Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly season 2012-2013
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Landau
Mon Nov 05 2012, 20:53
Registrerad medlem #299
Registrerad: Wed Feb 27 2008, 18:46
inlägg: 139
Intressant, han har helt klart varit en av VSKs viktigare spelare de senaste åren. Varför inte?
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Nov 05 2012, 21:14

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag har inget emot att ta den bästa tänkbara gurkan. Intressant.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Nov 06 2012, 07:21

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Han är bra, och i bra ålder. Jag kan tänka mig att han går in före både Carl och Karl. Men jag tror också han kommer få fler bud eftersom han är Bosman. Var ju cirkus i somras när han vägrade förlänga kontraktet, så han är nog på shoppingrunda nu.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 06 2012, 09:14

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Blir spännande att se vad Kim/Tolle/Ola/Johan/grabbarna (...) åstadkommer denna silly iaf. Förra året hade de ju begränsad makt. Det kändes mer som att de tog över det tidigare lagbygget. Ska man se på det med lite kritiska ögon så är det typ bara Käcken som övertygat av den gångna säsongens nyförvärv. Eller ja, Kalle också till viss del. Känns i alla fall som någonstans kring Fernis-klass där, och man glömmer lätt bort att han är två år yngre. Rent krasst annars hade man ju hoppats mer på CG och Blomqvast, men förhoppningsvis kan de få till det nästa säsong. På sikt (typ redan nästa säsong) borde ju spelare som Dalle och Kalle kunna ta steg också. Framför allt Dalle, som nog behöver en försäsong och tid efter långtidsskadan. Tyckte det var lite drastiskt och desperat att matcha honom så flitigt som det gjordes. Han var inte den injektion man hade hoppats på i somras. Inte heller Mirza, som oturligt nog slet av sig korsbandet efter ett par minuter. Det är bara att hoppas att han och/eller Clage kan delta 2012, för en rutinerad herre som "tar tag i det" har man ju också saknat, speciellt i slutet. Ska man ha ett lån från AIK (helst inte, va?) hoppas jag på just en sådan herre och ingen talangvalp á la Sal, som bara var snäppet bättre än vår egna Björk.

Kollar man på spelare som lämnade inför den här säsongen är det väl bara Emir som överträffat sig. Och visst, det är surt. Men kollar man sett till vad han presterade i Blåsvart så kan man ju faktiskt förstå att han fick ett billigare kontraktsförslag och ser inga konstigheter i att Kim såg större potential i exempelvis Blomqvast. Statistikt belägg hade han också där. Jäkligt lätt att buttra kring Emir, som Uppsalagubbarna gör, men de förtränger lätt att han mestadels sög här... Tycker dock man kan ha anat vissa spelares positiva personliga utvecklingskurvor i år, under den nya ledningen. Tydligaste exemplet är givetvis Moses, som berättade att Kim varit som en far för honom. Nyström är som natt och dag också och delvis Ian. De som driver hetsjakten mot Kim är mest våra föredettingar och dess hangarounds, och det brukar ju lätt vara så om man blir dumpad av sin "partner". Jag har likt styrelsen mitt tränarförtroende intakt, trots allt. Brännan-konstellationen var här flera år utan att göra någon resultatmässigt glad ska man komma ihåg. Hans lag kom tvåa och trea i norrettan med ganska identiska förutsättningar. Vi får se vad nästa år ger för en placering. Därefter utvärdering.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 06 2012, 10:23

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Nu kan Kim få tillbaka sin tidigare kelgris Dillan och ersätta OZ, så till vida att Kim inte är långsint och beroende på Dillans studiesituation?
"I och med ESKs degradering till division II kan kontraktet brytas vilket nu Dillan valt att göra."

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Nov 06 2012, 11:43
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Viktigast just nu tycker jag är att förlänga med Ian, Kim och Linus, så vi kan bygga vidare på det som var riktigt bra i år. Vidare ser jag gärna en anfallskamrat till Ante, varför inte Björn Berglund? På min önskelista finns också en central mittfältare. Mirza finns ju i truppen, men korsbandsskador är inte att leka med och frågan är i vilket skick han är nästa säsong.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Landau
Tue Nov 06 2012, 11:58
Registrerad medlem #299
Registrerad: Wed Feb 27 2008, 18:46
inlägg: 139
Han kom väl kommit in på läkarprogrammet i Örebro, och han har varit rätt tydlig med att det är studierna som är prio ett för honom. Byter han inte program så kommer han antagligen att hitta ett örebrolag att lira med (Forward?)
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Nov 06 2012, 17:15
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Nu drog Linus också. Man får nog räkna med att alla som kan kommer att dra.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 06 2012, 17:34

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Tungt. I den bästa av världar har vi en ersättare redan i Bergman, men klart vi måste leta högerback nu också...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Lars
Tue Nov 06 2012, 17:56


Registrerad medlem #8
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 10:45
inlägg: 1997
Undrar vad det beror på. Han har ju varit bra och given i startelvan, pengar?
Tråkigt i vilket fall,.

To alcohol, the cause of and solution to all of life's problems. - Homer Simpson
Tillbaka till toppen
med känsla
Tue Nov 06 2012, 19:28
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
Linus känns som ett rätt tungt avbräck. Lite märkligt tycker jag. Förstår att han vill försöka i högre serie men förstår inte riktigt Sirius.

bandy bandy

Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Nov 06 2012, 20:05
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
"Vi vill ge våra unga spelare chansen" säger Kim. Låter ju lite som att det är Bergman man har i tankarna? Om de nu gör bedömningen att han håller (jag har ju inte ens sett honom spela) tycker jag det är både bra och modigt. Tycker det är helt nödvändigt att skära lite i kostnaderna nu, vi kan inte fortsätta på det här 5-miljoner-back-om-året-spåret längre.

Men hoppas verkligen Linus hittar något på högre nivå nu. Vill fan inte se honom i fucking Frej.

[ Redigerat Tue Nov 06 2012, 20:06 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Nov 06 2012, 21:01
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Trist med Linus. Bergman är mycket lovande, men nog behöver vi en ny högerback.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Nov 06 2012, 21:24
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Ja, är det så att det är tänkt att Bergman ska ersätta så är det så klart skitbra. (Varför tror jag ändå att det blir ett AIK-lån som tar Linus plats?)

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
ThomasD
Tue Nov 06 2012, 21:33
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Hornby skrev ...

Trist med Linus. Bergman är mycket lovande, men nog behöver vi en ny högerback.



Nej.
Om han håller den nivån han haft denna säsong så duger han bra tycker jag. Sen måste vi som Brukarn är inne på låta de unga spelarna utvecklas på riktigt i A-lagsmatcher nån gång av både ekonomiska skäl och som inspiration till andra unga tror jag.
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Nov 06 2012, 22:42
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Bergman är 16 år och har gjort två matcher i A-laget. Det är kanske lite för tidigt att satsa på honom som förste högerback.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 06 2012, 23:08

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Fast "problemet" med Bergman - som högerback - är att han i huvudsak är mittback. Senast mot Väsby lirade han där. Mot Bajen gjorde han det ju bra på kanten förvisso. Kim har velat skola om Alan som högerback dock, då man testade honom på den positionen i den senaste testmatchen, så det kanske kan finnas någon förhoppning för också. Nyholm, också i grunden mittback, spelade till höger mot Sollentuna men där och då gjorde han det inte bra...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
ThomasD
Tue Nov 06 2012, 23:28
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Det finns väl exempel på spelare i ungefär samma ålder som varit startspelare i allsvenskan och därmed borde det inte vara några konstigheter att en och annan yngling får chansen i div 1. Att man inte gjort många A-lagsmatcher känns inte så relevant då man måste börja nånstans.
Visst kanske det inte är givet att göra en sån satsning men jag tycker inte heller det behöver vara fel.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Nov 07 2012, 00:12

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Så här tror jag.
Linus ville inte skriva på ett nytt kontrakt omedelbart. Kim och Tolle ville förstås behålla honom. Han har gjort 13 poäng från en backplats den här säsongen... Det innebär väl att han ansåg att detta var hans chans att prova lyckan uppåt. Sirius var dock benhårda på att han inte fick prata med andra klubbar när han hade kontrakt. Han funderade ett par dagar och sa sedan upp kontraktet, Sirius blev extremt besvikna men kommunicerar detta på ett smart och bra sätt.

Problemet är att det väl inte är jättetroligt att Linus hittar en klubb i Superettan. Tror det ska väldigt mycket till för att han ska lämna sin utbildning i Stockholm, och då finns ju egentligen bara Assyriska. Så det kanske hade varit smartare att ge honom fram till 15 december att fundera. Då hade nog sannolikheten varit stor att han stannat. Egentligen samma typ av situation som gällde för Dillan. Vi vägrade att ge honom det utrymme som han bad om, och förlorade honom. Men Linus är ju jobbigare att ersätta förstås. Det är nog en av anledningarna att OP är här och tränar. Kalle Larsson har spelat högerback förr.

Samma sak riskerar för övrigt att hända med Kim också, som inte heller får fundera men som har erbjudits förlängning.

Jesper Nyholm verkar förresten inte bli kvar.

Jag gillar verkligen idén om att istället spela in unga egna produkter på positionen. Men jag tror att inspelningen gärna får vara något som sker gradvis. Linus har spelat 90 min när han har kunnat hela säsongen och han har gjort väldigt mycket poäng. Det är inte riktigt schysst att lägga det på tex Bergmans axlar, och jag skulle gissa att KimTolle helst vill fortsätta spela med offensiva ytterbackar. Risken är ju i så fall att det blir som med Björk, man satsar på att det ska hålla och spelar honom hela våren och sedan tar man itu med problemet när det inte riktigt funkar genom att låna eller värva in någon under sommaren och därefter ge mer eller mindre 0 minuter. Jag skulle gissa på att man väljer en sådan väg istället. Sedan får man väl se hur mycket prestige det går i det hela. Om Linus inte har någon klubb klar i vinter, så borde han vara intresserad av Sirius snarare än att lira för typ VSK eller Frej. Eller lägga av.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Nov 07 2012, 10:10
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Hornby skrev ...

Viktigast just nu tycker jag är att förlänga med Ian, Kim och Linus, så vi kan bygga vidare på det som var riktigt bra i år.


Det vore riktigt jobbigt om det skiter sig med Ian och Kim oxå.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Nov 07 2012, 10:14
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Tyvärr tror jag inte nån av dem stannar.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Nov 07 2012, 10:23
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Erlingmark skrev ...

Problemet är att det väl inte är jättetroligt att Linus hittar en klubb i Superettan. Tror det ska väldigt mycket till för att han ska lämna sin utbildning i Stockholm, och då finns ju egentligen bara Assyriska.


Högerbackspositionen har väl inte varit Hammarbys starkaste i år?


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Nov 07 2012, 10:40

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Nä, men det vore extremt olikt Bajen att värva en såpass gammal och okänd spelare från en svensk dyngserie. Men man vet ju aldrig.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Nov 07 2012, 10:45
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Vilka spelare brukar de värva då? Unga, kända Allsvenska spelare? I så fall har de ju en ganska bra värvningsstrategi.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
nyg86
Wed Nov 07 2012, 14:34

Registrerad medlem #238
Registrerad: Sun Aug 05 2007, 17:49
inlägg: 540
dissteffe skrev ...

Tyvärr tror jag inte nån av dem stannar.


Varför tror du inte att Kim och Ian stannar!?
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Nov 07 2012, 14:49
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
>>nyg86
Det känns som att alla som har en möjlighet att lämna Sirius ser till att göra det. Sen får det bära eller brista med ny klubb, i värsta fall finns ju alltid Frej och Athletic.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Nyllet
Wed Nov 07 2012, 14:52
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
dissteffe, du är ibland en värre domedagsprofet än vad jag är och det säger inte lite det!

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Nov 07 2012, 15:09

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Det behöver inte betyda något men jag råkade se Skoglunds bakgrundsbild i mobilen: Sirius.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Sutra
Wed Nov 07 2012, 16:26

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
dissteffe skrev ...

Vilka spelare brukar de värva då? Unga, kända Allsvenska spelare? I så fall har de ju en ganska bra värvningsstrategi.


Videojuggar, väl?
Tillbaka till toppen
nyg86
Wed Nov 07 2012, 22:15

Registrerad medlem #238
Registrerad: Sun Aug 05 2007, 17:49
inlägg: 540
dissteffe skrev ...

>>nyg86
Det känns som att alla som har en möjlighet att lämna Sirius ser till att göra det. Sen får det bära eller brista med ny klubb, i värsta fall finns ju alltid Frej och Athletic.


Hoppas du har fel.
Ian har ju verkligen haft en utvecklingskurva som bara går spikrakt uppåt och hoppas han känner att Kim/Tolle ligger bakom den och stannar. Kim S är jag mer tveksam till, tycker det går för långsamt och i sidled för mycket, men till hans stora plus var nog han den som verkligen gillade de sista matcherna och blev bättre när det verkligen gällde som mest, kan kanske ta ett behövligt steg till med den vetskapen och då kan bli riktigt bra.

Skit att inte Linus stannade, bara hoppas han får spela högre upp, fan 13 poäng som högerback ersätter man inte hur som helst. Riktigt jävla tapp.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System