift!

bandy bandy

Tillbaka till toppen
garligur
Mon Nov 19 2012, 20:45

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Jo, hörnstatistiken skrämmer. Särskilt när det var en av få saker jag hade förhoppningar på. Lill-Hydas tillbaks med bra bössa. Gratchev som skulle skjuta bra och då Åhlén. Nu vet jag inte vad som hände i hörnsammanhang. Eskhult fick skjuta vid ett par tillfällen och det är väl inte den jag skulle tänkte mig i första hand.

Matchningen annars hoppas och tror jag Olle o Co har bättre koll på, nu fick ju i alla fall Engstrand rejält med istid.

Jag skriker nog både det enda och andra ibland är jag rädd... Men jag försöker hålla det till fettskalle och idiot.

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Nyllet
Mon Nov 19 2012, 21:15
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Det gör ja me, skriker alltså. Får man skrika domardjävul? Alltså, en djävul klädd i randigt med grillor på och med svansen gömd i brallorna samt hornen dolda under hjälmen kan ställa till det rejält för våra blåsvarta änglar.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
med känsla
Mon Nov 19 2012, 21:18
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
jo men jag tycker nog djävul och fitta/hora är inte riktigt samma nivå även om det inte är vackert att skrika djävul om nån heller men det händer att jag ryter till om nån i trafiken också men skriker då inte fitta eller hora.

bandy bandy

Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 20 2012, 05:36

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag var på Djurgården-Syrianska för ett par veckor sedan och kan bara konstatera att matchens absolut största ljudtopp var: "Sharbel Touma är en hora, hora-hora-hora!". Kort efter Rajrajlaxens kvittering dånade alltså detta från alla olika sorters käftar. Pöbelklack...

Angående hörnstatistiken misstänker jag taskiga psyken hos spelarna. De har ju uttalat känt av en press av att spela hemma så... Samtidigt som de vittnat om grymma hörnor i träningssammanhang.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
CarlApan
Tue Nov 20 2012, 07:39

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Men vafan är det frikyrkliga samfundet eller? Sen undrar jag var den förlegade tanken om att kvinnor/flickor inte kan hantera könsord kommer ifrån? Snacka om förlegat genustänk. Kuk är också ett könsord?

Som sagt så tycker jag inte att man ska skrika könsord egentligen (när man tittar förnuftigt på det hela) men jag måste säga att ni överdriver nåt ofantligt.

Sen var väll språkbruket 100 ggr värre på östersundsmatchen är det var mot ljusdal.





Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Tifo
Tue Nov 20 2012, 21:41
Registrerad medlem #87
Registrerad: Wed Nov 01 2006, 21:44
inlägg: 1521
Hantera och hantera. Det är väl knappast någon som går sönder eller mår dåligt, men jag brukar ju försöka sälja in oss med att vi är en klack inte som andra klackar och så lyckas man lura med nån stackare och så uppfyller vi alla fördomar man har om bröliga supportrar som skriker könsord. Kuk är inte bättre det om du frågar mig.

För mig är det en stor sak. Om nån skriker nåt nån gång, så visst, men sånt där tenderar ju att eskalera ganska kvickt. Om någon börjar hojta sånt är det lätt för andra att haka på, och vipps så är vi en pöbelklack.
Tillbaka till toppen
Lars
Wed Nov 21 2012, 07:16


Registrerad medlem #8
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 10:45
inlägg: 1997
Det här har diskuterats i Västra så länge jag har varit med.
Jag tycker visserligen att man bör undvika könsord så länge det är möjligt men det absolut viktigaste är att undviker att använda de i ramsor tillsammans. Jag vill inte höra att vi sjunger att någon är hora eller liknade. Först då blir vi som en vanlig pöbelklack

To alcohol, the cause of and solution to all of life's problems. - Homer Simpson
Tillbaka till toppen
med känsla
Wed Nov 21 2012, 08:19
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
En artikel i samma ämne som ovan om klackar
http://kkuriren.se/ledareasikter/fritturhjartat/1.1614567

bandy bandy

Tillbaka till toppen
CarlApan
Wed Nov 21 2012, 08:26

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Haha ja "Jävla idioter – Bondjävlar" det var verkligen hårda ord. Då får nog hela publiken stanna hemma. Kommer vara 10 pers kvar på läktaren.

För övrigt var jag bollkalle några gånger när jag var yngre. Det som sas av spelarna på planen skulle få mig att verka som rena korgossen.

Sen så är det lite kul att den enda gången någon slitit tag i mig och skällt ut mig för mitt språkbruk på en läktare så var det Pirres morsa som skällde ut mig för att jag skrek "fan va kass du är" till domaren på en VSK-match.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Nov 21 2012, 09:43

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
En fråga bara: Brukar du stå och sjunga för Sirius, med känsla?

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Mackan
Wed Nov 21 2012, 11:18
Registrerad medlem #434
Registrerad: Fri Jan 08 2010, 20:27
inlägg: 143
Fan jag skäms nästan för att säga detta. Men det känns som det va roligare att stå vid klacken tidigare. Förmodligen för att bandylaget va bättre då har jag kommit fram till. Det skriks mer skit nuförtiden
Tillbaka till toppen
CarlApan
Wed Nov 21 2012, 11:33

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Jag tycker att det skapar mer dålig stämning att skälla ut domaren i 5 min efter att han gjort nåt kasst än att i frustration skrika fitta, även om man inte använder könsord.

Jag har dock uppfattningen att vissa personer inom västra sidan får göra lite som dom vill utan att sedlighetspolisen slår till.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Nov 21 2012, 11:56
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Vilka är vissa och vilka är sedlighetspolisen?

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
CarlApan
Wed Nov 21 2012, 12:39

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Tänker inte sitta och tänka upp folk, finns ingen poäng med det.. Ibland är ord ok, ibland inte. Ibland är ett visst beteende ok, ibland inte. Ibland är det svårt att veta vart gränsen går. Jag kan tex tänka mej att få skulle klaga på dig Brukarn om du sa nåt olämpligt jämfört med om nån nykomling gjorde det. Nu säger jag inte att det har hänt med det är en hypotes jag har.

Vissa saker har jag också svårt att förstå. Varför är svordomar ok men inte könsord? Vissa tar säkert illa upp av svordomar, vissa tar illa upp av att man skriker på domaren, vissa tar illa upp av att man sjunger att ESK ska ha däng etc etc. Är det just könsord som gör oss till en vad vissa kallar pöbelklack?

Sen är jag helt inne på joints linje att språket försämras ju fullare man är. Jag använder könsord och svordomar i mitt vardagliga tal konstant. Jag försöker att förfina mig på läktaren men är jag tillräckligt packad så skiter jag i det. Kanske är det alkoholen som är problemet. Kanske skulle lösas med hall?

Sedlighetspolisen är den eller de som förfasas över klackens beteende vid det givna tillfället.

Nu tror säkert folk att jag bryr mej skitmycket om det här. Sanningen är att jag hellre skriver här än på en stämningsansökan.


Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Tifo
Wed Nov 21 2012, 12:48
Registrerad medlem #87
Registrerad: Wed Nov 01 2006, 21:44
inlägg: 1521
Ja i det här fallet är det ju uppenbart jag som är sedlighetspolisen. Jag tror du har helt rätt i att det är olika toleransnivå för olika personer. Det är ju ganska naturligt. Känner man en snubbe och vet att vederbörande inte brukar skrika könsord men gör det en gång är det ju lättare att skita i jämfört med om det dyker upp nån ny lirare och skriker.

Och visst har folk olika tolleransnivåer och visst finns det säkert de som tar illa upp över svordomar också. Jag drar min gräns vid könsord. Jag tror som sagt att d et är klart dåligt för klacken och vårt goda rykte om vi börjar skrika könsord, och det är därför jag regarerar. Hade det bara varit jag så var det väl skitsamma. Men jag har ju naturligtvis inget belägg för att det förhåller sig så, det är bara en kvalificerad gissning.
Tillbaka till toppen
CarlApan
Thu Nov 22 2012, 13:19

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Nej jag påstår inte att det bara är du. Snarare så att det bara är jag som diskuterar emot dig.

Jag har bara så svårt att inte säga vad jag tycker i olika saker. Skitsamma. I sak håller jag ju med dej om att man bör bete sig.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Tifo
Thu Nov 22 2012, 14:24
Registrerad medlem #87
Registrerad: Wed Nov 01 2006, 21:44
inlägg: 1521
CarlApan skrev ...

Jag har bara så svårt att inte säga vad jag tycker i olika saker.


Där har vi ett gemensamt problem..
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Fri Nov 23 2012, 07:01
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Det var väl lite värre när nån skrek apjävel till en svart motspelare på en match (tror det var Östersund hemma). Men som sagt, allt är ju relativt.
Tillbaka till toppen
Sutra
Sat Nov 24 2012, 07:24

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Detta har diskuterats här i alla år av och till, och jag är glad för det. Så länge det fortsätter betyder det att vi tänker att det har betydelse hur vi beter oss och vad vi skriker. Klackar som fullständigt tappat greppet har hamnat där för att för få vågat ifrågasätta språkbruk och beteende. Och plötsligt har man normaliserat helt sjuka beteenden.

Min gräns går vid tillmälen som känns kvinnoförnedrande eller rasistiska. Då lackar jag ur.

Tycker också det kan bli djävligt pajjigt när vi hetsar mot domaren snarare än domsluten. Men det där är sjukt svårt att hantera. Hellre kul än arg önskar jag att jag varit oftare.

Hursomhelst; bra att vi harvar igenom det här av och till. Skall nu försöka hitta på en snärtig ramsa där "frikyrklig" och "sedlighetspolis" är bärande ingredienser.
Tillbaka till toppen
Tifo
Sat Nov 24 2012, 18:41
Registrerad medlem #87
Registrerad: Wed Nov 01 2006, 21:44
inlägg: 1521
Den ramsan ser jag fram emot!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<       

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System