Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly season, etc 2010-11
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Erlingmark
Tue Oct 19 2010, 11:41

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Jag vet inte vart jag ska börja riktigt, men läs detta:

http://uppland.svenskfotboll.se/arkiv/2010/10/inbjudan-till-tranartraff/

Frågor på det? Jag kommer på ett antal...

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Oct 19 2010, 11:49
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
"IK Sirius sportchef Bo Andersson"? Där ser man...

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
ThomasD
Tue Oct 19 2010, 12:20
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Nu är det ändrat till "Sportslig rådgivare". Det går säkert att dra stora växlar av det där men det kan också vara en ganska harmlös träff där man får inblick i IKS verksamhet och i olika träningsmetoder i andra länder. JAg är för dåligt insatt för att tycka att det lät helgalet jag.
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Oct 19 2010, 12:34
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Jag får en flashback till hösten 2005, då väl Zaine på en liknande träff fick veta att han trots en bra säsong inte skulle få fortsatt förtroende som tränare.

Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Oct 19 2010, 12:49

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Det jag studsar på är "utvecklingsplan för framtiden" och att det är Bosse som drar den. Jag ber en tyst bön för att det hela är förankrat inom hela organisationen.

Och Hornby, du har helt rätt. Historien skrämmer lite här.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 19 2010, 12:53
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Det var t.o.m. på grund av en bra säsong som Zaine inte fick fortsätta. Han fick väl det något märkliga budskapet att om han tog Sirius till nya div 1 skulle han få sparken, annars skulle han få fortsätta.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
ThomasD
Tue Oct 19 2010, 13:01
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Jo det är klart om det visar sig att man här går ut och berättar att organisationen kommer genomgå stora förändringar t ex tränarbyte så är det osnyggt. Det är heller inte bra om man berättar om en utvecklingsplan som inte är förankrad, men det känns inte som det farligaste stället att vara ute och cykla lite på. Det handlar ju om en relativt förutsättningslös träff tror jag och om man (Bosse) där säger nåt om ur han tänkt sig saker och ting som rimmar illa med hur resten av organisationen tänkt sig saker så borde det finnas betydligt viktigare forum där man kan försöka se till att man tänker lika. T ex på styrelse-, planerings- och eller visionsmöten eller dylikt. Fast man säkert skapa en hel del oreda och dålig stämning genom att säga fel saker även i detta ganska lösa sammanhang.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 19 2010, 13:08

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
För tidigt att diskutera silly när vi inte vet vilken serie vi spelar i nästa år. Klart som fan är dock att vi måste förstärka truppen med en bra forward.

Apropå på detta har jag noll förståelse hur Brännan kan tacka ja till att delta i detta. Säsongens viktigaste match. 100 % fokus, ffs. Pricken över i hade ju varit om Super-Bo presenterar Jonevret som ny(gammal) tränare för Sirius 2011 i samma veva. Brännan och Antonio har gjort det helt okej, men förstår inte riktigt deras "hjältestatus"- Har faktiskt ganska svårt att hetsa upp mig på detta, men det är klart, Supar-Bo är ju med...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 19 2010, 13:13
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Vem har givit dem hjältestatus?

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 19 2010, 13:37

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Nja, det kanske var att ta i, men en del höjer dem till skyarna...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 19 2010, 13:48
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Möjligt, men det ffa så gott som alla verkar överens om är att Brännan ska fortsätta nästa år, oavsett om man tycker den här säsongen har varit jättebra eller bara OK. Jag tror det handlar om att de flesta supportrar börjar trötta på att föreningen sköts efter en massa nycker och den skriande bristen på röd tråd i verksamheten, snarare än att alla älskar Brännan.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sakul
Tue Oct 19 2010, 13:53
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Jag tänker inte ge Brännan och Antonio någon hjältestatus, men det jag tycker är att de ger ett bra intryck och att det känns som att de gjort ett riktigt bra jobb, och att det vore fullkomligt efterblivet att byta tränare oavsett om vi tar oss till Superettan eller inte.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Oct 19 2010, 14:22

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Jo, jag tycker att det handlar om kontinuitet. Långsiktighet. Tycker Brukarn är inne på en grej som jag verkligen håller med om därvidlag. En röd tråd och tydliga mandat att arbeta i fred efter den tråden. Bitte.

Vad gäller silly season i övrigt så hoppas jag att det är i full gång sedan länge. Prio ett för mig är Clage och en anfallare till. Sedan skulle jag förstås inte bli ledsen om Petter Hansson ville lira i Sirius nu när han flyttar till Uppsala. sedan har jag en ganska lång prio två lista också.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 19 2010, 14:31

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
För att låta lite Olle Jansson: Jag tycker att vi spelat tråkig fotboll.
Visst skulle jag gärna se kontinuitet, men frågan är om det är rätt med Brännan/Antonio i spetsen? Hade vi haft, säg MP, på flerårskontrakt hade jag suttit 100 % still i båten. Brännan har för mig mycket att bevisa som tränare. Jag är lite tveksam. =/

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 19 2010, 14:52
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Visst, MP har basat över ett lag i CL. Klart killen har kvalitet som tränare. Och sådana tränare har Sirius inte möjlighet att signa på flerårskontrakt.

Sen måste man ju jämföra vad som fanns att jobba med när MP var i Sirius 2006 och vad som finns idag. MP hade spelare som Kullinger, Brekkan, Daouda, Musse och själva Brännan i truppen, det är trots allt en viss skillnad mot vad som finns i dagens Sirius. Ändå har Brännan god chans att ta samma placering i år som MP gjorde 2006. Dessutom kom MP till ett Sirius på uppgång, medan Brännan tog över ett Sirius i flerårig uppförsbacke.

Med det säger jag inte att jag är alldeles hallelujah över Brännan, jag tycker Sirius har gjort en bra, men långt ifrån fantastisk säsong. Jag håller t.ex med om att det offensiva spelet varit alldeles för torftigt. Men så var det det här med långsiktighet igen, och jag tycker det vore fullständigt hål i huvudet att ha så lite tålamod med sin nyanställde tränare att en "hyfsad" första säsong inte är tillräcklig. Ska man nå någon sorts framgång måste man acceptera att allt inte alltid går som smort. Många i Malmö ville ge Rolle foten i fjol, hur skulle de ha sett ut i år om det hade hänt?

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 19 2010, 14:56

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Richardsson/Bylle, Storm, Hasse, Bringan, Gallo, Petter, P osv är väl inga dussinlirare? Tycker att Brännan har rätt bra spelarmaterial att jobba med i den här serien och jag undrar vilken tränare som inte skulle lyckas ta det här laget till en topp-3-placering? Tja, det skulle väl vara JTA då...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 19 2010, 15:14
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
De är bra spelare, men för att sno Erlingmarks formulering från UNT's bloggvecka, de är inget självspelande piano. Minns att i somras så lät det från många håll som att vi knappt hade någon spelare som skulle platsa i Superettan.

För det andra handlar det inte bara om tabellplaceringar utan om lagbygge, och sådana tar längre tid att bygga än en säsong. Om Brännan är rätt man att leda det vet inte jag, men om han skulle få gå får vi aldrig veta det utan måste börja om från noll istället. Igen.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sakul
Tue Oct 19 2010, 15:23
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Brukarn skrev ...

De är bra spelare, men för att sno Erlingmarks formulering från UNT's bloggvecka, de är inget självspelande piano. Minns att i somras så lät det från många håll som att vi knappt hade någon spelare som skulle platsa i Superettan.

För det andra handlar det inte bara om tabellplaceringar utan om lagbygge, och sådana tar längre tid att bygga än en säsong. Om Brännan är rätt man att leda det vet inte jag, men om han skulle få gå får vi aldrig veta det utan måste börja om från noll istället. Igen.


Ord.
Tillbaka till toppen
John
Tue Oct 19 2010, 16:24

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Jag tycker att Brännan minst(!) ska få en till säsong på sig. I år började de med fokus på försvaret, med all rätt, och det skall bli spännande att se hur anfallsspelet kommer att utveckla sig nästa säsong oavsett vilken division vi spelar i. Vi skall inte glömma vilken fantastisk höst detta varit för laget även om jag kan tycka att det blivit lite väl spännande nu på slutet.

*kanske fel tråd.

När det gäller sillyn så slår jag till med en klassiker, en kvalitetsspelare i varje lagdel utom målvaktsidan. Bara att hoppas det finns ynglingar med kvalitet som kommer in på universitetet till våren. Så plugga hårt nu alla Sveriges talanger som ser längre än fotbollskarriären

PS vi verkar kunna garantera jobb på Nordea för de flesta.

[ Redigerat Tue Oct 19 2010, 16:39 ]

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
garligur
Tue Oct 19 2010, 17:47

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Jag är gubbig och grinig!!! Jag hoppades tidigare på kontinuitet, årets spel gör att jag inte känner mig lika het i frågan om detta.....

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
RRR
Tue Oct 19 2010, 19:28

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Bara de spelar i blåsvartrandigt är jag fullt nöjd, sedan skiter jag i vilka som spelar och i vilken serie, jag är nöjd med vad som helst numera

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Oct 19 2010, 20:36

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Joint skrev ...

Richardsson/Bylle, Storm, Hasse, Bringan, Gallo, Petter, P osv är väl inga dussinlirare? Tycker att Brännan har rätt bra spelarmaterial att jobba med i den här serien och jag undrar vilken tränare som inte skulle lyckas ta det här laget till en topp-3-placering? Tja, det skulle väl vara JTA då...


Säg inte det. Tycker att spelet under JTA och Brännan är ganska likartat. Förutom att Brännan fått ordning på försvarsspelet. För övrigt är jag böjd att hålla med dig. Tycker att årets trupp på pappret är jämförbar med IKS anno 2006 även om det saknas en eller ett par anfallare av högre kvalitet. Större delen av spetskompetensen för Superettan 2007 värvades efter säsongen 2006.

[ Redigerat Tue Oct 19 2010, 20:40 ]
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Oct 19 2010, 20:52

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
För övrigt så skulle jag vilja knyta an till Erlingmarks eminenta stafettblogg. Där nämnde han ett tyskt lag som jag inte minns, kanske Freiburg (?), som ett exempel på ett lag som tänkte annorlunda genom att värva spelartyper som andra klubbar inte var så intresserade av.

Sirius verkar vara ute efter att återskapa sitt egna division 2-lag från 2004-2005 genom att kontinuerligt försöka värva tillbaks spelare som inte lyckats på högre nivå och som knappt någon annan vill ha. Clage må va det gyllene undantaget som bekräftar regeln om han nu skriver på.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 19 2010, 21:23
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Visst kanske man kan säga att årets trupp är jämförbar med 2006 års i någon sorts meritrankning. Men de där anfallarna som saknas i år gör ju också en ganska stor skillnad. Släng in en Kullinger anno 2006 i årets Sirius och det hade varit fest i Östra istället för Västra Aros i söndags.

Och sen tycker jag faktiskt att det är lite missvisande att använda MP som någon sorts måttstock för standarden på nutida och framtida Siriustränare. Det gick ju rätt spikrakt uppåt för killen efter att han lämnat Sirius liksom. Å andra sidan ska man kanske akta sig lika mycket för att använda Mille som måttstock också...

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 19 2010, 21:53

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Brännan står inför ett viktigt vägskäl på söndag. Blir det inte kval är det ett resultatmässigt misslyckande. Snacka om att fullständigt rasa ihop... Men nu har ju Brännan gått ut i UNT - där han för övrigt lovade uppflyttning i år - och utlovat seger så får väl hoppas att han håller sitt ord. =)

Vet att flera av er suckar när jag säger det och att man inte kan fotboll för att man inte läst Rit-Olas bok osv. Men jag säger det än en gång: P ensam på topp är inte hållbart. När MP tog oss upp 2006 vill jag minnas att han spelade med tre anfallare relativt kontinuerligt. Och då menar jag tre anfallare. Inte en anfallare och två yttrar (som det för det mesta har sett ut i år trots annan formering på papperet).

Brännan har mixtrat rätt mycket med uppställningarna. Kom inte och säg att vi hade någon mäktig anfallsuppsättning 2006. Vi hade typ: Tobbe Lindström (såg förresten den gamla räven ösa in mål för Vargarna i år), Palmen, Christos, Eriksson d.y. Också en grym Kullinger och Brekkan som supersub då. Okej, Mani gjorde det rätt bra där på sin vinge också, men han borde ju inte vara sämre nowadays.

Det lite ironiska är att många (även jag har gjort det...) höjer vårt försvarsspel till skyyyyyyyyyyyyyarna, och visst, jämför man med säsongerna i Superettan (mot betyyyyyyyyyyydligt bättre motstånd...) så är det en klar förbättring. Men få kommer ihåg att vi bara släppte in 24 mål under hela 2006. Vi måste hålla nollan på söndag för att tangera det "rekordet". Men då gjorde vi överlägset flest mål också, hela 62 stycken. I år har vi bara gjort 43, varav 12 mot runkdåliga Boden. Som jag ser det har Brännan misslyckas med sin offensiva spelidé och påvisat tydlig okänslighet vad gäller byten och förmåga att byta rätt och i tid. Jag tycker inte att årets spelarmaterial är så dåligt som det många gånger har påvisat.

Slutligen vill jag bara poängtera att jag inte (ännu iaf, hehe) anser att Brännan bör avgå eller så. Jag ger honom fortsatt förtroende, men hopp om bättring. Är som sagt inte övertygad i nuläget.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
nr 4
Wed Oct 20 2010, 12:22
Registrerad medlem #129
Registrerad: Tue Feb 13 2007, 23:27
inlägg: 207
Det är väl knappast tvistigt att Sirius spelidé i offensiven inte fungerat till fullo. Ganska många av målen har kommit på fasta. Å andra sidan har jag minne av att forwards och ernesto bränt ganska många bra lägen, som kommit ur spelsituationer.

Frågan är hur man löser det till nästa säsong. Kanske kan man jaga tag i Mourinhos gamla assistents kompis som gillar att spela med många anfallare. Eller så kan man satsa vidare på det team man gav ett flerårigt förtroende för att år sedan och låta det utveckla sitt spel från försvar till anfall.

I alla verksamheter jag kommit i kontakt med så har det funnits flera vägar till framgång, men alla dessa har varit tämligen långa. Jag tror inte att elitfotboll är något undantag. Att årligen byta ut många medarbetare, byta organisation och arbetssätt är inget framgångsrecept, vad jag upplevt i mitt professionella liv. Ingen har visat mig att det skulle vara det i fotbollen. Förändringar behövs visst ibland, men sker de för ofta så blir det bara virrigt. Jag kan tänka mig att det bara är ännu mer sant i en verksamhet där besluten fattas ögonblickligen.

För övrigt så är det ett fantastiskt underbetyg till styrelsen att denna diskussion är uppe. Laget har brutit en nedåtgående trend och trots skador på de bästa spelarna (gallo,blomman, söderbring) så ligger man på kvalplats uppåt. (jag vill i sammanhanget påminna om att tränarna under första tredjedelen av säsongen hade det högst tvivelaktiga nöjet att bemanna högerbacksplatsen med antingen en stark men stabbig mittback, en passningssäker men ovanligt vek mittfältare eller en högerback direkt ur pojklaget. Varför skapar styrelsen den här typen av turbulens? Har man supit bort minnet av vem man anställt som sportchef? Är det verkligen nödvändigt av ordföranden att höja Bosse till skyarna genom att baissa brännan?

Min utgångspunkt är att en styrelse ska se till att laget går så bra som möjligt på lite sikt. Jag tror att man antingen måste ha grova pengar (se AIK) eller en god personalpolitik (Kalmar) för att lyckas med det. I det här fallet kan konstateras att man förutom av moraliska skäl även för stämningen i klubben bör behandla de anställda med viss respekt. Alldeles oavsett det så måste man ha en organisation med människor som gör sin del av jobbet. Om man nu tog det billigaste möjliga alternativet som tränare så kanske det vore på sin plats att styrelsen jobbade hårdare på att skaffa pengar till någon förstärkning till truppen istället för att snacka skit om dem man själva anställt.

Men samarbetet med Ågerup då,det har ju styrelsen rott iland, kanske någon säger. Jo, det är bra, men resursmässigt för truppen har det hittills bara betytt en ung djurgårdare som försöker få ordning på sitt knä. Tydligen har en del pengar också gått in i verksamheten och tagit udden av vissa underskott. Dessa underskott har dock samma styrelse skaffat sig genom att ha Superettans lägsta omsättning. Det är inte att göra sin del av jobbet. Att då skylla problemen på någon annan är inte rätt väg att gå.
Tillbaka till toppen
John
Wed Oct 20 2010, 15:24

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Visst är det här Gallos sista år som spelare? Eller har jag tänkt fel alternativt han har ändrat sig.

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
nr 4
Wed Oct 20 2010, 16:49
Registrerad medlem #129
Registrerad: Tue Feb 13 2007, 23:27
inlägg: 207
I vintras sades det att Gallo hade ett år kvar på kontraktet.

Det finns en sak jag skulle vilja förtydliga (som tydligen inte fick plats i uppsatsen ovan). Att ta in folk som Bosse Andersson är i sig ingen dum idé. Alldeles för ofta anställer klubbar fd storspelare (vem som räknas som stor kan förstås variera) utan en susning om varken regler eller scouting, eller annan erfarenhet av kontraktsskrivning än då de själva blivit hänvisade av sin agent att rista sitt bomärke längst ner på papperet. Att ha någon som har gjort alla de här sakerna och vet hur det fungerar på allsvensk nivå kan vara en väg att undvika nybörjarmisstag. Att skaffa kompetens som inte går att få internt när man inte varit i AS sedan de glada amatörernas dagar.

Däremot kan jag hålla med kritikerna (Erlingmark m fl) om att rollerna måste vara tydliga, fr a internt, men gärna även utåt. Tydliga rollfördelningar har också den fördelen att ingen snacksalig styrelseledamot lockas att offentligt jämföra medarbetarnas prestationer.

Exempel på klantiga nybörjarmisstag som kan undvikas är Utsiktens förlorade 9 poäng för att två spelare bara var klar för spel med utvecklingslaget. Eller att Giffarna lånade två lovande brassar, för att sedan låna ut dem till den div III-klubb som fungerade som b-lag. Det är inte tillåtet,viket ledde till att brassarna fick åka hem. Förutom resekostnader och besvikna spelare så kostade fadäsen också ett utlåningssamarbete med fluminense.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Oct 20 2010, 18:40
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Nr 4: Ord! Och många sådana också!

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Oct 20 2010, 20:16

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Jepp, där slog han huvudet på spiken.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System