Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Siriusakademin
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Joint
Sat Oct 06 2012, 02:09

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Men är det inte lite tidigt att döma ut dagens akademikoncept? Ska man inte ge det lite tid först? Visst, vissa saker verkar vara fundamentalt fel, men det lär lösa sig med tiden.

Jag tror inte att man ska överskatta Sirius varumärke bland stadens ungdomar heller. Tyvärr. Vi har väl endast ett par 90-talister engagerade i Västra, vilket säger en del om det blå-svarta intresset i staden. Och de flesta av stadens ungdomar har dessvärre hjärta för 08-klubbarna, om något.

Spelarflykt från akademin låter oroligt, men kan väl bero på ungdomarna också. Det är helt enkelt jobbigast att spela i Sirius. Flest träningar, osv. Men så klart det ska vara glädje med fotboll. Man får kanske tona ned lite på allvaret och dra en balansgång mellan allvar och nöje. Två verksamheter, ett akademilag och ett enkelt ungdomslag, behöver inte vara fel heller. Vill inte att folk ska behöva uteslutas ur den blåsvarta familjen.

Det viktigaste gällande akademin tycker jag är att alla börjar jobba åt samma håll bara och att arbetsro tillkommer. Det har ju inte varit så mycket bättre förr så jag tycker det är fel att vara bitter på så sätt. Resurser innebär inte resultat bara sådär heller.

För övrigt känns vissa andra lokala ungdomsverksamheter en gnutta överskattade...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sun Oct 07 2012, 02:42
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Om jag tycker att Blomqvist ska spela mer, hjälper det att jag tjatar om det på forumet? Vill du göra något åt det här, skriv brev till styrelsen, eller mobilisera för ett årsmöte. Här startar ingen förändring.

Jag skulle också vilja höra andra sidan. Som det låter på Brekkan består akademins ledning av ett gäng klantarslen som inte kan nånting alls. Det kan ju vara sant, men jag vill nog höra från andra sidan innan jag tror det.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sun Oct 07 2012, 04:01

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Andra sidan säger att allt fungerar bra. http://www.unt.se/sport/sirius-nya-akademi-igang-1657765.aspx Hade ju varit lite konstigt annars.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Sutra
Sun Oct 07 2012, 20:35

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Legue gjorde det inte jättesvårt för Olle Andersson. Äh, vet inte vad jag skall tro.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sun Oct 07 2012, 21:22
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Badda: Om du tycker att Blomqvist borde spela oftare så är väl forumet ett utmärkt ställe att framföra den åsikten på? Vad ska vi annars ha forumet till?

Självklart är det på styrelse- och årsmöten besluten ska tas och förändringar ska ske. Det är ju precis den vägen Brekkan har försökt för att få en förändring. Det verkar inte ha gått speciellt bra. Att han då istället för att bara skita i saken istället vänder sig hit och försöker blåsa liv i frågan tycker jag är toppen. Överhuvudtaget tror jag det skulle vara jättebra om flera Västringar skulle engagera sig mera konkret i hur klubben sköts. Inte då specifikt för att jag är missnöjd med hur klubben styrs just nu, utan mera för att jag tycker det finns massvis av vettiga människor i Västra som skulle kunna göra en väldig massa nytta för klubben. Men jag vet, det är lättare sagt än gjort…

Och ja, det skulle vara intressant att höra andra sidan av saken i akademifrågan.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
gaffa
Sun Oct 07 2012, 23:27

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
till brekkans försvar bör tilläggas att han framförde samma åsikter på sirius fk:s extra årsmöte häromsistens. men det tycker jag är oväsentligt. det finns väl inget bättre forum för att diskutera siriusfrågor än detta?
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Oct 08 2012, 10:32
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag menar att upprepa samma sak gång på gång på detta forum antagligen inte leder till någon bestående förändring. Jag försöker inte begränsa andra supportrars frihet att säga vad man vill här, men jag säger att tjatet antagligen inte leder nånstans.
Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Nov 29 2012, 15:13
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Det här borde väl vara positivt:

http://www.siriusfotboll.se/web/article/sirius-tillbaka-i-juniorallsvenskan-elit/


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
johann
Thu Nov 29 2012, 15:16
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Borde? Det är ruskigt positivt!!

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Nov 29 2012, 15:38

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Bra besked!

Apropå det. "Siriusspelaren Joel Rydstrand (född 1995) har tagits ut i P17-landslagets läger på Bosön utanför Stockholm den 6-9 december."

"I övrigt berättade Siriustränaren att klubben planerar att införa en sorts spetsgrupp med klubbens största talanger som kommer att få extra stöttning i sin utveckling, men det är ännu på planeringsstadiet och är inte skrivet i sten exakt hur det upplägget kommer att se ut.
– Det kan vara en spelare, det kan vara tre eller sju. Det beror helt på spelarnas kvaliteter. Av dem vi har nu är Mathias Benker och Joel Rydstrand två som kan vara aktuella för den gruppen. Den 7 januari ska det vara klart."

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Dec 13 2012, 02:16

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Vi måste få perspektiv på tillvaron. Västeråsakademin har lyfts fram som gott exempel bland många. Men nu står många saker inte rätt där. De talangfullaste söker sig till omnejd som BP. Skönt att vi verkar ha lite arbetsro i vår akademi nu äntligen, i alla fall.

Våra Aros-rivaler har ju slaskat ihop en ansenlig mängd spelare i A-laget, men det verkar vara mycket kaos runtom. Och spelartruppen borde inte räcka till för den absoluta toppen.

VSK/IK-grejen blev kortlivad i alla fall. Här är ett exempel på att deras fans kanske hämmar dem: http://vlt.se/sport/fotboll/1.1914304-mardromsbesked-for-vsk?mobileRedirect=pass

Å andra sidan vet man för lite, både här och där. På sätt och vis skönt det. Men jag gillade inte när våra bandyjunisar lirade i Milan-inspirerade dräkter (Sirius/Unik) och hade ju heller inte uppskattat om våra heliga färger beblandades med, säg, Sunnersta. Kidsen ska växa upp och identifiera sig med färgerna från unga år, i de bästa av världar. Hur som helst: Kaoz i VSK... inte minst i akademin.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Dec 18 2012, 15:30
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Ännu ett positivt besked!

http://www.siriusfotboll.se/web/article/sirius-till-u21/



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Tue Dec 18 2012, 16:21

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Galet bra!!!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Dec 18 2012, 21:25

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Joint skrev ...

Vi måste få perspektiv på tillvaron. Västeråsakademin har lyfts fram som gott exempel bland många. Men nu står många saker inte rätt där. De talangfullaste söker sig till omnejd som BP. Skönt att vi verkar ha lite arbetsro i vår akademi nu äntligen, i alla fall.

Våra Aros-rivaler har ju slaskat ihop en ansenlig mängd spelare i A-laget, men det verkar vara mycket kaos runtom. Och spelartruppen borde inte räcka till för den absoluta toppen.

VSK/IK-grejen blev kortlivad i alla fall. Här är ett exempel på att deras fans kanske hämmar dem: http://vlt.se/sport/fotboll/1.1914304-mardromsbesked-for-vsk?mobileRedirect=pass

Å andra sidan vet man för lite, både här och där. På sätt och vis skönt det. Men jag gillade inte när våra bandyjunisar lirade i Milan-inspirerade dräkter (Sirius/Unik) och hade ju heller inte uppskattat om våra heliga färger beblandades med, säg, Sunnersta. Kidsen ska växa upp och identifiera sig med färgerna från unga år, i de bästa av världar. Hur som helst: Kaoz i VSK... inte minst i akademin.


Att det är kaos i VSK stämmer ju rätt bra. Akademin är idag alldeles utmärkt - de har en riktigt bra modell för utbildning av elitspelare, och de gör det grymt bra. Bara att titta på resultaten. Men det kostar pengar. VSK har inte pengar, utan är snarare på randen till kk. Akademin försöker rädda sig själva genom först att söka samarbete med VIK och när det sket sig genom att skapa ett helt skilt sponsorskap eftersom många tydligen inte kan tänka sig att sponsra VSK, men gärna sponsrar en bra akademi.

Jag har verkligen ingenting till övers för VSK, men det vore onekligen ett ganska hårt slag för mälardalsregionens ungdomsfotboll om de tvingades lägga ner akademin på grund av att VSK är vanskött. Jag kan också tycka att VSKs misär är en ganska bra tankeställare över vad vi riskerat utan Ågerups pengar.


Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
johann
Tue Dec 18 2012, 22:18
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Cash is king

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Dec 19 2012, 10:07
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
U21-spel 2013 borde ju kunna innebära att Aljaderi och Nyholm stannar isf att lånas ut.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Wed Dec 19 2012, 10:27

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Eller både och...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brekkan
Fri Dec 28 2012, 20:17
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
Joint, VSK har gjort det väldigt bra med sin Akademi som på kort tid ( 3 år) fått fram 14 st ungdomslandslagsspelare samt flera spelare som gått till Allsvenskan och en till Benfica. Tyvärr har de inte fått tillräckligt betalt för spelarna (1,5 miljoner från Benfica) för att kunna fortsätta bedriva verksamheten på samma sätt.
Som bekant så är ekonomin inga problem här hos oss och därför kommer akademin här att finnas kvar även om den bedrivs på ett helt annat sätt och inte heller har varit lika framgångsrik som VSK´s.



Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Jan 09 2013, 11:03
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Ännu en anledning att se ljust på den blåsvarta fotbollsframtiden:

http://www.siriusfotboll.se/web/article/sirius-startar-spetsgrupp-for-yngre-talanger/



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
RRR
Wed Jan 09 2013, 20:39

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Ingenting med VSK kan vara positivt, ljug inte

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Jan 09 2013, 21:14

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Väldigt bra att klubben nu vänder om Kindlund och ger honom det här uppdraget. Dels eftersom han är sjukt bra med kidsen och dels för att han är en person som säger exakt vad han tycker om saker och ting. Viktigt! (Dessutom innebär det väl att vi får behålla Oskar framöver...)

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Hornby
Fri Jan 11 2013, 15:10
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Sirius spetsgrupp:

"Nu kan bloggen avslöja vilka spelare det handlar om. Inte oväntat är det kvartetten Jakob Bergman (back, född 1996), Mathias Benker (back, 1995), Oscar Kindlund (mittfältare, 1997) och Joel Rydstrand (back, 1995) som i första hand är tilltänkta att ingå i gruppen"



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Jan 23 2013, 16:24
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Ser man på:

http://www.siriusfotboll.se/web/article/petter-hansson-klar-for-sirius/



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Lemon
Wed Jan 23 2013, 16:36

Registrerad medlem #312
Registrerad: Wed Apr 16 2008, 13:42
inlägg: 813
Rimligen torde han kunna bidra enormt.

Vad dåligt allt är!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Wed Jan 23 2013, 17:01
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Häftigt!

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Jan 23 2013, 18:05

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Spännande! Naturligtvis svårt att förutse hans kompetens som tränare, men vilken tillgång för ungtupparna att ha en ledare som kan bidra rutin och erfarenhet från riktigt hög nivå och som, på riktigt, vet vad som krävs för nå komma dit.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Jan 23 2013, 18:10

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Om man kunde få honom att snöra på sig skorna och dra på sig den blåsvarta tröjan också!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Jan 23 2013, 18:26

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Rent hypotetiskt naturligtvis, men jag är lite kluven till att se Petter som spelare i Sirius. Om hna tränar upp flåset, skulle han naturligtvis kunna vara en oerhörd tillgång på planen. Både som spelare, men kanske framförallt som ledargestalt. Samtidigt har vi släppt in minst mål i serien tre år i rad, där jobbade onekligen Brännan hårt och la en bra grund, och fortsätter vi den trenden tycker jag spontant att det är bättre att satsa långsiktigt, släppa fram yngre förmågor och bygga för framtiden.

Samtidigt får gärna Petter hålla sig igång med a-truppen och registreras som spelare. Onekligen ett dugligt kort att ha i rockärmen vid skador, avstängningar eller dålig form. Håller dock med om att det inte är helt ofrestande att uppmuntra honom att dra på sig dobbskorna igen...
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Jan 23 2013, 18:54

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag skulle se honom som en bra ledargestalt på planen. Försvarsspelarna från Brännans tid är ju knappt kvar så man får ju säga att den nyligt kritiserade tränarduon har löst den biten bra också. Samtidigt är ju inte direkt offensiverna i norrettan av det mest skrämmande slaget.

Det var ju snack om framträdande individer tidigare och ledargestalter, och jag håller med om att en sådan som Calle klivit fram och även Kim, men det finns ju knappt någon i truppen med rutinen. Rutinen som vinnare, på högre nivåer. De som eventuellt har den typen av erfarenhet är på skadefronten. Nu är jag inte så säker på om Petter själv skulle bidra så mycket, men om man skulle få honom motiverad och så, så skulle han ju bidra på sätt och vis också. Nåväl, vi får hoppas på att Clage/Mirza kommer tillbaka och fyller ut den luckan litegrann.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Fri Jan 25 2013, 09:39
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Joint, menar du att Petter Hansson har rutin som vinnare på högre nivåer? Eller missförstår jag?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System