Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly season, etc 2010-11
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
St.ShitSausage
Wed Nov 10 2010, 11:12

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Brukarn skrev ...

[...]Om vi värvar en ung stockholmskille från Väsby, hur många år har han tålamod att stanna och utvecklas i Sirius? [...]


Fast det där är väl ändå ett problem som alla dras med? De spelare som tillför mest eller är mest utvecklingsbara vill vidare uppåt och har ögonen på sig från större klubbar vilken nivå de än är på och vare sig de kommer från Väsby eller Uppsala. Klubbar som AIK och IFK Göteborg har exakt samma problem. De som tillför mest eller är störst talanger är under ständig uppvaktning och granskning från exempelvis holländska klubbar eller engelska ungdomsakademier. Enda skillnaden är att vi ligger ytterligare ett par steg ner i näringskedjan och istället får finna oss i att bli granskade av klubbar som AIK och numer även Västerås SK. Fast ska sanningen fram så tappar vi sällan spelare till andra klubbar. När blev vi sönderköpta eller drabbades av spelarflykt sist?

Vi måste lära oss att fostra och utveckla unga spelare. Och sist men inte minst att sälja dem i rätt tid och för rätt pengar. Vi måste verkligen våga satsa på och matcha våra unga spelare. Det är i mina ögon nyckeln till att kunna rekrytera många lovande spelare. Flera av Englands största spelare som till exempel Owen, Rooney och Walcott var landslagsspelare innan de fyllde 18. Spelare som Rasmus Jönsson och Robin Söder tillförde sina respektive a-lag en hel del i tidig ålder. Sirius har blivit lite modigare med yngre spelare det senaste året. Men det är viktigt att vi blir ännu modigare och naturligtvis att spelarutbildningen och scoutingen utvecklas. Vi behöver kontinuerligt ha ett antal spelare i 17-18-årsåldern som är seriösa kandidater till kontinuerligt a-lagsspel. Detta är naturligtvis livsviktigt för vår attraktionskraft hos yngre spelare och för att vi ska kunna konkurrera med Stockholmsklubbarna om dem. Om Sirius tydligt visar att man har en miljö där man satsar på, har kompetens att utveckla och vågar släppa fram yngre spelare tidigt så kommer det naturligtvis vara lättare att rekrytera riktigt talangfulla spelare och sannolikt också lättare att behålla dem något år extra. Eller sälja dem för bra pengar.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Nov 10 2010, 11:30

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Hornby skrev ...

[...]Gallo och RR har jag redan räknat bort[...]


Ja, Gallo lägger ju av nu enligt 24 UNT. Vill dock minnas att RR har kontrakt över säsongen 2011. Är inte 100% säker men har för mig att det sas så när Sirius förhandlade med Giffarna efter förra säsongen. Om vi inte ger bort honom till någon klubb som ger honom ett heltidskontrakt kan han nog bli kvar här ett år till.

I och med att Gallo försvinner så behöver vi få upp eller in en ny spelintelligent, bollskicklig och passningssäker mittfältare. Vi har under den här säsongen haft tre mittfältare som, förvisso med varierande tillgänglighet och form, en bra dag är kapabel att slå den där öppnande passningen som motståndarförsvaret inte läst. Två av dem, Gallo och Jernberg, är nu borta ur leken och Ernesto är knappast någon vi kan eller bör räkna med att bygga ett mittfält runt.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Nov 10 2010, 12:48
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Att "tappa" spelare till högre divisioner är egentligen inget problem, åtminstone inte om man får betalt för det, då är det snarare ett måste för verksamheten i längden. Men jag syftar på de spelare som inte lyckas ta nästa steg i karriären. Det är viktigt också att lyckas behålla några av dessa spelare, som kan bilda en stomme istället för att de tröttnar på fotbollen och varvar ner/blir fastighetsmäklare/flyttar till Stockholm eller whatever. Och där har du ju en jätteskillnad mot AIK och IFK Göteborg, för de klubbarna är det är inte jättesvårt att hitta spelare som är nöjda med att spela på nivån och för just den klubben.

Eller se det så här: Låt säga att Sirius värvar en spelare imorgon. Om tre år så kan han antingen:
A) Vara såld till en klubb högre upp i seriesystemet = bra
B: Vara kvar i Sirius = också bra
C) Ha lagt av eller gått till en annan klubb på samma eller lägre nivå = inte bra

Vi behöver hitta spelare i både kategori A och B, men 90 % av Sirius värvningar de senaste åren har hört till kategori C, och det är väl ett av våra stora problem. Spelare i kategori A kan man lika gärna hitta i Stenhagen som i Järfälla eller Nigeria. Men för att hitta spelare i kategori B tror jag det är stor skillnad på varifrån de kommer. Värvar vi en talang från Stockholmsområdet utan någon anknytning till Uppsala så är chanserna att han är kvar i Sirius om tre år helt obefintliga. Det är därför jag tror att stommen i truppen måste komma från närområdet, eller annars ha en uttalad vilja att rota sig i Uppsala och spela för klubben.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Nov 10 2010, 14:19

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Brukarn skrev ...


[...]
Eller se det så här: Låt säga att Sirius värvar en spelare imorgon. Om tre år så kan han antingen:
A) Vara såld till en klubb högre upp i seriesystemet = bra
B: Vara kvar i Sirius = också bra
C) Ha lagt av eller gått till en annan klubb på samma eller lägre nivå = inte bra

Vi behöver hitta spelare i både kategori A och B, men 90 % av Sirius värvningar de senaste åren har hört till kategori C, och det är väl ett av våra stora problem. [...]



Jag tycker att Sirius varit dåliga på att skapa en bra miljö för utveckling och är därmed lika skyldiga som de nyförvärv som misslyckats. Ett exempel är Smedjegården som utvecklades under MP och sen stagnerade under Mille. Och jag undrar fortfarande om det spelar någon roll om man kommer från Stockholm eller Uppsala? Både Olle Kullinger och Micke Nordh borde rimligtvis räknas in i din "Kategori C". Liksom Jonas Lundmark, Martin Ekström och Erik Tengroth. För Olle och Micke var det väl ganska väntat att Sirius var slutstationen. Jonas gjorde tre år här. Ekan och Tengan var 2 av de 4 utbölingarna som Jocke Matsson skyllde den usla säsongsinledningen 2008 på. De fick knappast samma chans som övriga spelare efter Jockes tillträde. I övrigt rör det sig väl mest om spelare som rört sig till typ GUSK på grund av att de inte fått speciellt mycket speltid här eller för att klubben inte velat ha dem? Och de spelarna är väl ändå inte speciellt intressanta att ha kvar?
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Nov 10 2010, 14:43
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Självklart är det den sportsliga ledningens ansvar att se till att spelarna blir bättre och vill stanna i Sirius. Jag skyller inte detta några individuella spelare, jag tror du missförstår vad jag menar där. Annars förstår jag inte riktigt dina exempel. Nordh, Ekan och Tengroth är tre praktexempel på värvningar som misslyckats (återigen säkert minst lika mycket beroende på hur Sirius förvaltat spelarna som på dem själva). Luggen hade vi en del nytta av, men hör även han till min kategori C. Olle Kullinger tillförde extremt mycket på sin korta tid i Sirius, och så jäkla rigid är jag inte att jag menar att vi aldrig ska värva en spelare som vi inte får ut minst tre år av. Men allmänt sett så måste det väl ses som ett misslyckande att en stor majoritet av de spelare vi använt i startelvan i Superettan har försvunnit ut i periferin? Det tror jag väl ändå att de flesta håller med mig om?

Och Stockholm vs. Uppsala... nä, det handlar väl inte om varifrån man kommer. Men jag säger egentligen inte något annat än att jag inte vill att Sirius strategi ska handla om att plocka upp talangerna från Stockholm som storklubbarna missat. Detta av två anledningar. Dels för att jag tror att chansen att de blir långvariga i Sirius är mycket små, och vad Sirius är i skriande behov av är kontinuitet även på spelarsidan. Och dels för att Uppsala med omnejd är ett stort upptagningsområde med massvis av outnyttjad potential, där Sirius dessutom om man sköter sig kan få första tjing på de flesta talangerna istället för att plocka vad som blir över.

[ Redigerat Wed Nov 10 2010, 14:45 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Nov 10 2010, 16:07

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Ja, det jag menade var att det var just de som var de exemplen.
Skit samma, vi är överens. Sirius ska inte vara ett alternativ för skrapet. Sirius ska konkurrera om samma talanger som storklubbarna från Sthlm genom att skapa en miljö där unga spelare utvecklas och släpps fram. Och därmed vara ett attraktivare alternativ under sena junior och tidiga seniortiden.
Tillbaka till toppen
Sutra
Wed Nov 10 2010, 16:13

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Jag har de senaste säsongerna saknat en eller ett par spelare som står för ett tydligt ledarskap på planen. När det har kärvat eller vi legat under har det ofta känts lite hopplöst; man har tittat ut över de blåsvarta tröjorna och liksom undrat var en eventuell vändning skall börja.

Det som har utmärkt bandyn efter vändningen är att där har funnits ett antal karaktärer som - förutom att vara duktiga bandyspelare - har givit mig som okunnig åskådare intrycket av att sprida hopp, själförtroende, glöd och engagemang i laget på banan i motgång. Några energicentrum - om vi skall gå new age - helt enkelt som gjort att man har tänkt att "det här vänder vi".

Den där känslan är det som sagt ett tag sen jag kände runt fotbollen. Möjligen för att de skickligaste dojjorna som man bygger spelet kring kanske inte på samma sätt förmått lyfta laget när det gått trögt.

Vet inte om det här är något som skall värvas hem, eller om potentialen finns i truppen (Bylle verkar ha karisman, men den behövs högre upp i banan) om man jobbar lite mer på att utveckla vissa individer mentalt. Tror dock att det är viktigt hursomhelst. Vad tror ni?
Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Nov 11 2010, 09:43
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Instämmer till fullo med Sutra. Det är lätt att jämföra med 2006, men då hade vi karaktärsspelare som Kullinger, Brännan, Brekkan och Tighe i laget. De visade alltid med sin attityd och sitt spel vad som gällde. I år har vi som sagt haft Bylle och till viss mån Storm, men i övrigt har det varit för tyst och snällt. St Cyr och Blomman (om han bara kunde bli frisk) har möjligen kapacitet att ta denna roll. Oavsett så skulle jag gärna se en sådan värvning utifrån.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Thu Nov 11 2010, 10:41

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Med en plan om att vara ett Norrettan-lag kommande två säsonger (minst) så tror jag att vår attraktionskraft att knyta till sig bra spelare minskar. Varför inte bara sikta mot stjärnorna?

[ Redigerat Thu Nov 11 2010, 10:47 ]

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
johann
Thu Nov 11 2010, 14:46
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
för då blir man en pajas när man failar. lex aik

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Nov 11 2010, 17:32

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Vi har ju redan failat så brutalt att det här är det mest pajsigaste på länge. Först failade vi med Allsvenskan 2012, sedan med Superettan 2011. Nu sänker vi ribban så brutalt lågt att det är pinsamt.....

"Hej! Vi heter IK Sirius. Vi är en fotbollsklubb i Norrettan som har som mål att spela kvar i Norrettan 3-5 år, efter tre tidigare säsonger i Superettan. Du sjukt duktige fotbollsspelare som siktar uppåt, joina oss på vår resa genom pajasarenorna."

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Thu Nov 11 2010, 18:14

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Joint skrev ...

Först failade vi med Allsvenskan 2012, sedan med Superettan 2011.


Hmm, vi failade väl ändå med de två sakerna exakt samtidigt? Liksom Champions League 2013.
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Nov 11 2010, 18:59

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Failklubben Sirius.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hawkeye
Thu Nov 11 2010, 20:35


Registrerad medlem #330
Registrerad: Sun Aug 31 2008, 19:48
inlägg: 696
Den kan ha varit uppe men för mig som inte har tillgång till UNT var det här en nyhet: http://www.fotbollsverige.se/news_show_aik-jagar-division-i-back.html?id=10878642
Kung JTA!

"I hate any advert that portrays football to be about anything other than pain and disappointment"
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Nov 11 2010, 22:27

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Inte ett dugg förvånad över att Hasse är het på marknaden. Han har varit en av de bästa.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
johann
Fri Nov 12 2010, 16:30
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
best of luck om det blir av. hoppas vi kan få en peng och att han inte går till gurkjävlarna. bra kille och spelare den gode hans

[ Redigerat Fri Nov 12 2010, 16:36 ]

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
John
Sat Nov 13 2010, 10:59

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article8117611.ab

Mer intresse från AIK, fast jag tror inte riktigt på det.

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Nov 13 2010, 11:41

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Hahaha, Sunday ...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Nov 13 2010, 11:48

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Härligt faktafel i artikeln btw där det står att JTA var sportis hos oss. Det var han ju aldrig riktigt? Även om det ryktas att vi betalade sportchefsutbildning åt honom ... (Är det här hans sätt att betala tillbaka?;)). Sen att intresset för Sunday består är lite märkligt. Så het har han inte varit i år. Efter fjolåret skulle jag verkligen förstått saken. Hoppas att vi säljer honom för en bra slant. Känns som att AIK fått hybris efter succévärvningen av Bangura.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sat Nov 13 2010, 18:36
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Nu börjar ryktena på allvar:
http://www.unt.se/sport/thor-jagas-av-allsvenska-gefle-1117808.aspx

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sakul
Sun Nov 14 2010, 17:24
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Kango också...

http://www.unt.se/sport/allsvenskan-rycker-i-talangerna-1119519.aspx
Tillbaka till toppen
RRR
Sun Nov 14 2010, 19:14

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Kango är en sån man önskar att han lyckas, bara han kommer ihåg sitt Sirius

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
olle
Mon Nov 15 2010, 13:02

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Brukarn skrev ...

Och Stockholm vs. Uppsala... nä, det handlar väl inte om varifrån man kommer. Men jag säger egentligen inte något annat än att jag inte vill att Sirius strategi ska handla om att plocka upp talangerna från Stockholm som storklubbarna missat. Detta av två anledningar. Dels för att jag tror att chansen att de blir långvariga i Sirius är mycket små, och vad Sirius är i skriande behov av är kontinuitet även på spelarsidan. Och dels för att Uppsala med omnejd är ett stort upptagningsområde med massvis av outnyttjad potential, där Sirius dessutom om man sköter sig kan få första tjing på de flesta talangerna istället för att plocka vad som blir över.



Precis vad jag tycker också. Det handlar inte om att säga nej till spelare från Stockholm eller någon annanstans heller. Det handlar om vad strategin ska vara och vad man väljer att lägga fokus på. Om målet är att samla ihop vad som blir över i t ex Stockholm så konkurerar vi med typ Väsby/Vasalund och lär aldrig bli speciellt mycket bättre än dem heller. Visst kan de kännas trist att inte visa att man "satsar" och ta in tre-fyra spelare som gör att vi tar oss upp i superettan nästa år (vilket iofs inte behöver vara en omöjlighet ändå). Det går nästan alltid att motivera jakt på färdiga bra spelare med att vi måste upp eller måste hålla oss kvar. Men ska man ha någon trovärdighet i den långsiktiga satsningen så måste man faktiskt titta längre än att hitta någon som gör skillnad nästa säsong. De spelare klubben ska fokusera på idag är de som är lämpligast för att vi ska ha en starkare klubb om 3 år. Tycker iaf jag…
Tillbaka till toppen
Fantomas
Mon Nov 15 2010, 21:04

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Nu blir det till att öppna en flaska Gallo, och fälla en tår....

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Lemon
Mon Nov 15 2010, 21:29

Registrerad medlem #312
Registrerad: Wed Apr 16 2008, 13:42
inlägg: 813
Tungt utan Gallo. Härlig spelare som blir svår att ersätta.

Vad dåligt allt är!
Tillbaka till toppen
Pinnen
Mon Nov 15 2010, 21:43
Registrerad medlem #58
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 16:41
inlägg: 245
Ja, hur ersätter man Gallo? Inte fan blir det lätt.

Finns det några planer på att ha kvar honom inom akademin? Känns som en som borde ha något att lära ut till våra ungdomar.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Nov 15 2010, 21:46
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Då har man nått den oundvikliga punkten när man är äldre än samtliga spelare i truppen. Tack, Pierre, för att det dröjde några år lägre! Och för att du har varit en riktigt viktig spelare!

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Nov 16 2010, 08:25
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Synd att det inte blev 100 matcher i blåsvart, men tack för allt Gallo!


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Nov 16 2010, 13:11

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Skulle inte förvåna mig om Gallo "varvar ner" hos något annat lag i Division 1 norra.
Tillbaka till toppen
Sakul
Tue Nov 16 2010, 21:47
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
http://www.unt.se/sport/spelarlaget-i-sirius-1122668.aspx

Utöver Gallo så verkar det alltså mest troligt att Bringan och Storm inte stannar. Inga jätteöverraskningar kanske, men det är två stycken jag fruktansvärt gärna skulle vilja ha kvar. Även om jag fortfarande tvivlar lite på det så ger väl det här trots allt en del spelarflyktsvibbar. Mer än vanligt på senare år kan jag tycka. Men kan väl vara för att vi har en sportchef eller något, vad vet jag. Kanske bara UNT som gräver mer än dom brukar.

[ Redigerat Tue Nov 16 2010, 21:48 ]
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System