Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Dalkurdgate
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
MangeD
Mon Nov 20 2017, 21:30
Registrerad medlem #980
Registrerad: Tue Jan 17 2017, 19:02
inlägg: 428
Gå gärna in och kommentera Malmströms lögner i denna tråd:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155952577783854&id=197969573853&_rdr
Tillbaka till toppen
MangeD
Mon Nov 20 2017, 23:36
Registrerad medlem #980
Registrerad: Tue Jan 17 2017, 19:02
inlägg: 428
RRR skrev ...

Var hittar jag listan att skriva på mot Dalkurds flytt?

https://www.skrivunder.com/lutis_blaa
Tillbaka till toppen
AHH
Tue Nov 21 2017, 06:34
Registrerad medlem #962
Registrerad: Sat Oct 22 2016, 07:41
inlägg: 107
Fick detta till svar av Josefine när jag frågade hur dom kan ta emot DK.

Kommunen hanterar alla ärenden på samma sätt. Förvaltningen utreder alla inkomna ärenden, även denna.
Vi har dock inte landat någon stans i dagsläget med Dalkurds officiella förfrågan. Däremot har vi varit från kommunens sida varit mycket tydliga med att träning på Löten och Studenternas är inte aktuellt.
Österängen har dock tomma tider, tider där planen inte nyttjas. I nuvarande reglemente, taget av kommunfullmäktige, har alla föreningar oavsett placering rätt att hyra in sig på lediga tider för markeringsavgift. Det gäller alla oavsett förening eller privatperson.

Mvh

JOSEFINE ÅHRMAN
Avdelningschef Idrott och friti

Sirius, Uppsalas enda allsvenska lag!
Tillbaka till toppen
Fantomas
Tue Nov 21 2017, 10:14

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Så kommunen kan fortfarande säga nej när DFF väl beslutat om flytt och börjat träna på Österängen?

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Fantomas
Tue Nov 21 2017, 10:51

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Det blir ingen konskevensmässig skillnad mellan underlåtelse och handling här, förstår inte kommunen det? Dvs kommunens passiva agerande och "reaktiva" attityd leder i slutändan till samma sak som att aktivt bjuda DFF till inflyttning. Istället har ju kommunen chans att vara "proaktiv" och signalera NEJ som man gjort i Västerås och Stockholm. Men det vill man inte, och låtsas inte ens om att möjligheten finns.

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Markus
Tue Nov 21 2017, 13:33

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Dissteffe// Behövs ju t ex hyresavtal för Studenternas, men det tar nog tjänstemännen pa delegation.

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Golli
Wed Nov 22 2017, 10:14
Registrerad medlem #271
Registrerad: Wed Dec 26 2007, 11:48
inlägg: 594
Från DT:

Kommunen stänger inga dörrar – "Dalkurd kan få medlare från förbundet"
Om Dalkurds flytt från Borlänge stoppas är kommunen redo till nya diskussioner – och att ta hjälp av medlare. – Inga kommunikationsvägar är stängda, säger Ola Brossberg (S), fritidsnämndens ordförande.
Dalkurds beslut att flytta från Borlänge diskuterades när kommunfullmäktige höll sammanträde under tisdagen.
Ola Brossberg (S) konstaterar att klubben håller ett extra årsmöte på fredag.
Då ska beslut tas om den stadgeändring som krävs, för att klubben ska kunna flytta seniorverksamheten till Uppsala.
-Kommer de fram till något annat än att flytta tar vi självklart en diskussion, säger Ola Brossberg
– Om Dalkurd vill diskutera något så är kommunen öppen för dialog. Om Dalkurd fattar andra beslut än att flytta så är inga kommunikationsvägar stängda.
Frågan om klubbens framtid lyftes av oppositionsrådet Agneta Nyvall (M) som uttryckt oro de hur det ska bli med den ungdomsverksamhet som Dalkurd idag bedriver i Borlänge.
Klubben har sagt att ungdomarna inte ska lämnas vind för våg. Hur den verksamheten ska se ut finns ännu inga svar på.
Jonas Hillerström (KD) hoppas att verksamheten blir kvar i kommunen.
– Vi får hoppas att föreningen tar kloka beslut. Erbjudandet från kommunen står kvar. Det är uppenbart att det brunnit i kontakter och att man skulle ha sökt andra vägar för kommunikation.
Kommunalrådet Leif Lindström (V) säger i kommunfullmäktige att det finns möjlighet till medling.
Om klubben vill.
– Vi har pratat med Svenska Fotbollförbundet. Dalkurd kan få en medlare från fotbollförbundet om man begär det, för att prata med kommunen om villkor för spel i Allsvenskan. Det ställer förbundet upp på.
Leif Lindström konstaterar att föreningens hemvist avgör föreningens existens på en ort.

– Om Dalkurds hemvist blir Uppsala, efter fredagens årsmöte, då upphör föreningen i Borlänge.
Lindström säger att det inte är möjligt att heta Dalkurds fotbollsförening i Borlänge och i Uppsala.
Då är man Dalkurd FF i Uppsala. Om det går att hitta en lösning för serietillhörighet för ungdomar och möjlighet att bedriva en så kallad akademi, det måste utredas av Svenska Fotbollförbundet.
Tillbaka till toppen
Markus
Wed Nov 22 2017, 10:57

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Ska nagon pa Dalkurds arsmöte? Är väl värt att bli medlem och "rösta rätt"?

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Landau
Wed Nov 22 2017, 11:34
Registrerad medlem #299
Registrerad: Wed Feb 27 2008, 18:46
inlägg: 139
Nog för att hela Dalkurdgate är provocerande, men jag har svårt att se det föreningsdemokratiska i att åka och rösta på deras årsmöte som motståndarsupporter. Det är inte det som är poängen med 51%-regeln.
Tillbaka till toppen
Stellan
Wed Nov 22 2017, 11:48

Registrerad medlem #913
Registrerad: Thu Nov 12 2015, 07:10
inlägg: 559
Tyckte jag läste någonstans att man måste ha blivit medlem innan april eller så för att få rösta.

Markus skrev ...

Ska nagon pa Dalkurds arsmöte? Är väl värt att bli medlem och "rösta rätt"?

Tillbaka till toppen
Bigbadda
Wed Nov 22 2017, 16:50
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Måste betalt medlemsavgift innan 1 april.

Dom måste lägga ner akademin i Borlänge, får inte ha den på annat ställe än hemorten. Ska drivas vidare under annat namn kanske, eller flyttas till andra klubbar, eller nåt. Där ser man hur viktiga deras ungdomar är i praktiken. Deras målvakt tvekar när det gäller fortsättningen då han inte vet vilka förutsättningar som gäller. Pratas om lägenhetshotell bl.a., låter ju billigt.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Thu Nov 23 2017, 09:50
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Enligt Uppsalatidningen. Maria Gardfjell siktar på riksdagen i nästa val. R. Malmström föreslås bli MP:s toppnamn i kommunen. Haha, snacka om att MP begår politiskt harakiri inför valet

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Markus
Thu Nov 23 2017, 12:24

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
MP inspirerar I vilket fall alla som bryr sig om Sirius att föra kampanj mot Malmström/partiet... sedan gäller det ju att övriga partier kommer ut och berättar exakt vad de vill.

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Fantomas
Thu Nov 23 2017, 13:36

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Agree..men imorgon kan det vara försent.

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Donk
Thu Nov 23 2017, 14:19
Registrerad medlem #273
Registrerad: Thu Jan 10 2008, 09:41
inlägg: 38
Man undrar ju lite om dalkurds medlemmar kommer ha konkreta förslag som de röstar om imorgon. Inte för att jag på något sätt tror att de kommer rösta mot flytt men det vore ju ändå spännande att se om det är något konkret de röstar om. Alltså typ småsaker som vart laget ska träna och hur mycket det kostar och sånt.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Nov 23 2017, 14:34
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
På Dalkurds forum får ju de flyttkritiska veta att klubben går i konkurs om årsmötet röstar nej. Man kan nog räkna med att det budskapet hamras in innan omröstningen.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Donk
Thu Nov 23 2017, 14:51
Registrerad medlem #273
Registrerad: Thu Jan 10 2008, 09:41
inlägg: 38
Ja, absolut. De har ju redan gett styrelsen mandat att kolla med andra kommuner. De har på sätt och vis redan röstat om att de vill ifrån något. Nu ska de rösta att om de vill till något. Jag undrar mest hur specifik info de kommer få om vad de nu röstar för att flytta till.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Thu Nov 23 2017, 19:28
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Det är en stadgeändring man röstar för, antagligen var föreningen är baserad. Man byter väl ordet Borlänge mot Uppsala. Det är enda punkten. Sen hur man presenterar det är ju en annan fråga.
Tillbaka till toppen
johann
Fri Nov 24 2017, 10:24
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
"”Fotbollslaget Dalkurd FF:s flytt till Uppsala har väckt en hel del frågor och reaktioner. Kommunens Idrotts- och fritidsavdelning tillsammans med politiker från Idrotts- och fritidsnämnden bjuder därför in föreningar och andra intresserade till ett informations- och dialogmöte. På mötet förklarar ansvariga tjänstepersoner hur frågan hanteras. Ni får också tillfälle att ställa era frågor till politiker och tjänstepersoner”, skriver Uppsala kommun i ett svar till debattörerna Patric Söderlund, Anders Brunell, Magnus Dahl, Erik Westin, Stefan Pettersson, Lars-Olov Urfjäll och Patrik Öhagen.

Mötet hålls på Stationsgatan 12 i Uppsala på torsdag klockan 16.30–18.00. Antalet platser är begränsade och anmälan sker via mail till: annie.arkeback-moren©uppsala.se"

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Tamb
Fri Nov 24 2017, 12:48
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Någon med energi borde maila fotbollsförbundets jurist och fråga om deras årsmöte är giltigt om:
*Kallelse gick ut 7 dagar innan mötet. Praxis för årsmöten är 2 veckor tror jag.
*Media och icke medlemmar är inte välkomna att delta i mötet.
*Man måste ha betalat medlemsavgift före 1 april i år för att få rösta. Det står inget i deras stadgar om när man ska ha betalat medlemsavgift för att få rösträtt vid årsmöten.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Fri Nov 24 2017, 12:56
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Kommunen svarar en insändare av några västringar: http://www.unt.se/sport/
Noterar att Hassan är medförfattare. Jag tolkar det som att Malmström och Hassan varit överens i nämnden och det förklarar mycket.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Tamb
Fri Nov 24 2017, 13:20
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Nyllet skrev ...

Kommunen svarar en insändare av några västringar: http://www.unt.se/sport/
Noterar att Hassan är medförfattare. Jag tolkar det som att Malmström och Hassan varit överens i nämnden och det förklarar mycket.


Intressant att Malmström och Hassan kör på med mantrat: "De har inte bjudits in av Uppsala kommun att etablera sig här."
Det är ju en lögn om man kommer ihåg de första kontakterna. Kommer ni ihåg kommunens officiella pressmeddelande förra hösten där de stod att kommunen förbereder en plan för hur man på bästa sätt ska kunna ta emot Dalkurd. Det kallar jag ett välkomnande. Lite hyckleri också att tongången förra hösten från Malmströms sida bara handlade om hur bra det skulle vara att få hit Dalkurds sociala projekt och ungdomsverksamhet mm. Det talas det inte om så mycket längre när bara bolaget ska flytta.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Nov 24 2017, 13:32
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Malmströmcitat vi inte glömmer:

”Jag kontaktade dem när det här blev känt och att jag visste att de letade ny kommun. Jag ville göra klart för dem att om det skulle bli aktuellt att flytta till Uppsala så har vi faktiskt förutsättningar för att kunna ta emot dem.”

”Jag hoppas att de verkligen känner i själ och hjärta att de är välkomna.”

”Vi vill välkomna er till Uppsala på ett så bra sätt som möjligt och kommer gå igenom våra möjligheter och utmaningar i att möte era behov.”

”Det är en jättehändelse och något som skulle lyfta Uppsala som fotbollsstad på ett sätt som vi nog inte riktigt kan föreställa oss.”

”Toppen Adil”

Och så ett från Ramazan Kizil:

”Jag kan säga att Uppsala drar mer än alla andra kommuner”

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
johann
Fri Nov 24 2017, 13:43
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Otroligt vilken helomvändning i retorik när verkligheten knackar på. Källa på de två första, Brukarn? Bra att ha med sig till mötet på torsdag...

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Nov 24 2017, 13:50
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
http://www.dt.se/fotboll/superettan/uppgifter-dalkurd-ar-nara-en-flytt-till-uppsala

Har bistått Jerka med dessa och ett gäng andra citat.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Fri Nov 24 2017, 13:56
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Slingrar sig som ormar gör politiker och praktexemplaret är Malmström. Huva.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
ThomasD
Fri Nov 24 2017, 14:21
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Tamb skrev ...

Någon med energi borde maila fotbollsförbundets jurist och fråga om deras årsmöte är giltigt om:
*Kallelse gick ut 7 dagar innan mötet. Praxis för årsmöten är 2 veckor tror jag.
*Media och icke medlemmar är inte välkomna att delta i mötet.
*Man måste ha betalat medlemsavgift före 1 april i år för att få rösta. Det står inget i deras stadgar om när man ska ha betalat medlemsavgift för att få rösträtt vid årsmöten.


1. När kallelsen ska ut bör/brukar regleras i stadgarna. Tvivlar på att det finns något annat som styr.
2. Det tror jag definitivt inte är konstigt. Oftast är det väl inte något som ens blir aktuellt dock.
3. Det är nog en mycket tveksam tolkning. Storvreta IBK verkar ha en nuvarande tvist på samma ämne då en röstlängd upprättades 2-3 veckor innan årsmötet och därmed var inte de som blivit medlemmar efter detta med i röstlängden. Kan dock tycka det är rimligt att man åtminstone måste varit medlem innan kallelsen till mötet går ut för att man ska kunna vara röstberättigad. Beror lite på hur proceduren för att bli medlem ser ut också kanske.
Tillbaka till toppen
Fantomas
Fri Nov 24 2017, 14:23

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Tamb skrev ...

Nyllet skrev ...

Kommunen svarar en insändare av några västringar: http://www.unt.se/sport/
Noterar att Hassan är medförfattare. Jag tolkar det som att Malmström och Hassan varit överens i nämnden och det förklarar mycket.


Intressant att Malmström och Hassan kör på med mantrat: "De har inte bjudits in av Uppsala kommun att etablera sig här."
Det är ju en lögn om man kommer ihåg de första kontakterna. Kommer ni ihåg kommunens
officiella pressmeddelande förra hösten där de stod att kommunen förbereder en plan för hur man på bästa sätt ska kunna ta emot Dalkurd. Det kallar jag ett välkomnande. Lite hyckleri också att tongången förra hösten från Malmströms sida bara handlade om hur bra det skulle vara att få hit Dalkurds sociala projekt och ungdomsverksamhet mm. Det talas det inte om så mycket längre när bara bolaget ska flytta.


De har inte sagt JA (handling), men eftersom de inte signalerat NEJ (underlåtelse) blir konsekvensen av och ansvaret för deras politiska agerande detsamma.

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Nov 24 2017, 14:31
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
De har ju mejlledes suttit och detaljplanerat för Dalkurds behov på Löten. Det tycker jag i all praktik är att säga JA.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Fantomas
Fri Nov 24 2017, 16:09

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Ja de har genom sitt agerande lockat hit Dalkurd och mörkat det för Sirius. Och om en dryg timme är katastrofen fullbordad kan man befara....

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System