Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Västra Sidan-relaterat
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Hur vill Västra vara?
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Landau
Fri May 31 2013, 13:57
Registrerad medlem #299
Registrerad: Wed Feb 27 2008, 18:46
inlägg: 139
Vi har precis kommit ur en diskussion om hur Västra ställer sig till sexism från läktarhåll. Onödigt tyckte vissa, rätt uppfriskande ändå kan jag tycka. Utan att gräva ner oss ännu mer i det skulle jag vilja påbörja en ny intern reflektionsdiskussion, nämligen hur Västra vill vara rent numerärt.

Västra är en ganska liten klack just nu. Det finns fördelar med det, exempelvis så kan det vara lättare att hålla en gemensam linje i olika frågor. Det är också en speciell relation man får till varandra i en liten klack, i synnerhet då de flesta har hållit ihop under en längre tid.

Men jag tror inte att jag är speciellt djärv om jag antar att de flesta av oss gärna skulle se Västra Sidan expandera betydligt. Utan att själv ha varit speciellt aktiv internt i VS så funderar jag mycket på Sirius och Uppsala, på vilken enorm potential Sirius egentligen har att bli större i stan. Det finns ett stort fotbollsintresse i Uppsala, men många riktar blickarna mot Stockholm. När jag berättar för folk att Sirius är enda laget så ler de flesta, och tycker det är lite gulligt. Det synsättet är förvisso naturligt, men inte fasen vill jag ha det så. Nu när klubben har bra medvind resultatmässigt, och återtåget till Superettan förhoppningsvis når sitt lyckliga slut så har vi ändå en utmärkt plattform att visa våra vackra blåsvarta fjädrar. På vilket sätt kan diskuteras, en enkel väg skulle kunna vara någon form av värvningstävling hos oss västringar.

Men först och främst, återigen, vill Västra växa? Vad säger ni?
Tillbaka till toppen
johann
Fri May 31 2013, 15:29
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Bra tråd! Ska fundera.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sat Jun 01 2013, 20:32
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag trivs otroligt bra med dagens Västra Sidan och de som utgör den. Och visst finns det en risk att den speciella Västra-känslan försvinner om vi skulle bli större. Men självklart vill jag ändå att vi växer och föryngras.

Jag var ju med och startade Västra en gång i tiden, och det känns stort att klacken har överlevt i 15 år. Men jag vill ju att Västra ska leva ännu längre. Allra helst vill jag att Västra överlever både mig och alla andra som står i klacken idag. Och om det ska bli verklighet måste vi hitta nya västringar.


[ Redigerat Sat Jun 01 2013, 20:33 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Jun 01 2013, 22:05

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Ja, man tas knappt på allvar när man outar sig som Siriussupporter i Uppsala. Det är sjukt. Och det är sjukt frustrerande att vi inte expanderar mer än vad vi gör, utan snarare står still eller rentav tappar i antal. Men vi som är kvar blir desto starkare i våra supporterskap. För att få in folk "gratis" behöver nog ökenvandringen i de lägre divisionerna ta slut. Att bara möta en klack per säsong är inte heller något som peppar folk, tror jag. Så inte bara ur ett sportsligt perspektiv.

Jag tror att det kan bli en spinoff-effekt på tydligt engagemang och gemenskap. Jag tänkte äntligen ta tag i saken vad gäller tifon. När vi ändå är så pass relativt få, så kan vi faktiskt utmärka oss än mer rent visuellt. Vi låter redan rätt så bra för vårt antal, men där kan vi förbättras mycket. Jag har ett par polare som är smått på, men skulle vara bra med ett par till som verkligen brinner för det helhjärtat.

I stället för kravalltejpen nedanför klacken så ska en "På Studan hör vi hemma"-banderoll ersätta den, och förhoppningsvis ser det mer välkomnande ut också. Jag har kommit halvvägs med texten och ska bara på med lite attiraljer. Den bör göra debut nästa hemmamatch, då kanske även något i plastväg kan förekomma.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
RRR
Sun Jun 02 2013, 08:10

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Bra där, jag tror också att kidsen attraheras av mer "lull-lull" runt oss, typ flaggor, banderoller, tifo etc
Det räcker tydligen inte med att bara sjunga vackert....typ o helga natt

Vi åldringar börjar bli lite slöa med viftandet, det är bra om Joint o de yngre tar tag i det

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
70
Sun Jun 02 2013, 09:03

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Bravo Joint!

Tillbaka till toppen
dissteffe
Mon Jun 03 2013, 08:02
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Ser redan fram emot Joints nya banderoll, ska bli kul att se. En annan positiv grej är att vi börjat med distrobåset igen (Heja Riddarn och johann!), då har folk en chans att prata med oss och ställa frågor.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Tue Jun 25 2013, 20:09
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Jag anslöt till Västra Sidan iom att klacken flyttade till huvudläktaren när klubben nådde Superettan. Hade oftast suttit där på träbänkarna tidigare år men nu kändes det som ett naturligt steg att gå med när jag nu hade Västra omkring mig. Jag kände inte någon i klacken sedan tidigare (har väl koll på en handfull nu men jag hade ju hört sångerna.. Det som jag gillar med Västra är att det är vettigt folk som stöttar sitt lag och som beter sig som folk. Man behöver inte resa långt för att träffa sk "supportrar" som sluter upp på arenan men inte för att heja fram sitt lag utan snarare ha fokus på annat satyg. Jag trivs bra där jag står och ser ingen anledning att röra om för mycket i ett vinnande koncept
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Tue Jun 25 2013, 20:20
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Jag anslöt till Västra Sidan iom att klacken flyttade till huvudläktaren när klubben nådde Superettan. Hade oftast suttit där på träbänkarna tidigare år men nu kändes det som ett naturligt steg att gå med när jag nu hade Västra omkring mig. Jag kände inte någon i klacken sedan tidigare (har väl koll på en handfull nu men jag hade ju hört sångerna.. Det som jag gillar med Västra är att det är vettigt folk som stöttar sitt lag och som beter sig som folk. Man behöver inte resa långt för att träffa sk "supportrar" som sluter upp på arenan men inte för att heja fram sitt lag utan snarare ha fokus på annat satyg. Jag trivs bra där jag står och ser ingen anledning att röra om för mycket i ett vinnande koncept
Tillbaka till toppen
hoff666
Wed Jun 26 2013, 18:52
Registrerad medlem #464
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 17:21
inlägg: 279
Jag tänker att det finns en risk i att växa för mycket snabbt om vi vill behålla den "själ" som finns i just Västra. När vi låg i Superettan sist var vi en bit fler än vi är idag, tråkigt att en del inte står kvar, men otroligt kul med dom som stannade! NÄR vi går upp i år (Jinxtvång) kanske vi ska vara bättre på att "fånga upp" folk och faktiskt prata med de nya som kommer om de står och ser vilsna ut. Tipsa om forumet och sånt. Många av sångerna är ju ganska svåra men går man ett par gånger kan man lära sig de flesta. En del av själen ger vi genom att snacka med nya ensamma typer som vågar sig till oss.

Det där med bokbord tycker också jag är grymt. Cred till ni som har det och säg gärna till om ni behöver hjälp med det.

Tillbaka till toppen
Joint
Wed Jun 26 2013, 20:13

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Bokbordet är bra, och borde kunna utnyttjas än mer. Till exempel för anmälan till bortamatcher. SiriusFotbolls diverse kansler inbringar nästan aldrig anmälningar, och sociala medier kanske är överskattat i detta sammanhang. Eller att man ska mejla och ha sig. Det bästa, förutom forumet för oss befintliga, tror jag är en uppskrivningslista vid souvenirbordet. Då kan också arenaspeakern annonsera om det på ett effektfullt sätt. Brukarn gick väl runt så med en lista förr om åren om jag inte minns fel. För ja, mängden på bortamatcher får gärna bli större.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
johann
Wed Jun 26 2013, 21:10
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Man kommer kunna anmäla sig till Sandviken på söndag och det ska bli ett stående inslag med listor i fortsättningen. Hjälp är välkommet, bara att slå sig ner innan eller i paus.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Sakul
Thu Jun 27 2013, 08:54
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Nä, reklamen på officiella har väl aldrig någonsin inbringat en enda anmälan? Folk drar sig lite för att anmäla sig den vägen, eller för att åka med Västra, eller så finns det helt enkelt ingen utanför Västra som vill åka på bortamatch i Norettan.

Jag känner lite som så att om det nu blir Superettan nästa år, så är det läge att öka takten. För klubben och för Västra. För att locka folk, och för att de ska stanna kvar. Då finns chansen att bli Uppsalas lag, med en bestående levande läktarkultur, på allvar. Just nu är känslan att det relativt höga publiksnittet mest baseras på en tillfällig hype, alla inblandade måste ta det här tillfället att bygga något bestående.
Tillbaka till toppen
Sakul
Thu Jun 27 2013, 08:55
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Bokbord och listanmälan på Studan är fantastiskt förresten!
Tillbaka till toppen
dissteffe
Thu Jun 27 2013, 09:04
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Vår distro är ett bokbord alltså? Är det nån form av officiell beteckning för ett bord där man säljer grejer? Typ inte böcker.

[ Redigerat Thu Jun 27 2013, 11:01 ]

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
johann
Thu Jun 27 2013, 10:59
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Tydligen.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
hoff666
Thu Jun 27 2013, 11:50
Registrerad medlem #464
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 17:21
inlägg: 279
Det kan vara båda, vi vill ju vara inkluderande.

[ Redigerat Thu Jun 27 2013, 12:01 ]
Tillbaka till toppen
Nicholas
Sun Jun 30 2013, 10:12
Registrerad medlem #534
Registrerad: Wed Jun 26 2013, 04:08
inlägg: 3
Hej,
Jag är en väldigt ny medlem i Västra Sidan och jag gick med nästan enbart för att jag tycker att ni som står i klacken förgyller varje match med er skönsång och engagemang. Tack för den.

Det händer att jag då och då skriver en sporadisk artikel på Svenskafans.com och jag skulle vilja skriva en artikel som marknadsför Sirius som fotbollsklubb och om Västra Sidan för att få in fler medlemmar. För jag är övertygad om att eftersom ni redan är ett sammansvettsat gäng, med sjyssta sånger, skön stämmning och grym inställning så är det inte något orosmoment att Västra växer för snabbt. Tvärt om. För varje 50 medgångssupportrar är det 5 som stannar.

Så vad jag undrar är om det finns något ni mer inbitna vill att jag förmedlar? Tex. "Kom till klacken, ser du vilsen ut så plockar vi upp dig" "Åk med oss på borta match" "skitsamma om du inte kan ramsorna, kom och skrik med oss" Eller vad som helst.
Jag vill gärna se att både Sirius och Västra blir starka varumärken.
Det måste börja någonstans...
Tillbaka till toppen
riddarn
Sun Jun 30 2013, 17:41
Registrerad medlem #37
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 15:05
inlägg: 171
Tack till Johann, Pagge och Steffe som hjälpte till med Mörshförsäljningen idag!

aldrig får man vara riktigt nöjd
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sun Jun 30 2013, 17:59
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Jag bar ju bara fram ett bord, efter det stod jag bara och trodde jag var nåt.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Gabbe
Wed Jul 03 2013, 13:45
Registrerad medlem #462
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 10:25
inlägg: 560
Jag tycker att Västra Sidan har en jättebra storlek just nu. Vi är som en familj och den här övertalade mig för att vara medlem i Västra (den här och att Sirius grundades 1907 precis som CFR). Jag tycker att Västra behöver inte att vara fler i idags läget, men det är självklart att vi behöver rekrytera mer medlemar på långsikte. Jag vet inte om det är bra att tänka sig att vi kommer att få fler medlemar om vi gär upp, för att de som kommer bara när laget vinner kommer inte att vara med när Sirius förlorar. Det kommer att bli bara en bra publik siffra som det var i matchen mot Dalkurd och sura gubbar som skriker som fan från deras sittplats när laget leder med 3-0 bara för att det var lite lägre tempo i matchen. Vi skulle titta mer på personer som kommer varje match och ställer sig nära Västra utan att delta i sjungande. De som kommer på matche oavset om Sirius vinner eller förlorar, de som lever varje match som vi gör på Västra. Jag vet att de finns och kanske det är dags att prata med de och visa att Västra är den bästa plats för att se och leva matchen!
Tillbaka till toppen
CarlApan
Wed Jul 03 2013, 14:51

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Bra skrivet Gabbe!

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Gabbe
Thu Jul 04 2013, 08:25
Registrerad medlem #462
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 10:25
inlägg: 560
Men tanken på rekrytering, kan vi inte göra nån broschyr som man kan dela ut på matcherna? Kan skriva det ut på jobbet
Tillbaka till toppen
riddarn
Thu Jul 04 2013, 09:48
Registrerad medlem #37
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 15:05
inlägg: 171
Eller så startar vi http://www.nwt.se/noje/nojen-evenemang/article1335210.ece vi också!

aldrig får man vara riktigt nöjd
Tillbaka till toppen
CarlApan
Thu Jul 04 2013, 09:56

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Haha fan va stekigt. Mikko får vara utropare.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
DagH
Thu Jul 04 2013, 13:03
Registrerad medlem #528
Registrerad: Tue Mar 19 2013, 21:14
inlägg: 49
Bra intervju i veckans Uppsalatidningen! Lite skum rubrik och vinkel möjligen, å andra sidan bra motvikt till den där UNT-krönikan...

http://i.imgur.com/cs5O2lC.jpg
Tillbaka till toppen
CarlApan
Thu Jul 04 2013, 13:08

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Ja ibland målas vi upp lite ulligare och gulligare än vi egentligen är, men jag antar att det är så journalistik fungerar.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
johann
Thu Jul 04 2013, 13:19
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Ganska missvisande och sätter kanske onödig press att vi ska bete oss som korgossar/flickor. Å andra sidan är ju denna vinkel närmare sanningen än Thurékrönikan.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Gabbe
Thu Jul 04 2013, 13:39
Registrerad medlem #462
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 10:25
inlägg: 560
Finns en hat ramsa... mot VSK! Men de förtjänar det!
Tillbaka till toppen
Gabbe
Thu Jul 04 2013, 13:40
Registrerad medlem #462
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 10:25
inlägg: 560
Och en till mot Ramsin. Men han förtjänar det också!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System