Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Dalkurdgate
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:07
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Tänker att det är dags att starta en egen tråd om Dalkurd och Malmström, lär ju skrivas mycket mer om detta innan det är avgjort. Börjar med att klippa in den mejlväxling jag hade med karln under helgen.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:07
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Jag förstår mycket väl att om Dalkurd bestämmer sig för att flytta hit hela eller delar av sin verksamhet så är det kommunens skyldighet att behandla alla dem likvärdigt med kommunens andra föreningar. Men vad jag undrar är hur du aktivt kan söka upp och bjuda in en klubb från en annan kommun, utan att ens med ett ord diskutera saken med de föreningar som redan finns här och som påverkas i allra högsta grad. För det är ju precis vad du har gjort enligt intervjun i Dalarnas Tidningar, om du inte återigen har lyckats bli helt felciterad.

Att träningsförhållandena i uppsala redan är undermåliga för en elitklubb kan en lång rad av tränare och ledare i Sirius vittna om. Vad är egentligen din plan för att Dalkurds flytt inte ytterligare ska påverka dessa förhållanden i fel riktning?

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:07
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej
Det stämmer inte. Dalkurd kontaktade Uppsala Kommun och frågade hur vi ställde oss till det.

Hälsningar


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:08
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej

Det stod ju ett tydligt citat från dig i Dalarnas tidningar att du kontaktade Dalkurd för att försäkra att Uppsala kan ta emot dem. Du borde kanske be att få läsa igenom dina citat i fortsättningen så slipper du bli felciterad hela tiden.

Väntar också med spänning på vilka de förutsättningar att ta emot Dalkurd som du nämner egentligen är. Jag förutsätter att detta kommer fram inom kort.

/Martin

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:08
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej igen

Felcitat är en del av min vardag och det får jag leva med. Media får ta det på sitt ansvar och göra sitt jobb tänker jag och de som läser får lära sig att vara källkritiska eller bli lurade. Ja det blir spännande att se hur det blir. Det är många bitar att ta hänsyn till.



Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:08
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Har frågat Bågefeldt som skrivit artikeln i DT, och han bekräftar att du är korrekt citerad samt att intervjun finns på band. Det återstår onekligen många frågor om ditt agerande i den här frågan.

/Martin

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:09
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
I så fall är det någon typ av missförstånd eller felsägning. Dalkurd kontaktade kommunen och mig. Jag har sedan ringt dem vid ett antal tillfällen, bland annat för att förklara att vi kan ta emot dem. Det kanske kan ha förvirrat samtalet med Dalatidningen. Jag tror att första kontakten med Uppsala var med Muhammad Hassan som gav dem rådet att kontakta mig och kommunen.



Vad är det du har för frågor? Svarar mer än gärna. Kan ju säga att om jag skulle fått höra att Dalkurd eller något annat lag funderade på att byta kommun och att Uppsala vara ett alternativ så är det mycket möjligt att jag skulle kontaktat dem. Att det inte var så i detta fall är inget viktigt för min del men förklara gärna vad det har för betydelse så kanske jag kan svara tydligare.



Jag tycker det är positivt om vi kan få hit ett elitlag till och det är vi många som tycker. Hela Elitidrott Uppsala som hade möte i veckan var exempelvis inne på den linjen.



Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:09
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Vem som kontaktade vem är väl egentligen inte den viktigaste frågan för mig heller, även om jag kan tycka det är anmärkningsvärt att du tycks ha gjort det till en vana att skylla på journalisten när du sagt något ogenomtänkt. Det har hänt två gånger på lika många dagar - men ok, låt gå för det.

Du har knappast kunnat missa att det elitlag i fotboll som redan finns i kommunen är väldigt missnöjda med träningsförhållandena här. Och det handlar inte om att Sirius är bortskämda - en lång rad tränare och ledare har vittnat om sin förvåning över hur det kan vara så illa ställt i Sveriges fjärde stad. Fråga Kim Bergstrand. Fråga Andreas Brännström. Fråga Pär Millqvist. Att du i det läget jobbar för att få hit ytterligare ett elitlag är för mig och många andra ett helt obegripligt agerande.

De frågor jag gärna vill ha svar på är:

1. Hur ser den analys ut som landar i slutsatsen att Uppsala kommun kan ta emot Dalkurd? Hur mycket tid och arbete har du lagt ned på den analysen? Hur kommer det sig att du inte har kontaktat den förening, Sirius, som använder den befintliga anläggningen? Borde inte det vara ett minimikrav när du undersöker vilka förutsättningar som finns?

2. Vilka är egentligen de förutsättningar att ta emot Dalkurd som du skriver om? Vad är planen för att både Dalkurds och Sirius träningsbehov ska kunna mötas? Ska föreningarna dela på Löten? Innebär detta att Sirius förutsättningar ska försämras ytterligare? Eller ska det uppföras nya planer redan till nästa säsong?

Om svaret på dessa frågor innehåller fraser i stil med "det ska utredas" så är det naturligtvis vad du borde ha svarat på Dalkurds förfrågan också.

/Martin

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:10
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej igen

Men om jag får frågan om jag kontaktat Dalkurd bör jag väl svara så gott jag kan på den frågan oavsett om det tidigare figurerat oklarheter som kunnat uppfattas annorlunda!? Det skulle ju bli jättekonstigt annars. Sedan att frågan för mig är oviktig spelar ju mindre roll eftersom den tydligen är en jätteviktig fråga för andra.



När våra tjänstemän tittar på de bokningar vi har på våra anläggningar kommer de fram till att de bör gå att lösa med vissa insatser och rockader. Kommunen har sagt till Dalkurd att vi ska göra vad vi kan för att lösa frågan.



Jag uppfattar för övrigt att många Siriusanhängare ogillar tanken på att få hit ett annat lag oavsett om det går att lösa träningssituationen eller ej. Det är såklart OK att de tycker så, men där finns en annan uppfattning från kommunens sida. Och detta tror jag är kärnan i hela denna fråga.



Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:10
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej igen

Det är alltid så att alla vill ha alla detaljer beskrivna direkt i stora frågor. Men det är sällan möjligt eftersom komplexiteten är stor. Då är det inriktningen på arbetet och målet som får tala för vad som är på gång. En situation som är vardag i arbetet med offentlig förvaltning. Vi gör ju ofta saker som ingen gjort förut och skulle vi inte arbeta så så skulle inte mycket bli gjort.



Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:10
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Nu var det ju faktiskt du som valde att fokusera på frågan om vem som kontaktade vem i mitt första mejl. Jag ställde flera andra frågor som du då lämnade obesvarade. Och de är fortfarande obesvarade.

Jag undrar fortfarande varför du inte har kontaktat det lag som bedriver verksamhet på anläggningarna där Dalkurd ska träna och spela, när du har utrett förutsättningarna. Jag undrar fortfarande som Sirius nu kommer att få ännu sämre träningsmöjligheter. Några nya planer blir det vad jag förstår inte. Att du kan göra både Sirius och Dalkurd nöjda med några "rockader" ställer jag mig skeptisk till.

Och nej, frågans kärna är verkligen inte att några Siriussupportrar är rädda för konkurrens. Du skriver (i ditt andra mejl) att du inte kan besvara alla detaljer i ett komplext ärende. Men var det lag du bjudit in ska träna, och hur det påverkar andra lag som finns i kommunen, det är faktiskt inte detaljer utan helt grundläggande. Det är det som är kärnan i denna fråga. Och den tycks du inte kunna besvara.

/Martin

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:11
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
1. Sirius har kontaktats och de ska såklart vara med i hur allt ska lösas.

2. Om klubbar är nöjda eller ej kan inte kommunen bestämma. Vi har för avsikt att leverera en lösning som är funktionell.

3. Nej det går inte i nuläget att säga exakt hur det ska bli. Men det kommer klarna den närmsta tiden och det är bland annat för att alla inblandade ska få möjlighet att påverka.



Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:11
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Men Sirius kontaktades ju först efter att du välkomnat Dalkurd till Uppsala. Frågan är hur du kunde göra bedömningen att förutsättningarna att välkomna ytterligare elitlag finns, utan att diskutera med, kontakta eller informera det elitlag som redan finns i kommunen?

Jag förstår att det inte är kommunens uppgift att göra Sirius nöjda, men jag hoppas att det iallafall är ambitionen att föreningarna som verkar i kommunen ska vara det? Med tanke på att det inte finns någon plan för hur det ska beredas plats för Dalkurd förutom att göra några rockader så undrar jag vad som får dig att tro att Dalkurd kommer att vara nöjdare med träningsförhållandena än vad sirius är?

Det sansade svaret när Dalkurd kom med sin förfrågan hade varit att förklara att Uppsala ska göra sitt bästa att ta emot dem om de skulle välja att flytta hit, men att det i dagsläget inte finns särskilt bra förutsättningar och inte heller en plan för att nå dessa. Inte att välkomna dem med öppna famnen, vad det verkar helt utan konsekvensanalys.

Martin

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:11
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag är tacksam för ditt engagemang och välvilliga bemötande, men jag har inte möjlighet att fortsätta att diskutera alla detaljer via mej då ni är många som skriver. Jag har försökt svara så gott jag kan men har kontaktat Sirius för att få till ett möte med klubbens medlemmar där du såklart är välkommen att fortsätta dialogen. Är det OK?



Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:11
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Det är möjligt att detta är detaljfrågor för dig. Men det är det inte för mig.

Jag är en av många som under 10, 20, kanske 30 års tid har stöttat och jobbat för målet att få se Sirius spela i allsvenskan. Nu är vi nästan där. Och då agerar du helt obegripligt på ett sätt som riskerar att rasera hela bygget på sikt. Och detta utan att du kan förklara varför du agerat som du gjort, utan någon konsekvensanalys eller genomarbetad plan för framtiden. Så nej, det är inte detaljer vi diskuterar här.

Men ok, jag hoppas att du kan förklara dig bättre på ett möte och besvara frågorna jag ställt. Jag hoppas kunna närvara, i annat fall får jag hitta ett ombud som kan ställa dem åt mig.

/Martin

PS. Jag är även supporter till Sirius bandy, vars arena du dribblade bort härom året. Jag undrar fortfarande var de ska spela sina matcher om några år. Så nu har du lyckats sätta käppar i hjulet för mina båda favoritlag.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:12
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Tack, jag menar inte att det är oviktigt men det blir så många delar från alla olika håll att det inte blir hållbart att svara på allt från alla via mejl.

Bandyns anläggning är godkänd för elitspel och vi har på bandyalliansens initiativ en utredning som löper på för att hitta en lösning. Det är inte så trevligt att påstå att jag försöker dribbla bort detta.



Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:12
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Med dribbla bort menar jag att det innan du tillträdde fanns en konkret plan för en ny bandyarena. Det finns det inte längre. Vi kan väl säga att du raderade ut arenan om du tycker det är trevligare.

Martin

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:12
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Det stämmer att det varit många turer och vi fick ta tillbaks vårt eget beslut om att bygga en hall på Studan. Så okej då, det har dribblats en del. Är lite trött i huvudet av allt skrivande så jag ber om ursäkt för att jag kallade det för otrevligt. Det var otrevligt av mig helt enkelt. Hoppas du kan komma om det blir ett möte. Har inte fått svar från Sirius än. Kom gärna fram och hälsa i så fall.

Hälsningar

Rickard Malmström

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 24 2016, 21:13
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hej Rickard

Det ska jag, om jag kan vara där. Tack för de svar du trots allt gav. Ser fram emot resten.

Martin

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Aug 24 2016, 21:46

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Säga vad man vill om denne "Rille" (idiot, javisst) men det var väldans var knapphändig han var. Lägg därtill ett 30-tal inlägg i superettan-tråden, så Dalkurdgate berör minst sagt. Jag passade på att välkomna karln till Båthuset på måndag. Om han är det minsta rakryggad så dyker han upp då. Men möten ska väl bara äga rum på hans villkor. Aja, vi får se. Som sagt många frågetecken kvar att räta ut. Mejlsvaren är ju ofta skrattretande. Verkar först jättkränkt för att i mejlet senare ursäkta sina anklagelser. Haha, kämpa "Malmen".

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
ThomasD
Wed Aug 24 2016, 21:58
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Märkligt. Att du välkomnades på mötet var ju intressant då det officiellt, så vitt jag kan förstå, enbart var öppet för klubbrepresentanter och journalister.

Sen blir jag som sagt avundsjuk och förvånad på hur mycket han trots allt svarar då jag knappt fick ett ord ur honom.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Aug 25 2016, 05:44
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag tror inte mötet igår var samma möte som Rille skrev om till mig. Så jag ser inte att han har uppfyllt det löftet än.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Thu Aug 25 2016, 05:51
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Skickligt manövrerad frågestund Brukarn. Malmström hade i princip ingen konkret handlingsplan att komma med, bara svammel. Mycket avslöjande. Försök att publicera korrespondensen i UNT och i Dt.se. Detta måsta alla få se, framför allt Dalkurds styrelse.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Nyllet
Thu Aug 25 2016, 06:07
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
johann skrev ...

Fredrik Ahledst (M) på Facebook:

"Hej, måste göra en kort kommentar efter allt svammel från Rikard Malmström.
1. Det finns inget som heter etableringsfrihet inom idrotten och ingen lag som reglerar det.
2. En kommun är inte skyldig att ta emot ett idrottslag. Likabehandling gäller de som bor och är medlemmar i en kommun - inga andra.
3. Kommunen bestämmer själv genom beslut vilka som skall ha tillträde till kommunens anläggningar. Det styr inga lagar.
4. Det är ett aktivt politiskt beslut från rikard malmström (mp) att ensvåldigt att säga ja till D. Hitills har jag inte hört någon annan som tycker detta är bra.
5. Vi behöver rusta upp och investera i våra anläggningar innan frågan överhuvudtaget skulle vara intressant!"


Det börjar röra på sig. Skönt att någon annan politiker vaknar ur dvalan. Här har alltså Malmström itutat oss att man måste ta emot ett lag från annan kommun. Alltså, vad är det som gäller egentligen?

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Aug 25 2016, 07:14
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Tycker att det är två för Malmström väldigt graverande saker som kommit fram de senaste dagarna.

1. Han ljuger när han pratar med journalister, och verkar till och med tycka att det är oproblematiskt att han gör det. Det är faktiskt häpnadsväckande.

2. Jag påstår i mejlväxlingen ett par gånger att han tycks ha handlat utan vare sig konsekvensanalys eller plan, och han säger aldrig emot. Och det verkar faktiskt vara precis så illa det är, den enda plan som verkar existera är att "göra några rockader".

Just nu tycker jag den intressantaste frågan är vad han egentligen har utlovat till Dalkurd. För jag har ju svårt att tro att Dalkurd skulle tycka det var intressant med en flytt under premisserna att de ska dela på redan otillräckliga Löten. Har han lovat något mera? Och måste sådana löften isåfall inte gå igenom den demokratiska beslutskedjan? Får väl se om det framkommer något i mejlen Bigbadda begärde ut.



...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Thu Aug 25 2016, 07:21
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Undrar om Dalkurd öht har tagit sig hit och kollat på Löten eller om de bara litar på Malmen när han säger allt kommer att bli så jättebra så. I så fall kommer de snart att få börja se sig om efter en ny kommun igen.
Som sagt, skicka gärna detta till UNT och DT. VLT behöver inte få det.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Thu Aug 25 2016, 07:36
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag väntar fortfarande på mejlloggen från kommunen.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Thu Aug 25 2016, 07:37
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Sen är det inte så konstigt att han slutade svara mig när han blir kränkt av att Brukarn säger att han "dribblade bort" bandyarenan.
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Aug 25 2016, 07:42

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag tror att "D" kan vara beredda att kuska runt lite på Årsta, Berthåga och allt vad det kan vara för att sedan få Nya Studan som arena och träningsanläggning. Därtill kanske också ett delägarskap i arenarestaurangen?
Vi har haft dåliga förutsättningar många år under vår 109 åriga historia. "D" kan nog som sagt tänka sig att leva spartanskt något år innan silverbrickan kommer fram.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Thu Aug 25 2016, 12:37
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Nu har jag begärt ut dom individuella mejlen. Fanns några från Dalkurd, men det är ju också intressant och se lite internkommunikation i Stadshuset tänker jag. Vi får se om jag hittar nåt.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System