Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Superettan 2008
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Erlingmark
Wed Sep 26 2007, 13:29

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Han har jobbat halvtid med bland annat U21-landskampen, riskkapitalbolagsbildning och kanske framför allt med talangscouting.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Sep 26 2007, 13:36

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Bra fråga. UNT skrev den här artikeln i samband med att han "kom tillbaka": http://www2.unt.se/avd/1,,MC=4-AV_ID=630450,00.html
Arbete bakom kulisserna verkar det som. Med tanke på att han lämnade VD-jobbet så fort så verkar det ju onekligen som att han föredrar gräsmattan framför skrivbordet vilket han ju även påpekar. Frågan är då om ett sportchefsjobb är något han är intresserad av på lång sikt?

Det är ju onekligen angenäma problem. Om Siriusledningen anser att MP är en bättre tränare än Mille så tror jag inte att Mille går säker. Var ju bara ett par år sedan Zaine inte fick förnyat förtroende trots serieseger. Och vem som då tog över vet vi ju alla. Fast det är klart att det är skillnad mellan att inte förnya ett kontrakt och att sparka någon. Sen kommer ju även frågan om hur bra det är att byta tränare varje år. Kontinuitet (stavar jag rätt nu..?) kan ju också ha sina fördelar förutsatt att gruppen funkar och resultaten är godkända. Och sett över hela säsongen är det ju inget snack om att Mille har gjort ett gott jobb.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 01 2007, 08:59
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Då kan vi välkomna Assyriska och Qviding upp i Superettan också. Assyriska tycker jag hör hemma här, Qviding känns däremot mest menlöst.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 01 2007, 09:03

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Qviding har Zoran Lucic, det räcker en bra bit skulle jag tro.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 01 2007, 09:20
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jo jag gillar faktiskt Zoran, och jag betvivlar inte att Qviding är kapabla till rätt trevlig fotboll. Men klubben känns fortfarande menlös.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 01 2007, 09:30

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Det kan jag hålla med om. Planen ligger i princip på motorvägen och de har naturligtvis ingen publik, som de flesta andra göteborgslag. Däremot spelar de rätt kul fotboll vad jag förstår och de har den goda smaken att ha lite udda tröjfärger. Inget jävla grönt eller gult i alla fall.

Assyriska, tja, jo, de ska väl vara i Superettan egentligen, men jag har extremt dåliga vibbar av Södertälje och fotboll. Huvva.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
oskar
Mon Oct 01 2007, 18:16

Registrerad medlem #15
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:23
inlägg: 312
För oss västkustingar känns det ju förstås toppen med ytterligare en chans att beskåda Uppsalas blåsvarta stolthet. Har dock aldrig träffat nån som håller på qviding.

www.myspace.com/dobbarnafore

Tillbaka till toppen
gaffa
Fri Oct 05 2007, 12:08

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
från styrelsehåll i bunkeflo verkar det iaf inte tänkas på någon allsvenska. när sammanslagning med limhamn (annonserad redan innan säsongen) presenterades nyss sades att laget ska ta bunkeflos plats i superettan 2008 (sic!). i en reklamfilm finns också en matchannons för skånederbyt mot landskrona bois 2008.

http://www.bunkefloif.com/engines/page___4116.aspx

får mig att tänka på falu bs, som i matchprogrammet till bs-sirius skrev att nästa hemmamatch var i kvalet till div 1. hade bs vunnit mot sirius hade dom kunnat gå direkt upp, men det gjorde som såklart inte. inte med såna signaler från ovan.

[ Redigerat Fri Oct 05 2007, 12:09 ]
Tillbaka till toppen
dissteffe
Fri Oct 05 2007, 14:01
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Från Officiella:
"Vi räknar med att värva sex-sju spelare, som alla ska vara minst lika bra som de som försvinner."
Vad fan innebär det? Ska halva laget dra, eller? Vilka då i så fall? Gurra och Ante känns ju ganska självklart att nån annan klubb vill ha. Förmodligen Gallo och Hoch också. Kanske Tighe med. Hoppas i alla fall att de drar till nån klubb som (i dagsläget) är betydligt bättre än Sirius och inte nån likvärdig förening som har mer pengar. Får hjärnblödning om det visar sig att samtliga gått till Vasalund, BP och ESK. Mer info snarast, tack!

[ Redigerat Fri Oct 05 2007, 14:05 ]

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
gaffa
Fri Oct 05 2007, 14:08

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
tänk på att danny pratar om truppen och inte startelvan. det gör en viss skillnad, om man säger så...
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Oct 05 2007, 14:21
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Kanske är dags att dra igång en silly-tråd redan? Ja, jag tror att jag gör det!

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sun Oct 07 2007, 14:58
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Ängelholm blev definitivt klara för Superettan 2008 i dag.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sat Oct 13 2007, 14:56
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Då kan vi välkomna (?) Väsby till Superettan 2008. Fast nä, jag hade hoppats att Vilundavallen var ett avslutat kapitel i Siriushistorien. Jag vill behålla de fina minnena därifrån så orörda som möjligt.

Annars jublar jag över att Östersund klarade sig kvar i ettan i sista minuten på Sklijebos bekostnad, tack vare Umeås sena kvittering.

[ Redigerat Sat Oct 13 2007, 14:57 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Carling
Sat Oct 13 2007, 19:57

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
inlägg: 555
Visserligen tråkigt att VIlunda inte bara blir kvalmatchen längre. Men samtidigt skönt med en till potentiell "invasion".

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
gaffa
Sat Oct 13 2007, 20:12

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
ja, väldigt kul att båda öfk och valsta lyckades hänga kvar. sämre med väsby, iofs, hade hellre sett vasalund ta steget upp. dom konkurrerar mindre, på flera sätt.
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Oct 13 2007, 20:41

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Usch Vasalund är inte ett smack bättre än Väsby, tänk på tomma Skytteholm med tio betalande Vasalundare som kommit fel eller Kristineberg när de hette Essinge/Inter eller vad det var.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 15 2007, 10:15
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Kan hålla med om att det är oavgjort mellan Väsby och Vasalund ifråga om meningslöshet. Men Skytteholm är mer nice än Vilundavallen.

Fast jag kan nog ändå tycka att det var rättvisare att Väsby gick upp istället för Vasa, på så sätt slapp Syrianskas pappersstrul avgöra serien.

[ Redigerat Mon Oct 15 2007, 10:15 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sun Oct 21 2007, 14:59
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
BP så gott som "klara" för Superettan 2008.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Oct 21 2007, 15:09

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Två stycken nära bortamatcher nästa år då; Södertälje(läääskigt) och Bromma.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sun Oct 21 2007, 15:20
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Väsby är ju ännu närmare.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Oct 21 2007, 15:31

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Ajuste, hade glömt att de gick upp, då får vi invardera Vilundavallen en gång till då. Schyst med matcher med lite närmare avstånd.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
RRR
Sun Oct 21 2007, 16:32

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
BP o Väsby, roligare bortamatcher finns ju.....

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Oct 21 2007, 16:51

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Roligare bortaläktare finns ju; http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/article1063088.ab - hehe..

[ Redigerat Sun Oct 21 2007, 16:51 ]

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sun Oct 28 2007, 05:52
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Lite svårt att sia om nästa säsong eftersom knappt tränarna vet hur deras lag kommer att se ut då men det blir svårt att upprepa årets fina placering. Häcken och BP lär ju ligga i toppen, tror knappast Örgryte och Landskrona gör lika dåliga insatser nästa år, förmodligen blir Degerfors och Mjällby också bättre, Assyriska har ju rutin och kunnande, etc. Åtvidaberg och Bunkeflo kan vara med i toppen igen men på nåt sätt känns det som de lika gärna kan åka ut. Krångel! Målsättningen för Sirius måste ändå vara att ligga på den övre halvan när 30 matchar har spelats. Eller?

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Hoff
Mon Oct 29 2007, 11:47
Registrerad medlem #156
Registrerad: Tue Apr 17 2007, 11:19
inlägg: 287
ja eller framförallt före ESK. Övre halvan nästa säsong och upp i allsvenskan 2009. Det känns rimligt och bra.

Sirius sirius det är laget
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 29 2007, 12:17
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Här är ett väldigt tidigt tips för Superettan 2008. Lite lagomt pessimistiskt kanske.

1. Häcken
Jag var säker på att Häcken skulle gå upp i år, och jag är lika säker på att de gör det nästa år. Det är bara att pytsa in ännu fler Gothiamiljoner.

2. Landskrona
Om de rekryterar en kompetent tränare tror jag 2008 kan bli BoIS år. Det finns tradition, pengar och kvalitet i truppen.

3. BP
Det är inte lätt att komma från Allsvenskan till Superettan, det har vi sett många gånger. Men jag tror BP har så mycket stabilitet att de undviker att rasa.

4. Assyriska
Svänggäng som ända var alldeles för bra för division 1, och med några förstärkningar tror jag de är ett lag för toppen.

5. Åtvidaberg
Förvånade och imponerade i år. Åtvid, Degen och Mjällby är trevliga klubbar som inte borde kunna hävda sig i elitfotbollen men gör det ändå. Jag tror iofs att de spelar här på nåder, förr eller senare åker de. Men Åtvid har bäst förutsättningar som andralag i Östergötland, och har en bra generation på gång.

6. J Södra
Verkar som mustaschmannen stannar, vilket knappast är till fördel. Lär inte nå allsvenskan, men kommer nog att stabilisera sig som tryggt mittenlag i Superettan.

7. Enköping
Jo, tyvärr tror jag de blir bäst i Uppland. Rajalakso är en tung förlust, men de lär ha gott om pengar på banken att förstärka med. Och flott-Bosse är dessvärre en duktig manager.

8. LB07
Malmö behöver ett andralag i Superettan, men det borde vara IFK Malmö och inte denna löjliga fusion. Nåja, Erol och co. lär klara sig fint även nästa år.

9. Qviding
Har bra förutsättningar att bli bästa laget på Valhalla. Vet vad som krävs den här gången, och Zoran är duktig.

10. Sirius
Är jag pessimist som tippar oss så här långt ned? Nej, jag ser det inte så, jag tror Sirius har en ljus framtid. Men för att sikta uppåt måste vi först etablera oss i Superettan, och andraåret är ofta svårt. Så här på förhand känner jag mig nöjd med nytt kontrakt.

11. Degerfors
Helt osannolik slutspurt i år. Kan de fortsätta på det sättet blir det toppstrid, men det tror jag inte. Det kändes mer som vilja än kunnande.

12. Mjällby
Det är roligt, men egentligen helt sanslöst att denna byhåla har elitfotboll. Förr eller senare åker de nog, och det känns som att de är lite på nedgång.

13. Falkenberg
De brukar väl klara sig med en hårsmån. I år hade de maxflyt, och det har de säkert även 2008.

14. Ängelholm
Var sjukt bra under vårsäsongen, inte lika bra under hösten. Tror att hösten var mer signifikativ. Riskerar väl också att tappa en del spelare.

15. Örgryte
Något radikalt måste hända på ÖIS-gården för att stoppa den här rutchbanan. Jag har svårt att se ett enda ljus i mörkret för stackars Örgryte.

16. Väsby
Lite önsketänkande, men Superettan är ingenting för hobbylag. Dags för Väsby att inse det.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 29 2007, 13:16

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Intressanta, men som sagt väääldigt tidiga tips. Med tanke på den hysteriska spelaromsättning som brukar råda på denna nivån så känns det extremt vanskligt att tippa redan nu.

En placering är jag dock klar över. Häcken vinner nästa år. Och det ganska lätt. Klubben drar in lika mycket flis som exempelvis Elfsborg under ett år bara på Gothia, de kan hålla de spelare de vill och skaffa de nya som de vill ha i princip. Årets olycksfall i arbetet kommer inte att upprepas.

I övrigt känns i stort sett alla lag som mittenlag. Och statistiskt sett är det ju så. Med det menar jag inget annat än att det känns som om placeringarna 2 till åtminstone 10-12 kommer att avgöras på faktorer som avstängningar, skador och allmänt flyt/oflyt.

Jag håller dock med om att LaBoIS är seriösa uppflyttningskandidater och förmodligen det lag som kommer göra det största hoppet. BP vete fan dock. Så länge de fick vara ett okarismatiskt förotrsgäng just under eliten var de riktigt stabila, men nu riskar de tappa mycket folk som måste fyllas på med juniorer. Jag tror BP kan få det rätt tufft. Likaså ÖIS. Vet inte vilken typ av magi de måste ta till, men det faktum att Dick Last och Källander fortsätter kanske räddar dem från nedflyttning i alla fall.

Jag håller med om att Väsby kommer sist. Inget annat känns vettigt. Övriga gröna lag fajtas med de ljusgula om att hänga kvar. Flottbosse lär dra längsta strået.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Hornby
Mon Oct 29 2007, 13:33
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Erlingmark, jag noterar att du inte nämner de blåsvarta...



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 29 2007, 13:54

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Nej, jag hoppade över det. Det känns extremt vanskligt att sia Sirius så här års. Riktiga silly börjar ju idag och där avgörs en hel del.

* Får vi behålla Ante?
Jag vågar knappt tänka på hur denna säsong skulle sett ut utan Ante. Ante har i princip deklarerat att han vill uppåt och om anbudet kommer lär knappast Sirius hindra honom. Det går inte riktigt att ersätta honom om han sticker.

* Hittar vi en riktig keeper?
Visst, Jon var långt från stabil, men det finns faktiskt gott om sämre alternativ också. NWA är jag lite skeptisk till, men det kanske bara är fördomar. Poppen vore finfint. Men innan det är klart är det naturligtvis ett stort frågetecken.

* I strort sett alla truppbreddare försvinner, men vad får vi istället? Ännu oklart, även om det ryktesvis finns åtminstone en trio av startelvekvalitet som ligger nära till hands.

* Magnus Pehrssons varande eller icke varande?

Allt talar för att Sirius blir ett "mittenlag" även nästa år. Jag tror att två av "mittenlagen" kommer att gå upp, ett kan vara Sirius. Men jag tror också att en handfull "mittenlag" kommer att vara indragna i bottenstriden en bra bit in i oktober. Sirius kan hamna där också.

Alla lag i serien är såpass jämna (läs tunna) att ett par skador eller avstängningar kan avgöra en match. Flyt ger självförtroende och vice versa och det kommer att vara en nyckelingrediens.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 29 2007, 14:02
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hur fungerar strecken i nästa års Superetta? Tre ur, två upp + ett som kvalar upp?

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System