Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Bandy
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Halldebatten
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Brukarn
Sat Feb 07 2009, 00:17
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Så ska det låta Sjonis! Den här hallösningen kan jag skriva under på.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=862996,00.html?from=puff

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
ex17
Sat Feb 07 2009, 09:28

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Har du slagit i?

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
ex17
Sat Feb 07 2009, 09:29

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Förstå mig rätt men hall is the shit!

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
haze
Sat Feb 07 2009, 09:53
Registrerad medlem #14
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:14
inlägg: 1769
En hall för träning tror jag inte någon är emot, vore helt perfekt. Sen är det bara att skriva under på det Sjonis säger om Bajenmatchen. Den folkfesten hade icke fungerat i en hall.

----------------------------------------
1921 - 1922 - 1961 - 1966 - 1968
Alla till Studan!
Tillbaka till toppen
ThomasD
Sat Feb 07 2009, 10:54
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
ex17 skrev ...

Förstå mig rätt men hall is the shit!


Hall is shit yes.
Klart det finns en del fördelar, men lite irriterande är att det är så få som kan se att det finns nackdelar. För det finns det.
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Feb 07 2009, 12:16

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag vill inte se bandy en gurkburk, Byns lada är OK för deras ändamål men planen känns liten. Göranssons Arena i Sandviken kan bli rätt OK så som det ser ut på bilderna men den blir för liten för Uppsala. och slutfrågan, var ska finalen spelas? knappast inomhus med 20-25000 väl?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Farbror
Sat Feb 07 2009, 15:57

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Hall till alla = Final i bäst av sju (eller så)

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
garligur
Sat Feb 07 2009, 16:55

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Håller helt med om att "hall is shit"!!

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Feb 07 2009, 17:08

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Låter som en bra idé med ett tak över Gränbyplanen. Äventyra inte mer än så, tack.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sat Feb 07 2009, 22:05
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Tak över Gränby=Ja!
Tänkte skriva att hall på Studan betyder mer publik, men vi har ju väldigt bra publiktillströmning nu när det går bra. Vi ligger just nu på en hedrande fjärdeplats i publikligan, före lag som t.ex. SAIK och Edsbyn.
Tillbaka till toppen
ex17
Tue Feb 10 2009, 08:43

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Nu ska jag svära i kyrkan och säger... finalen kanske spelas i bästa av 7 matcher snart...

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Feb 10 2009, 08:58
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
ex17 skrev ...

Nu ska jag svära i kyrkan och säger... finalen kanske spelas i bästa av 7 matcher snart...

Det är ingen dum idé faktiskt. Allt som förstör sporten är ju positivt.
Vänliga hälsningar,
Håkan Ramsin


If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 10 2009, 10:27
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag misstänker att hallmotståndet i Västra beror på att relativt få av oss själva har en bakgrund som bandyspelare (vilket syns med all önskvärd tydlighet i de årliga drabbningarna mellan Sirius och Västra). De flesta av oss har fastnat för bandyn på andra vägar, vi har lockats av atmosfären, kylan, bandyapplåderna, glöggen och allt annat som skiljer bandyn från hockeyns kommers och spektakel.

Visst ligger mycket av tjusningen också i spelet bandy, som t.ex Rosas passning till Maya i söndags. Men för mig räcker det inte med bara det, det finns en smärtgräns när jag kommer att tröttna på bandyn om man tar bort alltför mycket av det som gör den speciell. Jag har t.ex svårt att se mig åka ut och stå i en trist plåtlada ute på Gränbyfältet för att heja på Sirius, det kommer helt enkelt inte att kännas lika roligt och meningsfullt längre. Låt bandyn få vara allt som är bra med bandyn, det är enda sättet den kommer att överleva utanför Hälsingland på.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Feb 10 2009, 10:31
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
>>Brukarn
Allt du säger är sant. Dessutom verkar jag ha missat nåt. Har vi inte redan ett innebandylag? Ska vi ha två nu eller vad handlar det om?

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 10 2009, 10:49

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Det stora problemet är väl den här märkliga viljan att göra bandy till något bandy inte är, även populärt kallat "utveckla sporten". Jag fattar ju också att det är skönare att lira bandy inomhus, men det är inte automatiskt en bättre upplevelse att se bandy inomhus. Det största problemet med halleriet är ju att hall har blivit ett självändamål. Så funkar det inte. Gurkburken är exempelvis en av landets värdelösaste arenor att se bandy på, trots att den har det där taket alla tjafsar om. Resten av arenan håller helt enkelt inte måttet och det verkar även publiken ha fattat. Att se bandy i Västerås brukade vara förenat med drag och stämning på läktarna nu är det som att vara på jordbruksmässa.

Bandy är liksom vårt svar på boboll, hurling eller aussi rules. Vi borde kunna vara stolta över att ha vår egen sport med allt vad det innebär i stället för att närmast desperat försöka ordna VM-turneringar och sprida sporten till Uzbekistan. Jag tror precis som bruk att det säkra sättet att sänka bandyn i landet är att anonymisera den och klä av den dess särart. Vi kan ju liksom inte konkurrera med hockeyn genom att apa efter så mycket som möjligt, då kommer all publik att förloras till slåssbandyn. Ska jag stå och frysa någonstans så gör jag det fan så mycket hellre utomhus än i en utställningslada.

Och det där med final i bäst av sju, vilken fantastisk idé! Man lägger ned ett av de största idrottsevenemang vi har i Sverige till förmån för något som knappt kommer att dra totalt lika mycket folk, men utspritt över två veckor. Ingen, alltså helt på allvar ingen, utom de två finallagens supportrar och landets absoluta bandyfanatiker (och det vi ju på en höft hur få det är) kommer bry sig om en finalserie på sju matcher. SVT 24 kommer sända varannan drabbning till de 29000 närmast sörjande/de som inte har några vänner att umgås med. Skrivande rikspress kommer nöja sig med en liten notis. Varför inte sälja idén till USA och kolla om man inte borde lägga ner Superbowl till förmån för bäst av sju matcher?

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Big Spender
Tue Feb 10 2009, 10:57
Registrerad medlem #308
Registrerad: Wed Apr 02 2008, 22:00
inlägg: 786
VSKs fyra senaste publiksiffror i hallen:
1072, 1003, 861, 711

IKS fyra senaste på Studan:
4083, 3045, 1611, 1505

Jag är inte emot en hall. Vi behöver schyssta träningsförhållanden för att hänga med i konkurrensen. Tänk att Byn, VSK, SAIK m.fl. kan gå igång med träningar på fullstor plan redan i augusti medan IKS får harva på hockeyrink. Det håller aldrig i längden. Däremot vore det knasigt att ta bort möjligheten att spela utomhus vid bra väderleksförhållanden. Finns inget bättre än bandy i ett par minusgrader och klarblå himmel! Och en bandyfinal i bäst av 7 känns lite som Bandy VM varje år!
Sju bandyfrukostar vete väl faan om man pallar?


-----------------------------------------------------------
Kämpa på, svart och blå!


Tillbaka till toppen
John
Tue Feb 10 2009, 11:08

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Då är det bättre att skippa slutspel och köra serievinnaren som mästare i stället.

När det gäller hallar så tror jag att de som byggs nu i Sandviken och Värenersborg kommer visa att det går att göra en bra hall både för publik och spelare. Sen finns det massa andra ideer som kan göra bandyn mer publikvänlig, som en stor vit bakgrund bakom varje mål så skulle man se både skott och hörnor bättre. Fast då skulle farbor få hitta nytt ställe att kolla matchen ifrån. Bygg en upphöjd veranda med lekland som att barn kan röja runt på.

Men jag tycker nästan lite synd om VSK som får dras med sin fryslada tills hemglass köper den efter att publiken övergett västeråsbandyn för gott.

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Feb 10 2009, 11:14

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Sanvikens och Väners hallar ser betydligt bättre ut på pappret, agree. Och en träningslada är förmodligen nödvändigt to keep up the pace med konkurrenterna. Och jag kan köpa att det vore bra med en hall om vädret kukar ur helt, men parallella arenor med lika publikkapacitet är en utopi och personligen tar jag hellre en 3x30 än en hel säsong inomhus.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Feb 10 2009, 11:16
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Varför inte köra Vasaloppet i bäst av tre? Eller kanske Riksdagsvalet? Fatta spänningen!

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 10 2009, 11:17
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Men även om det ger bättre förutsättningar att spela bandy i en hall så får man fråga sig till vilka man kan sprida bandyintresset till. För nybörjare är det inte spelkvaliten som avgör, utan andra saker. Ta med en bandynovis till Gurkburken, och denna kommer att gäspa käken ur led och aldrig mer komma tillbaka. Ta med samma bandynovis till t.ex Zinken eller Studenternas som det varit de senaste matcherna, och chansen är ganska stor att det tar skruv.

ABB Arena är iofs ett skräckexempel, Bandykyrkan tycker jag är betydligt trevligare. Sen får man se hur det blir i Sandviken och Vänersborg, men de hallarna kostar ju sina 200 miljoner också.

[ Redigerat Tue Feb 10 2009, 11:19 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
johann
Tue Feb 10 2009, 11:25
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
hade , lite off-topic , med mig en bandynovis i lördags (dessutom en nyinflyttad skåning) och vi höll knappt på att komma från studan efter matchen då han sprang runt i alla hörn av arenan letandes efter försäljning av sirius-halsdukar.

när vi snackade efteråt om varför han tyckte var så kul så var ord som atmosfär, kallt, glögg, eldar och korv flitigt förekommande..

där kan man snacka om att ta skruv!

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
ex17
Tue Feb 10 2009, 11:25

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Brukis.. ta med en ny fantast i ösregn på Vinterstadion (Behrn Arena) inför 300...

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 10 2009, 11:31
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Skillnaden är att Gurkburken alltid är tråkig i alla väder (nåja, kanske inte just förra året mot Tillberga, men det var iaf inte hallens förtjänst).

[ Redigerat Tue Feb 10 2009, 11:32 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
garligur
Tue Feb 10 2009, 11:55

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Håller åter med Brukarn, i hans tidigare inlägg.

Ju mer som tar bort bandy från bandyn, desto större anledning att prioritera annat, och bli en "medgångssupporter" som kommer när det gäller viktiga matcher.

Nu prioriterar jag bandy före det mesta i livet och skrivs in med nit och noggrannhet i almanackan. I en Tramsinsk framtidsvärld, blir det nog mer att man kollar tidningen och ser att det är bandy... ok, ja jag har ju inget speciellt för mig ikväll.

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Tue Feb 10 2009, 12:24

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Låt dom bygga sina skit hallar o spela i dom, till sist inser dom att det e tråkigare att kolla i en hall.

Om sirius får hall i gränby och ska börja spela matcher där i framtiden då lägger jag ner mitt intresse helt, och ja jag kollar hellre på div 1 utomhus.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 10 2009, 14:44
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Här finns flera halldebatter:

http://www.vskforum.com/viewtopic.php?t=3526
http://www.bandysverige.se/news_show_sex_nya_bandyhallar_i_ar.html?id=5530000&showall=true

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
ex17
Tue Feb 10 2009, 14:51

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
kniv-jonas skrev ...

Låt dom bygga sina skit hallar o spela i dom, till sist inser dom att det e tråkigare att kolla i en hall.

Om sirius får hall i gränby och ska börja spela matcher där i framtiden då lägger jag ner mitt intresse helt, och ja jag kollar hellre på div 1 utomhus.



Ja om vi inte får hall kan det nog bli div 1 fortare än vad många tror..

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Tue Feb 10 2009, 15:39

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
ex17 skrev ...

kniv-jonas skrev ...

Låt dom bygga sina skit hallar o spela i dom, till sist inser dom att det e tråkigare att kolla i en hall.

Om sirius får hall i gränby och ska börja spela matcher där i framtiden då lägger jag ner mitt intresse helt, och ja jag kollar hellre på div 1 utomhus.



Ja om vi inte får hall kan det nog bli div 1 fortare än vad många tror..




Jo men hur gör tramsin med sitt kära bajen finns inte en chans att dom blir utslängda ur serien. Har vi en hall att träna i så hänger vi med i utvecklingen sen kan vi hoppas att det tar 9-10 år innan bajen får hall.
Tillbaka till toppen
ThomasD
Tue Feb 10 2009, 16:25
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Gällande att hänga med i konkurrensen. Jag hade precis fått för mig att vi ligger topp3. Vid närmare eftertanke så är vi ju iofs efter de 2 som har hall men inte är det så enkelt att alla som skaffar hall kommer springa förbi? Tillis hjälpte det inte.
Tillbaka till toppen
Bandytjejen
Tue Feb 10 2009, 19:00

Registrerad medlem #347
Registrerad: Thu Nov 27 2008, 22:40
inlägg: 123
ex17 skrev ...

Brukis.. ta med en ny fantast i ösregn på Vinterstadion (Behrn Arena) inför 300...

Som rätt så ny bandyfantast (innan årets säsong hade jag sett några Siriusmatcher på 90-talet och några av de senaste bandyfinalerna, så jag har nog snart i princip fördubblat antalet gånger jag gått på bandy...) måste jag dock säga att jag tycker att utematcher är otroligt trevliga. Sett bara ur min synvinkel som åskådare tycker jag att det förhöjer upplevelsen. Men jag kan ju vara ett undantag som bekräftar regeln . En sak jag gillar med det är att man är inomhus så mycket annars ändå, att det är grymt kul när tillfälle ges till att vara utomhus som omväxling...


[ Redigerat Tue Feb 10 2009, 19:17 ]
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System