Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Bandy
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Halldebatten
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Sakul
Tue Feb 10 2009, 20:24
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Jag tycker vi kan passa på och kräva att alla Allsvenska fotbollsklubbar ska bygga hallar också. Det kan faktiskt vara riktigt jävligt väder på våren och hösten också!

Ledsen alla hallälskare (inte för att det finns särskilt många sådana här kanske), men sporten innebandy har redan uppfunnits. Krav på hall skulle döda bandyn helt. PUNKT!
Tillbaka till toppen
Sutra
Tue Feb 10 2009, 20:28

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Alltså... Den "objektiva" spelkvaliteten är bara en dimension av upplevelsen. Jag förstår att den är central för spelarna, men för mig som publik är det helheten som är viktig. Ibland är det ruttet väder, men när jag tänker på alla de matcher jag sett under drygt 30 år, så är taskigt väder inte något dominerande minne; även om jag såklart sett många såna matcher. För att travestera en gammal hjälte "Man är ju inte där för att känna på vädret".

Väderförutsättningar vs spelkvalitet gäller ju alla tuffa utomhussporter, strängt taget. Minns den underbara regnmatchen mellan Turkiet och Schweiz i somras. På många sätt ett skämt, spelmässigt, men i turneringens helhet är den ju en legendarisk pusselbit. Eller omspelet Sverige - Österrike i Gelsenkirchen i tidernas begynnelse. Klassiska matcher.

Träningshall blir kanon, det räcker fint. Och betänk; om det inte blir olagligt med utebandy så kommer ju på sikt alla lag som nu bygger bekväma hallar, och vänjer sig vid dylika fasoner, att vara livrädda för att komma till Studan. "Hjälp, nu ska vi till Uppsala, det är skitläskigt att spela utomhus. Man kan få snöflingor på sig. Och solen i ansiktet. Vi har inte en chans".

Nåväl, det slutar väl med att Sirius spelar inomhus, och vi är ett gäng gubbdjävlar som står utomhus i en snödriva och lyssnar på radio. Funkar säkert det också.
Tillbaka till toppen
ex17
Tue Feb 10 2009, 20:46

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Nej hall für alle så vi kan förlänga elitserien, kanske spela CL mot ryska och finska lag och höja sporten från amatör till något annat.

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
ThomasD
Tue Feb 10 2009, 21:39
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Ja det blir säkert succé med CL, det funkar ju inte ens i hockey. Serien är alldeles lagom lång tycker jag. Visst skulle jag kunna tänka mig att se mer bandy, men som det är nu så finns spänningen där hela tiden. I hockeyn där det spelas matcher till förbannelsen kan man ju gäspa sig igenom sisådär 75% av säsongen även om man är rätt intresserad.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 10 2009, 22:11

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Hear, hear. Jag vill inte att bandyn ska vara en "produkt". Jag vill inte gå och se Sirius-Vänersborg i en seriematch i september. Och sen i november och februari. No way. 26 omgångar plus slutspel är inte lite. Det är fler matcher än i fotbollsallsvenskan. Jag har svårt att begripa varför bandyn så himla gärna vill vara något annat än bandy. Det finns redan en jävla massa andra sporter om man nu är intresserad av jippon. Bandy är inte heller en tillräckligt internationell sport för CL eller ens VM egentligen. Tar man över 200 spänn för en semifinal som man vet kommer vinnas med exakt så många baljor som Sverige känner för har man nog inte begripit mycket.

Sedan tror jag som sagt att bandysverige har en övertro på vad hallarna kommer göra för publiktillströmningen. Det sportsliga köper jag, det är klart att det är lättare att spela bra bandy på plant underlag utan halv storm i nyllet även om jag gillar den delen av spelet också, men publiken blir inte mer intresserad av bandy för att man bygger hallar. Precis som att folk inte började tokrusa på volleyboll bara för att de började spela med poäng på varje serve och nya regler för storleken på dräkten. Bandy är bra som det är. Faktiskt. Och jag tycker att folk väl kan få spela i hallar om de vill. De som jag tycker är problematiskt är just det där med att "då kommer vi kunna dra mer publik, och kan utöka serien, och få till bättre evenemang, etc, etc". Så tror jag helt enkelt inte att det är.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Wed Feb 11 2009, 00:07
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Det är charmigt med EN vintersport som spelas utomhus. Det finns ju ingen annan vinterbollsport än bandy som spelas utomhus. Men det kommer antagligen bli så att alla lag i Elitserien har hallar för matchspel snart.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Feb 11 2009, 00:44

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Kopierar det jag skrev till Maya:
"Bandyhall
Du har ju inte klockrena argument Maya, men vi gillar dig ändå.

Tror att en bandyhall kan vara utvecklande för sporten i sig, och den kan säkert expandera tackvare den. Men att sporten skulle dö ut, utan bandyhall, tvivlar jag starkt på. Tror till exempel att många föräldrar faktiskt föredrar bandy just för att man får "frisk luft" och att det faktiskt är sjuuukt mycket billigare att utöva än hockeyn. Att jämföra med sockerplastbandy känns ju inte helt rättvist, eftersom att sporterna utövas på två olika underlag.

Tror definitivt inte att vi går miste om ett elitlag om 3-4 år bara på grund utav avsaknad av bandyhall. En bandyhall hinner för övrigt knappt byggas på 3 år.
Sedan tror jag att bandyhallen är främst viktigast för våra framtida spelare, det vill säga juniorerna.

En bandyhall är utmärkt för förbättrade träningsmöjligheter. Det köper åtminstone jag och det verkar som att många andra "västringar" verkar ha sänkt sig så lågt också. . Så där har ni ju kommit en bit, att få "gubbar" som Garry N att acceptera en bandyhall vid träningar är stort. Om jag inte minns fel så har han en signatur som lyder: "Vem brände en bandyhall senast?"...

Lycka till mot Villa nu!"

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Farbror
Wed Feb 11 2009, 06:33

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Garry Nilsson som ett flaggskepp i halldebatten?!? Vi lever i märkliga bandytider.



Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
garligur
Wed Feb 11 2009, 07:18

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Jag är beredd att ta mitt ansvar. Låt de stackars veka ynglingarna träna under tak. Men sen jävlar ska de tvingas ut.

Tramsin, jag kräver förbud mot alla seriematcher inomhus!!!!

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Feb 11 2009, 10:16
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Utomhusbandyn borde k-märkas. Det finns massvis av fula hus som ingen jävel blir glad av som är k-märkta. Möjligheten att spela utomhusbandy borde också få lagstadgat skydd och bevaras till framtida generationer.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Feb 11 2009, 10:32
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
En riktigt radikal idé vore ju att ta in folk som gillar bandy i förbundsstyrelsen och inte bara värva folk som inte platsar i hockeyns styrelse.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
ex17
Wed Feb 11 2009, 11:36

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Vi behöver kanske inte spela fler matcher än 26 omgångar MEN vi spelare skulle tycka det var ok med 1-2 matcher i veckan istället för att spela av halva säsongen på en månad för att sedan klämma in VM och sedan spela resten av omgångarna på alldeles för kort tid. Låt bandyn bli lite av any given sunday... Garry borde gilla det...

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Feb 11 2009, 11:49
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
ex17 skrev ...

Vi behöver kanske inte spela fler matcher än 26 omgångar MEN vi spelare skulle tycka det var ok med 1-2 matcher i veckan istället för att spela av halva säsongen på en månad för att sedan klämma in VM och sedan spela resten av omgångarna på alldeles för kort tid. Låt bandyn bli lite av any given sunday... Garry borde gilla det...

Det där håller jag dock med om.


If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Feb 11 2009, 13:10

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Absolut! Lägg ner VM på stört!

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
John
Wed Feb 11 2009, 13:20

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Eller lägg det varannat år efter säsongen i någon av alla hallar som finns. Där kan det gott tyna bort.

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
garligur
Wed Feb 11 2009, 14:32

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Rätt John!!! Då slipper vi dessutom det fåniga avbrottet för nån landskamp som ingen jävel är intresserad av!!

Samtidigt som hockey-VM skulle passa mig bra, för jag är inte intresserad av det heller!!

Any given sunday.... Jo, då kan allt hända! (För icke insatta är det en film med Al Pacino som am. fotbollscoach. Ännu en i raden av usla filmer om världens näst bästa sport... där man förresten kan spela utomhus även om det är -25 och snöstorm)


När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Joint
Fri Mar 06 2009, 19:35

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
http://www.svenskbandy.se/t2c.aspx?p=1400590&x=1&a=1163418

Svenska Bandyförbundets styrelse har nyligen satt upp målet att Elitserien ska spelas inomhus senast vintern 2013/14. Att spela utomhus då vädret tillåter detta kommer dock att vara möjligt.

Rött = Negativt.
Grönt = Ljusglimt i mörkret.

"- Hallarna behövs för att förbättra klubbarnas ekonomi, bland annat genom att förlänga serien. Vi är också övertygade om att det i praktiken kommer vara svårt att hävda sig sportsligt i elitserien utan hall om de flesta konkurrenterna har tillgång till hall. Därför har vi nu tagit detta beslut, säger Svenska Bandyförbundets ordförande Håkan Ramsin till svenskbandy.se"


Ja, Gurkburken verkar ju inte gå så bra ekonomiskt i alla fall... Förlänga serien, i den mån att sprida ut omgångarna på ett vettigare sätt, skulle jag inte säga nej till. Men inte fler omgångar, det är bra som det är. Varje lag ska möta varje lag två gånger, en gång hemma och en gång borta. Inte ens massa Tramsinande. Däremot är det fel att det ska bli så tight med matchande stundtals, som det är typ nu. Och som det var någon gång i samband med "VM"-ruschen.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Sakul
Fri Mar 06 2009, 19:42
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Lycka till med att få Uppsala Kommun att bygga en hall till 13/14, när dom dessutom planerar Gränby Arena, ny fotbollsarena (som iofs aldrig kommer att bli av) osv.
Tillbaka till toppen
Tommy
Fri Mar 06 2009, 19:49

Registrerad medlem #194
Registrerad: Sun May 20 2007, 15:43
inlägg: 250
Jag trodde halldebatten dog efter snömatchen mot Vetlanda i måndags, PUBLIKFEST! Trots vädret och framförallt tack vare den obefintliga hallen!!

Träningshall: Ja tack!
Arena med skjutbart tak: Ja tack!
Hall: Ställa skorna, och hänga jackan i!

Ni kan dra åt... Borlänge!
Tillbaka till toppen
Sakul
Fri Mar 06 2009, 19:54
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Kan man inte typ permanenta finalläktarna och sen slå upp ett öppningsbart tak över Studan?
Tillbaka till toppen
Bandytjejen
Fri Mar 06 2009, 19:57

Registrerad medlem #347
Registrerad: Thu Nov 27 2008, 22:40
inlägg: 123
Går det att göra öppningsbara tak av den storleken? Det skulle vara en rätt trevlig lösning om det gick.
Tillbaka till toppen
Sakul
Fri Mar 06 2009, 20:08
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
På nåt sätt går det säkert. Men det lär ju kosta en del också...
Tillbaka till toppen
ex17
Fri Mar 06 2009, 20:15

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Det går, man kan även göra kreativa lösningar som Ajax hemmaplan. Där kör man ut gräsmattan ut ur arenan för att den ska få sol....

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
Bandytjejen
Fri Mar 06 2009, 20:28

Registrerad medlem #347
Registrerad: Thu Nov 27 2008, 22:40
inlägg: 123
Det vore en rätt mäktig syn faktiskt med ett tak som kunde fällas ut eller dras tillbaka, beroende av vädret. Det blev ju en hall, men samtidigt inte. Win-win-situation?
Tillbaka till toppen
CarlApan
Fri Mar 06 2009, 20:45

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Mitt intresse för bandy skulle svalna direkt med en hall. Förstår inte ni förespråkare att ni kan glömma dom här publikfesterna i framtiden om ni ska mota in folk i en likkista? Ni dödar bandyns själ och jag tycker det är så tragiskt. Hallbyggandet kommer göra att bandyn sakta dör ut.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Sakul
Fri Mar 06 2009, 20:49
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Det är ju det jag säger. Öppningsbart tak över Studan!
Tillbaka till toppen
CarlApan
Fri Mar 06 2009, 20:52

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Ja då är det ju slut med finaler här iaf.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Bandytjejen
Fri Mar 06 2009, 21:06

Registrerad medlem #347
Registrerad: Thu Nov 27 2008, 22:40
inlägg: 123
Nu är jag ju en ny "gå på match - supporter", men jo, jag tycker väldigt bra om att stå utomhus och se på bandy. Nu har jag aldrig sett bandy i en hall live än, men jag kan inte föreställa mig hur det skulle kunna slå tex. stämningen på Studan igår.

Dock förstår jag problematiken om vissa lag har hall och kan börja träna på fullstor is tidigare (?), att det kan bli ojämnt.

[ Redigerat Fri Mar 06 2009, 21:07 ]
Tillbaka till toppen
Sakul
Fri Mar 06 2009, 21:11
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Vad är det du säger CarlApan? Ett tak som går att "ta fram" vid dåligt väder skulle väl snarare göra att dom ännu hellre vill ha finalerna här.
Tillbaka till toppen
CarlApan
Fri Mar 06 2009, 21:24

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Men då måste du ju bygga en hall av helt gigantiska mått och den skulle kännas ödsligare i serielunken än gurkburken när tillberga spelar.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System