Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly season, etc 2010-11
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
RRR
Thu Oct 21 2010, 05:40

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Eller slog han spiken i huvudet?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Hornby
Mon Nov 08 2010, 08:25
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
UNT skriver (som vanligt) om spelarflykt, men jag vill vara optimist och hoppas att den inställning och tankar om långsiktig satsning som genomsyrar intervjuer med vissa blåsvarta delas av en stor del av truppen.

Önskelista:

En riktig måltjuv, en frisk högerback (gärna Söderbring), en lika frisk Blomman, Gurra (alltid) och Clage förstås.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
RRR
Mon Nov 08 2010, 11:51

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Men hallå, så som våra spelare varit skadade (och ointresserade?) så lär de väl inte vara det hetaste på spelmarknaden?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Lars
Mon Nov 08 2010, 12:46


Registrerad medlem #8
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 10:45
inlägg: 1997
Tror bara att det är Storm, Haisem och S:t Cyr som kan vara intressanta för högre serier, kanske P.
Skulle alla fyra lämna så skulle det dock vara svårt att ersätta dem.

To alcohol, the cause of and solution to all of life's problems. - Homer Simpson
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Mon Nov 08 2010, 13:09

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Richard kan nog fortfarande tänkas vara intressant för en Superettan-klubb med målvaktsproblem. Om Sirius är beredda att släppa honom gratis. Vilket sannolikt vore en god affär för klubben med tanke på vilken utgiftspost han är.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Nov 08 2010, 15:03
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Daniel Legue i pappers-UNT räknar bort nio spelare från Sirius till nästa säsong, däribland Petter, Mani och Fredrik Olsson. Däremot inte S:t Cyr och Haisem, som jag tror hänger löst. Märklig analys.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Mon Nov 08 2010, 15:03
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Det kan nog bli svårt att behålla Haisem. Han är egentligen alldeles för bra för div 1.



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Hornby
Mon Nov 08 2010, 15:06
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
UNT brukar väl tro på spelarflykt efter varje säsong.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Mon Nov 08 2010, 15:25

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Ja, ärligt talat tror jag knappast på någon spelarflykt.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Nov 08 2010, 17:45

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Nej, det kommer nog bli spelaromsättning. Men av de spelare Sirius nog vill behålla nästa år är det kanske Haisem som eventuellt är intressant för andra. Inte så mycket mer skulle jag gissa.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Nov 08 2010, 18:32

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Storm och S:t Cyr då? Spelare Sirius borde behålla och som även andra torde ha ett intresse av. Kanske Storm är för gammal för att något lag vill satsa men Cyren borde ha en framtid i en högre division. Bara hoppas att hans Siriushjärta är stort.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Mon Nov 08 2010, 19:03

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Ge mig nya kantspelare o forwards tack.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Mon Nov 08 2010, 19:22

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Nån som har koll på vilka kontrakt som går ut efter den här säsongen? Kan, precis som Erlingmark hintar, tänka mig att det finns några spelare som klubben inte är speciellt intresserade av att ha kvar.
Tillbaka till toppen
Farbror
Tue Nov 09 2010, 09:15

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157

Som det heter i visan:

Så länge Bylle är kvar
så har vi fornstora dar

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Nov 09 2010, 11:46
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Som det lät på ordförande Svensson i 24UNT:s "ståplats" så är det ungtupparna som har kontrakt. Fernberg, Kango, Moses och Sunday nämndes. Bröderna Zettergren och Emir bör väl också räknas dit liksom Ian, Philip och Outinen. Det nämndes också att Gallo slutar, men det är väl knappast någon nyhet.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Sanugart
Tue Nov 09 2010, 12:00
Registrerad medlem #433
Registrerad: Thu Jan 07 2010, 16:46
inlägg: 15
Någon som vet ifall Gurra Segerström tillhör Assyriska eller om han gick till Trollhättan i en övergång?
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Nov 09 2010, 12:04
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Gurra är Assyriskaspelare, han blev bara utlånad till Trollhättan.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
olle
Tue Nov 09 2010, 13:02

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
olles önskelista:
1. Behåll nuvarande tränarstab och gör solklart att det är dem Sirius tror på. Vi har bytt tränare larvigt ofta den senaste 10 års perioden (eller snarare ännu längre…).
2. Säkra kontrakt med Bylle, P, Petter, Mani, Fernberg och St Cyr. Finns andra i truppen som är minst lika bra och som jag gillar lika mycket men dessa känns som den blåsvartaste stomme vi kan tänka oss. Vi har mer brist på kontinuitet än kompetens.
3. Inga fler överblivna från sthlm-klubbarna... Vi har varit hang arounds länge nog nu. Visst behövs det kompetens utifrån ibland men det är fan ett konstant nedvärderade av sig själv också. Det finns massor av mindre klubbar som kan få fram bra spelare och ledare. Ska vi få det måste vi sluta leta bland de som blev över i storstan och våga satsa på de som faktiskt finns runt omkring oss.

Mina drömvärvningar (som inte känns speciellt realistiska och därför platsar de inte på topp tre på önskelistan...) blir föga otippat: Clage och Gurra.

Visst fan låter det som nostalgisk och lokalpatriotisk smörja till viss del men det skulle också vara att faktiskt bryta mönstret för Sirius till viss del, utan att bryta kontinuiteten.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Nov 09 2010, 14:02

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Jag tycker att det är lite underligt att konsekvent säga att vi inte ska ha folk från Stockholmsklubbarna. Vet att det sagts förut av andra också.

Vi kan naturligtvis peka på rekryteringarna av Mille och Jens T och säga att det suger att ha AIK i sitt CV. Samtidigt var det ingen som gnällde över MP vars ända tidigare jobb var som Djurgårdensmarionett i dåvarande samarbetsklubben Åtvid.

Hochen, Ante och Storm är alla spelare som efter att ha ratats av AIK och Djurgården hamnat i Sirius efter mellanspel i andra klubbar. Ante och Storm tror jag de flesta sett som betydelsefulla. Hochen är naturligtvis hett omdebatterad men att han vann den interna skytteligan här två säsonger av tre visar att hans tid här inte var helt bortkastad. Gallo tillbringade sina bästa år i Djurgården och AIK och hamnade sedermera här efter en rundresa i tre andra klubbar.

Det är bara att inse att Stockholmsklubbarna är stora aktörer i svensk fotboll och dessutom verksamma i vårt närområde. Parallellt med vår satsning på ungdomar kommer vi att behöva äldre och mer erfarna spelare. Vissa av dem har säkert redan gjort sin bästa säsong innan de kommer hit (Lex Gallo) men kan ändå vara extremt betydelsefulla med såväl kvalitet som erfarenhet. Så länge vi är på den nivån vi är får vi räkna med att signa spelare som de allsvenska klubbarna och större klubbarna i Superettan inte är överdrivet intresserade av. Att de har spelat för eller varit tränare i någon av de klubbarna ska knappast ses som ett hinder så länge deras kvalitet och inställning är god nog.

Sen är jag naturligtvis helt med på att de flesta spelare, och även ledare, gärna får hamna i Sirius a-lag efter en resa i klubbens ungdomsled.
Tillbaka till toppen
Sakul
Tue Nov 09 2010, 14:05
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Den silly jag allra helst skulle vilja ha är 0 in och 0 ut. Den här truppen ännu mer samspelad och lite mindre skadedrabbad (kanske mindre troligt...) nästa år skulle jag älska att se.

Men så lär det väl inte bli. Gurra, Clage och en anfallare vore också trevligt, men så lär det väl knappast heller bli. Fan, orkar inte spekulera. Vi får väl se hur det går.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Nov 09 2010, 14:26
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Håller med båda sidorna. Visst kan vi värva en del utifrån (och då blir det ju ofta av naturliga skäl rejects från stockholmshåll), men då ska vi vara riktigt kräsna. Det måste vara personer som verkligen tillför truppen vad den behöver, och inte bara folk som nött bänken i allsvenskan.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Nov 09 2010, 14:56

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Jag tycker till och med att klubben borde införa ett generellt förbud mot dåliga värvningar.

[ Redigerat Tue Nov 09 2010, 14:57 ]
Tillbaka till toppen
olle
Tue Nov 09 2010, 15:00

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Jag är inte kategoriskt mot alla som har ett förflutet i Stockholmsklubbar. Har heller inte något emot de spelare som kommit därifrån (eller någon annanstans heller för den delen) tidigare, jag skulle ta en ny gallo varje dag om det gick. Men det är ett annat läge nu. Vi måste inte ha in spelare för att klara oss kvar i någon serie och det finns rutin i truppen. Vi behöver behålla spelare som kan vara stommen i den långsiktiga satsning som klubben pratar om. Därför tror jag att det är betydligt viktigare att satsa mer lokalt. Uppsala är en relativt stor stad och det är nästan skickligt att ha producerat så få spelare som tar sig vidare till allsvenskan. Jag är inte rätt person för att hitta receptet på framgång men jag är övertygad om att det måste gå att producera tillräckligt med talanger för minst en klubb som klarar av att vara en av de 40 bästa i Sverige.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Nov 09 2010, 15:50

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Om de inte har gjort det så är det verkligen dags för Upplands Fotbollsförbund att skrota den där jävla fjantregeln som gör att allt tävlingsspel är förbjudet innan 16-års ålder. Den regeln är ett alldeles utomordentlig väg att få unga talanger att dra sig till andra distrikt (läs Sthlm).
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Nov 09 2010, 17:29

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Tycker inte det är så intressant var spelare kommer ifrån. Det är dock viktigt att det är spelare som faktiskt vill vara i Sirius och som vill utvecklas. Spelare som nämnts tidigare (Ante, Hogge, mfl) har bott i Sthlm och haft en ganska avog syn på att spela i Sirius. Visst, de har levererat på sitt sätt, men de har också spridit en attityd som jag tror har varit ganska dålig för klubben. ESK är ett ännu tydligare exempel på hur den typen av satsning kan slå. Jag tycker det är dags för Sirius att skaffa sig en egen strategi och sedan på sikt bygga en trupp och en klubb. Inte ta vad som råkar ringa bara.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 09 2010, 17:35

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Sakul skrev ...
Den silly jag allra helst skulle vilja ha är 0 in och 0 ut. Den här truppen ännu mer samspelad och lite mindre skadedrabbad (kanske mindre troligt...) nästa år skulle jag älska att se.

Nej för helvete, då blir det ytterligare år i Norrettan. Den här truppen har bevisat att man inte håller SE-status. Fast delar av den gör ju det och andra delar har potential till det, medan på vissa poster har vi klara brister. Jag menar inte att vi ska byta ut hela truppen, verkligen inte, men vi måste förstärka med lite spetskompetens. Vi måste förstärka med en anfallare, en bra sådan, som har näsa för mål. Sen kan man så klart hoppas på att fenomenet Sunday får sitt ordentliga genombrott nästa år och att det kan visa sig i målprotokollet. Men den största skillnaden på Sirius och Jönkan var ju den iskalla anfallstrion P, Emir, Sunday jämfört med tokheta anfallstrion Cederqvist, Thelin och Etéus. P kan som ensam anfallare nå upp till ett G i betyg. Överlag tycker jag vårt anfallsspel varit för dåligt dock. Ser gärna att vår heltidsanställda sportchef scoutar hit några unga supertalanger också. En Bangura-talang, tack!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 09 2010, 17:49

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
För övrigt tycker jag inte alls att man behöver hysa sådant stort Stockholmsagg. Att JTA och Mille var två sopor visste man sedan innan, det är två dåliga rekryteringar av klubben, inget mer med det. Det har väl ingenting med deras klubbförflutna att göra direkt? Precis som att Hakuna Makacha var en usel värvning. (En landslagsplats i Kenyaslandslag behöver inte betyda success, Jamal Mohamed är ett annat uppländskt exempel på det. Sen kan man ha lotto och få fram en Maríga.).

Tvärtom tycker jag att vi borde utnyttja vår närhet till Stockholm. Det borde inte vara allt för svårt att få en stockholmslirare att flytta en 7-8 mil uppåt i landet, alternativet faktiskt bo kvar och pendla, för att få speltid i ett Sirius med ett bra spelarutvecklingsklimat. Kan t.ex tycka att vi borde fiska lite i vår nuvarande seriekollega Väsbys trupp. De har ett flertal spännande fotbollstalanger. Sen ska vi förstås ha egna produkter i truppen också. Men man kan också konstatera att våra egna produkter inte är allt för talangfulla och att det lär ta några år innan akademiverksamheten ger frukt. Förresten finns det bra fotbollsspelare i AIK, som inte platsar, men som i grunden är bra fotbollsspelare. Spelare som inte passar in i AIK-klimatet med allt vad det innebär. AG är ett perfekt sådant exempel. Vi såg ju hur bra det gick när han fick komma till några lugna klubbar utan större press ...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Nov 09 2010, 20:37
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Nackdelen med att bygga sin strategi på att fiska i bakvattnet från Stockholmsklubbarna är att man får spelare som ser Sirius som en mellanstation, som inte stannar länge i klubben, vilket ger en väldig spelaromsättning. Om vi värvar en ung stockholmskille från Väsby, hur många år har han tålamod att stanna och utvecklas i Sirius? Visst finns det klubbar som lyckas väldigt bra med att dra nytta av att vara granne med en storklubb, Trelleborg och Ljungskile är väl två exempel på det. Men en skillnad är att Sirius har ett stort och sorgligt outnyttjat eget upptagningsområde. Jag tror det ligger mycket mer potential i att utveckla den sidan. Sen är det förstås inget fel i att värva utifrån om man behöver spetskompetens till truppen och hittar det till ett rimligt pris. Men stommen bör, och ska kunna komma från närområdet.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
70
Tue Nov 09 2010, 20:46

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Helst ska spelarna stamma från Svartbäcken minst tre generationer tillbaka!




(obs skämt)

Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Nov 10 2010, 09:32
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Om det nu stämmer att det är den yngre halvan av truppen som har kontrakt, så ska det bli mycket intressant att se vilka av de "äldre" spelarna som klubben väljer att försöka behålla.
Gallo och RR har jag redan räknat bort, men Bylle, Haisem, Petter, P och Blombring (förutsatt att duon kan visa upp friskhetsintyg) känns självskrivna i min bok.
Storm? Visst har han varit bra, men jag undrar om det inte skulle vara en hälsosammare väg att fullt ut satsa på firma OZ och Fernberg som mittbackar. Där finns ju framtiden.
Ernesto har stundtals imponerat, men hur är det med hans fysik? Det var väl inte många matcher som han klarade mer än max en halvlek. En tuff vintersäsong kanske skulle göra susen?
Fredrik har gjort ett enormt jobb de senaste säsongerna och det är en spelartyp jag verkligen vill ha i truppen, men någonting säger mig att han kan hänga löst.
Mani? Envisa skadeproblem har gjort att det känns som att han har kört fast. Han lär behöva en nytändning, men jag undrar verkligen om han får den i Sirius?
Vi får se vad som händer.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System